rozhovor ktory poskytol taliansky dizajner a architekt fabio novembre
Galรฉria(5)

Rozhovor, ktorรฝ poskytol taliansky dizajnรฉr a architekt Fabio Novembre

Vo svojom dizajne sa odmieta drลพaลฅ prรญsnej funkฤnosti, lebo vรฝslednรฝ tvar by bol potom len suchรฝm konลกtatovanรญm. Jeho vรกลกลˆou vย tvorbe je posadnutosลฅ zvedavosลฅou aย pri vรฝbere materiรกlov sa cรญti ako reลพisรฉr pri kastingu, keฤ si ich vyberรก ako hercov do svojich rolรญ. Fabio Novembre patrรญ kย reลกpektovanรฝm talianskym architektom aย dizajnรฉrom svojej generรกcie aย stal sa jednou zย vรฝznamnรฝch osobnostรญ 3. roฤnรญka Dnรญ architektรบry aย dizajnu vย Bratislave, ktorรฉ sa konali na prelome mรกja aย jรบna.

fabio novembre steve mccurry roma 2011 08  pasquale formisano tif big image
stuart weitzman shop roma 2006 big image
novembre foto martin krajcovic4 big image
novembre bang terzi pasquale formisano big image
Pohybujete sa medzi architektรบrou aย dizajnom, ale dotรฝkate sa aj vรฝtvarnรฉho umenia. Kde sa cรญtite najlepลกie?
Kaลพdรก prรญleลพitosลฅ prinรกลกa ลกancu na tvorbu. Nie som vyhranenรฝ, aย preto som otvorenรฝ vลกetkรฝm impulzom. Tento rok som sa naprรญklad stal organizรกtorom fotografickej vรฝstavy aย aj to sa ukรกzalo ako veฤพmi prรญjemnรก skรบsenosลฅ. Nehฤพadรกm cieฤพavedome oblasลฅ, vย ktorej by som sa uplatnil, ale ฤakรกm, kedy prรญdu prรญleลพitosti aย potom sa ich snaลพรญm vyuลพiลฅ. Vย duchu Picassa, ani ja nehฤพadรกm, ale nachรกdzam.

Platรญ to aj pre vรกลก Big Bang, ktorรฝ ste predstavili na Primaciรกlnom palรกci?
Vย akom zmysle?

ลฝe ste naลกli tvar na zobrazenie veฤพkรฉho tresku. Akรก je jeho interpretรกcia?
Vychรกdza zย Platรณnovej filozofie, ktorรฝ vo svojej koncepcii hlรกsal, ลพe celรฝ svet pozostรกva zย dvanรกstich prvkov. Tie som poลˆal ako ideu, vย ktorej celรฝ vesmรญr mรก 12 strรกn aย ja som to vyjadril prostrednรญctvom sklenenรฝch platnรญ, ale aj fรบkanรฉho skla, ktorรฉ ฤalej tvarujem. Chcel som vyjadriลฅ explรณziu celรฉho vesmรญru podฤพa teรณrie Big Bang.

Vรกลก prรญstup kย dizajnu je ฤasto oย filozofickom koncepte. Do akej miery je aj oย funkcii?
Prรญsna funkcionalita je slepรก uliฤka. Vลกetci vieme, ako by mal vyzeraลฅ stรดl, vieme, akรฝ by mal byลฅ uhol opierky na sedaฤke. Keby sme sa vลกak prรญsne drลพali tรฝchto informรกciรญ, bolo by to len suchรฉ konลกtatovanie. Nedรกvno som dostal zadanie, vytvoriลฅ pre zahraniฤnรฉho klienta dizajn obchodu sย topรกnkami. Tie zvyฤajne bรฝvajรบ na policiach so ลกรญrkou 35ย cm, ktorรฉ vystupujรบ zo steny. Ja som vลกak celรฝ priestor vyuลพil ako police na prezentรกciu topรกnok, preto som urobil police, ktorรฉ prebiehali po celej miestnosti. Funkฤnosลฅ som povaลพoval za zรกklad, ale vลกetko ostatnรฉ bola pridanรก hodnota โ€“ idea aย tvorivosลฅ.

Profesorka Eva Jiล™iฤnรก mi vย rozhovore povedala, ลพe priestor architektรบry by sa mal budovaลฅ zvnรบtra. Akรฝ je vรกลก nรกzor?
Sย tรฝmto prรญstupom รบplne sรบhlasรญm. Architektรบra musรญ vychรกdzaลฅ zvnรบtra, ฤo vย sรบฤasnej tvorbe veฤพmi vรฝrazne absentuje. Budovy majรบ tvary, ale ฤasto sรบ to len vonkajลกie tvary, pretoลพe sa architekti prรญliลก sรบstreฤujรบ na vonkajลกiu podobu aย ฤasto sa stรกva, ลพe vnรบtrajลกok nechรกvajรบ inรฝm ฤพuฤom. To je pre mลˆa neprijateฤพnรฉ. Architektรบra musรญ vychรกdzaลฅ zย vnรบtornรฝch potrieb aย vyjadriลฅ to ako celok.

Patrรญte kย architektom, ktorรญ si ustriehnu aj ten najmenลกรญ detail vย interiรฉri?
รno, som zรกstancom tohto konceptu, pretoลพe aj vย ลพivote mรก detail veฤพkรฝ vรฝznam. Aj takรฉ semienko je na zaฤiatku veฤพmi malรฉ aย postupne zย neho narastie obrovskรฝ strom. Aย tak je to aj vย mojej architektรบre โ€“ kaลพdรฝ detail mรก vย celku dรดleลพitรบ รบlohu.

Na รบvodnej tlaฤovej konferencii kย Dลˆom architektรบry aย dizajnu ste povedali, ลพe vรกs zaujal fakt, ako vลกetci nadรกvame na domรกce podmienky โ€“ priฤom je jedno odkiaฤพ pochรกdzame. Je nespokojnosลฅ ฤพudรญ naozaj takรก veฤพkรก?
Vychรกdza to zย ฤพudskej povahy. ฤŒlovek vลพdy skรดr vidรญ, ลพe susedova zรกhrada je zelenลกia ako jeho vlastnรก. Keฤ prรญdete do Talianska, zdรก sa vรกm, ลพe je tam nรกdherne, ale mne sa zdรก, ลพe krรกsne je prรกve uย vรกs. Mali by sme si vลกak uvedomiลฅ, ลพe je dobre tam, kde sme aย dajรบ sa tam aj robiลฅ peknรฉ veci.

Vย Bratislave ste po siedmich rokoch. Objavili ste vย nej nejakรฉ zmeny?
Vลพdy som tu bol len krรกtko, ฤiลพe nejakรฉ hodnotenie architektรบry odo mลˆa neฤakajte. Vย spรดsobe sprรกvania aย myslenia ฤพudรญ vลกak vidรญm posun kย negativizmu. Ako keby sa predchรกdzajรบce nadลกenie aย dรดvera niekde vytratili aย nastรบpila rezignรกcia. Je to asi prirodzenรฉ, vtedy ekonomika rรกstla, teraz pretrvรกva recesia.

Rรกd hovorรญte oย pridanej hodnote, ktorรก nรกs navzรกjom odliลกuje aย ktorรก prinรกลกa pozitรญvny รบฤinok. Vย ฤom vidรญte tรบ pridanรบ hodnotu vo vaลกom diele?
Azda vย posadnutosti zvedavosลฅou. To ma ลพenie dopredu, aย to hovorรญm aj mojim ลกtudentom: nesรบstreฤujte sa na to, ฤo ste uลพ dosiahli, ale sรบstreฤte sa na to, akรฉ sรบ okolo vรกs moลพnosti. Hovorรญm im, aby vลกade hฤพadali impulzy pre svoju tvorbu, nech ich zaujรญma vลกetko aย potom prรญde to, ฤo budรบ chcieลฅ vyjadriลฅ.

Kde hฤพadรกte svoje inลกpirรกcie?
Inลกpirรกciou je vลกetko, dokonca aj tie keksy na stole, ktorรฉ sรบ zoradenรฉ do istรฉho rytmickรฉho obrazca. Ten mรดลพe vytvoriลฅ asociรกcie vย hlave, ktorรฉ sรบ nepredvรญdateฤพnรฉ. Neinลกpiruje ma iba jedna konkrรฉtna vec, celรฝ ลพivotย  je podnetnรฝ.

Preฤo sรบ dรดleลพitรฉ takรฉ festivaly ako Dni architektรบry aย dizajnu? Mรดลพu beลพnรฝch ฤพudรญ dostaลฅ bliลพลกie kย architektรบre?
Som oย tom presvedฤenรฝ. Architekt je ochranca trojrozmernosti, lebo svet vย sรบฤasnosti speje kย plochosti โ€“ zoberme si len televรญznu obrazovku, monitor na poฤรญtaฤi, ฤi svet za sklom auta. Vลกetko okolo vลกak pozostรกva zย trojrozmernรฝch objektov, vrรกtane nรกs โ€“ ฤพudรญ. Ani svojim ลกtudentom nerozprรกvam oย technickรฝch veciach architektรบry, ale rozprรกvame sa oย priestore, kde sa dajรบ zakomponovaลฅ vลกetky ostatnรฉ disciplรญny.

Patrรญte kย tvorcom, ktorรญ ovplyvลˆujรบ kaลพdodennรฝ ลพivot mnohรฝch ฤพudรญ. Do akej miery by vย tvorbe nemala chรฝbaลฅ zodpovednosลฅ?
Som si vedomรฝ zodpovednosti. Vo vzลฅahu kย ลกtudentom cรญtim, ลพe mรกm vek, keฤ som uลพ nieฤo dosiahol aย ลกtudenti ma povaลพujรบ za autoritu. Preto voฤi nim cรญtim zodpovednosลฅ. Tรก prichรกdza sย dozrievanรญm โ€“ umeleckรฝm aj osobnostnรฝm. Veฤพkรบ zodpovednosลฅ som prijal aj vo chvรญli, keฤ som sa stal otcom. Veฤพmi sa zย nej teลกรญm, pretoลพe je to veฤพmi pozitรญvne. Najlepลกia cesta na prenos tejto zodpovednosti je vlastnรฝ prรญklad ลพivota. Mรกm tri dcรฉry aย zistil som, ลพe keฤ im nieฤo prikรกลพem, vรดbec ma nepoฤรบvajรบ. Presvedฤรญm ich iba na zรกklade toho, ฤo vidia โ€“ jednoducho, potrebujรบ model. Rozhodujรบce sรบ ฤiny, nie slovรก.

Akรฉ sรบ vaลกe obฤพรบbenรฉ materiรกly?
Vรฝber materiรกlov je pre mลˆa ako kasting, pri ktorom si reลพisรฉr vyberรก hercov do svojich rolรญ. Mรกm predstavu, ฤo chcem vyjadriลฅ aย hฤพadรกm herca, ktorรฝ by myลกlienku najlepลกie podal. Vย dizajnรฉrskej tvorbe je to podobne โ€“ mรกm koncepciu vย hlave aย hฤพadรกm najvhodnejลกรญ materiรกl na vyjadrenie. Nemรกm vลกak vyslovene obฤพรบbenรฝ materiรกl โ€“ mรดลพe nรญm byลฅ ฤokoฤพvek โ€“ od mramoru cez drevo aลพ po sklo. Zรกvisรญ to od toho, oย ฤo ide. Rovnako je to sย farbami. Keฤ sa ma ฤพudia pรฝtajรบ, ktorรก je moja obฤพรบbenรก farba, odpovedรกm โ€“ dรบha.

Fabio Novembre (nar. 1966 vย talianskom Lecce), vย roku 1984 sa presลฅahoval do Milรกna, kde ลพije aย tvorรญ. Po absolvovanรญ polytechnickej ลกkoly vย Milรกne si odbornรฉ ลกtรบdium rozลกรญril vย roku 1993 na New York University. Vย roku 1994 realizoval svoj prvรฝ projekt โ€“ obchod Anna Molinari Blumarine vย Hong Kongu aย vย tom istom roku si otvoril svoj vlastnรฝ ateliรฉr. Od roku 2001 pracuje pre spoloฤnosti Cappellini, Driade, Meritalia, Flaminia, Casamania. Na Trienรกle dizajnu vย Milรกne vย roku 2009 predstavil sย veฤพkรฝm รบspechom expozรญciu sย nรกzvom Il fiore di Novembre, vย roku 2010 sa predstavil inลกtalรกciou, ktorรก reprezentovala taliansky pavilรณn na Expo vย ล anghaji.

Big Bang โ€“ dizajnovรฝ svetelnรฝ objekt. Vย geometrii je Platรณnove teleso pravidelnรฝm konvexnรฝm mnohostenom aย jeho strany sรบ rovnakรฉ pravidelnรฉ mnohouholnรญky. Dvanรกsลฅstennรฝ objekt je Platรณnovรฝm telesom, ktorรฉ sรกm Platรณn vo svojom diele Faidรณn spรกjal sย tvarom vesmรญru. Podฤพa teรณrie veฤพkรฉho tresku sa vesmรญr spoฤiatku vyznaฤoval nesmierne vysokou teplotou aย hustotou aย rรฝchlo sa rozpรญnal. Tresk stvรกrลˆuje vesmรญr vย stave napรคtia napoly ako rigidnรบ geometriu teรณrie aย taviaci stav skutoฤnosti, napoly ako implรณziu (prudkรฉ vyrovnanie tlakov smerom dovnรบtra) aย explรณziu (opak implรณzie). Tresk je hutnรฝ stav evolรบcie.

ฤฝudo Petrรกnsky
FOTO: Dano Veselskรฝ, Pasquale Formisano, Alberto Ferrero, Martin Krajฤoviฤ

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.