Cesta ponad Ruลพรญn

Od Koลกickej Belej ponad priehradu Ruลพรญn sa uลพ jazdรญ rรฝchlejลกie aย bezpeฤnejลกie

Rekonลกtruovanรฝ รบsek cesty II. triedy sย dฤบลพkou 8,847 km sa realizuje vย k. รบ. obcรญ Koลกickรก Belรก, Koลกickรฉ Hรกmre aย Malรฝ Folkmรกr vย rรกmci stavby sย nรกzvom โ€žID R001 II/547 hranica okresu Koลกice/Koลกice-okolie โ€“ Spiลกskรฉ Vlachy II. etapa โˆ’ ฤasลฅ 1: rekonลกtrukcia cestyโ€œ aย priamo nadvรคzuje na vย tomto ฤase uลพ zrealizovanรบ I. etapu rekonลกtrukcie predmetnej cesty.

Cesta II/547 je sรบฤasลฅou cestnej siete Koลกickรฉho aย Preลกovskรฉho kraja sย celkovou dฤบลพkou 61,780 km aย so zaฤiatkom vย koลกickej mestskej ฤasti Dargovskรฝch hrdinov vย kriลพovatke sย cestou I/50. Cesta prechรกdza cez Koลกickรบ Belรบ, Veฤพkรฝ Folkmรกr, Jaklovce, Margecany, Krompachy, Kolinovce, Spiลกskรฉ Vlachy, Spiลกskรฉ Podhradie aย konฤรญ vย kriลพovatke sย cestou I/18.

Obr. 1 Situรกcia zloลพitejลกej ฤasti stavby, staniฤenie od km 21,00 (Zlatnรญk) aลพ po zรกver รบseku v km 25,409
Obr. 1 Situรกcia zloลพitejลกej ฤasti stavby, staniฤenie od km 21,00 (Zlatnรญk) aลพ po zรกver รบseku v km 25,409 | Zdroj: VรHOSTAV โˆ’ SK, a. s.

รšpravy pozostรกvajรบ zo zlepลกenia stavu vozovky vrรกtane vybudovania troch ekoduktov pre migrรกciu ลพiab vย okolรญ priehrady Ruลพรญn, zย modernizรกcie autobusovej zastรกvky Zlatnรญk sย bezbariรฉrovou รบpravou na nรกstupiลกtiach aย vodiacim pรกsom pre nevidiacich, zย vybudovania osvetlenia priechodov pre chodcov na zastรกvkach Zlatnรญk aย Koลกickรก Belรก, zo stavebnej รบpravy priepustov, zย vรฝmeny aย doplnenia zvodidiel aย osadenia meteostanice. Cieฤพom stavebnรฝch รบprav je zvรฝลกiลฅ bezpeฤnosลฅ aย plynulosลฅ cestnej premรกvky, dopravnรฝ komfort uลพรญvateฤพov komunikรกcie aย predฤบลพiลฅ ลพivotnosti dotknutรฝch stavebnรฝch objektov.

Objednรกvateฤพom stavby je Koลกickรฝ samosprรกvny kraj aย zhotoviteฤพom spoloฤnosลฅ
VรHOSTAV โˆ’ SK, a. s., Bratislava. Akceptovanรก zmluvnรก hodnota stavby je 6 155 272,56 eur bez DPH. Vรฝstavba prebieha od septembra 2022 aย bude ukonฤenรก vย novembri 2023. Stavba je financovanรก zo zdrojov Eurรณpskej รบnie vย rรกmci Integrovanรฉho operaฤnรฉho programu IROP aย zย vlastnรฝch zdrojov objednรกvateฤพa.

Popis a technickรฉ rieลกenie stavby

Objektovรบ skladbu stavby tvoria tieto stavebnรฉ objekty:

  • ย SO 101-01 Stavebnรก รบprava cesty II/547 v okrese Koลกice-okolie,
  • SO 102 Autobusovรก zastรกvka Zlatnรญk,
  • SO 102-01 Nรกstupiลกte Zlatnรญk,
  • SO 621 Osvetlenie priechodu pre chodcov v okrese Koลกice-okolie,
  • SO 651 Preloลพka kรกblov Slovak Telekom v okrese Koลกice-okolie.

SO 101-01 Stavebnรก รบprava cesty II/547 v okrese Koลกice-okolie

Zaฤiatok รบpravy cesty II/547 v rรกmci SO 101-01 je v km 16,562 a koniec v km 25,409. Zrealizujรบ sa prรกce na vรฝmene, resp. zosilnenรญ krytu vozovky v stanovenom rozsahu, na vรฝmene, resp. doplnenรญ zรกchytnรฝch bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ (zvodidiel) a na rozลกรญrenรญ cestnรฉho telesa.

V รบsekoch, kde je ลกรญrka krajnice nedostatoฤnรก na osadenie zvodidla, sa teleso cesty rozลกรญri, resp. sa vybuduje novรฝ ลพelezobetรณnovรฝ opornรฝ mรบr. Okrem toho sa v km 23,505 doplnรญ meteorologickรก stanica a vykonajรบ sa stavebnรฉ รบpravy autobusovej zastรกvky Zlatnรญk a dvoch priepustov (obr. 1).

V dotknutom รบseku cesty sa na zรกver stavby zrealizuje v stanovenom rozsahu vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤenie v retroreflexnej รบprave. Na rieลกenom รบseku sa zrealizuje zosilnenie krytu vozovky bez frรฉzovania, t. j. uloลพรญ sa novรก asfaltovรก vrstva AC 11 v hrรบbke 50 mm s lokรกlnymi vysprรกvkami (obr. 3).

Novรก konลกtrukcia vozovky v dฤบลพke 8 492 m (km 16,562 โ€“ 23,343, km 23,550 โ€“ 24,033, km 24,181 โ€“ 25,409) sa zrealizuje v takejto skladbe:

Skladba novej konลกtrukcie vozovky v dฤบลพke 8 492 m.
Skladba novej konลกtrukcie vozovky v dฤบลพke 8 492 m. | Zdroj: Vรกhostav

Vย รบsekoch sย nedostatoฤnou รบnosnosลฅou je nutnรฉ zrealizovaลฅ aj novรฉ konลกtrukฤnรฉ vrstvy vozovky. Hrรบbka vรฝmeny podloลพia bude zรกvislรก od nameranรฝch hodnรดt รบnosnosti na danรฝch รบsekoch.

Novรก konลกtrukcia vozovky vย dฤบลพke 105 m (km 24,300 โ€“ 24,375 vpravo, km 24,945 โ€“ 24,975 vpravo) sa zrealizuje vย skladbe:

Novรก konลกtrukcia vozovky vย dฤบลพke 105 m
Novรก konลกtrukcia vozovky vย dฤบลพke 105 m | Zdroj: Vรกhostav

Na rieลกenom รบseku sa v dohodnutom rozsahu upravia zrezanรญm nespevnenรฉ krajnice, ktorรฉ budรบ dosypanรฉ ลกtrkodrvinou frakcieย  0 โˆ’ 22 v hrรบbke 100 mm. Vย km 23,276 sa zrealizuje prekrytie kalovej jamy priepustu, na ktorom sa dobuduje vtokovรฉ ฤelo. Vย km 24,970 sa zrekonลกtruuje priepust DN1300.

Opravรญ sa kalovรก jama aย vtokovรฉ ฤelo, vybuduje sa vรฝtokovรฉ ฤelo sย novรฝm zรกbradlรญm, zrealizujรบ sa rรญmsy aย na kalovรบ jamu sa osadรญ novรก mreลพa. Sรบฤasลฅou opatrenรญ je aj vรฝmena aย doplnenie cestnรฝch zvodidiel.

Rozsah je stanovenรฝ vย sรบlade sย platnรฝmi predpismi aย na zรกklade obhliadky vย nasledujรบcich รบsekoch:

  • km 20,475 โ€“ 20,582 vpravo, vรฝmena a doplnenie
  • km 20,878 โ€“ 21,183 vฤพavo, vรฝmena
  • km 21,554 โ€“ 21,744 vฤพavo, vรฝmena a doplnenie
  • km 21,564 โ€“ 21,712 vpravo, vรฝmena a doplnenie
  • km 22,725 โ€“ 22,800 vฤพavo, vpravo, vรฝmena a doplnenie
  • km 23,035 โ€“ 23,339 vฤพavo, vรฝmena a doplnenie
  • km 23,221 โ€“ 23,339 vpravo, doplnenie
  • km 23,502 โ€“ 23,903 vpravo, vรฝmena, osadenie na opornom mรบre s dฤบลพkou 160 m
  • km 23,977 โ€“ 24,000 vpravo, doplnenie
  • km 24,200 โ€“ 25,350 vpravo, vรฝmena a doplnenie, osadenie na opornom mรบre s dฤบลพkou 1 122 m
  • km 24,920 โ€“ 25,026 vฤพavo, vรฝmena a doplnenie
  • km 25,177 โ€“ 25,284 vฤพavo, vรฝmena a doplnenie

Zvodidlรก sรบ na jednotlivรฝch รบsekoch navrhnutรฉ v รบrovni zachytenia N2, H1 alebo H2, zaฤiatok a ukonฤenie zvodidla sรบ rieลกenรฉ vรฝลกkovรฝmi nรกbehmi. Pri zvodidlรกch sรบ navrhnutรฉ nadstavce smerovรฉho stฤบpika na zabezpeฤenie plynulรฉho vรฝลกkovรฉho optickรฉho vedenia.

Obr. 2 Vzorovรฝ prieฤny rez v mieste rozลกรญrenia cesty pomocou realizรกcie opornรฉho mรบru
Obr. 2 Vzorovรฝ prieฤny rez v mieste rozลกรญrenia cesty pomocou realizรกcie opornรฉho mรบru | Zdroj: VรHOSTAV โˆ’ SK, a. s.

Vย รบsekoch, kde je ลกรญrka krajnice nedostatoฤnรก na osadenie zvodidla, je nutnรฉ pre dodrลพanie ลกรญrky komunikรกcie rozลกรญriลฅ cestnรฉ teleso. Vย takรฝchto รบsekoch sa zrealizuje ลพelezobetรณnovรฝ monolitickรฝ opornรฝ mรบr zaloลพenรฝ na mikropilรณtach sย dฤบลพkou 7,0 + 0,5ย m, ktorรฉ sรบ zakotvenรฉ min. 1,0 m vย skalnom podloลพรญ triedy horniny R5, resp. รบnosnejลกej triedy.

Mรบr sa vyhotovรญ zย betรณnu C35/45, vystuลพenรฝ bude oceฤพou triedy B 500B. Realizuje sa po dilataฤnรฝch celkoch sย osovou dฤบลพkou 13,5 m aย sย dilataฤnรฝmi ลกkรกrami sย hrรบbkou 20ย mm. Vย kaลพdom dilataฤnom celku sรบ osadenรฉ chrรกniฤky na prevedenie potrubia vyรบstenia bodovรฉho cestnรฉho vpustu, ktorรฝ je osadenรฝ vย cestnom telese vย zmysle projektu. Sklon potrubia vedenรฉho telesom prahuje min. 3ย %, dฤบลพka presahu pred lรญce mรบru je 150 mm. Opornรฝ mรบr je ukonฤenรฝ rรญmsou, na ktorej je osadenรฉ zรกbradฤพovรฉ zvodidlo sย predpรญsanou triedou zadrลพania (obr. 2).

Cesta II/547 vedie v รบseku km 21,790โ€“ 22,140 cez migraฤnรฉ pรกsmo ลพiab do vodnej nรกdrลพe Ruลพรญn. Kaลพdoroฤne bolo v tomto รบseku usmrtenรฝch veฤพa ลพiab migrujรบcich do vรดd Ruลพรญna cez komunikรกciu. Z tohto dรดvodu sรบ tu zabudovanรฉ do telesa komunikรกcie tri ekodukty pre ich bezpeฤnรบ migrรกciu do vodnej nรกdrลพe a spรคลฅ.

Obr. 3 Ekodukt s navรกdzacรญmi vodiacimi stienkami osadenรฝ v komunikรกcii s novรฝm asfaltobetรณnovรฝm krytom s hrรบbkou 50 mm v jednom pruhu
Obr. 3 Ekodukt s navรกdzacรญmi vodiacimi stienkami osadenรฝ v komunikรกcii s novรฝm asfaltobetรณnovรฝm krytom
s hrรบbkou 50 mm v jednom pruhu | Zdroj: VรHOSTAV โˆ’ SK, a. s.

Podchody pre ลพaby sa zrealizujรบ zo systรฉmovรฝch prvkov so ลกtrbinami, ku ktorรฝm bude vybudovanรฝ navรกdzacรญ systรฉm z vodiacich stienok s vรฝลกkou 450 mm (obr. 3). Navรกdzacรญ systรฉm je navrhnutรฝ v celkovej dฤบลพke 700 m (2 ร— 350 m) po oboch stranรกch komunikรกcie.

Cestnรก meteorologickรก stanica je osadenรก a vybavenรก snรญmaฤmi a senzormi na meranie fyzikรกlnych veliฤรญn a hodnรดt v zmysle TP 09/2008 a TP 10/2008, vydanรฝch MDPT SR, a umiestnenรก na cestnom pozemku v km 23,505 vฤพavo. Stanica komunikuje s technologickรฝm serverom prostrednรญctvom GSM (GPRS).

Nameranรฉ รบdaje sa zasielajรบ na server a ฤalej vyuลพรญvajรบ na zobrazenie a publikรกciu รบฤastnรญkom cestnej premรกvky prostrednรญctvom informaฤnรฝch panelov s cieฤพom zvรฝลกiลฅ รบroveลˆ dopravnรฝch a bezpeฤnostnรฝch aspektov premรกvky. Nameranรฉ รบdaje sa zobrazujรบ na dispeฤerskom pracovisku objednรกvateฤพa, resp. na internetovej strรกnke urฤenej objednรกvateฤพom.

Minimรกlne snรญmanรฉ aย prenรกลกanรฉ รบdaje sรบ:

  • teplota vzduchu v ยฐC,
  • teplota povrchu vozovky v ยฐC,
  • teplota pod povrchom vozovky v ยฐC,
  • vlhkosลฅ vzduchu v %,
  • rรฝchlosลฅ a smer vetra,
  • obrazovรฝ snรญmok vo formรกte jpeg s veฤพkosลฅou minimรกlne 320 ร— 240 bodov,
  • analรฝza stavu vozovky (indikรกcie Suchรฝ povrch, Mokrรฝ povrch, ฤฝad, Zvyลกkovรก soฤพ, Orientaฤnรก vรฝลกka vody na vozovke).

SO 102 Autobusovรก zastรกvka Zlatnรญk

SO 102 rieลกi รบpravu existujรบcej autobusovej zastรกvky Zlatnรญk, ktorรก sa nachรกdza v km 21,750. Na zastรกvke sa zrealizuje รบprava zastรกvkovรฝch pruhov, posunie sa existujรบci priechod pre chodcov do normovej polohy a zriadi sa zvislรฉ a vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤenie. ล รญrka zastรกvkovรฉho pruhu je 3,25 m.

Odboฤovacรญ a pripojovacรญ pruh na zastรกvku mรก dฤบลพku 25 m, dฤบลพka nรกstupiลกลฅa je 14 m. V priestore zastรกvok sa po zrealizovanรญ asfaltobetรณnoveho krytu vybuduje v novej polohe priechod pre chodcov so ลกรญrkou 3,0 m.

Obr. 4 Realizรกcia vล•tacรญch prรกc na osadenie mikropilรณt vล•taฤkou nesenou pรกsovรฝm rรฝpadlom
Obr. 4 Realizรกcia vล•tacรญch prรกc na osadenie mikropilรณt vล•taฤkou nesenou pรกsovรฝm rรฝpadlom | Zdroj: VรHOSTAV โˆ’ SK, a. s.

SO 102-01 Nรกstupiลกte Zlatnรญk

V rรกmci tohto objektu sa na autobusovej zastรกvke zrealizujรบ obidve nรกstupiลกtia so ลกรญrkou 2,0 m. Nรกstupiลกte je lemovanรฉ cestnรฝm betรณnovรฝm obrubnรญkom s rozmermi 250 ร— 150 ร— 1 000 mm, vyvรฝลกenรฝm 150 mm nad รบroveลˆ priฤพahlej vozovky.

Z opaฤnej strany je nรกstupiลกte lemovanรฉ betรณnovรฝm obrubnรญkom s rozmermi 50 ร— 200 ร— 1 000 mm. Konลกtrukcia nรกstupiลกลฅa je zrealizovanรก zo zรกmkovej dlaลพby s hrรบbkou 60 mm. V mieste priechodu pre chodcov sa znรญลพia obrubnรญky v celej ลกรญrke priechodu na 20 mm nad vozovkou, ฤรญm sa vytvorรญ tzv. bezbariรฉrovรก รบprava.

Na nรกstupiลกti a pred priechodom pre chodcov sรบ uloลพenรฉ reliรฉfne dlaลพby s polguฤพovitรฝmi vรฝstupkami v ฤervenej farbe pre orientรกciu nevidiacich. Oznaฤnรญky zastรกvok sรบ osadenรฉ v novej polohe.

SO 621 Osvetlenie priechodu pre chodcov v okrese Koลกice-okolie

V sรบvislosti s navrhovanรฝmi รบpravami autobusovรฝch zastรกvok a vybudovanรญm novรฝch priechodov pre chodcov vznikla potreba ich nasvietenia, ฤo rieลกi tento stavebnรฝ objekt. Priechody pre chodcov na existujรบcich autobusovรฝch zastรกvkach Koลกickรก Belรก, potoky a Zlatnรญk sรบ osvetlenรฉ novรฝmi svietidlami napรกjanรฝmi pomocou solรกrneho panela, ktorรฝ je, ako aj svietidlo, osadenรฝ na samostatnom stฤบpe.

SO 651 Preloลพka kรกblov Slovak Telekom vย okrese Koลกice-okolie

Poslednรฝ stavebnรฝ objekt rieลกi preloลพku a ochranu existujรบcich kรกblov v sprรกve Slovak Telekom, a.s., vedenรฝch sรบbeลพne s upravovanou komunikรกciou. Potreba preloลพky vznikla v sรบvislosti s rozลกรญrenรญm telesa cesty pomocou ลพelezobetรณnovรฉho prahu. Celkovรก dฤบลพka trasy preloลพky je 353 m.

Zรกver

Aktuรกlne prebiehajรบ na stavbe dokonฤovacie prรกce na zvodidlรกch, zรกvereฤnรฉ รบpravy a dosypรกvky krajnรญc a ukladรก sa obrusnรก vrstva vozovky. Aลพ na zรกver sa na celej stavbe zrealizuje vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤenie v retroreflexnej รบprave.

Kรฝm stavba dospela do tohto ลกtรกdia, bolo nutnรฉ zrealizovaลฅ vลกetky vyลกลกie uvedenรฉ prรกce, ktorรฉ prebiehali pri prevรกdzke na frekventovanej komunikรกcii II/547, vลพdy s vylรบฤenรญm dopravy v jednom pruhu. Ako mimoriadne nรกroฤnรก sa ukรกzala realizรกcia prรกc na ลกpeciรกlnom zakladanรญ opornรฝch mรบrov na mikropilรณtach v รบseku nad priehradou Ruลพรญn v staniฤenรญ od km 23,550 aลพ po koniec รบseku v km 25,409.

Zย dรดvodu stiesnenรฝch pomerov na manipulaฤnom pruhu vylรบฤenej ฤasti komunikรกcie, zelene na svahu pod komunikรกciou aย projektom predpรญsanej realizรกcie ลกikmรฝch mikropilรณt musela byลฅ nasadenรก vล•taฤka na podvozku pรกsovรฉho rรฝpadla.

Vzhฤพadom na rozsah to boli nakoniec dve sรบpravy, ktorรฉ realizovali vย jednej ฤasti vrtnรฉ prรกce takmer dva mesiace vo dne vย noci, nonstop 24 hodรญn (obr. 4). Vฤasnรก realizรกcia tรฝchto prรกc bola kฤพรบฤovรก pre ฤalลกรญ postup prรกc na betonรกลพi ลพelezobetรณnovรฉho opornรฉho mรบru aย konลกtrukฤnรฝch vrstvรกch vozoviek.

Obr. 5 Novรก komunikรกcia v mieste rozลกรญrenia cestnรฉho telesa pomocou opornรฉho mรบru vybavenรฉho zรกbradฤพovรฝm zvodidlom
Obr. 5 Novรก komunikรกcia v mieste rozลกรญrenia cestnรฉho telesa pomocou opornรฉho mรบru vybavenรฉho zรกbradฤพovรฝm zvodidlom | Zdroj: VรHOSTAV โˆ’ SK, a. s.

V neposlednom rade, po zaฤiatku prรกc โ€žin situโ€œ sa v rรดznych ฤastiach stavby zistili novรฉ skutoฤnosti, na ktorรฉ bolo potrebnรฉ promptne reagovaลฅ a navrhovaลฅ a dohodovaลฅ spรดsoby ich rieลกenia. Iลกlo hlavne o zmenu zakladania opornรฉho mรบru vzhฤพadom na rozsah a dฤบลพku jednotlivรฝch mikropilรณt, spรดsob ukladania asfaltobetรณnovรฝch krytov na mostnรฝch konลกtrukciรกch a realizรกciu konลกtrukฤnรฝch vrstiev vozoviek v zรกvislosti od รบnosnosti podloลพia.

To sรบ skutoฤnosti, s ktorรฝmi sa zodpovednรฝ zhotoviteฤพ musรญ vedieลฅ vysporiadaลฅ. Uvedenรฉ a mnohรฉ inรฉ problรฉmy stavby sa rieลกili a vyrieลกili konลกtruktรญvnou a trpezlivou komunikรกciou zรบฤastnenรฝch strรกn โˆ’ objednรกvateฤพa, prevรกdzkovateฤพa komunikรกcie Sprรกvy ciest KSK, zhotoviteฤพa, dopravnej polรญcie, miestnej samosprรกvy a ostatnรฝch dotknutรฝch strรกn. Aj preto bude moลพnรฉ stavbu odovzdaลฅ v dohodnutom termรญne.

Naplnรญ sa tak hlavnรฝ cieฤพ realizรกcie stavby โ€žID R001 II/547 hranica okresu Koลกice/Koลกice-okolie โ€“ Spiลกskรฉ Vlachy II. etapa โˆ’ ฤasลฅ 1: rekonลกtrukcia cestyโ€œ, a to zvรฝลกenie bezpeฤnosti a plynulosti cestnej premรกvky v danom รบseku cesty II/547 (obr. 5).

Text: Ing. Mojmรญr ล tefanec (Obchodnรฝ riaditeฤพ divรญzie Slovensko v spoloฤnosti VรHOSTAV โˆ’ SK, a. s.)
Foto: VรHOSTAV โˆ’ SK, a. s.

Zdroje:

  1. Dokumentรกcia pre realizรกciu stavby (DRS) โ€žID R001 II/547 hranica okresu Koลกice/Koลกice-okolie โ€“ Spiลกskรฉ Vlachy II. etapa โˆ’ ฤasลฅ 1โ€œ, ktorรบ vypracovala spoloฤnosลฅ ISPO, spol. s r. o., inลพinierske stavby, Preลกov.
  2. VรHOSTAV โ€“ SK, a. s., Bratislava.
  3. www.vucke.sk.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 6/2023

Najฤรญtanejลกie