Peter C. Abonyi: Intuรญciu treba braลฅ vรกลพne
Galรฉria(9)

Peter C. Abonyi: Intuรญciu treba braลฅ vรกลพne

Stretli sme sa vย bode nula. Tak totiลพ architekt Peter C. Abonyi nazรฝva jedno zo svojich diel, Kostol Najsvรคtejลกieho srdca Jeลพiลกovho aย Nepoลกkvrnenรฉho srdca Panny Mรกrie vย dedinke Liptovskรฉ Sliaฤe. Tรฝฤi sa na pahorku uprostred poฤพa aย vrastรก do krajiny ako jej odvekรก sรบฤasลฅ. Prรกca na tomto kostole, kde pozornรฝ divรกk mรดลพe (ale aj nemusรญ) nรกjsลฅ nekoneฤnรฉ mnoลพstvo vรฝznamov, podฤพa jeho slov zmenila celรฉ jeho vnรญmanie, aย to nie len vnรญmanie architektรบry, ale aj sveta, ลพivota aย filozofie. Naลกiel tu svoj pevnรฝ bod.

Preฤo ste sa rozhodli staลฅ sa ยญarchitektom?
Vย podstate som nad tรฝm vรดbec nepremรฝลกฤพal, priลกlo to samo. Priลกiel som unavenรฝ zo ลกkoly, ฤพahol som si, nemal som niฤ inรฉ na prรกci. Zrazu som si vย jednom momente uvedomil ani nie tak to, ลพe sa architektom stanem, ale ลพe nรญm som. Nebol to plรกn, ale informรกcia oย realite. Tak isto som objavil aj fakt, ลพe som letec aย dnes je lietanie na bezmotorovรฝch lietadlรกch mojรญm konรญฤkom. Uลพ keฤ sme mali na gymnรกziu prieskumy oย tom, kto chce kam na vysokรบ ลกkolu, uย ostatnรฝch sa rozhodnutie menilo aj kaลพdรฝ ลกtvrลฅrok. Ja som vย tom mal jasno โ€“ ลกtyrikrรกt ลกtyri to istรฉ, ลพiadna alternatรญva. Mama ma od architektรบry odhovรกrala, za socializmu nebola takรฝm populรกrnym odborom, akรฝm je dnes. Architekt bol pomaly burลพoรกznym preลพitkom, prinรกลกal problรฉmy. Vลกetci ลกtudenti, ktorรญ neabsolvovali technickรฉ predmety, mรกvali pravidelne vรกลพne pohovory sย vรฝchovnรฝm poradcom. Ja som sa aspoลˆ mohol vyhovoriลฅ na to, ลพe ลกtudujem Technickรบ univerzitu. Vtedy vlรกdol vedeckรฝ svetonรกzor, ktorรฝ architektรบru takmer zabil. Vลกetky humanitnรฉ vedy boli prekรกลพkou. Paradoxne mลˆa vลกak humanitnรก strรกnka architektรบry zaujรญmala najviac, je jej neoddeliteฤพnou ฤasลฅou.

Akรฝ bol vรกลก prvรฝ kontakt sย architektรบrou?

Moja mama ลกtudovala za banskรบ inลพinierku, ale na internรกte bรฝvala sย architektmi. Tรญ ju natoฤพko inลกpirovali, ลพe uvaลพovala oย prestupe na architektรบru. Ale okolnosti jej to vtedy neumoลพnili, aย tak jej tak trocha uลกiel sen. Neskรดr odoberala ฤasopis Domov, kde vydavateฤพovi reลพim dovolil zaraฤovaลฅ maliฤkรฉ ฤlรกnky oย zahraniฤnej architektรบre. Tam som prvรฝ raz zaลพil to, ลพe som si dokรกzal zย pรดdorysu aย zย fotiek utvoriลฅ priestorovรฝ obraz. Vย tomto ฤasopise som objavil parรญลพske Centre Pompidou aย bol to pre mลˆa kultรบrny ลกok. Spรคtne to hodnotรญm asi ako najsilnejลกรญ zรกลพitok zย obdobia pred tรฝm, ako som objavil, ลพe som architekt.

Ako si spomรญnate na ลกtรบdium?
Nechcem pรดsobiลฅ arogantne, ale som absolรบtny samorast. Konฤil som vย roku 1988 aย eลกte pred vysokoลกkolskรฝm ลกtรบdiom som zaลพil normalizรกciu. To bolo obdobie, ktorรฉ zlomilo duลกu mnohรฝch ฤพudรญ. Niekedy si myslรญm, ลพe to bolo horลกie ako vojna, lebo tam trpรญ viac telo. Sedemdesiate roky boli zlyhanรญm moderny aย veku rozumu. Bol to vrchol krivky, ktorรก sa ลฅahala od osvietenstva. ฤŒlovek tak uveril vย rozum, ลพe sรกm seba presvedฤil oย svojej boลพskosti. Je to paradox, ale nebolo to racionรกlne. Bola to viera vย rozum. Sekularizovanรฉ gnostickรฉ nรกboลพenstvo.

Aj ja som bol chtiac-nechtiac produktom tรฝch ฤias aย len neskรดr som si uvedomil, koฤพko problรฉmov mi to spรดsobilo.

Takลพe ste na ลกkole nemali ลพiadnu ยญautoritu, ktorรบ by ste si vรกลพili?

ล kola bola vย tom ฤase absolรบtne technokratickรก. Vลกade bola evidentnรก snaha potlaฤiลฅ akรบkoฤพvek osobnosลฅ, akรฝkoฤพvek svojskรฝ prejav. Najviac na mลˆa vtedy zapรดsobili externisti, ktorรญ prichรกdzali nasiaknutรญ ลพivotom aย ฤพudskosลฅou. Skรดr som vyhฤพadรกval ฤพudskรฉ, ako profesionรกlne autority. Paradoxne ma vpred posunul naprรญklad architekt ล tibrรกnyi, sย ktorรฝm sme mali konflikty. Stรกle do mลˆa vyrรฝval aย podarilo sa mu ma vyprovokovaลฅ โ€“ povedal som si, ลพe mu โ€žukรกลพemโ€œ. Predsavzal som si, ลพe mu vyrazรญm dych, no chvรญฤพu to nevyzeralo tak, ลพe sa mi to podarรญ. Potom som dostal prรญleลพitosลฅ. Uฤil nรกs rekonลกtrukcie aย raz sme dostali zadanie, ktorรฉho termรญn odovzdania sa kryl sย inรฝm zadanรญm. Keฤลพe sa neviem sรบstrediลฅ na viac vecรญ naraz, ล tibrรกnyiho zadanie som nestรญhal pripraviลฅ. Chcel som mu navyลกe vyraziลฅ dych aย spracovaลฅ รบlohu trocha vรฝtvarne. Vymyslel som si spรดsob, ktorรฝ som ale nemal overenรฝ aย bรกl som sa ho zrealizovaลฅ, lebo som uลพ nemal ฤas na opravu. Nemal som odvahu, ale opรคลฅ mi pomohol malรฝ impulz โ€“ dodala mi ju ลกtudentka vyลกลกieho roฤnรญka, ktorรก ma presvedฤila, ลพe to bude fungovaลฅ. Vyzeralo to veฤพmi dobre aย to bolo po prvรฝ raz, ฤo som si uvedomil, ลพe najlepลกie veci ฤlovek vytvorรญ vย stave zรบfalstva, pretoลพe sa prestane snaลพiลฅ manipulovaลฅ sย vecami aย zaฤne konaลฅ prirodzene aย priamoฤiaro. Je to ako keฤ si poviete, ลพe chcete plรกvaลฅ tam aย tam, nakoniec ale nevlรกdzete, vzdรกte to, nechรกte sa unรกลกaลฅ prรบdom aย zistรญte, ลพe je to to najlepลกie aย najprirodzenejลกie, ฤo ste mohli urobiลฅ.

Pรกn architekt ล tibrรกnyi ma naลฅahoval, povedal, ลพe ak to zadanie do troch dnรญ nedonesiem, prepadnem. Nakoniec som to mal hotovรฉ ani nie za deลˆ. Odovzdal som mu ho aย veฤพmi ma teลกilo, keฤ som videl, ako ho pomaly opรบลกลฅa cynizmus, ako si zaฤรญna tรบ prรกcu so zรกujmom obzeraลฅ. Toto moje zadanie dokonca zรญskalo cenu dekana aย sรกm ล tibrรกnyi ho prihlรกsil do sรบลฅaลพe, kde zรญskalo tretiu cenu. Predsa len som vลกak mal na ลกkole aj jednu ideovรบ aย duchovnรบ autoritu. Bol ลˆou urbanista profesor Rudolf ล teis. Mal veฤพmi organickรฉ myslenie; predstavoval nรกm tento predmet ako ลพivรฝ organizmus. Konvenoval mi jeho spรดsob myslenia aย aj on sรกm ako osobnosลฅ na mลˆa veฤพmi zapรดsobil.

ฤŒo sa dialo po ลกkole?
Po ลกkole som ลกiel na vojnu aย tam som zaลพil svoju predฤasnรบ sรบkromnรบ revolรบciu, keฤ som sa opil aย hรกdzal som fฤพaลกky po politrukoch. Viem to len zย poฤutia, ale ako darฤek vnรญmam to, ลพe som si rรกno spomenul na dohru, ktorรบ moje vyvรกdzanie malo. Za to, ลพe som po nich hรกdzal tie fฤพaลกe, ma chceli zbiลฅ. Priลกli za mnou na izbu, zatlaฤili ma do kรบta aย ja som sa brรกnil nohami. Zapamรคtal som si len jeden moment, ktorรฝ ma hrial eลกte dlho potom; keฤ som kopal okolo seba, podarilo sa mi jednรฉho zย nich kopnรบลฅ do brady. Zย krku mu odletela zlatรก retiazka aย zrazu bolo po bitke, pretoลพe vลกetci padli na kolenรก aย zaฤali ju hฤพadaลฅ. Ideologickรฉ dรดvody ลกli stranou aย predo mnou vย mojej opitosti vyvstala krรกsna metafora pรกdu socializmu.

Po vojne nasledovalo vaลกe prvรฉ ยญzamestnanieโ€ฆ

Volalo sa to Projektovรฝ aย racionalizaฤnรฝ รบstav obchodu aย cestovnรฉho ruchu Bratislava, poboฤka Ruลพomberok. Skratka ยญPRUOCR. Na tie ฤasy to nebola zlรก firma, bolo to รบtoฤisko vลกetkรฝch protiลกtรกtnych ลพivlov, nepracoval tam ani jeden komunista. Tam som sa spoznal sย mojรญm budรบcimi kolegami Martinom Biลกลฅanom aย Jozefom Hรฝravรฝm. Moje prvรฉ zadanie, ktorรฉ som vypracรบval, bola sรบลฅaลพ na betรณnovรบ autobusovรบ zastรกvku pre Cestnรฉ stavby Nitra, ฤo bol vย podstate dizajn. Je to zaujรญmavรฉ, pretoลพe kย dizajnu som mal vลพdy veฤพmi silnรฝ vzลฅah aย inklinoval som kย nemu. Lenลพe vtedy dizajn prakticky neexistoval. Dnes vidรญm, akรฉ neuveriteฤพne silnรฉ sรบ gรฉny, keฤ sa dรญvam na to, akรฝm smerom sa uberรก moja dcรฉra, ktorรก vyลกtudovala rok na architektรบre aย teraz ลกtuduje prรกve dizajn. Neลพijeme vย spoloฤnej domรกcnosti, moja ฤinnosลฅ nebola zluฤiteฤพnรก sย rodinnรฝm ลพivotom. Moja dcรฉra tak nemรดลพe byลฅ inลกpirovanรก mojou prรกcou, napriek tomu pouลพรญva rovnakรฉ moduly aย formu ako ja. No ale aby som sa vrรกtil kย prรกci โ€“ tรบ sรบลฅaลพ na zastรกvku som vtedy vyhral. Zย PRUOCR ma vลกak zanedlho vyhodili. Dรดvodom bolo, ลพe som vzal zรกkazku, ktorej som sa musel naplno venovaลฅ. Vย tomto hoteli na ฤŒingove, ktorรฝ chcel majiteฤพ otvoriลฅ na Silvestra aย zaฤal na tom pracovaลฅ vย decembri, som prvรฝ raz pochopil pojem totรกlne nasadenie. Ale firma sย mojรญm mesaฤnรฝm totรกlnym nasadenรญm mimo kancelรกrie nebola spokojnรก aย moji zamestnรกvatelia cรญtili, ลพe sa im my, architekti, vymykรกme spod kontroly. ฤŽalลกou kvapkou, ktorรก prispela kย mรดjmu vyhadzovu bolo, keฤ som sa dohodol so zรกstupcom riaditeฤพa, ลพe si tu vย Ruลพomberku zrekonลกtruujem byt. Ten to ale potom poprel aย dodnes sa mi bรฝvalรฝ riaditeฤพ nevie pozrieลฅ do oฤรญ, pretoลพe ma po tomto incidente vyhodili. Paradoxne to vลกak vtedy bolo to najlepลกie, ฤo sa mi mohlo staลฅ aย uลพ som mu veฤพakrรกt chcel povedaลฅ, ลพe sa na neho nehnevรกm aย ลพe mi vย koneฤnom dรดsledku spravil dobre, pretoลพe len urรฝchlil to, na ฤo by som sa sรกm moลพno odhodlรกval dlho. Ale keฤลพe sa mi vyhรฝba, nemal som prรญleลพitosลฅ.

Bolo to veฤพmi euforickรฉ obdobie. Nemal som niฤ, ani ลพiaden plรกn. Nevedel som, ฤo budem robiลฅ, aย znovu sa mi potvrdilo, ลพe najlepลกie veci vznikajรบ zo zรบfalstva. Martin Biลกลฅan bol vย podobnej situรกcii aย vย tom ฤase sme uลพ spolu tak trocha profesionรกlne spolupracovali. Celkom nรกm to spolu ลกlo, tak sme sa dali dohromady aย vytvorili ab ateliรฉr. Vtedy vย zaฤiatkoch sme sedeli vย jednej izbe nรกลกho bytu sย vรฝhฤพadom na Jurkoviฤov kostol aย vรคznicu, ฤo bola vรฝbornรก metafora; na jednej strane bola sloboda aย kreativita, na druhej strane vลกak aj veฤพkรก zodpovednosลฅ. Trvalo to dva roky aย vtedy som sa dostal prvรฝ raz kย sakrรกlnej architektรบre. Projektovali sme Kostol Boลพskรฉho Srdca vย Lomnej, ktorรฝ vย roku 1997 zรญskal cenu Duลกana Jurkoviฤa. To bol pre mลˆa veฤพkรฝ zรกลพitok, pretoลพe vย porote boli takรฉ osobnosti ako Svetko, ล lachta, Miluฤkรฝ. Ferdinand Miluฤkรฝ je pre mลˆa guru slovenskej architektรบry. Mnohรญ zasa hovoria, ลพe som ovplyvnenรฝ Imrem Makovczom, ฤo priznรกvam. Nejde ale ani tak oย vรฝstupy mojej prรกce, ako skรดr oย spรดsob myslenia, oย intuรญciu. Makovecz je tieลพ hlboko veriaci ฤlovek, rovnako ako ja.

Sย architektom Biลกลฅanom ste sa vลกak vย roku 1994 roziลกli. Preฤo?
Roziลกli sme sa prirodzene. Mal som vtedy dosลฅ komplikovanรฉ obdobie, rozvรกdzal som sa, nepridal mi ani samotnรฝ odchod zย ab ateliรฉruโ€ฆ Rozchod bol trocha dramatickรฝ, ale neskรดr sme sa udobrili. Vysvetlil som mu, ลพe keฤลพe som dosลฅ skoro priลกiel oย otca, vytvoril som si kย nemu trocha takรฝ synovskรฝ prรญstup. Aย syn musรญ tresknรบลฅ dvermi aย odรญsลฅ, aby sa naลกiel. Od nรกลกho rozchodu vย roku 1994 som vย podstate na voฤพnej nohe. Spolupracoval som sย rรดznymi stavebnรฝmi aย projektantskรฝmi firmami, projektoval som zvonicu vย Sklabini, zvonicu vย Maฤarsku. Pรดsobil som aj ako mestskรฝ poslanec vย  Ruลพomberku, ฤo mi prinieslo mnoho skรบsenostรญ. Nemohol som ale pokraฤovaลฅ vย prรกci, tak som sa rozhodol uลพ nekandidovaลฅ. Myslรญm, ลพe kaลพdรฝ mรก svoje poslanie aย mojรญm je architektรบra, takลพe sa budem radลกej venovaลฅ jej.

Prezentujรบ vรกs sรญce vaลกe diela, aj tak je vลกak zvlรกลกtne, ลพe ste โ€žnevygoogliteฤพnรฝโ€œ. Preฤo je to tak?

Fungujem vย ilegalite. Kamarรกt ma presvedฤil, ลพe potrebujem webstrรกnku, ale je na ลˆom, aby mi ju vytvoril. Ale beriem to trocha inak. Predtรฝm som bol veฤพmi ctiลพiadostivรฝ aย ambiciรณzny. Bral som svoju prรกcu veฤพmi vรกลพne aย egoisticky, bol to boj oย รบspech, oย miesto, oย uznanie. Zmenil to prรกve kostol vย Liptovskรฝch Sliaฤoch. Jednak vลกetkรฝm tรฝm pozitรญvnym, ฤo sme tam zaลพili poฤas jeho projektovania aย reaยญlizรกcie, ale aj tรฝm, ลพe som si uvedomil, ลพe ak nieฤo zย objektรญvneho hฤพadiska mรก vzniknรบลฅ, je jedno, ฤi to budem robiลฅ ja, alebo nie, aj tak si to nรกjde svoju cestu aย stane sa to, zrealizuje sa to. Stratil som tรบลพbu sa presadzovaลฅ, ukazovaลฅ sa. Na druhej strane som tieลพ cรญtil, ลพe to, ฤo sa udialo, je veฤพmi silnรก skรบsenosลฅ. Ale zrazu som zaลพil aj paradoxnรบ situรกciu โ€“ architekti sa vรคฤลกinou sลฅaลพujรบ, ลพe ฤพudia ich diela nechรกpu. Tu to bolo presne naopak. Kostol takmer bez vรฝhrad prijali ฤพudia, oย ktorรฝch sme si mysleli, ลพe toho nebudรบ schopnรญ, podceลˆovali sme ich. Ale prijali. Prijala to aj cirkev, od ktorej sa neoฤakรกva, ลพe bude akceptovaลฅ nieฤo, ฤo je natoฤพko odliลกnรฉ.

Keฤ som si uvedomil, ako som zmenil postoj, pocรญtil som trocha aj odcudzenie voฤi profesijnej architektonickej komunite. Prestal som ฤรญtaลฅ ฤasopisy, prestal som sledovaลฅ dianie. Predtรฝm som bol zvyknutรฝ ลกtudovaลฅ vลกetko, odvtedy je to skรดr vรฝnimka. Myslรญm, ลพe to mรก svoj zmysel, ลพe ฤlovek vย istej fรกze potrebuje odstup, potrebuje sa upokojiลฅ, utรญลกiลฅ podnety zย okolia. Namiesto toho, aby som sa venoval literatรบre odboru, vrhol som sa na filozofiu. Krรญzu mi pomohol prekonaลฅ psycholรณg Carl G. Jung, nazval by som ho dokonca priam aลพ akรฝmsi svojim duchovnรฝm otcom. Potom som sa vrhol na Paula Johnsona. Toto moje samoลกtรบdium ma priviedlo na myลกlienku, ลพe by som sa mohol vrรกtiลฅ na ลกkolu aย spraviลฅ si doktorรกt. Nie kvรดli titulu. Chcel som sa venovaลฅ konkrรฉtnej prรกci, byลฅ pri zdroji literatรบry aย maลฅ moลพnosลฅ skรบmaลฅ to, ฤo ma zaujรญmalo โ€“ teda syntรฉzu. Na ลกkole vลกak chceli vลกetci len analรฝzu. Nakoniec som na prijรญmacom pohovore zistil, ลพe pre tรฝch ฤพudรญ je vลกetko problรฉm aย uvedomil som si, ลพe bude rozumnejลกie, keฤ sa nebudem znechucovaลฅ aย obmedzovaลฅ skostnatelรฝm aย zatuchnutรฝm akademickรฝm prostredรญm aย nรกjdem si vlastnรบ tvorivรบ slobodu.

Aย podฤพa vลกetkรฉho ste ju naลกliโ€ฆ
Verรญm vย intuรญciu, vo vรฝznamy. Najvรคฤลกie ฤaro na svete je poetika ลพivota takรฉho, akรฝ je. Nedรก sa to ani opรญsaลฅ, lebo ak sa oย to pokรบsime, opis sa stane gรฝฤom. Keฤ ฤlovek neznรกsilลˆuje dianie, nechรก sa unรกลกaลฅ aย vnรญma svet takรฝ, akรฝ je aย ฤรญta vรฝznamy, zrazu je ลพivot plnรฝ zmyslu. To je mรดj recept na vลกetko, aj na toฤพkokrรกt premieฤพanรบ krรญzu. Krรญza je len rozpad starรฉho pred apokalypsou, znovuzrodenรญm.

Svoju tvorbu beriem tak, akoby to bolo preฤรญtanie nieฤoho, ฤo uลพ niekto predo mnou napรญsal. Beriem to ako nasledovanie mojej intuรญcie aย intuรญciu treba braลฅ vรกลพne. ฤฝudia zvyknรบ vลกetko podrobiลฅ tvrdej racionรกlnej kritike, keฤ to hneฤ nedรกva zmysel. Keby si ale poฤkali, zmysel by sa moลพno postupne vyjavil aj sรกm. Intuรญcia funguje vtedy, keฤ sa vzdรกvame, keฤ sme takรญ zoslabnutรญ, ลพe sa nemรดลพeme brรกniลฅ. Sami seba nachรกdzame vtedy, keฤ sa poprieme. Vย stave najvรคฤลกieho zรบfalstva prichรกdza odovzdanie aย tento pocit poznรก kaลพdรฝ tvorca; vtedy totiลพ dokรกลพe vytvoriลฅ to najlepลกie.

Problรฉm je, ลพe za ลกลฅastรญm, za predstavami aย chimรฉrami utekรกme tak rรฝchlo, ลพe nรกs vlastnรก duลกa aย intuรญcia nemรดลพe dobehnรบลฅ. Aย moลพno toto je dรดvod, preฤo som vย Liptovskรฝch Sliaฤoch, vย pokoji, zรกvetrรญ, ale zรกroveลˆ vo veฤพmi kultรบrnom, priateฤพskom aย mรบdrom prostredรญ naลกiel svoj pevnรฝ bod aย zรกroveลˆ slobodu bez toho, aby som ich priamo tam hฤพadal.

Ing.ย arch. Peter C. Abonyi,
autorizovanรฝ architekt

Narodil sa 10. 4. 1965 vย Revรบcej, vย rokoch 1983 โ€“ 1988 ลกtudoval na Fakulte architektรบry Slovenskej vysokej ลกkoly technickej vย Bratislave. Po ukonฤenรญ ลกtรบdia pracoval dva roky pre Projektovรฝ aย racionalizaฤnรฝ รบstav obchodu aย cestovnรฉho ruchu Bratislava, poboฤka Ruลพomberok aย ฤalลกie dva pre spoloฤnosลฅ Projekting Ruลพomberok. Vย roku 1992 zaloลพil sย Ing.ย arch. Martinom Biลกลฅanom architektonickรฝ ab ateliรฉr. Od roku 1994 pรดsobรญ samostatne ako autorizovanรฝ architekt Slovenskej komory architektov.

Sรบลฅaลพe, ocenenia:
1997

  • Kostol vย Lomnej โ€“ Cena D. Jurkoviฤa (autori P.ย C. Abonyi, M. Biลกลฅan)

Vรฝber zย realizรกciรญ:

  • Kostol, Lomnรก (autori P.ย C. Abonyi, M. Biลกลฅan), 1994
  • Nรกmestie slobody, Ruลพomberok (autori P.ย C. Abonyi, M. Biลกลฅan), 1995
  • Zvonica, Sklabiลˆa pri Martine, 1996
  • Rodinnรฝ dom Motykovcov, Ruลพomberok, 1997
  • Klรกลกtor OSF, Ruลพomberok (autori P.ย C. Abonyi, M. Biลกลฅan), 1998
  • Zvonica, Terany vย Maฤarsku, 1999
  • Kostol Liptovskรฉ Sliaฤe (autori P.ย C. Abonyi, J. Hyravรฝ), 2000
  • Administratรญvna budova Dve veลพe, ลฝilina, 2008
  • Vila na plese, Novรก Lesnรก, 2008
  • Administratรญvna budova GasOil, ยญPoprad, 2009
  • Rodinnรฝ dom Rusnรกkovcov, Ruลพomberok, 2009

Tamara Leontievovรก
Foto: Dano Veselskรฝ

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.

Najฤรญtanejลกie