Ivan Matuลกรญk: Aj malรฉ nรกrody moลพno identifikovaลฅ podฤพa ich architektonickej kultรบry
Galรฉria(15)

Ivan Matuลกรญk: Aj malรฉ nรกrody moลพno identifikovaลฅ podฤพa ich architektonickej kultรบry

Rozhodnutiu urobiลฅ profil architekta Ivana Matuลกรญka, osobnosti slovenskej architektรบry a spoloฤenskรฉho diania, predchรกdzala intenzรญvna diskusia v redakcii, no napokon vลกetky hlasy proti prevรกลพil najmรค jeden argument โ€“ kvalita jeho architektรบry. Priลกiel na dohovorenรฉ stretnutie absolรบtne pripravenรฝ. Ani na ฤalลกรญch stretnutiach neostal ฤพahostajnรฝ k jedinรฉmu slovu tohto rozhovoru. Pri spoznรกvanรญ jeho nรกzorov podanรฝch s mierne ironizujรบcim ลกarmom som postupne nachรกdzala snahu o ฤo najlepลกรญ vรฝsledok. Rovnako precรญzne pristupuje i k svojej tvorbe, o kvalite ktorej svedฤรญ aj fakt, ลพe bola dobrรก pred 50 rokmi aj teraz a ลพe k rokmi overenรฝm architektonicky suverรฉnnym stavbรกm stรกle pribรบdajรบ ฤalลกie svieลพe diela, ktorรฉ naฤalej prรญjemne prekvapujรบ architektonickรบ verejnosลฅ. Ani dianie v architektรบre a urbanizme ho nenechรกva chladnรฝm. S รบsmevom jasne formuluje nรกzor na viacerรฉ horรบce tรฉmy v architektรบre a pomenรบva veci pravรฝmi slovami. Architekt Ivan Matuลกรญk.


Pรกn architekt, ako vnรญmate kvalitu sรบฤasnej slovenskej architektรบry? Je toto oznaฤenie uลพ oprรกvnenรฉ alebo eลกte stรกle ide len o architektรบru na Slovensku?

Celkovรก kvalita slovenskej architektรบry je nepochybne na vzostupe. Pri takomto hodnotenรญ vลกak narรกลพame na zรกkladnรบ otรกzku, ktorรบ si obฤas kladรบ naลกi teoretici: ฤi moลพno hovoriลฅ o charaktere slovenskej architektรบry ako takej. Napriek prebiehajรบcej globalizรกcii sa domnievam, ลพe existujรบ predpoklady na to, aby aj modernรก slovenskรก architektรบra mala svoju ลกpecifickรบ tvรกr. Keฤ listujem v katalรณgoch Eurรณpskej รบnie s dielami sรบลฅaลพiacimi o Cenu Miesa van der Rohe, vidieลฅ, ลพe i malรฉ nรกrody moลพno identifikovaลฅ podฤพa ich architektonickej kultรบry. Aj v slovenskej architektรบre ma preto oslovujรบ diela vymykajรบce sa z univerzรกlnej ลกablรณny, ktorรฉ v sebe skrรฝvajรบ naลกe trvalรฉ hodnoty.

Okrem vlastnej architektonickej tvorby sa intenzรญvne venujete urbanizmu a mnohรฉ nรกvrhy rozvoja Bratislavy Vรกs nenechรกvajรบ ฤพahostajnรฝm. Predstavte nรกm svoj nรกzor na tie najpรกlฤivejลกie.

Netrรบfal by som si charakterizovaลฅ to ako intenzรญvny prรญstup. Architektonickรบ tvorbu chรกpem skรดr ako komplexnรบ ฤinnosลฅ, ฤiลพe tvorbu od verejnรฉho priestoru aลพ po jeho najintรญmnejลกiu ฤasลฅ ฤi detail, teda vnรบtornรฝ priestor. Niektorรฉ novรฉ nรกvrhy rozvoja Bratislavy ma obฤas skutoฤne iritujรบ, nie je to ลพiadne tajomstvo. Svedฤia o tom viacerรฉ moje polemickรฉ ฤlรกnky. Pรกlฤivรฝch problรฉmov je naozaj nemรกlo, ako najtypickejลกie by som vybral dunajskรฉ nรกbreลพia.

Vรฝstavba Auparku odลกtartovala likvidรกciu jednรฉho z prvรฝch stredoeurรณpskych parkov. รšsek dunajskรฉho nรกbreลพia dlhรฝ 500 metrov medzi Starรฝm a Novรฝm mostom predstavuje neopakovateฤพnรบ lokalitu bratislavskรฉho nรกbreลพia spรกjajรบcu Starรฉ mesto s Petrลพalkou. Boli tu vลกetky predpoklady, aby sa z pรดvodnรฉho Auparku vybudoval Centrรกlny bratislavskรฝ park.

Obdobnรฉ situovanie parku priamo v centre mesta mรก Viedeลˆ aj Budapeลกลฅ. V tomto prรญpade naplno zlyhali otcovia mesta, prรญsluลกnรฉ ministerstvรก i pamiatkari.

Ani bratislavskรฉ Podhradie ma nenechalo chladnรฝm. V priebehu polstoroฤia som mal totiลพ niekoฤพko prรญleลพitostรญ โ€žbyลฅ pri tomโ€œ. Verejnรก anonymnรก architektonickรก sรบลฅaลพ z roku 2002 sa pre nรกลก ateliรฉr skonฤila รบspeลกne. Nรกslednรฉ stornovanie vรฝsledkov primรกtorom, symbolickรฉ obstarรกvacie konanie a inzerรกt v dennej tlaฤi z januรกra 2007, ลพe sa hฤพadรก architekt na spracovanie projektu Podhradia, je postup prinajmenลกom zvlรกลกtny. Takรฉto praktiky nemoลพno charakterizovaลฅ ako seriรณzne. Malo by to vzruลกovaลฅ okrem inรฝch aj Slovenskรบ komoru architektov, pod patronรกtom ktorej sa realizujรบ nielen architektonickรฉ sรบลฅaลพe, ale prostrednรญctvom autorizovanรฝch architektov SKA i sama projektovรก prรญprava.

Je o vรกs znรกme, ลพe venujete veฤพkรบ pozornosลฅ stavebnรฝm detailom a interiรฉrom.

Pojem interiรฉr som vลพdy sledoval v dvoch rovinรกch. V koncepte vnรบtornรฉho priestoru architektonickรฉho diela a vo vnรบtornom vybavenรญ zabudovanรฝmi zariadeniami a mobiliรกrom. I v tomto prรญpade musรญ รญsลฅ o jednotu. Spomรญnam si, ลพe pri nรกvrhu nerealizovanรฉho Kostola svรคtรฉho Krรญลพa pre Vrakuลˆu, ktorรฝ bol vรฝnimoฤnou รบlohou, som si tรบto jednotu interiรฉru a exteriรฉru osobitne uvedomoval. Pokiaฤพ ide o detaily a dizajn, cรญtim ich spรคtosลฅ ako harmรณniu vรฝtvarnej a technickej dokonalosti.

Po ukonฤenรญ vรฝstavby mรก kaลพdรฉ architektonickรฉ dielo svoj vlastnรฝ ลพivot. Dokรกลพu investori, developeri a uลพรญvatelia pรดsobiลฅ vo vzรกjomnej jednote a harmรณnii aj v ลกirลกom ฤasovom horizonte?

Zdravรฝ ลพivot stavby urฤite patrรญ k postulรกtom dobre vyrieลกenรฉho architektonickรฉho diela. Dnes sa preto ฤastejลกie hovorรญ o ekonomickรฝch faktoroch. Napriek tomu je otรกzne, ฤi developeri, architekti a uลพรญvatelia vลพdy pรดsobia vo vzรกjomnej jednote. Ukazuje sa, ลพe ich zรกujmy nie sรบ totoลพnรฉ. Robiลฅ z architektonickรฉho diela spotrebnรฝ tovar, ktorรฝ sa musรญ โ€žobracaลฅโ€œ, je asi tieลพ nezdravรฉ. Tรกto snaha sรบvisรญ s narastajรบcou hodnotou pozemku, a nie s kultรบrno-spoloฤenskรฝm vรฝznamom architektonickรฉho diela. Zlรฝm sprievodnรฝm javom je zรกmernรก devastรกcia objektu i pozemku investorom a uลพรญvateฤพom. Skutoฤnรฝ verejnรฝ zรกujem sa odsรบva na vedฤพajลกiu koฤพaj a kompetentnรฉ orgรกny mesta sรบ v tomto procese neฤinnรฉ.

Ako sa pozerรกte na zรกmer spoloฤnosti Lordship postaviลฅ na mieste hotela Kyjev a obchodnรฉho domu Tesco v Bratislave Centre Plaza?

Zรกmer spoloฤnosti Lordship zlikvidovaลฅ areรกl Kamennรฉho nรกmestia v Bratislave povaลพujem za absurdnรฝ. Ako je uลพ vลกeobecne znรกme, Slovenskรก sekcia DOCOMOMO zaradila tento architektonickรฝ komplex do nรกrodnรฉho registra pamiatok modernรฉho hnutia. Architektonickรฉ diela druhej polovice 20. storoฤia treba chrรกniลฅ a zveฤพaฤovaลฅ aj na Slovensku, a nie bรบraลฅ. Seriรณzne dobudovanie areรกlu dielami 21. storoฤia by bolo prirodzenรฝm postupom, ktorรฝ prรกve vrstvenรญm jednotlivรฝch obdobรญ dรกva mestu charakteristickรฝ kolorit. Za nezodpovednรฝ moลพno oznaฤiลฅ aj zรกmer nerieลกiลฅ optimรกlny profil ล pitรกlskej ulice, ktorรก plnรญ v dopravnej ลกtruktรบre mesta funkciu ฤasti najvรฝznamnejลกej radiรกly. Ulica bez chodnรญkov, bez stromoradรญ, bez pohotovostnรฝch parkovรญsk, bez urbanistickรฉho dizajnu je v rozpore s poslanรญm ulice ako kultivovanรฉho verejnรฉho priestoru. Ulica vลพdy bola a bude kostrou i obrazom mesta. Preto si myslรญm, ลพe forma dobudovania Kamennรฉho nรกmestia ako celku bude aj akousi naลกou stavovskou skรบลกkou zodpovednosti.ย 

ฤŒo by ste na zรกver nรกลกho rozhovoru chceli odkรกzaลฅ mladรฝm architektom?

Budem struฤnรฝ. V mojej monografii ลฝivot s architektรบrou som uviedol zรกsadu, ktorej som sa drลพal poฤas mรดjho 50-roฤnรฉho pรดsobenia: โ€žMladej generรกcii slovenskรฝch architektov prajem veฤพa tvorivรฉho zรกpalu, aby naplno vyuลพila moลพnosti, ktorรฉ prinรกลกa doba. Aj tรก mรก svoje ลกpecifikรก, no poctivosลฅ, charakter a vlastnรฝ nรกzor sรบ i naฤalej vlastnosลฅami ฤloveka v tvorivom povolanรญ, ktorรฉ ho bezpeฤne mรดลพu priviesลฅ k รบspechu.โ€œ

Martina Jakuลกovรก
Foto: archรญv architekta

Ivan Matuลกรญk
1930ย ย ย  narodil sa 12. jรบla v Bratislave
1953ย ย ย  ukonฤuje ลกtรบdium na Fakulte architektรบry a pozemnรฉho staviteฤพstva SVล T v Bratislave
1954ย ย ย  pracuje v ateliรฉri Jรกna Svetlรญka na รบzemnom plรกne Bratislavy
1955ย ย ย  projektant vo Vojenskom projektovom รบstave v Bratislave
1957ย ย ย  pracuje na Slovenskom vรฝbore pre vรฝstavbu v Bratislave
1958 โ€“ 1961ย ย ย  vedรบci projektant v bratislavskom Stavoprojekte
1961 โ€“ 1967ย ย ย  hlavnรฝ projektant v ล tรกtnom projektovom รบstave obchodu (ล PรšO) Brno, ateliรฉr Bratislava
1968 โ€“ 1989ย ย ย  riaditeฤพ bratislavskรฉho ateliรฉru ล PรšO
1969ย ย ย  zรญskava Cenu Duลกana Jurkoviฤa za obchodnรฝ dom Prior v Bratislave
1995ย ย ย  laureรกt Ceny Emila Belluลกa za celoลพivotnรฉ architektonickรฉ dielo
1996ย ย ย  preberรก medailu Pocta ministra kultรบry SR
2002ย ย ย  zรญskava Cenu Duลกana Jurkoviฤa za rodinnรฝ dom Elipsion v Senci
2003ย ย ย  zรญskava CE.ZA.AR 2003 a Cenu ministra MVRR Progresรญvne bรฝvanie za rodinnรฝ dom Elipsion
2006ย ย ย  zรญskava CE.ZA.AR 2006 v kategรณrii Rodinnรฉ domy a prvรฉ miesto v sรบลฅaลพi vyhlรกsenej MVRR Progresรญvne, cenovo dostupnรฉ bรฝvanie za rodinnรฝ dom Pรกtrium v Ivanke pri Dunaji


Ivan Matuลกรญk slovami teoretika architektรบry

Architekt Ivan Matuลกรญk patrรญ medzi รบzky okruh vรฝnimoฤnรฝch predstaviteฤพov slovenskej architektรบry. Tvorbu tohto neobyฤajnรฉho predstaviteฤพa slovenskej architektรบry mala moลพnosลฅ bliลพลกie spoznaลฅ ลกirลกia verejnosลฅ aj v novembri minulรฉho roku na prednรกลกke o tvorbe Ivana Matuลกรญka, ktorรก sa uskutoฤnila v rรกmci verejnรฝch prednรกลกok z cyklu Paralelnรฝ modernizmus pripravovanรฝch Mariรกnom Zervanom a Imrichom Vaลกkom z Katedry architektonickej tvorby Vล VU.

Celรบ jeho tvorbu charakterizuje dรดkladnรก prรกca s modelmi, dรดraz na technicko-konลกtrukฤnรฝ detail, cit pre materiรกl, uprednostลˆovanie veฤพkorysรฝch architektonicko-vรฝtvarnรฝch foriem, ktorรฉ sรบ vลพdy premyslene funkฤne vyuลพitรฉ a predpokladajรบ prevรกdzkovรฉ premeny, ฤi รบsilie vytvรกraลฅ pre svoje diela charakteristickรฝ mikrourbanizmus. Jeho osobnostnรฝ profil a tvorba vลกak zฤaleka nie sรบ uchopiteฤพnรฉ jednรฝm vzorcom ฤi zaradenรญm medzi pokraฤovateฤพov Belluลกovho klasicizujรบceho modernizmu. Oproti dielam ako napr. bratislavskรฉ nรกkupnรฉ stredisko Slimรกk (1957 โ€“ 1964), obchodnรฝ dom Prior a Hotel Kyjev v Bratislave (1960 โ€“ 1978), rehabilitaฤnรฝ รบstav Banรญk v Bojniciach (1968 โ€“ 1973) ฤi vlastnรฝ dom architekta (1978 โ€“ 1981) moลพno na prvรฝ pohฤพad postaviลฅ nรกvrh mestskรฉho centra v oblasti Obchodnej ulice z roku 1970, projekt budovy parlamentu z roku 1975, budovu mestskej trลพnice (1978 โ€“ 1981) a vyvolaลฅ tak dojem, ลพe pre Matuลกรญka je typickรก nรกzorovรก polarita โ€žklasicizujรบceho modernizmuโ€œ a slovenskรฉho variantu โ€žmaลกinizmuโ€œ, ako sa o to pokรบsili naลกi renomovanรญ historici. Z tohto aspektu by vลกak eลกte ostali ako nezaraditeฤพnรฉ takรฉ vรฝznamnรฉ projekty, ako je medzinรกrodnรก zotavovลˆa na ล trbskom plese z roku 1962 ฤi nรกvrh domu umenia v Pieลกลฅanoch z roku 1960.

Vฤaka takรฝm svornรญkom Matuลกรญkovej tvorby ako napr. nรกvrh obchodnรฉho domu v Prahe z roku 1971 alebo nรกvrh Elipsionu (2000 โ€“ 2002) vลกak cรญtime, ลพe v Matuลกรญkovej architektonickej duลกi oveฤพa viac rezonuje materiรกlovรฝ a technologickรฝ brutalizmus, experimentรกlna eurรณpska architektรบra 60. rokov spolu so ลกkandinรกvskymi inลกpirรกciami. Prostrednรญctvom tรฝchto rezonanciรญ sa nรกm aj v takรฝch zdanlivo klasicizujรบco-modernistickรฝch dielach, ako je bratislavskรฝ Prior s Hotelom Kyjev, objavia akoby skrytรฉ sรบhry betรณnovรฉho, โ€žtravertรญnovรฉhoโ€œ technicko-konลกtruktรญvneho brutalizmu spolu so svetom drobnรฝch, ale o to zรกsadnejลกรญch objavov a dizajnovania. Niekde tu sa ocitรกme v pulzujรบcom jadre architektovho nรกzoru, ktorรฝ vystreฤพuje aj do dneลกnรฝch dnรญ mnohorakรฝmi smermi. Myslรญm, ลพe skรบลกkou sprรกvnosti takejto charakteristiky je i nรกzorovรก diferenciรกcia viacerรฝch jeho spolutvorcov a vyzretรฝch osobnostรญ, ktorรฉ vyลกli z prostredia dnes uลพ legendรกrneho ateliรฉru SPรšO.

Prรกve toto sรบ kvality, ktorรฉ treba i dnes zdรดrazลˆovaลฅ v sรบvislosti s moลพnรฝmi alternatรญvami vรฝvinu Kamennรฉho nรกmestia. V diskusiรกch o ลˆom zazneli rรดzne hlasy a hodnotenia, dokonca aลพ pre architekta nedรดstojnรฉ znรกmkovania a pochybnรฉ sociologickรฉ sondy do hrieลกneho mesta Bratislavy, geniรกlne vplyvolรณgie a posudky nepรดvodnosti. Aj toto patrรญ k nรกลกmu architektonickรฉmu folklรณru, ktorรฉmu, bohuลพiaฤพ, robรญ choreografa akoลพe hlavnรฝ architekt Bratislavy a primรกลกa slovutnรฝ profesor z Koลกรญc. Matuลกรญkovo slovo v tรฝchto zahriaknutรฝch dialรณgoch nezaznelo tak, akoby si zaslรบลพilo. Jeho pohฤพad na problรฉm vie osloviลฅ i generaฤne rozvrstvenรฉ publikum. Som presvedฤenรฝ, ลพe len spoloฤnรฝm hฤพadanรญm neopakovateฤพnรฝch kvalรญt Matuลกรญkovej tvorby budeme schopnรญ zaujaลฅ kompetentnรฉ stanovisko aj ku komplexu na Kamennom nรกmestรญ. Len v skutoฤnom dialรณgu si mรดลพeme osobovaลฅ prรกvo byลฅ jednostrannรฝ voฤi architektovi, ktorรฝ veฤพkรบ ยญvรคฤลกinu svojich zรกkaziek zรญskal v sรบลฅaลพiach a dodnes stelesลˆuje vysokรบ profesionalitu architekta na Slovensku.

Mariรกn Zervan