Vianočná električka po skúšobnej jazde v Janíkovom dvore na juhu Petržalky v Bratislave, 19. december 2024.

Podarilo sa! Petržalkou prešla po trati skúšobná električka. Riadna premávka sa má začať na jar

Niekoľko dní pred Vianocami si môžu mesto Bratislava ako investor a zhotoviteľ Združenie NS MHD Petržalka (hlavný člen Aldesa Construcciones Polska, ďalej Aldesa Construcciones) stavby 2. etapy trate Jungmanova-Janíkov dvor v Petržalke zaknihovať ako dôležitý úspech.

Vo štvrtok popoludní prešla úspešne za 12 minút celou traťou električka plná najmä Petržalčanov, potom predstaviteľov mesta a médií. Bola to vianočne vyzdobená električka Dopravného podniku Bratislavy.

Po vyše 50 rokoch po rozhodnutí postaviť v Petržalke moderné sídlisko má táto mestská časť konečne koľajovú trať zo severu na juh svojho územia. Sen o obnovenej električke do Viedne po roku 1989, o metre či neskôr „ľahkom“ metre, ktoré by postavili Francúzi, zo začiatku 90. rokov minulého storočia je minulosťou. Živá ostala zostala klasická električka.

Túto symbolicky prvú „lastovičku“ v šate vianočnej električky vítali a fotili si popri trati dlhej 3,9 km stovky obyvateľov najväčšej mestskej časti Bratislavy. Aby mohla električka prejsť, bolo treba osadiť 233 trakčných stĺpov, naťahať aj 10,5 km trolejového vedenia, položiť 8 km koľají.

Popri trati sa pracuje v intenzívnom tempe a po prestávke počas sviatkov budú od januára v novom roku pokračovať práce na dokončení chodníkov, komunikáciách, cyklotrasách, prístreškoch, zastávkach a na povoleniach, ktoré je treba, aby sa na jar 2025 mohla začať premávka nízkopodlažných električiek. Na trati je 7 zastávok: Chorvátske rameno, Stred, Zrkadlový háj, Gessayova, Veľký Draždiak, Lietavská a Janíkov dvor.

Prvá etapu trate s dĺžkou 2,4 km zo Šafárikovho námestia ponad rieku Dunaj na Starom moste na Jungmanovu ulicu postavili (Združenie firiem Eurovia SK, Eurovia CS, SMP CZ ) v rokoch 2013 až 2015 a sprevádzkovali v júli 2016. Stavebné práce na 2. etape trate sa začali na jeseň 2021 a majú sa skončiť v roku 2025.

Pre hlavné mesto je to veľmi dôležitá inžinierska stavba, ktorá spojí severovýchod (Rača) a juh Bratislavy (Petržalka s vyše 110-tisíc obyvateľmi) električkovou traťou cez centrum mesta a táto cesta bude trvať 41 minút.

Vianočná električka po skúšobnej jazde v Janíkovom dvore na juhu Petržalky v Bratislave, 19. december 2024.
Vianočná električka po skúšobnej jazde v Janíkovom dvore na juhu Petržalky v Bratislave, 19. december 2024. | Zdroj: Monika Voleková

Primátor Matúš Vallo počas brífingu pripomenul, že ide o urbanistické dokončenie mestskej časti Petržalka, diela architektov Stanislava Talaša a Jozefa Chovanca z konca 60. rokov 20. storočia. „Pre mňa ako architekta je vzrušujúce vidieť, že priečne prepojenia v Petržalke, ktoré sa niekedy zdali nezmyselné, zrazu začnú dávať zmysel aj pre individuálnu automobilovú dopravu. Pribudne nová cyklistická infraštruktúra a nosná dopravná os,“ uviedol.

Námestníčka primátora pre dopravu Tatiana Kratochvílová doplnila, že od januára sa začnú napríklad práce na dopravnom moste na Kutlíkovej ulici, ktorý je súčasťou napriamenia a rozšírenia Kutlíkovej a Pajštúnskej.

Mosty:

Združený most na Rusovskej ceste, ktorým ponad Chorvátske rameno povedie električková trať, cestná doprava, cyklotrať a aj chodník pre peších.
Most pri Farskom kostole Svätej rodiny s dĺžkou 110 m pre električky, kde po stranách povedie aj cyklotrasa a chodník.
Lávka pre peších a cyklistov pod mostom pri Farskom kostole Svätej rodiny
Dopravný most na Kutlíkovej ulici, ktorý je súčasťou napriamenia a rozšírenia Kutlíkovej a Pajštúnskej.
Úprava čaká existujúci most na Panónskej ceste pri Janíkovom dvore, aby na ňom mohli zastavovať autobusy MHD. Nové rampy prepoja túto zastávku pre autobusy s novou zastávkou električky.

Zdroj: mesto Bratislava

Na konečnej v Janíkovom dvore, v susedstve rezidenčného projektu Slnečnice, je vo výstavbe otočisko električiek a stojí už hala vozovne, takže električky budú môcť začínať a končiť v Petržalke. Druhým aspektom je podpora ekologickej koľajovej dopravy , DBP predbežne odhaduje, že denne bude využívať túto časť trate 30-tisíc ľudí z Petržalky.

Výstavba vozovne v depe v Janíkovom dvore v Bratislave-Petržalke.
Výstavba vozovne v depe v Janíkovom dvore v Bratislave-Petržalke | Zdroj: Monika Voleková

Mesto informovalo, že je položených 5-tisíc m2 rozchodníka z 22-tisíc m2, v blízkosti trate pribudne v 1 512 vzrastlých stromov a 7 046 m2 kríkov. V rámci náhradnej výsadby sa vysádza ďalších 725 stromov a 4 108 m2 kríkov. Segregovaná cyklotrasa bude mať dĺžku 6 km.

Vznikne aj nová križovatka pri moste na Rusovskej ceste alebo na Pajštúnskej ulici, ktorá bude spoločne s Kutlíkovou „napriamená“ a rozšírená na štyri pruhy. Zmenou prešli aj križovatky na Jantárovej ceste s Betliarskou a Lietavskou, Jasovská a Šintavská.

Objekty na trase 2. etapy električkovej trate v úseku Jungmanova – Janíkov dvor v Bratislave

Úsek Jungmanova – Janíkov dvor: 3,9 km
Úprava trate Bosákova – Jungmanova: 490 m
Mosty: 4
Križovatky riadené signalizáciou: 9
Segregovaná cyklotrasa popri trati: 6 km
Prístrešky na zastávkach: 33

Zdroj: petrzalskaelektricka.sk