
Nový stavebný zákon o veľa neprekročil tieň zákona z roku 1976
Návrh nového stavebného zákona predstavuje zlepšenie v porovnaní s dnes platným zákonom. Po tom, ako ho vláda schválila 6. novembra a návrh posunuli do parlamentu, môžeme takmer isto očakávať jeho účinnosť od apríla 2025.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Autor je výkonný riaditeľ bratislavského Inštitútu urbánneho rozvoja.
Musíme ale konštatovať, že podobná situácia so stavebným zákonom tu už bola pri zákone č. 201/2022, ktorý mal nadobudnúť účinnosť v apríli 2024 a ktorý po odsunutí jeho účinnosti nahradí nový stavebný zákon.
Nová právna úprava prinesie určité zlepšenia, ale tieň zákona z roku 1976 o veľa neprekročí. Pre stavebníkov je zlepšením posun hraníc medzi stavbami, ktoré sa nepovoľujú vôbec, tými, ktoré sa ohlasujú, a tými, ktoré sa povoľujú.
Rovnako je pozitívom aj redukcia počtu konaní, hoci, žiaľ, nedošlo k integrácii s procesmi posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Skutočne významný krok vpred by priniesol návrat stavebných úradov z obcí pod štátnu správu tak, ako to malo byť v zákone č. 201/2022, a digitalizácia.
Aj keď novinka prináša vyššie požiadavky na odbornosť stavebných úradov, rozhodnutia budú stále podpisovať starostovia. V praxi tak bude naďalej existovať veľký priestor, v ktorom môže komunálna politika zasahovať do odborných konaní.
Nový zákon rovnako neprevzal viaceré postupy, ktoré boli súčasťou zákona č. 201/2022 a ktoré mali efektívne riešiť prípadné zlyhania či obštrukcie stavebných úradov na prvom stupni. Rovnako z digitalizácie ostala len elektronizácia a aj to len čiastočná.
Oproti pôvodne očakávanému systému, v ktorom budú vedené jednotlivé konania, sa elektronizácia „scvrkla“ na digitálne úložisko. Aj keď už žiadateľ bude môcť nahrať dokumentáciu online, všetky ostatné vyjadrenia a celé konania budú vedené podobne ako dnes, teda v papierovej podobe.
Otázkou je, aká bude konečná podoba zákona, pretože sa už hovorí o pozmeňovacích návrhoch, ktorými sa zákon doladí v druhom čítaní v parlamente. Rovnako je do 1. apríla 2025 potrebné prijať tzv. zberný zákon a príslušné vyhlášky.