![Klientske centrum](https://www.asb.sk/wp-content/uploads/2025/01/klientske-centrum-bratislava-840x560.jpg)
Výpadok katastra spôsobil komplikácie: Problémy sú s trvalým pobytom, daňové priznanie k dani z nehnuteľností podať môžete
Plošný výpadok informačného systému Úradu geodézie, kartografie a katastra (ÚGKK) SR spôsobil mestám výrazné komplikácie pri niektorých agendách. Do veľkej miery paralyzoval vybavovanie agendy stavebného úradu, majetkových vzťahov či územného plánu a rozvoja. Služby, ktoré sú závislé od používania údajov z katastra, sú v obmedzenom režime.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
„Aktuálne sú pre hekerský útok na kataster obmedzené niektoré služby, ktoré by mali poskytovať aj samosprávy. V prípade, že by mal byť problém dlhodobý, tak aj problémy budú oveľa rozsiahlejšie,“ skonštatoval starosta bratislavskej mestskej časti Ružinov Martin Chren.
Stavebné úrady nevedia bez údajov z katastra zistiť vlastníka stavby alebo pozemku, ich parcelné čísla či ťarchy (napríklad vecné bremená), nevedia teda vydávať rozhodnutia a vykonávať mnoho procesných úkonov. Výsledkom sú oneskorenia v konaniach a predĺženie lehôt. Predmetné parcely pozemkov nemôžu overovať napríklad ani referáty či oddelenia životných prostredí.
Problém nastáva aj pri agende súpisných čísel, odborní zamestnanci môžu aktuálne poskytovať iba orientačné konzultácie. Výpadok znemožňuje takisto overenie údajov potrebných pre zmluvnú agendu týkajúcu sa majetku mestskej časti a majetku hlavného mesta v správe mestskej časti. Výpadok sa podpísal aj pod niektoré ďalšie poskytované služby, problémy evidujú napríklad matriky.
Samosprávy veria, že sa problém podarí čo najskôr vyriešiť
„Najväčší problém eviduje matrika, ktorá nedokáže prihlasovať obyvateľov na trvalý či prechodný pobyt. Ani zrušiť pobyt tým, ktorí nemajú list vlastníctva alebo povolenie na zápis do katastra,“ poznamenala hovorkyňa Petržalky Mária Halašková.
Ak sa občania chcú prihlásiť na trvalý alebo prechodný pobyt, prípadne robiť zmeny v evidencii pobytov či urýchliť vybavovanie na stavebnom úrade, je potrebné doniesť so sebou originál listu vlastníctva, prípadne katastrálnej mapy. Týka sa to aj parkovacích kariet.
„Ak si občania nie sú istí, či danú požiadavku vedia v súčasnosti vybaviť, môžu kontaktovať príslušné oddelenie, kde im poradia,“ doplnila Martina Goffová z referátu komunikácie novomestského miestneho úradu. Mestské časti prosia obyvateľov o trpezlivosť. Návštevu miestnych úradov odporúčajú v týchto dňoch obmedziť alebo si overiť vybavenie vopred telefonicky či elektronicky.
„V rámci našich možností sa snažíme každý problém individuálne riešiť a zabezpečiť čo najefektívnejšie fungovanie aj napriek takému dlhotrvajúcemu plošnému výpadku,“ ubezpečila hovorkyňa staromestského starostu Veronika Gubková.
Samosprávy veria, že sa problém podarí čo najskôr vyriešiť. „Očakávam, že štátne organizácie vyvodia osobnú aj trestnoprávnu zodpovednosť za toto zlyhanie,“ odkázal starosta Rače Michal Drotován na sociálnej sieti.
Daňové priznanie z dane z nehnuteľností podať môžete
Ako informovala informovala hovorkyňa mesta Trenčín Erika Ságová, problémy pri vybavovaní agendy vedú k nepríjemným situáciám. „Na evidencii obyvateľov či v klientskom centre MsÚ dochádza k nepríjemným situáciám, keď musíme občanom vysvetľovať, že aktuálne je problém s prihlásením na trvalý či prechodný pobyt alebo zrušenie pobytu,“ spomenula.
Vlastníctvo nehnuteľnosti je podľa nej možné preukázať len predložením listu vlastníctva k nahliadnutiu. „Zákon proti byrokracii hovorí, že ak z technických dôvodov nie je možné získať údaje alebo výpisy z informačných systémov v rozsahu zdrojových registrov bezodkladne, orgány verejnej moci a právnické osoby sú oprávnené požiadať osoby o predloženie výpisov z príslušných zdrojových registrov v listinnej podobe. To sa občanom nepáči, ak list vlastníctva nemajú,“ vysvetlila.
Naopak, aktuálna nefunkčnosť katastrov nehnuteľností podľa nej nemá priamo vplyv na podávanie daňových priznaní z dane z nehnuteľností na rok 2025. Pre mesto ako správcu dane je totiž rozhodujúci stav vlastníctva nehnuteľností k 1. januáru 2025.
„Kto kupoval, predával, dedil, dražil, daroval nehnuteľnosti v roku 2024, je povinný podať daňové priznanie k dani z nehnuteľností so stavom k 1. januáru, a to do 31. januára. Samozrejme, nie sú teraz k dispozícii výpisy z listu vlastníctva, ale existujú doklady, či už pre občanov, podnikateľov a správcu dane, ktoré boli riadne vydané v roku 2024, a práve tie sú teraz rozhodujúce pre podanie daňového priznania k dani z nehnuteľností na rok 2025,“ dodala Ságová.