Profil spoločnosti EUROVIA SK
Spoločnosť EUROVIA SK sa v posledných rokoch zviditeľnila najmä výstavbou PPP projektu rýchlostnej cesty R1. Je stabilnou firmou so zázemím najmä na východnom Slovensku a tento rok oslavuje 60. výročie svojho založenia. V polovici januára jej kormidlo prevzal nový generálny riaditeľ Ing. Róbert Šinály.
Aké sú vaše ciele z hľadiska postavenia spoločnosti EUROVIA SK na slovenskom, respektíve európskom trhu?
EUROVIA SK pôsobí v rámci teritoriálneho rozloženia skupiny EUROVIA a VINCI iba na Slovensku, činnosť za hranicami je možná len na základe súhlasu vedenia koncernu. Náš hlavný predmet záujmu teda zostáva na Slovensku. Spokojný som s naším pôsobením na východnom Slovensku v Košickom a Prešovskom kraji. V týchto regiónoch má EUROVIA SK svoju históriu a trvalý vplyv. Mojím cieľom je zviditeľniť spoločnosť aj na strednom a západnom Slovensku – jedným z krokov bolo zriadenie organizačnej jednotky v Nitre, ktorá začala pôsobiť od januára tohto roka. Nadviaže tak na naše pôsobenie v regióne pri výstavbe rýchlostnej cesty R1 Nitra, západ – Selenec. Ďalším cieľom je vytvoriť samostatnú organizačnú jednotku Sektor Mosty s celoslovenskou pôsobnosťou. Ako je už z názvu zrejmé, radi by sme sa prostredníctvom tohto sektora špecializovali aj na výstavbu a rekonštrukcie mostných objektov.
Budete sa usilovať aj o menšie regionálne zákazky?
Dlhodobou filozofiou našej firmy je stabilné pôsobenie v regiónoch, aby zákazková náplň nestála iba na veľkých stavbách. Je pre nás veľmi dôležité byť stabilným partnerom pre samosprávy aj súkromný sektor. Túto filozofiu budeme naďalej podporovať a rozvíjať.
Ako vidíte ďalší vývoj stavebníctva na Slovensku?
Situácia na slovenskom stavebnom trhu je stále ovplyvnená prevahou ponuky stavebných kapacít nad dopytom. To ešte vyostruje nedostatok veľkých infraštruktúrnych zákaziek najmä v Českej republike, odkiaľ sa veľké stavebné firmy snažia presunúť voľné kapacity na Slovensko. Výsledkom sú mimoriadne nízke ceny víťazných firiem v získaných zá kazkách, často na úrovni nákladových cien. Firmy to núti hľadať skryté rezervy vo vlast nej činnosti, znižovať režijné náklady na minimum a neumožňuje im investovať do nových technológii a vybavenia. Dúfam, že aj nová vláda, ktorá vzíde z marcových volieb, nech bude akéhokoľvek zloženia, dá jednoznačne zelenú veľkým infraštruktúrnym projektom a aj týmto spôsobom podporí hospodársky rast Slovenska. Ak si vláda stanoví jasné priority a plynulý postup realizácie týchto stavieb, verím, že sa situácia bude postupne stabilizovať.
Ste súčasťou koncernu VINCI, ktorý minulý rok oslávil 10. výročie svojho založenia. Čo vyplýva z tejto skutočnosti pre vašu spoločnosť? Akým spôsobom využívate synergie plynúce z tohto spojenia?
Koncern VINCI je najväčším svetovým stavebným koncernom. Jeho silu sme naplno pocítili pri získavaní a realizácii PPP projektu R1. Len skúsenosti, kredibilita a záruky takéhoto koncernu nám umožnili byť úspešnými v tomto významnom projekte s medzinárodnou účasťou. Ako regionálna firma by sme sa na podobné projekty mohli len z diaľky prizerať.
Napriek nejasnej hospodárskej situácii na Slovensku, keď firmy menej investujú do rozvoja, vaša spoločnosť pri výstavbe a oprave ciest používa viaceré osvedčené technológie. Ste otvorení aj prijatiu nových postupov?
Samozrejme, sledujeme a vyhodnocujeme nové trendy v oblasti nášho záujmu. Aj v tomto smere môžeme využiť silu materského koncernu, ktorý disponuje vlastným výskumným centrom v Bordeaux. Tu sa vyvíjajú nové technológie, ktoré sa potom zavádzajú v rámci celého sveta. Bohužiaľ, situácia na trhu, na ktorom rozhoduje iba najnižšia cena, nedáva priestor dodávateľom stavebných prác na presadenie spomínaných nových vecí, aj keď by pre investora mohli byť v dlhodobom horizonte prínosné.
Rozhovor pripravila Magdaléna Lukáčová
FOTO: EUROVIA SK
Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.
–>–>