Chceme ekologicky, ekonomicky iย sociรกlne odolnรบ mestskรบ ลกtruktรบru, hovorรญ poradca primรกtora Bratislavy
Architekt Juraj ล ujanย je poradcom bratislavskรฉho primรกtora Matรบลกa Valla pre rozvoj mesta, รบzemnรฉ plรกnovanie aย komunikรกciu sย developermi.ย
ASB sa sย nรญm rozprรกvalo oย nรกvrhoch dvoch zรกkonov zย dielne koaliฤnej strany Sme rodina, ktorรฉ sรบ vย Nรกrodnej rade SR aย preลกli prvรฝm ฤรญtanรญm. Ak ich parlament schvรกli, vรฝznamnรฉ ovplyvnia vรฝstavbu aย รบzemnรฉ plรกnovanie na Slovensku. Tรฉmou boli aj zรกvรคznรฉ stanoviskรก aย metropolitnรฝ plรกn.
V parlamente sรบ nรกvrhy zรกkonov o vรฝstavbe a รบzemnom plรกnovanรญ. Akรฝ je nรกzor bratislavskรฉho magistrรกtu na oba zรกkony?
Pozitรญvne hodnotรญme, ลพe nรกvrhy zรกkonov vo verzii schvรกlenej v januรกri vlรกdou sรบ pre samosprรกvy podstatne priaznivejลกie ako ich prvรก verzia. Nรกvrh zรกkona oย รบzemnom plรกnovanรญ prinรกลกa viacerรฉ potrebnรฉ zjednoduลกenia, vรฝraznรฉ benefity pre Bratislavu aย jej metropolitnรฝ regiรณn. Odstraลuje vรคฤลกinu pรดvodne navrhovanรฝch ingerenciรญ ลกtรกtu do samosprรกvnych kompetenciรญ.
Problematickรฝmi sa nรกm javia skรดr viacerรฉ ustanovenia nรกvrhu zรกkona oย vรฝstavbe. Moลพnรฉ komplikรกcie vidรญme najmรค pri nรกbehu novej legislatรญvy vย sรบvislosti sย digitalizรกciou รบzemnรฉho plรกnovania aย konania oย stavebnom zรกmere a s pripravenosลฅou nielen IT prostredia, ale aj ลกtรกtnej aย verejnej sprรกvy vลกeobecne.
ฤalej aj so zaฤlenenรญm stavebnรฝch รบradov do รradu pre รบzemnรฉ plรกnovanie aย vรฝstavbu SR aย presunom ich personรกlnych kapacรญt. Za problematickรฉ povaลพujeme รบvahy o ฤistoย parametrickom digitรกlnom posudzovanรญ sรบladu investiฤnรฝch zรกmerov sย regulรกciou ฤi rozลกรญrenie ลกkรกly ลกpeciรกlnych stavebnรฝch รบradov.
K zjednoduลกeniu procesov ale moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe jednostupลovรฉ konanie vo vรฝstavbe spolu sย fikciou sรบhlasu pri nedodrลพanรญ lehoty pre konkrรฉtny procesnรฝ รบkon by malo priniesลฅ vรฝraznรฉ skrรกtenie procesu umiestลovania aย povoฤพovania stavieb. Pritom je vลกak potrebnรฉ diferencovaลฅ lehoty podฤพa zloลพitosti prรญsluลกnej problematiky.
Zรกkon o รบzemnom plรกnovanรญ dรกva moลพnosลฅ vytvoriลฅ metropolitnรฝ รบzemnรฝ plรกn. Vyuลพije to Bratislava?
Ak bude mestu tรกto kompetencia danรก โ aย my sme presvedฤenรญ, ลพe vรฝvoj smeruje kย รบzemnรฉmu rozvoju vย rรกmci funkฤnรฝch mestskรฝch regiรณnov bez ohฤพadu na administratรญvne hranice โ, urฤite ju vyuลพijeme ako jadrovรฉ mesto fakticky jestvujรบceho metropolitnรฉho regiรณnu.
Ide nรกm predovลกetkรฝm oย koordinรกciu najmรค sรญdelnej aย dopravnej infraลกtruktรบry metropolitnรฉho รบzemia tak, aby sme namiesto bublania โurbรกnnej kaลกeโ napomohli tvorbe ekologicky, ekonomicky iย sociรกlne odolnej mestskej ลกtruktรบry.
Ak to napokon vย novej legislatรญve neprejde, budeme sa oย moลพnosลฅ tvorby takรฉhoto plรกnu naฤalej uchรกdzaลฅ vย dialรณgu so samosprรกvnym krajom aย obcami vย metropolitnom funkฤnom regiรณne. Oย jeho รบฤelnosti hovoria nielen prรญsluลกnรฉ eurรณpske dokumenty, ale aj Koncepcia mestskรฉho rozvoja SR do roku 2030, ktorรบ vlรกda prijala vย januรกri 2018.
Developeri sa sลฅaลพujรบ, ลพe vydรกvanie zรกvรคznรฝch stanovรญsk trvรก na meste dlho. Akรฝ je priemernรฝ ฤas vydania stanoviska za poslednรฉ dva roky? Koฤพko stanovรญskย vydalo mesto k zรกmerom v rokoch 2018, 2019, 2020 a 2021?
Za obdobie troch rokovย od januรกra 2019 do decembra 2021, teda od nรกstupu aktuรกlneho vedenia mesta, sme vybavili celkom 2 512 ลพiadostรญ oย stanoviskรก. Ich mesaฤnรฝ poฤet sa postupne zvyลกoval, zย 50 vย roku 2019 na 82 vย roku 2021.
Strednรฝ ฤas vybavenia ลพiadosti (tzv. mediรกn) za toto obdobie klesol zย vyลกe 200 dnรญ na 33 dnรญ; vย tomto ฤรญsle je vลกak aj veฤพkรฉ mnoลพstvo jednoduchรฝch stavieb aย vrรกtenรฉ ลพiadosti. Vรฝpovednejลกie je preto nasledovnรฉ porovnanie: kรฝm vย roku 2019 pri troch ลกtvrtinรกch ลพiadostรญ ich vybavenie trvalo viac ako 90 dnรญ, vย roku 2020 tvorili uลพ iba tretinu aย vย roku 2021 ich poฤet klesol na 22 %.
Novรก legislatรญva mรก urรฝchliลฅ vydรกvanie zรกvรคznรฝch stanovรญsk, je to podฤพa vรกลกho nรกzoru v podmienkach bratislavskรฉho magistrรกtu reรกlne? Zmenรญ sa po prijatรญ tejto legislatรญvy prรกca na รบrade v tejto oblasti?
Ako vidno zย predoลกlej odpovede, mestu sa darรญ vydรกvaลฅ zรกvรคznรฉ stanoviskรก vรฝrazne rรฝchlejลกie ako vย minulosti. Zรกsadnรบ zmenu prinieslo zavedenie elektronickรฉho podรกvania ลพiadostรญ vo februรกri 2020.
Pri nastavenรญ lehรดt vลกak treba pamรคtaลฅ aj na ลกรญrku problematiky, ku ktorej sa mesto vyjadruje, aย takisto na rozdielnu zloลพitosลฅ posudzovanรฉho zรกmeru. Preto za mesto presadzujeme ako adekvรกtnu lehotu 30 dnรญ pre jednoduchรฉ stavby, 60 dnรญ pre vลกeobecnรฉ (tzv. ostatnรฉ stavby) aย 90 dnรญ pre vyhradenรฉ stavby aย podliehajรบce EIA.
Ako si predstavujete spoluprรกcu s mestskรฝmi ฤasลฅami na tvorbe รบzemnรฉho plรกnu a zรกvรคznรฝch stanovรญsk?
รzemnรฉ plรกnovanie je prรญkladom kompetencie, ktorรบ nemoลพno vykonรกvaลฅ izolovane, ale len vย nadvรคznosti na ลกirลกie รบzemie aย jeho vรคzby. Potvrdzujรบ to aj prรญklady zรกpadoeurรณpskych metropol.
Zรกvรคznรฉ stanovisko mesta je oย sรบlade so zรกsadami a regulatรญvmi รบzemnรฉho plรกnu. Je vลกak รบฤelnรฉ, aby miestnu znalosลฅ, najmรค vย prรญpade stabilizovanรฝch รบzemรญ,ย mestskรฉ ฤasti uplatnili samostatnรฝm vyjadrenรญm. Pri zakotvenรญ prรกvnej fikcie sรบhlasu nevidรญm ani zย ฤasovรฉho hฤพadiska moลพnosลฅ, ako by sme sa pri prรญprave zรกvรคznรฉho stanoviska vzรกjomne koordinovali.
Bolo by pre Bratislavu rieลกenรญm schvaฤพovaลฅ v mestskom zastupiteฤพstve zmenu alebo doplnok k รบzemnรฉmu plรกnu jednotlivo skรดr ako v balรญkoch?
Aj na zรกklade skรบsenostรญ zย Prahy si viem predstaviลฅ oba spรดsoby, toto vลกak nepovaลพujem za zรกsadnรฝ problรฉm. Na zrรฝchlenie prijรญmania potrebnรฝch zmien aย doplnkov รบzemnรฉho plรกnu mesta sรบ potrebnรฉ inรฉ procesnรฉ aย vecnรฉ zjednoduลกenia.
Pritom vลกak treba maลฅ na pamรคti, ลพe รบzemnรฝ plรกn je spoloฤenskou dohodou oย ochrane aย rozvoji danรฉho รบzemia, aย preto hฤพadanie balansu medzi รบฤelnou participรกciou aย racionรกlnym procesom prerokovania je mimoriadne citlivรฉ. Aktuรกlne prerokรบvanรฝ nรกvrh zรกkona oย รบzemnom plรกnovanรญ predkladรก viacerรฉ obsahovรฉ iย procesnรฉ zmeny, ktorรฉ by mali vo vรฝsledku prรญpravu zmien aย doplnkov urรฝchliลฅ.