Nemôžeme stratiť dôveru klientov (Profil spoločnosti DEVI, s. r. o.)
Galéria(8)

Nemôžeme stratiť dôveru klientov (Profil spoločnosti DEVI, s. r. o.)

Spoločnosť DEVI je na slovenskom trhu známa svojou ponukou elektrického podlahového vykurovania a ochranných systémov. Stavia na presvedčení, že klient si chce vybrať overenú kvalitu a značku, čo sa v súčasných ťažkých časoch ešte znásobuje. Pre časopis TZB Haustechnik sa zhovárame so zástupcom spoločnosti DEVI na Slovensku Ing. Dušanom Lašákom.

Ubehlo niekoľko prvých mesiacov veľmi obávaného roka 2010. Ako ich vnímate vo vašej spoločnosti?
DEVI je známou značkou na Slovensku aj v Českej republike od roku 1992, samozrejme, výraznejšie postavenie máme v domácom prostredí na Slovensku. Na výstavách a veľtrhoch vnímame stabilný záujem o naše produkty a tiež neustály príchod nových stavebníkov. Naši zákazníci o nás zvyčajne vopred vedia, čerpajú zo skúseností iných klientov. Myslím si preto, že jeden zlý rok by nemal zatriasť postavením, ktoré si spoločnosť dlhodobo buduje. Osemnásť rokov pôsobenia na trhu sa nedá len tak jednoducho zmazať.

Okrem toho – veď ani v minulých rokoch to nebol vždy jednoznačne plynulý nárast predaja. Vždy sme však mali aj premyslenú a cielenú podporu marketingových aktivít a prezentácií na rozličných odborných podujatiach.

Vo všeobecnosti treba povedať, že nastáva výrazné zhoršovanie podnikateľského prostredia, vzťahov medzi firmami a ľuďmi a opätovne sa vracajú už takmer zabudnuté časy, ktoré v slovenskom biznise charakterizovala druhotná platobná neschopnosť. Na druhej strane nám však pomáha to, že DEVI pôsobí pod hlavičkou dánskej firmy a tu je zakorenená pomerne silná dôvera v škandinávske spoločnosti a ich produkty. Pri často celoživotných investíciách volia ľudia zvyčajne overenú kvalitu a značku. Vtedy zúročujeme naše dlhoročné úsilie na domácom trhu.

DEVI je však aj súčasťou nadnárodného koncernu Danfoss…

Spoločnosť DEVI – dánska firma – sa stala v roku 2002 súčasťou koncernu Danfoss, ktorý tento rok oslavuje svoje 77. výročie. Firma Danfoss je známa ako priekopník v oblasti výroby termostatických ventilov vykurovacích telies, čiže historicky sa prioritne orientuje na teplovodné vykurovanie. V súčasnosti však už ide o spoločnosť, v ktorej dostáva svoj priestor široká škála výrobkov tepelnej techniky vrátane techniky založenej na využívaní obnoviteľných zdrojov. To dáva obrovské možnosti vývojárom, ktorí vopred počítajú s rozličnými konečnými použitiami, a majú teda snahu vyvíjať jednotlivé komponenty tak, aby boli navzájom kompatibilné. Tento trend je už zrejmý napríklad pri termostatoch, ktoré možno použiť pri rozličných aplikáciách. Treba povedať, že pre zákazníkov je to veľmi silný argument.  

Dánsky Danfoss je stále v rukách domácich zakladateľov, v minulých silných rokoch však podnikal veľké akvizičné aktivity, takže sa mu podarilo pokryť už spomínané veľké portfólium v tepelnej technike. V rámci koncernu tak potom dochádza k synergickému efektu, ktorý využíva aj naša spoločnosť. V tomto roku nás čaká fúzia, značka DEVI sa však zachová.

Ako vyzerá know-how veľkého koncernu v našich pomeroch?
V podstate ide neustále o udržanie dobrého mena značky, v čom hrá veľkú úlohu dobrý servis. Samozrejme, vždy sa vyskytnú aj reklamácie či nejaké požiadavky na servisné úkony, vybavujú sa však promptne. Zvyčajne ide o chyby, ktoré vzniknú v dôsledku pôsobenia ľudského faktora vo výrobe, tomu sa nedá vyhnúť. Dôležité je správne sa k tomu postaviť, a predovšetkým nestratiť dôveru klientov.  

V praxi to riešime stabilnou sieťou obchodných partnerov, ktorú sme si tu za tie roky vybudovali. Spolu na dvanástich miestach Slovenskej republiky máme autorizované firmy, ktoré pod hlavičkou DEVI zabezpečujú potrebný servis v regiónoch. Nemalú úlohu pri tom zohrávajú dobré osobné vzťahy s možnosťou vzájomnej komunikácie a spätnej väzby – bez toho by to nefungovalo. 

V Břeclavi v Českej republike máme spoločné skladové priestory pre potreby našej spoločnosti v Česku, Maďarsku, Rumunsku, na Balkáne a na Slovensku. Logistika je nastavená tak, aby väčšina tovaru dorazila na potrebné miesto do 24 hodín. Menšie skladové priestory však máme aj v našich regionálnych pobočkách, takže často vieme zareagovať aj podstatne skôr. Okrem ľudí, ktorých potrebujeme v týchto centrách, si tu DEVI (s Danfossom) vystačí už iba s dvomi ďalšími osobami. Dá sa teda povedať, že na Slovensku fungujeme v rámci maximálne štíhlej štruktúry a zatiaľ nám to z hľadiska našich potrieb a efektivity postačuje.

Akú odbornú podporu môže od vás očakávať zákazník, ktorý zvažuje kúpu elektrického vykurovania?
V podstate stačí, ak nám zákazník poskytne pôdorys objektu, o ktorý ide. Potom sa už pýtame na jeho bližšie požiadavky – napríklad, ktoré izby sú ako obývané, v ktorých miestnostiach a kedy chce mať teplejšie, akú by chcel mať reguláciu a podobne. Našou ambíciou je zabezpečiť mu na základe získaných poznatkov kompletné služby tak, aby dostal elektrické vykurovanie na kľúč. Výhodou pre zákazníka je aj to, že mu reguláciu zabezpečíme v rámci našich produktov, nemusí sa obracať na ďalšieho dodávateľa tejto časti. Dokonca sa čoraz častejšie stáva aj to, že s overenými dodávateľmi vieme v našej réžii zabezpečiť nielen samotné vykurovanie, ale aj kompletnú montáž celej podlahy. Zodpovednosť sa tak koncentruje na jednom mieste a klient vie, na koho sa môže v prípade problémov obrátiť. V takomto prístupe je pravdepodobne naša ďalšia perspektíva.

Ktorý argument hovorí podľa vás v prospech elektrického vykurovania?
Hlavnou výhodou elektrického vykurovania je rýchla reakcia. V momente, keď vznikne potreba zohrievať nejaký priestor, začne sa zohrievať príslušný kábel. Elektrické vykurovanie môže byť tiež vodné, keď sa najskôr v kotle zohrieva voda, ktorá následne zohrieva vykurovacie telesá a podlahu. Tam však vzniká medzi zapnutím termostatu a reálnym vykurovaním na potrebnom mieste určitý časový odstup. Pri našom systéme elektrického podlahového vykurovania nastáva okamžité zohrievanie podlahy. Iste, pocit tepla nie je okamžitý – keďže káble sú uložené asi 4 až 8 cm pod podlahou, úplné zohriatie podlahy si vyžaduje tiež nejaký čas.

Medzi ďalšie výrazné prednosti systému elektrického podlahového vykurovania patrí možnosť individuálneho nastavenia teploty a programu v jednotlivých miestnostiach, čo prináša nezanedbateľný ekonomický efekt a výhodné riešenie vykurovania podľa vlastných požiadaviek najmä v prechodných ročných obdobiach. Zákazník si môže zvoliť aj parciálne elektrické vykurovanie svojho bytu – formou DEVI rohoží, ktoré nachádzajú svoje uplatnenie pod dlažbou v kúpeľni.

A teraz skúsme niečo o tých negatívnych stránkach…
Napriek rýchlemu reagovaniu celého systému zostáva jeho základnou negatívnou stránkou dynamika. Teplo, jednoducho, nie je ihneď. Všetko je otázkou správneho nastavenia či naprogramovania termostatov podľa toho, kde sa aké teplo požaduje. Zvyčajne sa vykurovanie domácnosti delí z časového hľadiska na komfortné a úsporné – podľa toho, aký majú obyvatelia životný či pracovný režim. Potom sa teda môže stať, že ak náhodou ostanú doma v neštandardnom čase, systém na to nie je pripravený. Teplo nenastane tak rýchlo, ako, povedzme, pri zapnutí elektrického konvektora. Vtedy treba v tých jednoduchších prípadoch zapnúť termostat alebo zmeniť program, ktorý zotrvá až do najbližšej zmeny.  

Pri elektrickom podlahovom vykurovaní si treba uvedomiť aj to, že nie je možná zmena zdroja vykurovania. Pri kotloch prichádza do úvahy možnosť výmeny za úplne iný typ, tu však takáto možnosť nie je. Elektrina je ale k dispozícii vždy – v prípade jej vážneho nedostatku bude problém so všetkými zdrojmi…

Ako vychádza finančné vyhodnotenie toh­to systému vykurovania?

Naši zákazníci v Českej republike aj na Slovensku môžu využívať výhody 20-hodinovej nízkej tarify, čo je v rámci jedného dňa obrovský časový úsek s výrazne nižšou cenou elektriny. To sa potom odrazí v celkovej sume za elektrinu, pričom náš zákazník neplatí ďalší účet za plyn. Ak sa potom porovná so štandardným odberateľom plynu, ktorý, samozrejme, používa v svojej domácnosti aj množstvo elektrotechniky, nevychádza z toho najhoršie. Celkové účty sú porovnateľné. V niektorých prípadoch dokonca nižšie, ale vždy treba zvažovať konkrétny prípad, vybavenie domácnosti, životný štýl a podobne. Zaujímavosťou je zahrnutie elektrospotrebičov do celkovej sumy, ktorú platí používateľ elektrického podlahového vykurovania za elektrinu. V dnešných časoch sa táto položka stáva čoraz vyššou, keďže s nástupom energeticky efektívnych opatrení sa potreba tepla na vykurovanie znižuje. Pomaly sa dostávame k tomu, že vykurovanie tvorí asi 40-percentný podiel nákladov, kým elektrospotrebiče tvoria až 60-percentný podiel nákladov.

Okrem otázky nákladov sa pri elektrickom podlahovom vykurovaní najčastejšie diskutuje o možnosti opráv v prípade, že sa niečo pokazí…
Naša spoločnosť má prístroj, ktorý dokáže identifikovať miesto poruchy, čo výrazne zjednodušuje opravu. Netreba tak vybúravať veľké plochy a zisťovať, čo sa vlastne stalo, čo je inak pomerne bežná prax v rámci podnikania v našej oblasti.

Podstatné je vedieť to, že elektrické podlahové vykurovanie sa nemá prečo pokaziť, ak nie je vystavené vyslovene deštruktívnemu správaniu alebo nedôjde k priamemu mechanickému poškodeniu. Preto si dovoľujeme poskytovať na naše vykurovania až desaťročnú záruku. Systémy regulácie majú štandardnú dvojročnú záruku.

Za tie roky sme už nazbierali praktické skúsenosti, ktoré ukazujú, že pri bežnom používaní systému zvyčajne treba pristúpiť len k občasnej výmene nejakého termostatu. Ak sa káble vyslovenie nepoškodia, slúžia desaťročia… Preto treba ukázať aj pozitívnu stránku veľmi jednoduchej údržby týchto systémov. Napríklad kotly vyžadujú v tejto súvislosti oveľa viacej pozornosti. 

Vedeli by ste vyhodnotiť trend záujmu o takéto vykurovanie za ostatné obdobie?
Ťažko hodnotiť nejaký jednoznačný trend, v zásade však ide skôr o rast. Na túto vec máme osobitný uhol pohľadu, keďže zameranie našej spoločnosti je širšie – aj na exteriérové ochranné prvky. Tieto dve oblasti sa u nás dopĺňajú a v rozličných časových úsekoch si pomáhajú vzájomne sa podržať. O exteriérové ochranné prvky bol napríklad obrovský záujem pred niekoľkými rokmi, keďže boli tuhé zimy. Potom prišlo niekoľko teplejších rokov a všetko sa zase otočilo. Tento rok bola opäť chladnejšia zima…

A prejavila sa?
Dnes už takmer všetky veľké obchodné alebo biznis centrá, ktoré vyrástli za ostatné roky, fungujú s týmito systémami – či už na príjazdových rampách, alebo parkoviskách a podobne. Naše riešenia sa využili v bratislavskom Auparku či biznis centre Apollo. Čo sa týka privátnych investícií do príjazdových rámp, v tejto sfére je ešte stále vyhrievanie cesty luxusom…

Už dlhšie patria medzi najčastejšie zimné aplikácie aj odkvapové žľaby, potrubia či konkrétne priemyselné aplikácie. Tam je investícia do ochranných systémov zvyčajne priamo úmerná celkovej investícii. Napríklad pri odkvapových žľaboch cítime záujem aj obyčajných ľudí z horských oblastí – je to síce adekvátne životným podmienkam, prekvapuje však ochota investovať. Zvýšená potreba bezpečnosti sa týka v zimnom období aj takmer všetkých výškových stavieb, kde je rozhodne namieste zabezpečenie odkvapovými žľabmi.

Kde je podľa vás najväčšia perspektíva využívania elektrického vykurovania?
Veľký priestor na využitie týchto systémov (predovšetkým rohoží) ponúkajú kúpeľne. Podľa našich informácií sa na Slovensku ročne rekonštruuje približne až 150 000 kúpeľní. Ak je investor ochotný 5 až 7 percent investícií obetovať na elektrické vykurovanie, bude mať každé ráno v kúpeľni príjemne teplú podlahu. Náklady na tento komfort ho pritom budú stáť len 4 eurá za mesiac. 

Ďalšou významnou oblasťou využitia elektrického vykurovania sú, samozrejme, rodinné domy. Menej sa s týmto riešením vyskytujú bytové domy, aj keď práve teraz jeden s riadením cez počítač dokončujeme v Košiciach. Elektrické podlahové vykurovanie sa však uplatní aj vo veľkých administratívnych priestoroch, napríklad Národná banka Slovenska má naše elektrické vykurovanie vo všetkých podlažiach od šiesteho vyššie. Aj v horských penziónoch či chatách sú tieto riešenia obľúbené, keďže umožňujú v objekte veľmi jednoducho zakúriť na diaľku. Z nášho pohľadu ide už o trochu sofistikovanejšie riešenia – v ich rámci sa systém klienta neustále sleduje na serveri v Dánsku. Klient sa cez SMS alebo internet môže kedykoľvek presvedčiť o teplote v danom objekte, vykurovanie zapnúť, vypnúť, nastaviť osobitne teploty v jednotlivých miestnostiach či pripojiť na to iné zariadenia, napríklad saunu.  

A čo nám prinesie ďalší vývoj v tejto oblasti?
Našej spoločnosti veľmi pomáha vo vývoji zastrešenie koncernom Danfossu, kde pre nás vybrali v rámci regulácie to najlepšie, navyše má tento prvok dobrý dizajn s jednoduchým ovládaním. Je zrejmé, že týmto smerom sa vývoj uberá už dlhšie – ak porovnáme termostaty z minulosti s tými dnešnými, vidíme výrazný posun k bezproblémovému ovládaniu. Niektorými špecifickými riešeniami sa vychádza v ústrety aj klientom, ktorí si radi robia mnohé veci svojpomocne. S nárastom ceny za služby môže byť aj takýto prístup zaujímavý.  
Takisto sa smeruje k dotykovým a bezdrôtovým riešeniam, dnes už nikto nechce ťahať príliš veľa káblov…

Dôležitá je aj mobilita a kompatibilita jednotiek, ktoré možno podľa potrieb presúvať. Najnovšie snahy vývojárov už vedú dokonca k tomu, aby sa naše regulácie dali použiť aj v iných systémoch vykurovania. Vývoj teda smeruje k tomu, aby sa dali čo najefektívnejšie napĺňať rozličné požiadavky klientov a nachádzať riešenia šité na mieru. 

Čo sa týka regulácií, nemožno opomenúť ich zásadnú črtu, ktorou je maximálna precíznosť. Na veľmi presnej možnosti vyregulovania bude elektrické vykurovanie postavené určite aj v budúcnosti.  

Rozhovor pripravila Silvia Friedlová
Foto: DEVI

Článok bol uverejnený v časopise TZB HAUSTECHNIK.