Podฤพa IUR sรบ v pripravovanom stavebnom zรกkone nevyrieลกenรฉ zรกsadnรฉ problรฉmy
Inลกtitรบt urbรกnneho rozvoja dnes do parlamentu poslal otvorenรฝ list. V liste poslancov Nรกrodnej rady Slovenskej republiky upozorลuje na zรกsadnรฉ problรฉmy nรกvrhu stavebnรฉho zรกkona, ktorรฝ bude predmetom rokovania na aktuรกlnej schรดdzi NR SR. Napriek skutoฤnosti, ลพe Ministerstvo dopravy, vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR odstrรกnilo viacerรฉ zรกsadnรฉ problematickรฉ รบpravy a vysporiadalo sa ฤiastoฤne aj s otรกzkou ฤiernych stavieb, IUR mรก za to, ลพe v nรกvrhu novรฉho stavebnรฉho zรกkona prevaลพujรบ negatรญva nad jeho pozitรญvami.
Vรฝkonnรฝ riaditeฤพ IUR ing. Juraj Suchรกnek tvrdรญ: „Zรกkon nie je v takom znenรญ a tak prepracovanรฝ, aby mohol byลฅ schvรกlenรฝ a najmรค, aby mohol nadobudnรบลฅ v tomto znenรญ รบฤinnosลฅ od 1.7.2016.“
K parlamentnej tlaฤi 1573 (nรกvrh novรฉho stavebnรฉho zรกkona)
Vรกลพenรก pani poslankyลa,
Vรกลพenรฝ pรกn poslanec,
dovoฤพujeme obrรกtiลฅ sa na Vรกs v sรบvislosti s nรกvrhom novรฉho stavebnรฉho zรกkona (parlamentnรก tlaฤ 1573), ktorรฝ je na programe aktuรกlnej schรดdze Nรกrodnej rady Slovenskej republiky.
Inลกtitรบt urbรกnneho rozvoja (IUR) je neziskovรก organizรกcia, ktorรก zdruลพuje vลกetky profesie pรดsobiace v oblasti urbรกnneho rozvoja a tvorby krajiny. Architektov, developerov, inลพinierov, projektantov, stavebnรฉ firmy, ale aj predstaviteฤพov finanฤnรฝch inลกtitรบciรญ, marketingovรฝch odbornรญkov, prรกvnikov, realitnรฉ kancelรกrie, sprรกvcov nehnuteฤพnostรญ i reprezentantov samosprรกv a orgรกnov ลกtรกtnej sprรกvy.
IUR sa iniciatรญvne zapรกjal a z odbornรฉho prostredia predkladal kontinuรกlne pripomienky v procese prรญpravy novรฉho stavebnรฉho zรกkona.
Napriek skutoฤnosti, ลพe ministerstvo dopravy odstrรกnilo viacerรฉ zรกsadnรฉ problematickรฉ รบpravy a vysporiadalo sa ฤiastoฤne aj s otรกzkou ฤiernych stavieb, mรกme za to, ลพe v nรกvrhu novรฉho stavebnรฉho zรกkona prevaลพujรบ negatรญva nad jeho pozitรญvami. Zรกkon nie je v takom znenรญ a tak prepracovanรฝ, aby mohol byลฅ schvรกlenรฝ a najmรค, aby mohol nadobudnรบลฅ v tomto znenรญ รบฤinnosลฅ od 1.7.2016.
V prvom rade opรคtovne poukazujeme na skutoฤnosลฅ, ลพe nรกvrh zรกkona nesplnil svoje ambรญcie zjednoduลกiลฅ administratรญvne procesy a priniesลฅ rรฝchlejลกie a transparentnejลกie konania. Stavebnรฝ zรกkon v navrhovanom znenรญ neznamenรก ลพiaden progresรญvny pokrok, ale naopak je len komplikovanรฝm prerobenรญm teraz platnรฉho zรกkona. V prรญpade aplikรกcie navrhovanรฉho zรกkona predpokladรกme rovnakรฉ problรฉmy v praxi eลกte znรกsobenรฉ zmรคtkom v aplikรกciรญ novรฝch inลกtitรบtov.
Stavebnรฝ zรกkon sa dotรฝka najลกirลกieho moลพnรฉho poฤtu subjektov, zasiahne od ลกirokej vrstvy obyvateฤพov a malรฝch stavebnรญkov aลพ po vรฝznamnรฝch stavebnรฝch investorov, samosprรกvu a ลกtรกt a ich projekty vรฝstavby infraลกtruktรบry, ฤi strategickรฝch parkov.
Dovoฤพujeme si niลพลกie uviesลฅ vybranรฉ okruhy problรฉmov, ktorรฉ vyplรฝvajรบ z novรฉho stavebnรฉho zรกkona. Myslรญme si, ลพe nรกvrh zรกkona by nemal byลฅ v takomto znenรญ schvรกlenรฝ a รบฤinnรฝ v polovici budรบceho roka, inak spรดsobรญ zmรคtok v รบzemnom plรกnovanรญ a predraลพรญ a predฤบลพi jednotlivรฉ postupy vรฝstavby najmรค pre malรฝch stavebnรญkov. (Niลพลกie uvedenรฉ body sรบ podrobnejลกie uvedenรฉ v zรกvere listu.)
1. Napriek pรดvodnรฉmu zรกmeru skrรกtiลฅ lehoty konanรญ, predloลพenรฝ nรกvrh zรกkona konania predlลพuje.
2. Zbytoฤnรฝ inลกtitรบt povinnรฉho zastavovacieho plรกnu komplikuje, predlลพuje a predraลพuje vรฝstavbu.
3. Nรกvrh zรกkona neumoลพลuje skolaudovaลฅ energeticky sebestaฤnรฉ budovy ako je naprรญklad Chata pod Rysmi, alebo inรฉ modernรฉ, ekologickรฉ rodinnรฉ domy.
4. Nejasnรก รบprava prechodnรฝch ustanovenรญ mรดลพe maลฅ radikรกlny dopad na beลพnรฝch obฤanov najmรค starลกรญch, ฤi menej vzdelanรฝch ฤพudรญ.
5, 6 a 7 Viacerรฉ nedopracovanรฉ detaily v nรกvrhu zรกkona mรดลพu celรฝ povoฤพovacรญ proces zastaviลฅ.
8. Krรกtka lehota do nadobudnutia รบฤinnosti zรกkona nedรกva dostatoฤnรฝ ฤas na potrebnรฉ ลกkolenia pre zamestnancom stavebnรฝch รบradov.
9. V aktuรกlnej podobe je novรฝ zรกkon nejasnรฝ, tieลพ treba pripraviลฅ a odrokovaลฅ viacerรฉ vyhlรกลกky a tieลพ novely ฤalลกรญch prรกvnych predpisov (ktorรฉ eลกte nepreลกli pripomienkovanรญm odbornej verejnosti), bez ktorรฝch je zรกkon neaplikovateฤพnรฝ v praxi.
Podrobnejลกie k bodom z prvej ฤasti listu:
1. Podฤพa platnรฉho stavebnรฉho zรกkona moลพno uviesลฅ, ลพe zรกkonnรก lehota pre rozhodnutie v zloลพitejลกรญch prรญpadoch je vrรกtane lehรดt na doruฤovanie do vlastnรฝch rรบk 90 dnรญ, v skutoฤnosti je tento proces vรฝrazne dlhลกรญ. Navrhovanรฝ zรกkon sรญce chcel zreรกlniลฅ lehoty rozhodovania, avลกak zrejmรก obava je, ลพe aplikรกcia inลกtitรบtu neฤinnosti bude rovnako nepouลพiteฤพnรก ako v sรบฤasnosti. Pri prepoฤรญtanรญ pritom novรฝ stavebnรฝ zรกkon znamenรก pri doruฤovanรญ do vlastnรฝch rรบk v beลพnรฝch prรญpadoch lehotu aลพ 165 dnรญ do prรกvoplatnรฉho rozhodnutia, a to nepoฤรญtame so ลพiadnymi komplikรกciami. Novรฝ zรกkon teda objektรญvne zdvojnรกsobil lehoty na konania a nie skrรกtil, ฤo bol proklamovanรฝ cieฤพ.
2. Nรกvrh zรกkon zavรกdza novรฝ inลกtitรบt รบzemnoplรกnovacej dokumentรกcie โ zastavovacรญ plรกn; vyลพaduje sa povinnosลฅ jeho obstarania vลพdy, ak ide o zรกmer rozsiahlej novej vรฝstavby v obytnom รบzemรญ a v zmieลกanom รบzemรญ v obci, ktorรฉ je vรคฤลกie ako 3 ha. Zรกroveล mรก maลฅ zastavovacรญ plรกn obmedzenรบ platnosลฅ 4 roky – z pohฤพadu jednotlivca, ktorรฝ vlastnรญ pozemok na budรบcu vรฝstavbu rodinnรฉho domฤeka mรดลพu nastaลฅ minimรกlne dve situรกcie, pri ktorรฝch navrhovanรก รบprava zastavovacieho plรกnu je neprimeranรก a diskriminaฤnรก:
a) ak naprรญklad รบzemnรฝ plรกn urฤรญ lokalitu v ktorej vlastnรญte pozemok na rozsiahlu novรบ vรฝstavbu, aby ste v nej mohli zaฤaลฅ povoฤพovacie konanie, obec musรญ schvรกliลฅ najprv zastavovacรญ plรกn โ nie je moลพnรฉ, aby ste zaฤali stavaลฅ na zรกklade รบzemnรฉho rozhodnutia a stavebnรฉho povolenia. Problรฉmom vลกak je, ลพe obec nemรก povinnosลฅ na vรกลก podnet tento zastavovacรญ plรกn schvรกliลฅ. Nรกklady na obstaranie zastavovacieho plรกnu sรบ nepomerne vรคฤลกie ako nรกklady na prijatie jednรฉho รบzemnรฉho rozhodnutia. Bude maลฅ obec vรดbec finanฤnรฉ prostriedky, dostatok odbornรฝch pracovnรญkov, a najmรค vรดฤพu obstarรกvaลฅ zastavovacie plรกny? Alebo ak bude chcieลฅ vlastnรญk pozemku povoliลฅ v takejto zรณne napr. rodinnรฝ dom, bude musieลฅ zaplatiลฅ obci zastavovacรญ plรกn v hodnote niekoฤพko tisรญc eur (v sรบฤasnosti by zaplatil poplatok za รบzemnรฉ a stavebnรฉ konanie โ stovky eur) a opรคลฅ bez istoty, ลพe ho poslanci schvรกlia.?
b) kรบpite si pozemok napr. v naplรกnovanom satelite na รบzemรญ ktorรฉho, je zastavovacรญ plรกn s tรฝm, ลพe pre umiestnenie stavby vรกm staฤรญ stavebnรฉ povolenie, keฤลพe zastavovacรญ plรกn existuje;. Kรฝm sa vรกm vลกak podarรญ zรญskaลฅ stavebnรฉ povolenie a hypotรฉku, mรดลพe sa staลฅ, ลพe zastavovaciemu plรกnu skonฤรญ platnosลฅ – na zรกklade zastavovacieho plรกnu ste si naplรกnovali vรฝstavbu, zรญskali hypotรฉku, ktorรบ prรญpadne uลพ splรกcate – nebude existovaลฅ inรก moลพnosลฅ, ako nanovo obstaraลฅ zastavovacรญ plรกn pre celรฉ รบzemie, ฤo vรฝrazne predraลพรญ a predฤบลพi celรฝ proces vรฝstavby.
Povinnosลฅ zastavovacieho plรกnu v navrhovanom znenรญ popiera akรฉkoฤพvek prรญpadnรฉ benefity tohto inลกtitรบtu, zรกroveล obmedzenรก platnosลฅ na 4 roky (max 6rokov) je nedรดvodnรก a predstavuje zbytoฤnรฉ vynakladanie prostriedkov, tak drobnรฝch stavebnรญkov ako aj pre obce, ktorรฉ teraz nemajรบ dostatok prostriedkov na รบzemnรฉ plรกny obcรญ, nie to eลกte na opakovanรฉ zastavovacie plรกny. Na zรกklade vyลกลกie uvedenรฉho odporรบฤame, aby zastavovacรญ plรกn bol vรฝluฤne dobrovoฤพnรฝm nรกstrojom รบzemnรฉho plรกnovania a zรกroveล aby nebola obmedzenรก jeho platnosลฅ.
3. Nรกvrh zรกkona obsahuje tieลพ viacero nezrovnalostรญ v konaniach, naprรญklad nebude moลพnรฉ skolaudovaลฅ autonรณmne domy a to napriek silnejรบcemu trendu energetickej samostatnosti a zvyลกovania energetickej efektรญvnosti. Ak by za รบฤinnosti novรฉho stavebnรฉho zรกkona doลกlo k zniฤeniu chaty pod Rysmi, nebolo by ju moลพnรฉ obnoviลฅ a novรบ stavbu skolaudovaลฅ, keฤลพe nie je moลพnรฉ skolaudovaลฅ stavbu, ktorรก nie je napojenรก na verejnรฝ elektrickรฝ rozvod (rovnako nebude moลพnรฉ kolaudovaลฅ stavby nepripojenรฉ na verejnรบ kanalizรกciu, a to ani takรฉ, ktorรฉ vรดbec nepotrebujรบ takรบto prรญpojku).
4. Za nie veฤพmi vhodnรบ z hฤพadiska vlastnรญkov malรฝch stavieb resp. starลกรญch stavieb moลพno povaลพovaลฅ aj รบpravu prechodnรฝch ustanovenรญ zรกkona. Nie je zrejmรฉ, ฤi po uplynutรญ termรญnu pre podanie ลพiadosti o dodatoฤnรบ legalizรกciu starลกรญch stavieb sa stavba stรกva nepovolenou, takลพe tieto โstarรฉโ stavby sa budรบ povaลพovaลฅ za nepovolenรฉ podฤพa navrhovanรฉho zรกkona โ s jedinou moลพnosลฅou ich odstrรกnenia. Prakticky to mรดลพe viesลฅ k problรฉmom najmรค pri starลกรญch obyvateฤพoch, alebo menej informovanรฝch obyvateฤพov, kedy podฤพa aktuรกlneho nรกvrhu nedolegalizovanรฉ stavby sa po roku 2024 budรบ musieลฅ odstrรกniลฅ. Napr. sused mรก prรญstavbu, alebo podkrovie postavenรฉ bez povolenia a bude ju musieลฅ zbรบraลฅ? Budรบ sa takรฝmto spรดsobom rieลกiลฅ susedskรฉ spory? Ak odmietne vlastnรญk stavbu odstrรกniลฅ, pรดjde o vysลฅahovanie na zรกklade sรบdnych rozhodnutรญ?
5. Podฤพa nรกvrhu zรกkona by nemohol stavebnรฝ รบrad preruลกiลฅ stavebnรฉ konanie napr. v prรญpade, ak by stavebnรญk z dรดvodu vรกลพnej choroby alebo nehody poลพiadal o preruลกenie na dlhลกie ako 30 dnรญ, keฤลพe to nรกvrh zรกkona vyluฤuje. Hlavou 22 je tieลพ prรญpad, kedy stavebnรญk poลพiada o preruลกenie konania z dรดvodu zรญskania zรกvรคznรฉho stanoviska, ktorรฉ vลกak zo zรกkona mรดลพe byลฅ vydanรฉ aj v 60 dลovej lehote, stavebnรฝ รบrad ale mรดลพe preruลกiลฅ konanie na nรกvrh len na 30 dnรญ.
6. Dostatoฤne nie je prepracovanรก ani รบprava tรฝch konanรญ, kedy sa na pozemku nachรกdza umeleckรฉ dielo neznรกmeho autora โ v takomto prรญpade tieลพ mรดลพe dรดjsลฅ k prรญpadu, ลพe bude z procesnรฝch dรดvodov znemoลพnenรก novรก vรฝstavba.
7. Z nรกvrhu zรกkona tieลพ vyplรฝva, ลพe ak by dรดvodom zaฤatia stavby bez povolenia bolo ohrozenie spรดsobenรฉ prรญrodnรฝmi vplyvmi, omeลกkanรญm sรบvisiacej alebo nadvรคzujรบcej stavby alebo znehodnotenie nedokonฤenej stavby poveternostnรฝmi vplyvmi, naprรญklad v prรญpade zniฤenia strechy hradu vรญchricou, tak nie je moลพnรฉ povoliลฅ pokraฤovaลฅ ฤalej v stavebnรฝch prรกcach a v tรฝchto prรญpadoch by musela byลฅ takto vzniknutรก stavba odstrรกnenรก ako nepovolenรก stavba.
8. Aplikรกcia novรฉho stavebnรฉho konania si bude vyลพadovaลฅ dรดslednรฉ preลกkolenie stoviek pracovnรญkov stavebnรฝch รบradov, ale aj masรญvnu osvetu stavebnรญkov โ okrem inรฉho aj z dรดvodu, ลพe v prรญpade vรฝstavby bez povolenia alebo v rozpore s nรญm uลพ nebude existovaลฅ spรคtnรฝ chod, ako takรบto stavbu neodstrรกniลฅ. V tomto prรญpade poukazujeme naprรญklad na nedรกvno medializovanรฝ prรญpad dobrovoฤพnรญckej aktivity upratania a zlepลกenia prostredia vรฝstavbou mobiliรกru na verejnom priestore v Pieลกลฅanoch โ v prรญpade platnosti novรฉho zรกkona by takรกto aktivita uลพ nemohla vzniknรบลฅ resp. musela by byลฅ takรกto โverejnosti prospeลกnรกโ vรฝstavba odstrรกnenรก. Mรกme za to, ลพe legisvakanฤnรก lehota nie je v tomto prรญpade dostatoฤnรก, ani pre prรญpravu ลกiestich vykonรกvacรญch vyhlรกลกok, ani pre nevyhnutnรบ prรญpravu novelizรกciรญ ฤalลกรญch sรบvisiacich predpisov (napr. zรกkon o ochrane pamiatkovรฉho fondu).
9. Nรกvrh zรกkona obsahuje oproti verzii, ktorรก bola v medzirezortnom pripomienkovom konanรญ podstatnรฉ zmeny, viacerรฉ navrhovanรฉ inลกtitรบty preto nepreลกli hlbลกou analรฝzou ich aplikรกcie v praxi a nestihli sa odstrรกniลฅ nezrovnalosti. Nie je naprรญklad vรดbec zrejmรฉ, ฤi sa vรดbec bude a na zรกklade akรฉho aktu umiestลovaลฅ rodinnรฝ dom – jednoduchรก stavba na pozemok. Z navrhnutรฉho znenia nie je moลพnรฉ vylรบฤiลฅ, ลพe by niekto na umiestnenie rodinnรฉho domu na pozemku urฤenom na zastavanie v zastavenej oblasti vyลพadoval prijatie naprรญklad รบzemnรฉho plรกnu zรณny alebo zastavovacieho plรกnu a tรฝm urฤil zastavovacie podmienky inak stavebnรบ รบrad neumoลพnรญ umiestnenie rodinnรฉho domu; uvedenรฝ postup je vลกak takmer nedosiahnuteฤพnรฝ pre individuรกlneho malรฉho stavebnรญka.
ฤakujeme Vรกm za pozornosลฅ, ktorรบ venujete prรญprave novรฉho stavebnรฉho zรกkona.
Ilustraฤnรฉ foto: Dano Veselskรฝ