Struฤnรก histรณria ฤasu Jรกna M. Bahnu
โSom architekt, ktorรฝ si nepestoval vlastnรฝ ลกtรฝl,โ hovorรญ architekt Jรกn M. Bahna, ktorรฝ aj do รบvodu svojich memoรกrov s nรกzvom Tak beลพal ฤas napรญsal, ลพe kaลพdรฉ desaลฅroฤie jeho ลพivota a tvorby je nieฤรญm charakteristickรฉ. Aj preto bola zรกkladnรก motivรกcia nรกลกho rozhovoru jasnรก โ ฤo bolo ich obsahom?
รstrednou tรฉmou knihy spomienok je ฤas. Ako by ste ho pri pohฤพade spรคลฅ rozdelili?
Pol tvorivรฉho obdobia som strรกvil v minulom reลพime a pol zase v novom. Tento druhรฝ spoloฤenskรฝ systรฉm vลกak priniesol pre nรกs jednu vรฝhodu โ veฤพa vecรญ z papiera sa aj realizovalo, a to pomerne rรฝchlo a zvรคฤลกa kvalitne. To bol zรกsadnรฝ rozdiel medzi dvomi epochami.
ฤasto sa tvrdรญ, ลพe v minulosti mala architektรบra v spoloฤnosti lepลกie postavenie. Bolo to naozaj tak?
Socializmus bol idealistickรฝ systรฉm, ktorรฝ zahลลal aj architektรบru. Pravda, v popredรญ boli len architekti, ktorรญ sa vypracovali a dostali v tomto systรฉme ลกancu. Tie boli iba na ลกpiฤkovรฝch stavbรกch, ลพiaฤพ, ลกtandard bol stavebne kvalitatรญvne niลพลกรญ. Devรคลฅdesiate roky priniesli zase realizaฤnรฝ oลกiaฤพ a takmer vลกetky zรกkazky, ktorรฉ sme dostรกvali, sa aj realizovali a doslova trhali zo stola. Od projekcie po realizรกciu Obchodnรฉho domu Ruลพinov ฤi Domu odievania preลกlo aj desaลฅ rokov. VรB-ku z 90. rokov sme vyprojektovali a aj postavili za tri roky, hoci je 3- aลพ 4-krรกt vรคฤลกia. Stavebnรฉ firmy boli v minulosti technologicky poddimenzovanรฉ. Keฤ sme naprรญklad v Ruลพinove betรณnovali schodiskรก, trvalo to dva roky. Ich likvidรกcia ลพrรกฤom betรณnu zabrala iba 2 tรฝลพdne.
V autobiografickรฝch spomienkach sa veฤพa spomรญnajรบ podstatnรฉ stretnutia s architektรบrou. Prvรฉ bolo v roku 1964…
รno, vtedy som zaฤal hlbลกie vnรญmaลฅ architektรบru. Ja som uลพ ลกtudoval od roku 1961, ale to bola viac โstavรกrinaโ, takลพe s architektรบrou sme zaฤali ลพiลฅ tak po roku 1964. Technika mi dala len to zรกkladnรฉ, a keby som nรกsledne neลกiel na Vysokรบ ลกkolu vรฝtvarnรฝch umenรญ, povaลพoval by som to za nedostatoฤnรฉ. V 60. rokoch boli pedagรณgovia vo vลกeobecnosti eลกte dosลฅ nerozhฤพadenรญ, ale bolo tam aj zopรกr skรบsenejลกรญch profesorov, ktorรญ nรกm otvorili obzory.
Tu spomeniem docenta Vojtecha Vilhana, s ktorรฝm ste sa stretli prรกve na vรฝtvarnej Akadรฉmii. ฤo ste si od neho odniesli?
Vojtech Vilhan mal v 60. rokoch ลกpiฤkovรฉ obdobie. Prรกve priลกiel z Montrealu โ Expo, kde bol pol roka, veฤพa cestoval, podieฤพal sa na nรกvrhoch svetovรฝch vรฝstav aj vรฝstavnรฝch ฤinnostiach obchodnej komory. Bol to veฤพmi demokratickรฝ, otvorenรฝ ฤlovek, a tak sme si povahovo sadli. Samozrejme, aj medzi nami boli rozdiely v nรกzoroch โ veฤ bol medzi nami takmer dvadsaลฅ roฤnรฝ rozdiel, ale vลพdy sa ich podarilo prekonaลฅ. Aลพ neskรดr, keฤ v roku 1988 predฤasne zomrel, som si uvedomil, ako mi chรฝba.
Bol to prรกve on, kto vรกs odporuฤil architektovi Ivanovi Matuลกรญkovi do ล PรO (ล tรกtny projektovรฝ รบstav obchodu) a ocitli ste sa v legendรกrnom โateliรฉri v podkrovรญโ. Preฤo prรกve tam?
Prรกve sa tam spracovรกval veฤพkรฝ projekt Obchodnej ulice a vลกetci sme boli naล โnaลพhavenรญโ. Matuลกรญk si k sebe vyberal ฤพudรญ a podarilo sa mu vytvoriลฅ kvalitnรฝ tรญm. ลฝiaฤพ, prรกca postupne upadala, aลพ sa ukรกzala ako nereรกlna. Nรกลก tรญm vลกak zostal. Rozpadol sa aลพ koncom 80. rokov, keฤ robota uลพ nebola takรก atraktรญvna a nebolo jej veฤพa. Nuลพ a medzi mladรฝmi ฤพuฤmi je vลพdy vรคฤลกia rivalita a konkurencia, zaฤnรบ autorskรฉ problรฉmy a kaลพdรฝ sa snaลพรญ dokรกzaลฅ, kto je vรคฤลกรญ gรฉnius.
Tomu sa vลกak asi nedรก vyvarovaลฅ. Aj vy ste sa osamostatnili?
Tieลพ to povaลพujem za prirodzenรฝ stav a pochopil som, ลพe v kaลพdom ateliรฉri prebieha vรฝmena. Sรบ ฤพudia, ktorรญ sรบ kompatibilnรญ a sรบ ochotnรญ spolupracovaลฅ a potom zase takรญ, u ktorรฝch prevรกลพi ego a chcรบ byลฅ vedรบcimi. Ostatne, udialo sa to aj v mojom Ateliรฉri architektรบry a okolo roku 2000 sa viacerรญ ฤlenovia osamostatnili. Niektorรญ vลกak pochopili, ลพe zabezpeฤiลฅ plynulรฝ prรญsun prรกce nie je aลพ takรฉ jednoduchรฉ. Keฤ po roku 2008 nastalo obdobie krรญzy, zaฤala sa utlmovaลฅ prรกca aj v naลกom ateliรฉri.
Ako vyzerรก jeho sรบฤasnosลฅ?
Uลพ len dokonฤujeme veci z predchรกdzajรบceho obdobia a ateliรฉr doznieva. Mรกm rozbehnutรฉ aj niektorรฉ projekฤnรฉ veci, ale priznรกm sa, uลพ ma sรบฤasnรฉ projektovanie v rรกmci vรฝberovรฝch konanรญ prรญliลก nebavรญ. V 90. rokoch to bolo podstatne jednoduchลกie โ boli sme zvyknutรญ robiลฅ s firmami, s ktorรฝmi sme to mali odskรบลกanรฉ. Vtedy to eลกte nikto korupฤne neprehรกลal, teraz je ale korupcia eลกte vรคฤลกia a zloลพitejลกia, takลพe robรญ sa horลกie a ลฅaลพลกie.
Dom ako malรฉ mesto โ interiรฉr obchodnรฉho dom Ruลพinov patril k najvรฝraznejลกรญm prejavom postmoderny na Slovensku. Dnes z neho zostala uลพ len ลพelezobetรณnovรก konลกtrukcia s nejasnรฝm osudom.
Vrรกลฅme sa eลกte do 80. rokov, ktorรฉ boli pre vรกs kฤพรบฤovรฉ. Ako ste na Slovensko prepaลกovali postmodernu?
Zaฤiatkom tejto dekรกdy sme uลพ ฤosi mali za sebou a intenzรญvne sme ลกtudovali aktuรกlne dianie. Architektรบra sa ocitla v krรญze moderny a nastupovali prรบdy, ktorรฉ ju kritizovali (brutalizmus, ลกtrukturalizmus), neskรดr priลกli nรกrodnรฉ prรญspevky (Dรกnsko, Japonsko), pokraฤovalo to cez hi-tech a viedlo aลพ k oฤareniu histรณriou. V roku 1980 sa mi podarilo dostaลฅ na Bienรกle architektรบry v Benรกtkach, ktorรฉ bolo v znamenรญ postmoderny najmรค americkej architektรบry. Tรบ reprezentovali pre nรกs vtedy relatรญvne neznรกmi autori, priฤom z Eurรณpy tam boli len dvaja, traja architekti z vรคฤลกรญch krajรญn. Vรฝstava bola fantasticky prezentovanรก a pre nรกs znamenala posvรคtenie. V roku 1984 sme sa poฤas stretnutรญ stredoeurรณpskych architektov na Spiลกskej Kapitule dozvedeli, ลพe naลกa generรกcia sa tรฝmito podnetmi vรฝrazne zaoberรก aj v susednรฝch krajinรกch, a tak sa v lete 1984 otvoril Obchodnรฝ dom Ruลพinov a na jeseล toho istรฉho roku sme dokonฤili interiรฉr banky v ฤadci. V tom obdobรญ nemali ani ฤesi takรฉto realizรกcie. Cรญtili sme sa ako krรกli a boli sme v naลกom prostredรญ veฤพmi aktuรกlni. Dokonca nรกs vybral Zvรคz aj na Svetovรฉ bienรกle architektรบry v Sofii. Idylka vลกak trvala len dva roky a potom sme sa zaฤali pรฝtaลฅ: ฤo ฤalej? Vรฝvoj nezastavรญลก.
Vy ste vลกak neboli len praktizujรบcim architektom, ale o aktuรกlnej architektรบre ste informovali aj prostrednรญctvom vaลกich ฤlรกnkov v odbornรฝch ฤasopisoch. Bola to sรบฤasลฅ vรกลกho uvaลพovania?
Iลกlo a stรกle ide o prirodzenรฉ uvedomenie si aktuรกlneho diania. Keby som len kreslil, tak by som bol projektantom. Architektonickรบ nadstavbu robรญ uvaลพovanie a formulovanie filozofie tvorby.
K publikaฤnej ฤinnosti ฤasom pribudla aj pedagogickรก aktivita.
Nikdy som nebol pedagรณgom, ale po Neลพnej revolรบcii nรกs ลกtudenti pozvali na Vysokรบ ลกkolu vรฝtvarnรฝch umenรญ. ล tรบdium sme postavili na vรฝchove architektov, ktorรญ by boli schopnรญ doviesลฅ projekt do ลกtรกdia realizรกcie. Zadania smerovali k skutoฤnej architektรบre, neboli to uลพ len interiรฉrovรฉ ลกtรบdie. ล tudenti vลกak k nรกm uลพ chodili aj do ateliรฉru ล PรO, ktorรฝ sme poฤas osemdesiatych rokov profilovali ako otvorenรฝ ateliรฉr…
Obchodnรฝ dom Ruลพinov sa stal vlajkovou loฤou slovenskej postmodernej architektรบry. ฤo zaลพรญva autor, keฤ mu zniฤia jeho projekt?
Je to znechucujรบci pocit, lebo som poznal aj investora, ktorรฝ obchodnรฝ dom kรบpil aj s pozemkom. Dostal sa k nemu โpokรบtneโ eลกte za Duckรฉho ฤias a jeho predstavy boli naozaj nafรบknutรฉ. Chcel tam maลฅ aลพ 300 butikov. Svoje predstavy vลกak tak prehnal, ลพe od bรกnk nedostal รบvery. Nรกลก projekt rekonลกtrukcie teda skonฤil a odvtedy je tam vลกetko spustnutรฉ. Bol som rรกd, ลพe som z toho vycรบval s ฤistรฝm ลกtรญtom a ako-tak zaplatenรฝmi finanฤnรฝmi poลพiadavkami. Podobne obiลกiel aj spolupracujรบci ฤeskรฝ architekt Petr Franta, s ktorรฝm sa vลกak novรฝ majiteฤพ vyrovnal aลพ o dva roky neskรดr.
Nemohli ste protestovaลฅ?
ลฝiaฤพ, prรกvne to neลกlo, lebo mal dobre naformulovanรบ zmluvu. Teraz s nรญm uลพ vรดbec nekomunikujeme a ani spoloฤnosลฅ, ฤi samosprรกva s nรญm nedokรกลพe pohnรบลฅ. Pri Ruลพinove som sa vลกak sklamal najmรค v zistenรญ, ลพe architektรบra nie je veฤnรก. Voฤพakedy som si myslel, ลพe keฤ to vybetรณnujeme, tak nรกm to uลพ nikto nezoberie. Nie je to pravda, eลกte aj kniha je azda trvรกcnejลกia. Voฤพakedy mali klasickรฉ budovy svoje opodstatnenie, dnes sรบ ลพivotnรฉ cykly budov oveฤพa kratลกie. V tomto kontexte je zaujรญmavรฉ sledovaลฅ aj vรฝvoj obchodnรฝch ulรญc โ niektorรฉ sรบ รบspeลกnรฉ, no po desiatich rokoch sa to menรญ. Ostatne, aj vo Viedni niektorรฉ obchodnรฉ ulice krachujรบ a inรฉ prekvitajรบ.
Museli ste รญsลฅ pri projektovanรญ aj do tvorivรฝch kompromisov? Ako sa vรกm ich podarilo zdolรกvaลฅ?
To je vรคฤลกinou vec komunikรกcie a skรบsenostรญ, ktorรฉ ste nadobudli ฤasom. Urฤite k nejakรฝm kompromisom vลพdy prichรกdza, len nemรดลพu byลฅ zรกsadnรฉho charakteru. V rรกmci procesu realizรกcie ฤasto prinesรบ aj klady.
Viem, ลพe ste poฤas stavebnรฉho boomu boli dosลฅ skeptickรฝ pri jeho nekontrolovanom vรฝvoji. Ako sa to odrazilo na architektรบre Bratislavy?
Je v dosลฅ zlom stave, pretoลพe Bratislava preลกla obrovskรฝmi premenami. Zmenila sa jej kultรบrno-politickรก i spoloฤenskรก situรกcia, stala sa centrom stredoeurรณpskeho regiรณnu. Bratislava nebola pripravenรก na vstup do Eurรณpskej รบnie a najmรค infraลกtruktรบra nebola vybudovanรก pre fungujรบce mesto. Voฤพakedy v ลom bolo zopรกr รกut, dnes ich je neรบrekom. Nefunguje ลพelezniฤnรก stanica, obchvaty, veฤพa vecรญ je nedorieลกenรฝch. Nedรกvno som v Lidovkรกch ฤรญtal ฤlรกnok, ฤi majรบ vลกetci ฤพudia prรกvo vchรกdzaลฅ do centra mesta autom. Za Forda bolo auto v kaลพdej rodine prejavom demokracie, dnes sa pรฝtame, ฤi je demokratickรฉ, aby ฤพudia mohli chodiลฅ do stredu mesta? Aj za cenu niฤenia ลพivotnรฉho prostredia. Ktovie, moลพno nรกs tento zรกkaz ฤakรก, podobne, ako niektorรฉ ฤalลกie mestรก.
ฤo sa dรก urobiลฅ pri zlepลกenรญ obrazu Bratislavy?
Bratislava by potrebovala vรญziu a novรฝ รบzemnรฝ plรกn โ musรญ byลฅ vลกak koncepฤnรฝ, a nielen plรกtanรญm toho pรดvodnรฉho. Keby existoval, Petrลพalka by nikdy neลกla tak asymetricky hlboko na juh, ale vyvรญjala by sa popri Dunaji. Teraz by sa to malo uzatvoriลฅ ลกtvrtรฝm kvadrantom a mesto by sa malo skompaktniลฅ. Aj keฤ sa voฤพnรฉ miesta vnรบtri mesta pomaly zastavujรบ, pre investorov to nie je tak vรฝhodnรฉ, ako stavaลฅ na voฤพnej lรบke. Takลพe Bratislava pรดsobรญ stรกle ako deลกtruovanรฉ mesto, ktorรฉ zasiahla vojna a moderna.
ฤo mestu eลกte chรฝba?
Naprรญklad vnรบtromestskรฉ obchodnรฉ centrรก, akรฝm je naprรญklad v ลฝiline obchodnรฝ dom Mirage. Aj keฤ ten je v mierke prรญliลก veฤพkรฝ, v princรญpe je to mestskรฉ centrum. Podobne Liberec mรก takรฉto centrรก. Naprรญklad celรก Obchodnรก ulica by mohla byลฅ poprepรกjanรก a rieลกenรก ako obchodnรฉ centrum. Tรฝm by to bolo kompaktnรฉ a mohla by fungovaลฅ mestskรก doprava. Len nikto nevie daลฅ dokopy majetkovo-prรกvne vzลฅahy. Kaลพdรก parcelka mรก inรฉho majiteฤพa a kaลพdรฝ si na Obchodnej postavil nejakรฝ malรฝ obchodรญk. Jednoduchลกie je postaviลฅ prรกzdne Bory, ktorรฉ zaberรบ a zabetรณnujรบ obrovskรฉ plochy.
Vila Linea v Bratislave bol ako jedinรฝ rodinnรฝ dom zo Slovenska publikovanรฝ vo Phaidon World Atlase Architektรบry v Londรฝne.
A dunajskรฉ nรกbreลพie?
Eurovea je v poriadku, ale na nรกbreลพรญ nastal precedens s vรฝลกkovรฝmi veลพiakmi. Povolilo sa to pri River Parku, ktorรฝ vytvoril hradbu medzi riekou a hradom. Takisto pripravovanรฝ Zuckermandel je o veฤพkรฝch rozmeroch, ktorรฉ nie sรบ prรญliลก vhodnรฉ. Teraz hrozรญ, ลพe hrad bude รบplne izolovanรฝ a zdola bude zle viditeฤพnรฝ. Nedorieลกenรฉ je aj celรฉ hradnรฉ nรกvrลกie. Pri vstupe do hradu pred parlamentom stojรญ ฤasto aj 15 autobusov na ploche, ktorรฉ sa volรก Nรกmestie Alexandra Dubฤeka โ ale kde je tam nรกmestie? Je to chyba architektov, pamiatkarov, celej spoloฤnosti. Keby existovala koncepcia hradnรฉho kopca, ukรกzalo by sa, ฤi tam vรดbec treba toฤพko garรกลพรญ. Autobusy predsa mรดลพu zostaลฅ dole a ฤพudia sa mohli hore vyvรกลพaลฅ atraktรญvnymi lanovkami, zubaฤkami, ฤi eskalรกtormi. Veฤ vzลฅah Dunaj โ hrad je รบplne primรกrny. Navyลกe, na hrade sa naลกli veฤพmi vzรกcne vykopรกvky stredoeurรณpskeho rozmeru a tรฝm sa hradnรฉ bralo stalo identifikaฤnรฝm bodom Slovenska. Naลกi krรกtkodobรญ politici to ลฅaลพko znรกลกajรบ, ale o vlastnรบ kultรบru sa verejnosลฅ musรญ zaujรญmaลฅ.
Vyvรญja sa dostatoฤne veฤพkรฝ spoloฤenskรฝ tlak na jej zachovanie?
Myslรญm, ลพe je to pomerne malรฝ tlak, navyลกe, vplyvnรญ ฤพudia sรบ finanฤne silnรญ a veฤพmi pragmaticky zaloลพenรญ. Na kultรบrno-historickรฉ povedomie sa tak zabรบda a nerozvรญja ฤalej. Keby sa urobil poลพadovanรฝ koncept celรฉho hradnรฉho vrchu, tak pred hradom dnes nestojรญ chudobnรก socha Svรคtopluka a neviedli by sa debaty, kde mรก stรกลฅ sรบsoลกie Cyrila a Metoda. ฤasto hovorรญm, ลพe sme najmladลกรญ ลกtรกtotvornรฝ nรกrod Eurรณpy. Prvรญ urbanisti vyลกli u nรกs zo ลกkoly v roku 1952, v ฤasoch socialistickรฉho realizmu. Maฤarom tieลพ trvalo 100 rokov (1820 โ 1920), pokiaฤพ sa nauฤili, ฤo je vlastne nรกrod a hlavnรฉ mesto. A to mali za sebou veฤพkรฉ Uhorsko s 20 miliรณnmi obyvateฤพov.
Je dรดleลพitรฉ, aby mal architekt svoj vlastnรฝ ลกtรฝl?
Som architekt, ktorรฝ si nepestoval vlastnรฝ ลกtรฝl โ pribliลพne kaลพdรฉ desaลฅroฤie som inรฝ. V 60. rokoch sme obdivovali Archigram, v 70. rokoch technicistickรฉ prรบdy, v 80. rokoch sme sa dopracovali k prehodnocovaniu histรณrie, potom sme sa zaฤali zaoberaลฅ pamiatkami z medzivojnovรฉho obdobia a od nich sme sa dostali k individualistickej moderne a k jej modifikรกciรกm. Vลพdy som skรดr uprednostลoval reakcie na aktuรกlne impulzy. Paralelne s modernistickou vilou Linea som naprรญklad robil rekonลกtrukciu eklektickรฉho zรกmoฤku v bratislavskom Horskom parku. Mne sa to teda navzรกjom nevyluฤuje… Ktovie, moลพno vลกak niekto rozpoznรก princรญpy, ktorรฉ som sa snaลพil zachovรกvaลฅ pri kaลพdom projekte.
Ste teda zรกstancom rozmanitosti?
Urฤite, je to oveฤพa dobrodruลพnejลกie a prinรกลกa to mnoลพstvo impulzov. Aj preto som dosลฅ sklamanรฝ z naลกej sรบฤasnej architektรบry, pri ktorej zaลพรญvam mรกlo pozitรญvnych prekvapenรญ. O rozmanitosti ลกtรฝlov, akรบ majรบ naprรญklad anglickรฉ domy z 19. storoฤia, mรดลพeme u nรกs len snรญvaลฅ. Nedรกvno beลพala v Nemecku vรฝstava o expresionistickej moderne. My takรฉ nieฤo skoro nemรกme. Rozmanitosลฅ mi prinรกลกali aj rekonลกtrukcie, pri ktorรฝch chceme pochopiลฅ obdobie vzniku danรฉho objektu a dokonca sa ho snaลพรญme urobiลฅ eลกte ฤistejลกรญm ako bol.
Preฤo?
Pretoลพe ฤasto boli objekty uลพ viackrรกt dostavovanรฉ a nadstavovanรฉ. Snaลพรญm sa vystihnรบลฅ podstatu a pridaลฅ svoj tvorivรฝ vklad.
Existuje vรดbec v sรบฤasnej architektรบre prevlรกdajรบci ลกtรฝl?
Moลพno by sa dali vypozorovaลฅ urฤitรฉ trendy, ale prรกve individualita a hฤพadanie sรบ pre sรบฤasnosลฅ dosลฅ charakteristickรฉ. Prรกve benรกtske bienรกle sรบ tรฝmto hฤพadanรญm typickรฉ, priฤom niekedy idรบ aลพ mimo architektรบry. Ak by som sa mal vrรกtiลฅ domov, veฤพkรฝ problรฉm je aj v prรญprave ลกtudentov pre ลพivot. Situรกcia s pracovnรฝmi prรญleลพitosลฅami je dosลฅ zloลพitรก โ nie je ich toฤพko a naลกe ateliรฉry sรบ pomaly len servisom zahraniฤnรฝm investรญciรกm. Mladรฝm architektom to sลฅaลพuje situรกciu, a aj preto ich toฤพko, a najmรค tรฝch talentovanejลกรญch, odchรกdza do zahraniฤia.
Ktorรบ svoju architektรบru povaลพujete za najvydarenejลกiu aj v oblรบku ฤasu?
V kaลพdom desaลฅroฤรญ je ฤosi pre mลa vรฝnimoฤnรฉ. Z toho prvรฉho by som asi spomenul Vlรกdny salรณnik v starej budove bratislavskรฉho letiska, ktorรฝ v sรบฤasnosti zaลพรญva renesanciu. To je reรกlna spomienka na spoluprรกcu s Vojtechom Vilhanom, lebo ล BฤS banku v ลฝiline nรกm uลพ zlikvidovali. Dobrรฉ zรกลพitky mรกm aj z realizรกcie banky v ฤadci v prvej polovici 80. rokov. ฤฝudia z Kysรบc s bankรกrom Jozefom Mudrรญkom chceli ukรกzaลฅ, ลพe aj mimo centra sa dรก postaviลฅ nieฤo mimoriadne. Veฤพmi dobrรก partia bankรกrov sa ziลกla aj o desaลฅroฤie neskรดr pri stavbe centrรกly VรB v Bratislave, ktorรบ som projektoval so ลกikovnรฝmi kolegami z ateliรฉru โ M. Jurรกnim, I. Palฤom a ฤฝ. Zรกvodnรฝm. Z tรฝch novลกรญch realizรกciรญ rรกd spomรญnam na rekonลกtrukciu levickej synagรณgy, ku ktorej by som eลกte chcel dotiahnuลฅ aj ลกkolu a kultรบrne centrum, aby bolo vidieลฅ vzorovรฝ komplex zachovanรฉho ลพidovskรฉho kultรบrneho centra. No a potom je tu Vila Linea, ktorรก bola publikovanรก vo Svetovom atlase architektรบry Phaidon v Londรฝne. Mala zaujรญmavรฝ priebeh s ambiciรณznym investorom. Bol veฤพmi nรกroฤnรฝ na realizรกtorov a aj nรกs tlaฤil do nรกroฤnรฝch ฤasovรฝch termรญnov, ale vรฝsledky sa prejavili. Vila patrรญ k realizรกciรกm, s majiteฤพmi ktorรฝch sa dodnes stretรกvam a som rรกd, keฤ vidรญm, ลพe dom funguje a jej obyvatelia sรบ spokojnรญ.
S Galรฉriou Jaromรญra Frรกgnera v Prahe ste spolupracovali na koncepcii putovnej vรฝstavy a katalรณgu venovanรฉmu vinรกrskej architektรบre v strednej Eurรณpe. Ako ste sa dostali k vinรกrstvu?
Pochรกdzam z Pukanca, priฤom jedna z prvรฝch fotografiรญ v katalรณgu pochรกdza z mojej vinice, ktorรบ som nedรกvno kรบpil od sesternice. Bol to mรดj sen maลฅ tam akรบsi veลพu zo slonoviny a pri pohฤพade na nรกdhernรบ krajinu premรฝลกฤพaลฅ o ลพivote a ฤase. Ktovie, moลพno z neฤalekรฉho Sitna nรกs prรญdu sitnianski rytieri oslobodiลฅ od zlรฉho. Mรกm rรกd atraktรญvne vinรกrske krajiny, a preto som bol predvlani v Chile a tento rok by som mal รญsลฅ do Kapskรฉho mesta na koniec Afriky.
Akรฉ hrozno pestujete?
S manลพelkou vyrobรญme roฤne tak 100 litrov Irsaiu, 100 litrov Burgundskรฉho a aj Merlot. Prรกcu vo vinohrade mi vลกak zastreลกujรบ aj moji dvaja bratia, ktorรญ tam bรฝvajรบ. Navyลกe, jeden mรดj synovec mรก vinocentrum v Jure pri Bratislave a druhรฝ zase v Banskej ล tiavnici.
A na zรกver โ ฤo vรกm architektรบra dala a ฤo vzala?
Dala mi nadhฤพad pri vnรญmanรญ ลพivota. Architektรบra je disciplรญna, pri ktorej sa nedรก zbaviลฅ architektonickรฉho videnia sveta. ฤlovek je stรกle obkolesenรฝ nรกdhernou krajinou, mestami, zรกhradami, snaลพรญm sa na to reagovaลฅ, prรญpadne o tom pรญsaลฅ. A vzala mi ฤas, ktorรฝ som mohol v ฤasoch naลกej najvรคฤลกej konjunktรบry venovaลฅ rodine. Teraz sa trochu viac venujem piatim vnรบฤatรกm, ktorรฉ majรบ medzi 2 โ 6 rokmi. Vychutnรกvam si to, ฤo som moลพno nezaลพรญval s vlastnรฝmi deลฅmi.
Na vlรกdnom salรณniku v starej budove letiska spolupracoval Jรกn M. Bahna eลกte s Vojtechom Vilhanom.
JรN M. BAHNA (nar. 1944, Pukanec)Architekt, profesor architektonickej tvorby na Vysokej ลกkole vรฝtvarnรฝch umenรญ v Bratislave. Vyลกtudoval architektรบru na SVล T v roku 1967 a Vล VU v roku 1970 v Bratislave. V rokoch 1971 โ 1988 bol ฤlenom โ legendรกrnehoโ ateliรฉru v podkrovรญ ล PรO. V obdobรญ od 1971 do 1979 spolupracoval so svojรญm profesorom Vojtechom Vilhanom. Z ich spoluprรกce vznikol vlรกdny salรณnik a interiรฉry hรกl letiska v Bratislave i interiรฉry banky v ลฝiline. Postupne sa vypracoval na vedรบcu osobnosลฅ svojej generรกcie. V osemdesiatych rokoch realizoval viacerรฉ obchodnรฉ domy v Bratislave i interiรฉr banky v ฤadci. Po roku 1990 zaloลพil vlastnรฝ AA Ateliรฉr Architektรบry. V priebehu dvoch desaลฅroฤรญ realizoval viacerรฉ vรฝznamnรฉ bankovรฉ budovy, Centrรกlu VรB, ฤSOB, nadstavbu Vysokej ลกkoly vรฝtvarnรฝch umenรญ, Evanjelickรบ bohosloveckรบ fakultu. Rekonลกtruoval Univerzitnรบ kniลพnicu, synagรณgu v Leviciach i Tvaroลพkovu Mestskรบ sporiteฤพลu. V roku 1990 nastรบpil na Vล VU na zรกklade konkurzu a viedol ako profesor majstrovskรฝ ateliรฉr architektรบry III. do roku 2012. V jeho ateliรฉri absolvovalo ลกtรบdium 69 absolventov. ล esลฅ rokov bol prezidentom a neskรดr viceprezidentom Spolku architektov Slovenska. Okrem inรฝch je nositeฤพom Ceny Duลกana Jurkoviฤa za Centrรกlu VรB, Ceny J. Satinskรฉho za prรญnos k rekonลกtrukciรกm Bratislavy, osobnosลฅ architektรบry a stavebnรญctva ASB a Ceny Emila Belluลกa za celoลพivotnรฉ dielo pre rok 2014. Realizoval viacerรฉ vily nad Bratislavou. ลฝije v Horskom parku. Jeho Vila Linea na Novosvetskej ulici bola publikovanรก vo Svetovom atlase architektรบry Phaidon v Londรฝne a nominovanรก na Cenu Eร. |
text: ฤฝudovรญt Petrรกnsky
foto: Dano Veselskรฝ
ฤlรกnok bol zverejnenรฝ v ฤasopise ASB.