Pavol Pokornรฝ: Architektรบra je dobrodruลพstvo (s)poznรกvania
Galรฉria(15)

Pavol Pokornรฝ: Architektรบra je dobrodruลพstvo (s)poznรกvania

Obrรกzok stretnutia architekta sย klientom mรดลพe vyzeraลฅ aj takto: Klient horรญ nedoฤkavosลฅou, ako bude dom vyzeraลฅ. Architekt nie aย nie ukรกzaลฅ aspoลˆ nรกznak jeho podoby. Klient ฤakรก vizualizรกcie, ale architekt mu miesto toho vysvetฤพuje, oย ฤom vลกetkom pred nakreslenรญm prvej ฤiary rozmรฝลกฤพal. Ale KDE bude okno, dvere, terasa...? Zadรกvateฤพovi pracuje predstavivosลฅ na plnรฉ obrรกtky. Architekt siahne po pripravenรฝch kusoch kartรณnu, rozprรกva aย sรบฤasne pred oฤami klienta postupne skladรก jednotlivรฉ ฤasti modelu budรบceho domu. Predchรกdzajรบca predstava klienta sa strรกca pod pribรบdajรบcimi vrstvami makety... Architektรบra ako dobrodruลพstvo (s)poznรกvania. Sedรญme vย ateliรฉri architekta Pavla Pokornรฉho.

Hovorรญte oย tom, ลพe architektรบra mรก predovลกetkรฝm fungovaลฅ zvnรบtra. Napriek tomu tvrdรญte, ลพe obal predรกva aย klienti dรดslednรบ analรฝzu vnรบtornรฝch vzลฅahov ฤasto chรกpu ako zbytoฤnรบ pridanรบ hodnotu.
Vย mojom ateliรฉri proces odkrรฝvania konceptu klientovi nefunguje podฤพa schematickej lรญnie nรกkresu aย vรฝpoฤtu nรกkladov na vรฝstavbu. Architektonicky problรฉm najprv hฤบbkovo analyzujem zย hฤพadiska vลกetkรฝch dostupnรฝch, aย to aj nearchitektonickรฝch informรกciรญ oย danej veci. Keฤ sme sa naprรญklad uchรกdzali oย projekt 100 domov vย rรกmci rozvoja prรญmestskรฝch ฤastรญ, urobili sme vรฝลฅah obsiahlej sociรกlnej ลกtรบdie poฤพskรฝch skรบsenostรญ zย takรฝchto uzavretรฝch komunรญt, rozobrali sme tรบto problematiku do najmenลกรญch detailov, vrรกtane sociologickรฝch.

Investorovi sa to vลกak zdalo prรญliลก komplikovanรฉ aย neefektรญvne. Mรกm pocit, ลพe ฤพudรญ vรคฤลกinou zaskoฤรญ, keฤ sa chcem prepracovaลฅ hlbลกie kย podstate veci. Nemรดลพem si vลกak pomรดcลฅ โ€“ รบprimne ma to zaujรญma. Keฤ to zaujรญma aj klienta, pรกtrame spolu. Architektรบra je ฤasto akoby vedฤพajลกรญm produktom toho, ฤo hฤพadรกme, pretoลพe poฤas spoluprรกce spoznรกvam klienta ako ฤloveka sย jeho tรบลพbami aย ลพelaniami. Platรญ to rovnako pre sรบkromnรฉho, ako aj firemnรฉho klienta โ€“ ฤlovek ako ฤlovek.

Preฤo vรกs to napriek zdanlivej neefektรญvnosti takรฉhoto postoja ลฅahรก kย tomu, aby ste klientovi ponรบkli viac, neลพ od vรกs oฤakรกva?

Neviem, tรฝmto spรดsobom nad tรฝm neuvaลพujem. Ak zย prvรฝch stretnutรญ sย klientom vzรญde vzรกjomnรฉ nadลกenie pre vec, moje absolรบtne nasadenie mi pripadรก รบplne prirodzenรฉ. Keฤ klient vyslovรญ svoje ลพelanie, nikdy ho nespochybลˆujem. Spochybลˆujem vลกak kliลกรฉ prebratรฉ zย ฤasopisov aย mรฉdiรญ, ktorรฉ nemajรบ ลพiadnu vรคzbu na klientovu reรกlnu situรกciu. Vย tej chvรญli nastupuje najลฅaลพลกia fรกza prรกce architekta. Spoฤรญva vo vymyslenรญ alternatรญvneho originรกlneho rieลกenia kย spomรญnanรฉmu kliลกรฉ. Komplikovanรฉ aย namรกhavรฉ. Ale keฤ sa to darรญ, stojรญ nรกmaha za to.

Ako sa vรกm podarรญ presvedฤiลฅ klienta oย tom, ลพe prรกve vaลกe rieลกenie je vย koneฤnom dรดsledku najlepลกie?
Pouลพรญvam svoj neodolateฤพnรฝm ลกarm (smiech)! Neexistuje univerzรกlny recept. Mรกm naprรญklad klienta, ktorรฉmu prรกve navrhujem vรญkendovรฝ dom. Do spoluprรกce sme vstupovali sย jeho utkvelou predstavou archetypรกlneho, aลพ folklรณrne ladenรฉho drevenรฉho zrubu. Dali sme si spoloฤnรบ nรกmahu zistiลฅ, zย ฤoho pramenรญ tรกto rustikรกlna predstava. Veฤพmi si pritom cenรญm jeho odvahu aย dรดveru. Keฤ sme na to priลกli, potreboval som nรกsledne odvahu ja (smiech), aby som mu predloลพil svoju predstavu oย vรญkendovom dome. Nie je to zrub, ale kompaktnรฝ objem vย tvare brรบsenรฉho kryลกtรกlu, ktorรฝ do najmenลกieho detailu reflektuje poลพiadavky klienta โ€“ skrรกtka dizajn zย รบplne odliลกnรฉho estetickรฉho rรกmca ako zrub zo skanzenu. Vรฝsledok? Klient je nรกvrhom nadลกenรฝ. Vย Rohoลพnรญku stojรญ ฤalลกรญ dom pred dokonฤenรญm. Majiteฤพ mi pri stretnutiach nadลกene tvrdรญ, ลพe bude maลฅ najkrajลกรญ dom vย obci โ€“ napriek otรกzkam susedov, ฤi stavia malรฉ TESCO… Prรญkladov by som za pรคtnรกsลฅ rokov praxe mohol uviesลฅ aj viac.

Dรก sa povedaลฅ, ลพe svojich klientov aj urฤitรฝm spรดsobom vychovรกvate?

Vรฝchova je prรญliลก silnรฉ slovo. Ovplyvลˆujem ich. Ale aj ja sa nechรกm ovplyvลˆovaลฅ. Vย tomto hrรกm fรฉr. Ak klient cรญti, ลพe som otvorenรฝ pochopiลฅ jeho svet aย snaลพรญm sa mu rozumieลฅ, potom je prirodzenรฝm vรฝsledkom prehlbujรบca sa dรดvera. Mรกm rรกd svoju prรกcu, dokรกลพem sa ลˆou nadchnรบลฅ aย snaลพรญm sa nadลกenie preniesลฅ aj na druhรฝch. Rรกd ลพasยญnem nad novรฝmi aย prekvapujรบcimi vecami.

Ako ste sa vlastne dostali kย ลกtรบdiu architektรบry?

Vย detstve som chcel byลฅ zverolekรกrom, ale, paradoxne, bojรญm sa zvierat (smiech). ล tรบdium architektรบry vyplynulo zย domรกceho prostredia. Otec navrhoval nรกbytok aย mรก niekoฤพko osvedฤenรญ oย priemyselnom vzore. Niektorรฉ jeho modely, naprรญklad zostava Lotos, sa predรกvali takmer na celom svete. Odmaliฤka ma bavilo kreslenie, vyhral som niekoฤพko sรบลฅaลพรญ, poliฤku vย izbe som mal plnรบ povestnรฝch papierovรฝch modelov zย legendรกrneho ฤasopisu ABC. Keฤลพe vzhฤพadom na ลกtudijnรฉ vรฝsledky som mal ลกancu dostaลฅ sa na architektรบru bez prijรญmaฤiek โ€“ staฤilo spraviลฅ talentovky โ€“ rok pred skรบลกkami som sa zaฤal vรกลพnejลกie venovaลฅ kresbe uย otcovho priateฤพa dizajnรฉra. Vย roku 1987 ma na architektรบru prijali. Netuลกil som vลกak, do ฤoho idem. Nemal som sรญce problรฉmy so skรบลกkami, ลกkolu som skonฤil sย ฤervenรฝm diplomom, ale prvรฉ dva roky ma ลกkola veฤพmi nebavila.

ฤŒo spรดsobilo zmenu vo vaลกom nazeranรญ na architektรบru?
Vย druhom roฤnรญku ลกtรบdia sa udialo niekoฤพko vecรญ sรบฤasne. Navลกtevovali sme ateliรฉr priemyselnรฝch stavieb, ktorรฝ viedol pรกn profesor Robert ล paฤek โ€“ skvelรฝ pedagรณg, priam odklรญnaฤ duลกรญ. Na pรกr mesiacov sme vลกetci uviazli vo vรญre udalostรญ roku 1989, ale predovลกetkรฝm sa otvorili hranice na zรกpad. Vidieลฅ architektรบru vย ฤasopise aย zaลพiลฅ ju in situ vย Parรญลพi, Mnรญchove ฤi vo Viedni je obrovskรฝ rozdiel. Rozhodujรบcim momentom pre moje ฤalลกie smerovanie bol vลกak ลกtudijnรฝ pobyt vo Viedni aย neskรดr vย Zรผrichu.

Akรฉ okolnosti vรกs sem zaviali?

Vย roku 1990 som sa zoznรกmil sย profesorom Antonom Schweighoferom zย Technickej univerzity vo Viedni. Keฤลพe som vedel dobre po nemecky, sprevรกdzal som ho spolu sย jeho rakรบskymi ลกtudentmi po Slovensku pri prehliadke pamiatok slovenskej architektรบry. Aj vฤaka jeho nadลกeniu aย fundovanรฝm prednรกลกkam som zaฤal pomaly rozumieลฅ architektรบre, ktorรบ som dovtedy vnรญmal iba ako ลกedivรฉ kusy betรณnu aย kopy drevenรฝch trรกmov โ€“ mรกm nezabudnuteฤพnรฉ spomienky na exkurzie na kรบpalisko Zelenรก ลพaba vย Trenฤianskych Tepliciach od architekta Bohuslava Fuchsa ฤi prehliadky artikulรกrnych kostolov.

ฤŽalลกรญm impulzom bola moja รบฤasลฅ, opรคลฅ ako tlmoฤnรญka, na medzinรกrodnej architektonickej sรบลฅaลพi na Chrรกm sv. Rodiny vย Petrลพalke. Tu som tlmoฤil predsedovi poroty profesorovi Justusovi Dahindenovi. Jeho รบฤasลฅ iniciovala skupina ฤพudรญ zย Tovariลกstva sv. Gorazda. Odtiaฤพ som sa poznal so svojimi budรบcimi kolegami aย spolupracovnรญkmi โ€“ architektmi, inลพiniermi, vรฝtvarnรญkmi, historikmi umenia โ€“ naprรญklad sย Martinom Kvasnicom, Damiรกnom Berecom, Jรกnom Lukรกฤom, Lacom ฤŒarnรฝm, Klemom Trizuljakom aย mnohรฝmi ฤalลกรญmi. Vฤaka kontaktu na profesora Dahindena bolo jednoduchลกie dostaลฅ sa na Technickรบ univerzitu vo Viedni priamo na Katedru pre tvorbu priestoru (Institut fรผr Raumgestaltung), ktorรบ viedol, aย nรกsledne aj na stรกลพ do jeho ateliรฉru vย Zรผrichu.

Mรดลพete priblรญลพiลฅ vaลกe ลกtรบdium za hranicami, ktorรฉ predtรฝm delila pomyselnรก ลพeleznรก opona?
Prvรฝ rok uย profesora Schweighofera bol skรดr kontaktnรฝ, iลกlo oย formu hosลฅovania. Do ateliรฉru Justusa Dahindena som uลพ nastรบpil ako riadny ลกtudent. Spoฤiatku ma veฤพmi zaskoฤil spรดsob ลกtรบdia, ktorรฝ bol veฤพmi voฤพnรฝ. Nikdy nezabudnem na prvรฝ ateliรฉr โ€“ mal som nesmiernu trรฉmu pred prezentรกciou svojho nรกvrhu. Vย tom obdobรญ som vลกak zaฤal pracovaลฅ metรณdou, ลพe som najprv vyrobil rozoberateฤพnรฝ model stavby aย aลพ nรกsledne kreslil vรฝkresy. Keฤลพe som tรฝmto spรดsobom vo Viedni รบspeลกne ateliรฉr obhรกjil, rovnako รบspeลกnรฝ bol mรดj rozoberateฤพnรฝ model Kostola sv. Frantiลกka vย Karlovej Vsi, na ktorom som pracoval uย profesora Dahindena vย Zรผrichu. Tejto metรณde som ostal vernรฝ dodnes (smiech). Vysokรบ ลกkolu som potom ukonฤil vย Bratislave diplomovรฝm projektom, za ktorรฝ som zรญskal Cenu profesora Jozefa Lacka.

Kam viedli vaลกe kroky po ukonฤenรญ ลกkoly?

Iลกiel som na civilnรบ sluลพbu na Mestskรฝ รบstav ochrany pamiatok vย Bratislave. Zย popudu architekta ล aลˆa Nรฉmetha tam vznikla projekฤnรก zloลพka MรšOP-u, ktorou vย ฤase mojej nรกhradnej vojenฤiny preลกli architekti Maroลก Feฤรญk, Roman Halmi, Peter Styk, Tomรกลก Pokornรฝ aย mnohรญ ฤalลกรญ. Vรฝbornรฉ bolo, ลพe takto som mal moลพnosลฅ vidieลฅ prรกcu pamiatkรกrov takpovediac zย druhej strany barikรกdy, ฤo sa neskรดr ukรกzalo ako neoceniteฤพnรก skรบsenosลฅ. Deลˆ po skonฤenรญ civilnej sluลพby som si zaloลพil ลพivnosลฅ aย pracoval som pre ateliรฉr Tomรกลกa Pavelku aย Martina Viciana A4 Architecture.

Aย potom?
Prijal som veฤพkorysรบ ponuku na partnerstvo zย ateliรฉru ล tรบdio F.O.R. Boli to ฤพudia, ktorรฝch som poznal zย ฤias tlmoฤenia pre profesora Dahindena, architekti Martin Kvasnica aย Damiรกn Berec aย inลพinier Jรกn Lukรกฤ. Strรกvili sme spolu pรคลฅ intenzรญvnych rokov, robili sme veฤพa interiรฉrov bรกnk po celom Slovensku pre dnes uลพ nejestvujรบce znaฤky ako Poฤพnobanka ฤi Istrobanka. Navrhovali sme aj rodinnรฉ domy, kostoly, Memorial Chatama Sofera, vytvorili sme nesmierne mnoลพstvo ลกtรบdiรญ aย ponรบk, skrรกtka, keฤ sa teraz obฤas prehrabรกvam archรญvom, ลพasnem, akรฉ mnoลพstvo kvalitnej prรกce sme dokรกzali vyprodukovaลฅ. Vย tomto obdobรญ sa zaฤala moja anabรกza sย vรฝstavnรญctvom, ktorรฉmu som sa zaฤal programovo venovaลฅ po zaloลพenรญ vlastnรฉho ateliรฉru aapp | Architektonickรฝ ateliรฉr Pavol Pokornรฝ vย roku 2001 โ€“ od roku 2007 funguje ateliรฉr pod znaฤkou Pokorny architekti, s. r. o.

Preฤo vรกs vรฝstavnรญctvo pritiahlo natoฤพko, ลพe ste sa nรญm zaฤali intenzรญvne zaoberaลฅ?

Diera na trhu (smiech). Vย ล tรบdiu F.O.R. som si hฤพadal priestor pre autorskรฉ uplatnenie. Zhodou okolnostรญ sa mรดj nรกvrh expozรญcie zย roku 1999 pre spoloฤnosลฅ Baumit na Slovensku zapรกฤil rakรบskemu majiteฤพovi koncernu Schmid Industrie, ktorรฝ ho kรบpil aj sย mojรญm autorskรฝm dozorom na jednu celรบ sezรณnu pre nemeckรฝ trh, kam vtedy expandovali. Tak som absolvoval sezรณnu na veฤพtrhoch vย Lipsku, Berlรญne, Norimbergu aย Mnรญchove โ€“ nezabudnuteฤพnรก skรบsenosลฅ.

Vย ฤom?
Videl som nesmierne vysokรบ รบroveลˆ vรฝstavnรญctva, kultivovanรฝ aย premyslenรฝ dizajn, scรฉnografiu, dramaturgiu, skrรกtka vลกetko, aby som sa dostatoฤne pre vec nadchol aย snaลพil sa robiลฅ to vย rovnakej kvalite doma na Slovensku.

Podarilo sa vรกm to?
Za obdobie rokov 1998 aลพ 2005 mรกm na konte viac ako 50 inลกtalรกciรญ, 20 unikรกtnych dizajnov expozรญciรญ, 6 ocenenรญ Zlatรฝ Leonardo za najkreatรญvnejลกรญ design na veฤพtrhu Coneco Bratislava. Moje nรกvrhy videli nรกvลกtevnรญci stavebnรฝch veฤพtrhov vย celej Eurรณpe aj ฤŒรญne โ€“ vฤaka vรญลฅazstvu vย medzinรกrodnej sรบลฅaลพi na korporรกtny design expozรญcie spoloฤnosti Baumit โ€“ ฤi Austrรกlii (Geberit). Spoznal som sa aย spolupracoval sย mnoลพstvom nesmierne inลกpiratรญvnych ฤพudรญ. Za vลกetkรฝch spomeniem vรฝtvarnรญka Jรกna Kodoลˆa aย marketingovรฉho riaditeฤพa spoloฤnosti Baumit Tomรกลกa Seppa. รno, asi sa to podarilo.

Venujete sa tvorbe expozรญciรญ aj vย sรบฤasnosti?
Nie. Vย roku 2005 som si povedal, ลพe staฤilo. Chcel som sa posunรบลฅ profesionรกlne ฤalej. Tรบลพil som stavaลฅ. Budovy, domy… Moลพno to bolo spรดsobenรฉ pribรบdajรบcimi rokmi, bola to takรก podvedomรก tรบลพba zanechaลฅ po sebe nieฤo trvalejลกie.

Ako ste sa teda etablovali na poli navrhovania stavieb?
Eลกte poฤas pรดsobenia vย ล tรบdiu F.O.R. som sa vย roku 2000 dostal kย prvej samostatnej prรกci na nรกvrhu sรญdla spoloฤnosti Procom. Iลกlo oย komplikovanรฉho klienta, ale vzรกjomnรฝ reลกpekt aย uznanie vyรบstil po mojom osamostatnenรญ do kontinuรกlneho ukonฤenia stavby vย roku 2001 ako sรญdla spravodajskej televรญzie TA3.

ฤŽalลกie zรกkazky som pre tohto klienta nerobil, ale rรกd spomรญnam na dva roky hektickej projekcie aย realizรกcie. Stavbu sme najskรดr plรกnovali ako administratรญvu aย sklad, ale po zmene jej funkcie som sa musel postaraลฅ oย jej bezprostrednรบ premenu aย navrhnรบลฅ ju pre รบฤely spravodajskej televรญzie. Prvรฝ raz som zaลพil pocit reรกlneho uznania svojej prรกce zo strany klienta, keฤ ocenil mรดj univerzรกlny aย striedmy dizajn, ktorรฝ umoลพลˆoval rรฝchlu aย nekomplikovanรบ zmenu funkcie stavby. Vย rokoch 2002 aลพ 2004 sa podฤพa mรดjho nรกvrhu vย Dunajskej Strede robila rekonลกtrukcia administratรญvnej budovy aย dostavba tovรกrne nรกbytku pre spoloฤnosลฅ Drevomont Fitos.

Iลกlo oย viac ako 15ย 000 m2 vรฝrobnรฝch aย expediฤnรฝch hรกl. Spomรญnanรฝ vรญkendovรฝ dom mรก vย zozname mojich nรกvrhov rodinnรฝch domov poradovรฉ ฤรญslo 016. Tento rok som sa doฤkal aj mediรกlnej pozornosti vย podobe nominรกciรญ na ocenenie CE.ZA.AR za stavbu apartmรกnovรฉho domu aย sรญdlo spoloฤnosti Anasoft. Momentรกlne sa zoberรกm tรฉmou, ako reลกtartovaลฅ rozvoj prรญmestskรฉho bรฝvania vย prirodzenej kvalite rozvoja obcรญ.

Zdรก sa, ลพe prechod od navrhovania vรฝstavnรฝch stรกnkov kย architektonickej tvorbe budov vรกm priniesol รบspech.
รno, teลกรญ ma to. Moลพno sa vลกak kย vรฝstavnรญctvu eลกte niekedy vrรกtim, ktovie.

ฤŒo je podฤพa vรกs pre architekta vย sรบฤasnosti najdรดleลพitejลกie?
Dรดvera klienta. Vo vaลกe schopnosti, talent, seriรณznosลฅ. Pri takejto konลกtelรกcii je moลพnรฉ vydaลฅ zo seba maximum. Ide oย synergickรฝ efekt, keฤ spolu sย investorom vย reรกlnom ฤase vidรญte, ลพe prรกca sa darรญ aย napreduje. Veฤพmi dรดleลพitรก je vytrvalosลฅ aย trpezlivosลฅ. Ale vzรกjomnรก dรดvera je nadovลกetko.

Kย ฤomu vย rรกmci svojej tvorby inklinujete?
Kย jednoduchosti. Ku zrozumiteฤพnosti. Kย efektรญvnosti. Asi sa to dรก zhrnรบลฅ do jednรฉho slova โ€“ poriadok. Urฤite neobฤพubujem prehnanรบ dekoratรญvnosลฅ, hru na lacnรฝ efekt. Chcem, aby veci fungovali, aby pohyb po budove bol prirodzenรฝ, aby si uลพรญvateฤพ objektu veฤพmi rรฝchlo takpovediac ohmatal svoj priestor, porozumel mu aย prijal ho za svoj, pretoลพe sa vย ลˆom cรญti komfortne. Chcem, aby moje stavby ponรบkali dobrodruลพstvo objavovania rozliฤnรฝch kvalรญt rozliฤnรฝch priestorov. Keฤ som naprรญklad navrhoval dom pre mojich rodiฤov, ktorรญ preลพili 43 rokov vย trojizbovom panelรกkovom byte sย vรฝmerou 63ย m2, moja mama nechcela oย bรฝvanรญ vย rodinnom dome ani poฤuลฅ.

Po dvoch tรฝลพdลˆoch od sลฅahovania mi volala, ลพe sa vย novom domove cรญti, akoby tam ลพila odjakลพiva. Inรฝ klient mi zas vravel, ลพe nepotrebuje รญsลฅ na dovolenku, pretoลพe jeho dom mu poskytuje stรกle novรฉ zรกลพitky. Investor Apartmรกnovรฉho domu mi volรกva zakaลพdรฝm, keฤ novรฝ nรกjomnรญk pochvรกli jeho stavbu, naposledy to boli mladรญ architekti zo ล panielska. Spรคtnรก vรคzba ฤพudรญ zย Anasoftu je taktieลพ veฤพmi pozitรญvna. Takto by sa dalo pokraฤovaลฅ…

Mรกte obฤพรบbenรฝch architektov?
Je to veฤพmi premenlivรฉ. Eลกte poฤas ลกtรบdiรญ bol mojou jednotkou Sir Norman Foster. Ale keฤลพe som mal neskรดr moลพnosลฅ vidieลฅ mnohรฉ architektonickรฉ diela naลพivo, portfรณlio obฤพรบbencov sa vรฝrazne rozลกรญrilo. Skรดr mรดลพem hovoriลฅ oย stavbรกch, ktorรฉ na mลˆa silno zapรดsobili, naprรญklad londรฝnska radnica aย berlรญnsky rรญลกsky snem od Fostera, Mรบzeum Mercedes Benz od UNStudio vย Stuttgarte, poลกtovรฝ รบrad na Sneลพke od Martina Rajniลกa, kostol Herz Jesu vย Mnรญchove od ลกtรบdia Allmann Sattler Wappner aย mnoho, mnoho ฤalลกรญch.

Nemรกm rรกd architektรบru, ktorรก je chladnรก, povรฝลกeneckรก, takรฉ tie nablรฝskanรฉ priestory, zย ktorรฝch sa vytratรญ vizuรกlna parรกda, keฤ tam pohodรญte jedny zablatenรฉ gumรกky alebo kopu nevyลพehlenรฉho prรกdla. Architektรบra je zvlรกลกtne povolanie. Mรก ฤasto veฤพkรฉ interdisciplinรกrne presahy, najmรค vtedy, keฤ klienta vnรญmate ako jedineฤnรบ individualitu. Ak vรกm to dovolรญ, vchรกdzate do jeho sรบkromia aย ฤasto sa dostanete aลพ niekam, kde ste vย podstate ani nechceli byลฅ. Vtedy si uvedomujete, ลพe uลพ nerieลกite budรบce publikovanie domu aย jeho obraz na fotografiรกch. Prichรกdzate na to, ลพe sรบ aj dรดleลพitejลกie veci ako architektรบra.

Naprรญklad? Kam by ste vย rรกmci hodnotovej ลกkรกly zaradili architektรบru?
Na prvรฉ aj poslednรฉ miesto. Vย zรกvislosti od toho, vย akej ลพivotnej situรกcii sa ฤlovek nachรกdza. Ak je tรบลพba po krรกse aย harmรณnii sรบฤasลฅou vรกลกho vnรบtornรฉho sveta, pravdepodobne bude architektรบra vย rebrรญฤku veฤพmi vysoko.

Architektรบra vลกak nesmie byลฅ tyraniou vkusu, zvรคzovaลฅ nรกs, ale mรก vytvรกraลฅ priestor na ลพivot aย byลฅ priateฤพskรก. Vย koneฤnom dรดsledku by sme si jej prรญtomnosลฅ vlastne ani nemali uvedomovaลฅ, aby sme sa mohli venovaลฅ tomu, ฤo je vย hodnotovom rebrรญฤku vyลกลกie ako architektรบra.

Akรฝ dosah mรก architektรบra zย celospoloฤenskรฉho hฤพadiska?
Krรกsa kultivuje ducha. Ak ฤพudia zย rozliฤnรฝch dรดvodov nemรดลพu zaลพiลฅ pocit krรกsna vo svojom privรกtnom priestore, musia maลฅ moลพnosลฅ zaลพiลฅ ho vย priestore verejnom. Mrzรญ ma, ลพe naลกa spoloฤnosลฅ len veฤพmi sลฅaลพka rozumie tejto spoloฤenskej potrebe โ€“ investovaลฅ do tvorby verejnรฝch priestorov aย verejnรฝch stavieb; staฤรญ sa pozrieลฅ okolo seba, vย akom stave zย hฤพadiska architektonickej kvality sรบ naลกe ลกkoly, divadlรก, nemocnice, รบrady atฤ. Vลกimnite si, akรฝ mรก kaลพdรก dobrรก novรก stavba โ€“ povedzme aj od sรบkromnรฉho investora, ak sa neohradรญ betรณnovรฝm nepriehฤพadnรฝm plotom โ€“ รบลพasnรฝ pozitรญvny nรกboj aย ako kultivuje priestor ฤaleko za fyzickรฝmi hranicami svojej parcely.

Existuje zรกkazka, ktorรบ mรกte najradลกej?

Najradลกej mรกm vลพdy tรบ prรกcu, na ktorej uลพ nemusรญm pracovaลฅ (smiech). ฤŒerstvo dokonฤenรฉ stavby voลˆajรบce novotou aย plnรฉ nadลกenia spokojnรฝch investorov.

Pavol Pokornรฝ (29. jรบn 1969, Bratislava)

ล tรบdium:
1987 โ€“ 1993 Fakulta architektรบry ย ย ย  STU Bratislava
1991TU Wien, Institut fรผr Raumplanung, ateliรฉr profesora Schweighofera
1992 TU Wien, Institut fรผr Raumgestaltung, ateliรฉr Prof.ย Dr.ย Justusa Dahindena Arch. SIA

Prax:
1992 Ateliรฉr Prof.ย Dr.ย Justusa Dahindena Arch. SIA Zรผrich
1993 โ€“ 1995 Mestskรฝ รบstav ochrany pamiatok, Bratislava
1995 โ€“ 1996 A4 Architecture, Bratislava
1996 โ€“ 2000 ล tรบdio FOR, Bratislava
2001 โ€“ 2007 AAPP | Architektonickรฝ ateliรฉr Pavol Pokornรฝ, Bratislava
2007 โ€“ย  Pokorny architekti, Bratislava

Sรบลฅaลพe aย ocenenia:
2009 Nominรกcia na ocenenie CE.ZA.AR vย kategรณrii novostavba โ€“ Apartmรกnovรฝ dom na Banskobystrickej ulici vย Bratislave
2009 Nominรกcia na ocenenie CE.ZA.AR vย kategรณrii rekonลกtrukcia aย obnova budov โ€“ Sรญdlo spoloฤnosti Anasoft vย Bratislave
2000 โ€“ 2004 6x Plaketa Zlatรฝ Leonardo za najkreatรญvnejลกรญ dizajn expozรญcie na veฤพtrhu Coneco Bratislava
2001 Vรญลฅazstvo vย medzinรกrodnej sรบลฅaลพi na korporรกtny dizajn expozรญcie koncernu Schmid Industrieholding Rakรบsko (Baumit)
1993 Cena prof.ย Lacka za diplomovรฝ projekt โ€“ Pรกpeลพskรฝ nunciรกt vย Bratislave, rekonลกtrukcia aย dostavba

Anna Salvovรก
Foto: Ctibor Bachratรฝ, ฤฝubo Stacho, Dano Veselskรฝ

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.