image 98061 25 v1
Galรฉria(6)

Navrhnutรฉ pre vลกetky zmysly: Architektรบra Stevena Holla

V novembri 2016 zรญskal Steven Holl ocenenie Daylight Award za prรกcu s dennรฝm svetlom v architektรบre. Hollova schopnosลฅ pracovaลฅ so svetlom v priestore je jedineฤnรก. Emoฤnรก intenzita nรญm navrhnutรฝch miestnostรญ a budov je ohromujรบca. Jedineฤnรฝ je aj jeho spรดsob prรกce: svoju kancelรกriu zรกmerne udrลพiava menลกiu, svoje prvotnรฉ nรกvrhy si najradลกej zaznamenรกva akvarelmi do skicรกra a inลกpirรกciu ฤerpรก z hudby, filozofie a literatรบry.

F201201040290801
F201201040292001
designed for all senes 3
designed for all senes 5
designed for all senes 6

ลฝiadny z textov, ktorรฉ Steven Holl napรญsal poฤas svojej viac neลพ 40-roฤnej kariรฉry, nezachytรกva jeho prรญstup k tvorbe nรกvrhov tak struฤne a vรฝstiลพne ako tรกto veta z jeho knihy Paralaxa (2000). Kvalitu Hollovej architektรบry nemoลพno vyjadriลฅ v ฤรญslach, ale je zjavnรก na prvรฝ pohฤพad. Jeho stavby stimulujรบ prechรกdzajรบceho sa nรกvลกtevnรญka skรดr atmosfรฉrickou hustotou a komplexnosลฅou neลพ ฤพรบbivรฝm dizajnom. Na inลกpirรกciu duลกe pouลพรญva hlavne jedno mรฉdium โ€“ dennรฉ svetlo. Vo svojich textoch nad touto tรฉmou ฤasto uvaลพoval. โ€žBez svetla je priestor stratenรฝ. Budova hovorรญ tichom vnemov, ktorรฉ sรบ urฤovanรฉ svetlom,โ€œ napรญsal Holl v roku 2006 v รบvode svojej knihy Luminosity/Porosity (Svetelnosลฅ/Porรณznosลฅ).

โ€žBez svetla je ฤlovek stratenรฝ.โ€œ โ€“ tรกto veta je vo viacerรฝch ohฤพadoch doplnkom slรกvneho vรฝroku Louisa Kahna: โ€ž Slnko nevedelo, akรฉ je jeho svetlo krรกsne, kรฝm sa neodrazilo od budovy.โ€œ Dennรฉ svetlo a architektรบra sa potrebujรบ navzรกjom, len v ich interakcii ich mรดลพu ฤพudia skutoฤne oceniลฅ. Duchovnรก spriaznenosลฅ, ktorรก sa v oboch citรกtoch odrรกลพa, nie je nรกhodnรก. Steven Holl sa o Louisovi Kahnovi vyjadruje ako o jednom z architektov, ktorรญ mali vplyv na jeho vlastnรบ prรกcu s dennรฝm osvetlenรญm. Na zaฤiatku jeho profesijnej drรกhy v roku 1974 nechรฝbalo veฤพa a Holl mohol zรญskaลฅ prรกcu v Kahnovej kancelรกrii (kde uลพ absolvoval prijรญmacรญ pohovor), no pre predฤasnรฉ รบmrtie tohto veฤพkรฉho americkรฉho architekta k praxi nakoniec nedoลกlo.

Popri obdive k prรกcam Louisa Kahna a Alvara Aalta spomรญna Steven Holl rรกd aj na skรบsenosลฅ z mladosti, ktorรก vรฝrazne ovplyvnila jeho neskorลกie vnรญmanie svetla v budovรกch: na zรกลพitok z dvoch veฤพmi rozdielnych miest a na kvalitu ich osvetlenia. Ide o budovu Puget Sound blรญzko Seattlu, kde vyrastal, a budovu rรญmskeho Panteรณnu. โ€žSvetlo pacifickรฉho severozรกpadu patrรญ medzi moje najranejลกie spomienky z detstva. Je veฤพmi podobnรฉ svetlu v ล kandinรกvii. Slnko je v zime na obzore veฤพmi nรญzko a vrhรก dlhรฉ vodorovnรฉ tiene. Je aj veฤพmi vzรกcne, pretoลพe je ฤasto zamraฤenรฉ. V lete potom bรฝva poloลกero do desiatej hodiny veฤernej a vznikรก tak pรดsobivรฝ ลกerosvit.

Z realizรกcii Stevena Holla:

MรšZEUM UMENIA V NANKINGU

IHRISKO ZVANร‰ MANHATTAN

Tento veฤพkolepรฝ pohฤพad na slneฤnรฝ svit odrรกลพajรบci sa od vodnej hladiny a meniaci sa uhol dopadu slneฤnรฝch lรบฤov sa do mลˆa hlboko emoฤne vryli.โ€œ Keฤ mal Steven Holl 19 rokov, presลฅahoval sa do Rรญma a niekoฤพko mesiacov bรฝval v ulici za Panteรณnom. โ€žSvetelnรฝ zรกลพitok z kruhovitรฉho otvoru vnรบtri kupoly bol รบchvatnรฝ. Aj v kontexte Rรญma so vลกetkou jeho pรดsobivou architektรบrou je atmosfรฉra tohto miesta, ktorรก sa neustรกle menรญ vฤaka dennรฉmu svetlu, jedineฤnรก. Kedykoฤพvek sa dostanem do Rรญma, vลพdy sa tam vraciam a mรกm ho veฤพmi rรกd.โ€œ

Pre Stevena Holla nie je dennรฉ svetlo len prostriedkom tvorby atmosfรฉry v jeho budovรกch a obohatenรญm zmyslovรฉho vnรญmania ich uลพรญvateฤพov โ€“ โ€žMรกme sklon podceลˆovaลฅ psychologickรบ silu a zdravotnรฉ aspekty osvetlenia, hlavne v naลกej spoloฤnosti, ktorรก je ฤasto pohรกลˆanรก komerฤnejลกรญmi cieฤพmi. รšlohou nรกs, architektov, je na tieto aspekty upozorลˆovaลฅ a pripomรญnaลฅ klientom a vลกetkรฝm odbornรญkom, ktorรญ sa na nรกvrhu stavby v dneลกnej dobe podieฤพajรบ, psychologickรฝ a biologickรฝ vรฝznam svetla.โ€œ

Pracovný stôl v Hollovom ateliéri

Pracovnรฝ stรดl v Hollovom ateliรฉri

Steven Holl vo vลกetkรฝch svojich nรกvrhoch ฤelรญ vรฝzve prinรกลกaลฅ svetlo do miest, kde sa vรคฤลกinou nevyskytuje. โ€žVeฤพmi mi zรกleลพรญ na tom, aby boli vลกetky miestnosti prirodzene osvetlenรฉ . ฤŒi uลพ navrhujeme nemocniฤnรบ izbu, konferenฤnรบ miestnosลฅ v kancelรกrii alebo galรฉrii, dennรฉ svetlo je pre vลกetky tieto priestory dรดleลพitรฉ. Aj vnรบtri budovy musรญme maลฅ moลพnosลฅ vnรญmaลฅ, ako deลˆ plynie, a vidieลฅ zรกpad slnka.โ€œ

V New Yorku, teda v meste, kde dnes Holl ลพije a pracuje, to nie je vลพdy samozrejmรฉ. โ€žNew York mรก nedostatok dennรฉho svetla. Vรฝลกkovรฉ veลพovรฉ budovy sรบ prรญliลก vysokรฉ a sรบ veฤพmi blรญzko pri sebe.โ€œ Jednou z pozoruhodnรฝch vรฝnimiek je budova, v ktorej sรญdli kancelรกria Stevena Holla. Firma sรญdli na 11. poschodรญ 12-poschodovej priemyselnej budovy z 19. storoฤia (ktorej nechรฝba tovรกrenskรฝ komรญn) v susedstve Hudson Yards, najvรคฤลกieho projektu mestskej revitalizรกcie na Manhattane.

โ€žKรบpili sme si toto podlaลพie, pretoลพe mรก dennรฉ osvetlenie zo vลกetkรฝch ลกtyroch strรกn. Len sa pozrite na tieto svetelnรฉ efekty,โ€œ hovorรญ Holl a ukazuje na stenu vedฤพa starรฉho, oceฤพou orรกmovanรฉho okna v konferenฤnej miestnosti. โ€žLen sa pozrite na tรบto hru svetla prichรกdzajรบceho z rรดznych smerov, na vrstvenie a potom na ลกtruktรบru skla. Niektorรฉ sklenenรฉ tabule sรบ veฤพmi starรฉ, takลพe svetlo zakrivujรบ a rรดzne lรกmu. Pamรคtรกm si, ลพe sa ma kedysi niekto spรฝtal, akรฝ mรกm obฤพรบbenรฝ materiรกl, a ja som povedal โ€“ svetlo. Keฤ tu sedรญte a pozorujete prichรกdzajรบce svetlo, pochopรญte preฤo.โ€œ

Intenzita porรกลพa veฤพkosลฅ

Chladnรฝ kontrast medzi hrubรฝmi tehlovรฝmi mรบrmi kancelรกrie a reflexnรฝmi zavesenรฝmi fasรกdami zรกroveลˆ dokonale symbolizuje Hollov postoj: โ€žArchitektรบra je umenie. Pre mลˆa to nie je firemnรก ฤinnosลฅ. Nepรกฤi sa mi korporรกtna architektรบra.โ€œ1 To je dรดvod, preฤo Steven Holl nevidรญ zmysel v rozลกirovanรญ svojej kancelรกrie โ€“ prรกve naopak. โ€žStanovil som si limit 44 ฤพudรญ v kancelรกrii. Pred piatimi rokmi sme mali 64 ฤพudรญ, ale bolo to veฤพmi veฤพa. Uvedomil som si, ลพe trรกvim veฤพa ฤasu otรกzkami riadenia a dohadovania sa s ฤพuฤmi. A viete ฤo? Aj so 44 zamestnancami sme vytvorili najvรคฤลกรญ mrakodrap, akรฝ je moลพnรฉ v ฤŒรญne postaviลฅ. Na druhej strane nรกm obmedzenรก veฤพkosลฅ kancelรกrie umoลพลˆuje sรบstrediลฅ sa na detaily a materiรกly, aby sme zaistili, ลพe budรบ presne takรฉ, akรฉ chceme.โ€œ

Obฤas sa dokonca stรกva, ลพe musรญ Steven Holl odmietaลฅ zรกkazky, aby mohol svoju kancelรกriu udrลพaลฅ malรบ. โ€žNie je to pravidelnรฉ, ale obฤas sa to stรกva. Zaujรญmajรบ ma inลกpiratรญvne priestory, naprรญklad v mestskej zรกstavbe vo veฤพkomeste. Keฤ ma potom niekto poลพiada, aby som navrhol jednoรบฤelovรบ vรฝลกkovรบ budovu v prรญmestskej lokalite, odmietnem to. Na to, aby som ju robil pre peniaze, mรกm architektรบru aลพ prรญliลก rรกd. A nie kaลพdรก zรกkazka, ktorรก sa vรกm ponรบka, bude maลฅ ลกancu staลฅ sa architektรบrou.โ€œ

Aby svoje nรกvrhy premenil na skutoฤnosลฅ, Steven Holl sa spolieha na tรญm osobne vybranรฝch zamestnancov. โ€žTรญto ฤพudia sรบ geniรกlni. Mรกm veฤพkรฉ ลกลฅastie, pretoลพe kaลพdรฝ rok uฤรญm architektรบru na Kolumbijskej univerzite 12 ลกtudentov. Kaลพdรฝ rok si z nich nakoniec vyberiem najlepลกieho ลกtudenta a ponรบknem mu/jej prรกcu v kancelรกrii. Najmenej 10 zo 44 ฤพudรญ, s ktorรฝmi tu momentรกlne pracujem, bolo mojimi ลกtudentmi.โ€œ

Prรกve vynaliezavosลฅ je tieลพ rysom, ktorรฝ Steven Holl od svojich spolupracovnรญkov oฤakรกva. โ€žNesmรบ sa bรกลฅ a musia byลฅ tvorivรฝmi gรฉniami, ak chceme pri kaลพdej prรกci na projekte posรบvaลฅ hranice. S รบplnรฝm reลกpektom voฤi pragmatikom โ€“ sรบ potrebnรฉ aj inรฉ prรญstupy k tvorivรฉmu procesu. Nikdy neskรบsite nevyskรบลกanรฉ, ak premรฝลกฤพate len pragmaticky a objektรญvne.โ€œ

Jednรฝm z takรฝch โ€žnebojรกcnych gรฉniovโ€œ je Matthias Schuler zo spoloฤnosti Transsolar, s ktorรฝm Holl spolupracoval na vลกetkรฝch projektoch poฤas uplynulรฝch 10 rokov. โ€žฤŒerpรกme veฤพa z Matthiasa a z jeho posadnutosti ฤo moลพno najlepลกรญmi ekologickรฝmi rieลกeniami budovy โ€“ ฤi uลพ ide o geotermรกlnu a solรกrnu energiu, alebo o konลกtrukciu a voฤพbu materiรกlu. Kedykoฤพvek je to moลพnรฉ, snaลพรญm sa ho ฤo najskรดr zapojiลฅ do procesu navrhovania.โ€œ Aktuรกlne spolupracujรบ na nรกvrhu kniลพnice v Malawi. โ€žOslovil som Matthiasa eลกte skรดr, neลพ sme poznali pozemok, a spรฝtal som sa ho: โ€šฤŒo by si urobil, keby si mal ideรกlny pozemok bez akรฝchkoฤพvek obmedzenรญ a bol by si poลพiadanรฝ, aby si navrhol kniลพnicu s rozlohou 5 700 m2? Kde by si zaฤal?สป A on priลกiel so skicou krivoฤiarej streลกnej konลกtrukcie, ktorรก vnรบtri dokonale vyuลพรญva odrazenรฉ svetlo a v maximรกlnej miere zachytรกva solรกrnu energiu. Celรฝ nรกvrh kniลพnice je v podstate zaloลพenรฝ na energii a svetle.โ€œ

Spojenie ruky a mysle

Steven Holl vรคฤลกinu skรญc k nรกvrhom kreslรญ sรกm. K dneลกnรฉmu dลˆu ich mรก desaลฅtisรญce; vลกetky sรบ starostlivo zaradenรฉ a uloลพenรฉ v ลกkatuliach. Vลกetky vytvoril pomocou ceruzky a akvarelovรฝch farieb do skicรกrov zviazanรฝch ลกpirรกlou, v jednotnej veฤพkosti 12,7 x 17,8 cm. Malรฉ maฤพby sรบ sรบฤasne konceptuรกlne aj priestorovรฉ. Aj keฤ niekedy bรฝvajรบ hravo vรกgne, zachytรกvajรบ ideu, ktorรก bude motorom nรกvrhu celรฉho projektu. โ€žMyslรญm si, ลพe na zaฤiatku projektu musรญte urฤitรฝm spรดsobom spojiลฅ myseฤพ a ruku. Tento impulz, ktorรฝ projekt zaฤne, je nieฤรญm, ฤo emoฤne cรญtite a intelektuรกlne vnรญmate. Skica konceptu realizovanรก akvarelom je dokonalรฝm spรดsobom, ako zaฤaลฅ.โ€œ2

Steven Holl si väฤšinu skíc k návrhom kreslí sám.

Steven Holl si vรคฤลกinu skรญc k nรกvrhom kreslรญ sรกm.

Steven Holl si takto ฤasto naฤrtne 20 aลพ 30 rรดznych konceptov, neลพ sa pre jeden z nich rozhodne. โ€žNemรกm pokoja, pokiaฤพ nedรกm konceptu podobu. Hneฤ ako sa vลกak rozhodnem, drลพรญm sa rozhodnutia a celรฝ tรญm pracuje na tom, aby ho posilnil.โ€œ3 Spolu s pรดvodnรฝm konceptom kaลพdรฉho projektu zรญskavajรบ poฤiatoฤnรฝ impulz z akvarelovรฝch nรกฤrtov Stevena Holla aj poฤetnรฉ konลกtrukฤnรฉ prvky. โ€žPotrebujem si neustรกle kresliลฅ, aby som mohol proces stavby usmerลˆovaลฅ. Koniec koncov mรกm celรฝ tรญm spolupracovnรญkov, ktorรญ sa musia so mnou pohybovaลฅ rovnakรฝm smerom.โ€œ

Popri akvarelovรฝch skiciach je druhou dรดleลพitou konลกtantou v prรกci Stevena Holla pouลพรญvanie tzv. proporฤnej sรบstavy zlatรฉho rezu. Celรฝch 40 rokov boli jeho nรกvrhy zaloลพenรฉ na Fibonacciho postupnosti a pomere 1 : 1,618. โ€žTento pomer mรกme v krvi a v kostiach, kde udรกva naprรญklad dฤบลพku jednotlivรฝch kฤบbov naลกich prstov. Nรกjdete ho na schrรกnke lodienky hlbinnej, na borovicovej ลกiลกke, a dokonca aj v ลกpirรกlach slneฤnรฉho vetra. Pre mลˆa predstavuje nรกstroj presnรฉho doladenia. Nikdy nรญm nezaฤรญnam, ale zapracujem ho v priebehu procesu tvorby nรกvrhu, aby som uviedol jednotlivรฉ prvky a otvory v budove do rovnovรกhy. Proporcie sรบ v architektรบre veฤพmi dรดleลพitรฉ. Bohuลพiaฤพ, v naลกej dobe poฤรญtaฤovรฝch nรกvrhov, ktorรฉ sรบ vo svojej podstate bez mierky, sa ฤasto zanedbรกvajรบ.โ€œ

Zรกลพitok priestoru

Dualizmus nรกpadov a fenomรฉnov bol รบstrednou tรฉmou uลพ v Plรกtonovej filozofii a zaoberรก sa nรญm aj Steven Holl. Nedรกva vลกak prednosลฅ ลพiadnej zo strรกn. Naopak, hovorรญ, ลพe โ€žskutoฤnou skรบลกkou architektรบry je fenomรฉn tela pohybujรบceho sa priestormi, ktorรฉ moลพno vnรญmaลฅ zmyslami a cรญtiลฅ bez ohฤพadu na porozumenie konceptu architekta a jeho filozofii.โ€œ7 Na druhej strane zdรดrazลˆuje vรฝznam silnej myลกlienky, z ktorej musรญ kaลพdรฝ nรกvrh vychรกdzaลฅ. โ€žRozhodne verรญm v nรกpady, ฤo sรบ motorom nรกvrhu a ฤo ma odliลกujรบ od ฤพudรญ, ktorรญ predstierajรบ, ลพe sรบ fenomenolรณgovia.โ€œ8

Steven Holl ฤerpรก mnoลพstvo svojich nรกpadov z textov Maurica Merleau-Pontyho, Henriho Bergsona, Petra Sloterdijka a ฤalลกรญch filozofov. โ€žPrenรกลกanie tรฝchto myลกlienok do architektรบry nie je ฤพahkรฉ a vyลพaduje si veฤพa prรกce. Vo filozofickom ukotvenรญ nรกลกho odboru je vลกak bohatรฝ potenciรกl. Mรดลพeme sรญce chรกpaลฅ podstatu filozofickรฝch diel, ale architektรบra ju mรดลพe zrealizovaลฅ. Nie je to len akademickรฉ prirovnanie, pretoลพe skutoฤnou skรบลกkou architektรบry je a vลพdy bude, keฤ budovou prejde malรฉ dieลฅa a pochopรญ ju.โ€œ

Steven Holl je presvedฤenรฝ, ลพe na to, aby mohol ฤlovek posudzovaลฅ budovy, musรญ ich najprv sรกm zakรบsiลฅ, musรญ si nimi prejsลฅ a vnรญmaลฅ ich vลกetkรฝmi zmyslami. โ€žFenomenologickรฉ vlastnosti priestoru, jeho svetlo a akustika, prerรฝvajรบce sa perspektรญvy a detaily โ€žtvoria skutoฤnรฝ zรกลพitok architektรบry. Nie je to nieฤo, ฤo mรดลพete reprodukovaลฅ v ฤasopise.โ€œ A zรกroveลˆ sรบ to prรกve zmyslovรฉ a haptickรฉ kvality, vฤaka ktorรฝm mรดลพu budovy pretrvaลฅ. โ€žAk naprรญklad navลกtรญvite budovy Le Corbusiera, uลพasnete nad tรฝm, ako pรดsobia zachovalo. Ich detaily sรบ hrubรฉ a samozrejme je tam pohฤพadovรฝ betรณn, ale napriek tomu vyzerajรบ fantasticky. Myslรญm si, ลพe problรฉmom dneลกnej doby je, ลพe spolu so zvรคฤลกujรบcou sa veฤพkosลฅou architektonickรฝch kancelรกriรญ si neoverujeme, akรบ budovy skutoฤne sรบ. Skรดr neลพ zaujรญmaลฅ sa o peknรฉ obrรกzky, ktorรฉ sรบ po dokonฤenรญ stavby v centre pozornosti, by sa architekti mali do svojich budov o pรกr rokov vrรกtiลฅ, aby videli, ฤo sa v nich odohralo.โ€œ

Steven Holl, Múzeum súฤasného umenia Kiasma, Fínsko

Steven Holl, Mรบzeum sรบฤasnรฉho umenia Kiasma, Fรญnsko

Pre Stevena Holla je dรดleลพitรฉ, ลพe osudy svojich budov sleduje v dlhลกom ฤasovom horizonte. โ€žVลพdy som hovorieval, ลพe moje budovy sรบ mojimi deลฅmi. Mรกm teraz dcรฉru, ktorรก mรก rok a pol, tak uลพ toto porovnanie veฤพmi nepouลพรญvam. Stรกle sa vลกak do svojich budov pravidelne vraciam. Kaplnku sv. Ignรกca v Seattli som navลกtรญvil asi 12- alebo 13-krรกt9 a nedรกvno som bol v Mรบzeu sรบฤasnรฉho umenia Kiasma v Helsinkรกch, ktorรฉ som postavil pred takmer 20 rokmi.10 ฤŒiastoฤne sa zrenovovalo a stรกle skvelo slรบลพi; je to spoloฤensky aktรญvne miesto, miesto plnรฉ prirodzenรฉho svetla. Myslรญm, ลพe toto je odkaz, ฤo by som po sebe chcel zanechaลฅ โ€“ budovy, ktorรฉ pretrvajรบ mnoho rokov a aj napriek opotrebovaniu ustoja skรบลกku ฤasu. To je vlastne tรก najรบลพasnejลกia vec, ktorรบ mรดลพete ako architekt urobiลฅ.โ€œ

Steven Holl sa narodil v roku 1947 v Bremertone v ลกtรกte Washington. Absolvoval Washingtonskรบ univerzitu a v roku 1970 sa venoval ลกtรบdiu architektรบry v Rรญme. V roku 1976 bol ฤlenom Architektonickรฉho spolku v Londรฝne a v New Yorku zaloลพil firmu Steven Holl Architects. Od roku 1981 uฤรญ na Kolumbijskej univerzite v New Yorku, kde mรก v sรบฤasnosti funkciu stรกleho profesora na magisterskom ลกtรบdiu architektรบry a projektovania (GSAPP). Popri ฤalลกรญch cenรกch zรญskal v roku 2012 zlatรบ medailu AIA, v roku 2014 cenu Praemium Imperiale a v roku 2016 ocenenie Daylight Award Nadรกcie VELUX za dennรฉ osvetlenie v architektรบre. Okrem svojej architektonickej prรกce je Holl autorom mnohรฝch publikรกciรญ, ktorรฉ vznikli poฤas jeho profesionรกlnej drรกhy, napr. Anchoring (1989), Intertwining (1996), Parallax (2000), Luminosity/Porosity (2006), Architecture Spoken (2007), Urbanisms: Working with Doubt (2009) ), Color Light Time (2012) a Urban Hopes (2013).

Poznรกmky

  1. Q&A: Steven Holl โ€“ Point of View. Rozhovor s Martinom C. Pedersenom, Metropolis Magazine, 20. marca 2013. www.metropolismag.com/Point-of-View/March-2013/Q-A-Steven-Holl/ 
  2. Steven Holl v dokumente 110, GA. Citรกcia z Robert McCarter: Steven Holl. Phaidon Press 2015, str. 329
  3. Concepts and Melodies. Steven Holl v rozhovore so Solom Madrilejosom, Juanom Carlosom Sanchom a Antรณnom Garcรญom Abrilom. El Croquis 172/2014, str. 9 ff.
  4. Concepts and Melodies. Steven Holl v rozhovore so Solom Madrilejosom, Juanom Carlosom Sanchom a Antรณnom Garcรญom Abrilom. El Croquis 172/2014, str. 9 ff.
  5. www.stevenholl.com/projects/daeyang-gallery-and-house
  6. Steven Holl on Designing Houses. Rozhovor s Josephinou Minutillovou, Architectural Digest, 31. decembra 2011. www.architecturaldigest.com/story/architect-steven-holl-interview-article
  7. Thought, Matter and Experience. Steven Holl v rozhovore s Juhanim Pallasmaaom. El Croquis 108/2002, str. 7 ff.
  8. Steven Holl v rozhovore s Emanuelom Petitom, Architectural Review, 6. marca 2013. www.architectural-review.com/rethink/interview-steven-holl/8643400.article
  9. www.stevenholl.com/projects/st-ignatius-chapel
  10. www.stevenholl.com/projects/kiasma-museum?

Originรกl ฤlรกnku bol publikovanรฝ v ฤasopise Daylight and Architecture ฤ. 27, jar 2017. Vydรกva VELUX Group.

Autor: Jakob Schoof
Fotografie: Gregory Halpern, ฤŒTK
Akvarely: Steven Holl

ฤŒlรกnok  bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB ลกpeciรกl 2017.

Najฤรญtanejลกie