Petr Hรกjek.
Galรฉria(13)

Petr Hรกjek: Architektรบra je umenie, pretoลพe stojรญ mimo ฤasu

Akรก je รบloha historickej pamรคti, ฤo mรก spoloฤnรฉ dobrรก architektรบra a hviezdy a ako do toho vลกetkรฉho zapadรก skafander? Aj o tom je rozhovor pre ASB s prof. Ing. Mgr. Petrom Hรกjekom, akad. arch., ktorรฝ zรกroveลˆ tvrdรญ, ลพe โ€žpreto alebo vฤaka tomu, ลพe sme boli zavretรญ, som si koneฤne detailne vลกimol veci, o ktorรฝch som si myslel, ลพe ich uลพ dรกvno dobre poznรกmโ€œ.

Tomรกลก Vocelka, fotografia z vรญลฅaznej kolekcie Sony Award. Kategรณria architektรบra, 2021.
Petr Hรกjek.
Virtuรกlne ลกtรบdio, Vล VU, Bratislava, prezentรกcia, nemocnica na Mesiaci, Mirka Groลพรกkovรก, 2019.
Dom v sile, Olomouc, 2021.
Dom periskop, Praha, 2013.
Hudobnรก veลพa, dostavba ZUล  v Podboล™anoch, 2020.
Jeden z projektov Petr Hรกjek Architekti: Zรกkladลˆa na Mesiaci, vรฝstava Galegion, DOX, Praha, 2020.
Jeden z projektov Petr Hรกjek Architekti: Koncert 15 minรบt v utopickom meste Galegion, interpreti Jakลก a Janรญฤek, 2020.

Naposledy sme spolu robili rozhovor pred tromi rokmi, prรกve sa dokonฤovala prรญstavba praลพskรฉho DOX-u. ฤŒo mรกte odvtedy novรฉ?

Keฤ sa dokonฤuje veฤพkรฝ projekt, ktorรฝ pohltรญ celรฝ ateliรฉr, nikdy nie je ฤas pripraviลฅ sa na obdobie, ktorรฉ prรญde potom. Takลพe sme dokonฤili DOX a zaฤali sme zhรกลˆaลฅ novรบ prรกcu. To sa podarilo, ale, samozrejme, novรฉ projekty potom zase nejakรฝ ฤas nabiehajรบ.

Takลพe teraz sme v prvรฝch fรกzach, prรกve sme dokonฤili projektovรบ dokumentรกciu a podali sme ลพiadosลฅ o stavebnรฉ povolenie na koncertnรบ sรกlu do Karlovรฝch Varov a pracujeme na Zรกkladnej umeleckej ลกkole v Podboล™anoch. Teraz sรญdli v budove z prelomu 19. a 20. storoฤia, potrebovali sa rozลกรญriลฅ a mali malรฝ pozemok a to sa nรกm hodilo. Vลพdy som tรบลพil urobiลฅ hudobnรบ veลพu, tak sa to nejako privolalo. Takลพe pracujeme na hudobnej veลพi.

Hudobnรก veลพa, dostavba ZUล  v Podboล™anoch, 2020.
Hudobnรก veลพa, dostavba ZUล  v Podboล™anoch, 2020. | Zdroj: PETR HรJEK ARCHITEKTI

A Mรบzeum ลพivlov v Peci pod Snฤ›ลพkou?

Bojujeme oลˆ uลพ moลพno 8 rokov. Bol by som rรกd, keby sa nรกm to podarilo, ale neviem, ako to dopadne. Vyhrali sme sรบลฅaลพ na Strednรบ umeleckopriemyselnรบ ลกkolu sklรกrsku a keramickรบ takisto v Karlovรฝch Varoch. V Prahe sme robili dostavbu Invalidovne, prรกve prebieha vรฝberovรฉ konanie na generรกlneho projektanta.

Stihli sme aj menลกie vรฝstavy. K vรฝstave Princรญpy v Dome umenia v ฤŒeskรฝch Budฤ›joviciach sme nainลกtalovali veฤพkรฉ periskopy priamo z nรกmestia โ€“ mali sme totiลพ strach, ลพe v obdobรญ pandรฉmie nebude mรดcลฅ nikto รญsลฅ dovnรบtra. Tak sme vรฝstavu prenรกลกali pomocou periskopov von na nรกmestie.

Pripravili sme aj jednu vรคฤลกiu vรฝstavu v DOX-e, kde sme vystavili projekty za 6-7 rokov zo ลกkoly z Bratislavy a Prahy. To sa udialo za tie dva roky a aj veฤพa inรฝch vecรญ, ktorรฉ… Kedy sme dorรกbali tie terasy na Lucerne?

Jeden z projektov Petr Hรกjek Architekti: Dom umenia, ฤŒeskรฉ Budฤ›jovice, vรฝstava Princรญpy. Inลกtalรกcia Periskopy, 2020.
Jeden z projektov Petr Hรกjek Architekti: Dom umenia, ฤŒeskรฉ Budฤ›jovice, vรฝstava Princรญpy. Inลกtalรกcia Periskopy, 2020. | Zdroj: PETR HรJEK ARCHITEKTI

Krรกsa, pevnosลฅ a stabilita sa mi zdรก mรกlo.

Terasy na Lucerne sa dokonฤili tesne po rozhovore. Vlastne hlavnou tรฉmou vtedajลกieho rozhovoru bolo, ลพe architektรบra musรญ ladiลฅ ako hudobnรฝ nรกstroj. Stรกle vo vaลกich projektoch rezonuje?

Odkedy sme spolupracovali s FEA (Forum experimentelle Architektur vo Viedni โ€“ pozn. red.), tak ma drลพรญ. Zaฤal som sa zaujรญmaลฅ o princรญpy hudobnรฝch kompozรญciรญ, ฤo je pre mลˆa stรกle veฤพmi inลกpiratรญvne. Hlavne pre ten proces tvorby, keฤ sa stavby vlastne komponujรบ.

Teraz som mal moลพnosลฅ premรฝลกlaลฅ o tom, ฤo je zรกkladom architektรบry, ฤo je vlastne v architektรบre doleลพitรฉ.ย Postavili sme krematรณrium pre zvieratรก Vฤ›ฤnรก loviลกtฤ› a ja som musel v niekoฤพkรฝch rozhovoroch odpovedaลฅ na to, preฤo si myslรญm, ลพe architektรบra je viac umenie a menej technika.

Preฤo?

Myslรญm si, ลพe technolรณgia a technika sรบ nahraditeฤพnรฉ zloลพky. Keฤ majรบ architekti k dispozรญcii kameลˆ, stavajรบ pyramรญdy alebo katedrรกly. Keฤ majรบ kompozity, tak tรก architektรบra vyzerรก ako krรญdla lietadiel, ako to robila Zaha Hadid. Je to iba prostriedok. Picasso hovoril, ลพe keby mal len modrรบ farbu, tak by jeho obrazy boli rovnako dobrรฉ, akurรกt by ich maฤพoval modrou.

Myslรญm si, ลพe architektรบra je umenie, pretoลพe stojรญ mimo ฤasu. Ale eลกte by som to doplnil: myslรญm si, ลพe architektรบra mรดลพe maลฅ veฤพa spoloฤnรฉho s vedou. To mi vลพdy naznaฤoval v rozhovoroch Ivan Havel โ€“ princรญpy konceptuรกlnej architektรบry sรบ v urฤitom zmysle vedeckรฉ metรณdy.

Na zaฤiatku sa kriticky skรบmajรบ zadania (teda hypotรฉza), potom sa hฤพadรก rieลกenie, ktorรฉ sa v rรดznych variantoch kritickรฝm spรดsobom โ€žopracuvรกvaโ€œ, ako sa kultivuje nรกzor na stavbu. Aลพ nakoniec sa objavรญ vรฝsledok, ktorรฝ nikto neฤakal. Myslรญm si, ลพe architektรบra je skรดr spojenie umenia a vedy neลพ umenia a techniky.

Architektรบra ako miniatรบrny svet

Vaลกe stavby naozaj vyzerajรบ ako vedeckรฉ nรกstroje zvรคฤลกenรฉ na mierku stavby. Dokonca aj krematรณrium Veฤnรฉ loviskรก.

Je to trochu drzosลฅ nakresliลฅ investorovi veci, ktorรฉ na zaฤiatku nechcel, a myslel si, ลพe ich nebude potrebovaลฅ. Ale na druhej strane to potom bol ochotnรฝ akceptovaลฅ a hlavne zaplatiลฅ. Pretoลพe si myslรญm, ลพe jeho zadanie je jednoducho zoznam vecรญ, ktorรฉ sรบ pragmatickรฉ a vedรบ k naplneniu poslania domu. ฤŒo je, samozrejme, รบplne v poriadku.

Keฤ niekto chce maลฅ rodinnรฝ dom, chce tam maลฅ spรกlลˆu, obรฝvaฤku, jedรกleลˆ. Ale typolรณgia vychรกdza len z toho, ฤo dovtedy investor zaลพil. Nevie si predstaviลฅ, ลพe by mohla fungovaลฅ inak. ลฝe by mohla fungovaลฅ tak, aby ho inลกpirovala, aby v ลˆom prebudila ฤasลฅ osobnosti, o ktorej ani nevedel. Alebo aby mu pomohla v jeho profesii, ktorรก mรดลพe byลฅ รบplne inรก neลพ profesia architekta.

Architektรบra mu mรดลพe pomรดcลฅ skoncentrovaลฅ jeho energiu na to, ฤomu sa venuje. Aj Vฤ›ฤnรก loviลกtฤ› sรบ v podstate prรญstrojom, ktorรฝ privรกdza svetlo optickรฝm kรกblom aลพ k tebe. Je tam silnรฝ okamih, ktorรฝ je univerzรกlny. Jaskyne a podzemnรฉ priestory nรกs fascinujรบ nieฤรญm podobnรฝm ako pohฤพad do ohลˆa alebo na hviezdy. Vnรญmaลก, ลพe si sรบฤasลฅou nieฤoho, ฤo nedokรกลพeลก รบplne opรญsaลฅ.

Asi je to spojenรฉ s naลกou kultรบrnou pamรคลฅou, ktorรก sa zรกhadne prepisuje a dedรญ sa ako skรบsenosลฅ nรกs vลกetkรฝch. Niektorรฉ umeleckรฉ diela dokรกลพu zafungovaลฅ ako tie hviezdy a tie sรบ pre mลˆa dรดleลพitรฉ.

Prebudia vo mne kolektรญvnu pamรคลฅ, ktorรบ mรกm bez toho, aby som o nej premรฝลกlal, skrรกtka sa jej nemรดลพem zbaviลฅ. Tak ja sa snaลพรญm vytvoriลฅ tou architektรบrou to istรฉ โ€“ aby otvorila okno do inej dimenzie, ako keฤ sa ฤlovek pozerรก mikroskopom na nejakรฝ miniatรบrny svet. Preto si pomรกham tรฝmi prรญstrojmi.

Skutoฤne dobrรก architektรบra nรกm ako mikroskop alebo periskop umoลพnรญ vidieลฅ veci, ktorรฉ by sme bez nej nevideli.

Takลพe architektรบra nie je iba nรกstroj na umoลพnenie procesov, ktorรฉ sa v nej majรบ diaลฅ, ale zรกroveลˆ na uvedomenie si procesov.

Pre mลˆa je architektรบra nieฤo viac ako len strecha nad hlavou, druhรฉ ลกaty, do ktorรฝch sa zabalรญm, aby som sa cรญtil bezpeฤne a nezamrzol vonku. Krรกsa, pevnosลฅ a stabilita sa mi zdรก mรกlo. Respektรญve moลพno sa nachรกdzame v dobe, ktorรก sa o nรกs dokรกลพe tak dobre postaraลฅ, ลพe nรกm eลกte ostรกva ฤas viac premรฝลกฤพaลฅ v sรบvislostiach.

Dom periskop, Praha, 2013.
Dom periskop, Praha, 2013. | Zdroj: PETR HรJEK ARCHITEKTI

Nemusรญme stavaลฅ ฤisto utilitรกrne.

Aj tie utilitรกrne stavby majรบ v sebe neskutoฤnรบ krรกsu prรกve preto, ลพe sรบ stavanรฉ jednoducho. รštoฤia na ne ลพivly a kozmickรก geometria je v nich obsiahnutรก viac neลพ v naลกich sรบฤasnรฝch stavbรกch, ktorรฉ mรดลพeme dotovaลฅ klimatizรกciou a kรบrenรญm. Keฤ niekto predtรฝm staval povedzme hrad, tak musel veฤพmi premรฝลกฤพaลฅ o tom, ฤi je tam voda, ako bude natoฤenรฝ k slnku a aby sa dal dobre brรกniลฅ.

Tieto veci my dnes nerieลกime. Architektรบra sa stala plytkou a v podstate je to len pรดdorysnรก typolรณgia, ktorรก odrรกลพa skรดr normy ako obsah. Obsah umoลพลˆuje tomu, kto je v รบtrobรกch dobrej architektรบry, byลฅ lepลกรญm, ako keby v tรฝch รบtrobรกch nebol.

Otvรกra novรฉ moลพnosti

Louis Kahn v diele Ticho a svetlo spomรญna prรญbeh z indickej literatรบry. Kลˆaลพka je chorรก a pripรบtanรก na lรดลพko. Je jar, kvitnรบ stromy. Sluลพobnรก na ลˆu kriฤรญ: โ€žPani, pani, pozrite sa von a uvidรญte, ฤo stvoril boh.โ€œ A ona jej odpovie: โ€žPoฤ dnu a uvidรญลก boha.โ€œ

Skutoฤne dobrรก architektรบra nรกm ako mikroskop alebo periskop umoลพnรญ vidieลฅ veci, ktorรฉ by sme bez nej nevideli. Okno, ktorรฉ sa na nieฤo pozerรก, je uลพ interpretรกcia sveta skrz dom. A to je to, o ฤo mi v architektรบre ide.

Moลพno sa moje domy podobajรบ tรฝm prรญstrojom preto, ลพe tรบลพim spraviลฅ dom tak, aby nรกm otvoril novรฉ moลพnosti. Ako skafander. Zrazu mรดลพem byลฅ medzi rybami a ลพralokmi a mรดj svet je รบplne inรฝ. Skafander je v podstate takรฝ najmenลกรญ dom. Ale viete, ako to myslรญm?

Skutoฤne dobrรก architektรบra nรกm ako mikroskop alebo periskop umoลพnรญ vidieลฅ veci, ktorรฉ by sme bez nej nevideli.

รno, rozumiem. Zรกkladom je splniลฅ normy, na ฤo mรกme materiรกly a technolรณgie, ktorรฉ nรกm ich umoลพลˆujรบ plniลฅ bez hlbลกieho premรฝลกฤพania. Takรฝ istรฝ dom mรดลพe byลฅ postavenรฝ na Islande aj v Grรฉcku a bude fungovaลฅ v obidvoch situรกciรกch fajn, ale bez ฤalลกej pridanej hodnoty. Stรกva sa architektรบra prรญliลก univerzรกlnou?

Ide vลกak aj o to, kto ฤo od nej oฤakรกva. Mnohรญ ฤพudia od architektรบry v podstate niฤ neoฤakรกvajรบ a nieฤo takรฉ by ich aj obลฅaลพovalo. Berรบ to tak, ลพe architektรบra je sluลพba, ktorรก mรก byลฅ v podstate neviditeฤพnรก. ลฝe ten dom mรก byลฅ v pozรญcii servisu, plniลฅ svoj รบฤel a nemรก vlastne obลฅaลพovaลฅ svojou prรญtomnosลฅou.

Je dobrรก architektรบra aj takรก, ktorรก vรกs vyruลกรญ?

Samozrejme, zaลพil som aj domy, ktorรฉ ma vyruลกili. Ale ten pocit nebol nikdy paralelnรฝ. Nikdy som nemal pocit, ลพe by ma nieฤo iritovalo, a zรกroveลˆ by som povedal, ลพe je to รบลพasnรฉ. Skรดr to bolo tak, ลพe k niektorej architektรบre, ktorรบ som nemal rรกd, som dorรกstol mentรกlne.

Jeden z projektov Petr Hรกjek Architekti: Nรกvrh budovy Strednej priemyselnej ลกkoly keramickej a sklรกrskej v Karlovรฝch Varoch, 2020.
Jeden z projektov Petr Hรกjek Architekti: Nรกvrh budovy Strednej priemyselnej ลกkoly keramickej a sklรกrskej v Karlovรฝch Varoch, 2020. | Zdroj: PETR HรJEK ARCHITEKTI

Bunker, ktorรฝ ukrรฝva krematรณrium

Vrรกลฅme sa k Veฤnรฝm loviskรกm. Je to krematรณrium pre domรกcich milรกฤikov konvertovanรฉ zo starรฉho vojenskรฉho bunkra. S tรฝmto nรกpadom priลกiel investor?

On priลกiel s tรฝm, ลพe mรก bunker, ลพe to chcรบ daลฅ dovnรบtra a ลพe mรก ambรญciu, aby to bola architektรบra. Nechcel tam len umiestniลฅ technolรณgie krematรณria a spopolลˆovaลฅ zvieratรก. Nebolo to รบplne jednoduchรฉ zadanie, ale vyrieลกilo sa to na mieste. Prรญroda toho vojenskรฉho obvodu je nedotknutรก. Niฤ tam nebolo a niฤ tam ani byลฅ nesmelo.

Tento malรฝ bunker, v ktorom je krematรณrium, bol pรดvodne pre mobilnรฝ rรกdiolokรกtor, takลพe to bola v podstate dvojgarรกลพ. Keฤ sme priลกli, celรฉ to malo takรบ maskรกฤovรบ kamuflรกลพ. Vลกade rรกstli divokรฉ ruลพe. Krรกsne to voลˆalo a bolo to รบplne neuveriteฤพnรฉ, aลพ na dve diery, kadiaฤพ z bunkra vychรกdzali autรก. Keฤ sme tam stรกli, tak sme si hovorili, ลพe by vlastne bolo najlepลกie zaceliลฅ tรบ dieru v krajine. To sa dรก spraviลฅ okrem inรฉho zrkadlom.

Potom nรกm zaฤali napadaลฅ ฤalลกie veci, ktorรฉ s tรฝm sรบviseli. Na zaฤiatku sme to ani nemali v รบmysle, ale umoลพnili nรกm zaฤaลฅ sa na to pozeraลฅ trochu inak. Bola to takรก ลกtastnรก nรกhoda. V jednom momente sme si uvedomili, ลพe keฤ sa niekto pozerรก do zrkadla, tak sa pozerรก do minulosti. Spomรญna.

Jaskyne a podzemnรฉ priestory nรกs fascinujรบ nieฤรญm podobnรฝm ako pohฤพad do ohลˆa alebo na hviezdy.

Pretoลพe sa vlastne pozerรก do minulosti?

My svojimi zmyslami nevieme vnรญmaลฅ rรฝchlosลฅ svetla. Ale รกno. Obraz, na ktorรฝ sa pozerรกme v zrkadle, tam uลพ v skutoฤnosti nie je. O zlomok sekundy skรดr odletel. V urฤitom slova zmysle je to histรณria. Takลพe keฤ tam niekto ide a nesie zvieratko, tak vlastne spomรญna. A tรฝm, ลพe sa vidรญ v tom zrkadle, tak je sรบฤasลฅou spomienky.

Zase sa vraciame do tej kultรบrnej pamรคti. Podprahovo nรกm pohฤพad do zrkadla evokuje veฤพa symbolickรฝch vรฝznamov, ktorรฉ sa kultรบrne dedia a nemusรญme si ich rozprรกvaลฅ. Pohฤพad do zrkadla spรดsobuje urฤitรบ dobrรบ nostalgiu. Navyลกe v tom obraze je ฤlovek spolu s tรฝm zvieratkom a vidia sa. Je to vlastne poslednรฝ moment, keฤ si to mรดลพu uvedomiลฅ.

Ale keฤลพe sme nechceli, aby tam niekto priลกiel a len sa pozoroval, tak sme zrkadlo defragmentovali. Nakoniec sa zase ukรกzalo, ลพe je to ฤalลกia ลกลฅastnรก nรกhoda. Nevedeli sme to spraviลฅ lepลกie, a ako sa ruฤne lepili jednotlivรฉ zrkadielka, tak kaลพdรฉ je natoฤenรฉ trochu inak. Takลพe keฤ tam prรญdeลก, mรกลก pocit, ลพe tรก stena sa chveje, ten odraz je inรฝ a vyzerรก ako neskutoฤnรฝ, ako silovรฉ pole.

To je pocit, ktorรฝ tam mรก mnoho ฤพudรญ a sรบ tรฝm fascinovanรญ. Pre ฤพudรญ, ktorรญ tam idรบ prvรฝkrรกt, je to ten prvรฝ dojem z veci a to bol asi aj dรดvod, preฤo to Tomรกลก Vocelka nafotil.

Tomรกลก Vocelka, o ktorom hovorรญte, je prvรฝ ฤŒech, ktorรฝ vyhral prestรญลพnu fotografickรบ cenu Sony Award, a to prรกve s fotografiami vรกลกho krematรณria. Vybrali ste si ho cielene?

Vรดbec som nevedel, ลพe bol dom fotografovaลฅ, sรกm som bol prekvapenรฝ. To by ma celkom zaujรญmalo. Mne hovoril, ลพe sa na to pรดvodne vรดbec nechystal. Kรฝm to nevidel naลพivo. Jeho priateฤพka sa tam prechรกdzala s jeho suฤkou Bรกrฤou. Mal ju รญsลฅ iba vyzdvihnรบลฅ. Oฤividne ho miesto zaujalo natoฤพko, ลพe ju tam nafotil, a potom s tรฝm vyhral.

Tomรกลก Vocelka, fotografia z vรญลฅaznej kolekcie Sony Award. Kategรณria architektรบra, 2021.
Tomรกลก Vocelka, fotografia z vรญลฅaznej kolekcie Sony Award. Kategรณria architektรบra, 2021. | Zdroj: PETR HรJEK ARCHITEKTI

Je to stavba, ktorรก mรก byลฅ smรบtoฤnรก a musรญ poskytnรบลฅ priestor pre emoฤne nรกroฤnรฉ momenty. Napriek tomu je mimoriadne fotogenickรก a v dneลกnej dobe sociรกlnych sietรญ sa urฤite stane, ลพe ฤพudia sa chodia fotiลฅ len preto, aby mali fotku na Instagram. Niekto by to moลพno povaลพoval za neรบctivรฉ. Mรก maลฅ architektรบra emoฤnรบ nedotknuteฤพnosลฅ?

Nรกpady som uลพ poฤul rรดzne, chceli tam spraviลฅ aj mรณdnu prehliadku. Myslรญm, ลพe mnoho ฤพudรญ, ktorรญ tam prรญdu, ani nevie, ฤo to vlastne je. Pรกฤi sa im ten efekt. Z historickรฉho uhla vyvstรกva aj otรกzka dรฉmonizรกcie smrti. V minulosti boli cintorรญny v centre miest, Praha ich mรก niekoฤพko, ktorรฉ sรบ vnรบtri a slรบลพia ako parky. ฤฝudia tam idรบ a stretรกvajรบ sa, koฤรญkujรบ.

Myslรญm si, ลพe nemajรบ neprรญjemnรฉ pocity. Cintorรญn je predsa len sรบฤasลฅou nรกลกho sveta. Foucault hovorรญ, ลพe je to jeden z prรญkladov heterotopie, svet vo svete. Ten cintorรญn je vlastne mesto v meste. Mesto mล•tvych a okolo je mesto ลพivรฝch. Aj naลกรญm krematรณriom sme vytvorili takรบ malรบ heterotopiu. Svet v zrkadle. Vidรญm sa niekde, kde evidentne stojรญm, ale vlastne tam nie som. Keฤ sa obraz prevrรกti, tak vidรญลก lรบku. Zrkadlo ako tรฉma sa ukรกzalo omnoho zaujรญmavejลกie, ako sme si vedeli predstaviลฅ.

Ovplyvnenรฝ koronou

ล ลฅastnรก nรกhoda je urฤite prรญbeh viacerรฝch stavieb. Chcela som sa dostaลฅ eลกte k vรฝstave v DOX-e a k plรกnovanej vรฝstave na druhom konci sveta โ€“ v Kรณrei.

Mali sme veฤพa plรกnov aj ponuky, ktorรฉ iลกli dostratena. V plรกne bolo aj Japonsko a USA, pretoลพe v rรกmci ateliรฉru na Vล VU v Bratislave sme robili zรกkladลˆu na Mesiaci. Tak sme sa chceli รญsลฅ pozrieลฅ so ลกtudentmi na ลกtart rakety a zรกroveลˆ vystaviลฅ projekty, ktorรฉ sme vytvorili.

Boli zaujรญmavรฉ nie tรฝm, ลพe by sme dokรกzali vymyslieลฅ novรฉ technolรณgie, ale tรฝm, ลพe sme vzali tie existujรบce a dali sme ich nezvyฤajnรฝm spรดsobom dohromady. Naprรญklad Mirka Groลพรกkovรก spravila tie odstredivky, ฤo bolo veฤพmi peknรฉ.

Virtuรกlne ลกtรบdio, Vล VU, Bratislava, prezentรกcia, nemocnica na Mesiaci, Mirka Groลพรกkovรก, 2019.
Virtuรกlne ลกtรบdio, Vล VU, Bratislava, prezentรกcia, nemocnica na Mesiaci, Mirka Groลพรกkovรก, 2019. | Zdroj: PETR HรJEK ARCHITEKTI

O ฤo konkrรฉtne iลกlo?

Vลกetko, ฤo navrhovala, skutoฤne existuje. Vzala nafukovacie moduly, tie spojila a vybavilo sa to nejakรฝm tubusom a potom tou odstredivou silou vznikรก v tรฝch vnรบtornostiach umelรก gravitรกcia. To bolo sฤพubnรฉ, dokonca sme mali vymyslenรฉ, ako budeme veฤพkรฝ model mesaฤnรฉho krรกtera prepravovaลฅ.

Zisลฅovali sme, akรก veฤพkรก je palubnรก batoลพina a ลพe kaลพdรฝ dรก do kufra nejakรฝ kus. Aby sme nemuseli platiลฅ drahรบ prepravu. Dalo sa to zacvaknรบลฅ do seba, bolo to oฤรญslovanรฉ ako polรญฤka na ลกachovnici, aby sa to dalo potom poskladaลฅ. Mali sme spoฤรญtanรฉ, koฤพko kusov musรญ kaลพdรฝ daลฅ do batoลพiny, aby sme ten model mohli previezลฅ.

Nedoลกlo k tomu. Mali sme byลฅ sรบฤasลฅou Praลพskej jari, mali sme hraลฅ na budove DOX-u, mali prรญsลฅ z hudobnรญci z Rakรบska…

Toto vลกetko padlo v dรดsledku korony?

รno, vลกetko.

Ako to zvlรกdajรบ ลกtudenti? ล tudovaลฅ architektรบru virtuรกlne musรญ byลฅ nรกroฤnรฉ.

Niektorรญ to zvlรกdajรบ lepลกie, inรญ horลกie. Mne ten virtuรกlny priestor vyhovuje a aลพ tak mi to neprekรกลพa. Nabehal som 60 000 km za rok. Teraz sa spolu mรดลพeme rozprรกvaลฅ a ja chvรญฤพkami zabรบdam, ลพe nesedรญme oproti sebe.

Je to, samozrejme, inรฝ spรดsob kontaktu, vลกetky ostatnรฉ zmysly sรบ vyradenรฉ. Poฤujeme inรฉ vnemy, vidรญme nejakรฉ farby, ktorรฉ asi nie sรบ reรกlne, a vidรญme sa malinkรญ. Je to inรฝ druh zรกลพitku. Ale mรดลพeme sa spolu rozprรกvaลฅ v podstate kdekoฤพvek a ide iba o zvyk.

Vรกm to neprekรกลพa?

Mne nie, ale niekto to znรกลกa veฤพmi ลฅaลพko. Vidieลฅ to aj na vรฝsledkoch prรกce โ€“ ฤo ma prekvapilo, myslel som si, ลพe tรกto generรกcia vyrรกstla na digitรกlnych technolรณgiรกch. Zistil som, ลพe ako je teraz kaลพdรฝ sรกm, izolovanรฝ, tak nemรดลพe ฤerpaลฅ energiu celku. Nemรดลพe odpisovaลฅ, nevidรญ, kto ฤo robรญ v priebehu tvorivรฉho procesu. Nemรดลพu si pomรกhaลฅ.

Vลกetko je v tom digitรกlnom svete naplรกnovanรฉ, a ฤo sa do plรกnu nedostane, to nevznikne. Osobnou interakciou vznikรก eลกte nieฤo ฤalลกie. O to je to ochudobnenรฉ. Pokiaฤพ chceme udrลพaลฅ rovnakรบ kvalitu, tak musรญme to, o ฤo sme priลกli, dostaลฅ inรฝm spรดsobom. Iba zatiaฤพ neviem ako.

Naลกlo sa v poslednom obdobรญ nieฤo, ฤo vรกs pozitรญvne inลกpirovalo a nakoplo?

Odpoviem รบprimne. Stretol som kamarรกta, ktorรฝ mal ลฅaลพkรฝ priebeh covidu, a myslel som si, ลพe umrel. A ja som ho stretol na bicykli. Myslel som si, ลพe je to duch. On zastavil a hovorรญ: โ€žฤŒo na mลˆa zรญzaลก?โ€œ A ja mu odpovedรกm: โ€žTy tu nemรกลก byลฅ, ty tu nie si!โ€œ (smiech)

Tak sme si sadli na trรกvu a mal som, neviem preฤo, pocit vรญลฅazstva, ktorรฝ mi on ponรบkol bez toho, aby o tom vedel. Bol som rรกd, ลพe to dokรกzal zvlรกdnuลฅ. Keฤ sa nedarรญ, tak si na to spomeniem.

Poznanรฉ je nepoznanรฉ

A architektรบra?

Musรญm povedaลฅ, ลพe architektรบra sa stala takou sรบฤasลฅou ลพivota, ลพe si neuvedomujem, ลพe ju vnรญmam. Teraz som bol naprรญklad na Malej Strane. Nemusel som sa pretฤบkaลฅ davom turistov a mal som ฤas rozhliadnuลฅ sa a tam som si uvedomil, koฤพko ฤasu trรกvim na miestach, ktorรฉ sรบ nezaujรญmavรฉ, a mohol by som ho pritom trรกviลฅ na miestach, o ktorรฝch si myslรญm, ลพe ich poznรกm.

Zistil som, ลพe som sa tam nikdy skutoฤne nepozrel, ลพe som ich len tak preลกiel. Preto alebo vฤaka tomu, ลพe sme zavretรญ, som si koneฤne detailne vลกimol veci, o ktorรฝch som si myslel, ลพe ich uลพ dรกvno dobre poznรกme. A bolo mi to ฤพรบto. Keฤ sme hฤพadali tento byt, chceli sme byลฅ na Letnej. Je tu nรกdhernรก Stromovka, vedฤพa sรบ krรกsne tenisovรฉ kurty a park s vรฝhฤพadom na mesto.

Tenis hrรกm รบplne na druhej strane mesta, jazdรญm tam autom, sem nechodรญm. V Stromovke som bol dvakrรกt, tento rok ani raz. Proste som tam nebol. Musรญm to zmeniลฅ.

Jeden z projektov Petr Hรกjek Architekti: Zรกkladลˆa na Mesiaci, vรฝstava Galegion, DOX, Praha, 2020.
Jeden z projektov Petr Hรกjek Architekti: Zรกkladลˆa na Mesiaci, vรฝstava Galegion, DOX, Praha, 2020. | Zdroj: PETR HรJEK ARCHITEKTI

Tรฝmto โ€žsyndrรณmom รบnikuโ€œ, hฤพadanรญm nieฤoho podnetnรฉho vรฝhradne mimo miesta a ฤasu, kde sa aktuรกlne nachรกdzame, trpรญ veฤพa ฤพudรญ. Covid nรกs donรบtil hฤพadaลฅ detaily aj v mieste, kde sa momentรกlne nachรกdzaลก, pretoลพe jednoducho nemรกลก na vรฝber. Mimochodom, ja som bรฝvala na ล imรกฤkovej pri Stromovke.

A koฤพkokrรกt ste boli v Stromovke?

Kaลพdรฉ rรกno, chodila som behaลฅ.

To je moลพno len tรฝm, ลพe som lenivรฝ. (smiech)

Vรคฤลกinou ti to, ฤo mรกลก doma, pripadรก straลกne nudnรฉ, lebo okolo toho chodรญลก kaลพdรฝ deลˆ. A mรกลก pocit, ลพe musรญลก รญsลฅ niekam dvetisรญc kilometrov na to, aby si naลกiel inลกpirรกciu.

Aลพ keฤ to stratรญลก, tak ti to dรดjde. Straลกne rรฝchlo to uteฤie a ฤas letรญ.

PETR HรJEK (* 1970)

Vyลกtudoval Fakultu architektรบry ฤŒVUT a ล kolu architektรบry na AVU v Prahe. Zaloลพil architektonickรบ kancelรกriu Hล H architekti (teraz HXH) a vlastnรบ architektonickรบ kancelรกriu Petr Hรกjek ARCHITEKTI.

Medzi jeho realizรกcie patrรญ naprรญklad revitalizรกcia Zรกmockรฉho nรกvrลกia v Litomyลกli, dom Chameleon, expozรญcia nรกrodnรฉho pavilรณnu La Biennale di Venezia 2016, terasy palรกca Lucerna alebo prรญstavba galรฉrie DOX +.

Za svoju prรกcu zรญskal rad domรกcich i medzinรกrodnรฝch ocenenรญ, v roku 2018 zรญskal ocenenie Architekt roka. Pรดsobรญ ako pedagรณg na Vล VU v Bratislave a na FA ฤŒVUT v Prahe.

Karolรญna Balรกลกkovรก
Najฤรญtanejลกie