Pavol Pokornรฝ: Architektรบra je dobrodruลพstvo (s)poznรกvania
Obrรกzok stretnutia architekta sย klientom mรดลพe vyzeraลฅ aj takto: Klient horรญ nedoฤkavosลฅou, ako bude dom vyzeraลฅ. Architekt nie aย nie ukรกzaลฅ aspoล nรกznak jeho podoby. Klient ฤakรก vizualizรกcie, ale architekt mu miesto toho vysvetฤพuje, oย ฤom vลกetkom pred nakreslenรญm prvej ฤiary rozmรฝลกฤพal. Ale KDE bude okno, dvere, terasa...? Zadรกvateฤพovi pracuje predstavivosลฅ na plnรฉ obrรกtky. Architekt siahne po pripravenรฝch kusoch kartรณnu, rozprรกva aย sรบฤasne pred oฤami klienta postupne skladรก jednotlivรฉ ฤasti modelu budรบceho domu. Predchรกdzajรบca predstava klienta sa strรกca pod pribรบdajรบcimi vrstvami makety... Architektรบra ako dobrodruลพstvo (s)poznรกvania. Sedรญme vย ateliรฉri architekta Pavla Pokornรฉho.
Hovorรญte oย tom, ลพe architektรบra mรก predovลกetkรฝm fungovaลฅ zvnรบtra. Napriek tomu tvrdรญte, ลพe obal predรกva aย klienti dรดslednรบ analรฝzu vnรบtornรฝch vzลฅahov ฤasto chรกpu ako zbytoฤnรบ pridanรบ hodnotu.Vย mojom ateliรฉri proces odkrรฝvania konceptu klientovi nefunguje podฤพa schematickej lรญnie nรกkresu aย vรฝpoฤtu nรกkladov na vรฝstavbu. Architektonicky problรฉm najprv hฤบbkovo analyzujem zย hฤพadiska vลกetkรฝch dostupnรฝch, aย to aj nearchitektonickรฝch informรกciรญ oย danej veci. Keฤ sme sa naprรญklad uchรกdzali oย projekt 100 domov vย rรกmci rozvoja prรญmestskรฝch ฤastรญ, urobili sme vรฝลฅah obsiahlej sociรกlnej ลกtรบdie poฤพskรฝch skรบsenostรญ zย takรฝchto uzavretรฝch komunรญt, rozobrali sme tรบto problematiku do najmenลกรญch detailov, vrรกtane sociologickรฝch.
Investorovi sa to vลกak zdalo prรญliลก komplikovanรฉ aย neefektรญvne. Mรกm pocit, ลพe ฤพudรญ vรคฤลกinou zaskoฤรญ, keฤ sa chcem prepracovaลฅ hlbลกie kย podstate veci. Nemรดลพem si vลกak pomรดcลฅ โ รบprimne ma to zaujรญma. Keฤ to zaujรญma aj klienta, pรกtrame spolu. Architektรบra je ฤasto akoby vedฤพajลกรญm produktom toho, ฤo hฤพadรกme, pretoลพe poฤas spoluprรกce spoznรกvam klienta ako ฤloveka sย jeho tรบลพbami aย ลพelaniami. Platรญ to rovnako pre sรบkromnรฉho, ako aj firemnรฉho klienta โ ฤlovek ako ฤlovek.
Preฤo vรกs to napriek zdanlivej neefektรญvnosti takรฉhoto postoja ลฅahรก kย tomu, aby ste klientovi ponรบkli viac, neลพ od vรกs oฤakรกva?
Neviem, tรฝmto spรดsobom nad tรฝm neuvaลพujem. Ak zย prvรฝch stretnutรญ sย klientom vzรญde vzรกjomnรฉ nadลกenie pre vec, moje absolรบtne nasadenie mi pripadรก รบplne prirodzenรฉ. Keฤ klient vyslovรญ svoje ลพelanie, nikdy ho nespochybลujem. Spochybลujem vลกak kliลกรฉ prebratรฉ zย ฤasopisov aย mรฉdiรญ, ktorรฉ nemajรบ ลพiadnu vรคzbu na klientovu reรกlnu situรกciu. Vย tej chvรญli nastupuje najลฅaลพลกia fรกza prรกce architekta. Spoฤรญva vo vymyslenรญ alternatรญvneho originรกlneho rieลกenia kย spomรญnanรฉmu kliลกรฉ. Komplikovanรฉ aย namรกhavรฉ. Ale keฤ sa to darรญ, stojรญ nรกmaha za to.
Ako sa vรกm podarรญ presvedฤiลฅ klienta oย tom, ลพe prรกve vaลกe rieลกenie je vย koneฤnom dรดsledku najlepลกie?
Pouลพรญvam svoj neodolateฤพnรฝm ลกarm (smiech)! Neexistuje univerzรกlny recept. Mรกm naprรญklad klienta, ktorรฉmu prรกve navrhujem vรญkendovรฝ dom. Do spoluprรกce sme vstupovali sย jeho utkvelou predstavou archetypรกlneho, aลพ folklรณrne ladenรฉho drevenรฉho zrubu. Dali sme si spoloฤnรบ nรกmahu zistiลฅ, zย ฤoho pramenรญ tรกto rustikรกlna predstava. Veฤพmi si pritom cenรญm jeho odvahu aย dรดveru. Keฤ sme na to priลกli, potreboval som nรกsledne odvahu ja (smiech), aby som mu predloลพil svoju predstavu oย vรญkendovom dome. Nie je to zrub, ale kompaktnรฝ objem vย tvare brรบsenรฉho kryลกtรกlu, ktorรฝ do najmenลกieho detailu reflektuje poลพiadavky klienta โ skrรกtka dizajn zย รบplne odliลกnรฉho estetickรฉho rรกmca ako zrub zo skanzenu. Vรฝsledok? Klient je nรกvrhom nadลกenรฝ. Vย Rohoลพnรญku stojรญ ฤalลกรญ dom pred dokonฤenรญm. Majiteฤพ mi pri stretnutiach nadลกene tvrdรญ, ลพe bude maลฅ najkrajลกรญ dom vย obci โ napriek otรกzkam susedov, ฤi stavia malรฉ TESCO… Prรญkladov by som za pรคtnรกsลฅ rokov praxe mohol uviesลฅ aj viac.
Dรก sa povedaลฅ, ลพe svojich klientov aj urฤitรฝm spรดsobom vychovรกvate?
Vรฝchova je prรญliลก silnรฉ slovo. Ovplyvลujem ich. Ale aj ja sa nechรกm ovplyvลovaลฅ. Vย tomto hrรกm fรฉr. Ak klient cรญti, ลพe som otvorenรฝ pochopiลฅ jeho svet aย snaลพรญm sa mu rozumieลฅ, potom je prirodzenรฝm vรฝsledkom prehlbujรบca sa dรดvera. Mรกm rรกd svoju prรกcu, dokรกลพem sa ลou nadchnรบลฅ aย snaลพรญm sa nadลกenie preniesลฅ aj na druhรฝch. Rรกd ลพasยญnem nad novรฝmi aย prekvapujรบcimi vecami.
Ako ste sa vlastne dostali kย ลกtรบdiu architektรบry?
Vย detstve som chcel byลฅ zverolekรกrom, ale, paradoxne, bojรญm sa zvierat (smiech). ล tรบdium architektรบry vyplynulo zย domรกceho prostredia. Otec navrhoval nรกbytok aย mรก niekoฤพko osvedฤenรญ oย priemyselnom vzore. Niektorรฉ jeho modely, naprรญklad zostava Lotos, sa predรกvali takmer na celom svete. Odmaliฤka ma bavilo kreslenie, vyhral som niekoฤพko sรบลฅaลพรญ, poliฤku vย izbe som mal plnรบ povestnรฝch papierovรฝch modelov zย legendรกrneho ฤasopisu ABC. Keฤลพe vzhฤพadom na ลกtudijnรฉ vรฝsledky som mal ลกancu dostaลฅ sa na architektรบru bez prijรญmaฤiek โ staฤilo spraviลฅ talentovky โ rok pred skรบลกkami som sa zaฤal vรกลพnejลกie venovaลฅ kresbe uย otcovho priateฤพa dizajnรฉra. Vย roku 1987 ma na architektรบru prijali. Netuลกil som vลกak, do ฤoho idem. Nemal som sรญce problรฉmy so skรบลกkami, ลกkolu som skonฤil sย ฤervenรฝm diplomom, ale prvรฉ dva roky ma ลกkola veฤพmi nebavila.
ฤo spรดsobilo zmenu vo vaลกom nazeranรญ na architektรบru?
Vย druhom roฤnรญku ลกtรบdia sa udialo niekoฤพko vecรญ sรบฤasne. Navลกtevovali sme ateliรฉr priemyselnรฝch stavieb, ktorรฝ viedol pรกn profesor Robert ล paฤek โ skvelรฝ pedagรณg, priam odklรญnaฤ duลกรญ. Na pรกr mesiacov sme vลกetci uviazli vo vรญre udalostรญ roku 1989, ale predovลกetkรฝm sa otvorili hranice na zรกpad. Vidieลฅ architektรบru vย ฤasopise aย zaลพiลฅ ju in situ vย Parรญลพi, Mnรญchove ฤi vo Viedni je obrovskรฝ rozdiel. Rozhodujรบcim momentom pre moje ฤalลกie smerovanie bol vลกak ลกtudijnรฝ pobyt vo Viedni aย neskรดr vย Zรผrichu.
Akรฉ okolnosti vรกs sem zaviali?
Vย roku 1990 som sa zoznรกmil sย profesorom Antonom Schweighoferom zย Technickej univerzity vo Viedni. Keฤลพe som vedel dobre po nemecky, sprevรกdzal som ho spolu sย jeho rakรบskymi ลกtudentmi po Slovensku pri prehliadke pamiatok slovenskej architektรบry. Aj vฤaka jeho nadลกeniu aย fundovanรฝm prednรกลกkam som zaฤal pomaly rozumieลฅ architektรบre, ktorรบ som dovtedy vnรญmal iba ako ลกedivรฉ kusy betรณnu aย kopy drevenรฝch trรกmov โ mรกm nezabudnuteฤพnรฉ spomienky na exkurzie na kรบpalisko Zelenรก ลพaba vย Trenฤianskych Tepliciach od architekta Bohuslava Fuchsa ฤi prehliadky artikulรกrnych kostolov.
ฤalลกรญm impulzom bola moja รบฤasลฅ, opรคลฅ ako tlmoฤnรญka, na medzinรกrodnej architektonickej sรบลฅaลพi na Chrรกm sv. Rodiny vย Petrลพalke. Tu som tlmoฤil predsedovi poroty profesorovi Justusovi Dahindenovi. Jeho รบฤasลฅ iniciovala skupina ฤพudรญ zย Tovariลกstva sv. Gorazda. Odtiaฤพ som sa poznal so svojimi budรบcimi kolegami aย spolupracovnรญkmi โ architektmi, inลพiniermi, vรฝtvarnรญkmi, historikmi umenia โ naprรญklad sย Martinom Kvasnicom, Damiรกnom Berecom, Jรกnom Lukรกฤom, Lacom ฤarnรฝm, Klemom Trizuljakom aย mnohรฝmi ฤalลกรญmi. Vฤaka kontaktu na profesora Dahindena bolo jednoduchลกie dostaลฅ sa na Technickรบ univerzitu vo Viedni priamo na Katedru pre tvorbu priestoru (Institut fรผr Raumgestaltung), ktorรบ viedol, aย nรกsledne aj na stรกลพ do jeho ateliรฉru vย Zรผrichu.
Mรดลพete priblรญลพiลฅ vaลกe ลกtรบdium za hranicami, ktorรฉ predtรฝm delila pomyselnรก ลพeleznรก opona?
Prvรฝ rok uย profesora Schweighofera bol skรดr kontaktnรฝ, iลกlo oย formu hosลฅovania. Do ateliรฉru Justusa Dahindena som uลพ nastรบpil ako riadny ลกtudent. Spoฤiatku ma veฤพmi zaskoฤil spรดsob ลกtรบdia, ktorรฝ bol veฤพmi voฤพnรฝ. Nikdy nezabudnem na prvรฝ ateliรฉr โ mal som nesmiernu trรฉmu pred prezentรกciou svojho nรกvrhu. Vย tom obdobรญ som vลกak zaฤal pracovaลฅ metรณdou, ลพe som najprv vyrobil rozoberateฤพnรฝ model stavby aย aลพ nรกsledne kreslil vรฝkresy. Keฤลพe som tรฝmto spรดsobom vo Viedni รบspeลกne ateliรฉr obhรกjil, rovnako รบspeลกnรฝ bol mรดj rozoberateฤพnรฝ model Kostola sv. Frantiลกka vย Karlovej Vsi, na ktorom som pracoval uย profesora Dahindena vย Zรผrichu. Tejto metรณde som ostal vernรฝ dodnes (smiech). Vysokรบ ลกkolu som potom ukonฤil vย Bratislave diplomovรฝm projektom, za ktorรฝ som zรญskal Cenu profesora Jozefa Lacka.
Kam viedli vaลกe kroky po ukonฤenรญ ลกkoly?
Iลกiel som na civilnรบ sluลพbu na Mestskรฝ รบstav ochrany pamiatok vย Bratislave. Zย popudu architekta ล aลa Nรฉmetha tam vznikla projekฤnรก zloลพka MรOP-u, ktorou vย ฤase mojej nรกhradnej vojenฤiny preลกli architekti Maroลก Feฤรญk, Roman Halmi, Peter Styk, Tomรกลก Pokornรฝ aย mnohรญ ฤalลกรญ. Vรฝbornรฉ bolo, ลพe takto som mal moลพnosลฅ vidieลฅ prรกcu pamiatkรกrov takpovediac zย druhej strany barikรกdy, ฤo sa neskรดr ukรกzalo ako neoceniteฤพnรก skรบsenosลฅ. Deล po skonฤenรญ civilnej sluลพby som si zaloลพil ลพivnosลฅ aย pracoval som pre ateliรฉr Tomรกลกa Pavelku aย Martina Viciana A4 Architecture.
Aย potom?
Prijal som veฤพkorysรบ ponuku na partnerstvo zย ateliรฉru ล tรบdio F.O.R. Boli to ฤพudia, ktorรฝch som poznal zย ฤias tlmoฤenia pre profesora Dahindena, architekti Martin Kvasnica aย Damiรกn Berec aย inลพinier Jรกn Lukรกฤ. Strรกvili sme spolu pรคลฅ intenzรญvnych rokov, robili sme veฤพa interiรฉrov bรกnk po celom Slovensku pre dnes uลพ nejestvujรบce znaฤky ako Poฤพnobanka ฤi Istrobanka. Navrhovali sme aj rodinnรฉ domy, kostoly, Memorial Chatama Sofera, vytvorili sme nesmierne mnoลพstvo ลกtรบdiรญ aย ponรบk, skrรกtka, keฤ sa teraz obฤas prehrabรกvam archรญvom, ลพasnem, akรฉ mnoลพstvo kvalitnej prรกce sme dokรกzali vyprodukovaลฅ. Vย tomto obdobรญ sa zaฤala moja anabรกza sย vรฝstavnรญctvom, ktorรฉmu som sa zaฤal programovo venovaลฅ po zaloลพenรญ vlastnรฉho ateliรฉru aapp | Architektonickรฝ ateliรฉr Pavol Pokornรฝ vย roku 2001 โ od roku 2007 funguje ateliรฉr pod znaฤkou Pokorny architekti, s. r. o.
Preฤo vรกs vรฝstavnรญctvo pritiahlo natoฤพko, ลพe ste sa nรญm zaฤali intenzรญvne zaoberaลฅ?
Diera na trhu (smiech). Vย ล tรบdiu F.O.R. som si hฤพadal priestor pre autorskรฉ uplatnenie. Zhodou okolnostรญ sa mรดj nรกvrh expozรญcie zย roku 1999 pre spoloฤnosลฅ Baumit na Slovensku zapรกฤil rakรบskemu majiteฤพovi koncernu Schmid Industrie, ktorรฝ ho kรบpil aj sย mojรญm autorskรฝm dozorom na jednu celรบ sezรณnu pre nemeckรฝ trh, kam vtedy expandovali. Tak som absolvoval sezรณnu na veฤพtrhoch vย Lipsku, Berlรญne, Norimbergu aย Mnรญchove โ nezabudnuteฤพnรก skรบsenosลฅ.
Vย ฤom?
Videl som nesmierne vysokรบ รบroveล vรฝstavnรญctva, kultivovanรฝ aย premyslenรฝ dizajn, scรฉnografiu, dramaturgiu, skrรกtka vลกetko, aby som sa dostatoฤne pre vec nadchol aย snaลพil sa robiลฅ to vย rovnakej kvalite doma na Slovensku.
Podarilo sa vรกm to?
Za obdobie rokov 1998 aลพ 2005 mรกm na konte viac ako 50 inลกtalรกciรญ, 20 unikรกtnych dizajnov expozรญciรญ, 6 ocenenรญ Zlatรฝ Leonardo za najkreatรญvnejลกรญ design na veฤพtrhu Coneco Bratislava. Moje nรกvrhy videli nรกvลกtevnรญci stavebnรฝch veฤพtrhov vย celej Eurรณpe aj ฤรญne โ vฤaka vรญลฅazstvu vย medzinรกrodnej sรบลฅaลพi na korporรกtny design expozรญcie spoloฤnosti Baumit โ ฤi Austrรกlii (Geberit). Spoznal som sa aย spolupracoval sย mnoลพstvom nesmierne inลกpiratรญvnych ฤพudรญ. Za vลกetkรฝch spomeniem vรฝtvarnรญka Jรกna Kodoลa aย marketingovรฉho riaditeฤพa spoloฤnosti Baumit Tomรกลกa Seppa. รno, asi sa to podarilo.
Venujete sa tvorbe expozรญciรญ aj vย sรบฤasnosti?
Nie. Vย roku 2005 som si povedal, ลพe staฤilo. Chcel som sa posunรบลฅ profesionรกlne ฤalej. Tรบลพil som stavaลฅ. Budovy, domy… Moลพno to bolo spรดsobenรฉ pribรบdajรบcimi rokmi, bola to takรก podvedomรก tรบลพba zanechaลฅ po sebe nieฤo trvalejลกie.
Ako ste sa teda etablovali na poli navrhovania stavieb?
Eลกte poฤas pรดsobenia vย ล tรบdiu F.O.R. som sa vย roku 2000 dostal kย prvej samostatnej prรกci na nรกvrhu sรญdla spoloฤnosti Procom. Iลกlo oย komplikovanรฉho klienta, ale vzรกjomnรฝ reลกpekt aย uznanie vyรบstil po mojom osamostatnenรญ do kontinuรกlneho ukonฤenia stavby vย roku 2001 ako sรญdla spravodajskej televรญzie TA3.
ฤalลกie zรกkazky som pre tohto klienta nerobil, ale rรกd spomรญnam na dva roky hektickej projekcie aย realizรกcie. Stavbu sme najskรดr plรกnovali ako administratรญvu aย sklad, ale po zmene jej funkcie som sa musel postaraลฅ oย jej bezprostrednรบ premenu aย navrhnรบลฅ ju pre รบฤely spravodajskej televรญzie. Prvรฝ raz som zaลพil pocit reรกlneho uznania svojej prรกce zo strany klienta, keฤ ocenil mรดj univerzรกlny aย striedmy dizajn, ktorรฝ umoลพลoval rรฝchlu aย nekomplikovanรบ zmenu funkcie stavby. Vย rokoch 2002 aลพ 2004 sa podฤพa mรดjho nรกvrhu vย Dunajskej Strede robila rekonลกtrukcia administratรญvnej budovy aย dostavba tovรกrne nรกbytku pre spoloฤnosลฅ Drevomont Fitos.
Iลกlo oย viac ako 15ย 000 m2 vรฝrobnรฝch aย expediฤnรฝch hรกl. Spomรญnanรฝ vรญkendovรฝ dom mรก vย zozname mojich nรกvrhov rodinnรฝch domov poradovรฉ ฤรญslo 016. Tento rok som sa doฤkal aj mediรกlnej pozornosti vย podobe nominรกciรญ na ocenenie CE.ZA.AR za stavbu apartmรกnovรฉho domu aย sรญdlo spoloฤnosti Anasoft. Momentรกlne sa zoberรกm tรฉmou, ako reลกtartovaลฅ rozvoj prรญmestskรฉho bรฝvania vย prirodzenej kvalite rozvoja obcรญ.
Zdรก sa, ลพe prechod od navrhovania vรฝstavnรฝch stรกnkov kย architektonickej tvorbe budov vรกm priniesol รบspech.
รno, teลกรญ ma to. Moลพno sa vลกak kย vรฝstavnรญctvu eลกte niekedy vrรกtim, ktovie.
ฤo je podฤพa vรกs pre architekta vย sรบฤasnosti najdรดleลพitejลกie?
Dรดvera klienta. Vo vaลกe schopnosti, talent, seriรณznosลฅ. Pri takejto konลกtelรกcii je moลพnรฉ vydaลฅ zo seba maximum. Ide oย synergickรฝ efekt, keฤ spolu sย investorom vย reรกlnom ฤase vidรญte, ลพe prรกca sa darรญ aย napreduje. Veฤพmi dรดleลพitรก je vytrvalosลฅ aย trpezlivosลฅ. Ale vzรกjomnรก dรดvera je nadovลกetko.
Kย ฤomu vย rรกmci svojej tvorby inklinujete?
Kย jednoduchosti. Ku zrozumiteฤพnosti. Kย efektรญvnosti. Asi sa to dรก zhrnรบลฅ do jednรฉho slova โ poriadok. Urฤite neobฤพubujem prehnanรบ dekoratรญvnosลฅ, hru na lacnรฝ efekt. Chcem, aby veci fungovali, aby pohyb po budove bol prirodzenรฝ, aby si uลพรญvateฤพ objektu veฤพmi rรฝchlo takpovediac ohmatal svoj priestor, porozumel mu aย prijal ho za svoj, pretoลพe sa vย ลom cรญti komfortne. Chcem, aby moje stavby ponรบkali dobrodruลพstvo objavovania rozliฤnรฝch kvalรญt rozliฤnรฝch priestorov. Keฤ som naprรญklad navrhoval dom pre mojich rodiฤov, ktorรญ preลพili 43 rokov vย trojizbovom panelรกkovom byte sย vรฝmerou 63ย m2, moja mama nechcela oย bรฝvanรญ vย rodinnom dome ani poฤuลฅ.
Po dvoch tรฝลพdลoch od sลฅahovania mi volala, ลพe sa vย novom domove cรญti, akoby tam ลพila odjakลพiva. Inรฝ klient mi zas vravel, ลพe nepotrebuje รญsลฅ na dovolenku, pretoลพe jeho dom mu poskytuje stรกle novรฉ zรกลพitky. Investor Apartmรกnovรฉho domu mi volรกva zakaลพdรฝm, keฤ novรฝ nรกjomnรญk pochvรกli jeho stavbu, naposledy to boli mladรญ architekti zo ล panielska. Spรคtnรก vรคzba ฤพudรญ zย Anasoftu je taktieลพ veฤพmi pozitรญvna. Takto by sa dalo pokraฤovaลฅ…
Mรกte obฤพรบbenรฝch architektov?
Je to veฤพmi premenlivรฉ. Eลกte poฤas ลกtรบdiรญ bol mojou jednotkou Sir Norman Foster. Ale keฤลพe som mal neskรดr moลพnosลฅ vidieลฅ mnohรฉ architektonickรฉ diela naลพivo, portfรณlio obฤพรบbencov sa vรฝrazne rozลกรญrilo. Skรดr mรดลพem hovoriลฅ oย stavbรกch, ktorรฉ na mลa silno zapรดsobili, naprรญklad londรฝnska radnica aย berlรญnsky rรญลกsky snem od Fostera, Mรบzeum Mercedes Benz od UNStudio vย Stuttgarte, poลกtovรฝ รบrad na Sneลพke od Martina Rajniลกa, kostol Herz Jesu vย Mnรญchove od ลกtรบdia Allmann Sattler Wappner aย mnoho, mnoho ฤalลกรญch.
Nemรกm rรกd architektรบru, ktorรก je chladnรก, povรฝลกeneckรก, takรฉ tie nablรฝskanรฉ priestory, zย ktorรฝch sa vytratรญ vizuรกlna parรกda, keฤ tam pohodรญte jedny zablatenรฉ gumรกky alebo kopu nevyลพehlenรฉho prรกdla. Architektรบra je zvlรกลกtne povolanie. Mรก ฤasto veฤพkรฉ interdisciplinรกrne presahy, najmรค vtedy, keฤ klienta vnรญmate ako jedineฤnรบ individualitu. Ak vรกm to dovolรญ, vchรกdzate do jeho sรบkromia aย ฤasto sa dostanete aลพ niekam, kde ste vย podstate ani nechceli byลฅ. Vtedy si uvedomujete, ลพe uลพ nerieลกite budรบce publikovanie domu aย jeho obraz na fotografiรกch. Prichรกdzate na to, ลพe sรบ aj dรดleลพitejลกie veci ako architektรบra.
Naprรญklad? Kam by ste vย rรกmci hodnotovej ลกkรกly zaradili architektรบru?
Na prvรฉ aj poslednรฉ miesto. Vย zรกvislosti od toho, vย akej ลพivotnej situรกcii sa ฤlovek nachรกdza. Ak je tรบลพba po krรกse aย harmรณnii sรบฤasลฅou vรกลกho vnรบtornรฉho sveta, pravdepodobne bude architektรบra vย rebrรญฤku veฤพmi vysoko.
Architektรบra vลกak nesmie byลฅ tyraniou vkusu, zvรคzovaลฅ nรกs, ale mรก vytvรกraลฅ priestor na ลพivot aย byลฅ priateฤพskรก. Vย koneฤnom dรดsledku by sme si jej prรญtomnosลฅ vlastne ani nemali uvedomovaลฅ, aby sme sa mohli venovaลฅ tomu, ฤo je vย hodnotovom rebrรญฤku vyลกลกie ako architektรบra.
Akรฝ dosah mรก architektรบra zย celospoloฤenskรฉho hฤพadiska?
Krรกsa kultivuje ducha. Ak ฤพudia zย rozliฤnรฝch dรดvodov nemรดลพu zaลพiลฅ pocit krรกsna vo svojom privรกtnom priestore, musia maลฅ moลพnosลฅ zaลพiลฅ ho vย priestore verejnom. Mrzรญ ma, ลพe naลกa spoloฤnosลฅ len veฤพmi sลฅaลพka rozumie tejto spoloฤenskej potrebe โ investovaลฅ do tvorby verejnรฝch priestorov aย verejnรฝch stavieb; staฤรญ sa pozrieลฅ okolo seba, vย akom stave zย hฤพadiska architektonickej kvality sรบ naลกe ลกkoly, divadlรก, nemocnice, รบrady atฤ. Vลกimnite si, akรฝ mรก kaลพdรก dobrรก novรก stavba โ povedzme aj od sรบkromnรฉho investora, ak sa neohradรญ betรณnovรฝm nepriehฤพadnรฝm plotom โ รบลพasnรฝ pozitรญvny nรกboj aย ako kultivuje priestor ฤaleko za fyzickรฝmi hranicami svojej parcely.
Existuje zรกkazka, ktorรบ mรกte najradลกej?
Najradลกej mรกm vลพdy tรบ prรกcu, na ktorej uลพ nemusรญm pracovaลฅ (smiech). ฤerstvo dokonฤenรฉ stavby voลajรบce novotou aย plnรฉ nadลกenia spokojnรฝch investorov.
Pavol Pokornรฝ (29. jรบn 1969, Bratislava)
ล tรบdium: Prax: Sรบลฅaลพe aย ocenenia: |
Anna Salvovรก
Foto: Ctibor Bachratรฝ, ฤฝubo Stacho, Dano Veselskรฝ
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.