Problémy netreba riešiť, problémom treba predchádzať (profil spoločnosti Bala, a. s.)
Galéria(4)

Problémy netreba riešiť, problémom treba predchádzať (profil spoločnosti Bala, a. s.)

Spoločnosť Bala, a. s., si na území Žitného ostrova už roky buduje povesť silného hráča, ktorý za sebou zanecháva kvalitne zrealizované stavby verejného i súkromného sektora. Ponúka totiž svojim zákazníkom aj v lokálnych pomeroch služby na európskej úrovni. Jej riaditeľ a predseda predstavenstva Ing. Ladislav Németh zastáva názor, že Slováci nemusia mať z Európy komplexy. Už dávno sa naučili kvalitne pracovať – teraz sa musia naučiť kvalitne žiť.



Označujete sa za „podnikateľa z donútenia“. Čo vás teda „donútilo“ založiť jednu z najväčších stavebných spoločností žitnoostrovského regiónuω

Patrím ku generácii, ktorá sa vrátila z povinnej vojenskej služby tesne po revolúcii a musela riešiť otázku svojho ďalšieho životného smerovania v období veľkých spoločensko-politických zmien. Tieto zmeny však priniesli aj nové podnikateľské možnosti. Som vyštudovaný stavebný inžinier, a keď som sa chcel uplatniť v tejto profesii, musel som napokon voliť vstup do súkromného sektora. Začínal som v roku 1991 ako fyzická osoba, neskôr sme s niekoľkými spoločníkmi založili eseročku a v roku 1998 akciovú spoločnosť. Transformácia na akciovú spoločnosť nám umožnila splniť podmienky Národnej agentúry pre malé a stredné podnikanie na zaradenie do programu Podpory rizikového kapitálu. Nadobudli sme tak potrebné finančné prostriedky v čase, keď sa veľmi ťažko získavali úvery od bánk. Vďaka tomu sme sa mohli začať intenzívne rozvíjať a za ostatných päť rokov sme dosiahli 500-percentný nárast obratu. Minulý rok sa nám podarilo všetok vonkajší kapitál vyplatiť a v súčasnosti sa s obratom 500 miliónov slovenských korún pohybujeme v tretej až štvrtej desiatke najväčších stavebných firiem na Slovensku.

Hoci ste začínali ako stavebná firma, postupne sa záber vašich činností začal rozrastať.

Naša spoločnosť sa zameriava na päť hlavných oblastí pôsobenia. Asi polovicu zo všetkých tržieb tvoria stavebné práce, tretinu zabezpečuje úsek kovovýroby, okolo 10 % dosahuje výroba okien a zvyšok sa delí medzi autodopravu a predaj stavebnín. Vstup Slovenska do Európskej únie nám otvoril nové možnosti, preto sme stavili na kartu rozvoja a kompatibility s európskym štandardom. Zaviedli sme v spoločnosti systém manažérstva kvality podľa ISO 9001 a ako jedna z mála slovenských stavebných firiem vlastníme kompletný integrovaný systém manažérstva podľa ISO 14 000, 18 000 a 9 000. Myslím si totiž, že spoločnosti, ktoré si včas neosvojili európsky štýl fungovania, dnes začínajú výrazne zaostávať a menšie firmy majú doslova existenčné problémy. Preto sa treba čo najskôr europeizovať, a to práve formou certifikátov, úverov a čerpania financií z eurofondov. Dôležité je tiež vedieť si nájsť svoje miesto na trhu.

Kde je teda to vaše miestoω

Keď sme v spoločnosti naštartovali spomínaný proces europeizácie, zadefinovali sme si kľúčové cieľové skupiny zákazníkov. Tu na Žitnom ostrove sa významne angažujeme vo verejnom sektore, čo zahŕňa najmä stavebné a rekonštrukčné práce pre okolité obce. Ďalšou cieľovou skupinou sú vyskúšaní odberatelia. V minulosti sme na západnom Slovensku dodávali takmer všetky stožiare vykrývačov mobilného signálu pre oboch vtedajších operátorov. S príchodom tretieho mobilného operátora vzniká opäť príležitosť v tejto práci pokračovať. Úsek kovovýroby vyrába aj rôzne polotovary zo segmentu stavebnej výstuže, ktoré od nás odoberajú prakticky všetky najvýznamnejšie zakladačské firmy na Slovensku a viacero spoločností v zahraničí. Treťou strategickou skupinou sú individuálni investori, ktorým sú určené okrem iného aj naše vlastné developerské projekty.

Trúfate si na široký okruh činností pre široký okruh zákazníkov…

Najprv sme boli čisto stavebnou spoločnosťou, no časom sme zistili, že ak chceme stavbu dokončiť načas a v primeranej kvalite, musíme si všetky rozhodujúce subdodávky vedieť zabezpečiť sami, aby sme neboli na nikom závislí. Treba brať do úvahy aj to, že Slovensko je veľmi malý trh, a ak chce byť firma dlhodobo úspešná, musí mať diverzifikované portfólio činností. V každom období totiž nastáva v niektorých oblastiach rozmach, v iných útlm. Keď sa v roku 2000 naštartoval stavebný boom vďaka digitalizácii telekomunikačnej siete, dostali sme veľkú objednávku na spomínané vykrývače signálu pre mobilných operátorov. Tieto zákazky vtedy u nás tvorili 60 % celého ročného obratu, o dva roky neskôr však už ani korunu. Takže musíme byť stále pripravení ponúknuť zákazníkom nové veci. Nemôžeme sa spoliehať na to, že ak sa teraz oplatí stavať byty, rovnaká situácia bude trvať nasledujúcich 100 rokov.

Rozširovanie portfólia je teda nekončiaci sa proces.

Ak chce človek nájsť pre firmu nové možnosti uplatnenia, musí chodiť po svete s otvorenými očami. Rodina sa mi už smeje, že aj počas dovoleniek v zahraničí sa zvyknem votrieť na rôzne staveniská a všímam si, ako funguje stavebný priemysel v iných krajinách. Dobré a zaujímavé nápady potom prinášam k nám do spoločnosti, z nedostatkov sa zasa snažím poučiť a predchádzať im, pretože nie všetko zo zahraničia je lepšie než to, čo máme doma. Viaceré nadnárodné spoločnosti sa už presvedčili, že slovenskí stavebníci za zvyškom Európy rozhodne nezaostávajú, ba v niektorých ohľadoch predčia aj zahraničných realizátorov. Vďaka tomu sa nám podarilo získať aj zákazky medzinárodného charakteru, najmä v segmente zvukovoizolačných panelov, zámočníckych polotovarov či armovacích prefabrikátov, ktoré dodávame do Francúzska, Českej republiky i Maďarska.  

Hoci sa byty nebudú stavať rovnakým tempom 100 rokov, predsa len ich je v súčasnosti nedostatok…

Na Slovensku ešte stále chýba možno viac ako 100 000 bytov. Územie, na ktorom naša spoločnosť pôsobí, však dokáže ročne absorbovať len okolo 50 až 100 bytových jednotiek. Nemáme sa teda kam ponáhľať, pretože keby sme svoje kapacity naplno venovali výhradne bytovej výstavbe, o päť rokov tu už nebude čo robiť. Aj preto sa púšťame do realizácií projektov v hodnote maximálne 100 miliónov slovenských korún. Miliardové stavby nevieme, ale ani nechceme realizovať, pretože náš čas i sily sú konečné a naozaj nemá význam zodrať sa v práci dnes, keď aj zajtra bude treba z niečoho žiť. S prácou ani s plánmi do budúcnosti to naozaj netreba preháňať.

Aké sú teda vaše plány do budúcnostiω

Naša vízia je jasná – byť regionálne silným hráčom. Spolupracovať s obcami na verejných zákazkách, stavať primeraný počet bytov, rozvíjať všetky spomínané druhy činností z nášho portfólia a stále hľadať nové sféry uplatnenia. Možno za rok-dva vznikne na trhu dopyt po realizáciách v nejakej novej oblasti, a ak sa nám podarí „osedlať“ prvú vlnu zákazníckeho záujmu, prinesie to našej spoločnosti ďalší rozmer. Takto sme v minulosti začínali s developingom, no určite nechceme ostať len pri ňom. Mnoho veľkých spoločností volí takzvanú horizontálnu stratégiu rozvoja – realizujú najmä vlastné developerské projekty, a keď im ostane čas, spravia aj niečo pre ďalších investorov. Ja som zástanca vertikálneho rozvoja, čo znamená, že naša spoločnosť pracuje vo veľkej miere pre druhých, no súčasne realizuje aj vlastné projekty. Všetky naše výrobné úseky si na seba musia v prvom rade zarobiť z „cudzích“ zákaziek, až potom prichádzajú na rad developerské aktivity.

To je zaujímavá stratégia. „Cudzími“ zákazkami si získavate na trhu dôveru zákazníkov, ktorí tak oveľa pozitívnejšie prijmú vaše developerské projekty.

Presne tak. Starostovia okolitých obcí, ale aj mnoho iných spokojných zákazníkov vie, že dokážeme zabezpečiť bezstarostný priebeh celej výstavby. Majú s nami dobré skúsenosti, a tak o nás šíria dobré meno, ktoré nám pri zhodnocovaní developerských projektov veľmi pomáha. Bytový dom, ktorý práve dokončujeme v Šamoríne, sme z dvoch tretín vypredali aj bez nákladnej reklamnej kampane. Na ďalší developerský zámer, ktorý je momentálne ešte len vo fáze projektovania, už máme dokonca poradovník. Keď sa takéto bytové domy stavajú v Bratislave, bežne sa okolo päť percent rozpočtu vyčlení na reklamu. My sme tieto peniaze mohli investovať do zvýšenia komfortu stavby, napríklad tým, že sme namiesto polystyrénu použili pri zatepľovaní minerálnu vlnu. Na to, aby ste urobili úspešný projekt, potrebujete splniť tri podmienky: mať peniaze, vedieť postaviť a vedieť predať. Našli sa investori, ktorí z týchto troch predpokladov nemali žiadny. Boli aj takí, ktorí mali len jeden a už boli úspešní. Pri dvoch splnených podmienkach je úspešnosť projektu zaručená na 99 %. Naša spoločnosť, našťastie, dokáže splniť všetky tri podmienky.

Označujete sa za spoločnosť s lokálnym dosahom. Ako by ste plošne ohraničili územie svojho pôsobeniaω

V oblasti pozemných stavieb sa spravidla nepohybujeme ďalej než hodinu cesty autom od sídla našej spoločnosti. Náš plošný záber je teda približne od Hurbanova po Stupavu.
Bytovky sme stavali alebo staviame v Záhorskej Bystrici, Stupave, Rači, Dunajskej Lužnej, Hamuliakove, Gabčíkove, realizovali sme radovú zástavbu rodinných domov pri bratislavskom letisku, v Petržalke sme istej firme postavili veľmi pekné sídlo a v Dunajskej Strede autosalón. Čo sa týka dodávky polotovarov železiarskej a zámočníckej výroby, tam zásobujeme celé Slovensko, v Maďarsku sme prenikli zhruba po Budapešť a v Českej republike po Brno. Ide približne o okruh do vzdialenosti 200 kilometrov, keď je ešte z finančného hľadiska prijateľné daný tovar dopravovať.

Dokážete toho v rámci regiónu stihnúť naozaj veľa. Koľko zamestnancov sa na tomto všetkom podieľaω

V našej spoločnosti pracuje približne 60 zamestnancov, vypomáha nám však asi 400 externých pracovníkov. Každý rok už tradične organizujeme na futbalovom ihrisku takzvaný Bala Day, kam pozývame našich priamych i vonkajších pracovníkov s rodinami. Toho roku sme už ani nepozývali žiadnych hostí navyše a aj tak sme rozdali deťom asi 120 futbalových dresov a celkovo sa zjedlo okolo 600 až 700 porcií gulášu. Hoci je nás naozaj úctyhodný počet, nie sme žiadni obchodníci so stavebnou prácou. Všetky základné profesie si zabezpečujeme vo vlastnej réžii, iba niektoré špecifické činnosti zadávame overeným dodávateľom.

Akou filozofiou sa riadite pri vašom podnikaníω

Problémy netreba riešiť, problémom treba predchádzať. Mnohým problémom sa dá predísť tak, že si zadefinujete určité kľúčové pojmy. My sme si zadefinovali svojho zákazníka, pretože v tomto smere už nechceme veľmi experimentovať. Náš zákazník je dobre zarábajúci, technicky zmýšľajúci človek, ktorý má veľa roboty a chce primeranú kvalitu za primerané peniaze. Dnešný človek nepotrebuje dom, dnešný človek si potrebuje vyriešiť vlastné bývanie, pričom hľadá vyhovujúci pomer „minimaxu“, teda za minimálne náklady maximálnu kvalitu. Ak by sme mali odstupňovať v škále od jeden po desať výber stavebných materiálov, ktoré pri našich realizáciách používame, dostali by sme sa asi k číslu dva až dva mínus. Keby som to mal prirovnať k autám, tak to znamená, že neponúkame Mercedes, ale povedzme Octaviu, čo je slušné auto postačujúce na bežnú prevádzku. Pracujeme tak, aby sme mohli byť na zrealizované projekty hrdí. Vždy ma naplní určitou hrdosťou, keď idem okolo stavby, ktorú sme realizovali, a začujem neznámych ľudí rozprávať sa o tom, že sa im páči alebo že sa im tam dobre býva. Myslím, že takýto pocit hrdosti z výsledkov vlastnej práce veľmi chýba v nadnárodných spoločnostiach, kde sa hľadí len na ekonomické výsledky a potencionálni subdodávatelia sa vyberajú podľa hodnôt z excelovských tabuliek. My vyznávame iné hodnoty než tie excelovské, preto potenciálny zákazník, ktorý nás osloví len na základe tabuľkových údajov, sa zriedka stane naším zákazníkom.

Spomínali ste, že ste pochodili stavby v mnohých krajinách. Ako by obstálo slovenské stavebníctvo v konfrontácii s tým, čo ste videli v zahraničíω

Európe sa postupne vyrovnávame a v niektorých veciach ju určite aj predbehneme. Naši ľudia sú šikovní a pracovití, len trpia zbytočnými komplexmi. Videl som totálne sfušované stavby aj v krajinách, ktoré sa nám kladú za vzor precíznosti vo výstavbe. Možno nepatríme k európskej stavebnej špičke, pretože tá závisí od množstva ­finančných zdrojov, ktorými môže disponovať, celkom určite sa však nachádzame v solídnej druhej triede. Už sme sa na Slovensku naučili pracovať. Teraz sa musíme naučiť žiť. To znamená, že okrem bytovej výstavby musíme investovať do stavieb vyššej občianskej vybavenosti, ktoré u nás veľmi chýbajú. Až potom, keď budeme môcť počas daždivej soboty zobrať rodinu aj inde než do shopping parku v najbližšom veľkomeste, až potom, keď budeme môcť ísť s deťmi na futbal bez toho, aby sme celý čas počúvali vulgárne nadávky, až potom, keď u nás budú každému dostupné kultúrne podujatia na vysokej úrovni, až potom sa skutočne vyrovnáme Európe.

Milan Bohunický
Foto: Bala, a. s., autor