Predaj nie je o obrate, predaj je o službe (profil spoločnosti Stavebniny Grígeľ)
Galéria(3)

Predaj nie je o obrate, predaj je o službe (profil spoločnosti Stavebniny Grígeľ)

Pri obchodovaní so stavebným materiálom je dôležité budovanie vzťahov so zákazníkmi. Nemali by byť postavené len na zrealizovaní objednávky, ale naopak, v tomto štádiu by mali iba začínať. O tom, ako sa odlíšiť od konkurencie a stať sa prozákaznícky orientovanou spoločnosťou, sme sa porozprávali s Mariánom Grígeľom st., majiteľom firmy Stavebniny Grígeľ.




Aká je história pôsobenia vašej spoločnosti na slovenskom trhu? Ktoré významné udalosti ju formovali do dnešnej podoby?

Spoločnosť vznikla v roku 1989, takže na budúci rok oslávime už 20 rokov úspešného pôsobenia na trhu. Podnikať sme začali ako tzv. klampiarska čata, ktorej činnosť sa zameriavala najmä na kladenie strešnej krytiny na rodinné domy. Prebytok stavebného materiálu používaného pri práci bol podnetom na jeho predaj – najskôr sa predával v garáži rodinného domu a postupne sme na tento účel postavili nové priestory.

Prečo ste sa rozhodli práve pre podnikanie so stavebninami?

Tento segment trhu som vždy pokladal za perspektívny a som presvedčený, že sa bude aj naďalej rozvíjať. V regióne mala prevahu individuálna bytová výstavba a zákazníci boli doslova hladní po kvalitných stavebných materiáloch a službách. My sme len zaplnili dieru na trhu. História spoločnosti a množstvo spokojných zákazníkov dokazujú, že to bol správny krok.

Máte pomerne široké portfólio ponúkaných produktov. O ktoré majú zákazníci najväčší záujem?

Prioritou je ucelený servis v oblasti dodávok stavebných materiálov na hrubú stavbu. Každý produkt musí spĺňať základnú podmienku – kvalitu za rozumnú cenu. Možno to znie ako fráza, ale presne to vyžadujeme od našich dodávateľov a od nás to vyžaduje zákazník. Dlhoročne je najväčší záujem o komplexné murovacie systémy, strešné krytiny, izolácie a stavebnú chémiu.
Ponúkame sortiment popredných slovenských a svetových výrobcov materiálov na hrubú stavbu, stavebnú chémiu či záhradný program. Spomeniem len najvýznamnejších obchodných partnerov, ako sú Wienerberger, Xella Slovensko, Porfix­, Baumit, VELUX, Považská cementáreň Ladce, Saint GOBAIN.

Na vašich internetových stránkach sa dá dočítať aj o tzv. Farebnom štúdiu. V akej miere ho zákazníci využívajú?

Zákazníci si túto službu obľúbili a využíva sa vo veľkej miere. Pritom nezáleží na tom, či ide o vizualizáciu rodinného domu, alebo nákupného centra. Priamo v našej centrále v Námestove má každý zákazník možnosť interaktívnou formou vyberať si odtiene fasády z pestrej ponuky farieb. Navrhujeme farebné úpravy podľa individuálnych predstáv zákazníka, pričom zohľadňujeme aj najnovšie trendy z oblasti architektúry a farebnosti fasád.

Výstupom, ktorý zákazník od nás obdrží, sú alternatívne farebné návrhy riešenia fasády pomocou povrchových úprav Baumit. Štandardne sa návrh robí v troch rozličných farebných alternatívach.

Kto sú prevažne vaši zákazníci?

Súčasnú štruktúru predstavuje 38 percent zákazníkov z radu stavebných spoločností a veľkých investorov a 62 percent tvoria súkromní investori. Musím však povedať, že to neznamená rozdeľovanie našich zákazníkov na dôležitých a menej dôležitých. Práve naopak, každý dostáva 100-percentné služby a maximálnu pozornosť, každý je rovnako dôležitý a snažíme sa mu splniť všetky želania a nároky v oblasti stavebných materiálov.

Spomínali ste ucelený servis v oblasti dodávok stavebných materiálov. Akým spôsobom zabezpečujete dopravu k odberateľom?

Dnes to už bez kvalitnej a modernej autodopravy nejde. Ako sa rozvíjala a rástla naša spoločnosť, rástol a skvalitňoval sa aj autopark. Disponujeme vozidlami s celkovou hmotnosťou od 2 do 25 ton a všetky spĺňajú prísne eurokritériá. Práve vďaka vlastnej autodoprave vieme zabezpečiť veľmi flexibilný a kvalitný systém nákupu tovarov a následného rozvozu priamo k zákazníkovi.

Sú vašimi zákazníkmi predovšetkým obyvatelia Námestova, Tvrdošína a okolia, alebo máte širší územný dosah?

Samozrejme, že náš dosah je celoslovenský, dokonca v niektorých komoditách presahujeme hranice Slovenska. Dodávky stavebných materiálov pre stavebné spoločnosti sa vykonávajú priamo na miesto, teda v rámci celého územia Slovenska. To isté platí o súkromných investoroch. Slovensko je rozlohou malé a vďaka moderným systémom nákupu produktov, skladového hospodárstva a celkového logistického zabezpečenia sme schopní vykonávať dodávky od Čiernej nad Tisou až po Kúty.

Koľko má vaša spoločnosť zamestnancov a na základe čoho si ich vyberáte?

Momentálne máme 39 zamestnancov a niekoľko ďalších externých spolupracovníkov. Kritéria výberu sú jednoduché – chuť pracovať a ochota aj naďalej sa vzdelávať. Každá pracovná pozícia je dôležitá – či už je to ekonomický, alebo manipulačný pracovník. Ak každý z nich pracuje na svojom mieste na 100 percent a navyše je ochotný prijímať nové poznatky, aj celá firma ide na plný výkon a rozvíja sa. Iste, úlohou manažmentu je vytvoriť im plnohodnotné podmienky. Aj preto sme v roku 2007 zaviedli systém OHSAS 18001.

Ste spokojný s uplynulou stavebnou sezónou? Aké sú vaše očakávania na stavebnú sezónu 2008?

Predaj nie je o obrate, predaj je o službe. Podľa našej firemnej stratégie nezáleží na výške obratu, ak máme čo len jedného nespokojného zákazníka. Hlavná je pre nás orientácia na službu.

Momentálne máte dve pobočky, plánujete otvoriť aj ďalšiu predajňu?

Myslím, že cesta 21. storočia nie je cesta budovania množstva klasických kamenných predajní a tvorba obrovskej siete pobočiek. Cesta je už zrejmá, a to je svet elektronickej komunikácie. Dostupnosť internetu rastie každým rokom a tomuto trendu sa postupne prispôsobujeme aj my. V existujúcich pobočkách neustále pracujeme na skvalitňovaní služieb, chceme, aby zákazník čo najskôr vybavil svoju objednávku a nestrácal čas čakaním v rade alebo na naloženie tovaru. Pre zákazníkov mimo regiónu pripravujeme novinky v oblasti nákupu tovarov cez internet.  

Ako zvládate situácie, keď výrobcovia nestačia dodávať požadované množstvo stavebného materiálu?

To je skôr otázka pre výrobcov. My sa s nimi snažíme komunikovať a mať aktuálne informácie z výroby, sledujeme dianie na trhu a dokážeme zúročiť skúsenosti z posledných 20 rokov. Keď spojíte tieto tri základné informačné toky, máme vždy presný obraz o trhu a dokážeme predvídať situácie, ktoré môžu nastať.

Naše skladové hospodárstvo a logistika sú nastavené tak, aby sme dokázali prejsť cez krízové obdobia bez toho, aby si to zákazník všimol. Samozrejme, nie vždy a všetko sa dá vyriešiť bez toho, aby neboli narušené termíny dodávok.

Čím je vaša spoločnosť v konkurenčnom prostredí ojedinelá, čím sa snažíte odlíšiť od konkurencie?

Neviem, čím sme ojedinelí alebo odlišní. Naša filozofia je jednoduchá, sme bežci na dlhé trate. Náš vzťah so zákazníkom nie je postavený len na zrealizovaní objednávky, práve naopak, tu to len začína. Niekoľkokrát ročne sa pýtam svojich zákazníkov na to, ako sú spokojní so službami, kvalitou produktov, kvalitou vybavenia objednávky a dodávky či s vybavením prípadnej reklamácie. Keď sa pýtate, dostávate odpovede. A tie bývajú rôzne – raz potvrdia, že cesta po ktorej ideme, je správna, inokedy poukážu na to, že niečo treba poopraviť.

Názory zákazníka berieme vážne a snažíme sa ich dostať do reálneho života. Potom sa stávame zákaznícky orientovanou spoločnosťou a začíname sa odlišovať od konkurencie. Máme zodpovedný postoj k regiónu a komunitám, medzi ktorými žijeme a podnikáme. Našou filozofiou je nielen zarábanie peňazí, ľuďom a regiónu chceme vrátiť to, čo nám dali. A to prostredníctvom kultúrnych aktivít, vydávania kníh a podobne.

O tom, že aj to je správna cesta, svedčí ocenenie VIA BONA Slovakia za podporu verejnoprospešnej činnosti v regióne, ktorú sme získali v roku 2007 od nadácie Pontis.

Elena Bobeková
Foto: Stavebniny Grígeľ