Ponúkame viac než len surový obchod (profil spoločnosti ArcelorMittal Construction Slovakia, s. r. o.)
V súčasnosti je častým modelom expanzie zahraničného výrobcu investovanie do jestvujúcej lokálnej fabriky a jej následné začlenenie do štruktúry koncernu. Spoločnosti, ktoré budujú nové prevádzky na zelenej lúke, sú v menšine. Práve do tejto druhej skupiny patrí aj spoločnosť ArcelorMittal Construction Slovakia, s. r. o., ktorá sa po deviatich rokoch výhradne obchodného pôsobenia na slovenskom trhu rozhodla oprieť o vlastnú produkciu. Jej technický manažér Róbert Hilkovič tvrdí, že nevyrába obyčajný materiál na obyčajné plechové búdy. V rozhovore, ktorý vznikal v hektickej atmosfére veľtrhu Coneco, nám prezradil čo-to z filozofie spoločnosti i jej plánov na nasledujúce roky.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Odborná i laická verejnosť pozná vašu spoločnosť skôr pod názvom Haironville Slovensko, s. r. o. Aké okolnosti predchádzali tejto zmene obchodného názvu?
O rok neskôr sa Cockeril Sambre zlúčil s francúzskym koncernom Usinor, ktorý fúziou s koncernmi Arbed a Aceralia vytvoril silnú skupinu pod novým názvom Arcelor. Netrvalo však dlho a konkurenčný boj si vyžiadal ďalšie spájanie síl. Zlúčením skupiny Arcelor s koncernom Mittal vznikol gigant ArcelorMittal, ktorý je celosvetovou jednotkou v produkcii ocele s objemom 100 miliónov ton za rok. Len pre zaujímavosť, druhý najväčší výrobca ročne vyprodukuje „len“ 30 miliónov ton ocele, takže ArcelorMittal má v tomto odvetví viac ako dvojtretinový náskok. Je pochopiteľné, že v rámci takéhoto obrovského koncernu bolo treba lepšie usporiadať vnútornú štruktúru skupiny a začleniť jednotlivé spoločnosti do divízií. My sme sa stali súčasťou divízie Construction, ktorá vyrába plechové trapézové prvky pre stavebný priemysel. Znamenalo to okrem iného aj zmenu názvu na súčasný ArcelorMittal Construction Slovakia, s. r. o.
Hoci ste na Slovensku začínali ako čisto obchodná spoločnosť, od minulého roku sa už môžete oprieť o vlastnú výrobu…
Nezanedbateľným faktorom sú aj nižšie finančné náklady na prepravu, ktoré sa badateľne odzrkadľujú na výhodnejšej cene. Všetky tieto dôvody nás viedli k tomu, aby sme začali uvažovať o vlastnej produkcii. Podľa skúseností z predaja sme vyšpecifikovali základný sortiment, o ktorý je na Slovensku najväčší záujem, a v novembri 2006 sa začal v Senici stavať výrobný závod. V polovici roka 2007 sme spustili skúšobnú prevádzku a v septembri už nastúpila plná produkcia.
Čo všetko dokážete ponúknuť slovenskému zákazníkovi?
Na Slovensku však produkujete len časť zo širokého portfólia divízie Arclad. Čo ak si zákazník chce objednať niečo, čo v Senici nevyrábate?
Spomínali ste, že Arclad je jednou z troch nižších divízií divízie ArcelorMittal Construction. Čím sa zaoberajú ostatné dve?
Arval reaguje na špecifické požiadavky investorov, projektantov a architektov, či už ide o netypické tvary, rozmery, materiály alebo povrchové úpravy. Súčasťou starostlivosti o zákazníka je aj kompletný servis, poradenstvo či navrhovanie skladby konštrukcie. Jednoducho, keď k nám príde zákazník s akoukoľvek špecifickou požiadavkou, Arval je tu na to, aby túto požiadavku splnil. Sem patria napríklad i rôzne špeciálne technické riešenia z pohľadu akustiky, odolných povrchových úprav či tepelnotechnických vlastností. Toto všetko je Arval schopný vyriešiť.
Kto sú teda vaši priami zákazníci?
Keďže počet zákazníkov najrýchlejšie stúpa práve v segmente individuálnych investorov, centrálny predaj začína byť trošku problematický. Preto v budúcnosti plánujeme predaj v tejto oblasti posilniť, či už v spolupráci s niektorou zo sietí predajní stavebnín, alebo vybudovaním vlastnej siete obchodných zástupcov. Vlastná predajná sieť je naozaj dlhodobá vízia, myslím si však, že napĺňanie našich obchodných stratégií na slovenskom trhu si ju skôr či neskôr bude vyžadovať.
Koľko má vaša spoločnosť na Slovensku zamestnancov?
Ako hodnotíte uplynulú sezónu 2007? Spustenie vlastnej prevádzky bolo určite prelomovým okamihom…
Dokážete, povedzme, zareagovať na zvýšený dopyt zákazníkov a operatívne zvýšiť výrobu?
Ako by ste charakterizovali filozofiu podnikania vašej spoločnosti?
Spomínali ste, že v budúcnosti budete pomýšľať na vybudovanie siete obchodných zástupcov divízie Armat. Aké ďalšie výzvy vás ešte čakajú?
Naše výrobky nachádzajú v stavebníctve širokú škálu uplatnenia, od strešnej krytiny na rodinnom dome cez fasádne prvky na veľkých bizniscentrách až po opláštenie hál v obrovských výrobných komplexoch. Nepredávame teda len obyčajný trapézový plech na obyčajné plechové búdy, ale plnohodnotný stavebný materiál, ktorý možno architektonicky i technologicky využiť aj v tých najnáročnejších projektoch. A to je pre mňa osobne najväčšia výzva – každou novou stavbou, na ktorej sa použijú naše materiály, čoraz viac presviedčať odbornú i laickú verejnosť, že naše výrobky nachádzajú v stavebníctve komplexné uplatnenie. Preto sa ich naozaj netreba zdráhať použiť.
Milan Bohunický
Foto: ArcelorMittal Construction, autor