Ivan ล estรกk: Alfou aย omegou รบspechu sรบ dobrรฉ medziฤพudskรฉ vzลฅahy
Po skonฤenรญ ลกtรบdia nastรบpil do spoloฤnosti Doprastav, kde pracuje dodnes. Podฤพa jeho slov je to zdanlivo jednotvรกrne, no za jeho dlhoroฤnou prรกcou stojรญ rozvaha, zdravรฝ รบsudok aย รบspech. Predseda predstavenstva aย prezident DDM Group, ktorรก zastreลกuje spoloฤnosti DOAS, a. s., Doprastav, a. s., aย Metrostav, a. s., Ing.ย Ivan ล estรกk.
Akรก bola vaลกa cesta kย stavebnรญctvu?Doลกlo kย tomu celkom prozaicky. Keฤ som konฤil strednรบ ลกkolu, mรดj otec pracoval vย stavebnรญctve. Po vojne mal na starosti zniฤenรฉ mosty, aj vรฝrobu konลกtrukcie pre Most ฤervenej armรกdy, dneลกnรฝ Starรฝ most. Mal som kย tejto profesii blรญzko, preto som nastรบpil na Slovenskรบ vysokรบ ลกkolu technickรบ aย vย roku 1965 som skonฤil ลกtรบdium na ลกpecializรกcii oceฤพovรฉ mosty. Mosty ma potom sprevรกdzali celรฝ ลพivot.
Hneฤ po ukonฤenรญ ลกtรบdia ste nastรบpili do spoloฤnosti Doprastav. Ktorรฉ stavby patrili kย vaลกim prvรฝm?
Vย roku 1965 som nastรบpil na obchvat Slรกdkoviฤova. Potom som zรญskal prvรบ samostatnรบ stavbu โ letmo betรณnovanรฝ most cez Malรฝ Dunaj vย Tomรกลกove. Neskรดr priลกiel Most SNP, ktorรฝ navrhli naลกi profesori. Nรกvrh oceฤพovรฉho mosta bol dielom profesora Tesรกra, uย ktorรฉho som ลกtudoval. Mal som ลกลฅastie, ลพe som sa mohol podieฤพaลฅ na realizovanรญ tohto mosta, ktorรฝ bol na Slovensku vyhodnotenรฝ ako stavba storoฤia. Zย hฤพadiska architektรบry aย celkovej konลกtrukcie sa hodnotรญ ako najkrajลกรญ most na Dunaji.
Potom som sa profesijne podieฤพal striedavo na stavbรกch diaฤพnic aย mostov cez Dunaj. Pracoval som vlastne na vลกetkรฝch รบsekoch diaฤพnic, ktorรฉ budoval Doprastav na Slovensku, dokonca na diaฤพnici D1 aลพ po Bลeclav, kde sme realizovali ฤasลฅ รบseku aj na moravskej strane. Zรบฤastnil som sa na stavbe Prรญstavnรฉho mosta, Mosta Lafranconi aj na stavbe mosta Koลกickรก, terajลกieho Mosta Apollo. Takลพe je to zdanlivo pomerne jednotvรกrne โ stรกle vย tej istej firme. Zaฤal som na obchvate Slรกdkoviฤova ako stavebnรฝ asistent, postupne som prechรกdzal funkciami od stavbyvedรบceho, vedรบceho hospodรกrskeho strediska, vรฝrobnรฉho, neskรดr vรฝrobno-technickรฉho nรกmestnรญka podnikovรฉho riaditeฤพa. Vย roku 1992 som sa stal podnikovรฝm, potom generรกlnym riaditeฤพom Doprastavu.
Mali ste vย tom ฤase moลพnosลฅ pracovaลฅ pre inรบ spoloฤnosลฅ?
Vย tom ฤase sa do zamestnania nastupovalo na umiestenky aย ja som dostal umiestenku do Doprastavu. Zo ลพartu kaลพdรฉmu hovorรญm, ลพe ma nikto inรฝ nechcel. Dnes som vย Doprastave 44 rokov.
Ako ste vnรญmali situรกciu vย Doprastave po roku 1989?
Situรกcia nielen vย Doprastave, ale aj vย celom stavebnรญctve aย spoloฤnosti sa zmenila zรกsadne. Dovtedy nebolo hlavnรฝm ukazovateฤพom zdokonaliลฅ technickรฉ rieลกenia alebo zabezpeฤiลฅ vรฝraznejลกie ekonomickรฉ prรญnosy, ale uhraลฅ urฤitรฝ plรกn. Boli sme vลกak limitovanรญ nedostatkom cementu, ลพeleza, reziva, debniacej preglejky, nafty, atฤ. To si uลพ dneลกnรก generรกcia mladลกรญch stavebnรฝch inลพinierov ani nedokรกลพe predstaviลฅ. Po roku 1989 priลกiel veฤพkรฝ รบtlm aย pre stavebnรญctvo nastali ลฅaลพkรฉ chvรญle. Jednak neboli zรกkazky, firmy boli zadฤบลพenรฉ, mali zastaranรบ technickรบ vybavenosลฅ aย ลพili vย neistote, ako sa skonฤรญ privatizรกcia, resp. ฤi nebudรบ rozฤlenenรฉ na menลกie ฤasti. Doprastav bol vย takejto situรกcii aลพ do roku 1995, keฤ 51 percent spoloฤnosti privatizovala zamestnaneckรก akciovรกยญ spoloฤnosลฅ DOAS.
Treba povedaลฅ, ลพe uลพ predtรฝm boli niektorรฉ ฤasti zย Doprastavu odฤlenenรฉ. Priลกli sme oย najvรฝnosnejลกiu zloลพku โ zรกvod 5, zย ktorรฉho vznikol Slovasfalt, dnes sรบฤasลฅ Strabagu. Mali sme ale ลกลฅastie, ลพe ako oย jednu zย mรกla firiem sa oย nรกs zaujรญmala veฤพkรก belgickรก stavebnรก spoloฤnosลฅ CFE, ktorรก budovala administratรญvne centrum Eurรณpskej รบnie v Bruseli. Vฤaka tomu sa Doprastav udrลพal, aลพ na vรฝnimky, ako celok aย vย takom stave sme neskรดr preลกli privatizรกciou. Potom sme vydali obligรกcie, ktorรฉ boli garantovanรฉ ลกtรกtom, aย tรฝm sa naลกtartovala vรฝstavba diaฤพnic. Aby vลกak mohli byลฅ tieto dlhopisy vydanรฉ, museli sme zaloลพiลฅ celรบ firmu. Iลกlo vtedy oย sumu vo vรฝลกke asi 1,8 miliardy korรบn.
Bolo vydanie ลกtรกtnych obligรกciรญ krokom, zย ktorรฉho mali รบลพitok aj ฤalลกie stavebnรฉ firmy?
Urฤite, pretoลพe vย tom roku peniaze na vรฝstavbu diaฤพnic vย ลกtรกtnom rozpoฤte neboli. Ponรบkli sme takรบto formu sย tรฝm, ลพe peniaze zo ลกtรกtnych obligรกciรญ nebudeme vlastniลฅ, ale dรกme ich investorovi โ Riaditeฤพstvu diaฤพnic, ktorรฉ rozbehne vรฝstavbu. Bolo to naลกtartovanie diaฤพniฤnรฉho programu, na zรกklade ktorรฉho fungovali aj ฤalลกie podniky.
Pred ลกiestimi rokmi ste vย rozhovore pre ฤasopis ASB โ architektรบra, stavebnรญctvo, bรฝvanie uviedli ako reรกlny termรญn ukonฤenia vรฝstavby diaฤพnic rok 2030. Zmenil sa odvtedy vรกลก nรกzor vzhฤพadom na novรฉ moลพnosti financovania?
Keฤ sa zaฤala vรฝstavba diaฤพnic aย termรญny sa neprirodzene skracovali, hovorilo sa oย roku 2010 aย 2005. Vtedy som tvrdil, ลพe reรกlny termรญn je rok 2015 aลพ 2020. Samozrejme, keฤ hovorรญm oย vรฝstavbe diaฤพnic, mรกm na mysli hlavnรฉ ลฅahy, ktorรฉ sa realizujรบ. Ak si zoberiete, ลพe dnes mรกme rok 2009 aย naprรญklad stavba tunela Viลกลovรฉ โ Dubnรก Skala bude trvaลฅ pรคลฅ-ลกesลฅ rokov, tak to vychรกdza najmenej na rok 2015. Keฤลพe tunely sa stavajรบ dlho, pรฝtam sa, preฤo sa nezaฤal stavaลฅ skรดr prostrednรญctvom financovania zย fondov. Dnes mohol byลฅ hotovรฝ. Aย nahradiลฅ tento tunel inou stavbou je vย sรบฤasnosti nemysliteฤพnรฉ.ย Reรกlne ukonฤenie vรฝstavby diaฤพnic dnes vidรญm asi na rok 2020, zรกleลพรญ na tom, akรฉ budรบ podmienky โ ako budรบ stavby pripravenรฉ projekฤne aย zabezpeฤenรฉ finanฤne. Technicky sa dnes dรก postaviลฅ skoro vลกetko, otรกzkou zostรกva, ฤo ลกtรกt unesie aย ฤo si mรดลพe ekonomicky dovoliลฅ.
Napriek problรฉmom vo financovanรญ sรบ termรญny ukonฤenia vรฝstavby diaฤพnic pomerne napnutรฉ. Ako to bude vplรฝvaลฅ na kvalitu stavby aย zamestnanosลฅ? Bude potrebnรฉ dovรกลพaลฅ pracovnรบ silu?
Zย politickรฉho hฤพadiska by mala byลฅ akceptovanรก hlavne otรกzka zamestnanosti domรกcej pracovnej sily. Ak zaฤneme veฤพkรฉ projekty aย dovezieme lacnรบ pracovnรบ silu, oย ลกtyri roky sa budeme pรฝtaลฅ, ฤo naลกi ฤพudia budรบ robiลฅ. Kaลพdรก stavebnรก firma musรญ maลฅ svoj program rozloลพenรฝ. Vย Doprastave zamestnรกvame viac ako tritisรญc ฤพudรญ aย zabezpeฤovaลฅ im prรกcu nie je jednoduchรฉ. Nemalo by sa stรกvaลฅ, ลพe by sa pred voฤพbami musela prรกca rozdรกvaลฅ. Mala by vย tom byลฅ kontinuita aย aj zย hฤพadiska politickรฉho by sa malo chรกpaลฅ, ลพeย to mรดลพe byลฅ ekonomickejลกie. Zย odbornรฉho aย technickรฉho hฤพadiska sรบ stavby lepลกie zvlรกdnuteฤพnรฉ, keฤ sa im nechรก prirodzenรฝ priebeh.
Vรฝznamnรฝm medznรญkom bol vstup Slovenska do Eurรณpskej รบnie. Vย tej chvรญli nastal aj okamลพik, keฤ bola ochrana slovenskรฉho trhu slabรก, aย tรฝm sme uvoฤพnili priestor firmรกm, ktorรฉ uย sa nรกs zaฤali realizovaลฅ. Predpokladรกm, ลพe vย tom ฤase Doprastav musel vytvoriลฅ protiofenzรญvu aย presadiลฅ sa aj vย inรฝch krajinรกch.ย
Slovenskรฝ trh je jeden zย najviac liberalizovanรฝch trhov Eurรณpskej รบnie. Samozrejme, ลพe voฤพnรฝ trh je tendencia celej Eร, ale existujรบ tzv. skrytรฉ ochranรกrske opatrenia. ลคaลพko sa naprรญklad mรดลพete presadiลฅ na rakรบskom alebo nemeckom trhu, dokonca je vylรบฤenรฉ dostaลฅ sa na ลกpanielsky trh. Jedna vec je teda proklamรกcia, ktorรบ robรญ Eร, aย druhรก sรบ skrytรฉ opatrenia vย niektorรฝch krajinรกch. Slovensko รบplne otvorilo trh aย akรฝ to bude maลฅ dosah vย dlhodobejลกom horizonte, to sa eลกte len ukรกลพe. Vย prvej fรกze bol vรฝsledok otvorenia trhu takรฝ, ลพe dnes sรบ prakticky vลกetky stavebnรฉ firmy predanรฉ do zahraniฤia. Sme jedna zย mรกla firiem, ktorรก zostala slovenskou firmou.
Vstup do Eร vรคฤลกina obyvateฤพov prijala sย nadลกenรญm aย jednoznaฤne to bol prรญnos. รnia nรกm, samozrejme, otvorila miesta, na ktorรฝch sme dnes.
Firmy sa dnes obracajรบ na zahraniฤnรฉ trhy aj zย dรดvodu pretrvรกvajรบcej finanฤnej aย hospodรกrskej krรญzy.
รno, vย poslednom obdobรญ sme boli do zahraniฤia vytlaฤenรญ aj kvรดli รบtlmu, ktorรฝ nastal vฤaka finanฤnej krรญze. Hovorรญ sa jej finanฤnรก, ale myslรญm si, ลพe je to najmรค komplexnรก hodnotovรก krรญza. Eลกte sme si รบplne neuvedomili jej vplyv na budรบcnosลฅ. Sme teda veฤพmi radi, ลพe sa nรกm podarilo dokรกzaลฅ naลกe kvality aj vย zahraniฤรญ, kde vย minulom aj tomto roku realizujeme stavby zhruba za 83 โ 100 miliรณnov eur (2,5 โ 3 miliardy korรบn). Mรกme zรกkazky vย Azerbajdลพane, Poฤพsku, Maฤarsku aย ฤeskej republike. Zo stavbรกrskeho hฤพadiska sa naลกe nรกdeje upierajรบ kย PPP projektom, ktorรฉ by vย budรบcich zhruba troch rokoch mali zabezpeฤovaลฅ asi 50 percent terajลกej roฤnej nรกplne Doprastavu. To znamenรก, ลพe gro stavebnej ฤinnosti by sme mali zabezpeฤenรฉ aย zvyลกok by bolo jednoduchลกie doplniลฅ na stavebnom trhu.
ฤo si myslรญte oย vรฝvoji sรบฤasnej krรญzovej situรกcie aย oย predpovediach, ลพe trh sa zaฤรญna stabilizovaลฅ?
Ja sรญce nie som pesimista, ale pรฝtam sa, kde je ten moment, keฤ mรดลพeme povedaลฅ, ลพe ekonomika rastie? Rast ekonomiky sa musรญ prejaviลฅ vย reรกlnom ลพivote โ vย zamestnanosti, vย schopnosti ฤพudรญ nakupovaลฅ, vย tom, ลพe sa ฤพudia zbavia obavy oย budรบcnosลฅ. Miliรณny dolรกrov, ktorรฉ sa naliali do ekonomiky, nie sรบ trvalรฝm opatrenรญm aย niekde sa to musรญ prejaviลฅ. Tieto zรกsahy ลกtรกtu prinรกลกajรบ so sebou bezstarostnosลฅ, ลพe sa nieฤo rieลกi, ale akรบ hodnotu budรบ maลฅ peniaze onedlho? Medzi prรกcou aย hodnotou peลazรญ musรญ existovaลฅ rovnovรกha. Ako kย tomu prรญdu tรญ, ktorรญ do procesu poctivo dali peniaze? Aย kde sa vlastne peniaze zย bรกnk stratili? Tรฝm sa nikto nezaoberรก. Ak ich do bankovรฉho sektora umelo nalejeme, krรญzu nevyrieลกime. Buฤ sa vrรกti, alebo sa prejavรญ fรกzovรฝm posunom, ktorรฝ bude eลกte horลกรญ. Krรญzu teda nerieลกime, ale len odsรบvame. Situรกcia vรดbec nie je jednoduchรก. Pesimista nie som, iba sa snaลพรญm byลฅ realistom.ย
Spomรญnate si na rozhodnutia, ktorรฉ boli pre vรกs najลฅaลพลกie, na tie sprรกvne iย menej sprรกvne?
Vรฝznamnรฝm rozhodnutรญm bolo zaloลพiลฅ celรบ firmu pre ลกtรกtne dlhopisy. Vรกลพne rozhodnutie bolo, keฤ sme kรบpili Metrostav, alebo keฤ sme otรกฤali Most Apollo. Vย profesionรกlnom ลพivote je veฤพa momentov, na ktorรฉ sa zย ฤasovรฉho odstupu ฤพahลกie spomรญna. Rozhodnutie, ktorรฉ by nรกs ohrozilo, som neurobil. Vลพdy som sa snaลพil nerozhodovaลฅ sรกm, ale spolu sย ostatnรฝmi ฤพuฤmi, pretoลพe viac ฤพudรญ, to je viac rozumu, iย keฤ nรกzory nie sรบ vลพdy rovnakรฉ. Ak mรก ฤlovek okolo seba ฤพudรญ, ktorรญ svoj nรกzor povedia, je to omnoho ฤพahลกie.
ฤo vรกm vaลกa prรกca dala?
Vลพdy som rรกd pracoval vย tejto oblasti, pretoลพe je to prรกca, ktorรบ keฤ nepokazรญte, nieฤo peknรฉ po vรกs ostane. Zรบฤastnil som sa vรฝstavby mnohรฝch mostov aย most pre mลa predstavuje symbol โ spรกja dva brehy riek, dve strany รบdolia aย mal by spรกjaลฅ aj ฤพudรญ. Troลกku ma mrzรญ, ลพe prรกca sa dnes aj znevaลพuje, ฤพudia sa nechรกvajรบ odlรกkaลฅ od konkrรฉtnych vecรญ kย reality show, nechรกvajรบ sa zatiahnuลฅ do virtuรกlneho sveta. Stรกle ma prekvapuje, ako jednoducho ich moลพno ovlรกdnuลฅ aย viesลฅ napriek tomu, ลพe musia vidieลฅ nesprรกvny smer svojej cesty.
Nauฤil som sa, ลพe nijakรญ poradcovia, ani veฤพkรฉ agentรบry vรกm nemรดลพu priniesลฅ toฤพko, ako prรกca sย vlastnรฝmi ฤพuฤmi aย zdravรฝ sedliacky rozum. Ak vie niekto viac oย tejto firme ako ja, nemรกm tu ฤo robiลฅ. Celรฉ umenie manaลพovania je vย rovnovรกhe odbornej strรกnky aย prรกce sย ฤพuฤmi. Prรกca sย ฤพuฤmi je vรดbec najลฅaลพลกia, ale ak sa vedia vo firme vytvoriลฅ dobrรฉ vzลฅahy, je to alfa aย omega รบspechu.
Akรฉ hodnoty preferujete vo svojom ลพivote?
Vลพdy som sa snaลพil klรกsลฅ dรดraz na รบctu kย ฤพuฤom aย usiloval som sa oย korektnรฉ vzลฅahy. Aby ฤพudia, ktorรญ sย nami robia, vedeli, ลพe si ich prรกcu vรกลพime aย snaลพรญme sa ju ohodnotiลฅ najlepลกie, ako sa dรก. Chcel som รญsลฅ takou cestou, aby som sa sย ฤพuฤmi, ktorรฝch stretรกvam teraz, keฤ som vo funkcii, vedel priateฤพsky porozprรกvaลฅ aย pozrieลฅ sa im do oฤรญ aj ako obyฤajnรฝ ฤlovek.
Ako najradลกej trรกvite svoj voฤพnรฝ ฤas? Mรกte dostatok priestoru na svoje zรกฤพuby?
Dnes uลพ tรฝch konรญฤkov veฤพa nemรกm. Bรฝval som aktรญvny volejbalista, teraz som skรดr pasรญvny ลกportovรฝ pozorovateฤพ. Venoval som sa potรกpaniu, no keฤ je ฤlovek starลกรญ, zdravie uลพ neumoลพลuje to, ฤo predtรฝm. Pred troma rokmi som bol vย Himalรกjach na veฤพmi peknej expedรญcii vย Tibete aย Nepรกle. Po niekoฤพkodลovom pochode som sa dostal aลพ do vรฝลกky 5ย 660 metrov. Nikdy som si nemyslel, ลพe takรฉ nieฤo zaลพijem. Keฤ ฤlovek vidรญ obrovskรฉ hory aย uvedomรญ si, akรฝ je malรฝ, pochopรญ, preฤo ฤพudia pokladajรบ tieto hory za bohov. Mal by sa tam รญsลฅ pozrieลฅ kaลพdรฝ aย uvaลพovaลฅ oย veฤพkosti aย mรบdrosti prรญrody, ale hlavne oย tom,ย ลพe to, ฤo po nรกs zostane, musรญ maลฅ skutoฤnรบ hodnotu aย priniesลฅ รบลพitok iย ฤalลกรญm generรกciรกm. Vรฝznam nemajรบ doฤasnรฉ รบspechy dosiahnutรฉ na รบkor devastovanej planรฉty, ktorรก je, bohuลพiaฤพ, iba jedna.ย ย
Ing.ย Ivan ล estรกk Narodenรฝ: 14. 9. 1943 Vzdelanie, vรฝznamnรฉ medznรญky: 1960 โ 1965ย ย ย SVTล , odbor IKDS so ลกpecializรกciou oceฤพovรฉ konลกtrukcie 1965 โ 1967ย ย ย stavebnรฝ asistent vย spoloฤnosti Doprastav, ลก. p. 1967 โ 1972ย ย ย รบsekovรฝ stavbyvedรบci 1972 โ 1982ย ย ย vedรบci VHS so zameranรญm na vรฝstavbu mostov 1982 โ 1990ย ย ย hlavnรฝ inลพinier vย zรกvode 1 vย Bratislave 1990 โ 1992ย ย ย vรฝrobnรฝ, neskรดr vรฝrobno-technickรฝ nรกmestnรญk podnikovรฉho riaditeฤพa 1992 โ 2001ย ย ย podnikovรฝ, neskรดr generรกlny riaditeฤพ spoloฤnosti Doprastav, ลก. p., od vzniku Doprastav, a. s., zรกroveล predseda predstavenstva 2001 โ doterazย ย ย prezident DDM Group |
Rozhovor pripravila Magdalรฉna Lukรกฤovรก.
Foto: archรญv Ivana ล estรกka
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.