Navrhnutรฉ pre vลกetky zmysly: Architektรบra Stevena Holla
V novembri 2016 zรญskal Steven Holl ocenenie Daylight Award za prรกcu s dennรฝm svetlom v architektรบre. Hollova schopnosลฅ pracovaลฅ so svetlom v priestore je jedineฤnรก. Emoฤnรก intenzita nรญm navrhnutรฝch miestnostรญ a budov je ohromujรบca. Jedineฤnรฝ je aj jeho spรดsob prรกce: svoju kancelรกriu zรกmerne udrลพiava menลกiu, svoje prvotnรฉ nรกvrhy si najradลกej zaznamenรกva akvarelmi do skicรกra a inลกpirรกciu ฤerpรก z hudby, filozofie a literatรบry.
ลฝiadny z textov, ktorรฉ Steven Holl napรญsal poฤas svojej viac neลพ 40-roฤnej kariรฉry, nezachytรกva jeho prรญstup k tvorbe nรกvrhov tak struฤne a vรฝstiลพne ako tรกto veta z jeho knihy Paralaxa (2000). Kvalitu Hollovej architektรบry nemoลพno vyjadriลฅ v ฤรญslach, ale je zjavnรก na prvรฝ pohฤพad. Jeho stavby stimulujรบ prechรกdzajรบceho sa nรกvลกtevnรญka skรดr atmosfรฉrickou hustotou a komplexnosลฅou neลพ ฤพรบbivรฝm dizajnom. Na inลกpirรกciu duลกe pouลพรญva hlavne jedno mรฉdium โ dennรฉ svetlo. Vo svojich textoch nad touto tรฉmou ฤasto uvaลพoval. โBez svetla je priestor stratenรฝ. Budova hovorรญ tichom vnemov, ktorรฉ sรบ urฤovanรฉ svetlom,โ napรญsal Holl v roku 2006 v รบvode svojej knihy Luminosity/Porosity (Svetelnosลฅ/Porรณznosลฅ).
โBez svetla je ฤlovek stratenรฝ.โ โ tรกto veta je vo viacerรฝch ohฤพadoch doplnkom slรกvneho vรฝroku Louisa Kahna: โ Slnko nevedelo, akรฉ je jeho svetlo krรกsne, kรฝm sa neodrazilo od budovy.โ Dennรฉ svetlo a architektรบra sa potrebujรบ navzรกjom, len v ich interakcii ich mรดลพu ฤพudia skutoฤne oceniลฅ. Duchovnรก spriaznenosลฅ, ktorรก sa v oboch citรกtoch odrรกลพa, nie je nรกhodnรก. Steven Holl sa o Louisovi Kahnovi vyjadruje ako o jednom z architektov, ktorรญ mali vplyv na jeho vlastnรบ prรกcu s dennรฝm osvetlenรญm. Na zaฤiatku jeho profesijnej drรกhy v roku 1974 nechรฝbalo veฤพa a Holl mohol zรญskaลฅ prรกcu v Kahnovej kancelรกrii (kde uลพ absolvoval prijรญmacรญ pohovor), no pre predฤasnรฉ รบmrtie tohto veฤพkรฉho americkรฉho architekta k praxi nakoniec nedoลกlo.
Popri obdive k prรกcam Louisa Kahna a Alvara Aalta spomรญna Steven Holl rรกd aj na skรบsenosลฅ z mladosti, ktorรก vรฝrazne ovplyvnila jeho neskorลกie vnรญmanie svetla v budovรกch: na zรกลพitok z dvoch veฤพmi rozdielnych miest a na kvalitu ich osvetlenia. Ide o budovu Puget Sound blรญzko Seattlu, kde vyrastal, a budovu rรญmskeho Panteรณnu. โSvetlo pacifickรฉho severozรกpadu patrรญ medzi moje najranejลกie spomienky z detstva. Je veฤพmi podobnรฉ svetlu v ล kandinรกvii. Slnko je v zime na obzore veฤพmi nรญzko a vrhรก dlhรฉ vodorovnรฉ tiene. Je aj veฤพmi vzรกcne, pretoลพe je ฤasto zamraฤenรฉ. V lete potom bรฝva poloลกero do desiatej hodiny veฤernej a vznikรก tak pรดsobivรฝ ลกerosvit.
Z realizรกcii Stevena Holla:
Tento veฤพkolepรฝ pohฤพad na slneฤnรฝ svit odrรกลพajรบci sa od vodnej hladiny a meniaci sa uhol dopadu slneฤnรฝch lรบฤov sa do mลa hlboko emoฤne vryli.โ Keฤ mal Steven Holl 19 rokov, presลฅahoval sa do Rรญma a niekoฤพko mesiacov bรฝval v ulici za Panteรณnom. โSvetelnรฝ zรกลพitok z kruhovitรฉho otvoru vnรบtri kupoly bol รบchvatnรฝ. Aj v kontexte Rรญma so vลกetkou jeho pรดsobivou architektรบrou je atmosfรฉra tohto miesta, ktorรก sa neustรกle menรญ vฤaka dennรฉmu svetlu, jedineฤnรก. Kedykoฤพvek sa dostanem do Rรญma, vลพdy sa tam vraciam a mรกm ho veฤพmi rรกd.โ
Pre Stevena Holla nie je dennรฉ svetlo len prostriedkom tvorby atmosfรฉry v jeho budovรกch a obohatenรญm zmyslovรฉho vnรญmania ich uลพรญvateฤพov โ โMรกme sklon podceลovaลฅ psychologickรบ silu a zdravotnรฉ aspekty osvetlenia, hlavne v naลกej spoloฤnosti, ktorรก je ฤasto pohรกลanรก komerฤnejลกรญmi cieฤพmi. รlohou nรกs, architektov, je na tieto aspekty upozorลovaลฅ a pripomรญnaลฅ klientom a vลกetkรฝm odbornรญkom, ktorรญ sa na nรกvrhu stavby v dneลกnej dobe podieฤพajรบ, psychologickรฝ a biologickรฝ vรฝznam svetla.โ
Pracovnรฝ stรดl v Hollovom ateliรฉri
Steven Holl vo vลกetkรฝch svojich nรกvrhoch ฤelรญ vรฝzve prinรกลกaลฅ svetlo do miest, kde sa vรคฤลกinou nevyskytuje. โVeฤพmi mi zรกleลพรญ na tom, aby boli vลกetky miestnosti prirodzene osvetlenรฉ . ฤi uลพ navrhujeme nemocniฤnรบ izbu, konferenฤnรบ miestnosลฅ v kancelรกrii alebo galรฉrii, dennรฉ svetlo je pre vลกetky tieto priestory dรดleลพitรฉ. Aj vnรบtri budovy musรญme maลฅ moลพnosลฅ vnรญmaลฅ, ako deล plynie, a vidieลฅ zรกpad slnka.โ
V New Yorku, teda v meste, kde dnes Holl ลพije a pracuje, to nie je vลพdy samozrejmรฉ. โNew York mรก nedostatok dennรฉho svetla. Vรฝลกkovรฉ veลพovรฉ budovy sรบ prรญliลก vysokรฉ a sรบ veฤพmi blรญzko pri sebe.โ Jednou z pozoruhodnรฝch vรฝnimiek je budova, v ktorej sรญdli kancelรกria Stevena Holla. Firma sรญdli na 11. poschodรญ 12-poschodovej priemyselnej budovy z 19. storoฤia (ktorej nechรฝba tovรกrenskรฝ komรญn) v susedstve Hudson Yards, najvรคฤลกieho projektu mestskej revitalizรกcie na Manhattane.
โKรบpili sme si toto podlaลพie, pretoลพe mรก dennรฉ osvetlenie zo vลกetkรฝch ลกtyroch strรกn. Len sa pozrite na tieto svetelnรฉ efekty,โ hovorรญ Holl a ukazuje na stenu vedฤพa starรฉho, oceฤพou orรกmovanรฉho okna v konferenฤnej miestnosti. โLen sa pozrite na tรบto hru svetla prichรกdzajรบceho z rรดznych smerov, na vrstvenie a potom na ลกtruktรบru skla. Niektorรฉ sklenenรฉ tabule sรบ veฤพmi starรฉ, takลพe svetlo zakrivujรบ a rรดzne lรกmu. Pamรคtรกm si, ลพe sa ma kedysi niekto spรฝtal, akรฝ mรกm obฤพรบbenรฝ materiรกl, a ja som povedal โ svetlo. Keฤ tu sedรญte a pozorujete prichรกdzajรบce svetlo, pochopรญte preฤo.โ
Intenzita porรกลพa veฤพkosลฅ
Chladnรฝ kontrast medzi hrubรฝmi tehlovรฝmi mรบrmi kancelรกrie a reflexnรฝmi zavesenรฝmi fasรกdami zรกroveล dokonale symbolizuje Hollov postoj: โArchitektรบra je umenie. Pre mลa to nie je firemnรก ฤinnosลฅ. Nepรกฤi sa mi korporรกtna architektรบra.โ1 To je dรดvod, preฤo Steven Holl nevidรญ zmysel v rozลกirovanรญ svojej kancelรกrie โ prรกve naopak. โStanovil som si limit 44 ฤพudรญ v kancelรกrii. Pred piatimi rokmi sme mali 64 ฤพudรญ, ale bolo to veฤพmi veฤพa. Uvedomil som si, ลพe trรกvim veฤพa ฤasu otรกzkami riadenia a dohadovania sa s ฤพuฤmi. A viete ฤo? Aj so 44 zamestnancami sme vytvorili najvรคฤลกรญ mrakodrap, akรฝ je moลพnรฉ v ฤรญne postaviลฅ. Na druhej strane nรกm obmedzenรก veฤพkosลฅ kancelรกrie umoลพลuje sรบstrediลฅ sa na detaily a materiรกly, aby sme zaistili, ลพe budรบ presne takรฉ, akรฉ chceme.โ
Obฤas sa dokonca stรกva, ลพe musรญ Steven Holl odmietaลฅ zรกkazky, aby mohol svoju kancelรกriu udrลพaลฅ malรบ. โNie je to pravidelnรฉ, ale obฤas sa to stรกva. Zaujรญmajรบ ma inลกpiratรญvne priestory, naprรญklad v mestskej zรกstavbe vo veฤพkomeste. Keฤ ma potom niekto poลพiada, aby som navrhol jednoรบฤelovรบ vรฝลกkovรบ budovu v prรญmestskej lokalite, odmietnem to. Na to, aby som ju robil pre peniaze, mรกm architektรบru aลพ prรญliลก rรกd. A nie kaลพdรก zรกkazka, ktorรก sa vรกm ponรบka, bude maลฅ ลกancu staลฅ sa architektรบrou.โ
Aby svoje nรกvrhy premenil na skutoฤnosลฅ, Steven Holl sa spolieha na tรญm osobne vybranรฝch zamestnancov. โTรญto ฤพudia sรบ geniรกlni. Mรกm veฤพkรฉ ลกลฅastie, pretoลพe kaลพdรฝ rok uฤรญm architektรบru na Kolumbijskej univerzite 12 ลกtudentov. Kaลพdรฝ rok si z nich nakoniec vyberiem najlepลกieho ลกtudenta a ponรบknem mu/jej prรกcu v kancelรกrii. Najmenej 10 zo 44 ฤพudรญ, s ktorรฝmi tu momentรกlne pracujem, bolo mojimi ลกtudentmi.โ
Prรกve vynaliezavosลฅ je tieลพ rysom, ktorรฝ Steven Holl od svojich spolupracovnรญkov oฤakรกva. โNesmรบ sa bรกลฅ a musia byลฅ tvorivรฝmi gรฉniami, ak chceme pri kaลพdej prรกci na projekte posรบvaลฅ hranice. S รบplnรฝm reลกpektom voฤi pragmatikom โ sรบ potrebnรฉ aj inรฉ prรญstupy k tvorivรฉmu procesu. Nikdy neskรบsite nevyskรบลกanรฉ, ak premรฝลกฤพate len pragmaticky a objektรญvne.โ
Jednรฝm z takรฝch โnebojรกcnych gรฉniovโ je Matthias Schuler zo spoloฤnosti Transsolar, s ktorรฝm Holl spolupracoval na vลกetkรฝch projektoch poฤas uplynulรฝch 10 rokov. โฤerpรกme veฤพa z Matthiasa a z jeho posadnutosti ฤo moลพno najlepลกรญmi ekologickรฝmi rieลกeniami budovy โ ฤi uลพ ide o geotermรกlnu a solรกrnu energiu, alebo o konลกtrukciu a voฤพbu materiรกlu. Kedykoฤพvek je to moลพnรฉ, snaลพรญm sa ho ฤo najskรดr zapojiลฅ do procesu navrhovania.โ Aktuรกlne spolupracujรบ na nรกvrhu kniลพnice v Malawi. โOslovil som Matthiasa eลกte skรดr, neลพ sme poznali pozemok, a spรฝtal som sa ho: โฤo by si urobil, keby si mal ideรกlny pozemok bez akรฝchkoฤพvek obmedzenรญ a bol by si poลพiadanรฝ, aby si navrhol kniลพnicu s rozlohou 5 700 m2? Kde by si zaฤal?สป A on priลกiel so skicou krivoฤiarej streลกnej konลกtrukcie, ktorรก vnรบtri dokonale vyuลพรญva odrazenรฉ svetlo a v maximรกlnej miere zachytรกva solรกrnu energiu. Celรฝ nรกvrh kniลพnice je v podstate zaloลพenรฝ na energii a svetle.โ
Spojenie ruky a mysle
Steven Holl vรคฤลกinu skรญc k nรกvrhom kreslรญ sรกm. K dneลกnรฉmu dลu ich mรก desaลฅtisรญce; vลกetky sรบ starostlivo zaradenรฉ a uloลพenรฉ v ลกkatuliach. Vลกetky vytvoril pomocou ceruzky a akvarelovรฝch farieb do skicรกrov zviazanรฝch ลกpirรกlou, v jednotnej veฤพkosti 12,7 x 17,8 cm. Malรฉ maฤพby sรบ sรบฤasne konceptuรกlne aj priestorovรฉ. Aj keฤ niekedy bรฝvajรบ hravo vรกgne, zachytรกvajรบ ideu, ktorรก bude motorom nรกvrhu celรฉho projektu. โMyslรญm si, ลพe na zaฤiatku projektu musรญte urฤitรฝm spรดsobom spojiลฅ myseฤพ a ruku. Tento impulz, ktorรฝ projekt zaฤne, je nieฤรญm, ฤo emoฤne cรญtite a intelektuรกlne vnรญmate. Skica konceptu realizovanรก akvarelom je dokonalรฝm spรดsobom, ako zaฤaลฅ.โ2
Steven Holl si vรคฤลกinu skรญc k nรกvrhom kreslรญ sรกm.
Steven Holl si takto ฤasto naฤrtne 20 aลพ 30 rรดznych konceptov, neลพ sa pre jeden z nich rozhodne. โNemรกm pokoja, pokiaฤพ nedรกm konceptu podobu. Hneฤ ako sa vลกak rozhodnem, drลพรญm sa rozhodnutia a celรฝ tรญm pracuje na tom, aby ho posilnil.โ3 Spolu s pรดvodnรฝm konceptom kaลพdรฉho projektu zรญskavajรบ poฤiatoฤnรฝ impulz z akvarelovรฝch nรกฤrtov Stevena Holla aj poฤetnรฉ konลกtrukฤnรฉ prvky. โPotrebujem si neustรกle kresliลฅ, aby som mohol proces stavby usmerลovaลฅ. Koniec koncov mรกm celรฝ tรญm spolupracovnรญkov, ktorรญ sa musia so mnou pohybovaลฅ rovnakรฝm smerom.โ
Popri akvarelovรฝch skiciach je druhou dรดleลพitou konลกtantou v prรกci Stevena Holla pouลพรญvanie tzv. proporฤnej sรบstavy zlatรฉho rezu. Celรฝch 40 rokov boli jeho nรกvrhy zaloลพenรฉ na Fibonacciho postupnosti a pomere 1 : 1,618. โTento pomer mรกme v krvi a v kostiach, kde udรกva naprรญklad dฤบลพku jednotlivรฝch kฤบbov naลกich prstov. Nรกjdete ho na schrรกnke lodienky hlbinnej, na borovicovej ลกiลกke, a dokonca aj v ลกpirรกlach slneฤnรฉho vetra. Pre mลa predstavuje nรกstroj presnรฉho doladenia. Nikdy nรญm nezaฤรญnam, ale zapracujem ho v priebehu procesu tvorby nรกvrhu, aby som uviedol jednotlivรฉ prvky a otvory v budove do rovnovรกhy. Proporcie sรบ v architektรบre veฤพmi dรดleลพitรฉ. Bohuลพiaฤพ, v naลกej dobe poฤรญtaฤovรฝch nรกvrhov, ktorรฉ sรบ vo svojej podstate bez mierky, sa ฤasto zanedbรกvajรบ.โ
Zรกลพitok priestoru
Dualizmus nรกpadov a fenomรฉnov bol รบstrednou tรฉmou uลพ v Plรกtonovej filozofii a zaoberรก sa nรญm aj Steven Holl. Nedรกva vลกak prednosลฅ ลพiadnej zo strรกn. Naopak, hovorรญ, ลพe โskutoฤnou skรบลกkou architektรบry je fenomรฉn tela pohybujรบceho sa priestormi, ktorรฉ moลพno vnรญmaลฅ zmyslami a cรญtiลฅ bez ohฤพadu na porozumenie konceptu architekta a jeho filozofii.โ7 Na druhej strane zdรดrazลuje vรฝznam silnej myลกlienky, z ktorej musรญ kaลพdรฝ nรกvrh vychรกdzaลฅ. โRozhodne verรญm v nรกpady, ฤo sรบ motorom nรกvrhu a ฤo ma odliลกujรบ od ฤพudรญ, ktorรญ predstierajรบ, ลพe sรบ fenomenolรณgovia.โ8
Steven Holl ฤerpรก mnoลพstvo svojich nรกpadov z textov Maurica Merleau-Pontyho, Henriho Bergsona, Petra Sloterdijka a ฤalลกรญch filozofov. โPrenรกลกanie tรฝchto myลกlienok do architektรบry nie je ฤพahkรฉ a vyลพaduje si veฤพa prรกce. Vo filozofickom ukotvenรญ nรกลกho odboru je vลกak bohatรฝ potenciรกl. Mรดลพeme sรญce chรกpaลฅ podstatu filozofickรฝch diel, ale architektรบra ju mรดลพe zrealizovaลฅ. Nie je to len akademickรฉ prirovnanie, pretoลพe skutoฤnou skรบลกkou architektรบry je a vลพdy bude, keฤ budovou prejde malรฉ dieลฅa a pochopรญ ju.โ
Steven Holl je presvedฤenรฝ, ลพe na to, aby mohol ฤlovek posudzovaลฅ budovy, musรญ ich najprv sรกm zakรบsiลฅ, musรญ si nimi prejsลฅ a vnรญmaลฅ ich vลกetkรฝmi zmyslami. โFenomenologickรฉ vlastnosti priestoru, jeho svetlo a akustika, prerรฝvajรบce sa perspektรญvy a detaily โtvoria skutoฤnรฝ zรกลพitok architektรบry. Nie je to nieฤo, ฤo mรดลพete reprodukovaลฅ v ฤasopise.โ A zรกroveล sรบ to prรกve zmyslovรฉ a haptickรฉ kvality, vฤaka ktorรฝm mรดลพu budovy pretrvaลฅ. โAk naprรญklad navลกtรญvite budovy Le Corbusiera, uลพasnete nad tรฝm, ako pรดsobia zachovalo. Ich detaily sรบ hrubรฉ a samozrejme je tam pohฤพadovรฝ betรณn, ale napriek tomu vyzerajรบ fantasticky. Myslรญm si, ลพe problรฉmom dneลกnej doby je, ลพe spolu so zvรคฤลกujรบcou sa veฤพkosลฅou architektonickรฝch kancelรกriรญ si neoverujeme, akรบ budovy skutoฤne sรบ. Skรดr neลพ zaujรญmaลฅ sa o peknรฉ obrรกzky, ktorรฉ sรบ po dokonฤenรญ stavby v centre pozornosti, by sa architekti mali do svojich budov o pรกr rokov vrรกtiลฅ, aby videli, ฤo sa v nich odohralo.โ
Steven Holl, Mรบzeum sรบฤasnรฉho umenia Kiasma, Fรญnsko
Pre Stevena Holla je dรดleลพitรฉ, ลพe osudy svojich budov sleduje v dlhลกom ฤasovom horizonte. โVลพdy som hovorieval, ลพe moje budovy sรบ mojimi deลฅmi. Mรกm teraz dcรฉru, ktorรก mรก rok a pol, tak uลพ toto porovnanie veฤพmi nepouลพรญvam. Stรกle sa vลกak do svojich budov pravidelne vraciam. Kaplnku sv. Ignรกca v Seattli som navลกtรญvil asi 12- alebo 13-krรกt9 a nedรกvno som bol v Mรบzeu sรบฤasnรฉho umenia Kiasma v Helsinkรกch, ktorรฉ som postavil pred takmer 20 rokmi.10 ฤiastoฤne sa zrenovovalo a stรกle skvelo slรบลพi; je to spoloฤensky aktรญvne miesto, miesto plnรฉ prirodzenรฉho svetla. Myslรญm, ลพe toto je odkaz, ฤo by som po sebe chcel zanechaลฅ โ budovy, ktorรฉ pretrvajรบ mnoho rokov a aj napriek opotrebovaniu ustoja skรบลกku ฤasu. To je vlastne tรก najรบลพasnejลกia vec, ktorรบ mรดลพete ako architekt urobiลฅ.โ
Steven Holl sa narodil v roku 1947 v Bremertone v ลกtรกte Washington. Absolvoval Washingtonskรบ univerzitu a v roku 1970 sa venoval ลกtรบdiu architektรบry v Rรญme. V roku 1976 bol ฤlenom Architektonickรฉho spolku v Londรฝne a v New Yorku zaloลพil firmu Steven Holl Architects. Od roku 1981 uฤรญ na Kolumbijskej univerzite v New Yorku, kde mรก v sรบฤasnosti funkciu stรกleho profesora na magisterskom ลกtรบdiu architektรบry a projektovania (GSAPP). Popri ฤalลกรญch cenรกch zรญskal v roku 2012 zlatรบ medailu AIA, v roku 2014 cenu Praemium Imperiale a v roku 2016 ocenenie Daylight Award Nadรกcie VELUX za dennรฉ osvetlenie v architektรบre. Okrem svojej architektonickej prรกce je Holl autorom mnohรฝch publikรกciรญ, ktorรฉ vznikli poฤas jeho profesionรกlnej drรกhy, napr. Anchoring (1989), Intertwining (1996), Parallax (2000), Luminosity/Porosity (2006), Architecture Spoken (2007), Urbanisms: Working with Doubt (2009) ), Color Light Time (2012) a Urban Hopes (2013).
Poznรกmky
- Q&A: Steven Holl โ Point of View. Rozhovor s Martinom C. Pedersenom, Metropolis Magazine, 20. marca 2013. www.metropolismag.com/Point-of-View/March-2013/Q-A-Steven-Holl/
- Steven Holl v dokumente 110, GA. Citรกcia z Robert McCarter: Steven Holl. Phaidon Press 2015, str. 329
- Concepts and Melodies. Steven Holl v rozhovore so Solom Madrilejosom, Juanom Carlosom Sanchom a Antรณnom Garcรญom Abrilom. El Croquis 172/2014, str. 9 ff.
- Concepts and Melodies. Steven Holl v rozhovore so Solom Madrilejosom, Juanom Carlosom Sanchom a Antรณnom Garcรญom Abrilom. El Croquis 172/2014, str. 9 ff.
- www.stevenholl.com/projects/daeyang-gallery-and-house
- Steven Holl on Designing Houses. Rozhovor s Josephinou Minutillovou, Architectural Digest, 31. decembra 2011. www.architecturaldigest.com/story/architect-steven-holl-interview-article
- Thought, Matter and Experience. Steven Holl v rozhovore s Juhanim Pallasmaaom. El Croquis 108/2002, str. 7 ff.
- Steven Holl v rozhovore s Emanuelom Petitom, Architectural Review, 6. marca 2013. www.architectural-review.com/rethink/interview-steven-holl/8643400.article
- www.stevenholl.com/projects/st-ignatius-chapel
- www.stevenholl.com/projects/kiasma-museum?
Originรกl ฤlรกnku bol publikovanรฝ v ฤasopise Daylight and Architecture ฤ. 27, jar 2017. Vydรกva VELUX Group.
Autor: Jakob Schoof
Fotografie: Gregory Halpern, ฤTK
Akvarely: Steven Holl
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB ลกpeciรกl 2017.