Pri nešťastí mohol podľa experta zlyhať aj stavebný dozor
Vyšetrovanie príčin tragédie pri výstavbe mostu na prvom úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči by malo zistiť, nakoľko pochybil hlavný zhotoviteľ prác a prípadne stavebný dozor. Ten vykonáva Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. ako investor stavby, keďže tender na výber externého stavebného dozoru ani po dvoch rokoch od jeho začatia stále neuzavrela pre námietky uchádzačov. Minister dopravy Ján Počiatek tvrdí, že hlavnú zodpovednosť za nešťastie má združenie dodávateľov Váhostav - SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s., niektorí odborníci však naznačujú, že pri zlyhaní podpernej konštrukcie mostu počas betonáže mohol spraviť chyby aj štátny stavebný dozor.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Keby stavebný dozor pri podrobnej kontrole odhalil, že podperná konštrukcia je príliš štíhla a nebola ukotvená v betónových pilieroch, mal podľa Bakoša jednoznačne zastaviť práce pre ohrozenie bezpečnosti. Za otázne označil, či objednávateľ, stavebný dozor, resp. NDS, mal schváliť dokumentáciu na realizáciu skruže, ak sa takýto typ na Slovensku používa iba zriedkavo a už vôbec nie pre takúto výšku. „Vychádzame z predpokladu, že dokumentácia, ktorej súčasťou bol aj statický výpočet, bola vypracovaná a v predstihu odovzdaná stavebnému dozoru,“ dodal šéf Amberg Engineering Slovakia.
Stavebný dozor na stavbe západného, deväťkilometrového úseku diaľnice Jánovce – Jablonov zabezpečuje len šesť ľudí. NDS podľa denníka SME žiadala v tendri pre externý stavebný dozor na práce na oboch úsekoch diaľnice v celkovej dĺžke 18,5 kilometra okolo 25 ľudí.
Agentúra SITA sa informovala, či šesť ľudí na stavebný dozor na jednom úseku diaľnice stačí a či to neohrozuje zabezpečenie tejto činnosti na stavbe. „Tieto otázky sú predmetom vyšetrovania. Primárna zodpovednosť za stavbu je však na pleciach zhotoviteľa, čo je zakotvené aj v zmluve, a čo ostatne potvrdzuje aj samotný zhotoviteľ,“ uviedol Kóňa.
NDS podľa neho prostredníctvom stavebného dozoru sleduje dodržiavanie záväzkov zhotoviteľa vyplývajúcich zo zmluvných podmienok. „Dodržiavanie odborných povinností, použité technológie a bezpečnosť na stavenisku sú v zmysle zmluvných podmienok ako aj platných právnych predpisov povinnosťou zhotoviteľa,“ dodal hovorca.
Bakoš tvrdí, že stavebný dozor mal byť prítomný na stavbe od začiatku betonáže a kontrolovať kvalitu a spôsob ukladania i plynulosť dodávky betónovej zmesi. „Jednoducho povedané, mal kontrolovať dodržiavanie technologických postupov a predpisov pri vykonávaní stavebných prác. Podľa nám dostupných informácií bola betonáž povolená telefonicky bez predchádzajúceho prekontrolovania pripravenosti jednotlivých častí konštrukcie,“ tvrdí Bakoš. Hovorca rezortu dopravy v reakcii na to zopakoval, že všetko je predmetom vyšetrovania. „My takéto informácie nemáme, pravdepodobne ide o informačné šumy,“ uzavrel Kóňa.
Najmä pri takýchto netradičných podperných konštrukciách, ktorú dodala firma Skruže Weise SK, k.s. z Popradu a ktorá zlyhala pri betonáži mostu, treba podľa experta venovať zvýšenú pozornosť projektu. Práce mali byť realizované podľa predložených technických a technologických predpisov a postupov, týkajúcich sa debnenia, podpernej skruže a samotnej betonáže.
„Súlad s realitou mal kontrolovať stavebný dozor NDS. Konštrukcia nespadla sama od seba. To, že spadla, bolo v dôsledku chýb, ktoré sa určite niekde spravili a, bohužiaľ, sa neodhalili ešte pred samotnou betonážou,“ je presvedčený Bakoš.
Zdroj: SITA
Foto: SITA/Rastislav Ovšonka