Petr Hรกjek: Architektรบra je umenie, pretoลพe stojรญ mimo ฤasu
Akรก je รบloha historickej pamรคti, ฤo mรก spoloฤnรฉ dobrรก architektรบra a hviezdy a ako do toho vลกetkรฉho zapadรก skafander? Aj o tom je rozhovor pre ASB s prof. Ing. Mgr. Petrom Hรกjekom, akad. arch., ktorรฝ zรกroveล tvrdรญ, ลพe โpreto alebo vฤaka tomu, ลพe sme boli zavretรญ, som si koneฤne detailne vลกimol veci, o ktorรฝch som si myslel, ลพe ich uลพ dรกvno dobre poznรกmโ.
Naposledy sme spolu robili rozhovor pred tromi rokmi, prรกve sa dokonฤovala prรญstavba praลพskรฉho DOX-u. ฤo mรกte odvtedy novรฉ?
Keฤ sa dokonฤuje veฤพkรฝ projekt, ktorรฝ pohltรญ celรฝ ateliรฉr, nikdy nie je ฤas pripraviลฅ sa na obdobie, ktorรฉ prรญde potom. Takลพe sme dokonฤili DOX a zaฤali sme zhรกลaลฅ novรบ prรกcu. To sa podarilo, ale, samozrejme, novรฉ projekty potom zase nejakรฝ ฤas nabiehajรบ.
Takลพe teraz sme v prvรฝch fรกzach, prรกve sme dokonฤili projektovรบ dokumentรกciu a podali sme ลพiadosลฅ o stavebnรฉ povolenie na koncertnรบ sรกlu do Karlovรฝch Varov a pracujeme na Zรกkladnej umeleckej ลกkole v Podboลanoch. Teraz sรญdli v budove z prelomu 19. a 20. storoฤia, potrebovali sa rozลกรญriลฅ a mali malรฝ pozemok a to sa nรกm hodilo. Vลพdy som tรบลพil urobiลฅ hudobnรบ veลพu, tak sa to nejako privolalo. Takลพe pracujeme na hudobnej veลพi.
A Mรบzeum ลพivlov v Peci pod Snฤลพkou?
Bojujeme oล uลพ moลพno 8 rokov. Bol by som rรกd, keby sa nรกm to podarilo, ale neviem, ako to dopadne. Vyhrali sme sรบลฅaลพ na Strednรบ umeleckopriemyselnรบ ลกkolu sklรกrsku a keramickรบ takisto v Karlovรฝch Varoch. V Prahe sme robili dostavbu Invalidovne, prรกve prebieha vรฝberovรฉ konanie na generรกlneho projektanta.
Stihli sme aj menลกie vรฝstavy. K vรฝstave Princรญpy v Dome umenia v ฤeskรฝch Budฤjoviciach sme nainลกtalovali veฤพkรฉ periskopy priamo z nรกmestia โ mali sme totiลพ strach, ลพe v obdobรญ pandรฉmie nebude mรดcลฅ nikto รญsลฅ dovnรบtra. Tak sme vรฝstavu prenรกลกali pomocou periskopov von na nรกmestie.
Pripravili sme aj jednu vรคฤลกiu vรฝstavu v DOX-e, kde sme vystavili projekty za 6-7 rokov zo ลกkoly z Bratislavy a Prahy. To sa udialo za tie dva roky a aj veฤพa inรฝch vecรญ, ktorรฉ… Kedy sme dorรกbali tie terasy na Lucerne?
Krรกsa, pevnosลฅ a stabilita sa mi zdรก mรกlo.
Terasy na Lucerne sa dokonฤili tesne po rozhovore. Vlastne hlavnou tรฉmou vtedajลกieho rozhovoru bolo, ลพe architektรบra musรญ ladiลฅ ako hudobnรฝ nรกstroj. Stรกle vo vaลกich projektoch rezonuje?
Odkedy sme spolupracovali s FEA (Forum experimentelle Architektur vo Viedni โ pozn. red.), tak ma drลพรญ. Zaฤal som sa zaujรญmaลฅ o princรญpy hudobnรฝch kompozรญciรญ, ฤo je pre mลa stรกle veฤพmi inลกpiratรญvne. Hlavne pre ten proces tvorby, keฤ sa stavby vlastne komponujรบ.
Teraz som mal moลพnosลฅ premรฝลกlaลฅ o tom, ฤo je zรกkladom architektรบry, ฤo je vlastne v architektรบre doleลพitรฉ.ย Postavili sme krematรณrium pre zvieratรก Vฤฤnรก loviลกtฤ a ja som musel v niekoฤพkรฝch rozhovoroch odpovedaลฅ na to, preฤo si myslรญm, ลพe architektรบra je viac umenie a menej technika.
Preฤo?
Myslรญm si, ลพe technolรณgia a technika sรบ nahraditeฤพnรฉ zloลพky. Keฤ majรบ architekti k dispozรญcii kameล, stavajรบ pyramรญdy alebo katedrรกly. Keฤ majรบ kompozity, tak tรก architektรบra vyzerรก ako krรญdla lietadiel, ako to robila Zaha Hadid. Je to iba prostriedok. Picasso hovoril, ลพe keby mal len modrรบ farbu, tak by jeho obrazy boli rovnako dobrรฉ, akurรกt by ich maฤพoval modrou.
Myslรญm si, ลพe architektรบra je umenie, pretoลพe stojรญ mimo ฤasu. Ale eลกte by som to doplnil: myslรญm si, ลพe architektรบra mรดลพe maลฅ veฤพa spoloฤnรฉho s vedou. To mi vลพdy naznaฤoval v rozhovoroch Ivan Havel โ princรญpy konceptuรกlnej architektรบry sรบ v urฤitom zmysle vedeckรฉ metรณdy.
Na zaฤiatku sa kriticky skรบmajรบ zadania (teda hypotรฉza), potom sa hฤพadรก rieลกenie, ktorรฉ sa v rรดznych variantoch kritickรฝm spรดsobom โopracuvรกvaโ, ako sa kultivuje nรกzor na stavbu. Aลพ nakoniec sa objavรญ vรฝsledok, ktorรฝ nikto neฤakal. Myslรญm si, ลพe architektรบra je skรดr spojenie umenia a vedy neลพ umenia a techniky.
Architektรบra ako miniatรบrny svet
Vaลกe stavby naozaj vyzerajรบ ako vedeckรฉ nรกstroje zvรคฤลกenรฉ na mierku stavby. Dokonca aj krematรณrium Veฤnรฉ loviskรก.
Je to trochu drzosลฅ nakresliลฅ investorovi veci, ktorรฉ na zaฤiatku nechcel, a myslel si, ลพe ich nebude potrebovaลฅ. Ale na druhej strane to potom bol ochotnรฝ akceptovaลฅ a hlavne zaplatiลฅ. Pretoลพe si myslรญm, ลพe jeho zadanie je jednoducho zoznam vecรญ, ktorรฉ sรบ pragmatickรฉ a vedรบ k naplneniu poslania domu. ฤo je, samozrejme, รบplne v poriadku.
Keฤ niekto chce maลฅ rodinnรฝ dom, chce tam maลฅ spรกlลu, obรฝvaฤku, jedรกleล. Ale typolรณgia vychรกdza len z toho, ฤo dovtedy investor zaลพil. Nevie si predstaviลฅ, ลพe by mohla fungovaลฅ inak. ลฝe by mohla fungovaลฅ tak, aby ho inลกpirovala, aby v ลom prebudila ฤasลฅ osobnosti, o ktorej ani nevedel. Alebo aby mu pomohla v jeho profesii, ktorรก mรดลพe byลฅ รบplne inรก neลพ profesia architekta.
Architektรบra mu mรดลพe pomรดcลฅ skoncentrovaลฅ jeho energiu na to, ฤomu sa venuje. Aj Vฤฤnรก loviลกtฤ sรบ v podstate prรญstrojom, ktorรฝ privรกdza svetlo optickรฝm kรกblom aลพ k tebe. Je tam silnรฝ okamih, ktorรฝ je univerzรกlny. Jaskyne a podzemnรฉ priestory nรกs fascinujรบ nieฤรญm podobnรฝm ako pohฤพad do ohลa alebo na hviezdy. Vnรญmaลก, ลพe si sรบฤasลฅou nieฤoho, ฤo nedokรกลพeลก รบplne opรญsaลฅ.
Asi je to spojenรฉ s naลกou kultรบrnou pamรคลฅou, ktorรก sa zรกhadne prepisuje a dedรญ sa ako skรบsenosลฅ nรกs vลกetkรฝch. Niektorรฉ umeleckรฉ diela dokรกลพu zafungovaลฅ ako tie hviezdy a tie sรบ pre mลa dรดleลพitรฉ.
Prebudia vo mne kolektรญvnu pamรคลฅ, ktorรบ mรกm bez toho, aby som o nej premรฝลกlal, skrรกtka sa jej nemรดลพem zbaviลฅ. Tak ja sa snaลพรญm vytvoriลฅ tou architektรบrou to istรฉ โ aby otvorila okno do inej dimenzie, ako keฤ sa ฤlovek pozerรก mikroskopom na nejakรฝ miniatรบrny svet. Preto si pomรกham tรฝmi prรญstrojmi.
Skutoฤne dobrรก architektรบra nรกm ako mikroskop alebo periskop umoลพnรญ vidieลฅ veci, ktorรฉ by sme bez nej nevideli.
Takลพe architektรบra nie je iba nรกstroj na umoลพnenie procesov, ktorรฉ sa v nej majรบ diaลฅ, ale zรกroveล na uvedomenie si procesov.
Pre mลa je architektรบra nieฤo viac ako len strecha nad hlavou, druhรฉ ลกaty, do ktorรฝch sa zabalรญm, aby som sa cรญtil bezpeฤne a nezamrzol vonku. Krรกsa, pevnosลฅ a stabilita sa mi zdรก mรกlo. Respektรญve moลพno sa nachรกdzame v dobe, ktorรก sa o nรกs dokรกลพe tak dobre postaraลฅ, ลพe nรกm eลกte ostรกva ฤas viac premรฝลกฤพaลฅ v sรบvislostiach.
Nemusรญme stavaลฅ ฤisto utilitรกrne.
Aj tie utilitรกrne stavby majรบ v sebe neskutoฤnรบ krรกsu prรกve preto, ลพe sรบ stavanรฉ jednoducho. รtoฤia na ne ลพivly a kozmickรก geometria je v nich obsiahnutรก viac neลพ v naลกich sรบฤasnรฝch stavbรกch, ktorรฉ mรดลพeme dotovaลฅ klimatizรกciou a kรบrenรญm. Keฤ niekto predtรฝm staval povedzme hrad, tak musel veฤพmi premรฝลกฤพaลฅ o tom, ฤi je tam voda, ako bude natoฤenรฝ k slnku a aby sa dal dobre brรกniลฅ.
Tieto veci my dnes nerieลกime. Architektรบra sa stala plytkou a v podstate je to len pรดdorysnรก typolรณgia, ktorรก odrรกลพa skรดr normy ako obsah. Obsah umoลพลuje tomu, kto je v รบtrobรกch dobrej architektรบry, byลฅ lepลกรญm, ako keby v tรฝch รบtrobรกch nebol.
Otvรกra novรฉ moลพnosti
Louis Kahn v diele Ticho a svetlo spomรญna prรญbeh z indickej literatรบry. Kลaลพka je chorรก a pripรบtanรก na lรดลพko. Je jar, kvitnรบ stromy. Sluลพobnรก na ลu kriฤรญ: โPani, pani, pozrite sa von a uvidรญte, ฤo stvoril boh.โ A ona jej odpovie: โPoฤ dnu a uvidรญลก boha.โ
Skutoฤne dobrรก architektรบra nรกm ako mikroskop alebo periskop umoลพnรญ vidieลฅ veci, ktorรฉ by sme bez nej nevideli. Okno, ktorรฉ sa na nieฤo pozerรก, je uลพ interpretรกcia sveta skrz dom. A to je to, o ฤo mi v architektรบre ide.
Moลพno sa moje domy podobajรบ tรฝm prรญstrojom preto, ลพe tรบลพim spraviลฅ dom tak, aby nรกm otvoril novรฉ moลพnosti. Ako skafander. Zrazu mรดลพem byลฅ medzi rybami a ลพralokmi a mรดj svet je รบplne inรฝ. Skafander je v podstate takรฝ najmenลกรญ dom. Ale viete, ako to myslรญm?
Skutoฤne dobrรก architektรบra nรกm ako mikroskop alebo periskop umoลพnรญ vidieลฅ veci, ktorรฉ by sme bez nej nevideli.
รno, rozumiem. Zรกkladom je splniลฅ normy, na ฤo mรกme materiรกly a technolรณgie, ktorรฉ nรกm ich umoลพลujรบ plniลฅ bez hlbลกieho premรฝลกฤพania. Takรฝ istรฝ dom mรดลพe byลฅ postavenรฝ na Islande aj v Grรฉcku a bude fungovaลฅ v obidvoch situรกciรกch fajn, ale bez ฤalลกej pridanej hodnoty. Stรกva sa architektรบra prรญliลก univerzรกlnou?
Ide vลกak aj o to, kto ฤo od nej oฤakรกva. Mnohรญ ฤพudia od architektรบry v podstate niฤ neoฤakรกvajรบ a nieฤo takรฉ by ich aj obลฅaลพovalo. Berรบ to tak, ลพe architektรบra je sluลพba, ktorรก mรก byลฅ v podstate neviditeฤพnรก. ลฝe ten dom mรก byลฅ v pozรญcii servisu, plniลฅ svoj รบฤel a nemรก vlastne obลฅaลพovaลฅ svojou prรญtomnosลฅou.
Je dobrรก architektรบra aj takรก, ktorรก vรกs vyruลกรญ?
Samozrejme, zaลพil som aj domy, ktorรฉ ma vyruลกili. Ale ten pocit nebol nikdy paralelnรฝ. Nikdy som nemal pocit, ลพe by ma nieฤo iritovalo, a zรกroveล by som povedal, ลพe je to รบลพasnรฉ. Skรดr to bolo tak, ลพe k niektorej architektรบre, ktorรบ som nemal rรกd, som dorรกstol mentรกlne.
Bunker, ktorรฝ ukrรฝva krematรณrium
Vrรกลฅme sa k Veฤnรฝm loviskรกm. Je to krematรณrium pre domรกcich milรกฤikov konvertovanรฉ zo starรฉho vojenskรฉho bunkra. S tรฝmto nรกpadom priลกiel investor?
On priลกiel s tรฝm, ลพe mรก bunker, ลพe to chcรบ daลฅ dovnรบtra a ลพe mรก ambรญciu, aby to bola architektรบra. Nechcel tam len umiestniลฅ technolรณgie krematรณria a spopolลovaลฅ zvieratรก. Nebolo to รบplne jednoduchรฉ zadanie, ale vyrieลกilo sa to na mieste. Prรญroda toho vojenskรฉho obvodu je nedotknutรก. Niฤ tam nebolo a niฤ tam ani byลฅ nesmelo.
Tento malรฝ bunker, v ktorom je krematรณrium, bol pรดvodne pre mobilnรฝ rรกdiolokรกtor, takลพe to bola v podstate dvojgarรกลพ. Keฤ sme priลกli, celรฉ to malo takรบ maskรกฤovรบ kamuflรกลพ. Vลกade rรกstli divokรฉ ruลพe. Krรกsne to voลalo a bolo to รบplne neuveriteฤพnรฉ, aลพ na dve diery, kadiaฤพ z bunkra vychรกdzali autรก. Keฤ sme tam stรกli, tak sme si hovorili, ลพe by vlastne bolo najlepลกie zaceliลฅ tรบ dieru v krajine. To sa dรก spraviลฅ okrem inรฉho zrkadlom.
Potom nรกm zaฤali napadaลฅ ฤalลกie veci, ktorรฉ s tรฝm sรบviseli. Na zaฤiatku sme to ani nemali v รบmysle, ale umoลพnili nรกm zaฤaลฅ sa na to pozeraลฅ trochu inak. Bola to takรก ลกtastnรก nรกhoda. V jednom momente sme si uvedomili, ลพe keฤ sa niekto pozerรก do zrkadla, tak sa pozerรก do minulosti. Spomรญna.
Jaskyne a podzemnรฉ priestory nรกs fascinujรบ nieฤรญm podobnรฝm ako pohฤพad do ohลa alebo na hviezdy.
Pretoลพe sa vlastne pozerรก do minulosti?
My svojimi zmyslami nevieme vnรญmaลฅ rรฝchlosลฅ svetla. Ale รกno. Obraz, na ktorรฝ sa pozerรกme v zrkadle, tam uลพ v skutoฤnosti nie je. O zlomok sekundy skรดr odletel. V urฤitom slova zmysle je to histรณria. Takลพe keฤ tam niekto ide a nesie zvieratko, tak vlastne spomรญna. A tรฝm, ลพe sa vidรญ v tom zrkadle, tak je sรบฤasลฅou spomienky.
Zase sa vraciame do tej kultรบrnej pamรคti. Podprahovo nรกm pohฤพad do zrkadla evokuje veฤพa symbolickรฝch vรฝznamov, ktorรฉ sa kultรบrne dedia a nemusรญme si ich rozprรกvaลฅ. Pohฤพad do zrkadla spรดsobuje urฤitรบ dobrรบ nostalgiu. Navyลกe v tom obraze je ฤlovek spolu s tรฝm zvieratkom a vidia sa. Je to vlastne poslednรฝ moment, keฤ si to mรดลพu uvedomiลฅ.
Ale keฤลพe sme nechceli, aby tam niekto priลกiel a len sa pozoroval, tak sme zrkadlo defragmentovali. Nakoniec sa zase ukรกzalo, ลพe je to ฤalลกia ลกลฅastnรก nรกhoda. Nevedeli sme to spraviลฅ lepลกie, a ako sa ruฤne lepili jednotlivรฉ zrkadielka, tak kaลพdรฉ je natoฤenรฉ trochu inak. Takลพe keฤ tam prรญdeลก, mรกลก pocit, ลพe tรก stena sa chveje, ten odraz je inรฝ a vyzerรก ako neskutoฤnรฝ, ako silovรฉ pole.
To je pocit, ktorรฝ tam mรก mnoho ฤพudรญ a sรบ tรฝm fascinovanรญ. Pre ฤพudรญ, ktorรญ tam idรบ prvรฝkrรกt, je to ten prvรฝ dojem z veci a to bol asi aj dรดvod, preฤo to Tomรกลก Vocelka nafotil.
Tomรกลก Vocelka, o ktorom hovorรญte, je prvรฝ ฤech, ktorรฝ vyhral prestรญลพnu fotografickรบ cenu Sony Award, a to prรกve s fotografiami vรกลกho krematรณria. Vybrali ste si ho cielene?
Vรดbec som nevedel, ลพe bol dom fotografovaลฅ, sรกm som bol prekvapenรฝ. To by ma celkom zaujรญmalo. Mne hovoril, ลพe sa na to pรดvodne vรดbec nechystal. Kรฝm to nevidel naลพivo. Jeho priateฤพka sa tam prechรกdzala s jeho suฤkou Bรกrฤou. Mal ju รญsลฅ iba vyzdvihnรบลฅ. Oฤividne ho miesto zaujalo natoฤพko, ลพe ju tam nafotil, a potom s tรฝm vyhral.
Je to stavba, ktorรก mรก byลฅ smรบtoฤnรก a musรญ poskytnรบลฅ priestor pre emoฤne nรกroฤnรฉ momenty. Napriek tomu je mimoriadne fotogenickรก a v dneลกnej dobe sociรกlnych sietรญ sa urฤite stane, ลพe ฤพudia sa chodia fotiลฅ len preto, aby mali fotku na Instagram. Niekto by to moลพno povaลพoval za neรบctivรฉ. Mรก maลฅ architektรบra emoฤnรบ nedotknuteฤพnosลฅ?
Nรกpady som uลพ poฤul rรดzne, chceli tam spraviลฅ aj mรณdnu prehliadku. Myslรญm, ลพe mnoho ฤพudรญ, ktorรญ tam prรญdu, ani nevie, ฤo to vlastne je. Pรกฤi sa im ten efekt. Z historickรฉho uhla vyvstรกva aj otรกzka dรฉmonizรกcie smrti. V minulosti boli cintorรญny v centre miest, Praha ich mรก niekoฤพko, ktorรฉ sรบ vnรบtri a slรบลพia ako parky. ฤฝudia tam idรบ a stretรกvajรบ sa, koฤรญkujรบ.
Myslรญm si, ลพe nemajรบ neprรญjemnรฉ pocity. Cintorรญn je predsa len sรบฤasลฅou nรกลกho sveta. Foucault hovorรญ, ลพe je to jeden z prรญkladov heterotopie, svet vo svete. Ten cintorรญn je vlastne mesto v meste. Mesto mลtvych a okolo je mesto ลพivรฝch. Aj naลกรญm krematรณriom sme vytvorili takรบ malรบ heterotopiu. Svet v zrkadle. Vidรญm sa niekde, kde evidentne stojรญm, ale vlastne tam nie som. Keฤ sa obraz prevrรกti, tak vidรญลก lรบku. Zrkadlo ako tรฉma sa ukรกzalo omnoho zaujรญmavejลกie, ako sme si vedeli predstaviลฅ.
Ovplyvnenรฝ koronou
ล ลฅastnรก nรกhoda je urฤite prรญbeh viacerรฝch stavieb. Chcela som sa dostaลฅ eลกte k vรฝstave v DOX-e a k plรกnovanej vรฝstave na druhom konci sveta โ v Kรณrei.
Mali sme veฤพa plรกnov aj ponuky, ktorรฉ iลกli dostratena. V plรกne bolo aj Japonsko a USA, pretoลพe v rรกmci ateliรฉru na Vล VU v Bratislave sme robili zรกkladลu na Mesiaci. Tak sme sa chceli รญsลฅ pozrieลฅ so ลกtudentmi na ลกtart rakety a zรกroveล vystaviลฅ projekty, ktorรฉ sme vytvorili.
Boli zaujรญmavรฉ nie tรฝm, ลพe by sme dokรกzali vymyslieลฅ novรฉ technolรณgie, ale tรฝm, ลพe sme vzali tie existujรบce a dali sme ich nezvyฤajnรฝm spรดsobom dohromady. Naprรญklad Mirka Groลพรกkovรก spravila tie odstredivky, ฤo bolo veฤพmi peknรฉ.
O ฤo konkrรฉtne iลกlo?
Vลกetko, ฤo navrhovala, skutoฤne existuje. Vzala nafukovacie moduly, tie spojila a vybavilo sa to nejakรฝm tubusom a potom tou odstredivou silou vznikรก v tรฝch vnรบtornostiach umelรก gravitรกcia. To bolo sฤพubnรฉ, dokonca sme mali vymyslenรฉ, ako budeme veฤพkรฝ model mesaฤnรฉho krรกtera prepravovaลฅ.
Zisลฅovali sme, akรก veฤพkรก je palubnรก batoลพina a ลพe kaลพdรฝ dรก do kufra nejakรฝ kus. Aby sme nemuseli platiลฅ drahรบ prepravu. Dalo sa to zacvaknรบลฅ do seba, bolo to oฤรญslovanรฉ ako polรญฤka na ลกachovnici, aby sa to dalo potom poskladaลฅ. Mali sme spoฤรญtanรฉ, koฤพko kusov musรญ kaลพdรฝ daลฅ do batoลพiny, aby sme ten model mohli previezลฅ.
Nedoลกlo k tomu. Mali sme byลฅ sรบฤasลฅou Praลพskej jari, mali sme hraลฅ na budove DOX-u, mali prรญsลฅ z hudobnรญci z Rakรบska…
Toto vลกetko padlo v dรดsledku korony?
รno, vลกetko.
Ako to zvlรกdajรบ ลกtudenti? ล tudovaลฅ architektรบru virtuรกlne musรญ byลฅ nรกroฤnรฉ.
Niektorรญ to zvlรกdajรบ lepลกie, inรญ horลกie. Mne ten virtuรกlny priestor vyhovuje a aลพ tak mi to neprekรกลพa. Nabehal som 60 000 km za rok. Teraz sa spolu mรดลพeme rozprรกvaลฅ a ja chvรญฤพkami zabรบdam, ลพe nesedรญme oproti sebe.
Je to, samozrejme, inรฝ spรดsob kontaktu, vลกetky ostatnรฉ zmysly sรบ vyradenรฉ. Poฤujeme inรฉ vnemy, vidรญme nejakรฉ farby, ktorรฉ asi nie sรบ reรกlne, a vidรญme sa malinkรญ. Je to inรฝ druh zรกลพitku. Ale mรดลพeme sa spolu rozprรกvaลฅ v podstate kdekoฤพvek a ide iba o zvyk.
Vรกm to neprekรกลพa?
Mne nie, ale niekto to znรกลกa veฤพmi ลฅaลพko. Vidieลฅ to aj na vรฝsledkoch prรกce โ ฤo ma prekvapilo, myslel som si, ลพe tรกto generรกcia vyrรกstla na digitรกlnych technolรณgiรกch. Zistil som, ลพe ako je teraz kaลพdรฝ sรกm, izolovanรฝ, tak nemรดลพe ฤerpaลฅ energiu celku. Nemรดลพe odpisovaลฅ, nevidรญ, kto ฤo robรญ v priebehu tvorivรฉho procesu. Nemรดลพu si pomรกhaลฅ.
Vลกetko je v tom digitรกlnom svete naplรกnovanรฉ, a ฤo sa do plรกnu nedostane, to nevznikne. Osobnou interakciou vznikรก eลกte nieฤo ฤalลกie. O to je to ochudobnenรฉ. Pokiaฤพ chceme udrลพaลฅ rovnakรบ kvalitu, tak musรญme to, o ฤo sme priลกli, dostaลฅ inรฝm spรดsobom. Iba zatiaฤพ neviem ako.
Naลกlo sa v poslednom obdobรญ nieฤo, ฤo vรกs pozitรญvne inลกpirovalo a nakoplo?
Odpoviem รบprimne. Stretol som kamarรกta, ktorรฝ mal ลฅaลพkรฝ priebeh covidu, a myslel som si, ลพe umrel. A ja som ho stretol na bicykli. Myslel som si, ลพe je to duch. On zastavil a hovorรญ: โฤo na mลa zรญzaลก?โ A ja mu odpovedรกm: โTy tu nemรกลก byลฅ, ty tu nie si!โ (smiech)
Tak sme si sadli na trรกvu a mal som, neviem preฤo, pocit vรญลฅazstva, ktorรฝ mi on ponรบkol bez toho, aby o tom vedel. Bol som rรกd, ลพe to dokรกzal zvlรกdnuลฅ. Keฤ sa nedarรญ, tak si na to spomeniem.
Poznanรฉ je nepoznanรฉ
A architektรบra?
Musรญm povedaลฅ, ลพe architektรบra sa stala takou sรบฤasลฅou ลพivota, ลพe si neuvedomujem, ลพe ju vnรญmam. Teraz som bol naprรญklad na Malej Strane. Nemusel som sa pretฤบkaลฅ davom turistov a mal som ฤas rozhliadnuลฅ sa a tam som si uvedomil, koฤพko ฤasu trรกvim na miestach, ktorรฉ sรบ nezaujรญmavรฉ, a mohol by som ho pritom trรกviลฅ na miestach, o ktorรฝch si myslรญm, ลพe ich poznรกm.
Zistil som, ลพe som sa tam nikdy skutoฤne nepozrel, ลพe som ich len tak preลกiel. Preto alebo vฤaka tomu, ลพe sme zavretรญ, som si koneฤne detailne vลกimol veci, o ktorรฝch som si myslel, ลพe ich uลพ dรกvno dobre poznรกme. A bolo mi to ฤพรบto. Keฤ sme hฤพadali tento byt, chceli sme byลฅ na Letnej. Je tu nรกdhernรก Stromovka, vedฤพa sรบ krรกsne tenisovรฉ kurty a park s vรฝhฤพadom na mesto.
Tenis hrรกm รบplne na druhej strane mesta, jazdรญm tam autom, sem nechodรญm. V Stromovke som bol dvakrรกt, tento rok ani raz. Proste som tam nebol. Musรญm to zmeniลฅ.
Tรฝmto โsyndrรณmom รบnikuโ, hฤพadanรญm nieฤoho podnetnรฉho vรฝhradne mimo miesta a ฤasu, kde sa aktuรกlne nachรกdzame, trpรญ veฤพa ฤพudรญ. Covid nรกs donรบtil hฤพadaลฅ detaily aj v mieste, kde sa momentรกlne nachรกdzaลก, pretoลพe jednoducho nemรกลก na vรฝber. Mimochodom, ja som bรฝvala na ล imรกฤkovej pri Stromovke.
A koฤพkokrรกt ste boli v Stromovke?
Kaลพdรฉ rรกno, chodila som behaลฅ.
To je moลพno len tรฝm, ลพe som lenivรฝ. (smiech)
Vรคฤลกinou ti to, ฤo mรกลก doma, pripadรก straลกne nudnรฉ, lebo okolo toho chodรญลก kaลพdรฝ deล. A mรกลก pocit, ลพe musรญลก รญsลฅ niekam dvetisรญc kilometrov na to, aby si naลกiel inลกpirรกciu.
Aลพ keฤ to stratรญลก, tak ti to dรดjde. Straลกne rรฝchlo to uteฤie a ฤas letรญ.
PETR HรJEK (* 1970)
Vyลกtudoval Fakultu architektรบry ฤVUT a ล kolu architektรบry na AVU v Prahe. Zaloลพil architektonickรบ kancelรกriu Hล H architekti (teraz HXH) a vlastnรบ architektonickรบ kancelรกriu Petr Hรกjek ARCHITEKTI.
Medzi jeho realizรกcie patrรญ naprรญklad revitalizรกcia Zรกmockรฉho nรกvrลกia v Litomyลกli, dom Chameleon, expozรญcia nรกrodnรฉho pavilรณnu La Biennale di Venezia 2016, terasy palรกca Lucerna alebo prรญstavba galรฉrie DOX +.
Za svoju prรกcu zรญskal rad domรกcich i medzinรกrodnรฝch ocenenรญ, v roku 2018 zรญskal ocenenie Architekt roka. Pรดsobรญ ako pedagรณg na Vล VU v Bratislave a na FA ฤVUT v Prahe.