dyson st james headquarters interiors dezeen 2364 col 17

Demolรกcia alebo konverzia. Pre ktorรฉ rieลกenie sa rozhodneme?

Slovo konverzia sa pomaly stรกva beลพnou sรบฤasลฅou nรกลกho slovnรญka rovnako ako trvalรก udrลพateฤพnosลฅ alebo zelenรก architektรบra. Ako to vลกak vลกetko spolu sรบvisรญ aย akรฉ miesto vย tom zohrรกva priemyselnรฉ dediฤstvo?

Dynamika sรบฤasnรฉho ลพivota si vyลพaduje, aby sme funkฤnรบ zmenu (konverziu) alebo aspoลˆ nejakรบ formu prispรดsobenia sa (adaptรกciu) akceptovali takmer na dennej bรกze. Beลพne upravujeme ฤasลฅ bytu na kancelรกriu, garรกลพ na dielลˆu, balkรณn na zeleninovรบ zรกhradku, obnosenรฉ ลกaty na sukลˆu aย nefunkฤnรฝ hrniec na kvetinรกฤ.

Popri tom sa riadime aj princรญpmi v zmysle โ€žreuseโ€œ a โ€žzero wasteโ€œ. Obdivujeme aj ลกikovnรบ premenu starej stodoly na rekreaฤnรบ chatu. Fandรญme obnove aย zmysluplnej konverzii historickรฝch pamiatok na veci verejnรฉ, najmรค ak ide oย palรกce, hrady, zรกmky a katedrรกly.

Tomu vลกetkรฉmu rozumieme, pokiaฤพ neprรญde na rad zanedbanรฝ a opustenรฝ priemyselnรฝ areรกl. Poslednรฝm dรดkazom tohto (ne)porozumenia je aj demolรกcia hodnotnรฝch objektov v areรกli Meriny vย Trenฤรญne.ย ฤŒo bude ฤalej?

Jurkoviฤova Teplรกreลˆ od DF Creative Group
Jurkoviฤova Teplรกreลˆ od DF Creative Group | Zdroj: BoysPlayNice

Likvidujeme sa sami

Jednรฝm z troch zรกkladnรฝch pilierov trvalo udrลพateฤพnรฉho rozvoja je environmentรกlny aspekt, ktorรฝ by sme mali maลฅ na pamรคti pri kaลพdom naลกom zรกsahu do existujรบceho prostredia. ฤŒo sa tรฝka bรบrania pรดvodnรฝch priemyselnรฝch areรกlov, dovolรญm si sย istotou tvrdiลฅ, ลพe ich likvidรกcia je pre ลพivotnรฉ prostredie oveฤพa vรคฤลกou zรกลฅaลพou ako ich rehabilitรกcia.

โ€žVerรญm, ลพe prezentovanรฉ tรฉmy konverzie a transformรกcie prispejรบ nemalou mierou kย tak dlho oฤakรกvanej zmene celospoloฤenskej รบvahy oย naลกej udrลพateฤพnej budรบcnosti.โ€œ

Neobstojรญ ani argument vyลกลกรญch poฤiatoฤnรฝch investiฤnรฝch nรกkladov na konverziu existujรบceho industriรกlneho objektu vย porovnanรญ sย novostavbou, keฤลพe proces hodnotenia ekonomickej efektivity projektu by mal zahล•ลˆaลฅ dlhลกรญ ฤasovรฝ รบsek vrรกtane odstrรกnenia pรดvodnej stavby.

Jednoducho povedanรฉ, predtรฝm ako sa rozhodneme bรบraลฅ, mali by sme existujรบcu ลกtruktรบru dรดkladne zanalyzovaลฅ aย zvรกลพiลฅ vลกetky fakty pre aย proti, a to aj pri tรฝch objektoch, ktorรฉ nie sรบ predmetom pamiatkovej ochrany.

ฤฝahostajnosลฅ zabรญja

Vย roku 2003 Medzinรกrodnรฝ vรฝbor pre obnovu industriรกlneho dediฤstva (TICCICH) prijal vย Niลพnom Tagile Chartu industriรกlneho dediฤstva, ktorรก vedie kย ochrane aย obnove priemyselnรฉho dediฤstva a podฤพa ktorej toto dediฤstvo tvoria โ€žpozostatky industriรกlnej kultรบry, ktorรฉ majรบ historickรบ, technologickรบ, sociรกlnu, architektonickรบ alebo vedeckรบ hodnotu. Sรบ to rรดzne stavby aย strojovรฉ zariadenia, dielne, tovรกrne, mlyny, skladiskรก, obchody, bane, miesta, kde sa spracovรกvajรบ aย ฤistia suroviny, aย objekty, kde sa vyrรกba, prenรกลกa aย vyuลพรญva energia. Patria sem aj dopravnรฉ stavby aย vลกetka infraลกtruktรบra, miesta, ktorรฉ majรบ vzลฅah kย priemyslu vrรกtane objektov, ktorรฉ slรบลพia na bรฝvanie, bohosluลพbu aย vzdelรกvanie.โ€œ (zdroj: www.kotp.sk).

Jurkoviฤova Teplรกreลˆ od DF Creative Group
Jurkoviฤova Teplรกreลˆ od DF Creative Group | Zdroj: BoysPlayNice

Neskรดr, vย roku 2011, boli prijatรฉ tzv. Dublinskรฉ princรญpy*, ktorรฉ okrem inรฉho poukazujรบ aj na skutoฤnosลฅ, ลพe โ€žpriemyselnรฉ dediฤstvo je veฤพmi zraniteฤพnรฉ aย ฤasto ohrozovanรฉ, mnohokrรกt bรฝva prรญฤinou neuvedomenie si jeho vรฝznamu, slabรก dokumentรกcia, nedocenenie alebo chรฝbajรบca ochrana, ale aj meniace sa ekonomickรฉ trendy, jeho negatรญvne vnรญmanie, environmentรกlne zรกลฅaลพe ฤi jeho samotnรก veฤพkosลฅ aย komplexnosลฅ.โ€œ (zdroj: ICOMOS). Obidva dokumenty sรบ jasnรฝm dรดkazom, ลพe svet nezostal ฤพahostajnรฝ kย budรบcnosti priemyselnรฉho dediฤstva, ฤo dokumentujรบ aj mnohรฉ รบspeลกnรฉ zahraniฤnรฉ konverzie.

Gong od Jozefa Pleskota.
Gong od Jozefa Pleskota. | Zdroj: Jiล™รญ Zerzoลˆ

Obrรกtili sme sa chrbtom

Otvorenou vลกak zostรกva otรกzka, ako sย tรฝmto odkazom naloลพรญme my tu na Slovensku. Ignorovaลฅ priemyselnรฉ dediฤstvo je, ako keby sme sa obrรกtili chrbtom k naลกejย histรณrii minimรกlne od ฤias prvej priemyselnej stavby na naลกom รบzemรญ, za ktorรบ sa povaลพuje Medenรฝ hรกmor vย Banskej Bystrici (1495).

โ€žBรบranie pรดvodnรฝch priemyselnรฝch areรกlov je pre ลพivotnรฉ prostredie oveฤพa vรคฤลกou zรกลฅaลพou ako ich rehabilitรกcia.โ€œ

Veฤ prรกve priemyselnรฉ stavby boli tie, ktorรฉ vลพdy ako prvรฉ zrkadlili najnovลกรญ technickรฝ a technologickรฝ progres vย krajine, industriรกlneย areรกly navyลกe vรฝznamnรฝm spรดsobom formovali urbanizmus naลกich miest aย prispievali kย rozvoju ich dopravnej a technickej infraลกtruktรบry.

Chรกpem, ลพe 90. roky sa niesli v znamenรญ popierania vลกetkรฉho, ฤo sa aspoลˆ troch spรกjalo s duchom socializmu, vรฝrobnรฉ areรกly s nelichotivou proletรกrskou minulosลฅou nevynรญmajรบc, ale preฤo sa tak sprรกvame aj dnes?

Gucci Hub
Gucci Hub | Zdroj: Andrea Martiradonna

Bรบrali sme vลกetko, ฤoย nezbรบralo nรกs

Prax zo zaฤiatku 21. storoฤia dokรกzala, ลพe ochrana priemyselnรฉho dediฤstva na Slovensku nebola vย tom ฤase ani len vย plienkach. Bรบralo sa do radu vลกetko, ฤo sa len dalo, aย zostalo len to, ฤo stรกlo na nezaujรญmavom pozemku.

Pod vlajkou ekologickรฉho zneฤistenia a nevyhovujรบcichย statickรฝch posudkov zanikali nielen hodnotnรฉ stavby, ale aj kompletne celรฉ areรกly, ktorรฝch historickรบ hodnotu sa snaลพรญme pripomenรบลฅ smieลกnymi motรญvmi na fasรกdach novostavieb stojacich na ich รบzemรญ dnes.

Aย pritom prรญklady, โ€žako sa to dรกโ€œ a โ€žako sa to mรกโ€œ, boli k dispozรญcii hneฤ vedฤพa uย susedov. Napriek tomuto neuteลกenรฉmu stavu vznikli aj niektorรฉ solitรฉrne konverzie, ktorรฉ cestu aktรญvnej obnovy aย ochrany priemyselnรฉho dediฤstva zaฤali pomaly dlรกลพdiลฅ.

Zmena celospoloฤenskej รบvahy

Ako vลกak ลพiลฅ s touto minulosลฅou vย sรบฤasnosti? Ako ju cรญtiลฅ, rozpoznaลฅ a vyhodnotiลฅ jej skutoฤnรฉ kvality, keฤ sa ฤasy od ich vzniku natoฤพko zmenili? Ako do pรดvodnej substancie vloลพiลฅ sรบฤasnosลฅ, ako ju adaptovaลฅ, transformovaลฅ, interpretovaลฅ alebo znovu vyuลพiลฅ? A preฤo ju vรดbec zachovรกvaลฅ?

Odpoveฤami na tieto aj ฤalลกie otรกzky sa uลพ od roku 2009 intenzรญvne zaoberรกme vย rรกmci festivalu Industrial days, ktorรฉho ลกieste vydanie sme sa rozhodli zrealizovaลฅ vย polovici novembra 2022 vย priestoroch novรฉho kultรบrneho centra Design factory vย Jarovciach, ktorรฉ vzniklo ako inak konverziou pรดvodnej sรฝpky.

Pradiareลˆ 1900. Jej autormi sรบ Juraj Almรกssy, Peter Bouda, Richard ฤŒeฤetka a Ivan Masรกr
Pradiareลˆ 1900, laureรกt I.CON.A 2022. Jej autormi sรบ Juraj Almรกssy, Peter Bouda, Richard ฤŒeฤetka a Ivan Masรกr. | Zdroj: Design Factory

Zรกvereฤnou bodkou za podujatรญm bolo slรกvnostnรฉ vyhlรกsenie vรญลฅaza sรบลฅaลพe I.CON.A 2022. Myลกlienkou zorganizovaลฅ aย vyhlรกsiลฅ sรบลฅaลพ oย ocenenie za inลกpiratรญvnu konverziu industriรกlneho objektu sme sa zaoberali uลพ veฤพmi dlho. Nikdy vลกak nebol zรกujem oย tรบto tรฉmu takรฝ aktuรกlny, ako dnes, keฤ sรบฤasne so zรกnikom hodnotnรฝch industriรกlnych areรกlov oslavujeme prvรฉ รบspechy konverziรญ industriรกlnych solitรฉrov.

Zรกkladnou misiou sรบลฅaลพe je podporiลฅ zรกchranu historickรฝchย hodnรดt priemyselnรฉho dediฤstva na Slovensku, inลกpirovaลฅ majiteฤพov tzv. โ€žindustriรกluโ€œ kย jeho aktรญvnej ochrane aย ukรกzaลฅ im najvhodnejลกรญ spรดsob, โ€žako sa to dรกโ€œ. Verรญme, ลพe tu prezentovanรฉ tรฉmy konverzie, transformรกcie alebo samotnej obnovy pรดvodnรฝch historickรฝch ลกtruktรบr prispejรบ nemalou mierou kย tak dlho oฤakรกvanej zmene celospoloฤenskej รบvahy oย naลกej udrลพateฤพnej budรบcnosti.