termin zacatia tendra na d1 turany hubova je neisty
Galéria(2)

Termín začatia tendra na D1 Turany – Hubová je neistý

Termín a podmienky vyhlásenia tendra na vypracovanie projektu a výstavbu úseku diaľnice D1 Turany - Hubová zostávajú neisté. Čaká sa na rozhodnutie Európskej komisie pre možné dopady spornej stavby na životné prostredie. Od stanoviska Bruselu bude tiež závisieť, či Slovensko bude môcť využiť európske zdroje na stavbu 13,6-kilometrovej diaľnice. Ochranári tvrdia, že urýchlená výstavba tohto úseku bez doriešenia vplyvov na prírodu môže byť v rozpore s európskou legislatívou. Naďalej preto trvajú na prehodnotení trasy diaľnice a stavbe tunela Korbeľka.

termin zacatia tendra na d1 turany hubova je neisty 5126 big image
„Európska komisia rozhodne, aby sme nemali problém s kompatibilitou vo vzťahu k implementácii opatrení environmentálneho charakteru, teda Natura 2000. A na druhej strane, aby sme mohli využiť eurofondy pre financovanie tohto úseku,“ povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ. Na ťahu je podľa neho komisia, aj keď neurčila čas, dokedy o financovaní stavby diaľničného úseku rozhodne. „Naše želanie je čím skôr dokončiť rokovanie a pristúpiť k obstarávaniu,“ dodal minister. Rokovania sa podľa neho týkajú ďalšieho hodnotenia dopadov na životné prostredie a konkrétnejších foriem zmiernenia a kompenzácie vplyvov stavby diaľnice.
  
Plánovaná diaľnica Turany – Hubová by nehľadiac na problémy s prípravou jej výstavby nemala vypadnúť z vládou schváleného programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014. Stavbu diaľnice s predpokladanými stavebnými nákladmi 698,225 mil. eur plánuje rezort dopravy začať v roku 2012. Financovať ju chce z eurofondov ešte v súčasnom programovom období a zo štátneho rozpočtu.
  
Nedostatočná príprava stavby diaľnice Turany – Hubová bola podľa ochranárov jedným z hlavných dôvodov, prečo padol pôvodný prvý balík PPP. V rámci neho malo byť postavených päť úsekov D1 medzi Žilinou a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov. Úsek Turany – Hubová sa stal známym kvôli ohrozeniu európsky unikátneho Rojkovského rašeliniska, mnohých biotopov a druhov európskeho významu a migračných koridorov veľkých šeliem.
  
Národná diaľničná spoločnosť, a.s., nedávno vydala predbežný oznam o príprave tendra na vypracovanie projektovej dokumentácie a uskutočnenie stavebných prác na úseku D1 Turany – Hubová. „Je to len veľmi predbežný zámer. Na tom sa pracuje a takýto zámer existuje. Kedy a v akej presnej dikcii bude vyhlásený je dnes naozaj predčasné. Je to len predčasné oznámenie, ktoré nikoho k ničomu nezaväzuje,“ reagoval minister Figeľ.
  
„Prekvapuje nás, že bolo vydané predbežné oznámenie v čase, keď ešte nie sú známe výsledky primeraného posúdenia dopadov tohto variantu na územia Natura 2000 a jeho dlhodobej výhodnosti. Pritom v minulosti bol vybratý ako najvýhodnejší iný variant, ako je tento z predbežného oznámenia,“ uviedol Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici. Na základe diskusie s Európskou komisiou totiž Slovensko musí vypracovať chýbajúce hodnotenie vplyvu stavby na sústavu chránených území Natura 2000. Toto hodnotenie ešte nebolo ukončené. Predchádzajúce riadne hodnotenie v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) odporučilo na základe posúdenia prírodných hodnôt územia, ktoré dodnes ostali zachované, tunelový variant.
  
„Spôsob, akým je vyhlásené predbežné oznámenie, vyvoláva pochybnosti o nestrannosti procesu posudzovania vplyvov na územia chránené podľa európskej legislatívy. Opätovne sa zdá, že sa nasilu pretláča len jeden variant a opakujú tie isté chyby ako v minulosti,“ doplnil Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti/BirdLife Slovensko. V rámci posúdenia vplyvov na chránené územia je Slovensko povinné posúdiť aj alternatívne riešenia, ak sa predpokladá negatívny vplyv navrhovanej stavby na ochranu prírody. Územie, cez ktoré má diaľnica viesť, podľa Ridzoňa patrí medzi najcennejšie v rámci Karpát. Je totiž styčnou zónou štyroch území európskeho významu a patrí tak aj medzi najcennejšie územia v rámci Európy. Tunelový variant, tak ako ho odporučila pôvodná EIA, môže byť podľa neho k prírode šetrnejší.
  
Pri presadzovaní povrchového variantu sa podľa ochranárov často opakuje argument, že tunelový variant neúmerne predĺži čas výstavby. Navrhovaný tunel však nie je jediný na celom úseku diaľnice. „Na úseku diaľnice D1 medzi Žilinou a Košicami sa budú stavať tunely aj v komplikovanejších podmienkach a úsek Turany – Hubová je len malou časťou celej trasy. Prehodnotenie tohto úseku a prijatie variantu, ktorý bol pôvodne odporučený, pokladáme za prijateľnú cenu za ochranu tých hodnôt, ktoré sú a čoraz viac budú magnetom pre turistov z celej Európy,“ uzavrel Topercer.

Zdroj: SITA
Ilustračné foto: archív firiem Inžinierske stavby a Marti Contractors