Naลกou prioritou je stabilizรกcia spoloฤnosti (profil spoloฤnosti Doprastav, a. s.)
Spoloฤnosลฅ Doprastav sย viac ako polstoroฤnou histรณriou realizuje stavby akรฉhokoฤพvek druhu na Slovensku iย vย zahraniฤรญ. Oย vyhodnotenie jej ฤinnosti vย poslednom obdobรญ aย nadchรกdzajรบcich prรญleลพitostรญ sme poลพiadali obchodnรฉho riaditeฤพa Ing.ย Jรกna Zรกhradnรญka.
Ako by ste zย pohฤพadu spoloฤnosti Doprastav zhodnotili rok 2009, ktorรฝ neprial svetovej ekonomike aย vo veฤพkej miere zasiahol stavebnรญctvo?Pri hodnotenรญ roka 2009 nemoลพno nespomenรบลฅ slovo krรญza, ktorรก neobiลกla ani Slovensko aย negatรญvne ovplyvnila celรฝ stavebnรฝ priemysel. Podobne ako vย inรฝch spoloฤnostiach, ani vย Doprastave sme poฤas prรญpravy plรกnu na prelome rokov neodhadli jej vplyv do dรดsledkov. Najciteฤพnejลกie bol postihnutรฝ segment pozemnรฉho staviteฤพstva, takmer vรฝluฤne financovanรฝ zo sรบkromnรฝch zdrojov. Viacerรฉ rozsiahle projekty sa zastavili aย rozostavanรฉ stavby konzervovali sย nรกslednou รบpravou projektu. Zaฤiatok vรฝstavby pripravovanรฝch projektov sa odsunul alebo รบplne zruลกil. Ak kย tomu pripoฤรญtame fakt, ลพe aลพ 80 percent stavebnรฝch firiem je zameranรฝch na tento segment, vรฝsledok si isto viete predstaviลฅ.
Veฤพmi nevรฝrazne aย pomaly sa profiloval aj trh ekologickรฝch aย vodohospodรกrskych stavieb, aย to napriek tomu, ลพe mnohรฉ stavby tohto segmentu sa zaradili do operaฤnรฝch programov pre spolufinancovanie zย fondov Eร. Tรกto oblasลฅ zรกpasila sย legislatรญvnymi nedostatkami, ale najmรค problรฉmami so zabezpeฤenรญm spolufinancovania vlastnรฝmi zdrojmi vodรกrenskรฝch spoloฤnostรญ. Situรกciu nezachrรกnil ani segment inลพinierskych stavieb, ktorรฝ sa napriek niektorรฝm rozostavanรฝm stavbรกm niesol vย duchu prรญpravy PPP projektov. Po prรญpravรกch aย rozbehu vรฝstavby PPP projektu rรฝchlostnej cesty R1 sme registrovali predovลกetkรฝm procesy sรบvisiace sย finalizรกciou financovania prvรฉho balรญka PPP projektov โ ลฅahu D1. Zodpovedne vลกak mรดลพeme potvrdiลฅ, ลพe stavebnรฉ kapacity firiem zameranรฝch na tento segment neboli vย roku 2009 ani zฤaleka naplnenรฉ.
ย
Akรฝm spรดsobom sa to odrazilo na konkrรฉtnych stavbรกch aย projektoch?
Vย segmente pozemnรฝch stavieb sme museli ukonฤiลฅ prรกce na troch rozsiahlych projektoch sย nรกkladom nad 50 miliรณnov eur. Vย sรบฤasnosti sรบ tieto projekty korigovanรฉ so snahou zabezpeฤiลฅ ich financovanie. Je zaujรญmavรฉ, ลพe vย roku 2009 neprebehla vย segmente vodohospodรกrskych stavieb nijakรก verejnรก sรบลฅaลพ na zรกkazku nad 15 miliรณnov eur aย pri takzvanรฝch malรฝch stavbรกch kanalizรกciรญ aย รบprav ฤOV sa viac sรบลฅaลพรญ zruลกilo, ako vyhodnotilo. Zostรกval jedine segment inลพinierskych stavieb, kde sme predkladali ponuky na stavby รบsekov diaฤพnic D1 Jablonov โ Studenec aย D1 Studenec โ Behรกrovce, ฤi รบseky ลพeleznรญc Modernizรกcia trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Zlatovce aย Trenฤianska Teplรก โ Beluลกa.
Zย dรดvodu niลพลกieho poฤtu novรฝch projektov sme sa vย minulom roku mohli plne koncentrovaลฅ na pokraฤovanie prรกc na stavbรกch, ktorรฉ odovzdรกvajรบ do pouลพรญvania vo volebnom roku 2010. Ide predovลกetkรฝm oย prvรบ etapu stavby D1 Sverepec โ Vrtiลพer sย nรกroฤnou estakรกdou typu extradosed vย meste Povaลพskรก Bystrica, druhรบ etapu stavby R1 ลฝarnovica โ ล รกลกovskรฉ Podhradie ฤi pravรบ polovicu diaฤพnice D1 Jablonov โ Studenec sย extrรฉmne krรกtkym ฤasom vรฝstavby. Zo stavieb ลพeleznรญc bude takmer kompletne ukonฤenรก modernizรกcia trate ลฝilina โ Krรกsno nad Kysucou.
Vidรญte rozdiely vo vรฝvoji zรกkaziek na Slovensku aย vย zahraniฤรญ?
Pri porovnรกvanรญ by som sa zameral len na situรกciu na trhoch krajรญn V4 aย segment inลพinierskych stavieb, priฤom vย kaลพdej krajine registrujeme rozdielny vรฝvoj. Na slovenskom stavebnom trhu sa vย priebehu roka vypisuje maximรกlne pรคลฅ sรบลฅaลพรญ na รบseky diaฤพnic ฤi rรฝchlostnรฝch komunikรกciรญ (projekty nad 15 miliรณnov eur) aย na dve aลพ tri sรบลฅaลพe stavieb ลพeleznรญc, pritom ฤerpanie fondov Eร aj vย Operaฤnom programe Doprava rozhodne nie je na maximรกlnej รบrovni. Vย roku parlamentnรฝch aย primรกtorskรฝch volieb sa podฤพa naลกich skรบsenostรญ niekoฤพko mesiacov sรบลฅaลพe nevypisujรบ ani nezaฤรญnajรบ. Na porovnanie je asi najvรฝstiลพnejลกรญ ukazovateฤพ รบฤasti vo verejnรฝch sรบลฅaลพiach โ na Slovensku sรบลฅaลพรญme (okrem PPP) vย zรกkazkรกch sย pribliลพne poloviฤnรฝm objemom ako vย zahraniฤรญ.
Vย ฤeskej republike bola situรกcia horลกia ako na Slovensku, vย minulom obdobรญ sa vzhฤพadom na politickรบ situรกciu sรบลฅaลพilo menej, respektรญve stavby sa ani po vyhodnotenรญ sรบลฅaลพรญ nezaฤali realizovaลฅ. ฤo je ale zaujรญmavรฉ, vย ฤR vynakladajรบ na rekonลกtrukcie povrchov ciest niekoฤพkonรกsobne viac finanฤnรฝch prostriedkov ako uย nรกs. Vย beลพnom roku ide oย niekoฤพkomiliardovรฉ sumy vย ฤeskรฝch korunรกch, kรฝm na Slovensku objem realizovanรฝch rekonลกtrukciรญ povrchov nepresiahne ฤiastku 50 miliรณnov eur.
Maฤarsko moลพno charakterizovaลฅ ako krajinu sย neลกtandardnรฝm verejnรฝm obstarรกvanรญm. Nie je nezvyฤajnรฉ, ak vo verejnรฝch sรบลฅaลพiach nezvรญลฅazรญ ponuka sย najniลพลกou cenou, ak je viacero uchรกdzaฤov vylรบฤenรฝch alebo โ ฤo je najฤastejลกie โ sa sรบลฅaลพ zruลกรญ. Vย obdobรญ od jรบna 2009 do termรญnu parlamentnรฝch volieb sa vย Maฤarsku nevyhodnotila ani jedna verejnรก sรบลฅaลพ diaฤพnice ฤi ลพeleznice, priฤom vย tomto obdobรญ sme podali 19 ponรบk na projekty vย hodnote asi 493 miliรณnov eur.
Pozitรญvnym prรญkladom, ako pristupovaลฅ kย vyuลพitiu zdrojov zo ลกtrukturรกlnych fondov Eร, je poฤพskรฝ investor vรฝstavby diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch komunikรกciรญ (GDDKA). Vย Poฤพsku je pripravenรฝch do verejnรฝch sรบลฅaลพรญ vysokรฝ poฤet รบsekov diaฤพnic ฤi rรฝchlostnรฝch komunikรกciรญ. Doprastav po รบspeลกnom ukonฤenรญ vรฝstavby tunela Emรญlia vย Lalikoch vย roku 2009 momentรกlne realizuje stavby A1 Soลnica โ Maciejow, A4 Szarow โ Brzeszko aย Krakow, trasa Novohuckiej.
Ako je to podฤพa vรกs zatiaฤพ vย roku 2010? Moลพno hovoriลฅ oย oลพivenรญ stavebnรฉho trhu alebo pretrvรกvajรบ problรฉmy sย nedostatkom zรกkaziek?
Do roku 2010 vstรบpila naลกa firma so zmluvnรฝmi zรกkazkami pribliลพne na รบrovni zaฤiatku minulรฉho roka, vย objeme asi 190 miliรณnov eur. Vย porovnanรญ sย predchรกdzajรบcim rokom vลกak existujรบ dve podstatnรฉ odliลกnosti. Po prvรฉ, vย tomto roku vรคฤลกinu veฤพkรฝch stavieb nezaฤรญname, ale ukonฤujeme. Tou druhou je skutoฤnosลฅ, ลพe vย roku 2010 sa zatiaฤพ nevyhodnotila ani jedna zย vypรญsanรฝch verejnรฝch sรบลฅaลพรญ vรคฤลกรญch stavieb โ ฤi uลพ ide oย Most Trenฤรญn, D3 ลฝilina Strรกลพov โ ลฝilina Brodno, R4 Koลกice โ Milhosลฅ, alebo oย modernizรกciu trate ลฝSR Zlatovce โ Trenฤianska Teplรก.
Mรดลพem teda opakovane konลกtatovaลฅ, ลพe vลกetky stavebnรฉ firmy pociลฅujรบ viac alebo menej deficit zรกkaziek aย oย oลพivenรญ trhu nemoลพno hovoriลฅ. Sรบลฅaลพรญ je mรกlo aย pri neschopnosti obstarรกvateฤพov vypรญsaลฅ aย vyhodnotiลฅ sรบลฅaลพe bez chรฝb zostรกvajรบ naลกou prรญleลพitosลฅou sรบลฅaลพe na zรกkazky vย zahraniฤรญ aย vo finรกlnej fรกze pripravovanรฉ PPP projekty.
Bude sa vย tomto roku rozvรญjaลฅ prรกca na poฤพskom aย maฤarskom trhu?
Ako som naznaฤil, je to jedna zย moลพnostรญ, ako doplniลฅ chรฝbajรบce objemy. Nebude to vลกak samozrejmรฉ aย vzhฤพadom na to, ลพe na tรฝchto trhoch nie sme domรกcou firmou, ani jednoduchรฉ. Stavebnรฝ trh vย Maฤarsku, konkrรฉtne segment inลพinierskych stavieb, je netransparentnรฝ aย bude asi neฤitateฤพnรฝ aj vย najbliลพลกรญch mesiacoch. Zdรก sa, ลพe maฤarskรก strana rieลกi viac politickรฉ otรกzky ako rozvoj aย naลกtartovanie stavebnรฉho trhu. Pozitรญvom by bolo aspoล obnovenie zruลกenรฝch aย nevyhodnotenรฝch verejnรฝch sรบลฅaลพรญ za ostatnรฝch devรคลฅ mesiacov.
Vย Poฤพsku je situรกcia priaznivejลกia, tu prebiehali verejnรฉ sรบลฅaลพe na รบseky diaฤพnic nepretrลพite vย priebehu rokov 2009 aj 2010. Spoluprรกca bude pokraฤovaลฅ aj naฤalej sย naลกรญm doterajลกรญm partnerom Polimex โ Mostostal aย verรญm, ลพe รบspeลกne.
Oย ktorรฝch konkrรฉtnych zรกkazkรกch mรดลพeme vย sรบฤasnosti hovoriลฅ?
Na Slovensku sa zรบฤastลujeme na kaลพdej verejnej sรบลฅaลพi na dopravnรฉ stavby, teda diaฤพnice, cesty, tunely ฤi ลพeleznice. Viacerรฉ zรกkazky vย procese sรบลฅaลพe som uลพ vymenoval, zaujรญmame sa aj oย ฤalลกie pripravenรฉ zรกkazky na vรฝstavbu ciest, ako sรบ R2 ลฝiar nad Hronom โ obchvat, I/75 Galanta โ obchvat, I/68 ล kultรฉtyho โ ZVL Preลกov, Zvolen โ Pustรฝ Hrad โ Neresnica aย ฤalลกie stavby, naprรญklad rekonลกtrukcie povrchov ciest. Okrem toho, pochopiteฤพne, sรบลฅaลพรญme aj vย segmente vodohospodรกrskych aย ekologickรฝch stavieb, predovลกetkรฝm vย stavbรกch odkanalizovania obcรญ aย ฤOV. Vย tomto segmente je, ลพiaฤพ, poฤet vyhodnotenรฝch sรบลฅaลพรญ vย nepriaznivom pomere kย zruลกenรฝm. Vย menลกom rozsahu sa uchรกdzame aj oย zรกkazky vย segmente pozemnรฝch stavieb, tu je vลกak konkurencia mimoriadne ลกirokรก aย vรคฤลกรญch stavieb je minimum.
Vย zahraniฤรญ ide najmรค oย veฤพkรฉ projekty dopravnรฝch stavieb, vย Maฤarsku sรบ to rekonลกtrukcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ aย budovanie รบsekov M3 ฤi M0. Vย Poฤพsku sรบ to stavby รบsekov diaฤพnic A1, A4, A8, ako aj projekty rรฝchlostnรฝch komunikรกciรญ, naprรญklad รบseky S69 Bielsko Biaลa โ ลนywiec โ Laliky aย S17 Kurรณw
โ Lublin โ Piaski.
Akรฝ mรกte nรกzor na predkladanie cenovรฝch ponรบk โ zmenil sa vย porovnanรญ sย minulosลฅou prรญstup stavebnรฝch spoloฤnostรญ?
Urฤite sa zmenil, aย to vรฝrazne. Spoloฤnosti sรบ nรบtenรฉ vzhฤพadom na nedostatok zรกkaziek aย nรกplne pre svoje stavebnรฉ kapacity hฤพadaลฅ vลกetky moลพnosti, ako zefektรญvniลฅ ฤinnosลฅ, aย teda aj korigovaลฅ cenovรฉ ponuky. Tu ale treba rozliลกovaลฅ medzi racionรกlnymi nรกvrhmi na zefektรญvnenie vรฝroby ฤi zniลพovanie nรกkladov aย medzi odvรกลพnym predloลพenรญm cenovej ponuky bez ohฤพadu na nevyhnutnรฉ nรกklady stavebnรฝch prรกc. Po รบspechu sย takouto cenou zostรกva zhotovovateฤพovi zadaลฅ stavebnรฉ prรกce menลกรญm firmรกm sย niลพลกรญmi cenami prรกc, ฤo mรก fatรกlne dรดsledky zย hฤพadiska kvality stavebnรฉho diela. Nechcem vลกak oย tejto otรกzke polemizovaลฅ, zรกkon oย verejnom obstarรกvanรญ nezadefinoval neprimerane nรญzku cenu, preto nie je pre obstarรกvateฤพa jednoduchรฉ odhaliลฅ takรฉto pokusy zรญskania zรกkazky aย uchรกdzaฤa vylรบฤiลฅ. Pri viacerรฝch sรบฤasnรฝch cenovรฝch ponukรกch vลกak niektorรฝm spoloฤnostiam odvaha zjavne nechรฝba.
ฤalลกou problรฉmovou oblasลฅou sรบ dodatky kย zmluve oย dielo, ktorรฉ zvyลกujรบ cenu stavebnรฝch prรกc. Pri financovanรญ projektov zย fondov Eร je to vลกak zloลพitรฉ, pretoลพe na prรกce navyลกe vย zmysle dodatkov musรญ investor zvรคฤลกa zabezpeฤiลฅ vlastnรฉ zdroje, ktorรฉ nemรก. Na tomto mieste je nevyhnutnรฉ povedaลฅ, ลพe dopravnรบ stavbu nemoลพno realizovaลฅ รบplne bez dodatkov, aj keฤ si mnohรญ analytici myslia, ลพe je to len otรกzkou sprรกvne nastavenej zmluvy. To by platilo len za predpokladu, ลพe sรกm investor nebude maลฅ poฤas vรฝstavby nijakรฉ nรกroky na zmeny. Rozhodujรบce dodatky sรบ nevyhnutnรฉ zย dรดvodu zmien na zรกklade nevykonanรฉho podrobnรฉho hydrogeologickรฉho prieskumu aย nekvalitnej projektovej dokumentรกcie, vย ktorej nie je dorieลกenรฝch viacero podstatnรฝch otรกzok. Takลพe oย zmluvรกch bez dodatkov budeme mรดcลฅ hovoriลฅ aลพ po tom, ฤo investori predloลพia bezchybnรฉ podklady aย kvalitnรบ projektovรบ dokumentรกciu.
Spoloฤnosลฅ Doprastav je hrรกฤom aj vย oblasti pozemnรฉho staviteฤพstva. Keฤลพe sa spomalila bytovรก vรฝstavba, akรฝ bude ฤalลกรญ postup vย tejto oblasti aj vo vzลฅahu kย Metrostavu?
Vzhฤพadom na to, ลพe spoloฤnosti skupiny Doprastav aย Metrostav tvoria DDM Group, postupujeme vย tomto segmente koordinovane. Koordinรกciaยญ sa tรฝka pomerne vysokรฉho poฤtu stavieb, ide vลกak oย menลกie projekty, respektรญve doslova oย malรฉ projekty, oย ktorรฉ sme sa pred rokom-dvoma neuchรกdzali. Aj to, ลพe dnes sรบลฅaลพรญme oย zรกkazku sย firmami, ktorรฉ boli donedรกvna naลกimi subdodรกvateฤพmi, je vรฝsledok krรญzy.
Vรคฤลกรญch projektov pozemnรฝch stavieb je na trhu minimum, developeri zastavili alebo redukovali vลกetky veฤพkรฉ projekty. Oย projekty ako Juลพnรฉ mesto, Lamaฤskรก brรกna, Centrรกl ฤi Petrลพalka City sa sรญce sรบลฅaลพรญ, aลพ najbliลพลกie obdobie vลกak ukรกลพe, ฤi sรบ investori schopnรญ zabezpeฤiลฅ ich financovanie vย ฤase, keฤ dopyt po bytoch stagnuje.
Vaลกa spoloฤnosลฅ preลกla istรฝmi ลกtrukturรกlnymi zmenami, ako aj รบsilรญm vo vyuลพรญvanรญ synergickรฝch efektov jednotlivรฝch dcรฉrskych spoloฤnostรญ. Ako sa osvedฤili tieto rozhodnutia? Priniesli pozitรญvne ekonomickรฉ vรฝsledky?
Na vyhodnotenie je priskoro, novรฝ model funguje len nieฤo vyลกe roka. Spolupracujeme sย dcรฉrskymi spoloฤnosลฅami PK Doprastav, TBG Doprastav, Geostatik aย ฤalลกรญmi vย personรกlnej oblasti, marketingovej ฤinnosti aย pri prรญprave ponรบk, vย predvรฝrobnej aย vรฝrobnej prรญprave po zรญskanรญ zรกkazky sย cieฤพom zefektรญvniลฅ vรฝrobu aย pritom vyuลพiลฅ ฤo najลกirลกรญ okruh vlastnรฝch kapacรญt. Nie vลพdy musรญ รญsลฅ oย najlacnejลกie rieลกenie, ale urฤite nรกm ide oย rieลกenie najefektรญvnejลกie. Zodpovedne kvantifikovaลฅ skutoฤnรฉ prรญnosy tejto synergie spoloฤnostรญ vย novej ลกtruktรบre budeme mรดcลฅ najskรดr oย rok.
ฤo je momentรกlne vaลกou prioritou, akรฝ vรฝvoj oฤakรกvate aย vย ktorej oblasti vidรญte najlepลกie prรญleลพitosti?
Naลกou zรกkladnou prioritou je stabilizovaลฅ spoloฤnosลฅ vย ฤase prebiehajรบcej krรญzy. Stabilizรกcia spoloฤnosti โ finanฤnรก, ฤพudskรฝch zdrojov ฤi vyuลพitia vlastnรฝch technologickรฝch kapacรญt za predpokladu aspoล zรกkladnรฉho rozsahu zmluvne zabezpeฤenรฝch zรกkaziek โ to je zรกkladnรก lรญnia spoloฤnosti vย roku 2010.
Nerobรญme si ilรบzie, krรญza nie je ani zaลพehnanรก aย ani na รบstupe. Vรฝvoj vย tomto roku bude podฤพa mรดjho nรกzoru omnoho zloลพitejลกรญ, pretoลพe rozhodujรบci investori segmentu inลพinierskych stavieb avizujรบ obmedzenรฝ poฤet pripravenรฝch projektov. Predpokladรกm, ลพe sa zaฤnรบ vรฝraznejลกie prejavovaลฅ obmedzenรฉ moลพnosti na spolufinancovanie projektov financovanรฝch zย prostriedkov Eร, zย ฤoho vyplynie niลพลกรญ poฤet sรบลฅaลพรญ aย zaฤรญnanรฝch stavieb. ฤalลกรญm negatรญvnym faktorom ovplyvลujรบcim zaฤรญnanie projektov sรบ parlamentnรฉ voฤพby, ktorรฉ podฤพa naลกich skรบsenostรญ proces obstarรกvania na niekoฤพko mesiacov zastavia.
Rok 2010 vลกak je aj rokom ukonฤovania stavieb. Vย predchรกdzajรบcichย dลoch sme odovzdali do pouลพรญvania vรฝznamnรฉ stavby diaฤพnice D1 Sverepec โ Vrtiลพer aย D1 Jablonov โ Studenec. Vย najbliลพลกรญch mesiacoch odovzdรกme aj stavbu R1 ลฝarnovica โ ล รกลกovskรฉ Podhradie, II. etapa. Predovลกetkรฝm odovzdanรก estakรกda ponad mesto Povaลพskรก Bystrica je unikรกtnou mostnou konลกtrukciou, budovanou technolรณgiou letmej betonรกลพe sย montรกลพnymi vozรญkmi na celรฝ prierez konลกtrukcie. Neprimerane krรกtky ฤas vรฝstavby, stanovenรฝ investorom, napokon nebol pre zdruลพenie Doprastav โ Skanska takou prekรกลพkou, ako sa to javilo na zaฤiatku stavby. Celรก stavba vย Povaลพskej Bystrici je dielom, ktorรฉ bude pรบtaลฅ pozornosลฅ odbornej aย laickej verejnosti eลกte dlho po jej odovzdanรญ do uลพรญvania.
Ak by som mohol upriamiลฅ svoj pohฤพad na najbliลพลกiu budรบcnosลฅ, hlavnรฝ zdroj na zรญskanie potrebnรฝch objemov stavebnรฝch prรกc na naplnenie vรฝrobnรฉho programu spoloฤnosti vidรญm pochopiteฤพne vย projektoch PPP, prvom balรญku diaฤพnice D1, presnejลกie piatich รบsekov na ลฅahu Martin โ Preลกov vย celkovej dฤบลพke 75,1 km. Vย tomto mesiaci predpokladรกm uzatvorenie financovania aย nรกsledne zaฤatie definitรญvnych stavebnรฝch prรกc na jednotlivรฝch sekciรกch. Tento projekt pokladรกm za kฤพรบฤovรฝ nielen na rok 2010, ale hlavne na roky nasledujรบce. Balรญk 1 diaฤพnice D1 PPP projektov je rozvrhnutรฝ na obdobie rokov 2010 aลพ 2013 aย vย tomto obdobรญ by sme mohli plne vyuลพiลฅ naลกe vlastnรฉ stavebnรฉ technolรณgie, dopravu aย mechanizรกciu, ako aj kvalitnรฝch ลกpecializovanรฝch zamestnancov. Vlastnรฉ technolรณgie aย kvalitnรญ ฤพudia sรบ naลกimi silnรฝmi strรกnkami, ฤo nรกs predurฤuje na budovanie zloลพitรฝch projektov vย oblasti inลพinierskeho staviteฤพstva โ รบsekov diaฤพnic vย nรกroฤnom terรฉne aย sย nimi sรบvisiacich mostov ฤi tunelov. Verรญm, ลพe naลกe kapacity onedlho vย tomto projekte รบspeลกne uplatnรญme.
Ing. Jรกn Zรกhradnรญk
Rozhovor pripravila Magdalรฉna Lukรกฤovรก
FOTO: Doprastav, archรญv Jรกna Zรกhradnรญka
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.