Robert Gutowski: Konkurovaลฅ architektonickej kvalite bohatลกรญch krajรญn je veฤพkรก vรฝzva
Jeho matka je Maฤarka a otec zase poฤพskรฉho pรดvodu. Zaฤiatkom 70. rokov sa zoznรกmili pri Balatone a usadili v Budapeลกti, kde sa onedlho narodil ich syn Robert. Tam sรญdli aj jeho architektonickรก kancelรกria Robert Gutowski Architects, ktorรก dosiahla vรฝraznรฉ medzinรกrodnรฉ renomรฉ.
Ja som sa, ako je to v tรฝchto ฤasoch obvyklรฉ, s Robertom zoznรกmil na nete a poลพiadal som ho o povolenie publikovaลฅ ฤlรกnok o jeho kostole v maฤarskom meste Pรกty, ktorรฝ sa dostal do vรฝberu najlepลกรญch kostolov za rok 2020, zostavenรฉho odbornรฝm portรกlom dezeen.com. S Robertom sme si zatelefovali a vznikol nasledujรบci rozhovor.
Zaskoฤenรญ
Zaฤnime zvlรกลกtnou sรบฤasnosลฅou, ktorรบ ลพijeme takmer vลกetci na tejto planรฉte. Ako vรกm pandรฉmia zmenila ลพivot?
Situรกcia na jar minulรฉho roku bola pre mnohรฝch z nรกs prekvapenรญm. Naลกa kancelรกria bola prรกve vybranรก ako hosลฅ dizajnรฉrskej sรบลฅaลพe na nรกvrh budovy opery v ล en-ฤen, kde sme sa dostali do finรกle s menami ako Jean Nouvel, Renzo Piano, Herzog & de Meuron, Snรธhetta alebo Steven Holl. Od Sydney nebola vo svete podobnรก sรบลฅaลพ na budovu opery a naลกa kancelรกria Robert Gutowski Architects sa dostala aลพ do finรกle, ale potom to zrazu priลกlo โ museli sme zavrieลฅ.
Vลกetci sme pracovali z domu a spoฤiatku sa nรกm dosลฅ ลฅaลพko prispรดsobovalo. Trpezlivo a krok po kroku sme vลกetko vyrieลกili. ลฝiaฤพ, druhรก ฤi uลพ tretia vlna epidรฉmie je eลกte horลกia, ale problรฉmy uลพ teraz rieลกime oveฤพa pruลพnejลกie a, samozrejme, navzรกjom si dรกvame pozor.
Mรกte rodinnรฉ zรกzemie zo stredoeurรณpskych postkomunistickรฝch krajรญn. Ako vnรญmate architektรบru tohto regiรณnu?
Spoloฤenskรก a ekonomickรก transformรกcia poslednรฝch desaลฅroฤรญ nรกs zaskoฤila. Eลกte stรกle sa uฤรญme, ako byลฅ rovnocennรฝmi ekonomickรฝmi hrรกฤmi s krajinami zรกpadnej Eurรณpy. Zatiaฤพ ฤo v Dรกnsku nรกjdeme rodinnรฉ podniky aj piatej, alebo dokonca ลกiestej a siedmej generรกcie, v Maฤarsku ลกtafetu odovzdรกva iba prvรก generรกcia.
Konkurovaลฅ architektonickej kvalite bohatลกรญch krajรญn je pre nรกs mimoriadnou vรฝzvou. Asi to nie je ani nemoลพnรฉ, ale pevne verรญm, ลพe z perifรฉrie, ak to tak mรดลพem povedaลฅ, mรดลพu prรญsลฅ v budรบcnosti skutoฤne inลกpiratรญvne vรฝkony.
Ak heslom architektรบry zostane humanizmus a radosลฅ, potom moลพno ani modernรฝ ฤlovek nestratรญ svoju vieru.
Dobrรก iniciatรญva
Poznรกte slovenskรบ architektรบru?
Mรกm celkom dobrรฝ prehฤพad โ hoci ลฅaลพko povedaลฅ, ฤi v dostatoฤnej hฤบbke. Sรฉriu programov vo V4 povaลพujem za mimoriadne dobrรบ iniciatรญvu, moลพno je to naลกa najznรกmejลกia spoloฤnรก platforma. O regionรกlnu spoluprรกcu Vyลกehradskรฉho architektonickรฉho zdruลพenia sa u nรกs starรก Zdruลพenie maฤarskรฝch architektov.
Od roku 2008 kaลพdoroฤne organizujeme Putovnรบ vรฝstavu rodinnรฝch domov Vyลกehradskej ลกtvorky, kde je okrem Maฤarska a Slovenska aj ฤeskรก republika a Poฤพsko.
Sฤพubnou platformou ฤalลกieho stretnutia by sa mohla staลฅ nedรกvno spustenรก webovรก strรกnka โPublic Architecture in East-Central Europeโ (PACE).
Urฤite, tรก sa zameriava na podporu kvalitnej architektรบry v regiรณne a na uฤพahฤenie profesionรกlneho dialรณgu. Webovรก strรกnka, ktorรก prezentuje veฤพmi kvalitnรฉ budovy s komunitnรฝmi funkciami, vyberรก projekty z deviatich krajรญn โ okrem krajรญn V4 aj Chorvรกtska, Rumunska, Srbska, Slovinska a Ukrajiny, implementovanรฝch za poslednรฝch pรคลฅ rokov.
Ak tohto roku bude bienรกle v Benรกtkach, tak spoluprรกca by mala byลฅ aj na prestรญลพnej medzinรกrodnej รบrovni.
Dรบfame, ลพe sa benรกtske bienรกle uskutoฤnรญ a v maฤarskom pavilรณne pripravujeme expozรญciu s nรกzvom Othernity inลกpirovanรบ aj vรฝrazne regionรกlnym spรดsobom. V naลกom pavilรณne budรบ vystavenรฉ aj projekty mladรฝch architektonickรฝch spoloฤnostรญ zo strednej a vรฝchodnej Eurรณpy vrรกtane slovenskรฝch architektov. Ak sa pandemickรก situรกcia zlepลกรญ, moลพno sa tam stretneme.
Chrรกm mรก pojaลฅ celรฉ spektrum komunitnรฉho ลพivota
V minulom ฤรญsle magazรญnu ASB sme publikovali vรกลก kostol pรกpeลพa svรคtรฉho jรกna Pavla II. ฤo pre vรกs znamenรก tรกto stavba? Mรดลพe byลฅ eliptickรก budova novรฝm liturgickรฝm symbolom 21. storoฤia?
Eliptickรฝ tvar symbolizuje stรกlosลฅ. Kostol bol postavenรฝ v dosลฅ heterogรฉnnom prostredรญ, mysleli sme si, ลพe tรกto forma vyลพaruje pokoj. Kostol 21. storoฤia vลกak nemusรญ byลฅ nevyhnutne otรกzkou formy alebo architektรบry. Bude ฤoraz dรดleลพitejลกie, aby chrรกm pojal celรฉ spektrum komunitnรฉho ลพivota, aby okrem sakrรกlnych รบkonov bolo moลพnรฉ organizovaลฅ kultรบrne podujatia, spoloฤnรฉ stretnutia a slรบลพil na odpoฤinok.
Malo by byลฅ tieลพ miestom na vzdelรกvanie, pohostenie a programy v okolitom exteriรฉri. Duchovnosลฅ preลพitรก v pospolitosti sa tรฝm len posilnรญ.
Ako navrhnรบลฅ dobrรฝ kostol? Musรญte byลฅ veriaci alebo staฤรญ znalosลฅ historickej chrรกmovej architektรบry ฤi nรกklonnosลฅ k mystike?
Nemusรญm byลฅ hudobnรญkom, aby som navrhol koncertnรบ sรกlu, alebo lekรกrom, aby som postavil polikliniku. Mohli by sme navrhnรบลฅ aj synagรณgu a meลกitu, ale prijal by som to iba vtedy, ak by som mal pocit, ลพe sa na tรบto รบlohu mรดลพem pripraviลฅ.
Mรกm rรกd architektรบru, ktorรก rozmรฝลกฤพa v skutoฤnรฝch priestoroch a v centre stojรญ vลพdy ฤlovek.
Ak sa vลกak vyznรกm v hudbe a fyzike, je, samozrejme, jednoduchลกie navrhnรบลฅ koncertnรบ sรกlu.ย Akustika miestnosti totiลพ v zรกsade vyลพaduje hudobnรฉ a fyzikรกlne znalosti a rovnako veriaci ฤlovek kladie aj inรฝ dรดraz na prรญpravu plรกnovania chrรกmu.
ฤo je teda dรดleลพitรฉ pri kostole?
Pri sakrรกlnej stavbe je veฤพmi dรดleลพitรก dรดkladnรก znalosลฅ liturgie danรฉho nรกboลพenskรฉho spoloฤenstva. Slรกvenie eucharistie je spoloฤnou slรกvnosลฅou okolo oltรกra, v katolรญckom kostolnom priestore je to vรฝchodiskovรฝ bod. Od poslednej veฤere sa oltรกr pokladรก za centrum liturgie.
Ak to preloลพรญm do jazyka architektรบry, kostol nie je miestom osobnej izolรกcie, ale priestorom stretnutia. Nie je to zobrazenie โsakralityโ, ale sprรกvne usporiadanรฝ priestor liturgie, ktorรฝ slรบลพi vyslovene pre dej. List umelcom od pรกpeลพa sv. Jรกna Pavla je praktickou pozvรกnkou pre umelcov, v ktorom pokladรก kreativitu, intuitรญvne tvorenie za rovnako dรดleลพitรฉ ako รบsilie o funkฤnosลฅ.ย Mimochodom, tento list by sme si my architekti mali viackrรกt preฤรญtaลฅ, aby sme mu adekvรกtne porozumeli.
Pochybovanie je vrodenรก vlastnosลฅ
Myslรญte si, ลพe dneลกnรฝ ฤlovek mรก dostatok viery a ฤพudskosti?
Neviem povedaลฅ, ฤi dneลกnรฝ ฤlovek mรก viac viery ako predchรกdzajรบce generรกcie. Myslรญm si, ลพe na to nikdy nebudeme vedieลฅ odpovedaลฅ, lebo pochybovanie je naลกou vrodenou vlastnosลฅou. Svet okolo nรกs sa menรญ, moลพno ani nie tรฝm sprรกvnym smerom, ale som presvedฤenรฝ, ลพe sa tรฝchto zmien nemusรญme bรกลฅ. Architekti jednoducho musia trvaลฅ na tom, aby architektรบra slรบลพila ฤloveku.
Podstatou nรกลกho รบsilia musรญ byลฅ oฤakรกvanie, ako sa z bytu mรดลพe staลฅ domov, ako mรดลพe byลฅ pracovisko prรญjemnรฝm miestom, z divadla mรดลพe byลฅ zรกลพitok a z liturgickรฉho priestoru zase posvรคtnosลฅ. Ak heslom architektรบry zostane humanizmus a radosลฅ, potom moลพno ani modernรฝ ฤlovek nestratรญ svoju vieru.
Inลกpiroval vรกs pรกpeลพ Svรคtรฝ Jรกn Pavol II. poฤas navrhovania chrรกmu?
Samozrejme, vลกetkรฝm nรกm jasne priniesol optimizmus mladosti a sprรกvu o vzรกjomnej dรดvere. โNebojte sa!โ povedal pรกpeลพ svรคtรฝ Jรกn Pavol II. a my sme sa nebรกli: kostol v Pรกty sme stavali takmer dvadsaลฅ rokov. Histรณria stavby kostola rรกmcovala ostatnรฉ dve desaลฅroฤia naลกej architektonickej kancelรกrie a tento kostol je zรกroveล ukrytรฝ vo vลกetkรฝch naลกich ฤalลกรญch prรกcach.
รlohy prichรกdzali a odchรกdzali, projektovali sme a stavali, ale kostol v Pรกty bol prรญtomnรฝ v kaลพdej chvรญli. Stavba sa nikdy na dlhลกรญ ฤas nezastavila โ niekedy sme napredovali s menลกรญm murovanรญm, maฤพovanรญm alebo sadenรญm stromov, inokedy bol zase stavebnรฝ postup intenzรญvnejลกรญ. ฤo je vลกak dรดleลพitรฉ, vรฝstavba prebiehala v kolektรญvnej organizรกcii a s nadลกenรญm ฤlenov pospolitosti.
ฤo to znamenalo?
Celรฝ proces nรกvrhu a vรฝstavby organizovala miestna pospolitosลฅ a budova bola vo veฤพkej ฤasti financovanรก z darov. A to poฤas celej jeho histรณrie, pretoลพe od formulovania zรกmeru vรฝstavby a poloลพenia zรกkladnรฉho kameลa po vysvรคtenie kostola ubehlo veฤพmi veฤพa ฤasu.
Pracuje inลกtinktรญvne
Vaลกe projekty sรบ typologicky veฤพmi rรดznorodรฉ. Je to z dlhodobรฉho hฤพadiska vaลกa vรฝhoda?
Nikdy sme si nevyberali medzi prรกcami, ale vลพdy sme sa snaลพili vykonรกvaลฅ รบlohu, s ktorou nรกs klienti naลกli a chceli to od nรกs na vysokej รบrovni. Dokonca sme navrhovali aj ฤistiฤku odpadovรฝch vรดd a vรดbec sa za to nehanbรญme. Aj ฤistiฤka odpadovรฝch vรดd mรดลพe byลฅ navrhnutรก eticky, lebo inลพiniersky prรญstup k zadaniu naprรญklad vyluฤuje plytvanie materiรกlmi a ฤalลกรญmi zdrojmi.
Akรฝ je vรกลก prรญstup k tvorbe, mรกte overenรบ metรณdu?
V zรกsade pracujem inลกtinktรญvne. Je za tรฝm veฤพa malรฝch a vedomรฝch rozhodnutรญ, ale najdรดleลพitejลกie smerovanie urฤujem na zรกklade pocitov a emรณciรญ. Uลพ neviem, kto to povedal, ale za vรฝstiลพnรฉ povaลพujem, ลพe naลกe domy sa vyznaฤujรบ akousi chudobou evanjelia. Obฤพรบbil som si tento nรกzor, pretoลพe zahลลa naลกe hฤพadanie podstaty a odkazu.
V ฤom sa to prejavuje?
Naprรญklad kostolnรก lavica musรญ byลฅ krรกsna, dรดstojne tvarovanรก a zรกroveล prispรดsobenรก miestu aj ergonomickรก; chrรกmovรก lavica totiลพ nemรดลพe byลฅ prรญliลก pohodlnรก, ale ani nepohodlnรก โ teda hranatรก. Aj keฤ ide o historicky relatรญvne novรฝ nรกbytok, predsa mรกme pocit, ลพe je veฤพmi tradiฤnรฝ, takลพe musรญ vyvolaลฅ aj takรฉ pocity.
Koneฤnรฝ vรฝsledok bude predsa sรบฤasnรฝ, preto musรญme venovaลฅ pozornosลฅ tomu, v ฤom sa tesรกri cรญtia ako doma โ samozrejme, pri zohฤพadnenรญ nanฤnรฉho rรกmca. Tento prรญstup hฤพadajรบci rovnovรกhu sa dรก pouลพiลฅ v akomkoฤพvek rozsahu, ale nemusรญ to staฤiลฅ. Medzi prvkami rovnovรกhy musรญme nรกjsลฅ aj dรดraz. Ak to vลกetko zrazu spojรญ nejakรก neoฤakรกvanรก myลกlienka, myslรญm si, ลพe prรกve tu zaฤรญna byลฅ architektรบra vzruลกujรบca.
Dobrรก architektรบra mรก veฤพa prejavov
ฤo pre vรกs znamenรก dobrรก architektรบra?
Architektรบra mรดลพe byลฅ racionรกlna, inลกtinktรญvna alebo oboje naraz. Mรดลพe byลฅ originรกlna, ale niekedy mรดลพe byลฅ dobrรก architektรบra aj nudnรก; zdobenรก, jednoduchรก alebo spontรกnna. Existuje veฤพa prejavov dobrej architektรบry. Podฤพa mลa vรคฤลกinou aj my architekti iba cรญtime, ak je nieฤo skutoฤne cennรฉ, a ลฅaลพko dokรกลพeme formulovaลฅ, preฤo je to tak.
Akรบ architektรบru obฤพubujete?
Veฤพmi rรกd mรกm anonymnรบ architektรบru. Na historickรฝch centrรกch mesta je najzaujรญmavejลกie to, ลพe takmer nikdy nevieme, kto ich navrhol, napriek tomu naznaฤujรบ harmรณniu. Ale mimoriadne vysokรบ kultรบru predstavuje aj tradiฤnรก ฤพudovรก architektรบra โ z tej sa mรดลพeme vลพdy uฤiลฅ.
A zo sรบฤasnรฝch tvorcov?
Veฤพmi sa mi pรกฤia tรญ, ktorรญ kultivujรบ architektรบru โklasickรฝmโ spรดsobom: Portugalฤan Alvaro Siza, Rakรบลกan Juri Troy alebo Maฤar Tamรกs Nagy. Rozmรฝลกฤพajรบ v skutoฤnรฝch priestoroch a v centre ich architektรบry stojรญ vลพdy ฤlovek.
Na architektรบru tieลพ pozerajรบ v jej udrลพateฤพnosti, ktorรก sa dรก harmonizovaลฅ s postupom vรฝstavby. Oproti nim stojรญ veฤพmi mรณdny aspekt, ktorรฝ premรฝลกฤพa vo virtuรกlnych priestoroch a vizuรกlnych dizajnoch. Mรกm vลกak pocit, ลพe tรฝmto prรญstupom sa veฤพmi ฤพahko mรดลพe stratiลฅ samotnรก podstata architektรบry.
Robert Gutowski
Narodil sa v roku 1976 v Budapeลกti. Architektรบru vyลกtudoval na Technickej univerzite v Budapeลกti, prvรฉ skรบsenosti v praxi zรญskal v budapeลกtianskom ลกtรบdiu Ekler Architects. ล tรบdio Robert Gutowski Architects zaloลพil v roku 2004. Odvtedy jeho ลกtรบdio vyhralo mnoลพstvo architektonickรฝch sรบลฅaลพรญ a s รบspechom zrealizovalo viac ako 50 projektov.
Medzi najznรกmejลกie patria telocviฤลa a koncertnรก sรกla v Pannonhalme (na Zozname svetovรฉho dediฤstva UNESCO), rekonลกtrukcia pรบtnickรฉho domu Korda v Mariazelli (Rakรบsko) alebo kostol sv. Jรกna Pavla II. v Pรกty (Maฤarsko).
Metodika ลกtรบdia, podporujรบca sociรกlny potenciรกl architektรบry, je zaloลพenรก na dรดkladnom ลกtรบdiu kontextu, pracovnรฝch metรณdach spoluprรกce a aktรญvnom zapojenรญ klientov a uลพรญvateฤพov.
Vรฝchodiskovรฝmi bodmi tohto prรญstupu sรบ dรดkladnรฝ vรฝskum a premyslenรก analรฝza, ktorรฉ sa stรกvajรบ zรกkladom komunikรกcie s klientmi pri tvorbe nรกvrhov budov, vyjadrujรบcich zmysel pre kontext miesta a majรบcich na pamรคti spokojnosลฅ uลพรญvateฤพov.