Pri obnove chceme byť od začiatku (Profil spoločnosti Sto s. r. o.)
Spoločnosť Sto má dlhú históriu, ktorá siaha takmer 200 rokov do minulosti k cementárni a vápenke v južnom Bádensku. Špecializuje sa na fasádne zatepľovacie systémy a vyrába materiály pre povrchové úpravy fasád, interiérov, podláh a ochranu a sanáciu betónu. Prostredníctvom dcérskych spoločností vytvára celosvetovú sieť a v spolupráci s partnermi zaujíma významné miesto na svetovom trhu. O spoločnosti, jej minulosti a budúcnosti sme sa zhovárali s konateľom spoločnosti Sto s. r. o. v Česku Tomášom Čábelkom a area sales manažérom organizačnej zložky na Slovensku Branislavom Helcmanovským.
Kedy a za akých okolností vznikla vaša spoločnosť? Ako sa vyvíjala a ako sa jej v súčasnosti darí?Firma vznikla z pôvodnej cementárne a vápenky, založenej v roku 1835 na juhu Bádenska a v súčasnosti sa špecializuje na fasádne zatepľovacie systémy. Má 22 dcérskych spoločností a najhustejšiu sieť pobočiek v Európe, ale pokrýva aj Áziu, severnú a južnú Ameriku.
Akými činnosťami sa spoločnosť Sto AG zaoberá?
Spoločnosť sa venuje štyrom hlavným výrobným oblastiam. Ide o oblasť materiálov pre povrchové úpravy fasád, o oblasť materiálov pre interiéry (farby a omietky), tretiu skupinu tvoria výrobky na sanáciu a ochranu betónu a povrchovú úpravu podláh. Štvrtou a najpreferovanejšou oblasťou je oblasť zateplenia fasád, čoho dôkazom je viac ako 110 miliónov m2, ktoré sme zateplili práve my.
Koľko zamestnancov má vaša firma a akým spôsobom ich počet ovplyvnila kríza?
V súčasnosti pracuje v dcérskych spoločnostiach Sto s. r. o., 43 pracovníkov v Česku a na Slovensku. V celosvetovom meradle má materská spoločnosť Sto AG viac ako 4 100 spolupracovníkov. Nadnárodnosť firmy pre nás ale neznamená uniformitu – naopak, firma je známa individuálnym prístupom k regionálnym zvláštnostiam. Kríza sa na počte zamestnancov nepodpísala – nebolo potrebné prepúšťať.
Aký máte postup a prístup pri vybavovaní zakázok? Aká je v tomto filozofia spoločnosti?
V prvom rade by sme chceli zdôrazniť, že spoločnosť sa vidí v úlohe priekopníka v oblasti inovácie a ekológie. Snažíme sa preto spolupracovať najmä so zákazníkmi, ktorí majú v tejto oblasti rovnaké ciele. Okrem vývoja, výroby a predaja výrobkov či systémov a ponuky služieb súčasne optimalizujeme svoju činnosť v prospech remeselníkov, architektov a investorov.
Myslíme si, že architektúra hrá v ľudskom živote veľmi dôležitú úlohu, na architektonické riešenia preto kladieme veľký dôraz. Snažíme sa predstavy a myšlienky architektov zrealizovať práve individuálnym stvárnením fasád a interiérov.
Inovácie a riešenia od našej spoločnosti sú optimalizované tak, aby pri spolupráci s architektmi a projektantmi boli zárukou komplexných riešení objektov od celkového pohľadu až po najmenšie detaily. Ide o enormné nasadenie, ktoré má pre celú výrobnú a praktickú oblasť určujúci význam. Spoločnosť má na svojom konte viac ako 150 patentov a vo svojom odbore je jednotkou. Naša úloha pri realizácii nie je časovo ohraničená, snažíme sa spolupracovať aj s realizačnými firmami a remeselníkmi priamo „na mieste činu“. Chceme, aby bol výsledok optimálny z pohľadu všetkých zúčastnených strán. Na vrchole nášho záujmu je však, samozjreme, spokojnosť investora .
Ako dlho v priemere trvá vybavenie zakázky?
Snažíme sa byť spätí s projektom od jeho úplného začiatku a ten by sa dal definovať samotným rozhodnutím investovať do výstavby, respektíve do rekonštrukcie. Pri revitalizácii bytových domov sú našimi klientmi správcovské spoločnosti. Pri takýchto zakázkach sa napríklad snažíme už od začiatku ovplyvňovať kvalitu výsledku – pomáhame napríklad pri výbere kvalitnej realizačnej firmy, s ktorou máme dobré skúsenosti. Kvalitné spracovanie zakázky je komplexným procesom a vyžaduje si množstvo času, najmä v období príprav a schvaľovania projektu. Pri realizácii je podstatné správne načasovanie dodávok tovaru na stavbu a organizácia realizácie realizačnou firmou.
S akými najväčšími problémami sa počas svojej práce stretávate?
Ak ide o technické problémy, naši kvalifikovaní pracovníci vedia poradiť a nájsť najvhodnejšie riešenie. Závažným problémom je pre nás situácia pri prefinancovávaní projektov – narážame na zlú platobnú disciplínu. Nie je to žiadna novinka, tento problém v sektore stavebníctva pretrváva dlhodobo. Netýka sa to oblasti revitalizácie, keďže tu využívame služby Štátneho fondu rozvoja bývania, ale aj služby komerčných bánk. Ide skôr o problém novostavieb.
Aké technologické novinky má vaša spoločnosť v portfóliu? Experimentujete alebo sa držíte radšej zabehnutých koľají?
Rozhodne inovujeme, sme v tejto sfére v našej oblasti pôsobenia jednotkou na trhu. Základom nášho úspechu je hlavné heslo firmy: Stavať zodpovedne. Práve ním sa zaväzujeme udržovať hodnotu starých aj nových stavebných objektov a byť priekopníkom ekologického utvárania humánneho životného prostredia.
Náš názor je, že optimálne, teda výborné výsledky možno dosiahnuť len mnohostrannosťou systémov a riešení a práve tú sa snažíme dosahovať. Neustále vyvíjame nové produkty či riešenia a testujeme ich. Všetky poznatky a skúsenosti z praxe sa vyhodnocujú v internom výskumnom centre spoločnosti, kde ich naši odborníci uplatňujú pri spomínanej optimalizácii výrobkov a riešení.
Čím sa pri inováciách Vaša spoločnosť inšpiruje?
Nevyčerpateľným zdrojom inšpirácie pre našich vývojárov je príroda a prostredie okolo nás. Najlepším príkladom inšpirácie z prírody je fasádna farba s lotosovým efektom. Lotosové listy sú po každom daždi suché a čisté. Kvapky vody po nich stekajú v tvare guliek a odnášajú so sebou aj častice nečistôt. Tento efekt , miliónmi rokov osvedčený „vynález“ prírody, bol bionickým vývojom prenesený do fasádnej farby, ktorú vyrába naša spoločnosť. Výsledkom je, že fasády s týmto náterom zostávajú čisté, pretože nečistoty z nich zmije dážď, rovnako ako z lotosových kvetov. Táto technológia sa, samozrejme, zapracúva aj do fasádnej omietky.
Ďalším príkladom originálnej inovácie je špeciálny zatepľovací systém našej spoločnosti, ktorý je extrémne odolný proti nárazom. Odolá nárazu so silou až 15 joulov, čím sa stáva päťnásobne odolnejším ako iné systémy. Práve tento fasádny systém je na celom svete najúspešnejším fasádnym systémom od našej spoločnosti.
Ďalším výborným príkladom inovácií spoločnosti Sto AG je technológia umožňujúca prácu v zhoršených klimatických podmienkach, ktorá dokáže predĺžiť stavebnú sezónu až na 10 mesiacov, alebo interiérová farba pohlcujúca pachy.
Ako sa firme v súčasnosti darí?
Na Slovenskom trhu sme sa etablovali úspešne. Naše zákazky by sa dali rozdeliť do dvoch skupín – na nové projekty a revitalizácie. V rámci účasti na nových projektoch sme zrealizovali množstvo fasád na polyfunkčných objektoch, ale napríklad aj množstvo úprav interiérov pomocou dekoratívnych stierok a tapiet. V rámci revitalizácií bytových domov sme sa podieľali na obnove obvodového plášťa množstva bytových domov.
Ako si vyberáte dodávateľov a aká je Vaša spolupráca s nimi?
Výber dodávateľa je podľa našej filozofie na začiatku veľmi jasne definovaného reťazca úkonov, ktoré vedú k dlhodobo udržateľnej kvalite. Všetky vstupné parametre sa neustále kontrolujú pomocou najmodernejšej meracej a skúšobnej techniky, a to už na počiatku výrobného procesu.
Dodávatelia izolačných materiálov musia spĺňať všetky náležitosti, ktoré im predpisuje norma.
Ako dohliadate na kvalitu vykonanej práce?
Už pri samotnej príprave projektu aktívne komunikujeme s projektantmi o všetkých technických detailoch. Následne sa tieto detaily zapracúvajú do výkresovej dokumentácie. Neskôr, v samotnom procese realizácie stavby naši technickí poradcovia úzko spolupracujú so stavebným dozorom priamo na stavbe a dohliadajú na dodržiavanie stanovených zásad pri realizácii.
Akú záruku dávate na svoju prácu a ako riešite reklamácie?
Záruky na vykonanú prácu na seba preberá realizačná firma. Tá je realizátorom zákazky a nesie so sebou plnú zodpovednosť za funkčnosť diela, ktoré realizovala. Spoločnosť Sto je dodávateľom materiálu, ale to samozrejme neznamená, že nie sme účastníkom reklamačného konania. Naším partnerom v procese reklamácie na základe obchodného zákonníka je realizačná firma, nie priamo klient. Spolu s realizačnou firmou pristupujeme ku každej reklamácii individuálne.
Aká je Vaša vízia vývoja firmy v budúcnosti?
Našou elementárnou úlohou je dosiahnuť dlhodobý nárast hodnoty podniku. Využívame na to všetky sily a kompetencie našich spolupracovníkov. Svet sa mení čoraz rýchlejšie a potreby zákazníkov sa individualizujú. Na význame preto získava flexibilita a ochota podstupovať zmeny. Ako firma, ktorá disponuje špičkovými technológiami, určujeme smer vývoja u výrobkov, systémov a služieb. Naše inovácie dlhodobo ovplyvňujú trh a zaisťujú náš pokračujúci úspech. Z pohľadu revitalizácie existujúcich obytných budov nie je naším cieľom byť na vrchole v počte zateplených budov, ale byť na špici najmä z pohľadu vysokej kvality a estetiky stvárnenia.
Ako vašu spoločnosť ovplyvnila kríza a akú budúcnosť predpovedáte stavebníctvu?
Aj napriek kríze dokázal koncern ako celok rásť. Vývoj jednotlivých spoločností v konkrétnych krajinách bol, samozrejme, rozdielny podľa toho, aký bol dosah krízy v regióne a v stavebnej oblasti.
Aké zbrane využívate v boji s konkurenciou?
Našimi najsilnejšími zbraňami v tvrdom konkurenčnom boji sú už spomínané inovácie a spätosť s trhom. Kontakt s potrebami trhu a dopytom, ktorý zabezpečujeme prostredníctvom našich obchodných a technických poradcov, je dôležitým faktorom odlišujúcim našu spoločnosť od konkurenčných firiem. Neustále vyhľadávame podnety na zvyšovanie kvality vo výrobnom aj predajnom procese. To je náš recept.
Ing. Tomáš Čábelka,
konateľ spoločnosti
Sto s. r. o.
Ing. Branislav Helcmanovský,
area sales manažér
organizačnej zložky na Slovensku
Rozhovor pripravila: Tamara Leontievová
FOTO: Sto
Článok bol uverejnený v časopise Správa budov.