Presadzujeme sa dobrou prรกcou aย odbornosลฅou (Profil spoloฤnosti Prodex)
Spoloฤnosลฅ Prodex sa od roku 1991 venuje spracovaniu ลกtudijnรฝch, prรญpravnรฝch aย projektovรฝch dokumentรกciรญ pre inลพinierske aย dopravnรฉ stavby, ale ponรบka aj poradenstvo, konzultรกcie aย inลพiniersku ฤinnosลฅ. Vย priebehu minulรฉho roka vstรบpila do spoloฤnosti firma Valbek zย ฤeskej republiky. Oย ฤinnosti firmy aย jej ฤalลกom rozvoji sme sa porozprรกvali sย riaditeฤพom Ing.ย ฤฝubomรญrom Turiniฤom.
Ako vnรญmate udalosti od zaloลพenia spoloฤnosti Prodex aลพ po vstup firmy Valbek do spoloฤnosti?Spoloฤnosลฅ Prodex zaloลพilo vย roku 1991 sedem spoloฤnรญkov, bรฝvalรฝch pracovnรญkov Sudopu, zรกvodu Bratislava. Pred dvoma rokmi nastal generaฤnรฝ posun, najstarลกรญ kolega ukonฤil svoju pracovnรบ ฤinnosลฅ aย zรกroveล odpredal svoj podiel zostรกvajรบcim spoluvlastnรญkom vo firme. ฤalลกie zmeny priลกli vย priebehu minulรฉho roka, keฤ bol dohodnutรฝ vstup spoloฤnosti Valbek. Firma Valbek mรก vรฝraznรฉ postavenie nielen na ฤeskom, ale aj slovenskom trhu vย oblasti projektovania diaฤพniฤnรฝch, pozemnรฝch aย vodohospodรกrskych stavieb. Valbek nemal vo svojom portfรณliu projektovanie ลพeleznรญc, takลพe sย naลกou firmou doลกlo kย vhodnรฉmu spojeniu aย teraz sa vieme vzรกjomne dopฤบลaลฅ. Zรกroveล mรดลพem konลกtatovaลฅ, ลพe naลกe predstavy oย tom, ako postupovaลฅ vย ฤalลกom rozvoji zlรบฤenรฝch firiem, sa zhodovali sย predstavami vedenia firmy Valbek. Okrem prรกce na ฤeskom aย slovenskom trhu mieria naลกe aktivity aj do zahraniฤia.
Dotkli sa vonkajลกie zmeny aj organizaฤnej ลกtruktรบry?
Firma mรก jasne definovanรบ organizaฤnรบ ลกtruktรบru. Nebol dรดvod vรฝrazne meniลฅ dobre zabehnutรฝ systรฉm. Urฤitรก reorganizรกcia ale prebehla. Mรกme stredisko dopravnรฝch stavieb, pod ktorรฉ patria pracovnรฉ รบseky koฤพaje, mosty, geotechnika, inลพinierska ฤinnosลฅ aย plรกnografia. Druhรฝm je stredisko elektrotechniky. Sem patria pracovnรฉ รบseky zameranรฉ na silnoprรบdovรฉ zariadenia, slaboprรบdovรฉ zariadenia aย trakฤnรฉ zariadenia. Naลกou vรฝhodou je, ลพe vieme zabezpeฤiลฅ ลกirokรบ ลกkรกlu elektrotechnickรฝch projektovรฝch prรกc, ฤo nรกm umoลพnilo presadiลฅ sa vย projektovรฝch prรกcach nielen na ลพelezniฤnom trhu โ ide naprรญklad oย rรฝchlostnรฉ aย diaฤพniฤnรฉ komunikรกcie, pozemnรฉ stavby aย podobne.
Na Slovensku sa ลพeleznice nebudujรบ vย takej miere, ako by sa mali. Je to pre nedostatok financiรญ?
Vย investovanรญ do cestnej aย ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry je veฤพkรฝ nepomer. Nechcem hodnotiลฅ, ฤi je to sprรกvne. Samozrejme, rรกd by som videl viac financiรญ vย ลพelezniciach, ale sรกm ฤasto vyuลพรญvam aj diaฤพnice, ktorรฝch dobudovanie je nevyhnutnรฉ. Sme tranzitnรก krajina pre nรกkladnรบ dopravu aย ลพelezniฤnรบ sieลฅ mรกme pomerne dobrรบ. Ak sa zmodernizuje, dalo by sa prepravovaลฅ vย omnoho vรคฤลกej miere, keฤลพe nรกkladnรก ลพelezniฤnรก doprava nie je uย nรกs naplno vyuลพitรก.
Pri modernizรกcii ลพeleznรญc sa okrem toho veฤพa ฤasu venuje prรญprave aย na rozdiel od zahraniฤia viazne rรฝchlejลกรญ postup na majetkovoprรกvnych vzลฅahoch. Naprรญklad na stavbe Poprad โ Krompachy sme momentรกlne zmapovali asi 38-tisรญc vlastnรญkov pozemkov, priฤom ide oย รบsek dlhรฝ pribliลพne 56 kilometrov. Urฤitรฝ nepomer, povedal by som dvojitรฝ meter, mรกme aj vย legislatรญvnych moลพnostiach, priฤom vo vลกetkรฝch prรญpadoch je to vย neprospech prรญpravy ลพelezniฤnรฝch stavieb. Majetkovoprรกvne vyrovnanie aย vรฝkon inลพinierskych ฤinnostรญ je kolobeh, ktorรฝ trvรก veฤพmi dlho aย brzdรญ prรญpravu lรญniovรฝch stavieb. Vย ฤasovom plรกnovanรญ prรญpravy tรฝchto stavieb sa celรฝ proces veฤพmi podceลuje.
Spomรญnali ste, ลพe sa venujete aj mostom. ฤo konkrรฉtne vย tejto oblasti vykonรกvate?
Naลกa firma sa od samรฉho zaฤiatku zaoberรก aj projektovanรญm najmรค ลพelezniฤnรฝch mostov. Projektujeme betรณnovรฉ mosty na malรฉ, ale aj vรคฤลกie rozpรคtia, oceฤพovรฉ alebo spriahnutรฉ oceฤพovobetรณnovรฉ mosty. Vย prรญpade potreby robรญme aj cestnรฉ mosty menลกรญch rozpรคtรญ.
ลฝelezniฤnรฉ stavby sรบ ลกpecifickรฉ vรฝraznรฝmi dynamickรฝmi รบฤinkami, ktorรฉ sa prejavujรบ na trati aj mostoch. Uลพ prednormy eurokรณdov poยญukazovali na potrebu rieลกiลฅ dynamiku mostnรฝch konลกtrukciรญ. Preto sme sa od roku 2000 zamerali podrobnejลกie na ลกtudovanie dynamickรฝch รบฤinkov ลพelezniฤnรฝch mostov, preto sme postupne zakรบpili softvรฉrovรฉ vybavenie na dynamickรฉ vรฝpoฤty zemรญn aย neskรดr aj dynamickรฉ vรฝpoฤty mostov. Dva roky sme sa zaoberali kontrolnรฝmi vรฝpoฤtami, kรฝm sme si dovolili pouลพiลฅ dynamickรฉ vรฝpoฤty vย reรกlnych projektoch. Dnes vieme namodelovaลฅ prevรกdzkovรฉ vlaky podฤพa poลพiadavky aย modelovo ich pustiลฅ cez mostnรบ konลกtrukciu rรดznymi rรฝchlosลฅami. Rovnako moลพno namodelovaลฅ cestnรฉ prevรกdzkovรฉ zaลฅaลพenie. Prรญkladom je dynamickรฝ kontrolnรฝ vรฝpoฤet Prรญstavnรฉho mosta vย Bratislave, na ktorom sme โ modelovo naraz โ pustili vlaky vย oboch koฤพajach aย zรกroveล cestnรฉ prevรกdzkovรฉ zaลฅaลพenia sย rรดznymi rรฝchlosลฅami pre vlaky aย cestnรบ dopravu. Vย tomto prรญpade hovorรญme aj pri pracovnรฝch staniciach oย niekoฤพkohodinovรฝch vรฝpoฤtoch.
Predbeลพnรฉ statickรฉ aย dynamickรฉ prepoฤty sme robili aj pre ลพelezniฤnรฝ ฤervenรฝ most pri vojenskej nemocnici vย Bratislave. Tu sa predpokladรก ฤalลกie pokraฤovanie dynamickรฝch analรฝz. Veฤพmi zaujรญmavรฝm prรญkladom bola spoluprรกca sย firmou Valbek pri prรญprave projektovej dokumentรกcie zosilnenia diaฤพniฤnรฉho mosta Hybica. Na tomto moste sa vykonali dynamickรฉ zaลฅaลพovacie skรบลกky nรกkladnรฝmi automobilmi. Vย prvej etape dynamickรฝch vรฝpoฤtov sme najprv namodelovali realizovanรฉ dynamickรฉ skรบลกky, aย aลพ keฤ vรฝpoฤet ukazoval rovnakรฉ dosiahnutรฉ deformรกcie, pristรบpilo sa kย druhej etape dynamickรฝch vรฝpoฤtov. Do รบvahy prichรกdzali tri druhy รบprav mostu aย dynamickรฉ vรฝpoฤty pomohli rozhodnรบลฅ oย vybranom variante รบprav.
Aย ฤo ลพelezniฤnรฉ koridory?
Dobrรก otรกzka. Modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch tratรญ vย sieti ลฝSR, teda medzinรกrodnรฝch koridorov na Slovensku, sa zaฤala vย roku 1994 prรญpravou stavby nazvanej ลฝSR, modernizรกcia trate Bratislava-Raฤa โ Trnava pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 160โkm/hod. Tu mรดลพem hrdo povedaลฅ, ลพe sme boli na 100 percent pri tom, keฤลพe sme boli prvรฝm generรกlnym projektantom tejto prvej modernizaฤnej stavby. Prรญprava stavby bola urฤitรฝm pilotnรฝm projektom nielen pre nรกs, ale aj pre investora, ลกtรกtne aย expertรญzne inลกtitรบcie. Za pochodu sa tvorili pravidlรก, predpisy, kvalitatรญvne podmienky aย podobne. Iลกlo oย veฤพkรบ lรญniovรบ stavbu, sย akou neboli skรบsenosti. Pre investora sme prvรฝkrรกt zabezpeฤovali doslova vลกetko โ od dokumentรกcie cez legislatรญvu, รบzemnรฉ aย stavebnรฉ konanie aลพ po celรฉ spektrum inลพinierskych ฤinnostรญ vrรกtane majetkovoprรกvneho vyrovnania. Bola to zloลพitรก prรกca, ktorรบ sme, myslรญm si, zvlรกdli so cลฅou. Nakoniec to potvrdili aj rozsiahle posudzovania naลกej prรกce niekoฤพkรฝmi skupinami expertov zย Eร. Vรฝsledkom tรฝchto posudzovanรญ bolo dvakrรกt za sebou pridelenie prostriedkov zย fondov ISPA. Na tieto skรบsenosti chceme nadviazaลฅ aj na ฤalลกรญch koridorovรฝch รบsekoch.
Akรฝm spรดsobom sa uย vรกs prejavili dรดsledky ekonomickej krรญzy?
Investรญcie do prรญpravy ลพelezniฤnรฝch projektov zaฤali stagnovaลฅ minimรกlne oย pol roka skรดr, ako sa krรญza prejavila vย ostatnรฝch segmentoch. To sme najviac pociลฅovali minulรฝ rok, keฤ vย prรญpade naลกej firmy vรฝraznejลกie poklesli trลพby oproti predchรกdzajรบcemu roku. Napriek tomu sa teraz na nedostatok prรกce nemรดลพeme sลฅaลพovaลฅ. Neprepustili sme ลพiadnych zamestnancov, naopak, prijali sme novรฝch. Eลกte aj tento rok bude ลฅaลพkรฝ, keฤลพe vรคฤลกie zรกkazky, na ktorรฝch robรญme, majรบ termรญny plnenia aลพ ku koncu roka aย my musรญme toto dlhรฉ obdobie prefinancovaลฅ zย vlastnรฝch zdrojov.
Koฤพko mรกte zamestnancov aย ako sa oย nich starรกte?
Teraz mรก Prodex 50 zamestnancov. Mรกme vekovo pomerne mladรฝ kolektรญv, ktorรฝ sa vhodne dopฤบลa skรบsenรฝmi starลกรญmi kolegami, ฤรญm sa zabezpeฤuje odbornรก kontinuita. Pri prijรญmanรญ novรฝch zamestnancov sa zameriavame na absolventov, ktorรฝch vieme odborne vychovaลฅ. Chceme si udrลพaลฅ ลกirokรฝ rozsah profesie elektro. Mรกme naplรกnovanรฉ posilnenie tohto strediska. Vย tejto oblasti mรกme dobrรฉ referencie aย obracajรบ sa na nรกs aj neลพelezniฤnรฉ zloลพky aย inรฉ projektovรฉ organizรกcie. Prรกca projektantov profesie elektro nie je jednoduchรก. Na rozdiel od inรฝch inลพinierskych profesiรญ je aj po ukonฤenรญ vysokej ลกkoly potrebnรฉ vykonaลฅ mnoลพstvo odbornรฝch skรบลกok, priฤom niektorรฉ sa musia pravidelne obnovovaลฅ. Tรญto ฤพudia majรบ mรดj obdiv.ย
Usilujeme sa, aby naลกi zamestnanci chodili na seminรกre, konferencie aย udrลพali si vysokรบ odbornรบ รบroveล. Naลกa idea je presadzovaลฅ sa dobrou prรกcou aย odbornosลฅou, ฤi uลพ vย rรกmci projektovania koฤพajรญ, mostov, elektrotechnickรฝch zariadenรญ, alebo inลพinierskych ฤinnostรญ.ย
Sรบ mladรญ ฤพudia na trhu prรกce relatรญvne voฤพnรญ?
Veฤพa ฤพudรญ sa vracia zo zahraniฤia, no ฤasto prichรกdzajรบ sย predstavami oย financiรกch, ktorรฉ im nemรดลพeme ponรบknuลฅ. Mรกlokedy mรดลพu projektovรฉ firmy รบฤtovaลฅ hodinovรบ sadzbu inลพiniera rovnakรบ, ako je naprรญklad hodinovรก sadzba vย autoservise. Potom prichรกdzajรบ absolventi vysokรฝch ลกkรดl, sย ktorรฝmi mรกme dobrรฉ skรบsenosti. Vย nedรกvnych rokoch prakticky vลกetkรฝch absolventov zamestnรกvali dodรกvateฤพskรฉ firmy. Projektovรฉ firmy neboli schopnรฉ ponรบknuลฅ takรฉ vysokรฉ platy ako dodรกvatelia. Dnes sa situรกcia trochu zmenila. Vย kaลพdom prรญpade platรญ, ลพe ฤlovek musรญ maลฅ vzลฅah kย projektovaniu. Kto je zamestnanรฝ ako projektant len preto, ลพe nezohnal inรบ prรกcu, nebude nikdy dobrรฝm projektantom.ย
Na ktorรฝch projektoch momentรกlne pracujete?
Momentรกlne pracujeme asi na 30 rรดznych projektoch โ od ลกtรบdiรญ aลพ po autorskรฉ dozory. Zย najdรดleลพitejลกรญch mรดลพem spomenรบลฅ naprรญklad dokumentรกcie kย stavebnรฉmu zรกmeru aย na รบzemnรฉ rozhodnutie stavieb verejnรฉho terminรกlu intermodรกlnej prepravy Bratislava aย Leopoldov, projekty aย autorskรฝ dozor pre stavbu ลฝSR, ลฝilina โ Tepliฤka โ zriaฤovacia stanica, 2. stavba, 2. etapa, ฤalej mostnรฉ aย elektrotechnickรฉ objekty IV. etapy modernizรกcie trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Pรบchov, komplexnรก rekonลกtrukcia mostov na trati Bratislava hl. stanica โ Kรบty, spoluprรกca na projektoch stavby R1 Beladice โ Tekovskรฉ Nemce, spoluprรกca na geotechnickom autorskom dozore vย prรญpade stavby R1 Nitra โ Selenec, geotechnickรฉ vรฝpoฤty konsolidรกcie mostnรฝch opรดr na R1 Nitra โ Selenec aย Selenec โ Beladice. Rozsiahlu projektovรบ ฤinnosลฅ predstavujรบ prรกce strediska elektrotechniky na stavbรกch D1 Jรกnovce โ Jablonov, Dubnรก Skala โ Turany, Turany โ Hubovรก, Hubovรก โ Ivachnovรก, ฤalej R1 Beladice โ Tekovskรฉ Nemce, Banskรก Bystrica โ obchvat, D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ Oลกฤadnica aย ฤalลกรญch stavbรกch cestnรฝch komunikรกciรญ. Zaฤรญname sa spolupodieฤพaลฅ na prรญprave projektovej dokumentรกcie pre stavbu ลฝSR, modernizรกcia koridoru, ลกtรกtna hranica ฤR/SR โ ฤadca โ Krรกsno nad Kysucou. Zรกroveล sa pripravujeme na zaฤatie prรกc na dokumentรกcii na stavebnรฉ povolenie vย prรญpade modernizรกcie ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ Koลกice, รบsek trate Poprad Tatry (mimo) โ Krompachy. Pre tรบto stavbu sme vypracovali dokumentรกciu na รบzemnรฉ rozhodnutie, ktorรฉ bolo vydanรฉ aย je prรกvoplatnรฉ. Plรกnovanรก je spoluprรกca sย ฤalลกรญmi slovenskรฝmi projektovรฝmi firmami na naลกom trhu vย oblasti ลพelezniฤnรฝch stavieb, je ale predฤasnรฉ uvรกdzaลฅ detaily.
Vnรญmate na Slovensku veฤพkรบ konkurenciu?
Donedรกvna bol slovenskรฝ trh vย oblasti projektovania ลพelezniฤnรฝch stavieb relatรญvne stabilizovanรฝ. Vย sรบฤasnosti vลกak je na Slovensku veฤพa zahraniฤnรฝch firiem, ktorรฉ si tu zaloลพili poboฤky. Nastal vรฝraznรฝ nepomer medzi poฤtom projektov aย poฤtom firiem, ktorรฉ vedia sย pomocou materskรฝch spoloฤnosti zo zahraniฤia splniลฅ podmienky sรบลฅaลพรญ.
Vย poslednom ฤase sa vย sรบลฅaลพiach zaฤรญna objavovaลฅ poลพiadavka, aby projektant garantoval finanฤnรฉ zdroje na dokonฤenie zรกkazky vย prรญpade, ลพe ich obstarรกvateฤพ nemรก vย danom ฤase kย dispozรญcii. Je to novinka, ktorรก zvyลกuje ceny projektov, pretoลพe treba zabezpeฤovaลฅ bankovรฉ garancie, za ktorรฉ musรญ projektovรก firma zaplatiลฅ. Za takรฝchto podmienok sa nie kaลพdรก firma mรดลพe zรบฤastniลฅ na vรคฤลกej sรบลฅaลพi. Podmienky na trhu sa pritvrdzujรบ aย objavujรบ sa neprimeranรฉ jednostrannรฉ sankcie na strane projektanta.
Akรฉ sรบ vaลกe vรญzie aย plรกny do budรบcnosti?
Ako uลพ bolo spomenutรฉ, projekty do ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry boli vย minulรฝch rokoch vรฝrazne poddimenzovanรฉ. Netรฝka sa to vลกak len samotnรฝch ลพeleznรญc, ale aj opravovnรญ vozลov ฤi ruลกลovรฝch dep. Zvyลกujรบ sa rรฝchlosti vlakov na tratiach, rastรบ poลพiadavky na vyลกลกie nรกpravovรฉ tlaky. So zvyลกovanรญm rรฝchlosti narastรบ opodstatnenรฉ poลพiadavky na zvรฝลกenie bezpeฤnosti ลพelezniฤnej dopravy, to znamenรก neustรกle sledovanie vรฝvoja zabezpeฤovacรญch zariadenรญ. Vรคฤลกina ลพelezniฤnรฝch mostov aย tunelov na Slovensku bola postavenรก vย medzivojnovom alebo povojnovom obdobรญ. Toto vลกetko sรบ oblasti, ktorรฝm sa treba vย budรบcnosti venovaลฅ. Neobรกvam oย nedostatok prรกce, bude jej dosลฅ aj vย budรบcich rokoch.
Ing. ฤฝubomรญr Turiniฤ
Rozhovor pripravila Magdalรฉna Lukรกฤovรก
FOTO: Prodex
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.