Podstatou mรฝta je spravodlivรฝ vรฝber

Podstatou mรฝta je spravodlivรฝ vรฝber

Ak sa pozrieme do histรณrie, mรฝto existuje uลพ od stredoveku. Istou formou spoplatnenia diaฤพnic sรบ diaฤพniฤnรฉ nรกlepky, priฤom od januรกra 2010 kย nim pribudol elektronickรฝ mรฝtny systรฉm. Oย jeho zavedenรญ aย รบlohe Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti (NDS) vย tomto procese nรกm porozprรกval generรกlny riaditeฤพ NDS Ing.ย Igor Choma.

Kedy vznikla prvรก myลกlienka zaviesลฅ na Slovensku elektronickรฝ mรฝtny systรฉm aย ฤo je jeho podstatou?
Oย spoplatลˆovanรญ mรฝta na diaฤพniciach hovoria materiรกly vlรกdy zย 90. rokov minulรฉho storoฤia aย ฤalลกie zย rokov 2002 aลพ 2005. Tie uลพ vรกลพnejลกie informujรบ oย prรญprave elektronickรฉho mรฝta ako jednej zย najspravodlivejลกรญch foriem jeho vรฝberu. ฤŽalลกou podstatnou myลกlienkou je, ลพe mรฝto sa zatiaฤพ vyberรก od ฤพudรญ, ktorรญ podnikajรบ na diaฤพniciach, teda od prepravcov. Vozidiel nad 3,5 tony na sรบkromnรฉ รบฤely je minimรกlny poฤet.

Mรฝtny systรฉm je odbornรก, ลกpecializovanรก tรฉma, kde ide oย prรญpravu hardvรฉrov, softvรฉrov, OBU jednotiek atฤ., preto sa jeho prรญprava zverila do rรบk odbornรญkom. Skรบsenosti zย ฤŒeskej republiky sme nemohli vyuลพiลฅ, keฤลพe tam je od zaฤiatku zadefinovanรฝ mikrovlnnรฝ systรฉm. Na Slovensku sme chceli buฤ minimรกlne hybridnรฝ systรฉm โ€“ kombinรกciu mikrovlnnรฉho so satelitnรฝm, alebo ฤisto satelitnรฝ systรฉm. Zย 98 percent mรกme satelit, ktorรฝ je doplnenรฝ mikrovlnnรฝm systรฉmom len vย prรญpadoch kontroly mรฝta na diaฤพniฤnรฝch brรกnach. Oba systรฉmy sa vzรกjomne dopฤบลˆajรบ. Mikrovlnnรฝ kontroluje, ฤi satelit vykonรกva sprรกvne transakcie, aย pri prechode cez mรฝtnu brรกnu eviduje aย porovnรกva skutoฤnosลฅ so systรฉmovรฝmi รบdajmi. Je veฤพmi efektรญvny aย vyuลพรญva sa aj na odhaฤพovanie neplatiฤov.

Akรบ รบlohu vย celom procese zohrรกva Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ?

NDS pripravuje mรฝto od zaฤiatku, teda od roku 2006. Za svoje investiฤnรฉ รบvery, ktorรฉ mรก zย minulosti, neruฤรญ svojรญm majetkom, ale prรกve budรบcimi prรญjmami zย vรฝberu mรฝta. Vย naลกom zรกujme teda bolo mรฝto spustiลฅ ฤo najskรดr. Faktom je, ลพe prรญprava trvala dlho aย verejnรฉ obstarรกvanie sa podarilo uskutoฤniลฅ aลพ na tretรญkrรกt. Zo sรบฤasnรฉho pohฤพadu sme vลกak urobili dobre, pretoลพe keby sa nenapravili chyby, ktorรฉ vtedy vznikli, vrรกtili by sme sa oย dva roky spรคลฅ.

Mรฝto je PPP projekt na 13 rokov aย po uplynutรญ tejto lehoty sa stรกva majetkom NDS so vลกetkรฝm, ฤo kย tomu patrรญ. Na zรกklade zmluvy vลกak NDS mรดลพe celรฝ systรฉm kedykoฤพvek odkรบpiลฅ. Prevรกdzkovateฤพom je spoloฤnosลฅ SkyToll aย prvรฝ polrok je nรกbehovรฝ. Prvรฝ kvartรกl je bez pokรบt, vย druhom kvartรกli sa vย prรญpade neplnenia zmluvnรฝch ustanovenรญ platรญ 50 percent vรฝลกky pokรบt. Od 1. jรบla 2010 sa uลพ zmluva musรญ dodrลพiavaลฅ naplno. Akรฉkoฤพvek nesplnenie kritรฉria zย hฤพadiska efektivity vรฝberu mรฝta sa bude tvrdo sankcionovaลฅ. Minimรกlne prvรฝ rok je dรดleลพitรฝ na to, aby sme zistili รบplnรบ efektรญvnosลฅ mรฝtneho systรฉmu.

Do akej miery bude moลพnรฉ okrem splรกcania รบverov financovaลฅ zย mรฝta aj diaฤพnice?

Mรฝto budeme splรกcaลฅ 13 rokov, priฤom za prvรฉ ลกtyri roky by sa malo zaplatiลฅ asi 50 percent jeho zriadenia aย zvyลกnรฉ roky budรบ splรกtky miernejลกie. Poฤas tรฝchto ลกtyroch rokov bude moลพnรฉ platiลฅ รบvery aย รบroky zย minulosti, na diaฤพnice nemรดลพe รญsลฅ niฤ, ale po prvรฝch ลกtyroch rokoch budeme schopnรญ nielen splรกcaลฅ รบvery, ale aj investovaลฅ do infraลกtruktรบry aย financovaลฅ opravy, รบdrลพby atฤ. Samozrejme, ลพe predpokladรกme aj nรกrast intenzity dopravy, aย tรฝm aj vรฝberu mรฝta.

Po ลกtyroch rokoch budete maลฅ aj niลพลกรญ prรญdel zo ลกtรกtneho rozpoฤtu?
NDS je sรบkromnรก akciovรก spoloฤnosลฅ, aj keฤ jej stopercentnรฝm vlastnรญkom je ลกtรกt. Pre ลกtรกt robรญme investorskรบ ฤinnosลฅ, na druhej strane vลกetky รบseky, ktorรฉ sรบ naลกรญm majetkom, si vyลพadujรบ prostriedky na opravu aย รบdrลพbu. Zatiaฤพ nรกm ลกtรกt na to prispieva, no vย budรบcnosti by sme tieto ฤinnosti chceli financovaลฅ nezรกvisle, zo svojich vlastnรฝch zdrojov. Sme zaลฅaลพenรญ minulosลฅou, ale oย ลกtyri roky bude priestor na odลฅaลพenie ลกtรกtneho rozpoฤtu oย รบdrลพbu aย sprรกvu. Dlhodobรก vรญzia NDS je vย pribliลพne 20-roฤnom ฤasovom horizonte รบplne odรญsลฅ zo ลกtรกtneho rozpoฤtu โ€“ po doฤerpanรญ fondov aย dobudovanรญ zรกkladnej siete diaฤพnic.

ฤŒo rozhodovalo pri rozdeฤพovanรญ รบsekov aย ako prebiehalo ich spoplatลˆovanie?
Pred spustenรญm mรฝta prebiehalo mnoลพstvo diskusiรญ aย pripravili sa ลกtรบdie oย tom, ฤo aย ako je nevyhnutnรฉ spoplatniลฅ. Chceli sme sa vyhnรบลฅ situรกcii, ktorรก nastala vย ฤŒR alebo Maฤarsku, kde sรบ spoplatnenรฉ len diaฤพnice. Len ฤo to urobรญte, prepravcovia majรบ tendenciu prechรกdzaลฅ na cesty niลพลกej kategรณrie. Spoplatniลฅ cesty I., II. aย III. triedy vลกak ฤeskรฝ mikrovlnnรฝ systรฉm neumoลพลˆuje. Museli by vybudovaลฅ brรกny aj na ostatnรฝch cestรกch, ฤo je obrovskรฝ rozsah investรญciรญ. Preto ฤŒesi prehodnocujรบ aย podobne ako Rakรบลกania uvaลพujรบ oย prechode na satelitnรฝ systรฉm. Tender na spoplatnenie ciest I., II. aย III. triedy sa pripravuje aj vo Francรบzsku aย Poฤพsku. Zatiaฤพ jedinou krajinou okrem Slovenska, ktorรก mรก satelitnรฝ systรฉm, je Nemecko. Momentรกlne by len tieto dve krajiny mohli prejsลฅ na interoperabilitu. Cieฤพom mรฝtneho systรฉmu je, aby vย celej Eurรณpe existovala jedna OBU jednotka, ktorรบ si kรบpite vย ktorejkoฤพvek krajine โ€“ aย faktรบra za prejazd vย jednotlivรฝch ลกtรกtoch vรกm prรญde priamo domov.

ฤŒo sa tรฝka Slovenska, chceli sme sa vyhnรบลฅ tomu, aby vozidlรก odchรกdzali na inรฉ cesty, najmรค paralelnรฉ. Kย spoplatnenรฝm diaฤพniฤnรฝm รบsekom teda pribudli paralelnรฉ รบseky, ktorรฉ sa podฤพa zรกkona musia stavaลฅ zo strategickรฝch dรดvodov, aย cesty I. triedy, ktorรฉ sรญce nie sรบ paralelnรฉ, ale vedรบ na miestach budรบcej diaฤพnice, ฤiลพe na medzinรกrodnรฝch ลฅahoch.

Zย hฤพadiska cenovรฝch relรกciรญ aย poลพiadaviek dopravcov je teraz systรฉm nastavenรฝ optimรกlne?

Odpor proti spoplatneniu inรฝch รบsekov ciest I. triedy ako paralelnรฝch, samozrejme, existuje. Ak by sa vลกak nespoplatnili, doprava by sa presunula na miesta, kde na ลˆu infraลกtruktรบra nie je urฤenรก. Na Slovensku jazdรญ vรคฤลกina dopravcov po diaฤพniciach, pretoลพe sรบ rรฝchlejลกie, bezproblรฉmovรฉ aย komfortnรฉ. Rozdiel vย poplatku medzi diaฤพnicou aย cestou I. triedy je malรฝ.

Plรกnuje sa spustenie mรฝtneho systรฉmu pre osobnรฉ autรก?

Tรบto snahu nemรกme. Neoฤakรกvame, ลพe by bol prรญjem omnoho vyลกลกรญ, pretoลพe osobnรฉ auto jednoduchลกie prejde po ceste I. alebo II. triedy. ฤŽalลกou otรกzkou je ochrana osobnรฝch รบdajov, sย ฤรญm by musela legislatรญva poฤรญtaลฅ. Eรš zadefinovala aj mรฝtny systรฉm pre osobnรฉ vozidlรก, termรญn vลกak zatiaฤพ nie je urฤenรฝ. Pre nรกs je dรดleลพitรฉ vysunรบลฅ nรกkladnรบ dopravu zย ciest niลพลกรญch tried, ktorรฉ nie sรบ na jej intenzitu stavanรฉ. Zย hฤพadiska dynamickรฝch รบฤinkov na ceste je jeden prejazd naloลพenรฉho kamiรณna porovnateฤพnรฝ sย prejazdom 20ย 000 osobnรฝch รกut aย takรฉto zaลฅaลพenie dopravou vie uniesลฅ bez devastรกcie len diaฤพnica.ย 

Ako vย sรบฤasnosti hodnotรญte mรฝtny systรฉm?
Momentรกlne nedosahujeme plรกnovanรฉ prรญjmy, je to osem aลพ desaลฅ percent pod oฤakรกvanรญm. Systรฉm vลกak funguje dobre aย nemรกme dรดvod tento plรกn meniลฅ. Relevantnรฉ mesiace na porovnรกvanie sรบ mรกj aย jรบn, priฤom ฤalลกie vyhodnotenia budรบ prebiehaลฅ aลพ po roku prevรกdzkovania mรฝta.

Rozhovor pripravila Magdalรฉna Lukรกฤovรก
FOTO: archรญv Igora Chomu

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise
Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.