Ferdinand Miluฤkรฝ - ASB Osobnosลฅ architektรบry a stavebnรญctva 2008
Galรฉria(14)

Ferdinand Miluฤkรฝ – ASB Osobnosลฅ architektรบry a stavebnรญctva 2008

Podฤพa vlastnรฝch slov preลพil 50 rokov vย zรกpase oย kvalitu. Stรกle sa pokรบลกa hฤพadaลฅ dobrรฉ, poctivรฉ aย รบprimnรฉ rieลกenia aย doลฅahovaลฅ veci do maximรกlnej moลพnej dokonalosti. Aj keฤ nikdy nebol vย strane, dostal sa kย vรฝznamnรฝm prรญleลพitostiam, ktorรฉ dokonale zรบroฤil. Venoval sa architektรบre, tvorbe vย pamiatkovom prostredรญ, urbanizmu, interiรฉru aj vรฝstavnรญctvu. Nestor povojnovej slovenskej architektรบry โ€“ Ferdinand Miluฤkรฝ.
Vie sa zanietiลฅ pre vec aย รญsลฅ po jej podstate โ€“ nielen vย tvorbe. Stretnutie sย architektom Miluฤkรฝm sa odvรญjalo vย strhujรบcej debate, ani sme si nevลกimli, ลพe sa rozprรกvame viac neลพ ลกesลฅ hodรญn. Podeฤพte sa so mnou oย tento veฤพkรฝ zรกลพitok.

Ste otvorenรฝm kritikom diania vย oblasti vรฝstavby aย architektรบry, ktorรฉ devalvuje prostredie…

Dรฝchaลฅ zodpovednรฝm na chrbรกt povaลพujem za svoju obฤiansku povinnosลฅ, aby si uvedomovali zodpovednosลฅ za svoje konanie. Nelegรกlnemu konaniu mรดลพe nastavovaลฅ hrรกdzu jedine dรดraznรฝ obฤiansky ยญzรกujem. Znรกmy politolรณg sa nedรกvno trefne vyjadril, ลพe uย nรกs je veฤพa politikov nadriadenรฝch svojmu voliฤovi, no vo vyspelej demokracii je to naopak โ€“ politik slรบลพi voliฤovi. Je beลพnรฉ, ลพe zodpovednรฉ miesta aย politickรฉ mandรกty sรบ obsadenรฉ ฤพuฤmi, ktorรฝm ide oย ich osobnรฝ prospech aย politika im slรบลพi ako ลกpecifickรฝ druh podnikania.

Aย dneลกnรฉ dianie vย architektรบre, ktorรก vลพdy bola odrazom svojej doby, je priamym dรดsledkom tรฝchto pomerov. Uprednostnenie osobnรฝch zรกujmov na รบkor kvality veci verejnej sa bude oย generรกciu neskรดr povaลพovaลฅ za hrubรบ nekultรบrnosลฅ dneลกnej doby, ktorรก sa nadlho negatรญvne zapรญลกe do ลพivota ฤพudรญ nekvalitnou architektรบrou. Kaลพdรฝm zlรฝm projektom si premrhรกvame ลกance, ktorรฉ sa uลพ nezopakujรบ.

Veci treba pomenรบvaลฅ exaktne, pravรฝmi slovami, kritika je dnes prepotrebnรก ako soฤพ, ยญtobรดลพ ak navonok vลกetko vyzerรก akoby to bolo vย poriadku. Vย dneลกnej dobe sa nedรก konaลฅ vย rukaviฤkรกch, treba natiahnuลฅ boxerskรฉ rukavice. ลฝiaฤพ, som takรก povaha, ลพe neviem mรกvnuลฅ rukou nad vecami, oย ktorรฝch som presvedฤenรฝ, ลพe sรบ nesprรกvne, aj keฤ si uvedomujem rizikรก, ktorรฉ to prinรกลกa. Aj mรฉdiรก mรดลพu vo veci nรกpravy veฤพa urobiลฅ. ลฝiadalo by sa viac adresnosti aย dรดraznosti. Pri popisovanรญ devalvรกcie prostredia pretrvรกva vย mรฉdiรกch laxnosลฅ aย vlaลพnosลฅ aย jej pรดvodcovia nie sรบ adresne pomenovanรญ.

 

Slovenskom sa prevalil intenzรญvny developerskรฝ boom. Akรฉ jeho negatรญva vidรญte vย architektรบre?

Zย masรญvneho prรญlevu investรญciรญ mohlo Slovensko รบลพasne vyลฅaลพiลฅ. Namiesto toho podliezame vlastnรบ latku aย nechรกvame si mestรก aย krajinu zdevastovaลฅ zlรฝmi budovami. Vรฝznam kvality prostredia sa zรกmerne bagatelizuje aย do popredia sa pretlรกฤajรบ skรดr mocenskรฉ aย majetkovรฉ zรกujmy. Kto rozdรกva tie peฤiatky? Kto drลพรญ na svojich miestach ฤพudรญ, ktorรญ dรกvajรบ peฤiatky zlรฝm projektom? Koฤพko stojรญ schvรกlenie zlรฉho projektu? Neoplatรญ sa developerovi investovaลฅ istรบ sumu takรฝmto spรดsobom viac, neลพ sa prรกcne usilovaลฅ oย kvalitu? Ako mรดลพe byลฅ beลพnรฉ, ลพe niekto zaฤne kopaลฅ stavebnรบ jamu vย centre mesta aย je si istรฝ, ลพe zรญska povolenie? Ako je moลพnรฉ, ลพe ak sa aj udelรญ pokuta, vย porovnanรญ sย benefitom, ktorรฝ investor zรญska skorลกรญm zaฤiatkom vรฝstavby, je รบplne zanedbateฤพnรก? Je to vลกetko prejav hrubej nekultรบrnosti aย nezodpovednosti naลกej spoloฤnosti aย zdรก sa, ลพe tento alarmujรบci stav nikoho netrรกpi. Pretoลพe to viacerรฝm vyhovuje. Aย voliฤ mรก vysokรฝ prah tolerancie aย neuvedomuje si svoju zodpovednosลฅ za devalvรกciu svojho prostredia.

Vyjadrili ste sa, ลพe pri projektoch vo vรฝznamnรฝch lokalitรกch by mali byลฅ nevyhnutnรฉ verejnรฉ architektonickรฉ sรบลฅaลพe.

Kde nie je sรบลฅaลพ, konkurencia, tam nie je zรกpas oย kvalitu. Len vย tvorivej diskusii, vย konfrontรกcii rรดznych nรกzorov aย vย porovnanรญ rรดznych konceptov sa dรก zaruฤiลฅ, ลพe bude vybratรฉ to najlepลกie rieลกenie. Jeden pohฤพad nikdy neukรกลพe plasticitu celej problematiky. Aj dva pohฤพady sรบ len ฤierno-bielym vykreslenรญm architektonickรฉho problรฉmu. ฤŒรญm viac nรกzorov mesto aย developer zรญska, tรฝm lepลกie sa dรก koncept rieลกenia poลˆaลฅ aย spracovaลฅ. Keฤ sa projekt zadรก na priamo, mรดลพe vzniknรบลฅ len priemernรก architektรบra. Chceme veci robiลฅ priemerne?

Zoberme si nadstavbu berlรญnskeho Reichstagu. Na sรบลฅaลพi sa zรบฤastnilo sedem ลกpiฤkovรฝch svetovรฝch architektov aย vย prvom kole sa neprijal ani jeden nรกvrh. Aลพ vย ฤalลกom kole priลกiel Norman Foster sย inรฝm nรกvrhom, ktorรฝ uchvรกtil celรฝ svet. Pรดvodnรบ kupolu nahradil oceฤพovou presklenou konลกtrukciou ponรบkajรบcou vรฝhฤพad na mesto. Berlรญnฤania nechceli priemernรบ stavbu, aย tak majรบ architektonickรฝ skvost.

 

Aj odvรกลพnym priznanรญm modernosti nadstavby…

Stretnutie architektรบry rรดznych obdobรญ by malo byลฅ ako stretnutie dvoch ฤพudรญ rรดzneho veku. ฤฝudia sa nemusia za svoj vek hanbiลฅ, zakrรฝvaลฅ ho, nedajboลพe napodobลˆovaลฅ ฤพudรญ inรฉho veku, ak si chcรบ porozumieลฅ sย ฤlovekom inรฉho veku. ฤฝudia si buฤ rozumejรบ, alebo nie โ€“ bez ohฤพadu na vek. Mladรฝ ฤlovek mรดลพe starลกieho osvieลพiลฅ aย starลกรญ mladรฉho naprรญklad oย ฤomsi pouฤiลฅ, rozdielny vek mรดลพe byลฅ zdrojom inลกpirรกcie. Rovnako je to aj vย architektรบre. Som zรกstancom vrstvenia. Modernรก architektรบra mรก prรกvo ukรกzaลฅ dobu svojho vzniku aj pri pamiatke najvyลกลกieho vรฝznamu. Pamiatkari radi opraลกujรบ to, ฤo bolo, aย umelo zastavujรบ prirodzenรฝ sled vecรญ. Staromilstvo vลกak nemรดลพe stรกลฅ vย ceste vรฝvoja.

 

Dlho ste sa venovali tvorbe vย pamiatkovo chrรกnenom prostredรญ โ€“ Bratislavskรฉmu hradu aย jeho okoliu. Sledujete aktuรกlny projekt jeho obnovy?

รno. Zamrzelo ma, ลพe sa na zรกpadnรบ terasu mรก poloลพiลฅ โ€žbarokovรก parochลˆaโ€œ, nepravdivรก replika bรฝvalรฝch stajnรญ aย hospodรกrskych priestorov. Zniลพuje sa tak pรดsobenie hradnej hmoty, prรญstavba nemรก vย histรณrii nijakรฉ opodstatnenie. Sami pred sebou hrรกme historickรบ komรฉdiu. Vย ลพiadnom obdobรญ sa nestavalo vย niektorรฝch zย predchรกdzajรบcich slohov, naopak,ย  nechรกvali sa vyznieลฅ prvky tej-ktorej doby… Aย vย naลกej โ€ždemokraciiโ€œ to nedokรกลพeme? Nehovoriac oย tom, ลพe aj toto zadanie projektu bolo na priamo bez nevyhnutnej konfrontรกcie inรฝch nรกvrhov. 1,1 miliardovรก verejnรก zรกkazka โ€“ navyลกe, vย takejto strategickej lokalite? Bez konfrontรกcie nemรดลพe vzniknรบลฅ kvalita. Vznikla len napodobnenina.

 

Myslรญte, ลพe si ฤพudia vedia vรกลพiลฅ kvalitu svojho prostredia?

ลฝiaฤพ, nie vลพdy. Investor ฤi developer nevie, ฤo mรก poลพadovaลฅ od architekta, obyvateฤพ nevie, ฤo mรก vย zรกleลพitosti budovania mesta poลพadovaลฅ od samosprรกvy, aย uลพรญvateฤพ budovy nevie, ako sa mรก kย nej sprรกvaลฅ. Vย tejto oblasti eลกte mรกme na ฤom pracovaลฅ. Kvalitu prostredia zatiaฤพ, jednoducho, nepoลพadujeme, aย keฤ ju mรกme, nevieme ju doceniลฅ.

 

Ani sรบลฅaลพ na Vydricu vรกs nenechรกva chladnรฝm…

Nezรบฤastnil som sa na sรบลฅaลพi, pretoลพe mรดj koncept nesplnil sรบลฅaลพnรฉ podmienky. Tie totiลพ urฤili ako zรกvรคznรฉ tri rovnobeลพnรฉ hmoty vinรบce sa po vrstevnici hradnรฉho vrchu. Ja som vลกak uvaลพoval oย zlรบฤenรญ druhej aย tretej hmoty do sรบboru vnรบtroblokov ohraniฤenรฝch zรกstavbou vย tvare Uย aย L. Mal som pre to viacerรฉ dรดvody. Najdรดleลพitejลกรญ bol ten, ลพe som sa takto vyhol doslova zahryznutiu zรกstavby asi 16 aลพ 19 metrov do hradnรฉho vrchu, ale aj horizontalite, ฤiลพe pรกsovosti zรกstavby, ktorรก pre tรบto oblasลฅ nikdy nebola prirodzenรก.

Obohatenie zรกstavby oย prieฤne trakty je oveฤพa bliลพลกie pรดvodnรฉmu charakteru zรกstavby, osvieลพuje zรกstavbu rozohratou streลกnou krajinou aย terรฉn so zeleลˆou mรดลพe voฤพne plynรบลฅ vo svojej pรดvodnej konfigurรกcii dovnรบtra vnรบtroblokov. Vznikne tak inรก kvalita bรฝvania sย umocnenรญm susedskรฝch vzลฅahov aย sย kontaktom so zeleลˆou, ktorรบ sme vลพdy tak veฤพmi oceลˆovali na starej historickej zรกstavbe. Koncept mรก vรฝraznรฉ znaky identity aย kontextu sย historickรฝ jadrom, je prirodzenou transformรกciou pรดvodnej ลกtruktรบry vyjadrenej sรบdobou celistvou architektรบrou. Nรกvrh som aj predstavil investorovi aย sรบลฅaลพnej komisii ako podnet na uvaลพovanie vย ฤalลกรญch sรบvislostiach.

 

Vaลกa tvorba mรก neodลกkriepiteฤพne suverรฉnny rukopis, teoretici architektรบry hovoria oย vaลกom vlastnom tvaroslovรญ.

Nemal som dรดvod robiลฅ architektรบru inak, keฤลพe som bol naplnenรฝ vlastnรฝmi tรฉmami aย neustรกle som cรญtil potrebu ich spracovรกvaลฅ. Mรกm jedno vรฝtvarnรฉ cรญtenie, svoje ponรญmanie krรกsy aย vlastnรบ skรบsenosลฅ, niฤ inรฉ. Je prirodzenรฉ, keฤ tvorba mรก ฤrty charakteristickรฉ pre svojho autora, aย to aj napriek rozdielnostiam tรฉm, ktorรฉ pri rรดznych projektoch spracovรกva. Ku kaลพdรฉmu problรฉmu sa stavia architekt celรฝm svojรญm poznanรญm aย osobnosลฅou, ฤo sa zรกkonite prejavรญ na vรฝsledku. Samozrejme, poznanie sa dรก postupne abstrahovaลฅ, zรกklad je vลกak ten istรฝ. Dรดleลพitรฉ je, aby kaลพdรฝ beลพal po svojej cestiฤke aย hฤพadal spรดsoby, ako sa priblรญลพiลฅ kย cieฤพu. Moลพno vลกetci beลพรญme kย jednรฉmu cieฤพu, ale po rรดznych cestรกch โ€“ aย vย tom je ten prรญnos originality, identity, autorstva.

 

Uย vรกs je jednรฝm zย charakteristickรฝch znakov pouลพitie viacerรฝch rovnobeลพnรฝch stien.

Keฤลพe mรดj otec bol klampiar, od detstva som vลกade doma vรญdal plรกty plechu dvakrรกt jeden meter. Moลพno preto sa mi tento tvar vryl do pamรคti ako archetyp, som poznaฤenรฝ plochou aย jej hranou. Tento prvok steny som prvรฝkrรกt podvedome pouลพil uลพ vย roku 1958 na vรฝstave Druลพstevnรฝ byt na Hviezdoslavovom nรกmestรญ, ktorรบ sme robili sย Vojtechom Vilhanom.

 

Bratislavskรฉ krematรณrium je asi dotiahnutรญm tejto koncepcie do dokonalosti. Ako vznikal jeho koncept?

Je to uลพ krajnรก poloha abstrakcie. Krematรณrium, rozlรบฤka sย odchรกdzajรบcimi blรญzkymi, je duchovnou sfรฉrou. Pokรบลกal som sa vytvoriลฅ ฤo najabstraktnejลกiu architektรบru โ€“ je to vลกak trochu paradox, keฤลพe vรฝrazovรฉ prostriedky architektรบry sรบ hmotnรฉ. Krematรณrium spoฤรญva vย postavenรญ siedmich rovnobeลพnรฝch stien (bez zvoniฤky aย komรญna) vytvรกrajรบcich akรบsi stenovรบ skulptรบru. Medzi stenami vznikajรบ priestory, ktorรฉ sรบ okrem spomรญnanรฝch stien ohraniฤenรฉ ฤo moลพno najmenej hmotnรฝmi predelmi. Exteriรฉr je maximรกlne, takmer nehmotne prepojenรฝ sย interiรฉrom. Okrem toho som sa snaลพil vyhnรบลฅ akรฝmkoฤพvek ฤalลกรญm vรฝrazovรฝm prostriedkom aย oprostiลฅ architektรบru od stavebnรฝch detailov, ktorรฉ by narรบลกali steny aย prelรญnajรบci sa priestor medzi nimi, aby tak vynikli samotnรฉ steny aย pozdฤบลพny priestor vyรบsลฅujรบci do dubovรฉho lesa.

 

Kedy pri tvorbe si poviete, ลพe toto je ten pravรฝ nรกpad?

Je to zaujรญmavรฉ, ale najlepลกie rieลกenia sa akosi samรฉ โ€žvylรบpnuโ€œ vย priebehu jedinej sekundy. Vtedy pociลฅujem ohromnรบ vฤaku za to, ลพe nรกm osud doprial byลฅ pri tom, keฤ vznikajรบ dobrรฉ veci…

 

Aj ฤพudovรก architektรบra aย folklรณr sรบ jednou zย vaลกich ฤastejลกรญch inลกpirรกciรญ. Moลพno mรก na to opรคลฅ vplyv vaลกe detstvo vย Rajci?

Znie to ako paradox, ลพe pri mojej snahe oย abstrakciu ma stรกle fascinuje ฤพudovรก architektรบra aย prvky ฤพudovej tvorby. Aj vย nich je obrovskรก aย fascinujรบca miera abstrakcie. Ak si odmyslรญme dekoratรญvne prvky, sรบ to vลกetko krรกsne jednoduchรฉ abstraktnรฉ tvary formovanรฉ samotnou funkciou, ktorej slรบลพili. Vย 70.ย rokoch sme chodili sย manลพelkou po Slovensku po starรฝch domoch aย ลพasli sme nad krรกsou niektorรฝch jednoduchรฝch vecรญ, ktorรฉ boli vย ฤพudovej architektรบre รบplnou samozrejmosลฅou. Dodnes mรกm pri svojom pracovnom stole ako plastiky krรกฤพa aย krรกฤพovnej nรกdhernรฉ hรกlky zย Liptovskej Tepliฤky.

Pamiatkari takรฉto veci chrรกnia. Tvorivรฝ ฤlovek vลกak tรบลพi po tom, aby veci pohol, posunul, spracoval vย novom ponรญmanรญ. Tak sa nรกm podarilo zopรกr vecรญ zย ฤพudovej architektรบry vฤleniลฅ do naลกich diel vย novom kontexte. Naprรญklad vย roku 1962 som robil vรฝstavu ฤฝud aย krรกsa vย Slovenskom nรกrodnom mรบzeu, kde som vyuลพil niektorรฉ zรกsady ฤพudovรฉho staviteฤพstva. Pouลพil som oceฤพovรฝ kolรญk aย plechovรฝ U-profil, ktorรฝ som uplatnil ako konลกtrukฤnรฝ spoj. Pรดsobilo to vย novom ponรญmanรญ veฤพmi minimalisticky.

Vย sรบvislosti sย Rajcom som veฤพmi rรกd, ลพe som mohol rekonลกtruovaลฅ rajeckรบ radnicu. Je to renesanฤnรฝ dom, ktorรฉho arkรกdy sa poฤas baroka zamurovali. Rozhodli sme sa sย pamiatkarmi tieto arkรกdy opรคลฅ obnoviลฅ aย prepojiลฅ tak interiรฉr sย priestorom nรกmestia. Aby sme dosiahli maximรกlnu otvorenosลฅ, prepojili sme priestor poschodia sย podkrovรญm. Odstrรกnenie ฤasti trรกmovej stropnej konลกtrukcie aย umiestnenie oceฤพovรฉho schodiska bolo vzhฤพadom na historickรฝ charakter budovy pomerne odvรกลพnym ฤinom, no vznikol tak zaujรญmavรฝ vzneลกenรฝ priestor. Je to prรญklad vrstvenia novรฉho sย pรดvodnรฝm. Ako rajeckรฝ rodรกk vฤaฤรญm osudu za tento nรกdhernรฝ pocit.

 

Pรกn architekt, ฤomu sa venujete dnes?

Vย sรบฤasnosti navrhujem rekonลกtrukciu druhej etapy novej terasy aย prรญstupovej rampy ku krematรณriu. Domรฝลกฤพam niektorรฉ stavebnรฉ detaily tak, aby eลกte viac umocnili abstraktnosลฅ architektรบry. Neuverรญte, ale doteraz ma pracovne celkom pohlcuje รบsilie uchovaลฅ svoje diela vย ich pรดvodnej forme. Prevรกdzkovatelia krematรณria od zaฤiatku stรกle eลกte nechรกpu ฤistotu rieลกenia budovy, nevedia sa uspokojiลฅ sย jednoduchosลฅou architektรบry. Neustรกle sa snaลพia dopฤบลˆaลฅ ju oย detaily, ktorรฉ do nej nepatria. Rovnako necitlivรฉ zรกsahy sa diali aย dejรบ aj na inรฝch mojich dielach. Skutoฤne mi dรก zabraลฅ, aby som vลกetko ustriehol a nedovolil znehodnotiลฅ svoje diela. Snaลพรญm sa znรญลพiลฅ rozsah devalvรกcie na najmenลกiu mieru.

 

Nakoฤพko mรดลพe majiteฤพ zasahovaลฅ do architektonickรฉho diela?

Autorskรฝ zรกkon definuje autorstvo realizovanej architektรบry ako vlastnรญctvo myลกlienky zhmotnenej vย realizรกcii diela vย ฤase jeho vzniku. Tรฝm, ลพe sa dielo zveฤnรญ nรกkresmi, maketou alebo fotografiami, uchovรก sa vo svojej pรดvodnej podobeย  โ€“ aย prรกve vย tejto podobe patrรญ autorstvo jeho autorovi.

Vlastnรญk budovy vลกak vlastnรญ hmotnรฉ vyjadrenie tohto duลกevnรฉho diela vo forme stavby aย podฤพa zรกkona ho mรดลพe zlikvidovaลฅ. Takto sa zbรบralo centrum sรญdliska Trรกvniky, na ฤo mestskรก ฤasลฅ nepotrebovala mรดj sรบhlas. Inรฉ je to vลกak pri prestavbรกch aย zรกsahoch, ktorรฝmi by sa mohla zmeniลฅ podstata autorskรฉho nรกvrhu, tam uลพ musรญ autor so zmenami sรบhlasiลฅ. Autor mรก totiลพ prรกvo na nedotknuteฤพnosลฅ svojho diela. Tรก je hrubo ignorovanรก architektami, vlastnรญkmi a stavebnรฝmi รบradmi.

Neลกลฅastรญm vลกak je, ลพe stavebnรฉ รบrady nesledujรบ dรดsledne, ฤi sa pri stavebnรฝch รบpravรกch dodrลพiava tรกto podmienka. Nereลกpektujรบ pri vรฝkone ich funkcie autorskรฝ zรกkon a prรกva autora a dรกvajรบ sรบhlas na zรกsahy do stavieb bez jeho sรบhlasu. Takลพe tento zรกpas je ฤasto na pleciach architekta. Veฤพa som sa tomu venoval pri rekonลกtrukcii veฤพvyslanectva vย Rรญme ฤi vย Moskve. ลฝiaฤพ, vลกetky doterajลกie zรกsahy sa v porovnanรญ sย pรดvodnรฝm konceptom podpรญsali na dielach negatรญvne.

Aj keฤ ma to stรกlo neskutoฤne veฤพa รบsilia, som rรกd, ลพe sa vย rรกmci moลพnostรญ podarilo zachovaลฅ maximum pรดvodnosti tรฝchto diel. Slabinou tejto oblasti je aj to, ลพe hoci sรบ zรกkony postavenรฉ pomerne dobre, nie je dostatoฤne moลพnรฉ prรกva sa domรดcลฅ.

Ing.ย arch. Ferdinand Miluฤkรฝ

1929ย ย ย  narodenรฝ vย Rajci
1949 โ€“ 1953ย ย ย  Fakulta architektรบry Bratislava
1953 โ€“1958ย ย ย  pedagรณg na Fakulte architektรบry Bratislava
od 1956 โ€“ dodnesย ย ย  ฤlen ZSA (od roku 1989 Spolku architektov Slovenska)
1958 โ€“ 1991ย ย ย  architektonickรก prax (Stavoprojekt, ล PTรš)
od 1992 โ€“ dodnesย ย ย  ฤlen SKA

Tvorba:

  • Krematรณrium aย urnovรฝ hรกj, Bratislava, 1967

  • Spoloฤenskรฝ aย obytnรฝ dom veฤพvyslanestva ฤŒSSR (dnes SR), Moskva, 1970
  • Veฤพvyslanectvo ฤŒSSR (dnes SR), Rรญm, 1971
  • Vรฝstavnรฉ pavilรณny PKO, Bratislava, 1975 (zbรบranรฉ)
  • Dom umenia, Pieลกลฅany, 1980
  • Vlastnรฝ rodinnรฝ dom, Bratislava, 1985
  • Sรญdlisko Trรกvniky, Bratislava, 1968 (zbรบranรฉ centrum)
  • Park A. Hlinku, Bratislava, 1978
  • Hrad aย hradnรฝ areรกl, Hradnรฝ vrch, Bratislava, 1986, 1989 โ€“ ล OSP
  • Hlavnรฉ aย Frantiลกkรกnske nรกmestie, Bratislava, 1988

 

Rekonลกtrukcie (budovy aย interiรฉry), vรฝstavy:

  • Vinรกreลˆ Veฤพkรญ frantiลกkรกni, 1964
  • Bratislavskรก reลกtaurรกcia Expo โ€™67, Montreal, 1967
  • Expozรญcia dejรญn Slovenska, Bratislavskรฝ hrad, 1965 โ€“ 1971 (2 etapy, zlikvidovanรก v marci 1993)
  • Klenotnica, Bratislavskรฝ hrad, 1988
  • Renesanฤnรก radnica, Rajec, 1991
  • CK Tatratour, Bratislava, 1992
  • Vรฝstava Druลพstevnรฝ byt, Bratislava, 1958
  • Vรฝstava ฤฝud aย krรกsa, SNM, Bratislava, 1962
  • Vรฝstava Vlastnรฉ dielo, SNM, Bratislava, 1993

 

Ocenenia tvorby

1964ย ย  Cena Duลกana Jurkoviฤa za interiรฉrovรบ aย vรฝstavnรบ tvorbu (Dom knihy, ฤฝud aย krรกsa)
1966ย ย  Cena Duลกana Jurkoviฤa za urbanistickรบ tvorbu (obytnรฝ celok Trรกvniky), Bratislava
1967ย ย  Cena Duลกana Jurkoviฤa za Krematรณrium aย urnovรฝ hรกj, Bratislava
1967ย ย  Cena Duลกana Jurkoviฤa za interiรฉrovรบ tvorbu Expo โ€™67 Montreal (Slovenskรก reลกtaurรกcia, Kinoautomat)
1969ย ย  ล tรกtna cena KO za Krematรณrium aย urnovรฝ hรกj, Bratislava
1971ย ย  Cena Duลกana Jurkoviฤa za Spoloฤenskรฝ dom SR vย Moskve
1980ย ย  Cena ministra vรฝstavby za Dom umenia, Pieลกลฅany
1988ย ย  Cena ZSA za rekonลกtrukciu aย interiรฉr (klenotnica na Bratislavskom hrade)
1993ย ย  Cena Emila Belluลกa za celoลพivotnรฉ dielo
1999ย ย  Cena J. G. Herdera za prรญnos architektรบry vย eurรณpskom kontexte udelenรก Univerzitou Viedeลˆ
2005ย ย  Rad ฤฝudovรญta ล tรบra za architektรบru aย umenie udelenรก prezidentom SR

Martina Jakuลกovรก
Foto: archรญv F. Miluฤkรฉho, Dano Veselskรฝ

Najฤรญtanejลกie