Stavebnรก legislatรญva prinesie digitalizรกciu aย informaฤnรฝ systรฉm. Doruฤovaลฅ sa bude podฤพa zรกkona oย e-Governmente
Zรกkony oย vรฝstavbe aย รบzemnom plรกnovanรญ radikรกlne zmenia podmienky na Slovensku. Oย tom, ฤo novรฉ prinรกลกajรบ, oย situรกcii vย Bratislave, o centrรกlnom stavebnom รบrade, poste projektanta aย ฤalลกรญch tรฉmach sa ASB ฤasopis rozprรกval so ลกtรกtnym tajomnรญkom podpredsedu vlรกdy SR Martinom Hypkรฝm.
Novรก stavebnรก legislatรญva bude รบฤinnรก od aprรญla 2024, parlament ju schvรกlil koncom aprรญla tohto roka. ฤo sa bude dovtedy diaลฅ?
Keฤลพe prezidentka SR Zuzana ฤaputovรก podpรญsala vย mรกji novรบ stavebnรบ legislatรญvu, od 1. jรบna 2022 nรกsledne vznikne kompletne novรฝ รrad pre รบzemnรฉ plรกnovanie aย vรฝstavbu SR. Nie je to jednoduchรก รบloha, pretoลพe ho bude treba vybudovaลฅ na novรฝch procesoch, vย inom zloลพenรญ aย so zmenenรฝmi kompetenciami aย tรญmom.
Od 1. januรกra 2023 prejdรบ na รบrad kompetencie Ministerstva dopravy aย vรฝstavby SR na รบseku รบzemnรฉho plรกnovania, vรฝstavby aย vyvlastnenia. Potom โbeลพรญโ legisvakanฤnรก lehota aย tรก od 1. aprรญla 2024 anticipuje, ลพe stavebnรก legislatรญva bude vย platnosti.
Na to, aby bolo moลพnรฉ podฤพa nej pracovaลฅ, treba vytvoriลฅ novรฝ informaฤnรฝ systรฉm, oย ktorรฝ sa zรกkon opiera. K aprรญlu 2024 budรบ musieลฅ byลฅ vย รบฤinnosti aj vลกetky legislatรญvne zmeny vrรกtane vykonรกvacรญch predpisov.
ฤo bolo najลฅaลพลกie na tvorbe zรกkona?
Je to ลกirokospektrรกlny zรกkon, zasahuje do mnohรฝch oblastรญ aย ฤiastoฤne nahrรกdza zmeny vo verejnej sprรกve. Najลฅaลพลกie bolo dosiahnuลฅ konsenzus medzi vลกetkรฝmi รบฤastnรญkmi na รบrovni ministerstiev, na podnikateฤพskej รบrovni aย vย mnohรฝch ฤalลกรญch รบrovniach. Mรกme za sebou dve kolรก medzirezortnรฉho pripomienkovรฉho konania aย tisรญce stretnutรญ.
Ako sa vรกm to podarilo?
Zvolili sme metรณdu tzv. snehovej gule. Zloลพili sme pevnรฝ koncept zรกkona, ktorรฝ vytvรกra logickรฝ procesnolegislatรญvny ekosystรฉm. Na koncept sme nabaฤพovali poลพiadavky, proces sa nezastavil ani po sรบhlase vlรกdy sย novou legislatรญvou. Ak niekto priลกiel aย mal sprรกvnu poลพiadavku, neprekraฤujรบcu aย nenarรบลกajรบcu koncept, tak sme ju zapracovali.
Akรฉ zรกkladnรฉ benefity prinรกลกa novรก stavebnรก legislatรญva?
Prรญnosy novej stavebnej legislatรญvy pocรญtime vลกetci a naprieฤ vลกetkรฝmi รบrovลami spoloฤnosti โ od drobnรฝch stavieb aลพ po veฤพkรฉ priemyselnรฉ aย infraลกtruktรบrne stavby. Optimalizรกcia procesov aย skrรกtenie povoฤพovacรญch konanรญ povedie kย nรกrastu objemu stavebnej produkcie.
Tento nรกrast bude maลฅ zรกroveล pozitรญvny dรดsledok ย na ลกtรกtny rozpoฤet aย rozpoฤet samosprรกv, prostrednรญctvom zvรฝลกenej odvedenej dane zย pridanej hodnoty aย odvedenรฝch miestnych danรญ.
Automatizรกcia aย digitalizรกcia procesu plรกnovania aย riadenia vรฝstavby bude maลฅ pozitรญvny vplyv na zvรฝลกenie produktivity vย stavebnรญctve aย zรกroveล znรญลพenie nรกkladov nรกslednej รบdrลพby (TCO).
Reforma v kocke:ย
– Elektronickรฉ procesy, automatizovanรฉ kontroly a validรกcie, elektronickรฉ doruฤovanie vrรกtane listinnej konverzie.
– Jednotnรฝ zdroj informรกciรญ, jasnรฉ postupy a pravidlรก pre jednoznaฤnรบ vykonateฤพnosลฅ
– Aktualizovanรฉ dokumenty, permanentne dostupnรฉ vลกetkรฝm รบฤastnรญkom konania,
– Jednoduchรก tvorba, dohฤพadateฤพnosลฅ a kontrola projektov.
Zdroj: รrad podpredsedu vlรกdy SR, ktorรฝ neriadi ministerstvo
Digitalizรกcia procesov aย centralizรกcia stavebnรฉho konania zรกroveล prispeje kย zvรฝลกeniu transparentnosti, keฤลพe sa zlepลกia vลกetky dรดleลพitรฉ faktory, ako ลกtandardizรกcia procesov, motivรกcia ku korupcii, efektรญvna vnรบtornรก kontrola, obmedzenie stretu zรกujmov aย pod.
Skrรกtenie aย zjednoduลกenie stavebnรฉho konania zvรฝลกi atraktรญvnosลฅ Slovenskej republiky ako krajiny na investovanie, ฤo bude maลฅ priamy vplyv na rast HDP, rast zamestnanosti, novรฉ aย vyvolanรฉ investรญcie. Vลกetky tieto prรญnosy novej stavebnej legislatรญvy povedรบ kย najvyลกลกie zamรฝลกฤพanรฉmu cieฤพu, aย to zvรฝลกeniu kvality ลพivota obyvateฤพov na Slovensku.
Na tlaฤovej besede OฤฝaNO pred hlasovanรญm oย legislatรญve vย parlamente odzneli informรกcie od poslanca Milana Vetrรกka, ลพe do konca roka 2022 bude potrebnรฉ dorieลกiลฅ viacero tรฉm, naprรญklad vzลฅah vรฝznamnรฝch investรญciรญ kย รบzemnรฉmu plรกnu…
Treba si uvedomiลฅ, ลพe pรกn Vetrรกk je poslanec, je to jeho osobnรก tรฉma, ide po inej koฤพaji aย riadi sa inรฝmi procesmi ako รrad podpredsedu vlรกdy SR.
Keฤลพe jeho nรกvrhy priลกli aลพ po ukonฤenรญ medzirezortnรฉho pripomienkovรฉho konania, vieme sa zย kompetenฤnรฉho hฤพadiska jeho tรฉmami zaoberaลฅ iba ako sprostredkovateฤพ aย mediรกtor. Naprรญklad, tรฉma vรฝznamnรฝch investรญciรญ je vย kompetenciรญ Ministerstva hospodรกrstva SR, aย teda aj tematicky patrรญ tam. Kompetenฤne nesmieme do toho zasahovaลฅ.
Na ministerstve ลพivotnรฉho prostredia vznikne ลกpecializovanรฝ stavebnรฝ รบrad. Preฤo nemรดลพe byลฅ pod strechou centrรกlneho stavebnรฉho รบradu?
Jednoznaฤne treba povedaลฅ, ลพe ostรกva ลกtatรบt ลกpecializovanรฝch stavebnรฝch รบradov. Nie je to novinka. Ak ide oย jednoduchรฉ alebo komplikovanรฉ stavby, kde vznikรก potreba posรบdenia vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie (EIA), tak je stavebnรฝm รบradom MลฝP SR. รrad pre รบzemnรฉ plรกnovanie aย vรฝstavbu SR nemรก ambรญciu zasahovaลฅ do kompetenciรญ MลฝP SR, mรก prevaลพne metodickรบ aย regulaฤnรบ kompetenciu.
Po schvรกlenรญ zรกkonov zaฤiatkom mรกja primรกtor Matรบลก Vallo na sociรกlnej sieti reagoval, ลพe vย legislatรญve chรฝba jasne ukotvenie vydรกvanie zรกvรคznรฝch stanovรญsk hlavnรฝm mestom. To je znรกmy problรฉm โdvoch peฤiatokโ. Ako vidรญte novelizรกciu zรกkona oย hlavnom meste?
Podฤพa paragrafu 36, ods.1 bod a) vydรกva hlavnรฉ mesto zรกvรคznรฉ stanovisko vย ลกpecifickom prรญpade, ide oย sรบlad medzi รบzemnรฝm plรกnom a stavebnรฝm zรกmerom. Zรกkon ako takรฝ nemรดลพe zasahovaลฅ do kompetenciรญ samosprรกvy.
Ak sa samosprรกva nevie dohodnรบลฅ, nech si otvorรญ zรกkony oย Bratislave aย Koลกiciach aย dohodne sa navzรกjom. Priลกli sme sย konceptuรกlnym nรกvrhom, ลพe stanovisko vydรกva mesto Bratislava, zรญskali sme vลกak veฤพkรฝ odpor zo strany mestskรฝch ฤastรญ, tak sme si povedali, ลพe rieลกenie ponechรกme na nich.
ฤalลกou vรฝhradou bolo, ลพe vย zรกkone nie sรบ podrobnejลกie ustanovenia oย metropolitnom รบzemnom plรกne.
ล pecifickรฝ inลกtitรบt metropolitnรฉho รบzemnรฉho plรกnu bol aj na zรกklade dohody sย primรกtorom zo zรกkona vypustenรฝ. Vรฝsledkom รบzemnรฉho plรกnovania musรญ byลฅ dohoda vลกetkรฝch hrรกฤov vย รบzemรญ โ samosprรกv โ, pretoลพe ide oย ich originรกlnu kompetenciu. ล tรกt mรดลพe len nastaviลฅ zรกkonnรฉ mantinely aย metodiku obstarรกvania aย spracovania รบzemnoplรกnovacej dokumentรกcie.
Ako bude vo vรฝsledku vyzeraลฅ informovanie verejnosti oย novej vรฝstavbe?
Zรกkon oย vรฝstavbe upravuje povinnรบ notifikรกciu รบฤastnรญkov konania aj jej obsah vย sรบlade sย eurรณpskou legislatรญvou aย medzinรกrodnรฝm prรกvom, tu nevyboฤujeme zo ลกtandardu. รฤastnรญkom konania je pri povoฤพovanรญ stavebnรญk, vlastnรญk pozemku alebo stavby, kde sa mรก stavaลฅ, alebo tรญ, ktorรญ majรบ prรกvo vyplรฝvajรบce zย vecnรฉho bremena.
ฤalej sรบ to vlastnรญk susednรฉho pozemku a vlastnรญk susednej stavby za splnenia podmienok vย zรกkone aj dotknutรก verejnosลฅ, ak je zรกmerom dotknutรก osobitne chrรกnenรก ฤasลฅ prรญrody alebo krajiny. Zรกkon vymedzuje pre kaลพdรฝ typ konania jeho ลกpecifickรฝ okruh รบฤastnรญkov.
รradnรฉ doruฤovanie sa riadi zรกkonom oย e-Governmente, to je povinnosลฅ. Tรก predpokladรก, ลพe je zriadenรก elektronickรก schrรกnka. Ak takรกto schrรกnka neexistuje, dรดjde automaticky kย listinnej konverzii a k doruฤovaniu poลกtou.
Bude maลฅ nejakรฉ povinnosti aj samosprรกva, ktorรก mรก รบradnรฉ tabule?
Napriek tomu, ลพe zรกkon vojde do platnosti, bude aj โdvojkoฤพajnosลฅโ. Mรดลพete รญsลฅ po โstaromโ aj novom. รradnรก tabuฤพa sa pouลพรญvala na oznamy aj vย รบzemnom plรกnovanรญ.
Obec obstarรกva, platรญ aย spracรบva รบzemnoplรกnovaciu dokumentรกciu, je to jej originรกlna kompetencia. ล tรกt iba vytvรกra regulaฤnรฝ rรกmec. Vylรบฤili sme, ลพe podnet na vypracovanie รบzemnej dokumentรกcie bude podรกvaลฅ ย fyzickรก aย prรกvnickรก osoba.
Kto bude obci vypracovรกvaลฅ รบzemnoplรกnovaciu dokumentรกciu?
Vย beลพnej praxi doteraz nikdy nebolo ,ลพe by รบzemnรฝ plรกn vytvรกrali ฤพudia, ktorรญ by boli integrรกlnou ฤasลฅou obecnรฉho alebo mestskรฉho รบradu. Obstarรกval sa prevaลพne tretรญmi stranami, ฤiลพe bol outsourcovanรฝ. Kompetencia tvorby รบzemnรฉho plรกnu je vย samosprรกve, ktorรบ si doteraz dostatoฤne aย zย rรดznych dรดvodov neplnila, keฤลพe vyลกe 50 % obcรญ รบzemnรฝ plรกn nemรก.
ล tรกt si vย rรกmci prenesenรฉho vรฝkonu ลกtรกtnej sprรกvy berie spรคลฅ vรฝstavbu, metodiku aย regulรกciu รบzemnรฉho plรกnovania. Vytvorรญ regulatรญv tvorby aย metodiky รบzemnรฉho plรกnovania, ale obstarรกvanie ostรกva vย pรดsobnosti obcรญ aย miest.
Zรกkon o รบzemnom plรกnovanรญ – Informaฤnรฝ systรฉm „Urbion“
Jednotnรฝ informaฤnรฝ systรฉm/ spoloฤnรฉ dรกtovรฉ prostredie (BIM). Digitalizรกcia sluลพieb a procesov รบzemnรฉho plรกnovania a stavebnรฉho povolenia.
Postupnรฉ zavรกdzanie jednotnรฉho informaฤnรฉho modelu stavby. Jednotnรฝ pohฤพad na dรกta a integrovanรฉ systรฉmy cez rozhrania vรฝmeny ลกtandardizovanรฝch dรกt. Zautomatizovanรฉ sluลพby, optimalizovanรฉ procesy, jasnรฉ kompetencie a vลกeobecnรฉ dรกtovรฉ ลกtruktรบry.
Zdroj: รrad podpredsedu vlรกdy SR, ktorรฝ neriadi ministerstvo
Kde budรบ fyzicky sedieลฅ pracovnรญci centrรกlneho stavebnรฉho รบradu? Budรบ vย krajskรฝch mestรกch?
Prebranie kompetenciรญ a ฤiastoฤnรฉ financovanie neznamenรก, ลพe preberieme zo samosprรกvy aj zamestnancov. Zรกkon sa opiera oย rozsiahlu digitalizรกciu, ktorรก znรญลพi potrebu zรกsahu รบradov aย ich prรญtomnosลฅ.
Naprรญklad ohlรกลกky aย drobnรฉ stavby budรบ mรดcลฅ byลฅ procesovanรฉ bez priameho zรกsahu รบradnรญka, ak zhotoviteฤพ dodrลพรญ vลกetky zรกkonnรฉ postupy. Keฤลพe postupy urฤรญ prรกve novรฝ รบrad, musรญ preto vzniknรบลฅ sย predstihom. Poฤet zamestnancov vzhฤพadom na digitalizรกciu sa znรญลพi.
Rokovali ste soย Slovenskou komorou stavebnรฝch inลพinierov oย poste projektanta vย novej stavebnej legislatรญve?
รno. Jasne poviem, ลพe kompetenciu, ktorรบ majรบ vย zรกkone, majรบ aj dnes. Ich รบlohou je vytvorenie projektovej dokumentรกcie najmรค pre zรกmer aย overenie projektu stavby. Projektant nie je povoฤพujรบcim orgรกnom, tรฝm je stavebnรฝ รบrad.
Po novom รrad pre รบzemnรฉ plรกnovanie aย vรฝstavbu SR zadefinuje vo veฤพmi ลกirokรฝch parametroch, ฤo vลกetko mรก projektant splniลฅ. Nejednoznaฤnosลฅ vรฝkladu stavebnรฉho zรกkona sa aj zredukovanรญm poฤtu stavebnรฝch รบradov znรญลพi. De facto zย viac ako dvetisรญc na jeden centrรกlny vรฝklad.
Koฤพko bude maลฅ centrรกlny stavebnรฝ รบrad pracovรญsk?
Centrรกlny stavebnรฝ รบrad si vytvorรญ detaลกovanรฉ pracoviskรก. Zo zรกkona mรก povinnosลฅ maลฅ poboฤku vย kaลพdom krajskom meste. Tam, kde to bude nutnรฉ, bude maลฅ รบrad ฤalลกie detaลกovanรฉ pracovisko. Takรฝto postup bolo moลพnรฉ zvoliลฅ iba preto, lebo procesy budรบ digitalizovanรฉ.
Vย akej fรกze je vznik jednotnรฉho informaฤnรฉho systรฉm vรฝstavby?
Zรกkon predpokladรก vznik digitรกlneho informaฤnรฉho systรฉmu. Jeho vznik aย implementรกcia bude viacfรกzovรก. Od modelu cez procesnรบ digitalizรกciu, priestorovรบ digitalizรกciu aลพ po automatickรบ validรกciu. Model sa overรญ vย malej vzorke aย extrapoluje na celoลกtรกtnu รบroveล. Cez detailnรบ ลกpecifikรกciu aย nรกslednรฉ obstarรกvanie.
Stihnete overiลฅ a sprevรกdzkovaลฅ model do aprรญla 2024?
Urฤite, neevidujeme ลพiadnu prekรกลพku, preto vลกetko stihneme.
Za uลพรญvanie jednotnรฉho informaฤnรฉho systรฉm vรฝstavby sa malo platiลฅ 1,25 % zย hodnoty diela. Platรญ to?
To bolo vย nรกvrhu pre Hospodรกrsku aย sociรกlnu radu SR, uลพ to po zmenรกch aย doplnkoch neplatรญ. Budรบ zavedenรฉ sprรกvne poplatky, na ktorรฝch legislatรญvne pracujeme. Pรดjdu riadnymi legislatรญvnymi procesmi.
Ako pomรดลพe novรก stavebnรก legislatรญva vรฝstavbe nรกjomnรฝch bytov?
Keฤ bude proces stavebnรฉho povolenia rรฝchlejลกรญ, tak bude aj rรฝchlejลกia vรฝstavba nรกjomnรฝch bytov.
Inลกpirovali ste sa stavebnou legislatรญvou vย zahraniฤรญ?
Diskutovali sme oย stavebnรฝch zรกkonoch vย rรกmci V4, Eร aj sย americkรฝmi odbornรญkmi. Nedรก sa jednoducho prebraลฅ naprรญklad rakรบsky zรกkon, pretoลพe nรกลก prรกvny systรฉm by takรบ veฤพkรบ zmenu nedokรกzal absorbovaลฅ.
Martin Hypkรฝ
Vyลกtudoval elektroenergetickรฉ aย silnoprรบdovรฉ inลพinierstvo naย Fakulte elektrotechniky aย informatiky Slovenskej technickej univerzity vย Bratislave. Zรญskal titul MBA naย Webster University voย Viedni aย absolvoval manaลพรฉrsky program zameranรฝ naย marketing aย strategickรฝ predaj naย University ofย Chicago Booth School ofย Business.
Vย rokoch 2000 aลพ 2005 pracoval ako prevรกdzkovo-vรฝrobnรฝ manaลพรฉr vย spoloฤnosti Semikron. Vย roku 2005 sa stal generรกlnym riaditeฤพom Odenberg Engineering. Poย jej zaฤlenenรญ do skupiny Tomra Sorting vย roku 2011 pรดsobil naย rรดznych pozรญciรกch voย vrcholovom vedenรญ. Vย spoloฤnosti Tomra Sorting pรดsobil do zaฤiatku roka 2020. Vย jรบni 2020 sa stal ลกtรกtnym tajomnรญkom podpredsedu vlรกdy SR ล tefana Holรฉho.
Kฤพรบฤovรฉ oblasti reformy:
- Zlepลกenie ลกtruktรบry verejnej sprรกvy – vytvorenie รradu pre รบzemnรฉ plรกnovanie
a vรฝstavbu. - Digitalizรกcia รบzemnรฉho plรกnovania a vรฝstavby. Postupnรก automatizรกcia procesov.
- Posilnenie a modernizovanie รบzemnรฉho plรกnovania, vytvorenie jednotnej
metodiky a zรกsad รบzemnรฉho plรกnovania. - Harmonizรกcia procesu pri prรญprave รบzemnoplรกnovacej dokumentรกcie s procesom
posudzovania strategickรฉho dokumentu (SEA). Zozรกvรคznenie rozhodnutรญ z
posudzovania vplyvov. - Integrรกcia konanรญ vo vรฝstavbe pri stavbรกch, ktorรฉ podliehajรบ EIA procesu, do jednรฉho integrovanรฉho konania o povolenรญ stavby. Od papiera k plne digitalizovanej dokumentรกcii od โpeฤiatkyโ k automatickej validรกcii.Od zloลพitรฝch administratรญvnych procesov k priamoฤiarym a jasnรฝm procesom. Od roztrieลกtenรฝch k integrovanรฝm procesom. Od nekonzistentnรฉho a nejednotnรฉho prenesenรฉho vรฝkonu ลกtรกtnej moci k ลกpecializovanรฉmu a
centralizovanรฉmu รบradu. Integrรกcia konanรญ vo vรฝstavbe tak, aby o stavebnom zรกmere bolo rozhodnutรฉ v jednom zlรบฤenom konanรญ.
Zรกkon o vรฝstavbe
Elektronicky ฤitateฤพnรก forma, jednotnรฉ รบloลพisko vลกetkรฝch รบzemnรฝch plรกnov, Jednotnรก metodika a ลกtandardy pri tvorbe รบzemnoplรกnovacej dokumentรกcie, Homogรฉnny formรกt a forma รบzemnรฝch plรกnov, Novรฉ nรกstroje a sluลพby umoลพลujรบce obciam รบฤinnejลกie a efektรญvnejลกie plรกnovaลฅ รบzemnรฝ rozvoj.
Zdroj: รrad podpredsedu vlรกdy SR, ktorรฝ neriadi ministerstvo