Tunel Čebrať

Diaľnica D1 pri Ružomberku: V diaľničnom tuneli Čebrať už dokončujú betonáž vozovky

V tuneli Čebrať, ktorý je súčasťou 15 kilometrov dlhej diaľnice D1 Hubová – Ivachnová, sa zakrátko dokončia práce na betonáži vozovky. V pravej tunelovej rúre bola vozovka položená v letných mesiacoch, aktuálne sa práce sústredili do ľavej tunelovej rúry.

Ako informovala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na sociálnej sieti, v tuneli Čebrať sa zakrátko dokončia práce na betonáži vozovky. Súbežne prebiehajú práce na realizácii požiarneho vodovodu, tunelových chodníkov a v oboch rúrach sa čistí drenážne odvodnenie.

„Okrem významného stavebného progresu v tuneli Čebrať sa dokončujú aj práce na hlavnej trase, ako je zahumusovanie svahov či realizácia žľabov, a začala sa aj montáž informačného systému diaľnice. V rámci stabilitných opatrení boli dokončené pilótové steny, nosné konštrukcie mostov aj galéria a aktuálne prebieha položenie vrstiev vozovky,“ uviedli diaľničiari.

NDS má zároveň v pláne predčasne spustiť koncovú, takmer dvojkilometrovú časť úseku a presmerovať tak dopravu smerujúcu do Liptovského Mikuláša na už dokončenú časť diaľnice. Liptovská stavba diaľnice D1 bude mať dĺžku 14,92 kilometra. Súčasťou stavby je aj tunel Čebrať s dĺžkou 3,6 km.

Diaľničný úsek vytvorí obchvat mesta Ružomberok a po dobudovaní sa napojí na štvorprúdovú diaľnicu do Košíc. Dokončený by mal byť do konca roka 2025. Diaľnica pri Ružomberku ušetrí motoristom 16 minút v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy.

O stavbe D1 Hubová – Ivachnová

Úsek je dlhý takmer 15 km a jeho súčasťou je 19 mostov a 3 križovatky. Súčasťou stavby bude aj tunel Čebrať s dĺžkou 3,6 km. Nový úsek diaľnice D1 začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej budú oba úseky diaľnice napojené na jestvujúcu cestu I/18. Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela.

Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po viac ako pätnástich kilometroch sa nový úsek diaľnice na svojom konci plynule napojí na sprevádzkovaný úsek diaľnice D1 do Prešova.

Stavba liptovskej D1 priamo nadväzuje na pripravovaný úsek D1 Turany – Hubová v smere do Martina. Národná diaľničná spoločnosť už spustila proces verejného obstarávania zhotoviteľa diaľnice. Na približne 14 kilometrov dlhom úseku sa ráta s dvomi tunelmi s celkovou dĺžkou takmer 8,5 kilometra. Tento posledný úsek D1 zabezpečí spojenie Bratislavy a Košíc plynulou diaľnicou. Predpokladaná hodnota zákazky predstavuje 1, 473 miliardy eur bez DPH.