Prรญprava novej stavebnej legislatรญvy je nekonฤiaci prรญbeh. Podฤพa vlรกdy ju treba zrevidovaลฅ aย novelizovaลฅ platnรบ v sรบฤasnosti
Stavebnรก legislatรญva, ktorรก vstรบpi do platnosti od aprรญla 2024, vyvolala po schvรกlenรญ vย parlamente vย roku 2022 rรดzne nรกzory aย aktuรกlne je vย rรดznom stupni prรญpravy. Vlรกda mรก k nej vรฝhrady a legislatรญvci budรบ maลฅ opรคลฅ plnรฉ ruky prรกce.
Akรฝ postoj zaujala ย vlรกda k reforme stavebnej legislatรญvy? V programovom vyhlรกsenรญ, ktorรฉ prijala vlรกda sa jednoznaฤne uvรกdza, ลพe pripravรญ novelu aktuรกlne รบฤinnรฉho stavebnรฉho zรกkona. Cieฤพom zabezpeฤiลฅ v prechodnej dobe vรฝraznรฉ urรฝchlenie procesov umiestลovania a povoฤพovania stavieb s vyuลพitรญm inลกtitรบtov platnej stavebnej legislatรญvy.
Vlรกda:ย Novรฝ zรกkon je nevykonateฤพnรฝ
Ku novรฝm stavebnรฝm predpisom je vlรกda veฤพmi kritickรก podobne ako Zdruลพenie miest a obcรญ Slovenska. Stavebnรฝ zรกkon prijatรฝ poฤas predchรกdzajรบcej vlรกdy je podฤพa sรบฤasnรฉho vlรกdneho kabinetu v aktuรกlnom stave inลกtitucionรกlnej pripravenosti k danรฉmu dรกtumu รบฤinnosti nevykonateฤพnรฝ.
โJeho zavedenie by viedlo kย znaฤnรฝm ลฅaลพkostiam pri prรญprave a povoฤพovanรญ stavieb. Aplikรกcia tejto legislatรญvy je nepripravenรก, a to nielen po technickej a organizaฤnej strรกnke, ale aj zย pohฤพadu nadvรคzujรบcej legislatรญvy,โ pรญลกe sa vย programovom vyhlรกsenรญ vlรกdy. Je nevyhnutnรฉ odloลพiลฅ รบฤinnosลฅ tejto prรกvnej รบpravy a vย spoluprรกci so zรกstupcami samosprรกvy spracovaลฅ rozsiahlejลกiu revรญziu uvedenej legislatรญvy, ktorรก napravรญ najvรคฤลกie nedostatky.
Zรกkony oย รบzemnom plรกnovanรญ aย vรฝstavbe nahradili sรบฤasne platnรฝ stavebnรฝ zรกkon, ktorรฝ vznikol eลกte poฤas bรฝvalรฉho reลพimu. Bol ฤasto novelizovanรฝ aj procesne stรกle niesol peฤaลฅ minulosti. Najmรค dฤบลพka aย administratรญva spojenรก sย povoฤพovanรญm je tลลom vย oku predkladateฤพov stavebnรฝch zรกmerov.
Vyลกla vyhlรกลกka pre รบzemnรฉ plรกnovanie aย vรฝstavbu
Trvalo dlhรฉ roky, kรฝm sa naลกla politickรก vรดฤพa zaฤaลฅ proces prรญpravy aย po veฤพmi intenzรญvnej prรกci, nรกroฤnรฝch rokovaniach aย spracรบvanรญ veฤพkรฉho mnoลพstva pripomienok kย prvรฉmu nรกvrhu, dotiahnuลฅ ho do konca vย parlamente aย reรกlne pracovaลฅ na digitalizรกcii povoฤพovania.
รrad pre รบzemnรฉ plรกnovanie aย vรฝstavbu SR aktuรกlne pripravuje viacero vykonรกvacรญch predpisov pre potreby zรกkonov pre รบzemnรฉ plรกnovanie aย vรฝstavbu, ktorรฝch konzultรกcie konฤia v novembri. Uลพ vย oktรณbri vyลกla vย Zbierke zรกkonov dรดleลพitรก vyhlรกลกka oย รบzemnoplรกnovacej dokumentรกcii. Hovorรญ oย spracovanรญ รบzemnoplรกnovacej dokumentรกcie aj poลพiadavkรกch naย funkฤnom vyuลพitรญ รบzemia.
รrad sa pripravuje na otvorenie 8 regionรกlnych poboฤiek, do kaลพdej zย nich plรกnuje prijaลฅ vรฝhฤพadovo aลพ do 100 zamestnancov. Na jeho oficiรกlnej strรกnke je moลพno nรกjsลฅ grafickรฉ zobrazenie stavebnรฝch procesov pre drobnรบ aย jednoduchรบ stavbu. รrad zรกroveล ลกkolรญ odbornรบ verejnosลฅ vย novej stavebnej legislatรญve.
Novรก legislatรญva o EIA mรก urรฝchliลฅ procesy
Sรบฤasลฅou reformy stavebnรฉho prรกva mรก byลฅ aj novรก legislatรญva, ktorรก sa tรฝka posudzovania vplyvov predloลพenรฝch stavebnรฝch zรกmerov na ลพivotnรฉ prostredie โ proces EIA. Jรกn Budaj ako minister ลพivotnรฉho prostredia presadil, ลพe envirorezortย bude „ลกpeciรกlnym stavebnรฝm รบradom“ pre stavby, ktorรฉ podliehajรบ EIA.ย ASB sa zaujรญmal ako je ministerstvo ลพivotnรฉho prostredia pripravenรฉ na svoju ฤasลฅ novรฝch stavebnรฝch predpisov.
Rezort vย reakcii konลกtatoval dlhodobo znรกmy fakt, ลพe schvaฤพovacie procesy posudzovania vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie trvajรบ oveฤพa dlhลกie ako zรกkony stanovujรบ vย lehotรกch. โJednou zย priorรญt novรฉho vedenia ministerstva ลพivotnรฉho prostredia bude pripraviลฅ novรบ legislatรญvu vย oblasti EIA, ktorรก bude plniลฅ prรญsne environmentรกlne normy Eร, ale zรกroveล umoลพnรญ zrรฝchliลฅ procesy, ktorรฉ nemรดลพu byลฅ nahrรกdzanรฉ svojvรดฤพou รบradnรญkov, alebo vytvรกrajรบ priestore pre netransparentnรฉ ลกikanรณzne konanie,โ napรญsal tlaฤovรฝ odbor ministerstva.
ZMOS ลพiada posunรบลฅ รบฤinnosลฅ zรกkonov
Napriek pomerne vysokรฉmu stupลu prรญpravy neutรญcha nedรดvera a ย kritickรฉ nรกzory zย rรดznych prรญฤin, naprรญklad zo strany samosprรกvy. Samosprรกva prรญde oย stavebnรฉ รบrady vย rรกmci prenesenรฉho ลกtรกtnej sprรกvy, ktorรฉ jej spolu sย รบzemnรฝm plรกnovanรญm dรกvali kontrolu nad รบzemรญm. Najradikรกlnejลกie je ZMOS.
ZMOS ลพiada o zastavenie รบฤinnosti novej stavebnej legislatรญvy minimรกlne do roku 2026 a do tohto obdobia ลพiada o jej komplexnรฉ a zรกsadnรฉ prepracovanie. โDรดvodom sรบ hrozby v aplikaฤnej praxi,ย problรฉmy vo vรฝkone agendy, vrรกtane รบplnรฉho kolapsu systรฉmu รบzemnรฉho plรกnovania, povoฤพovania stavieb, ochrany verejnรฉho zรกujmu a ohrozenia ฤerpania eurofondov,โ dรดvodรญ ZMOS. Sรบ vลกak aj obce, pre ktorรฉ je stavebnรฝ รบrad zรกลฅaลพou, pretoลพe doplรกvajรบ k platom jeho รบradnรญkov.
รrad pripravuje komunikรกciu so samosprรกvou
Novรฉ postupy, ktorรฉ so sebou nesie schvรกlenรก stavebnรก legislatรญva, prirodzene otvรกrajรบ otรกzky, ktorรฝm ฤelia predstavitelia jednotlivรฝch samosprรกv. Keฤลพe ide o zรกsadnรบ zmenu, ktorรก prepรญลกe aktuรกlny systรฉm fungovania, รrad pre รบzemnรฉ plรกnovanie a vรฝstavbu SR plรกnuje komunikรกciu cielenรบ priamo na predstaviteฤพov obcรญ a miest.
โUลพ dva roky pred vznikom รบradu prebiehali ลกirokรฉ rokovania a prรญpravy znenia novej stavebnej legislatรญvy. Ak sa ako krajina chceme priblรญลพiลฅ eurรณpskym ลกtandardom, musรญme vykroฤiลฅ prรกve tรฝmto smerom. Chceme v tom byลฅ maximรกlne nรกpomocnรญ aj samosprรกve, preto pripravujeme na naลกej strรกnke samostatnรบ sekciu pre starostov a primรกtorov, na ktorej nรกjdu vลกetky potrebnรฉ informรกcie v zrozumiteฤพnej forme,โ uviedol Martin Hypkรฝ, predseda รบradu na margo pochybnostรญ zo strany samosprรกv.
Bratislava vidรญ rizikรก v zรกkone o vรฝstavbe
Zย inรฉho sรบdka sรบ vรฝhrady architekta,ย odbornรญka na legislatรญvu aย zรกroveล bratislavskรฉho hlavnรฉho architekta Juraja ล ujana. ย Nรกvrhy zรกkonov, ktorรฉ predloลพila vlรกda do parlamentu povaลพuje za โveฤพmi sluลกnรฝ vรฝkonโ. ย Obsahujรบ tรฉzy, na ktorรฝch je dohoda, ale tieลพ ustanovenia, ktorรฉ treba โdopovedaลฅโ vykonรกvacรญmi vyhlรกลกkami.
Bratislavskรก mestskรก samosprรกva povaลพuje zรกkon oย รบzemnom plรกnovanรญ vฤaka vyhlรกลกke oย รบzemnoplรกnovacej dokumentรกcii za lepลกie pripravenรฝ ako zรกkon oย vรฝstavbe. Sย rozhovorov sย kolegami na praลพskom IPR viem, ลพe ju pozitรญvne vnรญmajรบ aj ฤeskรญ odbornรญci. Momentรกlne sa kย nej dokonฤuje ย metodika, na prรญprave ktorej sa ฤiastoฤne podieฤพame,โ uviedol ล ujan poฤas Realitnรฉho fรณra vย novembri sย tรฝm, ลพeย sa osobitne vย nej budรบย rieลกenรฉ Bratislava a Koลกice.
Hlavnรฝ architekt je v zรกsade stotoลพnenรฝ s digitalizรกciou dokumentรกcie, doruฤovania ฤi archivรกcie, nie vลกak s digitรกlnymi procesmi posudzovania sรบladu s รบzemnรฝm plรกnom a povoฤพovania stavieb, pretoลพe โto nie je matematickรฝ vzorecโ. Rizikรก vidรญ najmรค v zรกkone o vรฝstavbe, v prechode stavebnรฝch รบradov na ลกtรกtnu sprรกvu.
Najdรดleลพitejลกie stavby, ktorรฉ podliehajรบ EIA, mรก podฤพa schvรกlenรฉho zรกkona posudzovaลฅ rezort ลพivotnรฉho prostredia. โTo sรบ veci, oย ktorรฝch sa zatiaฤพ veฤพa nehovorรญ, krajina nie je na ne pripravenรก aย budรบ potrebovaลฅ istรฝ odklad,โ uzavrel.