Výrobky s garanciou zachovania funkčnosti (profil spoločnosti Henkel Slovensko)
Galéria(5)

Výrobky s garanciou zachovania funkčnosti (profil spoločnosti Henkel Slovensko)

Spoločnosť Henkel založil v roku 1876 Fritz Henkel. Mladý, v tom čase 28-ročný obchodník so záujmom o vedu určite nepredpokladal, že sa spoločnosť v budúcnosti rozrastie do takých rozmerov, aké má v súčasnosti. Spoločnosť so sídlom v nemeckom Düsseldorfe pozostáva z troch obchodných divízií: Pracie a čistiace prostriedky, Telová a vlasová kozmetika a Lepidlá a technológie. Aké postavenie na trhu má divízia Lepidlá a technológie a aké produktové portfólio ponúka, nám porozprával Ing. Vladimír Vladár, manažér predaja a marketingových aktivít spotrebiteľských lepidiel a stavebnej chémie spoločnosti Henkel Slovensko.

Medzi dvanásť európskych krajín, v ktorých sa už v roku 1937 nachádzali prevádzky spoločnosti Henkel, patrilo aj Československo. Po vojne boli vyvlastnené alebo bola na ne uvalená verejná správa. Kedy ste sa vrátili opäť ako súkromná spoločnosť na náš trh?
Na slovenský trh sme sa vrátili v roku 1991. Našou víziou je byť globálnym lídrom v značkách a technológiách. Chceme teda byť na trhu jednoznačne rozpoznateľní a prinášať inovácie výrobných postupov a výrobkov. To je spôsob, ako si zaručiť životaschopnosť do budúcna, ako aj kapacity na proaktívne prispôsobovanie sa súčasnému svetu, náročnému na zmeny.

Portfólio spoločnosti Henkel je také široké, že zasahuje takmer do všetkých odvetví hospodárstva. Kedy sa divízia Lepidlá a technológie stala jej súčasťou a aké je jej historické pozadie a súčasnosť?
K výrobe lepidiel sa dostala spoločnosť Henkel celkom náhodou. V roku 1923 boli prerušené dodávky lepidiel od vtedajších výrobcov. Lepidlo sa používalo na lepenie etikiet na výrobky. Keďže výrobky nebolo možné označovať etiketami, hrozilo pozastavenie ich distribúcie. Aby sa predišlo stratám, rozhodla sa spoločnosť vyrobiť vlastné lepidlo. Spočiatku sa vyrábalo len pre vlastnú potrebu. Neskôr sa z nevyhnutnosti stal samostatný obchodný sektor.

Súčasná divízia Lepidlá a technológie sa sformovala z divízie Spotrebiteľské lepidlá a divízie Surface Technologies v roku 2007, keď došlo k ich zlúčeniu. Výroba sa orientuje na lepidlá, tmely, stavebnú chémiu a produkty určené na úpravu povrchov.

Naše portfólio zahŕňa riešenia pre profesionálne kladenie podláh, stavby a konštrukcie, inštaláciu potrubí, ochranu pred požiarmi, spracovanie dreva, tapetovanie a lepidlá pre bežného spotrebiteľa.

Reprezentantom systémových riešení na lepenie obkladov a dlažieb a systémových riešení určených na izolácie a utesňovanie sú výrobky značky Ceresit. Čo všetko umožňujú a na aké aplikácie sú určené?

Súčasťou značky Ceresit sú lepiace malty, škárovacie materiály a hydroizolácie, prípadne alternatívne utesnenia. V prípade lepiacich mált ide o lepidlá na cementovej a epoxidovej báze, rôznorodo upravené pre špecifické aplikácie. Vo všeobecnosti by sme mohli naše cementové lepidlá rozdeliť na základné (trieda C1) a flexibilné (trieda C2). Na lepenie obkladov a dlažieb s vyššou nasiakavosťou na tradičné suché a vyzreté podklady sú určené lepidlá CM 11 a CM 12 z produktového profi radu CM (cementová báza). Lepidlá CM 12 možno použiť aj na lepenie obkladu s nízkou nasiakavosťou na sadrokartónový, anhydritový podklad, podlahové vykurovanie, existujúci obklad, drevotrieskové dosky, vláknocementové dosky a iné kritické podklady v interiéri. Na rýchlu montáž, s krátkym časom tuhnutia a tvrdnutia je určené rýchlotuhnúce lepidlo CM 13. Lepidlom CM 15 možno zase lepiť sklenené prvky a mramorové obkladové prvky. Vďaka bielej farbe a rýchlemu schnutiu možno tieto obklady, vyrobené z hľadiska lepenia z vysoko problémových materiálov, osadiť na podklad bez ich zafarbenia. Ďalším typom lepidiel sú lepidlá CM 16 a CM 17. Ide o vysoko flexibilné lepidlá určené na lepenie veľkoformátových obkladov a dlažieb na všetky tradičné, ako aj kritické podklady v exteriéri a interiéri. CM 17 – superflex považujeme za naše najkvalitnejšie cementové lepidlo. Umožňuje takzvané lepenie obkladu na obklad a lepenie obkladov na podklady, pri ktorých zákazník nemá istotu, že prilepenie bude úspešné. Pridaním elastickej emulzie CC 83 do ktoréhokoľvek nášho cementového lepidla (základného lepidla) sa získa lepiaca malta, ktorú možno použiť aj v exteriéri.

Na epoxidovej báze vyrábame lepidlo CU 22, ktoré je vhodné aplikovať na lepenie obkladov a dlažieb v priestoroch trvalo zaťažovaných chemikáliami a vodou, ako sú bazény, sauny, kúpele, sprchy, práčovne, vývarovne a iné.

Škárovacie materiály z našej produkcie sú určené na úzke a široké škáry. Trend a silný dopyt zákazníka po škárovacom materiáli, ktorým by bolo možné vytvoriť škáru s nízkou nasiakavosťou, odolnú proti baktériám, špine, ale aj vlhkosti a vode, nás inšpiroval vyvinúť receptúru MicroProtect. V rámci systému MicroProtect ponúkame škárovacie materiály na úzke a široké škáry a sanitárne silikóny.

V oblasti hydroizolácií a utesnení sú súčasťou ponuky systémové riešenia určené na aplikáciu v interiéri – v kúpeľniach, sprchách, teda v priestoroch, kde treba konštrukciu ochrániť proti vnikaniu vody, ale aj na aplikáciu v exteriéri, najmä na balkónoch a lodžiách. Na použitie v interiéri je vhodná jednozložková disperzná izolácia určená po zamiešaní na okamžité použitie. Na aplikácie v exteriéri sa používa dvojzložková izolácia.
Na záver by som chcel spomenúť aj alternatívne utesnenie CT 10 slúžiace v prvom rade na ochranu štandardného škárovacieho materiálu, prípadne na ochranu nasiakavých (prírodných) obkladových prvkov.

Súčasťou značky Ceresit sú aj sanačné systémy, ktoré sa použili pri rekonštrukcii Zimného štadióna Ondreja Nepelu. Čo bolo pri tejto rekonštrukcii dôležité?
Značka Ceresit zahŕňa portfólio PCC mált (polymércementových mált vystužených vláknom) určených na opravu a reprofiláciu železobetónových skeletov a konštrukcií, ako sú železobetónové nosníky, balkóny, terasy, vjazdy a parkovacie státia. Sú teda určené na použitie všade tam, kde sa vyžaduje maximálna kompatibilita medzi rekonštruovanou železobetónovou alebo betónovou konštrukciou. Táto kompatibilita má prispieť najmä k tomu, aby bol reprofilačný materiál spolu s pôvodnou konštrukciou schopný prenášať napätie od účinkov zaťaženia a objemových zmien. Kompatibilitu treba chápať ako čo možno najlepšiu interakciu fyzických, elektrochemických a chemických vlastností a rozmerov (inak povedané modul pružnosti, zmrašťovanie, dotvarovanie, teplotná rozťažnosť) medzi reprofilačným materiálom a podkladom (betónom). Ako opravný systém pre štadión sa použili naše materiály CD 30 a CD 25. Systém sa vybral až po jeho otestovaní priamo na stavbe, ktoré sa realizovalo na žiadosť generálneho dodávateľa.

Henkel Slovensko,spotrebiteľské lepidlá,stavebná chémia,Zimný štadión Ondreja Nepelu

Vaša spoločnosť ako prvá prišla na trh s lepením obkladov a dlažieb pomocou tenkovrstvových lepiacich mált. V čom bolo a je toto riešenie revolučné?
V prvom rade ide o inú technológiu lepenia obkladov a dlažieb ako v prípade dovtedy používaného spôsobu takzvaného lepenia na terče, buchty. Pri tomto spôsobe sa vrstva cementovej malty nanášala vo väčšej hrúbke, väčšinou 15 až 20 mm. Tým sa zvyšovala hrúbka lepiaceho spoja. Obklad sa pred nalepením musel namočiť do vody. Lepenie prvkov s nízkou nasiakavosťou tak bolo problematické. Do lepidla sa pridávali disperzie (plastifikátory) na zvýšenie adhézie. Dávkovanie pri takomto procese bolo nerovnomerné a nepresné. Spotreba lepidla bola príliš vysoká. V podstate nebolo možné dosiahnuť bezdutinové položenie obkladu. Takýto spôsob lepenia mal za následok nízku produktivitu práce a kládol omnoho vyššie nároky na odbornú spôsobilosť obkladača.

Tenkovrstvové lepenie (hrúbka lepiacej malty do 5 mm) na moderné lepidlá prinieslo uľahčenie a skvalitnenie obkladačských postupov. Adhézia tenkovrstvového lepidla, či už k podkladu, alebo k obkladovým materiálom, je omnoho lepšia. Vďaka tomu ho možno použiť na rôzne typy podkladov (anhydrit a podobne). Obkladanie je rýchlejšie, pričom možno lepiť aj priamo na hydroizoláciu. Na použití tenkovrstvového lepidla je založená technológia lepenia buttering-floating.

V ponuke máte samonivelizačné materiá­ly a vyrovnávacie systémy na ukladanie podláh v interiéri. Problémom lepidiel, ale aj omietkových a náterových látok určených na použitie v interiéri bol vysoký obsah formaldehydov…

V našich výrobkoch sa čistý formaldehyd nenachádza. Niektorý z reakčných prvkov formaldehydu sa v minimálnych množstvách nachádza v produktoch na báze epoxidových živíc. Za bežných podmienok však nedochádza k jeho uvoľňovaniu.

Odborná, ale aj laická verejnosť pozná vaše montážne, tavné, epoxidové a disperzné lepidlá a chemické kotvy značky Pattex, menej známe sú lepidlá na tlakové potrubia.

Lepidlá na tlakové potrubia predávame pod značkou Tangit. V ponuke máme okrem lepidiel na rúry a tesnenia závitov aj systém protipožiarnej ochrany. Produkty značky Tangit sa predávajú v špecializovaných predajniach a sú určené najmä pre užívateľov-profesionálov. Utesňovacie silikónové vlákna do závitov ponúkame aj v baleniach pre konečného spotrebiteľa.

Aké výzvy prinieslo ostatné obdobie?
Najväčšiu výzvu predstavuje jednoznačne segment tepelnoizolačných systémov. V ostatnom období sme do nášho portfólia zaradili širokú škálu s ním súvisiacich produktov od lepidiel, báz až po pigmenty do fasádnych omietok. Omietky sa pripravujú v miešacích zariadeniach priamo v prevádzkach našich zmluvných partnerov na celom území Slovenska. V súčasnosti máme 20 miešacích zariadení. V blízkej budúcnosti plánujeme rozširovanie minimálne o 2 až 3 zariadenia ročne. Ponúkame všetky základné typy fasádnych omietok od akrylátových až po silikátové a silikónové vrátane ich mixu. Neoddeliteľnou súčasťou tohto systému sú aj všetky typy náterov.

Inšpirovala vás niektorá z vašich zákaziek na vývoj nového typu lepidla, tmelu, tesnenia, zmenu ich základného zloženia alebo aplikačného postupu?
Áno, máte pravdu, zákazníci mnohokrát požadujú rýchly, jednoduchý a komplexný prístup k osadzovaniu dlažieb a obkladov. Ide im v podstate o čo najväčšie skrátenie času realizácie, respektíve zjednodušenie technologického postupu. Takto vzniklo lepidlo CM 77 na báze Flextec, ktorým možno v jednom kroku izolovať podklad a lepiť obkladový prvok.

Máte prepracovanú sociálnu politiku  v oblasti zamestnanosti. Aká je vaša filozofia, pokiaľ ide o klientov? Dala by sa nájsť paralela medzi dôslednou starostlivosťou o zamestnancov a starostlivosťou o klienta?

Určite áno. Našich zákazníkov staviame do centra pozornosti. Predvídame, plníme a reagujeme na ich očakávania predajom kvalitných výrobkov, inovatívnych značiek a technológií. Pre obchodných partnerov pravidelne organizujeme prezentácie, školenia a tréningy zamerané na aplikáciu nových postupov a výrobkov.

V roku 2002 sa súčasťou červeno-bieleho loga stal slogan A Brand like a Friend, ktorý v roku 2011 nahradil slogan Excellence is our passion. Čo sa v novom slogane odráža?

Nový korporátny slogan zavádzame zároveň s novým korporátnym dizajnom, ktorý má prispieť k podporeniu a posilneniu značky. Vynikajúci výkon (excellence) nás poháňa vpred. Chceme byť excelentní vo všetkom, čo robíme. Vášeň (passion), to je spôsob, akým chceme výkon podávať.

Ste viacnásobným držiteľom ocenenia Najudržateľnejšia značka, udeľovaného v Nemecku. Čo všetko môže chemická spoločnosť zaoberajúca sa aj stavebnou chémiou urobiť pre spoločnosť a udržateľný rozvoj?
Ocenenie je odrazom našej zodpovednosti k spoločenským, kultúrnym, sociálnym hodnotám a výrazom nášho vzťahu k životnému prostrediu. Oboje sa nám darí vďaka vývoju a výskumu a zavádzaniu nových technológií prenášať do výrobných postupov. Výsledkom sú výrobky nepoškodzujúce zdravie ľudí a šetrné k životnému prostrediu. Všetky činnosti uskutočňované v našich prevádzkach systematicky prispôsobujeme udržateľnému rozvoju.

Cieľom výrobcov pôsobiacich v akomkoľvek segmente, nielen v stavebnej chémii alebo stavebníctve, by malo byť minimalizovanie akýchkoľvek negatívnych dosahov výroby a výsledných produktov na životné prostredie a spoločnosť. Úloha zabezpečiť sociálne vyvážený hospodársky rast je veľkou výzvou pre všetkých.

Henkel Slovensko,spotrebiteľské lepidlá,stavebná chémia,Düsseldorf – Holthausen

Ako sa toto smerovanie spoločnosti odzrkadľuje vo vašich  produktoch?
Naša výroba nemá významný dosah na spotrebu energie, ani sa významne nepodieľa na množstve emisií spôsobujúcich skleníkový efekt. K vyššej spotrebe energie a k tvorbe emisií oxidu uhličitého dochádza skôr pri používaní našich výrobkov. Preto sa zameriavame predovšetkým na vývoj a výrobu energeticky úsporných výrobkov a technológií.

Za veľmi dôležité považujeme znižovanie spotreby vody, surovín a množstva generovaného odpadu počas výroby, ktoré dosahujeme optimalizáciou výrobných procesov. Ďalším dôležitým faktorom je aj znižovanie negatívnych vplyvov počas používania výrobkov a je jedno, či ide o výrobky pre domácnosť, alebo technológie pre priemyselný sektor. K nižšej produkcii odpadu má prispieť zníženie dávky výrobku a výroba recyklovateľných, respektíve viacnásobne použiteľných obalov.

Materiálovú bázu množstva našich výrobkov tvoria zložky získané z obnoviteľných surovín, čo prispieva k uchovaniu neobnoviteľných zdrojov.

Henkel Slovensko,spotrebiteľské lepidlá,stavebná chémia

Ing. Vladimír Vladár,
manažér predaja a marketingových aktivít
spotrebiteľských lepidiel a stavebnej chémie
spoločnosti Henkel Slovensko

TEXT: Andrea Dingová
FOTO: HENKEL SLOVENSKO, Dano Veselský

Článok bol uverejnený v časopise Stavebné materiály.