Peter Paksi: Máme v zásobe dvere aj nápady
Optimizmu a nadšeniu Petra Paksiho zo spoločnosti J.A.P. sa pri prvom stretnutí nedalo odolať. Rozhodli sme sa vypraviť na Moravu do Přerova a zistiť, v čom tkvie úspech firmy, ktorú vedie. Neuveríte, ale je to vraj lenivosť.Majiteľom spoločnosti, ktorá má dnes široké portfólio výrobkov do interiéru, je Adam Shampan. Firmu založil pred viac ako 20 rokmi v podstate celkom náhodou, keď cez Moravu len prechádzal. Zapáčilo sa mu tu a rozbehol výrobu sťahovacích schodov a schodísk, neskôr sa pridali dverné puzdrá. Dlho sa spoločnosť venovala len tomuto segmentu, sériová výroba produkovala tri typy výrobkov, až kým do tímu pred 11 rokmi neprišiel Peter Paksi. „Keď som sem nastúpil, firma mala ročný obrat milión eur. Dnes sme približne na 11 miliónoch eur ročne,“ hovorí súčasný výkonný riaditeľ. Ako sa mu to podarilo?
Doma je doma
„Najprv sme začali budovaním širokej predajnej siete,“ spomína. Predtým bola firma zameraná najmä na export, sústreďovala sa na obchodných partnerov v južných štátoch. „Rozhodli sme sa viac orientovať na český a slovenský trh. Dnes máme v Čechách približne 3 500 predajných miest a na Slovensku, ktoré stále pokladáme za viac-menej domáci trh, je ich okolo 900. Okrem toho zamestnávame aj 14 vlastných obchodných zástupcov. Každý z nich má na starosti územie približne s miliónom obyvateľov. Zamerali sme sa na produkty, ktoré sme boli schopní vyrobiť našimi technológiami, a vyhľadávali sme najmä také, ktoré na trhu nie sú. Základná filozofia našej firmy dnes je, že vyrába veci, ktoré v týchto dvoch krajinách nik iný nevyrába. Iste, ponuka zo zahraničia existuje, ale mnohé výrobky do interiéru sú veľmi drahé alebo sú ich dodacie lehoty neakceptovateľné pre náš trh. Ak trvá dovoz dlhšie ako 10 týždňov, je to pre našinca dlho,“ tvrdí Peter Paksi. „Mnohé naše produkty sme schopní dodať do 24 hodín od zadania objednávky, náročnejšie zákazky vybavujeme do siedmich dní a objednávky na mieru, ako napríklad schodiská, sú hotové do štyroch týždňov. Táto dlhšia lehota súvisí najmä s technologickými procesmi, ktoré sa nedajú urýchliť, ako je napríklad schnutie laku a podobne.“ Stretnutie sme začali v zasadačke sídla firmy, ale už po chvíli bolo jasné, že Peter Paksi na jednom mieste dlho neobsedí. Najprv nám poukazoval všetky vystavené novinky, fundovane vysvetľoval každú nuansu a zvláštne detaily. Netrpezlivo očakával naše reakcie, a keď videl, že nám dochádzajú slová aj dych, nečakal a previedol nás celým výrobným procesom.
V každom dome niečo
Výroba je rozdelená do siedmich divízií, pracuje v nich spolu 150 zamestnancov. Na prvý pohľad ide o rozdielne odvetvia. Čo už majú spoločné schody s dverami, zábradlie so sťahovacími schodmi či sklenené steny so strieškami nad vstupné dvere? Základ úspechu je v tom, že všetky divízie využívajú spoločné výrobné nástroje a spoločnú obchodnú sieť. „Chceli sme vyrábať zaujímavejšie produkty na komfortnejšie bývanie,“ hovorí Peter Paksi. „Napríklad sa nám podarilo osloviť spoločnosti, ktoré stavajú drevodomy. Najväčších 40 firiem v ČR v tejto oblasti postaví spolu 250 drevodomov mesačne. A my do týchto domov dodávame alebo sme schopní dodať sťahovacie schody do podkrovia, na ktoré máme atest aj na použitie v pasívnych domoch. Zaujímajú sa o ne aj škandinávske krajiny, kde každý dom pred kolaudáciou musí prejsť testom tesnosti, takzvaným blower door testom. Naše schody spĺňajú všetky ich požiadavky. Patríme k trom najväčším výrobcom sťahovacích schodov do podkrovia v Európe, vyvážame ich do 14 štátov. Ale vráťme sa k drevodomom. Dodávame do nich montované schodiská, sklenené steny, rôzne typy dverí, zábradlia, grafosklo ako výplň dverí či za kuchynskú linku alebo do kúpeľne, zábradlia k francúzskym oknám aj striešky nad vstupné dvere. Ak si aj klienti nevyberú všetko, s našou ponukou máme veľkú šancu, že ich osloví aspoň jeden výrobok. Toto je podľa nás recept, ako prežiť krízu.“ vypočítava Peter Paksi. Úspech tkvie v tom, že zameranie v interiéri sa na celú dodávku robí len raz, montážna partia je tiež len jedna, teda si nezavadzia, a projektová dokumentácia každej zákazky je archivovaná. Spojovací materiál, všetky skrutky, kryty a podobne sú rovnaké, takže interiér môže byť zladený do detailov.
Kam vedie lenivosť
Ako sme spomínali, za úspechom firmy stojí tak trochu lenivosť. Predstava, že výkonný riaditeľ sa usiluje všetku prácu delegovať nižšie, aby mal pokoj, je samozrejme mylná. „Smejeme sa, že je za tým lenivosť. Aby sme si ušetrili rozmýšľanie nad novými súčiastkami, snažíme sa vymyslieť, ako použiť jeden a ten istý výrobok viackrát,“ objasňuje záhadu Peter Paksi. „Jednoducho si často kladieme otázku: Ak máme vymyslený takýto systém, kde všade ho vieme namontovať? Príkladom je zábradlie k francúzskym oknám. Ponúkame štyri typy tvarovo jednoduchých, ale architektonicky zaujímavých zábradlí. Všetky typy majú rovnaký montážny systém, stačí, ak stavebná firma pripraví štyri otvory. Aj tesne pred montážou sa zákazník môže rozhodnúť, aký typ chce, stačí nám len zadať šírku. A rovnaké komponenty vieme použiť na striešky nad vstupné dvere či interiérové schodiská.“
Košeľa v skle
Firma neustále komunikuje s architektmi a projektantmi. Zisťuje, čo ich klienti potrebujú. Organizujú takzvané roadshow, kde predvádzajú svoje najnovšie výrobky. Novinkou, ktorá sa už nejaký čas teší pozornosti interiérových dizajnérov, je grafosklo. Nápad priniesol majiteľ Adam Shampan zo zámoria. Vlastnú technológiu vyvíjali za zatvorenými dverami celé tri roky. „Pôvodný zámer bol, aby sme ho vkladali do bežných drevených dverí. Rýchlo sme zistili, že je lepšie predávať grafosklo ako samostatné dvere či ako obklad. Máme za sebou veľa rozbitých tabúľ skla, kým sme našli presný recept na to, ako dostať grafický motív do skla. Prirovnal by som to k pečeniu bábovky. Vedeli sme, aké ingrediencie budeme potrebovať, len postup bol nejasný. Napokon sa nám podarilo upiecť dve rovnaké bábovky, teda súbory grafoskla a úspech bol na svete. Technológiu si chránime ako recept na becherovku. Medzi dve tabule skla sme schopní zapiecť takmer čokoľvek, samozrejme, hrúbka materiálu nesmie prekročiť dané limity. Ale bežne ide o fólie s vytlačeným motívom, fotografie, zapekáme aj trávu, lístie, perie z pštrosa, látky, čipky, dokonca aj s 3D efektom, jednoducho čokoľvek, čo si zákazník či jeho interiérový dizajnér vymyslí. Na jednej takej roadshow sme ukázali, že dokážeme do skla zapiecť aj košeľu či dámsky rolák, ktorý nám požičala jedna redaktorka,“ spomína Peter Paksi na zábavnú historku, keď pozvaným odborníkom a novinárom takmer spadla sánka. „Jasné, že to bolo dohodnuté, ale to je vedľajšie. Dôležitý je výrobok a efekt, ktorý ponúkame. Aj obyčajná kuchynská linka s grafosklom hneď ožije.“
Skladové zásoby
Firma kúpila práva na sťahovanie obrázkov s najvyššou kvalitou zo známej fotobanky, takže motívy sa dajú počítať na rádovo milióny možností. „Stáva sa nám, že architekt niečo vymyslí a ten jeho motív potom opakujú aj ďalší klienti. Dokonca chcú rovnaké farby stien či totožné kusy nábytku, aby bol výsledok dokonalý. Z opakovania bambusových či púpavových motívov sa našim zamestnancom niekedy točí hlava.“ Peter Paksi nám ukazuje sklad plný nachystaných dverných tabúľ skla. „V tomto sklade máme tovar za približne 20-tisíc eur. Nie je to veľká suma, ale poskytuje nám široké možnosti. Aby sme bežné objednávky dokázali vybaviť čo najrýchlejšie, máme nachystané polovičné profily sklenených dverí na českú a slovenskú normu, všetky bežné šírky s vopred vyvŕtanými otvormi na kľučky a pánty. Hneď ako príde objednávka a zo skladu berieme polotovar, do výroby sa zadá požiadavka, aby sa stav v sklade doplnil. Zákazníkovi pribalíme vybrané kovanie a zásielka putuje napríklad do Košíc.“ Podobný systém zaviedla firma aj pri výrobe dverných zárubní a iných výrobkov. Firma sa špecializuje na sklo a hliník. „Snažíme sa vždy vymyslieť ucelený rad výrobkov, ktoré vyriešia v interiéri každý problém,“ zdôrazňuje Peter Paksi. „Vymysleli sme posuvný systém na sklenené dvere, ale potom prišli architekti a sťažovali sa, že hneď vedľa majú klasické drevené dvere, že čo s tým. Tak sme vymysleli rovnaký posuvný systém aj na drevené dvere. Postupne sa z požiadaviek zákazníkov vykryštalizoval celý výrobný program. Klienti chceli držadlá a úchytky, začali sme vyrábať držadlá a úchytky, chceli posuvné systémy, vyvinuli sme si vlastné a začali sme vyrábať aj posuvné dvere. Nechceli sme zákazníkovi povedať, že kľučku či kovanie si kúpte niekde inde.“
Cena za 20 sekúnd
Podobne vznikla ucelená séria sklenených stien. „Náš konfigurátor dokáže vygenerovať cenovú ponuku na sklenenú stenu za 20 sekúnd, zákazník dostane výslednú sumu a my vidíme, aké súčiastky budeme na objednávku potrebovať. Namodelovali sme si všetky možnosti, s ktorými môže architekt či priamo klient pri vyplnení otvoru v stene pracovať. Chce len sklenené dvere? Stačí zadať rozmery, vybrať si typ skla a kovania a hotovo. Alebo sa do otvoru zmestí aj nadsvelík a bočné sklá? Dvere posuvné, dvojkrídlové, iné? Postup je rovnaký,“ popisuje s nadšením Peter Paksi. „Nápadov máme v zásobe na niekoľko rokov dopredu. Vždy si spravíme výskum, čo zákazníci potrebujú, nasleduje vývoj produktu. Keď treba, vyriešime potrebné patenty. V dnešnej dobe je veľmi ľahké odkopírovať niečo, čo už existuje, vždy sa však snažíme prísť s vlastnou pridanou hodnotou a naše patenty ukazujú, že výrobky sú české a zvyšujú nám prestíž.“ Výkonný riaditeľ priznáva, že talianska konkurencia je lídrom v dizajne. „Boli sme aj na nedávnom veľtrhu Made Eventi v Miláne, je to tak. Taliani si príliš ťažkú hlavu z technologických detailov nerobia, v tom sú zase najlepší Nemci. Naša cesta je v detailoch nemecká a v dizajne sa snažíme dobehnúť Talianov.“ Najnovším drahokamom, ktorý tu máme, sú bezobložkové zárubne. Dali sme si ich tiež patentovať, aby sme sa vymedzili voči konkurencii. Rôzne firmy v Taliansku, Španielsku či Nemecku sa sústreďujú na nejaký konkrétny typ, my sme vyvinuli kompletné riešenie. Je súčasťou nášho dverného systému, kde si v jednej sérii môže klient vybrať otočné či posuvné dvere.
Vyťažené stroje aj ľudia
Tým, že pracovný tím je pomerne malý, je jednoduchšie meniť výrobu a inovovať sortiment. „Maximálne sa snažíme využiť stroje, ktoré vedia ešte niečo navyše než to, čo na nich robíme my. Pred rokom sme zainvestovali a kúpili sme novú výrobnú linku. Predtým sme celé dva roky išli naplno sedem dní v týždni 24 hodín denne. Dnes nová linka urobí desaťnásobok práce, takže beží dve hodiny denne a pracuje pri nej 8 ľudí namiesto 30. Zvyšní zamestnanci vyrábajú nové výrobky. Vlastne vymýšľame toľko nových výrobkov, aby som pracovníkov nemusel prepustiť,“ smeje sa Peter Paksi a dodáva: „Naša stratégia je odlišná od ostatných firiem. Nechceme byť totálni špecialisti na jeden produkt, ale snažíme sa pri všetkých našich výrobkoch vychytať 80 % trhu na 20 % sortimentu. Vychádza nám to a môžeme si takto rozložiť riziko počas krízy, keď je zákaziek pomenej.“ Napokon si Peter Paksi neodpustí poznámku: „V kríze česká značka vo svete neznamená nič. Keď sa dajú dole etikety, je ľahké zistiť, čo vie konkurovať svetu kvalitou a cenou. Tam sa ukáže, aká je firma dobrá, nie v tom, aké má obchodné oddelenie. Na exporte môže mať aj majstra sveta, ale nepredá nič, ak výrobky nebudú kvalitné a lacné zároveň.“
Mária Nováková
FOTO: Dano Veselský
ZDROJ: PR článok spoločnosti J.A.P. Slovakia, s. r. o.