Zerozero: Na Slovensku je veฤพa stavieb, ktorรฉ mรกme radi
Galรฉria(7)

Zerozero: Na Slovensku je veฤพa stavieb, ktorรฉ mรกme radi

Sรบ inรญ ako ich vrstovnรญci. Pri svojej tvorbe hฤพadajรบ autentickosลฅ a pravdivosลฅ. Inลกpirรกcia k nim prรบdi z inรฝch zdrojov, nie z luxusnรฝch knรญh o architektรบre. Ich spoloฤnou prvotinou, ktorรก im priniesla รบspech na slovenskej architektonickej scรฉne, boli sociรกlne byty CMYK. Irakli Eristavi a Martin Janฤok boli najskรดr kamarรกtmi. Dnes sรบ architektmi nula nula.


ฤŒo vลกetko vnรญmate pri skรบmanรญ architektรบry?

I. E.: V naลกom pohฤพade na architektรบru sa prelรญna mnoho aspektov. Racionรกlnych, intuitรญvnych, ako aj funkฤnรฝch i konceptuรกlnych. Snaลพรญme sa pozeraลฅ na architektรบru nielen vo fyzickom, ale aj v metafyzickom zmysle.

ฤŒo teda chรกpete pod dobrou architektรบrou?

M. J.: Dobrรก architektรบra by mala byลฅ pravdivรก.

Mohli by ste bliลพลกie opรญsaลฅ tรบto vlastnosลฅ architektรบry?

I. E.: Na pravdivosลฅ moลพno nazeraลฅ z viacerรฝch uhlov pohฤพadu. Pravdivosลฅ vo vzลฅahu k funkcii sa prejavuje v samotnej vรฝpovedi stavby: na akรฝ รบฤel sa postavila, akรก jednoduchรก je identifikรกcia procesov, ktorรฉ sa v nej odohrรกvajรบ. Pravdivosลฅ moลพno sledovaลฅ aj v prรญstupe pri vรฝbere konลกtrukciรญ a materiรกlov. V neposlednom rade ide aj o pravdivosลฅ pri disponovanรญ s financiami. Keฤ je objem peลˆazรญ limitovanรฝ, mal by sa dom prirodzene a pravdivo skromne prejavovaลฅ.

M. J.: Na Slovensku je stรกle ลพivรก tendencia za mรกlo peลˆazรญ veฤพa muziky. ฤฝudia sa snaลพia ฤo najvernejลกie imitovaลฅ exkluzรญvny produkt. Vรฝsledok vลกak potom bรฝva ฤasto aลพ grotesknรฝ.

Sรบ pre vรกs pravdivosลฅ a autenticita synonymami? Alebo cรญtite v nich akรฝsi farebnรฝ odtienok?

I. E.: Autenticitu si treba uvedomovaลฅ v kontexte. Slovensko je krajina s urฤitรฝmi kapacitami a s istรฝm ekonomickรฝm, intelektuรกlnym a sociรกlnym potenciรกlom. Pri pohฤพade na prevaลพujรบcu architektรบru mรกm pocit, ako by sa majoritnรก ฤasลฅ produkcie, okrem svetlรฝch vรฝnimiek, na nieฤo hrala.

Je teda architektรบra viac odrazom svojich tvorcov alebo uลพรญvateฤพov?

I. E.: Architektรบra vznikรก na objednรกvku. Tvorcovia reagujรบ na poลพiadavky trhu, ktorรฝ je odzrkadlenรญm spoloฤnosti. Architekt je intermediรกtor, cez ktorรฉho subjektรญvny a tvorivรฝ pohฤพad sa jednotlivรฉ vstupy premietajรบ do konkrรฉtneho vรฝsledku. V zรกujme toho, aby vzniklo kvalitnรฉ rieลกenie, mal by klient architekta akceptovaลฅ. Na druhej strane architekt musรญ s klientom viesลฅ dialรณg.

Mali by si klient a architekt na to, aby vzniklo autentickรฉ dielo, rozumieลฅ aj โ€žฤพudskyโ€œ?

I. E.: V zรกsade platรญ, ลพe architekt, ktorรฝ nefunguje na bรกze vlastnรฉho ega a velikรกลกskych pocitov, vลพdy chce byลฅ v zmysle kvality na strane klienta. Chce adekvรกtny vรฝsledok, ฤi uลพ z hฤพadiska ekonomickรฉho, alebo z hฤพadiska ohฤพaduplnosti k ลพivotnรฉmu prostrediu. Na druhej strane mal by byลฅ svojรญm spรดsobom unikรกtny.

Ako sa pozerรกte na koneฤnรฝ vรฝsledok spoluprรกce architekta a zรกkaznรญka?

I. E: Ja vnรญmam architektรบru aj ako produkt. A kaลพdรฝ produkt vypovedรก o svojich tvorcoch, o obdobรญ, v ktorom vznikol, a o prioritรกch, ktorรฉ mรก autor a spoloฤnosลฅ ako takรก. Kaลพdรฝ dom je odzrkadlenรญm intelektuรกlnej รบrovne spoloฤnosti.

Akรฉ prรญvlastky by si mohla podฤพa vรกs vyslรบลพiลฅ slovenskรก architektรบra?

I. E.: Aby niekto mohol na tรบto otรกzku odpovedaลฅ, musel by disponovaลฅ znaฤnou dรกvkou nadhฤพadu. Veฤพmi ลฅaลพko sa mรดลพeme odosobniลฅ a vyjadriลฅ k sรบฤasnej slovenskej produkcii aj preto, ลพe sme jej sรบฤasลฅou. Na Slovensku nejestvuje architektonickรฝ diskurz, konfrontรกcie nรกzorov na fรณrach, strรกnkach ฤasopisov alebo v rozhlasovรฝch ฤi televรญznych debatรกch. ลคaลพko mi je ukรกzaลฅ na nieฤo prstom a povedaลฅ: toto je dobrรก architektรบra.

M. J.: Je ลฅaลพkรฉ hodnotiลฅ najmรค aktuรกlnu architektรบru z naลกej pozรญcie. Treba sa vrรกtiลฅ aspoลˆ o niekoฤพko rokov spรคลฅ. V odstupe lepลกie vidรญme, ฤo sa osvedฤilo a nadobudlo vรกลพnu hodnotu.

I. E.: Dalo by sa rozprรกvaลฅ o odkaze mnohรฝch veฤพkรฝch architektov, ktorรฝch tu teraz nebudem vลกetkรฝch menovaลฅ. Na Slovensku je veฤพa stavieb, ktorรฉ mรกme radi.

Keฤ je architektรบra obrazom spoloฤnosti v ฤase, akรก je teda sรบฤasnรก slovenskรก spoloฤnosลฅ?

I. E.: Slovรกci si chcรบ uลพรญvaลฅ svoj โ€žamerickรฝ senโ€œ. Dominantnosลฅ konzumnรฉho spรดsobu ลพivota a nablรฝskanรฝch moลพnostรญ je charakteristickรก pre celรบ Eurรณpu. Moลพno sa aj celรก zรกpadnรก civilizรกcia uberรก tรฝmto smerom. Vedie to vลกak do veฤพkรฝch extrรฉmov. Dochรกdza k maximรกlnemu zahlteniu vizuรกlnej sfรฉry uลพรญvateฤพov v zmysle rรฝchlo, teraz, krรกsne, megalomansky a vo veฤพkom ลกtรฝle.

Chcete รญsลฅ svojou tvorbou proti tรฝmto tendenciรกm?

I. E.: Nie sme ลพiadni spasitelia, ktorรญ otoฤia spoloฤnosลฅ od konzumu k inรฝm hodnotรกm. Fakt je, ลพe k tomu mรดลพeme trochu prispieลฅ tรฝm, ako uvaลพujeme nad naลกimi domami. Rozmรฝลกฤพame, ako sa na ne budรบ ฤพudia pozeraลฅ o desaลฅ, dvadsaลฅ, tridsaลฅ rokov. Eลกte sme toho spravili veฤพmi mรกlo, aby sme si mohli dovoliลฅ takรฉ sebavedomรฉ vyhlรกsenia.

ฤŒo povaลพujete za nadฤasovรบ architektรบru?

I. E.: Pred niekoฤพkรฝmi tรฝลพdลˆami sme mali prednรกลกku na technickej univerzite v Liberci. Bola to pre nรกs vรฝznamnรก skรบsenosลฅ. Jednak sme mali moลพnosลฅ predstaviลฅ naลกe nรกzory na akademickej pรดde a zรกroveลˆ sme sa dostali do kontaktu s fenomenรกlnou stavbou vysielaฤa Jeลกtฤ›d od architekta Karla Hubรกฤka. Je to nieฤo, ฤo povaลพujeme za komplexnรฉ, vรฝnimoฤnรฉ a moลพno aลพ fenomenรกlne dielo.

ย 

Mali by sa sรบฤasnรญ architekti inลกpirovaลฅ odkazom takรฝchto nadฤasovรฝch diel?

I. E.: Snaลพรญme sa vytvoriลฅ vลพdy originรกl s uvedomenรญm si nadvรคznosti na vลกetko ostatnรฉ, ฤo sa uลพ urobilo. Akรกkoฤพvek formรกlna inลกpirรกcia vรฝrazovรฝmi prostriedkami architektรบry je prvoplรกnovรก a neautentickรก.

Tvorba kaลพdรฉho architekta je poznaฤenรก rozliฤnรฝmi vplyvmi a obsahuje istรฉ charakteristickรฉ ฤrty. Je kaลพdรก vaลกa stavba ฤistรฝ originรกl?

I. E.: Pokรบลกame sa nachรกdzaลฅ k problรฉmom autentickรฉ rieลกenia. Nemรกme slovnรญk obฤพรบbenรฝch vรฝrazovรฝch prostriedkov. Navyลกe pre nรกs nie je prijateฤพnรก cesta inลกpirรกcie konkrรฉtnymi stavbami. Je mnoho zaujรญmavรฝch disciplรญn, z ktorรฝch moลพno ฤerpaลฅ, ฤi uลพ je to hudba, literatรบra, alebo filmovรฉ umenie. V naลกom malom ateliรฉri diskutujeme, sledujeme sรบฤasnรบ slovenskรบ aj svetovรบ architektรบru. Ale rovnako intenzรญvne sa u nรกs diskutuje aj o inรฝch veciach, ktorรฉ zdanlivo s architektรบrou nesรบvisia, a sรบ rovnako inลกpiratรญvne.

M. J.: Inลกpirรกcia spoฤรญva skรดr v tom, ลพe si berieme prรญklad z postupov prรกce architekta.

Je analรฝza prรกce vaลกich kolegov pre vรกs inลกpirรกciou?

I. E.: Kaลพdรฝ ateliรฉr si vyvรญja svoje postupy. Snaลพรญme sa pochopiลฅ postupy, ktorรฉ aplikujรบ naลกi kolegovia. Inลกpirรกciou pre nรกs je vลกak skรดr postoj ฤพudรญ, ktorรฝch si vรกลพime, k jednotlivรฝm problรฉmom, potom aลพ postup a metodolรณgia.

Mรกte pocit, ลพe sa ako mladรฝ ateliรฉr eลกte stรกle nachรกdzate v stave kvasenia?

I. E.: Urฤite. ล kolu som skonฤil pred trinรกstimi rokmi. Veฤพkรบ ฤasลฅ tohto obdobia som sa vedome a moลพno intuitรญvne vyhรฝbal kreatรญvnej prรกci. Potreboval som odstup, oddychovรฝ ฤas. Pred troma rokmi sa ku mne ako ฤerstvรฝ absolvent pridal Martin. Vzniklo tak zaujรญmavรฉ spojenie, ktorรฉ je jedineฤnou platformou na dialรณg s inลกpiratรญvnym potenciรกlom.

Mรดลพe ฤerstvo promovanรฝ architekt odrazu zabudnรบลฅ, ฤo sa prรกve nauฤil, a robiลฅ nieฤo รบplne inรฉ?

I. E.: Myslรญm, ลพe je to obฤas potrebnรฉ. Ale to neznamenรก, ลพe ak ฤlovek negeneruje nejakรฉ koncepty, tak o nich nerozmรฝลกฤพa. Pre mลˆa bolo zaujรญmavรฉ vyskรบลกaลฅ si ลพivot vo veฤพkรฝch mestรกch. Aj za cenu toho, ลพe sa ลพivรญm inak ako profesiou, ktorรบ som vyลกtudoval. Nemรดลพem vลกak povedaลฅ, ลพe by som niekedy prestal rozmรฝลกฤพaลฅ nad architektรบrou. Len som prestal na chvรญฤพu kresliลฅ.

Mnoho architektonickรฝch ateliรฉrov tvorรญ pod hlaviฤkou jednรฉho mena. Vy vystupujete pod znaฤkou zerozero. ฤŒo to znamenรก?

M. J.: Pre tento nรกzov sme sa rozhodli prรกve pre jeho mnohoznaฤnosลฅ. Zodpovedรก mu mnoho vรฝkladov.

Ako ste sa naลกli?

M. J.: Spoznali sme sa eลกte predtรฝm, neลพ som priลกiel do ลกkoly. Poฤas ลกtรบdia som sa prรญleลพitostne motal okolo Irakliho prรกce. Keฤ som skonฤil vysokรบ ลกkolu, rozumeli sme si natoฤพko, ลพe som sa mohol pridaลฅ a vznikol spoloฤnรฝ ateliรฉr.

I. E.: Na zaฤiatku sme boli kamarรกti, aลพ neskรดr kolegovia. Spoznali sme sa cez รบplne inรฉ veci ako architektรบru, v obdobรญ, keฤ som sa vrรกtil z Berlรญna. Zlomovou udalosลฅou, ktorรก viedla k vzniku profesionรกlnej spoluprรกce, bola vรฝhra v sรบลฅaลพi sociรกlnych bytovรฝch domov CMYK v Preลกove.

Ako to vtedy bolo?

I. E.: Pรดsobil som ako externista v jednom architektonickom ateliรฉri. Na sรบลฅaลพi som zaฤal robiลฅ najprv sรกm. V urฤitej fรกze rozpracovanosti sa do toho zapojil Martin. Ide o projekt, ktorรฝ je roztiahnutรฝ v ฤase a rieลกiลฅ sa bude asi aลพ do roku 2007.

CMYK znamenal pre sรบฤasnรบ slovenskรบ architektรบru svieลพi tvorivรฝ impulz. ฤŒo znamenal pre vรกs?

I. E.: V prvom rade pre nรกs bolo veฤพkou skรบsenosลฅou prejsลฅ celรฝm procesom: od sรบลฅaลพe aลพ po realizรกciu. Na konci bola suma poznatkov na nezaplatenie.

M. J.: Pre mลˆa bol CMYK veฤพkou prรญleลพitosลฅou. Pustiลฅ sa po ลกkole do nieฤoho, ฤo sa aj bude realizovaลฅ. Stal som sa aktรญvnym svedkom zhmotลˆovania projektu v realizaฤnej fรกze. Sledoval som a uฤil som sa zo vลกetkรฝch sprievodnรฝch procesov.

Mรกte aj spรคtnรบ vรคzbu od jeho obyvateฤพov?

I. E.: Eลกte sme nenazbierali odvahu zaklopaลฅ niekomu na dvere a pozrieลฅ sa, ako si zariadil byt. ฤฝudia, ktorรญ v nich bรฝvajรบ, sa v prvom rade teลกia z toho, ลพe dostali byt. Sรบ to byty beลพnรฉho ลกtandardu. Pozerajรบc sa optikou ลกtรกtu, ide o sociรกlne byty. Rozhodne v nich nebรฝvajรบ ฤพudia voziaci sa v rรฝchlych a drahรฝch autรกch.

Mรดลพe limit finanฤnรฝch prostriedkov ovplyvniลฅ kvalitu nรกvrhu aj v dobrom zmysle slova?

I. E.: Mnoho stavieb prรกve z oblasti sociรกlneho bรฝvania, ktorรฉ som mal moลพnosลฅ vidieลฅ, boli sluลกnรฉ koncepty. Mnoho sociรกlnych bytoviek v Holandsku ฤi ฤŒechรกch naznaฤuje, ลพe aj sfรฉra, ktorรก nedisponuje nadbytkom finanฤnรฝch prostriedkov, obsahuje potenciรกl generovaลฅ novรฉ zaujรญmavรฉ koncepty. Bez okรกzalostรญ, bez zbytoฤnรฉho plytvania financiami a vรฝrazovรฝmi prostriedkami.

ฤŒo nasledovalo po tomto projekte?

I. E.: Zรบฤastnili sme sa na viacerรฝch sรบลฅaลพiach, pracovali na interiรฉroch. V sรบฤasnosti sme pred zaฤiatkom realizรกcie vily na Zรกhorรญ. Ide pre nรกs o zรกsadnรบ vec, ktorej sa venujeme uลพ veฤพmi dlho. Pracujeme aj na administratรญvnej budove v centre Preลกova a na chate, resp. vรญkendovom dome pri vodnej nรกdrลพi Domaลกa. Poloลพili sa zรกklady objektu administratรญvy pre recyklaฤnรฉ centrum druhotnรฝch surovรญn v Preลกove.

Zdรก sa mi to alebo sa na vรฝchode zaฤalo opรคลฅ stavaลฅ?

I. E.: Zdanie klame. Ide skรดr o malรฉ veci, v zlomkovรฝch objemoch ako v Bratislave. Vรฝchod je stรกle podkapitalizovanรฝ, investรญcie tu nie sรบ. Moลพno sa to zlepลกรญ.

Ako veฤพmi dรดleลพitรฉ sรบ pre vรกs sรบลฅaลพe?

I. E.: Myslรญm, ลพe je to veฤพmi dobrรฝ a ฤasom overenรฝ spรดsob, ako danรฝ problรฉm kvalitne vyrieลกiลฅ. Ak nรกm to ฤas dovoฤพuje, tak na nich robรญme veฤพmi radi. Roฤne absolvujeme sรญce asi dve sรบลฅaลพe. Dosiaฤพ sme vลกak zaznamenali 75 % รบspeลกnosลฅ, ak rรกtame ceny a nielen prvenstvรก.

Ako si delรญte prรกcu v ateliรฉri?

I. E.: ฤŒo sa tรฝka tvorby idey, vลกetko je o vzรกjomnom dialรณgu. A dรบfajme, ลพe to tak eลกte dlho bude. Fakt je, ลพe manaลพรฉrske รบlohy plnรญm vรคฤลกinou ja. Priznรกm sa, vรดbec ma to nebavรญ. Vลกetko je vลกak otรกzka vรฝvoja. O vลกetkom diskutujeme, aj kolegovia, s ktorรฝmi spolupracujeme, sa zapรกjajรบ do kreatรญvneho procesu. Pracujeme vo variantoch. Vรญtanรฝ je kaลพdรฝ novรฝ impulz, ktorรฝ je konลกtruktรญvny alebo dostatoฤne โ€žลกvihnutรฝโ€œ na to, aby bol hodnรฝ overenia.

M. J.: Vรฝsledok je syntรฉzou vลกetkรฝch vstupov a nรกvrhov. ฤŒo sa tรฝka administratรญvnej strรกnky, Irakli je autorizovanรฝ architekt, preto rieลกi viac vecรญ ako ja. Vyzerรก to vลกak, ลพe sa do manaลพรฉrskych povinnostรญ zaฤnem aktรญvnejลกie zapรกjaลฅ uลพ aj ja.

Ktorรก fรกza tvorby je pre vรกs najdรดleลพitejลกia?

M. J.: Podฤพa mลˆa je najzรกbavnejลกia รบvodnรก koncepฤnรก fรกza. Reagujeme na zรกkladnรฉ poลพiadavky klienta, sรบลฅaลพnรฝch podkladov. V tejto fรกze je najvรคฤลกia voฤพnosลฅ. Smerom ku konkrรฉtnosti a k zhmotลˆovaniu sa objavujรบ problรฉmy a zaฤรญna sa tvrdรก prรกca a racionรกlne zvaลพovanie.

I. E.: Najkrajลกia je pre architekta urฤite รบvodnรก fรกza. Nezanevrel by som vลกak ani na ostatnรฉ fรกzy. Zaujรญmavรฉ je, keฤ sa zaฤne ฤrtaลฅ obrys, zรกklady stavby, neustรกle komunikujeme s klientom a musรญme reagovaลฅ na podnety. Tรบto dobrodruลพnรบ fรกzu nazรฝvam โ€žkovbojkaโ€œ.

M. J.: Keby sme mali zostaviลฅ rebrรญฤek, tak na prvom mieste by bola koncepฤnรก fรกza, na druhom kovbojka okolo realizรกcie a na treลฅom vลกetky ostatnรฉ.

Pรกn Eristavi, vรกลก otec je Gruzรญnec. Vy ste sa narodili v Tbilisi, hlavnom meste Gruzรญnska. Nepociลฅujete vรฝchodnรฉ vplyvy pri vaลกej tvorbe?

I. E.: Tรกto strรกnka mojej osobnosti je stรกle vo โ€žvรฝskumeโ€œ. ฤŒรญm som starลกรญ, stรกle viac rozmรฝลกฤพam nad tรฝm, ako to vlastne je. Vyrastal som na Slovensku, ale takmer kaลพdรฉ prรกzdniny som chodil do Gruzรญnska. Preลกiel som veฤพa starรฝch ranokresลฅanskรฝch kostolov. Boli to pre mลˆa veฤพmi zaujรญmavรฉ, miestami aลพ mystickรฉ skรบsenosti. Ale neviem povedaลฅ, ลพe by sa to konkrรฉtne premietalo do mojej tvorby.

Ste mladรญ ฤพudia, ktorรญ dlho nevydrลพia na jednom mieste. ฤŒรญm si Preลกov zรญskal vaลกu dlhodobรบ nรกklonnosลฅ?

E. I.: Nevyluฤujem, ลพe sa jednรฉho dลˆa ukรกลพeme v Bratislave. V prvom rade sme vลกak zaviazanรฝ projektom CMYK. Kรฝm sa dokonฤรญ, musรญme byลฅ bezprostredne pri stavbe. Keby sa nรกm podarilo zรญskaลฅ veฤพkรบ zรกkazku, vieme na ลˆu flexibilne reagovaลฅ. Navyลกe Martin je z Preลกova. Ja som v Preลกove vyrรกstol. Mรกme tu rodiฤov a priateฤพov. Okrem toho je to prรญjemnรฉ univerzitnรฉ mesteฤko.

Katarรญna Dudรกkovรก
Foto: zerozero