Profil spoločnosti Izomat, a. s.
Izomat, akciová spoločnosť, bola založená 7. apríla 1995 a zapísaná do obchodného registra 1. mája 1995. Sídlo spoločnosti je v Novej Bani. História spoločnosti však siaha až do roku 1907, keď Ján Gopfert začal budovať závod na výrobu úžitkového a obalového skla. Na základe tejto skutočnosti spoločnosť oslávi v roku 2007 storočné výročie svojho založenia. Hlavnými činnosťami spoločnosti sú výroba a predaj výrobkov z minerálnej – čadičovej vlny. Treba upozorniť, že prvé izolačné materiály na báze čadičovej vlny sa začali vyrábať už v roku 1953. Od roku 1999 je Izomat, a. s., Nová Baňa súčasťou skupiny Radex Heraklith International AG, Rakúsko a Thermo d. d. Škofja Loka, Slovinsko. Na otázky nám odpovedali Jozef Pisoň, predseda predstavenstva, Ing. Tivadar Németh, technický riaditeľ, a Ing. Ľubomír Lindák, obchodný riaditeľ.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Čo všetko zahŕňa vaša pozícia predsedu predstavenstva?
Aká je filozofia spoločnosti a aké sú jej ciele? Aké sú kontúry základnej koncepcie Izomatu?
Úspechy v minulosti sú príjemným zavŕšením úsilia našich pracovníkov na všetkých úsekoch. Ale v budúcnosti nás čaká množstvo náročných úloh. Naša materská spoločnosť sa totiž systematicky reštrukturalizuje. V predošlých mesiacoch sa uskutočnili pomerne závažné zmeny, ktoré pravdepodobne ovplyvnia aj budúcnosť Izomatu.
O aké konkrétne zmeny ide?
Ovplyvnili tieto zmeny aj výrobu?
Vyrábate nepretržite?
Vstupom Slovenska do EÚ sa začali formovať nové smernice, normy, certifikáty. Ako prebieha adaptácia a harmonizácia s EÚ v Izomate?
Rusko je obrovský a veľmi zaujímavý trh pre západnú Európu. Je to pre vás výhoda, že ste sa už v minulosti vydali touto východnou cestou?
Ukázalo sa, že výber obchodných partnerov sa v Rusku robil natoľko prezieravo, že sme napríklad v platobnej disciplíne v zásade nemali väčšie problémy. Bez platieb za tovar sa firma jednoducho nemôže slušne rozvíjať. V tomto smere sme stavili na správnych obchodných partnerov. Pozitívnou skúsenosťou bolo poznanie, že aj obchodní partneri na Východe sú nároční a žiadajú kvalitné výrobky. Bolo teda správne, že sme ich nepodcenili a presvedčili našou kvalitou.
Vráťme sa na Slovensko. Zdá sa, že vaša pozícia je neotrasiteľná…
Ak by sme teda hodnotili celý trh tepelnoizolačných materiálov na Slovensku, náš podiel určite nie je väčšinový. Ale ak by sme brali do úvahy len anorganické izolačné materiály, ako sú minerálna a sklená vlna, tam na slovenskom trhu dominujeme. Je to v podstate logické, lebo sme jediným výrobcom tohto druhu izolačného materiálu na Slovensku.
Nachádzate sa na strednom Slovensku, ktoré je pod tlakom vysokej miery nezamestnanosti. Vy ste tou hybnou silou, ktorá sa snaží zvyšovať zamestnanosť. Ako to bude v budúcnosti?
Koľko máte zamestnancov?
Ako člen topmanažmentu spoločnosti musíte byť aj dobrým psychológom pri výbere svojich pracovníkov. Musíte odhadnúť ich kreatívny potenciál a ich prínos pre firmu. Nie vždy sa to však podarí. Akým spôsobom sa rozhodujete?
Jedným z mojich hlavných cieľov je vybrať tých najlepších a správne ich motivovať. Najmä pri výbere na vyššie pozície sa riadim skúsenosťou, že nie firmy si vyberajú ľudí, ale, naopak, ľudia si vyberajú firmy. Práve cez túto filozofiu sa človek stáva lepším psychológom, získava predpoklad užitočne spojiť nároky spoločnosti na budúceho pracovníka s potenciálom tých, ktorí sa do výberu prihlásili.
Myslíte si, že človek, ktorého hľadáte na vyššiu pozíciu, musí prejsť aj nižšími úrovňami riadenia a poznatkov o fungovaní spoločnosti alebo môže prísť aj zvonka?
Ako sa za toto pomerne nedlhé obdobie napĺňajú vaše predsavzatia, s ktorými ste sem prichádzali?
Čím sa riadite pri rozhodovaní? Ste skôr racionálnejší alebo emocionálny typ?
Nazdávate sa, že vy ste si už svojich podriadených získali?
Vaše kompetencie sú najmä pri rozhodovaní. Ako veľmi musíte pri ňom robiť kompromisy?
Modernizácia výroby
Na otázku, či v modernizácii uvažujú aj o vývoji nového výrobku, technický riaditeľ odpovedá, že podstata inovácie produktov spočíva najmä v inovácii zloženia vlákna, rozmerov a balenia, aby sa zákazníkom uľahčila manipulácia s výrobkami.
„Samozrejme, máme zavedený systém manažérstva kvality podľa EN ISO 9001:2000 v odbore výroba a predaj tepelno-, zvukovo- a protipožiarnoizolačných materiálov na báze minerálnej vlny,“ pokračuje technický riaditeľ Izomatu. „V rámci kontroly procesu robíme v našom laboratóriu niektoré merania. Časť meraní sa zabezpečuje aj externe – dodávateľským spôsobom. V oblasti vývoja, prípravy výroby, riadenia a kontroly kvality úzko spolupracujeme so spoločnosťami v rámci skupiny Heraklith a Termo.“
Ekológia nie je na chvoste
A ako je Izomat pripravený na mohutnú vlnu zatepľovania? „Do funkcie technického riaditeľa spoločnosti Izomat, a. s., som nastúpil pred pol rokom. Napriek tomu, že tu pôsobím relatívne krátko, som v tomto smere optimista. Máme dobrých odborníkov na všetkých úrovniach procesu. Sme jediným výrobcom izolácií na báze minerálnej vlny na Slovensku. Zároveň sme lídrom v predaji materiálov na zatepľovanie vyrábaných na báze minerálnej vlny na slovenskom trhu. Ciele do budúcnosti a vývoj za posledné roky poukazuje na silnú dynamiku nárastu produkcie a zároveň neustále sa zvyšujúci dopyt po našich výrobkoch. A to je pre nás veľká výzva. V prípade celej škály produktov slúžiacich ako materiál určený na zatepľovanie nie sme najlacnejší. Ale jedným z našich hlavných cieľov je predávať kvalitu. Kvalita našich produktov je daná spracovávanou základnou surovinou, ktorou je čadič. Ale ovplyvňujú ju zručnosť a skúsenosti všetkých našich pracovníkov.
Zákazník si vyberá výrobok, ale aj dodávateľa. Kvalita vo veľkej miere odzrkadľuje jeho spokojnosť, prípadne nespokojnosť. Ako som uviedol, medziročný nárast produkcie za ostatné roky poukazuje na dobrú kvalitu a záujem o naše výrobky. Preto verím, že sme dobre pripravení zvládnuť aj budúcu vlnu zatepľovania v požadovanom množstve a kvalite.“
Obchodná stratégia
Aj Ľubomír Lindák potvrdzuje pripomienku technického riaditeľa, že so vstupom do Európskej únie vzniklo pre slovenské firmy veľké množstvo právnych úprav. Tie však poskytujú väčší priestor najmä pri podpore zatepľovania a pri úspore energií. Je len logické, že tieto fakty hrajú spoločnosti Izomat do karát.
Druhou prioritou je český trh, na ktorom všetky aktivity zabezpečuje dcérska spoločnosť Nobasil CZ. Napriek tomu, že český trh vykazuje do budúceho obdobia zhruba šesťpercentný pokles v celkových prostriedkoch preinvestovaných do stavebníctva, Izomat predpokladá mierny nárast. Prečo? „Náš podiel v Čechách je veľmi malý a my môžeme logicky získavať len na trhoch, kde sme slabší,“ odpovedá Ľubomír Lindák. „Takže z výsledkov na tomto trhu prevláda naša spokojnosť.“
Možno je to trochu prekvapujúce, ale tretím významným odbytiskom je Rumunsko. Svoju úlohu tu zohrávajú predovšetkým nedostatok minerálnej vlny a vysoký dopyt po nej. Dôležitá je aj rozloha krajiny s výraznými teplotnými rozdielmi. Výhodou minerálnej vlny totiž je, že izoluje nielen proti chladu, ale aj proti teplu.
Historicky významnou oblasťou je aj Rusko, ale nevýhodou je prepravná vzdialenosť. Tá generuje pomerne výrazné zvýšenie cien pre konečného klienta, a preto sa výrobky Izomatu ťažko porovnávajú s konkurenciou, ktorá vyrába priamo v Rusku. Ľubomír Lindák sa domnieva, že hoci je Moskva jedným z kľúčových odbytísk, z hľadiska výslednej ceny výrobkov to nebude pravdepodobne dlhodobo udržateľný stav.
Ľudovít Petránsky, Zuzana Struhárová
FOTO: Izomat, Zuzana Struhárová