Juraj Tlapa

Tlapa: Pandรฉmia mala na NDS malรฝ vplyv, na veฤพkรฝch projektoch sa neลกkrtรก

Takรฉto plรกnovanie nemรดลพe byลฅ zรกroveลˆ na jeden rok, ale na obdobie niekoฤพkรฝch desaลฅroฤรญ. Vtedy sa stavebnรฝ trh upokojรญ, bude vedieลฅ investovaลฅ aย bude si vedieลฅ nastaviลฅ aj technologickรฉ aย ฤพudskรฉ kapacity. To tvrdรญ vย rozhovore pre Inลพinierske stavby Ing. Juraj Tlapa, predseda predstavenstva vykonรกvajรบci aj kompetencie generรกlneho riaditeฤพa Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti.

Vedenia NDS ste sa ujali vo vrcholnom obdobรญ pandรฉmie koronavรญrusu na Slovensku, ฤo je viac neลพ neลกtandardnรฝ zaฤiatok. Ovplyvnilo to vaลกe prvรฉ kroky vo funkcii? ฤŒo dostalo absolรบtnu prioritu?

Sย ostatnรฝmi ฤlenmi predstavenstva sme sa sรบstredili hlavne na to, aby sme plynule prebrali vedenie firmy. Samozrejme, ฤo sa tรฝka vรฝstavby, to bolo rรดzne, niektorรญ dodรกvatelia pochรกdzajรบ zย ฤŒR, ale za pรกr tรฝลพdลˆov sme to vyrieลกili, takลพe mรดลพem hneฤ takto vย รบvode potvrdiลฅ, ลพe pandรฉmia mala na NDS veฤพmi malรฝ vplyv.

Poslednรฉ mesiace trpeli stavby aj vย nadvรคznosti na zavretรฉ hranice, ako to fungovalo sย nรกvratom zahraniฤnรฝch firiem, resp. zahraniฤnรฝch pracovnรญkov na stavby?

Vย tomto nรกm ministerstvo dopravy vรฝrazne pomohlo aย podalo pomocnรบ ruku. Pri kฤพรบฤovรฝch pracovnรญkoch udelil hlavnรฝ hygienik vรฝnimky, takลพe mohli prรญsลฅ bez toho, aby boli nรบtenรญ podstรบpiลฅ karantรฉnu. Avลกak aj vฤaka tomu, ลพe mnoho pracovnรญkov zo Slovenska robรญ vย ฤŒR aย naopak, ฤeskรญ pracovnรญci na Slovensku, firmy si to veฤพmi operatรญvne preorganizovali aย ลพiadne extrรฉmne vรฝpadky sme nemali.

Akรฉ sรบ, resp. budรบ teraz vaลกe ฤalลกie kroky aย priority? Mali ste uลพ dostatok ฤasu dรดkladne to zanalyzovaลฅ? Prekvapilo vรกs nieฤo po nรกstupe?

Prvoradou agendou bolo vypracovaลฅ priority pre Ministerstvo dopravy aย vรฝstavby SR aย vlรกdu SR, aby sme mali ฤo najskรดr schvรกlenรฉ prioritnรฉ infraลกtruktรบrne projekty, ich financovanie aย aby to zhodnotil รštvar hodnoty za peniaze (รšHP). A, samozrejme, analyzujeme aย auditujeme vลกetky procesy.

Vรฝstavba rรฝchlostnรฉho ลฅahu R2 Mรฝtna โ€“ Tomรกลกovce
Vรฝstavba rรฝchlostnรฉho ลฅahu R2 Mรฝtna โ€“ Tomรกลกovce | Zdroj: NDS
Vรฝstavba rรฝchlostnรฉho ลฅahu R2 Mรฝtna โ€“ Tomรกลกovce
Vรฝstavba rรฝchlostnรฉho ลฅahu R2 Mรฝtna โ€“ Tomรกลกovce | Zdroj: NDS

Budรบcnosลฅ Viลกnovรฉho

Medzi kฤพรบฤovรฉ aย ostro sledovanรฉ projekty, ktorรฉ ste naลกli takpovediac na stole, patrรญ nepochybne tunel Viลกลˆovรฉ. Vย ฤase vzniku tohto rozhovoru uลพ prebieha hodnotenie ลพiadostรญ oย รบฤasลฅ vย sรบลฅaลพi na dokonฤenie รบseku D1 Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Dubnรก Skala sย tรฝmto tunelom. Akรก je situรกcia?

Aktuรกlne prebieha kvalifikรกcia uchรกdzaฤov, ktorรก bude vย dohฤพadnom ฤase ukonฤenรก, nรกsledne bude prebiehaลฅ sรบลฅaลพnรฝ dialรณg. Sme teda vo verejnej sรบลฅaลพi.

Aย platรญ stรกle, ลพe plรกnom je ukonฤiลฅ sรบลฅaลพ, podpรญsaลฅ zmluvu oย dielo do konca roka 2020 aย motoristom odovzdaลฅ dielo do uลพรญvania najneskรดr do konca roka 2023?

รno, je veฤพkou ambรญciou โ€“ nielen zo strany NDS, ale aj ministerstva โ€“ ukonฤiลฅ celรฝ proces do konca roka. Tรฝm pรกdom by sme chceli maลฅ do roku 2023 preinvestovanรฉ gro prรกc, aj technologickรฝch. ฤŒo sa tรฝka kolaudรกcie, urฤite niektorรฉ kroky prejdรบ aj do roku 2024. Ale zopakujem, naลกรญm cieฤพom je splniลฅ termรญn roka 2023.

Problematickรฝ obchvat

ฤŽalลกou komplikovanou stavbou je obchvat Bratislavy. Ako vnรญmate problรฉmy sย nรกsypom na D4 pri Jarovciach? Skonฤรญ sa to podฤพa vรกs tรฝm, ลพe ฤasลฅ novej diaฤพnice D4 sa bude musieลฅ rozobraลฅ aย postaviลฅ nanovo na รบฤet stavebnej firmy? Nehrozรญ potom ลพaloba na sรบde zo strany koncesionรกra?

ลคaลพko sa vyjadrovaลฅ kย tejto tรฉme, keฤลพe som predstaviteฤพ NDS, nie koncesionรกra. Rovnako sa kย tejto tรฉme nechcem vyjadrovaลฅ aj zย toho dรดvodu, ลพe tu prebiehajรบ vyลกetrovacie konania. Oย vลกetkom musia rozhodnรบลฅ kompetentnรฉ orgรกny. NDS tu zabezpeฤuje len vรฝkup pozemkov.

ฤŒo sa tรฝka ostatnรฝch vรคฤลกรญch rozbehnutรฝch stavieb (odhliadnuc pritom od moลพno nekonฤiacej situรกcie ohฤพadom koronavรญrusu), neฤrtajรบ sa pri nich nejakรฉ inรฉ vรฝraznejลกie problรฉmy?

Samozrejme, na vรคฤลกรญch stavbรกch sa problรฉmy mรดลพu vyskytnรบลฅ, ale vลกetko operatรญvne rieลกime. Skรดr na rovinu poviem, ลพe sme zdedili niektorรฉ menลกie stavby vย nelichotivom stave, konkrรฉtne ide oย kriลพovatku Triblavina aย privรกdzaฤ Lietavskรก Lรบฤka. Naลกลฅastie, vลกetko smeruje kย tomu, aby sme to do konca roka aspoลˆ ฤiastoฤne sprejazdnili. Tento rok odovzdรกme do uลพรญvania aj รบsek D3 ฤŒadca, Bukovย โ€“ Svrฤinovec. Mรกme potvrdenรฉ aj od zhotoviteฤพa, ลพe zmluvnรฝ termรญn december 2020 sa dodrลพรญ, ฤo ma veฤพmi teลกรญ.

รšsek D3 ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec by sa mal odovzdaลฅ do uลพรญvania tento rok.
รšsek D3 ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec by sa mal odovzdaลฅ do uลพรญvania tento rok. | Zdroj: NDS
รšsek D3 ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec by sa mal odovzdaลฅ do uลพรญvania tento rok.
รšsek D3 ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec by sa mal odovzdaลฅ do uลพรญvania tento rok. | Zdroj: NDS

Nedรกvno sme sa pรฝtali firiem zย oblasti inลพinierskych stavieb, ako zvlรกdajรบ sรบฤasnรบ situรกciu, aย pomerne jasnou odpoveฤou bolo, ลพe nepotrebujรบ peniaze na vykrรฝvanie prรญpadnรฝch strรกt, chcรบ hlavne pokraฤovaลฅ vย prรกci. ฤŒi uลพ projektanti, alebo realizรกtori, vลกetci veria, ลพe prรกce vย stavebnรญctve budรบ pokraฤovaลฅ. Budรบ? ฤŒo mรดลพu ฤakaลฅ?

Celรฉ stavebnรญctvo je dnes oย veฤพkรฝch ลกtรกtnych zรกkazkรกch, keฤลพe sรบkromnรญ developeri nie sรบ motorom stavebnรญctva aย nikdy ani nebudรบ. Vลพdy je to na pleciach ลกtรกtu, ktorรฝ by mal daลฅ stavebnรฝm firmรกm prรกcu. Spolu so ลพelezniฤnรฝmi spoloฤnosลฅami aย Slovenskou sprรกvou ciest musรญme byลฅ veฤพkรฝmi investormi.

Vo veฤพkรฝch projektoch sa neลกkrtรก

Aย ฤo novรฉ zรกkazky? Projektanti by radi pripravili novej vlรกde projekty, ktorรฉ bude mรดcลฅ vyuลพiลฅ na rozbehnutie ฤalลกรญch รบsekov diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest, bez ฤoho sa naลกtartovanie ekonomiky vย blรญzkej budรบcnosti asi nezaobรญde.

Momentรกlne rieลกime prioritu jednotlivรฝch รบsekov diaฤพnic. Zo 108 pรดvodne pripravovanรฝch sme pripravili 38 projektov, ktorรฉ pรดjdu aj reรกlne do sรบลฅaลพe. Vย spoluprรกci sย รšHP aย ministerstvami dopravy aย financiรญ to vย dohฤพadnom ฤase zverejnรญme.

Na to vลกetko budรบ potrebnรฉ financie, mรกte jasno vย rozpoฤte aย predovลกetkรฝm vย zdrojoch? Ako bude zabezpeฤenรฉ financovanie? Pripravujรบ sa nejakรฉ novรฉ formy na posilnenie NDS?

Urฤitรบ ฤasลฅ projektov mรกme vykrytรบ zย eurofondov. Niektorรฉ projekty pripravujeme do fรกzovania, teda financovanie by bolo zabezpeฤenรฉ aj zย nasledujรบceho obdobia. Zdroje zo ลกtรกtneho rozpoฤtu mรกme takisto zabezpeฤenรฉ. Na veฤพkรฉ projekty nรกm teda nebudรบ ลกkrtnutรฉ peniaze.

Zaฤatie razenia tunela Bikoลก
Zaฤatie razenia tunela Bikoลก | Zdroj: NDS

Na รบseku financiรญ by boli potrebnรฉ aj opatrenia na podporu cashflow stavebnรฝch spoloฤnostรญ โ€“ hovorรญ sa oย skrรกtenรญ splatnosti faktรบr alebo uvoฤพneniach tรฝkajรบcich sa bankovรฝch zรกruk. Bude sa nieฤo takรฉ realizovaลฅ?

To, ฤo je nastavenรฉ vย zmluvรกch, reลกpektujeme sย plnou vรกลพnosลฅou. Ak bola teda naprรญklad vysรบลฅaลพenรก 60-dลˆovรก splatnosลฅ faktรบr, musรญme ju dodrลพaลฅ.

Vlรกda prijรญma postupne vย jednotlivรฝch krokoch opatrenia na pomoc zdevastovanej ekonomike. ฤŒo by bolo podฤพa vรกs eลกte potrebnรฉ urobiลฅ, aby sa pomohlo stavebnรญctvu, konkrรฉtne teda najmรค infraลกtruktรบrnym projektom?

Myslรญm si, ลพe tu musรญ byลฅ zodpovednรฉ, zmysluplnรฉ aย cieฤพavedomรฉ plรกnovanie, nie na jeden rok, ale na obdobie niekoฤพkรฝch desaลฅroฤรญ. Vtedy sa stavebnรฝ trh upokojรญ, bude vedieลฅ investovaลฅ aย bude si vedieลฅ nastaviลฅ aj technologickรฉ aย ฤพudskรฉ kapacity.

ฤŒo mรดลพe urobiลฅ vย tomto smere priamo NDS aย vy osobne? Je nieฤo pre vรกs vย tomto smere absolรบtne kฤพรบฤovรฉ?

Snaลพรญme sa aj my v tomto pomรดcลฅ. Vลกetky predoลกlรฉ vlรกdy veฤพmi zasahovali do ฤinnostรญ NDS. Dnes tento pocit nemรกm.

Juraj Tlapaย 

Vyลกtudoval Strednรบ priemyselnรบ ลกkolu stavebnรบ v Bratislave, ktorรบ ukonฤil maturitou z odboru dopravnรฉ stavby. V ลกtรบdiu potom pokraฤoval na Slovenskej vysokej ลกkole technickej v Bratislave, ukonฤil ho inลพinierskym titulom v odbore konลกtrukcie a dopravnรฉ stavby v roku 1985. Mรก bohatรฉ skรบsenosti v oblasti vรฝstavby, ovlรกdania postupov kvality (certifikรกty ISO) a riadenia spoloฤnostรญ, takisto mรก dlhoroฤnรบ prax ako tรญmovรฝ lรญder. Dokazujรบ to jeho zastรกvanรฉ manaลพรฉrske, vedรบce a riadiace pozรญcie v spoloฤnostiach Ingstav Brno, ลก. p., Ingstav Bratislava, s. r. o., a Vodohospodรกrske stavby โ€“ ekologickรฝ podnik, a. s., Bratislava. V poslednej menovanej spoloฤnosti pรดsobil 24 rokov, postupne ako vรฝrobno-technickรฝ riaditeฤพ, obchodnรฝ riaditeฤพ a predseda predstavenstva. Je drลพiteฤพom oprรกvnenรญ: stavbyvedรบci s rozsahom oprรกvnenia na pozemnรฉ stavby, stavbyvedรบci s rozsahom oprรกvnenia na mosty a tunely, stavbyvedรบci s rozsahom oprรกvnenia na vodohospodรกrske stavby a stavbyvedรบci s rozsahom oprรกvnenia na potrubnรฉ, energetickรฉ a inรฉ lรญniovรฉ stavby. Vลกetky platnรฉ oprรกvnenia registruje Slovenskรก komora stavebnรฝch inลพinierov. Od aprรญla je predsedom predstavenstva Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti.

TEXT: Silvia Friedlovรก
FOTO: NDS
Najฤรญtanejลกie