Poradca prezidentky Norbert Kurilla: Slovensko je citlivejลกie na zneฤistenie
Eurรณpska รบnia bude ฤalej sprรญsลovaลฅ legislatรญvu spojenรบ so ลพivotnรฝm prostredรญm a ochranou klรญmy. Znamenรก to aj viac vyuลพรญvaลฅ obnoviteฤพnรฉ zdroje energie, inovรกcie, maลฅ menej sklรกdok a celkovo prinรกลกaลฅ pozitรญvne dosahy na zdravie ฤพudรญ a ekosystรฉm. Je to vรฝzva pre ลกtรกt, podnikateฤพov i obฤanov.
Slovensko sa v nieฤom podobรก na uhoฤพnรฝ regiรณn hornej Nitry, ktorรฝ treba zmeniลฅ na regiรณn s novou ekonomikou, tรก vลกak nestojรญ a nepadรก na fosรญlnych palivรกch ani na ลฅaลพbe hnedรฉho uhlia. Z hฤพadiska ลพivotnรฉho prostredia by sa malo obrazne dostaลฅ od zรกvislosti na uhlรญ k intenzรญvnemu vyuลพรญvaniu obnoviteฤพnรฝch zdrojov ย energie.
O ลพivotnom prostredรญ u nรกs sme sa rozprรกvali s environmentรกlnym diplomatom a poradcom prezidentky SR Zuzany ฤaputovej pre ลพivotnรฉ prostredie, energetiku, zmenu klรญmy a podnikateฤพskรฉ prostredie Norbertom Kurillom.
Absolvovali ste Fakultu medzinรกrodnรฝch vzลฅahov Ekonomickej univerzity vย Bratislave. Ako sa ste dostali k ลพivotnรฉmu prostrediu?
V ฤase, keฤ som zaฤal pracovaลฅ ako referent pre ลพivotnรฉ prostredie, Slovensko vstupovalo do Eurรณpskej รบnie (Eร). ล tรกtne inลกtitรบcie vtedy hฤพadali jazykovo vybavenรฝch ฤพudรญ s medzinรกrodnou skรบsenosลฅou (SR vstรบpilo do Eร v roku 2004โ pozn.red.).
Zรบฤastnil som sa vรฝberovรฉho konania, bol som eลกte doktorandom na Ekonomickej univerzite v Bratislave. ลฝivotnรฉ prostredie nebolo v tom ฤase silnou tรฉmou, ale ja som cรญtil, ลพe v budรบcnosti by to tak mohlo byลฅ. Sรบฤasnรฉ dianie to len potvrdzuje. V Bruseli som pรดsobil takmer 10 rokov ako environmentรกlny diplomat na naลกom zastupiteฤพskom รบrade pri Eร. Rokoval som o environmentรกlnej a klimatickej legislatรญve ako zรกstupca Slovenska.
Keฤ Slovensko mierilo do Eร, kde vย rebrรญฤku dรดleลพitosti bolo ลพivotnรฉ prostredie?
Tรฉma bola na okraji politickรฉho, moลพno dokonca aj spoloฤenskรฉho zรกujmu, zaujรญmala skรดr jednotlivcov, nadลกencov, najmรค ochranรกrov. Teda inรก hierarchia ako v zรกpadnรฝch krajinรกch.
Hlavnรฝmi tรฉmami bolo najmรค zosรบladenie nรกrodnej a eurรณpskej legislatรญvy, ฤo bolo hlavnou podmienkou vstupu do รบnie, prรญstup k finanฤnรฝm zdrojom a investรญcie do environmentรกlnej infraลกtruktรบry, najmรค v oblasti protipovodลovej ochrany, budovania kanalizรกciรญ ฤi ochrany prรญrody a biodiverzity.
Tรฉma ochrany klรญmy v spoloฤnosti veฤพmi nerezonovala. Slovensko si plnilo medzinรกrodnรฉ zรกvรคzky a eurรณpska klimatickรก legislatรญva sa len zaฤรญnala formovaลฅ. Doma sa utlmoval ลฅaลพkรฝ priemysel a zatvรกrali sa energeticky nรกroฤnรฉ vรฝroby a to nรกm zรกsadne pomohlo plniลฅ klimatickรฉ zรกvรคzky, hoci s veฤพkรฝmi sociรกlnymi dรดsledkami a prepadom ลพivotnej รบrovne.
Ako ste pozerali na tรฉmu ลพivotnรฉho prostredia, keฤ to tak mรดลพem povedaลฅ, zย Bruselu aย neskรดr ako ลกtรกtny tajomnรญk ministerstva ลพivotnรฉho prostredia v Bratislave?
Zรกpadnรก Eurรณpa vnรญmala tรฉmu ลพivotnรฉho prostredia omnoho citlivejลกie, mรก oveฤพa vรคฤลกiu vรกhu v politike a biznise. Aj dnes je to jedna z troch top priorรญt. Eร je lรญdrom v zelenej tranzรญcii, v zelenรฝch technolรณgiรกch, mรก ambiciรณznu klimaticko-energetickรบ politiku a zelenรฝ sektor je ฤasto vnรญmanรฝ ako nieฤo zรกsadnรฉ a prelomovรฉ, ฤo modernizuje spoloฤnosลฅ a krajinu.
Postupne sa to prenรกลกa aj do slovenskรฉho prostredia. Slovensko sa vyvรญja ako spoloฤnosลฅ, napredujeme, sme oveฤพa citlivejลกรญ na zneฤistenia aย chceme ลพiลฅ zdravลกie. Vย minulosti chรฝbali oย zneฤisteniach ลพivotnรฉho prostredia informรกcie, dรกta, monitoringy. ฤฝudia boli ฤพahostajnejลกรญ aย zรกroveล nepoznali รบroveล zneฤistenia prostredia, vย ktorom ลพijรบ.
Zametal komunistickรฝ reลพim pred rokom 1989 takรฉto informรกcie pod koberec?
Viacerรฉ environmentรกlne udalosti a dรดsledky nรกroฤnรฝch priemyselnรฝch a chemickรฝch vรฝrob na zdravie obฤanov boli bagatelizovanรฉ a podceลovanรฉ. Dรดraz sa klรกdol na rozvoj ลฅaลพkรฉho priemyslu, ktorรฝ bol v tom ฤase k ลพivotnรฉmu prostrediu dosลฅ neohฤพaduplnรฝ.
Ako sa vyrovnรกva s dรดsledkami vรฝroby a vรฝstavby na ลพivotnรฉ prostredie podnikateฤพskรฝ sektor v Zรกpadnej Eurรณpe a u nรกs?
Sme v spoloฤnom eurรณpskom priestore a vฤaka eurรณpskej legislatรญve sa zmenili podmienky aj v SR. Treba povedaลฅ, ลพe takmer 90 % domรกcej legislatรญvy, ktorou sa reguluje naprรญklad ovzduลกie, voda, pรดda, odpady ฤi zmena klรญmy, mรก eurรณpsky rรกmec.
ฤรญm ฤalej, tรฝm viac sa sprรญsลuje a vytvรกra tlak na efektรญvnosลฅ, ลกetrnosลฅ a minimalizovanie negatรญvnych dรดsledkov na ลพivotnรฉ prostredie. To nรกm veฤพmi pomohlo.. Spoloฤnosลฅ menรญ svoje spotrebiteฤพskรฉ preferencie, je tu tlak na to, aby sa firmy sprรกvali zodpovednejลกie. Ak chcรบ uspieลฅ na nรกroฤnom eurรณpskom a globรกlnom trhu, musia pracovaลฅ so zelenรฝmi faktormi, iba tak zostanรบ relevantnรญ a konkurencieschopnรญ.
.Firmy vลกak zmena vรฝroby, inovรกcie aย suroviny stoja peniaze. Zmeny vidno aj vย stavebnรญctve.
V zjednoduลกenom pohฤพade sa porovnรกvajรบ nรกklady a vรฝnosy. Na druhej strane je zmena filozofie a sprรกvanie spotrebiteฤพov a firiem smerom k รบsporรกm a vyลกลกej efektivite aj za podpory technolรณgiรญ a inovรกciรญ skvelou sprรกvou najmรค z dlhodobejลกieho hฤพadiska.
Myslรญm si, ลพe to platรญ pre vลกetky odvetvia hospodรกrstva od vรฝrobnรฉho sektora aลพ po sektor sluลพieb, ale aj pre jednotlivcov. Ekonomickรฝ rozvoj mรดลพe byลฅ v sรบlade s ochranou ลพivotnรฉho prostredia.Rastรบci dรดraz na kvalitu a zdravie je pre firmy a ฤพudรญ ฤoraz dรดleลพitejลกรญm aspektom.
Ste rodรกk zย Bardejova, ako vnรญmate stav ลพivotnรฉho prostredia na vรฝchodnom Slovensku?
Je relatรญvne porovnateฤพnรฝ s ostatnรฝmi regiรณnmi Slovenska. Aj tam sรบ oblasti, ktorรฉ majรบ problรฉmy, ลพiaฤพ, nielen tie environmentรกlne, a ฤพudia sa snaลพia s nimi vyrovnaลฅ. Potrebujรบ pomocnรบ ruku od ลกtรกtu. Horลกรญm prรญkladom je odstraลovanie starรฝch environmentรกlnych zรกลฅaลพรญ, nechcenรฉho dediฤstva z minulosti, ktorรฉ sa prejavilo na zlej kvalite pรดdy, lesov a vody, naprรญklad PCB lรกtky na Zemplรญne.
ล koda, ลพe sa nedarรญ robiลฅ viac a rรฝchlejลกie. Novรฝm fenomรฉnom sรบ extrรฉmne prejavy poฤasia, sucho, nedostatok vody alebo prรญvalovรฉ daลพde a zรกplavy. Potrebujeme posilniลฅ adaptaฤnรฉ opatrenia, vodozรกdrลพnรบ schopnosลฅ v krajine, takpovediac pripraviลฅ sa novรฝ normรกl. Zlรก kvalita ovzduลกia je tichรฝm zabijakom najmรค v lokalitรกch s รบdoliami, kde sa zdrลพiavajรบ splodiny z vykurovania tuhรฝmi palivami ฤi z priemyselnej vรฝroby.
Oblasลฅ biodiverzity je celkom dobre manaลพovanรก, hoci pre ochranu prรญrody sa dรก stรกle robiลฅ viac. Slovensko je krajina bohatรก na kvalitnรบ pitnรบ vodu, sme v inej pozรญcii ako ลกtรกty juลพnej Eurรณpy, ale menรญ sa to.
V oktรณbri navลกtรญvil Slovensko prezident Islandu Gudni Thorlacius Jรณhannesson. Opakovane sa hovorilo o vyuลพitรญ geotermรกlnej energie v spoluprรกci s islandskou stranou, ktorรก je ฤaleko pred nami. Naลกi podnikatelia nemajรบ o takรฝto biznis zรกujem, nedarรญ sa nรกm?
Nรกvลกtevu sme nastavili tak, aby geotermรกlna energia bola centrรกlnou tรฉmou a priniesla pokrok v jej vyuลพรญvanรญ u nรกs. V sรบฤasnej energetickej krรญze ide o bezpeฤnรฝ a dostupnรฝ zdroj na vรฝrobu elektriny a vykurovanie. Naลกe geologickรฉ podloลพie je v tomto smere perspektรญvne, na prรญkladv Koลกickej kotline, na juhu Slovenska, v oblasti ลฝiaru nad Hronom a Preลกova, pri hlbinnรฝch vrtoch prakticky vลกade.
Moลพno aj pre rรดzne regulaฤnรฉ obmedzenia nedoลกlo k takรฉmu rozvoju geotermรกlnej energetiky, ako by sme si ลพelali. Na Slovensku potrebujeme podporiลฅ ลกirลกie vyuลพรญvanie obnoviteฤพnรฝch zdrojov energie, a to aj pri vรฝrobe elektriny a tepla. Mali by sme zjednoduลกiลฅ a zrรฝchliลฅ procesy zรญskavania povolenรญ, ale aj znรญลพiลฅ riziko investovania do prieskumnรฝch vrtov.
Poฤas nรกvลกtevy islandskรฉho prezidenta sme so SARIO zorganizovali biznis fรณrum, ktorรฉho sa zรบฤastnilo 50 firiem, z tohto poฤtu bolo 12 islandskรฝch. Dรบfam, ลพe konkrรฉtne vรฝsledky spoluprรกce sa ฤoskoro dostavia.
Akรฝ je vรกลก nรกzor na rezidenฤnรบ vรฝstavbu v extravilรกne, v blรญzkosti lesa a chrรกnenรฝch รบzemรญ? Kde je tu balans?
Potrebujeme maลฅ nastavenรบ legislatรญvu a mechanizmy rozhodovania a povoฤพovania tak, aby procesy boli predvรญdateฤพnรฉ a spravodlivรฉ a dodrลพiavali sa pravidlรก. Je pravda, ลพe v minulosti sa nedรกval potrebnรฝ dรดraz na รบzemnรฉ plรกnovanie, ฤo je slabรก strรกnka a moลพno aj prรญฤina dneลกnรฝch problรฉmov.
Ak hovorรญme o vhodnรฝch lokalitรกch urฤenรฝch na rezidenฤnรบ vรฝstavbu v extravilรกne, ak sรบ jasnรฉ pravidlรก a nezasahujรบ do ochrannรฝch pรกsiem alebo inรฝch obmedzenรญ, tak by to malo byลฅ v poriadku. Novรก stavebnรก legislatรญva mรดลพe zmeniลฅ po desiatkach rokov situรกciu k lepลกiemu a lepลกie nastaviลฅ podmienky hodnรฉ 21. storoฤia, ich reลกpektovanie a napฤบลanie ovplyvnรญ rozvoj stavebnรญctva a bรฝvania. Verรญm, ลพe aj udrลพateฤพnejลกรญm spรดsobom.
Vyuลพรญvame dostatoฤne potenciรกl brownfieldov?
V rรกmci รบzemia je lepลกie vyuลพiลฅ existujรบce moลพnosti, ako zaberaลฅ kvalitnรบ pรดdu, aj v okolรญ Bratislavy je takรก. Z pohฤพadu obnovy sรบ brownfieldy dobrou alternatรญvou pre ฤalลกรญ rozvoj รบzemia. V tรฝch, ktorรฉ sรบ pozostatkom chemickej vรฝroby, sa musรญme vyrovnaลฅ so zรกลฅaลพami, ako sรบ bratislavskรฝ areรกl podniku Istrochem, nebezpeฤnรก sklรกdka odpadu v mestskej ฤasti Vrakuลa alebo PCB lรกtky na vรฝchode Slovenska.
Ide o premรกrnenรบ prรญleลพitosลฅ, pretoลพe napriek urฤeniu ลกtรกtu ako zodpovednej osoby za odstrรกnenie takmer dvadsiatky starรฝch environmentรกlnych zรกลฅaลพรญ sa s nimi nevieme finรกlne vyrovnaลฅ. Dokonca je na tieto รบฤely vyฤlenenรฝch 180 miliรณnov eur z eurรณpskych zdrojov a vyzerรก to tak, ลพe ลกtรกt ich neinvestuje do sanรกciรญ, ale pouลพije na inรฝ รบฤel. Dobrรฝm prรญkladom sanรกcie zo strany sรบkromnรฉho sektora je areรกl bรฝvalej rafinรฉrie Apollo v Bratislave, kde je dnes modernรก vรฝstavba, alebo hlinรญkรกrenskรก sklรกdka v ลฝiari nad Hronom.
Ministerstvo ลพivotnรฉho prostredia SR avizovalo prรญpravu novรฉho zรกkona oย posudzovanรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie (EIA). Mรกte oย tom informรกcie?
Sledujeme vรฝvoj, je pravdou, ลพe posudzovanie vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie mรก spoloฤnรฝ zรกklad v eurรณpskej legislatรญve. Nemรดลพeme schvรกliลฅ niลพลกie ลกtandardy, ako si vyลพaduje ย eurรณpska legislatรญva, ale v niektorรฝch oblastiach ideme aj za jej hranice. Mali by sme maลฅ fungujรบci zรกkon, ktorรฝ pomรกha kvalitnรฉmu ลพivotnรฉmu prostrediu.
Reforma by mala priniesลฅ รบฤinnejลกรญ zรกkon o posudzovanรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie, ktorรฝ zachovรกva prรกva verejnosti a mรก eurรณpske ลกtandardy, no zรกroveล nie je zneuลพรญvanรฝ a nevytvรกra zdrลพania. V sรบฤasnosti sa v zรกkone o EIA veฤพmi ฤasto nereลกpektujรบ lehoty zo strany ลกtรกtu a investorov. Ak sa budรบ pravidlรก dodrลพiavaลฅ a adekvรกtne vymรกhaลฅ, vtedy budeme รบspeลกnรญ.
Kde je hranica medzi korektnรฝm vyjadrenรญm pripomienky obฤana, obฤianskeho zdruลพenia aย zbytoฤnรฝm zdrลพiavanรญm investiฤnรฉho zรกmeru?
Hranice sa ฤasto nastavajรบ v primรกrnej legislatรญve, no ฤasto aj vo vykonรกvacรญch predpisoch, usmerneniach a na viacerรฝch รบrovniach โ nรกrodnej, komunรกlnej ฤi miestnej. ลคaลพko to zovลกeobecniลฅ, ale hranica by mala byลฅ v reลกpektovanรญ potrebnรฝch ลกtandardov a lehรดt na oboch stranรกch.
Problรฉmom nebรฝva len samotnรฉ posudzovanie vplyvov, ale majetkovo-prรกvne vysporiadanie a reลกpektovanie vlastnรญckeho prรกva na Slovensku.
Sรบkromnรฉ vlastnรญctvo je nedotknuteฤพnรฉ a citlivosลฅ obฤanov je preto najvyลกลกia. V sรบvislosti naprรญklad s diaฤพnicami ide o vyลกลกรญ verejnรฝ zรกujem a ลกtรกt sa musรญ primerane a citlivo vysporiadaลฅ s obmedzenรญm vlastnรญctva.
Vย ฤom spoฤรญva vaลกa prรกca pre pani prezidentku?
Tรก prรกca je naozaj komplexnรก a sรบฤasne zaujรญmavรก, tรฝka sa domรกcej scรฉny, ale aj aktivรญt v zahraniฤรญ. Mojou ambรญciou je pomรกhaลฅ pani prezidentke osobitne v zelenรฝch a energetickรฝch tรฉmach, ale naprรญklad aj so zlepลกenรญm podnikateฤพskรฉho prostredia ฤi s ekonomickou diplomaciou.
Podstatnรฉ je, aby sa sprรกvne veci posรบvali vpred, dostalo sa im dostatok priestoru a pozornosti. Je dobrรฉ, ลพe pani prezidentka je v tรฝchto tรฉmach aktรญvna a viditeฤพnรก, ide skvelรฝm prรญkladom a motivuje ostatnรฝch. Jej vlastnou iniciatรญvou v oblasti udrลพateฤพnosti je projekt Kancelรกrie prezidenta SR staลฅ sa prvou klimaticky neutrรกlnou verejnou inลกtitรบciou SR najneskรดr do roku 2030, ako aj oceลovanie kvalitnej obnovy verejnรฝch budov prostrednรญctvom Prezidentskej zelenej peฤate alebo Program mladรฝch klimatickรฝch lรญdrov pre rozvoj zruฤnostรญ, talentu a hodnotovรฉho lรญderstva.
Je Bratislava zelenรฉ mesto?
รno, ale veci sa dajรบ stรกle zlepลกovaลฅ, je to kontinuรกlne. Ako hlavnรฉ mesto je Bratislava na dobrej ceste dosiahnuลฅ รบroveล zรกpadoeurรณpskych miest v udrลพateฤพnej infraลกtruktรบre, budovรกch, kvalite verejnรฝch priestorov a podobne, ฤo je sympatickรฉ. Je skvelรฉ, ลพe obyvatelia mesta majรบ priamy prรญstup k lesom a zelenรฝm plochรกm vrรกtane Bratislavskรฉho lesoparku a blรญzkeho lesnatรฉho okolia.
Norbert Kurilla
Environmentรกlny diplomat a ekonรณm. Medzinรกrodnรฝ expert v oblasti tvorby politiky ลพivotnรฉho prostredia a zmeny klรญmy. Dlhoroฤnรฝ zamestnanec Ministerstva ลพivotnรฉho prostredia SR, kde pracoval aj ako ลกtรกtny tajomnรญk. Pรดsobil 8 rokov na Stรกlom zastรบpenรญ SR pri Eร v Bruseli, bol slovenskรฝm zรกstupcom v riadiacej Rade Eurรณpskej environmentรกlnej agentรบry a v sรบฤasnosti je podpredsedom Vรฝboru OECD pre zelenรฝ rast.