Presadzujeme sa dobrou prรกcou aย odbornosลฅou (Profil spoloฤnosti Prodex)
Galรฉria(5)

Presadzujeme sa dobrou prรกcou aย odbornosลฅou (Profil spoloฤnosti Prodex)

Spoloฤnosลฅ Prodex sa od roku 1991 venuje spracovaniu ลกtudijnรฝch, prรญpravnรฝch aย projektovรฝch dokumentรกciรญ pre inลพinierske aย dopravnรฉ stavby, ale ponรบka aj poradenstvo, konzultรกcie aย inลพiniersku ฤinnosลฅ. Vย priebehu minulรฉho roka vstรบpila do spoloฤnosti firma Valbek zย ฤŒeskej republiky. Oย ฤinnosti firmy aย jej ฤalลกom rozvoji sme sa porozprรกvali sย riaditeฤพom Ing.ย ฤฝubomรญrom Turiniฤom.

Ako vnรญmate udalosti od zaloลพenia spoloฤnosti Prodex aลพ po vstup firmy Valbek do spoloฤnosti?
Spoloฤnosลฅ Prodex zaloลพilo vย roku 1991 sedem spoloฤnรญkov, bรฝvalรฝch pracovnรญkov Sudopu, zรกvodu Bratislava. Pred dvoma rokmi nastal generaฤnรฝ posun, najstarลกรญ kolega ukonฤil svoju pracovnรบ ฤinnosลฅ aย zรกroveลˆ odpredal svoj podiel zostรกvajรบcim spoluvlastnรญkom vo firme. ฤŽalลกie zmeny priลกli vย priebehu minulรฉho roka, keฤ bol dohodnutรฝ vstup spoloฤnosti Valbek. Firma Valbek mรก vรฝraznรฉ postavenie nielen na ฤeskom, ale aj slovenskom trhu vย oblasti projektovania diaฤพniฤnรฝch, pozemnรฝch aย vodohospodรกrskych stavieb. Valbek nemal vo svojom portfรณliu projektovanie ลพeleznรญc, takลพe sย naลกou firmou doลกlo kย vhodnรฉmu spojeniu aย teraz sa vieme vzรกjomne dopฤบลˆaลฅ. Zรกroveลˆ mรดลพem konลกtatovaลฅ, ลพe naลกe predstavy oย tom, ako postupovaลฅ vย ฤalลกom rozvoji zlรบฤenรฝch firiem, sa zhodovali sย predstavami vedenia firmy Valbek. Okrem prรกce na ฤeskom aย slovenskom trhu mieria naลกe aktivity aj do zahraniฤia.

Dotkli sa vonkajลกie zmeny aj organizaฤnej ลกtruktรบry?
Firma mรก jasne definovanรบ organizaฤnรบ ลกtruktรบru. Nebol dรดvod vรฝrazne meniลฅ dobre zabehnutรฝ systรฉm. Urฤitรก reorganizรกcia ale prebehla. Mรกme stredisko dopravnรฝch stavieb, pod ktorรฉ patria pracovnรฉ รบseky koฤพaje, mosty, geotechnika, inลพinierska ฤinnosลฅ aย plรกnografia. Druhรฝm je stredisko elektrotechniky. Sem patria pracovnรฉ รบseky zameranรฉ na silnoprรบdovรฉ zariadenia, slaboprรบdovรฉ zariadenia aย trakฤnรฉ zariadenia. Naลกou vรฝhodou je, ลพe vieme zabezpeฤiลฅ ลกirokรบ ลกkรกlu elektrotechnickรฝch projektovรฝch prรกc, ฤo nรกm umoลพnilo presadiลฅ sa vย projektovรฝch prรกcach nielen na ลพelezniฤnom trhu โ€“ ide naprรญklad oย rรฝchlostnรฉ aย diaฤพniฤnรฉ komunikรกcie, pozemnรฉ stavby aย podobne.

Na Slovensku sa ลพeleznice nebudujรบ vย takej miere, ako by sa mali. Je to pre nedostatok financiรญ?
Vย investovanรญ do cestnej aย ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry je veฤพkรฝ nepomer. Nechcem hodnotiลฅ, ฤi je to sprรกvne. Samozrejme, rรกd by som videl viac financiรญ vย ลพelezniciach, ale sรกm ฤasto vyuลพรญvam aj diaฤพnice, ktorรฝch dobudovanie je nevyhnutnรฉ. Sme tranzitnรก krajina pre nรกkladnรบ dopravu aย ลพelezniฤnรบ sieลฅ mรกme pomerne dobrรบ. Ak sa zmodernizuje, dalo by sa prepravovaลฅ vย omnoho vรคฤลกej miere, keฤลพe nรกkladnรก ลพelezniฤnรก doprava nie je uย nรกs naplno vyuลพitรก.

Pri modernizรกcii ลพeleznรญc sa okrem toho veฤพa ฤasu venuje prรญprave aย na rozdiel od zahraniฤia viazne rรฝchlejลกรญ postup na majetkovoprรกvnych vzลฅahoch. Naprรญklad na stavbe Poprad โ€“ Krompachy sme momentรกlne zmapovali asi 38-tisรญc vlastnรญkov pozemkov, priฤom ide oย รบsek dlhรฝ pribliลพne 56 kilometrov. Urฤitรฝ nepomer, povedal by som dvojitรฝ meter, mรกme aj vย legislatรญvnych moลพnostiach, priฤom vo vลกetkรฝch prรญpadoch je to vย neprospech prรญpravy ลพelezniฤnรฝch stavieb. Majetkovoprรกvne vyrovnanie aย vรฝkon inลพinierskych ฤinnostรญ je kolobeh, ktorรฝ trvรก veฤพmi dlho aย brzdรญ prรญpravu lรญniovรฝch stavieb. Vย ฤasovom plรกnovanรญ prรญpravy tรฝchto stavieb sa celรฝ proces veฤพmi podceลˆuje.

Spomรญnali ste, ลพe sa venujete aj mostom. ฤŒo konkrรฉtne vย tejto oblasti vykonรกvate?

Naลกa firma sa od samรฉho zaฤiatku zaoberรก aj projektovanรญm najmรค ลพelezniฤnรฝch mostov. Projektujeme betรณnovรฉ mosty na malรฉ, ale aj vรคฤลกie rozpรคtia, oceฤพovรฉ alebo spriahnutรฉ oceฤพovobetรณnovรฉ mosty. Vย prรญpade potreby robรญme aj cestnรฉ mosty menลกรญch rozpรคtรญ.

ลฝelezniฤnรฉ stavby sรบ ลกpecifickรฉ vรฝraznรฝmi dynamickรฝmi รบฤinkami, ktorรฉ sa prejavujรบ na trati aj mostoch. Uลพ prednormy eurokรณdov poยญukazovali na potrebu rieลกiลฅ dynamiku mostnรฝch konลกtrukciรญ. Preto sme sa od roku 2000 zamerali podrobnejลกie na ลกtudovanie dynamickรฝch รบฤinkov ลพelezniฤnรฝch mostov, preto sme postupne zakรบpili softvรฉrovรฉ vybavenie na dynamickรฉ vรฝpoฤty zemรญn aย neskรดr aj dynamickรฉ vรฝpoฤty mostov. Dva roky sme sa zaoberali kontrolnรฝmi vรฝpoฤtami, kรฝm sme si dovolili pouลพiลฅ dynamickรฉ vรฝpoฤty vย reรกlnych projektoch. Dnes vieme namodelovaลฅ prevรกdzkovรฉ vlaky podฤพa poลพiadavky aย modelovo ich pustiลฅ cez mostnรบ konลกtrukciu rรดznymi rรฝchlosลฅami. Rovnako moลพno namodelovaลฅ cestnรฉ prevรกdzkovรฉ zaลฅaลพenie. Prรญkladom je dynamickรฝ kontrolnรฝ vรฝpoฤet Prรญstavnรฉho mosta vย Bratislave, na ktorom sme โ€“ modelovo naraz โ€“ pustili vlaky vย oboch koฤพajach aย zรกroveลˆ cestnรฉ prevรกdzkovรฉ zaลฅaลพenia sย rรดznymi rรฝchlosลฅami pre vlaky aย cestnรบ dopravu. Vย tomto prรญpade hovorรญme aj pri pracovnรฝch staniciach oย niekoฤพkohodinovรฝch vรฝpoฤtoch.

Predbeลพnรฉ statickรฉ aย dynamickรฉ prepoฤty sme robili aj pre ลพelezniฤnรฝ ฤŒervenรฝ most pri vojenskej nemocnici vย Bratislave. Tu sa predpokladรก ฤalลกie pokraฤovanie dynamickรฝch analรฝz. Veฤพmi zaujรญmavรฝm prรญkladom bola spoluprรกca sย firmou Valbek pri prรญprave projektovej dokumentรกcie zosilnenia diaฤพniฤnรฉho mosta Hybica. Na tomto moste sa vykonali dynamickรฉ zaลฅaลพovacie skรบลกky nรกkladnรฝmi automobilmi. Vย prvej etape dynamickรฝch vรฝpoฤtov sme najprv namodelovali realizovanรฉ dynamickรฉ skรบลกky, aย aลพ keฤ vรฝpoฤet ukazoval rovnakรฉ dosiahnutรฉ deformรกcie, pristรบpilo sa kย druhej etape dynamickรฝch vรฝpoฤtov. Do รบvahy prichรกdzali tri druhy รบprav mostu aย dynamickรฉ vรฝpoฤty pomohli rozhodnรบลฅ oย vybranom variante รบprav.

Aย ฤo ลพelezniฤnรฉ koridory?
Dobrรก otรกzka. Modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch tratรญ vย sieti ลฝSR, teda medzinรกrodnรฝch koridorov na Slovensku, sa zaฤala vย roku 1994 prรญpravou stavby nazvanej ลฝSR, modernizรกcia trate Bratislava-Raฤa โ€“ Trnava pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 160โ€‰km/hod. Tu mรดลพem hrdo povedaลฅ, ลพe sme boli na 100 percent pri tom, keฤลพe sme boli prvรฝm generรกlnym projektantom tejto prvej modernizaฤnej stavby. Prรญprava stavby bola urฤitรฝm pilotnรฝm projektom nielen pre nรกs, ale aj pre investora, ลกtรกtne aย expertรญzne inลกtitรบcie. Za pochodu sa tvorili pravidlรก, predpisy, kvalitatรญvne podmienky aย podobne. Iลกlo oย veฤพkรบ lรญniovรบ stavbu, sย akou neboli skรบsenosti. Pre investora sme prvรฝkrรกt zabezpeฤovali doslova vลกetko โ€“ od dokumentรกcie cez legislatรญvu, รบzemnรฉ aย stavebnรฉ konanie aลพ po celรฉ spektrum inลพinierskych ฤinnostรญ vrรกtane majetkovoprรกvneho vyrovnania. Bola to zloลพitรก prรกca, ktorรบ sme, myslรญm si, zvlรกdli so cลฅou. Nakoniec to potvrdili aj rozsiahle posudzovania naลกej prรกce niekoฤพkรฝmi skupinami expertov zย Eรš. Vรฝsledkom tรฝchto posudzovanรญ bolo dvakrรกt za sebou pridelenie prostriedkov zย fondov ISPA. Na tieto skรบsenosti chceme nadviazaลฅ aj na ฤalลกรญch koridorovรฝch รบsekoch.

Akรฝm spรดsobom sa uย vรกs prejavili dรดsledky ekonomickej krรญzy?

Investรญcie do prรญpravy ลพelezniฤnรฝch projektov zaฤali stagnovaลฅ minimรกlne oย pol roka skรดr, ako sa krรญza prejavila vย ostatnรฝch segmentoch. To sme najviac pociลฅovali minulรฝ rok, keฤ vย prรญpade naลกej firmy vรฝraznejลกie poklesli trลพby oproti predchรกdzajรบcemu roku. Napriek tomu sa teraz na nedostatok prรกce nemรดลพeme sลฅaลพovaลฅ. Neprepustili sme ลพiadnych zamestnancov, naopak, prijali sme novรฝch. Eลกte aj tento rok bude ลฅaลพkรฝ, keฤลพe vรคฤลกie zรกkazky, na ktorรฝch robรญme, majรบ termรญny plnenia aลพ ku koncu roka aย my musรญme toto dlhรฉ obdobie prefinancovaลฅ zย vlastnรฝch zdrojov.

Koฤพko mรกte zamestnancov aย ako sa oย nich starรกte?
Teraz mรก Prodex 50 zamestnancov. Mรกme vekovo pomerne mladรฝ kolektรญv, ktorรฝ sa vhodne dopฤบลˆa skรบsenรฝmi starลกรญmi kolegami, ฤรญm sa zabezpeฤuje odbornรก kontinuita. Pri prijรญmanรญ novรฝch zamestnancov sa zameriavame na absolventov, ktorรฝch vieme odborne vychovaลฅ. Chceme si udrลพaลฅ ลกirokรฝ rozsah profesie elektro. Mรกme naplรกnovanรฉ posilnenie tohto strediska. Vย tejto oblasti mรกme dobrรฉ referencie aย obracajรบ sa na nรกs aj neลพelezniฤnรฉ zloลพky aย inรฉ projektovรฉ organizรกcie. Prรกca projektantov profesie elektro nie je jednoduchรก. Na rozdiel od inรฝch inลพinierskych profesiรญ je aj po ukonฤenรญ vysokej ลกkoly potrebnรฉ vykonaลฅ mnoลพstvo odbornรฝch skรบลกok, priฤom niektorรฉ sa musia pravidelne obnovovaลฅ. Tรญto ฤพudia majรบ mรดj obdiv.ย 
Usilujeme sa, aby naลกi zamestnanci chodili na seminรกre, konferencie aย udrลพali si vysokรบ odbornรบ รบroveลˆ. Naลกa idea je presadzovaลฅ sa dobrou prรกcou aย odbornosลฅou, ฤi uลพ vย rรกmci projektovania koฤพajรญ, mostov, elektrotechnickรฝch zariadenรญ, alebo inลพinierskych ฤinnostรญ.ย 

Sรบ mladรญ ฤพudia na trhu prรกce relatรญvne voฤพnรญ?
Veฤพa ฤพudรญ sa vracia zo zahraniฤia, no ฤasto prichรกdzajรบ sย predstavami oย financiรกch, ktorรฉ im nemรดลพeme ponรบknuลฅ. Mรกlokedy mรดลพu projektovรฉ firmy รบฤtovaลฅ hodinovรบ sadzbu inลพiniera rovnakรบ, ako je naprรญklad hodinovรก sadzba vย autoservise. Potom prichรกdzajรบ absolventi vysokรฝch ลกkรดl, sย ktorรฝmi mรกme dobrรฉ skรบsenosti. Vย nedรกvnych rokoch prakticky vลกetkรฝch absolventov zamestnรกvali dodรกvateฤพskรฉ firmy. Projektovรฉ firmy neboli schopnรฉ ponรบknuลฅ takรฉ vysokรฉ platy ako dodรกvatelia. Dnes sa situรกcia trochu zmenila. Vย kaลพdom prรญpade platรญ, ลพe ฤlovek musรญ maลฅ vzลฅah kย projektovaniu. Kto je zamestnanรฝ ako projektant len preto, ลพe nezohnal inรบ prรกcu, nebude nikdy dobrรฝm projektantom.ย 

Na ktorรฝch projektoch momentรกlne pracujete?
Momentรกlne pracujeme asi na 30 rรดznych projektoch โ€“ od ลกtรบdiรญ aลพ po autorskรฉ dozory. Zย najdรดleลพitejลกรญch mรดลพem spomenรบลฅ naprรญklad dokumentรกcie kย stavebnรฉmu zรกmeru aย na รบzemnรฉ rozhodnutie stavieb verejnรฉho terminรกlu intermodรกlnej prepravy Bratislava aย Leopoldov, projekty aย autorskรฝ dozor pre stavbu ลฝSR, ลฝilina โ€“ Tepliฤka โ€“ zriaฤovacia stanica, 2. stavba, 2. etapa, ฤalej mostnรฉ aย elektrotechnickรฉ objekty IV. etapy modernizรกcie trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov, komplexnรก rekonลกtrukcia mostov na trati Bratislava hl. stanica โ€“ Kรบty, spoluprรกca na projektoch stavby R1 Beladice โ€“ Tekovskรฉ Nemce, spoluprรกca na geotechnickom autorskom dozore vย prรญpade stavby R1 Nitra โ€“ Selenec, geotechnickรฉ vรฝpoฤty konsolidรกcie mostnรฝch opรดr na R1 Nitra โ€“ Selenec aย Selenec โ€“ Beladice. Rozsiahlu projektovรบ ฤinnosลฅ predstavujรบ prรกce strediska elektrotechniky na stavbรกch D1 Jรกnovce โ€“ Jablonov, Dubnรก Skala โ€“ Turany, Turany โ€“ Hubovรก, Hubovรก โ€“ Ivachnovรก, ฤalej R1 Beladice โ€“ Tekovskรฉ Nemce, Banskรก Bystrica โ€“ obchvat, D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ Oลกฤadnica aย ฤalลกรญch stavbรกch cestnรฝch komunikรกciรญ. Zaฤรญname sa spolupodieฤพaลฅ na prรญprave projektovej dokumentรกcie pre stavbu ลฝSR, modernizรกcia koridoru, ลกtรกtna hranica ฤŒR/SR โ€“ ฤŒadca โ€“ Krรกsno nad Kysucou. Zรกroveลˆ sa pripravujeme na zaฤatie prรกc na dokumentรกcii na stavebnรฉ povolenie vย prรญpade modernizรกcie ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ€“ Koลกice, รบsek trate Poprad Tatry (mimo) โ€“ Krompachy. Pre tรบto stavbu sme vypracovali dokumentรกciu na รบzemnรฉ rozhodnutie, ktorรฉ bolo vydanรฉ aย je prรกvoplatnรฉ. Plรกnovanรก je spoluprรกca sย ฤalลกรญmi slovenskรฝmi projektovรฝmi firmami na naลกom trhu vย oblasti ลพelezniฤnรฝch stavieb, je ale predฤasnรฉ uvรกdzaลฅ detaily.

Vnรญmate na Slovensku veฤพkรบ konkurenciu?
Donedรกvna bol slovenskรฝ trh vย oblasti projektovania ลพelezniฤnรฝch stavieb relatรญvne stabilizovanรฝ. Vย sรบฤasnosti vลกak je na Slovensku veฤพa zahraniฤnรฝch firiem, ktorรฉ si tu zaloลพili poboฤky. Nastal vรฝraznรฝ nepomer medzi poฤtom projektov aย poฤtom firiem, ktorรฉ vedia sย pomocou materskรฝch spoloฤnosti zo zahraniฤia splniลฅ podmienky sรบลฅaลพรญ.

Vย poslednom ฤase sa vย sรบลฅaลพiach zaฤรญna objavovaลฅ poลพiadavka, aby projektant garantoval finanฤnรฉ zdroje na dokonฤenie zรกkazky vย prรญpade, ลพe ich obstarรกvateฤพ nemรก vย danom ฤase kย dispozรญcii. Je to novinka, ktorรก zvyลกuje ceny projektov, pretoลพe treba zabezpeฤovaลฅ bankovรฉ garancie, za ktorรฉ musรญ projektovรก firma zaplatiลฅ. Za takรฝchto podmienok sa nie kaลพdรก firma mรดลพe zรบฤastniลฅ na vรคฤลกej sรบลฅaลพi. Podmienky na trhu sa pritvrdzujรบ aย objavujรบ sa neprimeranรฉ jednostrannรฉ sankcie na strane projektanta.

Akรฉ sรบ vaลกe vรญzie aย plรกny do budรบcnosti?
Ako uลพ bolo spomenutรฉ, projekty do ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry boli vย minulรฝch rokoch vรฝrazne poddimenzovanรฉ. Netรฝka sa to vลกak len samotnรฝch ลพeleznรญc, ale aj opravovnรญ vozลˆov ฤi ruลกลˆovรฝch dep. Zvyลกujรบ sa rรฝchlosti vlakov na tratiach, rastรบ poลพiadavky na vyลกลกie nรกpravovรฉ tlaky. So zvyลกovanรญm rรฝchlosti narastรบ opodstatnenรฉ poลพiadavky na zvรฝลกenie bezpeฤnosti ลพelezniฤnej dopravy, to znamenรก neustรกle sledovanie vรฝvoja zabezpeฤovacรญch zariadenรญ. Vรคฤลกina ลพelezniฤnรฝch mostov aย tunelov na Slovensku bola postavenรก vย medzivojnovom alebo povojnovom obdobรญ. Toto vลกetko sรบ oblasti, ktorรฝm sa treba vย budรบcnosti venovaลฅ. Neobรกvam oย nedostatok prรกce, bude jej dosลฅ aj vย budรบcich rokoch.


Ing. ฤฝubomรญr Turiniฤ

Rozhovor pripravila Magdalรฉna Lukรกฤovรก
FOTO: Prodex

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie