Ivan ล estรกk: Alfou aย omegou รบspechu sรบ dobrรฉ medziฤพudskรฉ vzลฅahy
Galรฉria(4)

Ivan ล estรกk: Alfou aย omegou รบspechu sรบ dobrรฉ medziฤพudskรฉ vzลฅahy

Po skonฤenรญ ลกtรบdia nastรบpil do spoloฤnosti Doprastav, kde pracuje dodnes. Podฤพa jeho slov je to zdanlivo jednotvรกrne, no za jeho dlhoroฤnou prรกcou stojรญ rozvaha, zdravรฝ รบsudok aย รบspech. Predseda predstavenstva aย prezident DDM Group, ktorรก zastreลกuje spoloฤnosti DOAS, a. s., Doprastav, a. s., aย Metrostav, a. s., Ing.ย Ivan ล estรกk.

Akรก bola vaลกa cesta kย stavebnรญctvu?
Doลกlo kย tomu celkom prozaicky. Keฤ som konฤil strednรบ ลกkolu, mรดj otec pracoval vย stavebnรญctve. Po vojne mal na starosti zniฤenรฉ mosty, aj vรฝrobu konลกtrukcie pre Most ฤŒervenej armรกdy, dneลกnรฝ Starรฝ most. Mal som kย tejto profesii blรญzko, preto som nastรบpil na Slovenskรบ vysokรบ ลกkolu technickรบ aย vย roku 1965 som skonฤil ลกtรบdium na ลกpecializรกcii oceฤพovรฉ mosty. Mosty ma potom sprevรกdzali celรฝ ลพivot.

Hneฤ po ukonฤenรญ ลกtรบdia ste nastรบpili do spoloฤnosti Doprastav. Ktorรฉ stavby patrili kย vaลกim prvรฝm?
Vย roku 1965 som nastรบpil na obchvat Slรกdkoviฤova. Potom som zรญskal prvรบ samostatnรบ stavbu โ€“ letmo betรณnovanรฝ most cez Malรฝ Dunaj vย Tomรกลกove. Neskรดr priลกiel Most SNP, ktorรฝ navrhli naลกi profesori. Nรกvrh oceฤพovรฉho mosta bol dielom profesora Tesรกra, uย ktorรฉho som ลกtudoval. Mal som ลกลฅastie, ลพe som sa mohol podieฤพaลฅ na realizovanรญ tohto mosta, ktorรฝ bol na Slovensku vyhodnotenรฝ ako stavba storoฤia. Zย hฤพadiska architektรบry aย celkovej konลกtrukcie sa hodnotรญ ako najkrajลกรญ most na Dunaji.

Potom som sa profesijne podieฤพal striedavo na stavbรกch diaฤพnic aย mostov cez Dunaj. Pracoval som vlastne na vลกetkรฝch รบsekoch diaฤพnic, ktorรฉ budoval Doprastav na Slovensku, dokonca na diaฤพnici D1 aลพ po Bล™eclav, kde sme realizovali ฤasลฅ รบseku aj na moravskej strane. Zรบฤastnil som sa na stavbe Prรญstavnรฉho mosta, Mosta Lafranconi aj na stavbe mosta Koลกickรก, terajลกieho Mosta Apollo. Takลพe je to zdanlivo pomerne jednotvรกrne โ€“ stรกle vย tej istej firme. Zaฤal som na obchvate Slรกdkoviฤova ako stavebnรฝ asistent, postupne som prechรกdzal funkciami od stavbyvedรบceho, vedรบceho hospodรกrskeho strediska, vรฝrobnรฉho, neskรดr vรฝrobno-technickรฉho nรกmestnรญka podnikovรฉho riaditeฤพa. Vย roku 1992 som sa stal podnikovรฝm, potom generรกlnym riaditeฤพom Doprastavu.

Mali ste vย tom ฤase moลพnosลฅ pracovaลฅ pre inรบ spoloฤnosลฅ?
Vย tom ฤase sa do zamestnania nastupovalo na umiestenky aย ja som dostal umiestenku do Doprastavu. Zo ลพartu kaลพdรฉmu hovorรญm, ลพe ma nikto inรฝ nechcel. Dnes som vย Doprastave 44 rokov.

Ako ste vnรญmali situรกciu vย Doprastave po roku 1989?

Situรกcia nielen vย Doprastave, ale aj vย celom stavebnรญctve aย spoloฤnosti sa zmenila zรกsadne. Dovtedy nebolo hlavnรฝm ukazovateฤพom zdokonaliลฅ technickรฉ rieลกenia alebo zabezpeฤiลฅ vรฝraznejลกie ekonomickรฉ prรญnosy, ale uhraลฅ urฤitรฝ plรกn. Boli sme vลกak limitovanรญ nedostatkom cementu, ลพeleza, reziva, debniacej preglejky, nafty, atฤ. To si uลพ dneลกnรก generรกcia mladลกรญch stavebnรฝch inลพinierov ani nedokรกลพe predstaviลฅ. Po roku 1989 priลกiel veฤพkรฝ รบtlm aย pre stavebnรญctvo nastali ลฅaลพkรฉ chvรญle. Jednak neboli zรกkazky, firmy boli zadฤบลพenรฉ, mali zastaranรบ technickรบ vybavenosลฅ aย ลพili vย neistote, ako sa skonฤรญ privatizรกcia, resp. ฤi nebudรบ rozฤlenenรฉ na menลกie ฤasti. Doprastav bol vย takejto situรกcii aลพ do roku 1995, keฤ 51 percent spoloฤnosti privatizovala zamestnaneckรก akciovรกยญ spoloฤnosลฅ DOAS.

Treba povedaลฅ, ลพe uลพ predtรฝm boli niektorรฉ ฤasti zย Doprastavu odฤlenenรฉ. Priลกli sme oย najvรฝnosnejลกiu zloลพku โ€“ zรกvod 5, zย ktorรฉho vznikol Slovasfalt, dnes sรบฤasลฅ Strabagu. Mali sme ale ลกลฅastie, ลพe ako oย jednu zย mรกla firiem sa oย nรกs zaujรญmala veฤพkรก belgickรก stavebnรก spoloฤnosลฅ CFE, ktorรก budovala administratรญvne centrum Eurรณpskej รบnie v Bruseli. Vฤaka tomu sa Doprastav udrลพal, aลพ na vรฝnimky, ako celok aย vย takom stave sme neskรดr preลกli privatizรกciou. Potom sme vydali obligรกcie, ktorรฉ boli garantovanรฉ ลกtรกtom, aย tรฝm sa naลกtartovala vรฝstavba diaฤพnic. Aby vลกak mohli byลฅ tieto dlhopisy vydanรฉ, museli sme zaloลพiลฅ celรบ firmu. Iลกlo vtedy oย sumu vo vรฝลกke asi 1,8 miliardy korรบn.

Bolo vydanie ลกtรกtnych obligรกciรญ krokom, zย ktorรฉho mali รบลพitok aj ฤalลกie stavebnรฉ firmy?

Urฤite, pretoลพe vย tom roku peniaze na vรฝstavbu diaฤพnic vย ลกtรกtnom rozpoฤte neboli. Ponรบkli sme takรบto formu sย tรฝm, ลพe peniaze zo ลกtรกtnych obligรกciรญ nebudeme vlastniลฅ, ale dรกme ich investorovi โ€“ Riaditeฤพstvu diaฤพnic, ktorรฉ rozbehne vรฝstavbu. Bolo to naลกtartovanie diaฤพniฤnรฉho programu, na zรกklade ktorรฉho fungovali aj ฤalลกie podniky.

Pred ลกiestimi rokmi ste vย rozhovore pre ฤasopis ASB โ€“ architektรบra, stavebnรญctvo, bรฝvanie uviedli ako reรกlny termรญn ukonฤenia vรฝstavby diaฤพnic rok 2030. Zmenil sa odvtedy vรกลก nรกzor vzhฤพadom na novรฉ moลพnosti financovania?
Keฤ sa zaฤala vรฝstavba diaฤพnic aย termรญny sa neprirodzene skracovali, hovorilo sa oย roku 2010 aย 2005. Vtedy som tvrdil, ลพe reรกlny termรญn je rok 2015 aลพ 2020. Samozrejme, keฤ hovorรญm oย vรฝstavbe diaฤพnic, mรกm na mysli hlavnรฉ ลฅahy, ktorรฉ sa realizujรบ. Ak si zoberiete, ลพe dnes mรกme rok 2009 aย naprรญklad stavba tunela Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก Skala bude trvaลฅ pรคลฅ-ลกesลฅ rokov, tak to vychรกdza najmenej na rok 2015. Keฤลพe tunely sa stavajรบ dlho, pรฝtam sa, preฤo sa nezaฤal stavaลฅ skรดr prostrednรญctvom financovania zย fondov. Dnes mohol byลฅ hotovรฝ. Aย nahradiลฅ tento tunel inou stavbou je vย sรบฤasnosti nemysliteฤพnรฉ.ย  Reรกlne ukonฤenie vรฝstavby diaฤพnic dnes vidรญm asi na rok 2020, zรกleลพรญ na tom, akรฉ budรบ podmienky โ€“ ako budรบ stavby pripravenรฉ projekฤne aย zabezpeฤenรฉ finanฤne. Technicky sa dnes dรก postaviลฅ skoro vลกetko, otรกzkou zostรกva, ฤo ลกtรกt unesie aย ฤo si mรดลพe ekonomicky dovoliลฅ.

Napriek problรฉmom vo financovanรญ sรบ termรญny ukonฤenia vรฝstavby diaฤพnic pomerne napnutรฉ. Ako to bude vplรฝvaลฅ na kvalitu stavby aย zamestnanosลฅ? Bude potrebnรฉ dovรกลพaลฅ pracovnรบ silu?

Zย politickรฉho hฤพadiska by mala byลฅ akceptovanรก hlavne otรกzka zamestnanosti domรกcej pracovnej sily. Ak zaฤneme veฤพkรฉ projekty aย dovezieme lacnรบ pracovnรบ silu, oย ลกtyri roky sa budeme pรฝtaลฅ, ฤo naลกi ฤพudia budรบ robiลฅ. Kaลพdรก stavebnรก firma musรญ maลฅ svoj program rozloลพenรฝ. Vย Doprastave zamestnรกvame viac ako tritisรญc ฤพudรญ aย zabezpeฤovaลฅ im prรกcu nie je jednoduchรฉ. Nemalo by sa stรกvaลฅ, ลพe by sa pred voฤพbami musela prรกca rozdรกvaลฅ. Mala by vย tom byลฅ kontinuita aย aj zย hฤพadiska politickรฉho by sa malo chรกpaลฅ, ลพeย  to mรดลพe byลฅ ekonomickejลกie. Zย odbornรฉho aย technickรฉho hฤพadiska sรบ stavby lepลกie zvlรกdnuteฤพnรฉ, keฤ sa im nechรก prirodzenรฝ priebeh.

Vรฝznamnรฝm medznรญkom bol vstup Slovenska do Eurรณpskej รบnie. Vย tej chvรญli nastal aj okamลพik, keฤ bola ochrana slovenskรฉho trhu slabรก, aย tรฝm sme uvoฤพnili priestor firmรกm, ktorรฉ uย sa nรกs zaฤali realizovaลฅ. Predpokladรกm, ลพe vย tom ฤase Doprastav musel vytvoriลฅ protiofenzรญvu aย presadiลฅ sa aj vย inรฝch krajinรกch.ย 
Slovenskรฝ trh je jeden zย najviac liberalizovanรฝch trhov Eurรณpskej รบnie. Samozrejme, ลพe voฤพnรฝ trh je tendencia celej Eรš, ale existujรบ tzv. skrytรฉ ochranรกrske opatrenia. ลคaลพko sa naprรญklad mรดลพete presadiลฅ na rakรบskom alebo nemeckom trhu, dokonca je vylรบฤenรฉ dostaลฅ sa na ลกpanielsky trh. Jedna vec je teda proklamรกcia, ktorรบ robรญ Eรš, aย druhรก sรบ skrytรฉ opatrenia vย niektorรฝch krajinรกch. Slovensko รบplne otvorilo trh aย akรฝ to bude maลฅ dosah vย dlhodobejลกom horizonte, to sa eลกte len ukรกลพe. Vย prvej fรกze bol vรฝsledok otvorenia trhu takรฝ, ลพe dnes sรบ prakticky vลกetky stavebnรฉ firmy predanรฉ do zahraniฤia. Sme jedna zย mรกla firiem, ktorรก zostala slovenskou firmou.

Vstup do Eรš vรคฤลกina obyvateฤพov prijala sย nadลกenรญm aย jednoznaฤne to bol prรญnos. รšnia nรกm, samozrejme, otvorila miesta, na ktorรฝch sme dnes.

Firmy sa dnes obracajรบ na zahraniฤnรฉ trhy aj zย dรดvodu pretrvรกvajรบcej finanฤnej aย hospodรกrskej krรญzy.

รno, vย poslednom obdobรญ sme boli do zahraniฤia vytlaฤenรญ aj kvรดli รบtlmu, ktorรฝ nastal vฤaka finanฤnej krรญze. Hovorรญ sa jej finanฤnรก, ale myslรญm si, ลพe je to najmรค komplexnรก hodnotovรก krรญza. Eลกte sme si รบplne neuvedomili jej vplyv na budรบcnosลฅ. Sme teda veฤพmi radi, ลพe sa nรกm podarilo dokรกzaลฅ naลกe kvality aj vย zahraniฤรญ, kde vย minulom aj tomto roku realizujeme stavby zhruba za 83 โ€“ 100 miliรณnov eur (2,5 โ€“ 3 miliardy korรบn). Mรกme zรกkazky vย Azerbajdลพane, Poฤพsku, Maฤarsku aย ฤŒeskej republike. Zo stavbรกrskeho hฤพadiska sa naลกe nรกdeje upierajรบ kย PPP projektom, ktorรฉ by vย budรบcich zhruba troch rokoch mali zabezpeฤovaลฅ asi 50 percent terajลกej roฤnej nรกplne Doprastavu. To znamenรก, ลพe gro stavebnej ฤinnosti by sme mali zabezpeฤenรฉ aย zvyลกok by bolo jednoduchลกie doplniลฅ na stavebnom trhu.

ฤŒo si myslรญte oย vรฝvoji sรบฤasnej krรญzovej situรกcie aย oย predpovediach, ลพe trh sa zaฤรญna stabilizovaลฅ?
Ja sรญce nie som pesimista, ale pรฝtam sa, kde je ten moment, keฤ mรดลพeme povedaลฅ, ลพe ekonomika rastie? Rast ekonomiky sa musรญ prejaviลฅ vย reรกlnom ลพivote โ€“ vย zamestnanosti, vย schopnosti ฤพudรญ nakupovaลฅ, vย tom, ลพe sa ฤพudia zbavia obavy oย budรบcnosลฅ. Miliรณny dolรกrov, ktorรฉ sa naliali do ekonomiky, nie sรบ trvalรฝm opatrenรญm aย niekde sa to musรญ prejaviลฅ. Tieto zรกsahy ลกtรกtu prinรกลกajรบ so sebou bezstarostnosลฅ, ลพe sa nieฤo rieลกi, ale akรบ hodnotu budรบ maลฅ peniaze onedlho? Medzi prรกcou aย hodnotou peลˆazรญ musรญ existovaลฅ rovnovรกha. Ako kย tomu prรญdu tรญ, ktorรญ do procesu poctivo dali peniaze? Aย kde sa vlastne peniaze zย bรกnk stratili? Tรฝm sa nikto nezaoberรก. Ak ich do bankovรฉho sektora umelo nalejeme, krรญzu nevyrieลกime. Buฤ sa vrรกti, alebo sa prejavรญ fรกzovรฝm posunom, ktorรฝ bude eลกte horลกรญ. Krรญzu teda nerieลกime, ale len odsรบvame. Situรกcia vรดbec nie je jednoduchรก. Pesimista nie som, iba sa snaลพรญm byลฅ realistom.ย 

Spomรญnate si na rozhodnutia, ktorรฉ boli pre vรกs najลฅaลพลกie, na tie sprรกvne iย menej sprรกvne?
Vรฝznamnรฝm rozhodnutรญm bolo zaloลพiลฅ celรบ firmu pre ลกtรกtne dlhopisy. Vรกลพne rozhodnutie bolo, keฤ sme kรบpili Metrostav, alebo keฤ sme otรกฤali Most Apollo. Vย profesionรกlnom ลพivote je veฤพa momentov, na ktorรฉ sa zย ฤasovรฉho odstupu ฤพahลกie spomรญna. Rozhodnutie, ktorรฉ by nรกs ohrozilo, som neurobil. Vลพdy som sa snaลพil nerozhodovaลฅ sรกm, ale spolu sย ostatnรฝmi ฤพuฤmi, pretoลพe viac ฤพudรญ, to je viac rozumu, iย keฤ nรกzory nie sรบ vลพdy rovnakรฉ. Ak mรก ฤlovek okolo seba ฤพudรญ, ktorรญ svoj nรกzor povedia, je to omnoho ฤพahลกie.

ฤŒo vรกm vaลกa prรกca dala?
Vลพdy som rรกd pracoval vย tejto oblasti, pretoลพe je to prรกca, ktorรบ keฤ nepokazรญte, nieฤo peknรฉ po vรกs ostane. Zรบฤastnil som sa vรฝstavby mnohรฝch mostov aย most pre mลˆa predstavuje symbol โ€“ spรกja dva brehy riek, dve strany รบdolia aย mal by spรกjaลฅ aj ฤพudรญ. Troลกku ma mrzรญ, ลพe prรกca sa dnes aj znevaลพuje, ฤพudia sa nechรกvajรบ odlรกkaลฅ od konkrรฉtnych vecรญ kย reality show, nechรกvajรบ sa zatiahnuลฅ do virtuรกlneho sveta. Stรกle ma prekvapuje, ako jednoducho ich moลพno ovlรกdnuลฅ aย viesลฅ napriek tomu, ลพe musia vidieลฅ nesprรกvny smer svojej cesty.
Nauฤil som sa, ลพe nijakรญ poradcovia, ani veฤพkรฉ agentรบry vรกm nemรดลพu priniesลฅ toฤพko, ako prรกca sย vlastnรฝmi ฤพuฤmi aย zdravรฝ sedliacky rozum. Ak vie niekto viac oย tejto firme ako ja, nemรกm tu ฤo robiลฅ. Celรฉ umenie manaลพovania je vย rovnovรกhe odbornej strรกnky aย prรกce sย ฤพuฤmi. Prรกca sย ฤพuฤmi je vรดbec najลฅaลพลกia, ale ak sa vedia vo firme vytvoriลฅ dobrรฉ vzลฅahy, je to alfa aย omega รบspechu.

Akรฉ hodnoty preferujete vo svojom ลพivote?

Vลพdy som sa snaลพil klรกsลฅ dรดraz na รบctu kย ฤพuฤom aย usiloval som sa oย korektnรฉ vzลฅahy. Aby ฤพudia, ktorรญ sย nami robia, vedeli, ลพe si ich prรกcu vรกลพime aย snaลพรญme sa ju ohodnotiลฅ najlepลกie, ako sa dรก. Chcel som รญsลฅ takou cestou, aby som sa sย ฤพuฤmi, ktorรฝch stretรกvam teraz, keฤ som vo funkcii, vedel priateฤพsky porozprรกvaลฅ aย pozrieลฅ sa im do oฤรญ aj ako obyฤajnรฝ ฤlovek.

Ako najradลกej trรกvite svoj voฤพnรฝ ฤas? Mรกte dostatok priestoru na svoje zรกฤพuby?
Dnes uลพ tรฝch konรญฤkov veฤพa nemรกm. Bรฝval som aktรญvny volejbalista, teraz som skรดr pasรญvny ลกportovรฝ pozorovateฤพ. Venoval som sa potรกpaniu, no keฤ je ฤlovek starลกรญ, zdravie uลพ neumoลพลˆuje to, ฤo predtรฝm. Pred troma rokmi som bol vย Himalรกjach na veฤพmi peknej expedรญcii vย Tibete aย Nepรกle. Po niekoฤพkodลˆovom pochode som sa dostal aลพ do vรฝลกky 5ย 660 metrov. Nikdy som si nemyslel, ลพe takรฉ nieฤo zaลพijem. Keฤ ฤlovek vidรญ obrovskรฉ hory aย uvedomรญ si, akรฝ je malรฝ, pochopรญ, preฤo ฤพudia pokladajรบ tieto hory za bohov. Mal by sa tam รญsลฅ pozrieลฅ kaลพdรฝ aย uvaลพovaลฅ oย veฤพkosti aย mรบdrosti prรญrody, ale hlavne oย tom,ย  ลพe to, ฤo po nรกs zostane, musรญ maลฅ skutoฤnรบ hodnotu aย priniesลฅ รบลพitok iย ฤalลกรญm generรกciรกm. Vรฝznam nemajรบ doฤasnรฉ รบspechy dosiahnutรฉ na รบkor devastovanej planรฉty, ktorรก je, bohuลพiaฤพ, iba jedna.ย ย 

Ing.ย Ivan ล estรกk
Narodenรฝ: 14. 9. 1943
Vzdelanie, vรฝznamnรฉ medznรญky:
1960 โ€“ 1965ย ย  ย SVTล , odbor IKDS so ลกpecializรกciou oceฤพovรฉ konลกtrukcie
1965 โ€“ 1967ย ย  ย stavebnรฝ asistent vย spoloฤnosti Doprastav, ลก. p.
1967 โ€“ 1972ย ย  ย รบsekovรฝ stavbyvedรบci
1972 โ€“ 1982ย ย  ย vedรบci VHS so zameranรญm na vรฝstavbu mostov
1982 โ€“ 1990ย ย  ย hlavnรฝ inลพinier vย zรกvode 1 vย Bratislave
1990 โ€“ 1992ย ย  ย vรฝrobnรฝ, neskรดr vรฝrobno-technickรฝ nรกmestnรญk podnikovรฉho riaditeฤพa
1992 โ€“ 2001ย ย  ย podnikovรฝ, neskรดr generรกlny riaditeฤพ spoloฤnosti Doprastav, ลก. p., od vzniku Doprastav, a. s., zรกroveลˆ predseda predstavenstva
2001 โ€“ doterazย ย  ย prezident DDM Group

Rozhovor pripravila Magdalรฉna Lukรกฤovรก.
Foto: archรญv Ivana ล estรกka

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie