Peter Pรกsztor - Zaฤnime hovoriลฅ o dobrej a zlej architektรบre
Galรฉria(8)

Peter Pรกsztor – Zaฤnime hovoriลฅ o dobrej a zlej architektรบre

Vzลฅah k prostrediu, ovlรกdanie architektonickej abecedy, dotiahnutie stavby do kvalitnรฉho vรฝtvarno-remeselnรฉho detailu a vnรญmanie stavby ako ลพivรฉho organizmu โ€“ to sรบ ลกtyri kฤพรบฤovรฉ body architektonickej osnovy profesora Petra Pรกsztora. Tvorcu z Koลกรญc, ktorรฝ tvrdรญ, ลพe vlastnรฝ architektonickรฝ nรกzor zรญskal aลพ po stretnutรญ s Imrem Makovczom na prelome osemdesiatych a devรคลฅdesiatych rokov minulรฉho storoฤia. Vzรกpรคtรญ ho zaradili medzi predstaviteฤพov organickej architektรบry na Slovensku, no dnes ho uลพ ลกkatuฤพkovanie nezaujรญma, pretoลพe โ€žtreba zaฤaลฅ hovoriลฅ o dobrej, menej dobrej alebo zlej architektรบreโ€œ.


Skรบsme vรกลก nรกzor konkretizovaลฅ. ฤŒo to znamenรก dobrรก, menej dobrรก a zlรก architektรบra?

Netvรกrme sa, ลพe nejakรก architektรบra je vynikajรบca, ak nesedรญ v danom prostredรญ. Myslรญm si, ลพe vtedy je zlรก. Architektรบra musรญ spฤบลˆaลฅ istรฉ kritรฉriรก.

Akรฉ?

V prvom rade ide o vzลฅah k prostrediu. Je to hฤพadanie vรคzieb na okolie, ktorรฉ mรดลพe byลฅ na princรญpe kontextu, ale aj kontrastu. ฤŽalej je dรดleลพitรก architektonickรก abeceda. V nej treba vytvoriลฅ dobrรฝ architektonickรฝ koncept, ktorรฝ zahล•ลˆa aj kvalitnรฉ dispoziฤnรฉ rieลกenie, dobrรบ funkฤnosลฅ stavby, dobrรบ kvalitu realizรกcie, pouลพitie adekvรกtnych konลกtrukฤnรฝch prvkov a materiรกlov. Tak, aby vลกetko tvorilo dobrรฝ celok. Tretie kritรฉrium hovorรญ o dotiahnutรญ stavby do kvalitnรฉho vรฝtvarno-remeselnรฉho detailu. ลฝiaฤพ, tento rozmer sรบฤasnรฝm stavbรกm chรฝba aj napriek tomu, ลพe sa uลพ pouลพรญvajรบ ลกpiฤkovรฉ materiรกly. A nakoniec kaลพdรก stavba je ลพivรฝ organizmus, preto by mala maลฅ svoju vรฝpovednรบ silu.

Mรก aj podobnรฝ vรฝvoj ako ลพivรฝ organizmus?

Samozrejme. Z vlastnรฝch skรบsenostรญ viem, ลพe kaลพdรก architektรบra prechรกdza vรฝvojovรฝmi fรกzami. Staฤรญ, keฤ sa zmenรญ investor alebo uลพรญvateฤพ, a naraz sa zo stavby stane ฤosi inรฉ. Pred ฤasom som projektoval penziรณnik pre jednรฉho masรฉra, ktorรฝ chcel poskytovaลฅ vodolieฤebnรฉ a masรกลพne sluลพby. No a dnes je z toho budova poisลฅovne.

Spomenutรฉ ลกtyri kritรฉriรก sรบ teda vaลกou osnovou dobrej architektรบry?

Ak tie kritรฉriรก nie sรบ rovnocenne prรญtomnรฉ v architektรบre, nedรก sa hovoriลฅ o kvalitnej architektรบre. Stavba mรดลพe byลฅ vynikajรบca kompoziฤne, remeselne, konลกtrukฤne, ale ak nemรก filozofiu alebo kontext s danรฝm prostredรญm, je to cudzie โ€“ a preto pre mลˆa nedostatoฤnรฉ.

Na Slovensku je dosลฅ prรญkladov ignorantskรฉho vzลฅahu k prostrediu. Vyvolal zvรฝลกenรฝ prรญlev investรญciรญ nezdravรฉ sebavedomie naลกich architektov?

Tento jav registrujem aj u svojich ลกtudentov, ktorรญ to zase majรบ odpozorovanรฉ zo svetovรฝch ฤasopisov. Avลกak to, ฤo sa prezentuje ako ฤasopiseckรก architektรบra, je veฤพakrรกt maximรกlne neลพivotnรฉ. ฤŒasto ide len o galerijnรบ vรฝstavnรบ sieลˆ, ale to, ฤo sa v skutoฤnosti stavia, je z devรคลฅdesiatich piatich percent รบplne inรก produkcia. A pritom si nemyslรญm, ลพe vลกetko z toho je zlรฉ. Len sa to nedostane do ฤasopisov, ktorรฉ uprednostลˆujรบ โ€žรบplne ฤistรบโ€œ architektรบru. Obฤas som znechutenรฝ z totรกlne vysterilizovanรฝch architektรบr, do ktorรฝch je problรฉm vniesลฅ jednu vรกziฤku s kvetinami.

Dokonalรฝ minimalizmus strรกca ฤพudskรฝ rozmer?

Je to dosลฅ zvlรกลกtny jav. Ako keby sme sa vzdรกvali urฤitรฝch nรกstrojov, ktorรฉ architektรบra vyuลพรญva. Pracuje predsa so ลกirokรฝm registrom nรกstrojov a nerozumiem, keฤ chce z nich drvivรบ vรคฤลกinu odpรญsaลฅ. Platรญ to aj o ลกtudentoch. Keฤ dostanรบ zadanie, pri ktorom ich nรบtim, aby urobili inรบ ako plochรบ strechu โ€“ zaฤรญnajรบ maลฅ priestorovรฝ problรฉm. Vลกetko si vedia predstaviลฅ len kockovitรฉ, inรฝ tvar si predstaviลฅ nevedia. Rozmรฝลกฤพajรบ len v intenciรกch, ฤi pridajรบ, alebo uberรบ jedno podlaลพie. Okrem toho majรบ problรฉm, ako ho zobraziลฅ. Poฤรญtaฤe sa stรกvajรบ brzdou, pretoลพe zrazu im treba daลฅ veฤพa prรญkazov, ktorรฉ sรบ ฤasto nesplniteฤพnรฉ.

Chรฝba klasickรก ruka spojenรก s hlavou a papierom?

V ลกkole sa snaลพรญme, aby sa nevytratila kreativita. Aj preto nepรบลกลฅame ลกtudentov len k poฤรญtaฤu. Na poฤรญtaฤi sa predsa nedรก skicovaลฅ. Bez ceruzky a papiera tomu chรฝba ลกลฅava.


Hovorili ste o dotiahnutรญ stavby do poslednรฉho detailu. Sami ju sledujete aลพ do ukonฤenia?

Tvrdรญm, ลพe prรกca architekta nemรดลพe skonฤiลฅ nakreslenรญm ลกtรบdie. Som znรกmy, ลพe stรกle straลกรญm na stavbe. Na moje impulzy potrebujem spรคtnรบ vรคzbu. K najkrajลกรญm momentom mojej prรกce patrรญ, keฤ si sadรกm za jeden stรดl s realizรกtorom alebo s nejakรฝm stolรกrskym majstrom ฤi so zรกmoฤnรญkom a predebatujeme si urฤitรฉ detaily. Ja mu predostriem svoj nรกvrh a on mi zase povie, ฤi to vie urobiลฅ, resp., ฤo by tam on zmenil, aby sa to dalo jednoduchลกie a rรฝchlejลกie zhotoviลฅ.


Nemรดลพe sa to z ich strany trochu zneuลพiลฅ?

Musรญte odhaliลฅ, keฤ remeselnรญk zjednoduลกuje veci len preto, aby najmenลกou robotou priลกiel k najvรคฤลกรญm peniazom. ฤŒasto je to tak, ลพe na zaฤiatku frflรบ a hฤพadajรบ vลกetky argumenty, ako sa to nedรก. Nakoniec sa pri vรฝslednej stavbe fotografujรบ a ukazujรบ, ฤo vลกetko dokรกลพu urobiลฅ. V tejto sรบvislosti mi v naลกej architektรบre chรฝba sprรกvna osveta. Mali by sme vyuลพiลฅ silu vlastnej osobnosti, aby sme dokรกzali presvedฤiลฅ okolie o naลกej pravde.

V presviedฤanรญ o svojej pravde je urฤite dรดleลพitรก aj architektova zodpovednosลฅ a na ลˆu nadvรคzujรบca morรกlna zastaranosลฅ stavieb. Kde ich treba hฤพadaลฅ?

Dobrรก architektรบra by moลพno nemala rรฝchlo morรกlne zostarnรบลฅ. Pyramรญdy majรบ dosลฅ rokov a stรกle sรบ svojรญm spรดsobom zaujรญmavรฉ. A tu sa objavuje dรดleลพitosลฅ morรกlnej zodpovednosti. ฤŒlovek je v neustรกlom stave ohrozenia, a keฤ si toto ohrozenie naplno uvedomuje, tak predsa nemรดลพem stavaลฅ akรบkoฤพvek architektรบru. Ale len takรบ, ktorรก vyhovuje poลพiadavkรกm trvalo udrลพateฤพnรฉho rozvoja. Urฤite nepรดjdem do rieลกenรญ, ktorรฉ sรบ prรญliลก energeticky nรกroฤnรฉ alebo sรบ zbytoฤnou investรญciou, ktorรก sa mi v prevรกdzke nikdy nevrรกti.

Veฤพkรฝm kritรฉriom previerky danej stavby je prevรกdzka. ฤŒasto sa vลกak stรกva, ลพe spoฤiatku polemickรฉ veci sa neskรดr stanรบ slรกvnymi.

Urฤite, ale ikony sรบ veฤพakrรกt umelo vytvorenรฉ v rรกmci vรฝnosnรฉho biznisu. Staฤรญ patriฤnรก publicita a zo zlej veci sa vytvorรญ ikona. Je mnoho nepouลพiteฤพnรฝch stavieb, ktorรฉ zostรกvajรบ len na รบrovni vรฝtvarnรฉho poฤinu. Pre mลˆa je to vลกak mรกlo.

Raz ste hovorili o architektรบre ako o ลฅaลพko odstrรกniteฤพnom umenรญ. Ako to treba chรกpaลฅ?

Vรฝsledok naลกej tvorby je na oฤiach, a tรฝm chtiac-nechtiac ovplyvลˆujeme aj kultรบrnu รบroveลˆ ฤพudรญ. Samozrejme, to je pre architektรบru dobrรฉ, ale ani zฤaleka sa to nemusรญ skonฤiลฅ v ideรกlnej rovine. Viackrรกt som videl, ako do spoฤiatku kvalitnรฉho projektu zaฤal zasahovaลฅ investor. Vyลพadoval, aby danรก vec bola vรคฤลกia, no vziลกla z toho jedna veฤพkรก hrรดza. Vรฝsledkom je straลกidelnรก barabizลˆa, ktorรก veฤพmi negatรญvne ovplyvลˆuje aj verejnรบ mienku. Aj preto sa v architektรบre dรก podstatne ลฅaลพลกie orientovaลฅ v tom, ฤo je dobrรฉ.

Ako by teda mal vyzeraลฅ dialรณg s investorom?

Medzi investormi je priepastnรฝ rozdiel. Tak, ako existujรบ veฤพmi kultivovanรญ investori, tak sรบ aj rรฝchlokvasenรญ, ktorรญ nevedia narรกbaลฅ s peniazmi, ku ktorรฝm priลกli zo dลˆa na deลˆ. Duลกevnรก prรกca nemรก pre nich hodnotu. Cennรฉ je pre nich iba to, ฤo sa dรก zhmotniลฅ a zrealizovaลฅ. Takรฝ investor neskรบma, preฤo tehla dnes stojรญ toฤพko a toฤพko, ale keฤ mu poviete, ลพe chcete projektovรฝ honorรกr za niekoฤพko vรฝkresov, tak to nevie preลพiลฅ. No a potom je to ลฅaลพkรฉ. Musรญm zase povedaลฅ, ลพe do naลกej kancelรกrie takรญto investori prรญliลก nechodia. Uลพ vedia, ฤo mรดลพu od nรกs oฤakรกvaลฅ.

Vybudovaniu znaฤky ateliรฉru urฤite predchรกdzala dlhรก cesta. Zaฤnime od dรดleลพitรฉho rozhodnutia โ€“ preฤo prรกve architektรบra? Nebola inรก voฤพba?

Otec bol prรกvnik, mama uฤiteฤพka, a tak som mal takmer automaticky zakรกzanรฉ tieto dve povolania. Vรดbec mi to neprekรกลพalo, lebo iลกlo o povolania zรกvislรฉ od reลพimu a neexistovala vรญzia, ako rรฝchlo sa to mรดลพe zmeniลฅ. A tak ma okolnosti nasmerovali na oblasลฅ, ktorรก by ma uลพivila.


Architektรบra preลกla rodinnรฝm schvaฤพovanรญm?

รno, lebo rodiฤia mi hovorili, ลพe poฤas mieru i vojny sa vลพdy nieฤo stavia. Navyลกe moja mama bola zameranรก na umenie, chodila do galรฉriรญ na vรฝstavy. Absolvovala totiลพ dievฤenskรฉ gymnรกzium v Budapeลกti, takลพe bola kultรบrou odchovanรก. Ovplyvnila ma aj starลกia sestra, ktorรก navลกtevovala nadstavbovรบ ลกkolu stavebnรบ v Koลกiciach. Hoci sa z kรกdrovรฝch dรดvodov nedostala na vysokรบ, moja orientรกcia na architektรบru sa potvrdila. Spoฤiatku som si predstavoval, ลพe sa budem venovaลฅ pamiatkam, ale ลพivot chcel inak a ja som sa k nim vrรกtil aลพ veฤพkรฝm oblรบkom.


Preฤo prรกve ochrana pamiatok?

Veฤพmi ma trรกpilo, ลพe pamiatky miznรบ a nikto sa o ne nestarรก. ฤฝudia ako keby nemali potrebu chrรกniลฅ si svoje vlastnรฉ dediฤstvo. Myslel som si, ลพe cez pamiatkovรฝ รบstav ako oficiรกlnu ลกtรกtnu organizรกciu by sa dalo nieฤo urobiลฅ.

A nedalo?

Niekedy v roku 1987 som opustil ล portprojektu, aby som v Koลกiciach zaloลพil ateliรฉr pre obnovu pamiatkovej rezervรกcie. Pravdepodobne bolo eลกte mรกlo politickej vรดle, aby ฤosi takรฉ vzniklo. Reลพim vลกak medzitรฝm skonฤil a uลพ niฤ podobnรฉ sa nezaloลพilo.

Akรฉ boli vaลกe predstavy pri rekonลกtrukcii mesta?

Pri koncepciรกch komplexnej obnovy sme si mysleli, ลพe sa vysลฅahujรบ celรฉ bloky a potom sa ฤพudia do nich vrรกtia. Sami sme vลกak cรญtili, ลพe to asi nebude tรก najlepลกia cesta. Architektรบre totiลพ dosลฅ ลกkodia megakoncepcie, pri ktorรฝch sa narรกba s veฤพkรฝm mnoลพstvom ฤพudรญ. Rast miest je dlhodobรฝ proces. V minulosti mal kaลพdรฝ pozemok a dom svojho majiteฤพa, a ten sa rozhodol, ฤi chce dom prestavaลฅ, alebo zbรบraลฅ a nahradiลฅ ho novรฝm. A v tejto kontinuite rรกstlo mesto. Zmenou vlastnรญckych vzลฅahov sa Koลกiciam dosลฅ pomohlo. Boli tu domy, ktorรฉ doลพili, ale je ich podstatne menej ako tรฝch, ktorรฉ zaฤali naberaลฅ novรฝ ลพivot a kvalitu.

Zdรก sa vลกak, ลพe v Koลกiciach sa v tomto smere toho aลพ tak veฤพa nepokazilo.

Obฤas sa sรญce podarilo vybรบraลฅ ulicu a postaviลฅ tam panelรกky, ale aลพ tak veฤพa sa toho naozaj nepokazilo. Moลพno aj preto, ลพe v urฤitom obdobรญ nebolo veฤพa investรญciรญ. Mesto je pre mลˆa obdivuhodnรฝ fenomรฉn a najmรค Koลกice sรบ pre mลˆa vรฝzvou.

ฤŒo robiลฅ so socialistickรฝmi sรญdliskami?

Nielen starรฉ, ale aj novรฉ sรญdliskรก treba pretvรกraลฅ na mestskรฉ ลกtruktรบry. Ak je pokazenรฝ zรกkladnรฝ koncept, potom to je neskutoฤne nรกroฤnรก รบloha, ktorรก si vyลพaduje veฤพkรฉ finanฤnรฉ injekcie. Tak ako vplyvom veฤพkej finanฤnej injekcie vznikol celรฝ tento balast. Prรญklady z Nemecka ฤi Francรบzska naznaฤujรบ, ฤo sa s tรฝm dรก robiลฅ. Dajรบ sa vytvoriลฅ prรญjemnรฉ ลกtvrte, ale nikdy nie mesto.

V obchodnom dome Dargov bola nedรกvno vรฝstava prรกc vaลกich ลกtudentov Katedry architektรบry Fakulty umenรญ Technickej univerzity v Koลกiciach. Jej nรกzov bol Pohฤพady na Koลกice budรบcnosti. Ako by teda mali Koลกice budรบcnosti vyzeraลฅ?

Verรญm, ลพe lepลกie. Keby som v to neveril, nemohol by som tรบto profesiu robiลฅ. So ลกtudentmi sa na katedre permanentne zaoberรกme tรฉmami, ako sรบ revitalizรกcia a rehabilitรกcia mesta, ekologickรก vรฝstavba, trvalo udrลพateฤพnรฝ rozvoj. Som rรกd, ลพe chรกpu, ลพe rรฝdzo ekonomickรฝ prรญstup nemรดลพe byลฅ cestou budรบcnosti Koลกรญc. Kultรบrny obฤan nemรดลพe chรกpaลฅ kaลพdรฉ voฤพnรฉ priestranstvo ako potenciรกlne stavenisko. Preto som rรกd, ลพe ลกtudenti majรบ akรบtnu potrebu sa vyjadriลฅ k niektorรฝm negatรญvam v rozvojovรฝch zรกmeroch Koลกรญc a zaujรญmajรบ jednoznaฤne odmietavรฉ postoje k takรฝm brutรกlnym zรกsahom do organizmu mesta, akรฝm by naprรญklad mala byลฅ tristo metrov dlhรก budova Auparku na Nรกmestรญ osloboditeฤพov. Som rรกd, ลพe ich protinรกvrhom je kultivovanรฝ koncept zรกstavby, zaloลพenรฝ na princรญpe prerastania ลกtruktรบr historickej a novej zรกstavby, s mnoลพstvom zelene, ktorรฝ vzbudil oprรกvnenรฝ zรกujem verejnosti, mรฉdiรญ, ale aj vedenia mesta.


Zastavme sa eลกte pri obdobรญ po absolvovanรญ ลกkoly. Viackrรกt ste sa pozitรญvne vyjadrili o vaลกom pรดsobenรญ v ateliรฉri Jรกna ล prlรกka. Preฤo?

V uvoฤพnenรฝch ลกesลฅdesiatych rokoch minulรฉho storoฤia vznikali pri vtedajลกom Zvรคze architektov progresรญvne Zdruลพenรฉ projektovรฉ ateliรฉry. V Koลกiciach takรฝto ateliรฉr viedli Eugen Kramรกr s Jรกnom ล prlรกkom, a hoci Kramรกr zaฤiatkom sedemdesiatych rokov minulรฉho storoฤia odiลกiel naspรคลฅ do Bratislavy, architektovi ล prlรกkovi sa podarilo udrลพaลฅ kontinuitu. Vtedy sa to uลพ vลกak nazรฝvalo Projektovรก a vรฝvojovรก organizรกcia spoloฤenskรฝch stavieb a neskรดr ล tudijnรฝ projektovรฝ a typizaฤnรฝ รบstav. Robili sa tam iba atypickรฉ diela a mลˆa nemohlo postretnรบลฅ niฤ lepลกie. Bola to absolรบtne inรก prรกca, akรบ vtedy robili moji spoluลพiaci.

ฤŒo vลกetko ste robili?

Pracovali sme na mnoลพstve malรฝch vecรญ po celom vรฝchodnom Slovensku. Pre obce sme navrhovali domy a ลกportovรฉ stavby, priฤom sme vyuลพรญvali ล prlรกkove kontakty zo ลกportovรฉho obdobia, keฤ s Kramรกrom projektovali ลกportoviskรก na majstrovstvรก sveta v lyลพovanรญ v Tatrรกch.

Mohli ste uลพ vtedy robiลฅ veci, ktorรฉ vรกs priลฅahovali?

Len ฤiastoฤne, pretoลพe z dneลกnรฉho pohฤพadu sa mi zdรก, ลพe zo ลกkoly som odiลกiel bez nรกzoru. Hoci tam bol zaujรญmavรฝ pulzujรบci ลกtudentskรฝ ลพivot, z hฤพadiska nรกzoru na architektรบru mi veฤพa nedala. A preto moje prvรฉ roky projekcie boli najmรค o tom, ako zvlรกdnuลฅ projektovรฝ proces.

Kedy sa skonฤilo toto obdobie hฤพadania? Po stretnutรญ s architektรบrou Imreho Makovcza?

Dรก sa povedaลฅ, ลพe รกno. Kedysi v polovici osemdesiatych rokov minulรฉho storoฤia ma kolega, ktorรฝ robil aลกpirantรบru v Budapeลกti, upozornil na maฤarskรฉho architekta Imreho Makovcza. V ลพivote som o takomto mene nepoฤul, navyลกe maฤarskรก architektรบra ma neinลกpirovala. Z Imreho Makovcza sa vลกak medziฤasom stala medzinรกrodnรก hviezda a naprรญklad s takรฝm kultรบrnym domom v Sรกrospataku sa zaฤal objavovaลฅ vo svetovรฝch ฤasopisoch.

Ako vรกs to ovplyvnilo?

Hneฤ som sa o neho zaฤal zaujรญmaลฅ. Z obrรกzkov v ฤasopisoch som vลกak nepochopil, ako dospel k takรฝmto tvarom. Preto sme si s kolegami povedali, ลพe sa pรดjdeme na to pozrieลฅ. V Koลกiciach sme zorganizovali zรกjazd do Maฤarska a so samotnรฝm Makovczom sme sa stretli v Sรกrospataku. Vrรกtil som sa vลกak zmรคtenรฝ a povedal som si, ลพe musรญm tomu prรญsลฅ na kฤบb. Zaฤal som si ฤรญtaลฅ jeho ฤlรกnky s filozofickรฝm podtรณnom a rรดzne poznรกmky. Postupne sme sa dostali k sebe bliลพลกie a v roku 1989 som v jeho budapeลกtianskom ateliรฉri absolvoval osemmesaฤnรบ stรกลพ.

To bol ten povestnรฝ posun?

รno, posunulo ma to do inej polohy a od tej chvรญle si myslรญm, ลพe mรกm svoj vlastnรฝ nรกzor na architektรบru.

Koฤพko ฤasu venujete architektรบre?

Vo vรฝkonnej fรกze nie viac ako tridsaลฅ percent. Zvyลกnรฝch sedemdesiat zahล•ลˆajรบ rokovania, presvedฤovania a osveta. Odoberรก mi to veฤพa energie, pretoลพe naลกu prรกcu brzdรญ mnoลพstvo administratรญvnych krokov.

Sรบ vรดbec potrebnรฉ?

Nรกลก stavebnรฝ zรกkon je voฤพnรฝ. Negarantuje dobrรบ architektรบru, jej garantmi sรบ dobrรฝ investor, dobrรฝ projektant a dobrรฝ dodรกvateฤพ. Stavebnรฝ zรกkon nie je ลกลฅastnรฝ a kritizovali ho v ฤase svojho vzniku โ€“ teda pred tridsiatimi rokmi.

V akom stave je jeho novelizรกcia?

V Slovenskej komore architektov sme mali pripomienkovรฉ konania, ale nakoniec sme to uzavreli s tรฝm, ลพe radลกej vydrลพรญme ฤalลกรญch tridsaลฅ rokov so starรฝm ako s novรฝm paลกkvilom. Vidno, ลพe to robilo niekoฤพko ฤพudรญ a vรฝsledkom je ฤudnรฝ kompilรกt. Nakoniec okrem naลกej komory s tรฝm nesรบhlasili ani ฤalลกie stavovskรฉ organizรกcie stavebnรฝch inลพinierov ฤi podnikateฤพov.

Vrรกลฅme sa k tรฝm tridsiatim percentรกm, teda k vรฝkonnej fรกze architektรบry. Ste spokojnรฝ so vลกetkรฝmi vaลกimi dielami?

Nespomรญnam si, ลพe by som bol s nieฤรญm spokojnรฝ na sto percent. Keby to tak bolo, tak by som sa neposunul ฤalej. V architektovi musรญ byลฅ tvorivรฝ nepokoj, ktorรฝ ho eลกte dokรกลพe obrรกtiลฅ na inรบ stranu. Samozrejme, keฤ dlho robรญte v tejto profesii, tak niektorรฉ rieลกenia sa opakujรบ. Zistรญte, ลพe s urฤitรฝmi vecami ste uลพ svoj boj vybojovali a nepotrebujete to posรบvaลฅ ฤalej. Ale v zรกsade musรญte sledovaลฅ vลกetko, ฤo sa deje dookola.

Sรบ takรฝm podnetom aj ลกtudenti?

Urฤite, lebo sรบ provokatรญvnejลกรญ, nรบtia nรกs byลฅ stรกle v strehu. Pripรบลกลฅam, ลพe ma uลพ mรดลพu povaลพovaลฅ za vykopรกvku, ale to je ich problรฉm.

Ktorรบ fรกzu projektovania mรกte najradลกej?

Pre architekta je to urฤite tรก prvotnรก fรกza, keฤ mรก pred sebou biely papier a treba naลˆ daลฅ nejakรบ myลกlienku. To je najkreatรญvnejลกia ฤasลฅ, ale povaลพujem za omyl, keฤ si niekto myslรญ, ลพe dotvรกranie stavby je mรกlo tvorivรฉ. Na ceste od nรกpadu po realizรกciu poslednej kฤพuฤky na dverรกch je veฤพmi veฤพa roboty. Veฤพmi rรกd robรญm aj vykonรกvacie projekty. Vลพdy ich vลกak robรญm s nejakรฝm kolegom, ktorรฉmu podsรบvam skice a on ich dรกva do grafickรฉho programu. A to by ste videli, koฤพko je tam vtedy iskrenia! Samozrejme, tvorivรฉho.

Ktorรบ vaลกu stavbu povaลพujete za najosobnejลกiu?
Nemรกm vyloลพene obฤพรบbenรฉ dielo. Najzaujรญmavejลกia je vลพdy tรก vec, ktorou sa momentรกlne zaoberรกm. Pravda, existujรบ stavby, ku ktorรฝm sa vลพdy rรกd prihlรกsim. Ide o zopรกr rodinnรฝch domov, no a k tรฝm vรคฤลกรญm urฤite patrรญ kostol v Lovinobani. Vznikal v zvlรกลกtnom obdobรญ tesne po revolรบcii a za pionierskych podmienok. Je uลพ poznamenanรฝ vรฝraznou zmenou mรดjho nรกzoru a moลพno aj preto som jeho stavbu veฤพmi preลพรญval a kaลพdรบ chvรญฤพu som tam bol.

Na ฤom robรญte v sรบฤasnosti?

Mojimi najmilลกรญmi investormi sรบ starostovia miest a obcรญ, ktorรญ sa s vรคฤลกรญm ฤi menลกรญm รบspechom pokรบลกajรบ v tomto obdobรญ zรญskaลฅ pre svoje obce ฤo najviac finanฤnรฝch prostriedkov z eurofondov. Ja im v tom nadลกene pomรกham! Pritom nie kaลพdรก z tรฝchto รบloh je takรก, ลพe by mala ลกancu sa po รบspeลกnej realizรกcii dostaลฅ aj na strรกnky ฤasopisov… Hoci takรฝ Inkubรกtorovรฝ dom v Moldave nad Bodvou alebo rekonลกtrukcia Rรกkรณcziho kaลกtieฤพa v Borลกi sรบ naozaj veฤพmi zaujรญmavรฉ architektonickรฉ รบlohy. Z tรฝch najnovลกรญch vรคฤลกรญch prรกc by som eลกte hรกdam spomenul autokemping v Krรกsnohorskej Dlhej Lรบke, prestavbu areรกlu Krajskรฉho sรบdu v Koลกiciach a pripravovanรบ rekonลกtrukciu Grandhotela Praha v Tatranskej Lomnici.


Miera vaลกej vyลฅaลพenosti je vysokรก. Zostรกva vรกm eลกte ฤas na mimoarchitektonickรฉ zรกujmy?

Na prvom mieste je v tomto smere rodina. Keฤ mรดลพem, tak ฤรญtam, obฤas zรกjdem na kultรบru. Je tam vลกak viac chcenia ako robenia a moja manลพelka urฤite o tom vie svoje. Raz, keฤ budem veฤพkรฝ, tak budem iba odpoฤรญvaลฅ.

Teraz to neviete?
ลคaลพkosลฅ je v tom, ลพe rรกno sa zobudรญm a uลพ som v prรกci. Pracovnรฝ poblรฉm nosรญm v hlave, a dokonca sa mi aj snรญva, na ฤom prรกve pracujem. Viackrรกt sa mi vลกak stalo, ลพe som priลกiel aj k rieลกeniam.

Aj ste ich zrealizovali?

รno, prisnili sa mi aj dobrรฉ rieลกenia. Avลกak neviem, ฤi to uลพ nie je parketa pre psychiatra, ktorรฝ by povedal, do akej miery je to zdravรฉ. Eลกte by som sa vrรกtil k tรฝm zรกujmom: s veฤพkรฝm poteลกenรญm sledujem ลพivot okolo mลˆa. Zaujรญma ma, v akom prostredรญ sa pohybujem, akรบ mรก histรณriu. Snaลพรญm sa ลกtudovaลฅ jeho geolรณgiu a geomorfolรณgiu. Ak sa stavba nachรกdza blรญzko nejakej prรญrodnej lokality, ลกtudujem jej flรณru a faunu. To sรบ podnetnรฉ veci, z ktorรฝch dokรกลพem ฤerpaลฅ inลกpirรกciu a mรดลพe z nich vzniknรบลฅ aj zaujรญmavรก rozprรกvka, ktorรก sa potom prerozprรกva architektonickรฝm jazykom. Na vลกetko vลกak treba ฤas a ja cรญtim, ลพe ho je stรกle mรกlo.


Ak ho zostane dostatok โ€“ ฤo vลกetko by ste eลกte chceli stihnรบลฅ?

Neviem, ฤo ma v budรบcnosti ฤakรก, ale je znรกme, ลพe Frank Lloyd Wright vytvoril svoje najvรคฤลกie diela po ลกesลฅdesiatke… Tรฝm chcem len povedaลฅ, ลพe s Boลพou pomocou by som sa rรกd doลพil ฤias, keฤ nebude treba nikomu vysvetlovaลฅ, naฤo je vlastne dobrรฝ architekt, respektรญve o ฤom je dobrรก architektรบra. Verรญm, ลพe evidentnรฝ prรญlev investรญciรญ v poslednom obdobรญ skรดr ฤi neskรดr vytvorรญ priestor na vznik architektรบry, ktorรก dokรกลพe mierovo koexistovaลฅ so svojรญm prostredรญm.

Peter Pรกsztor
Narodenรฝ: 25. 9. 1948 Levoฤa
ล tรบdium:
1967 โ€“ 1973 Stavebnรก fakulta SVล T v Bratislave (odbor architektรบra)
Odbornรก prax:
1973 โ€“ 1974 ล PTรš, ateliรฉr Koลกice (Ing. arch. Jรกn ล prlรกk-Uliฤnรฝ)
1974 โ€“ 1987 ล portprojekta, ateliรฉr Koลกice (Ing. arch. Jรกn ล prlรกk-Uliฤnรฝ, Ing. arch. Ladislav Greฤ, CSc.)
1987 โ€“ 1990 Stavoprojekt Koลกice, ateliรฉr vรฝvoja a typizรกcie (Ing. arch. Jozef Obuลกek)
1989 stรกลพ v ateliรฉri Imreho Makovcza, Budapeลกลฅ
1990 โ€“ doteraz – Architektonickรก kancelรกria Drahovskรฝ, Pรกsztor a spol.

Pedagogickรก prax:ย ย ย 
1978 โ€“ 1983 Stavebnรก fakulta Vล T Koลกice, Katedra konลกtrukciรญ pozemnรฝch stavieb (externista)
1992 โ€“ 1993 Strojnรญcka fakulta TU Koลกice, Katedra designu (externista)
1993 โ€“ 1995 Stavebnรก fakulta TU Koลกice, Katedra konลกtrukciรญ pozemnรฉho staviteฤพstva
1996 โ€“ 1998 Stavebnรก fakulta TU Koลกice, Katedra architektรบry
1998 โ€“ย  doteraz – Fakulta umenรญ (predtรฝm Fakulta รบลพitkovรฝch umenรญ), Katedra architektรบry

Inaugurรกcia
(prof.) 2003 – FA STU Bratislava (Organickรฝ prรญstup ako princรญp architektonickej tvorby)

Vรฝber realizรกciรญ:

Dom potravรญn, Humennรฉ (spoluautor: J. ล prlรกk, 1978)
Rekonลกtrukcia Klubu architektov, Koลกice (Zahatลˆanskรก, Zahatลˆanskรฝ, 1983)
Vรฝpoฤtovรฉ stredisko VSE Koลกice (1984)
Dom smรบtku โ€“ Gelnica โ€“ interiรฉr (Maliลˆรกk, Zahatลˆanskรฝ, Pulรญk, 1984)
Podtatranskรฉ mรบzeum, Poprad โ€“ archeologickรก expozรญcia (Zahatลˆanskรฝ) โ€“ 1985
Zimnรฝ ลกtadiรณn โ€“ Gelnica โ€“ 1986
Krytรก plavรกreลˆ a telocviฤลˆa, Liptovskรฝ Mikulรกลก (Zahatลˆanskรฝ, 1988)
Interiรฉr velรญna Elektrรกrne Novรกky (Rozman, 1993)
Vรญkendovรฝ dom v Mezล‘csรกte, Maฤarsko (1993)
Rodinnรฝ dvojdom v Bakonszegu, Maฤarsko (1993)
Rekonลกtrukcia โ€“ rรญmskokatolรญcky kostol sv. Ducha, Koลกice (1993)
Rรญmskokatolรญcky kostol โ€“ Lovinobaลˆa (1993)
Rekonลกtrukcia โ€“ Expozรญcia starรฝch tlaฤรญ ล tรกtnej vedeckej kniลพnice, Koลกice (1994)
Generรกlny konzulรกt ฤŒeskej republiky, Koลกice (Drahovskรฝ, Neufeld, 1994)
Rodinnรฝ dom, Koลกice (1996)
Poisลฅovลˆa Otฤina, Koลกice (Friedmann, Rozman, 1997)
Dom Charity โ€“ ล vedlรกr โ€“ rekonลกtrukcia โ€“ 1997
Najvyลกลกรญ kontrolnรฝ รบrad, Koลกice, Komenskรฉho 59 (Drahovskรฝ, 1997)
Hotel Bankov (Drahovskรฝ, ล imko, 1997)
Hotel ฤŒierny orol, Roลพลˆava (Priatkovรก, Bobฤรกk, 1998)
Rodinnรฝ dom, Koลกice-Barca (1998)
Hraniฤnรฉ oddelenie Policajnรฉho zboru SR, ฤŒierna nad Tisou (Drahovskรฝ, 1999)
Folkloristickรฝ tรกbor, Boldogkล‘vรกralja (Maฤarsko, 2000)
Rodinnรฝ dom, Koลกice-Pereลก (2001)
Rekonลกtrukcia โ€žTabaฤkyโ€œ, Koลกice (Drahovskรฝ, Jirรกskovรก, ล kumaniฤovรก, 2002)
Rekonลกtrukcia Mรกraiho ลกtรบdia Divadla Thรกlia, Koลกice (Jankoviฤ, 2002)
Rodinnรฝ dom, Baลกka (ล kumaniฤovรก, 2003)
Rodinnรฝ dom, Vล™esina (ฤŒeskรก republika, 2003

ฤฝudo Petrรกnsky
Foto: archรญv Petra Pรกsztora