Sรบ inรญ ako ich vrstovnรญci. Pri svojej tvorbe hฤพadajรบ autentickosลฅ a pravdivosลฅ. Inลกpirรกcia k nim prรบdi z inรฝch zdrojov, nie z luxusnรฝch knรญh o architektรบre. Ich spoloฤnou prvotinou, ktorรก im priniesla รบspech na slovenskej architektonickej scรฉne, boli sociรกlne byty CMYK. Irakli Eristavi a Martin Janฤok boli najskรดr kamarรกtmi. Dnes sรบ architektmi nula nula.
ฤo vลกetko vnรญmate pri skรบmanรญ architektรบry?
I. E.: V naลกom pohฤพade na architektรบru sa prelรญna mnoho aspektov. Racionรกlnych, intuitรญvnych, ako aj funkฤnรฝch i konceptuรกlnych. Snaลพรญme sa pozeraลฅ na architektรบru nielen vo fyzickom, ale aj v metafyzickom zmysle.
ฤo teda chรกpete pod dobrou architektรบrou?
M. J.: Dobrรก architektรบra by mala byลฅ pravdivรก.
Mohli by ste bliลพลกie opรญsaลฅ tรบto vlastnosลฅ architektรบry?
I. E.: Na pravdivosลฅ moลพno nazeraลฅ z viacerรฝch uhlov pohฤพadu. Pravdivosลฅ vo vzลฅahu k funkcii sa prejavuje v samotnej vรฝpovedi stavby: na akรฝ รบฤel sa postavila, akรก jednoduchรก je identifikรกcia procesov, ktorรฉ sa v nej odohrรกvajรบ. Pravdivosลฅ moลพno sledovaลฅ aj v prรญstupe pri vรฝbere konลกtrukciรญ a materiรกlov. V neposlednom rade ide aj o pravdivosลฅ pri disponovanรญ s financiami. Keฤ je objem peลazรญ limitovanรฝ, mal by sa dom prirodzene a pravdivo skromne prejavovaลฅ.
M. J.: Na Slovensku je stรกle ลพivรก tendencia za mรกlo peลazรญ veฤพa muziky. ฤฝudia sa snaลพia ฤo najvernejลกie imitovaลฅ exkluzรญvny produkt. Vรฝsledok vลกak potom bรฝva ฤasto aลพ grotesknรฝ.
Sรบ pre vรกs pravdivosลฅ a autenticita synonymami? Alebo cรญtite v nich akรฝsi farebnรฝ odtienok?
I. E.: Autenticitu si treba uvedomovaลฅ v kontexte. Slovensko je krajina s urฤitรฝmi kapacitami a s istรฝm ekonomickรฝm, intelektuรกlnym a sociรกlnym potenciรกlom. Pri pohฤพade na prevaลพujรบcu architektรบru mรกm pocit, ako by sa majoritnรก ฤasลฅ produkcie, okrem svetlรฝch vรฝnimiek, na nieฤo hrala.
Je teda architektรบra viac odrazom svojich tvorcov alebo uลพรญvateฤพov?
I. E.: Architektรบra vznikรก na objednรกvku. Tvorcovia reagujรบ na poลพiadavky trhu, ktorรฝ je odzrkadlenรญm spoloฤnosti. Architekt je intermediรกtor, cez ktorรฉho subjektรญvny a tvorivรฝ pohฤพad sa jednotlivรฉ vstupy premietajรบ do konkrรฉtneho vรฝsledku. V zรกujme toho, aby vzniklo kvalitnรฉ rieลกenie, mal by klient architekta akceptovaลฅ. Na druhej strane architekt musรญ s klientom viesลฅ dialรณg.
Mali by si klient a architekt na to, aby vzniklo autentickรฉ dielo, rozumieลฅ aj โฤพudskyโ?
I. E.: V zรกsade platรญ, ลพe architekt, ktorรฝ nefunguje na bรกze vlastnรฉho ega a velikรกลกskych pocitov, vลพdy chce byลฅ v zmysle kvality na strane klienta. Chce adekvรกtny vรฝsledok, ฤi uลพ z hฤพadiska ekonomickรฉho, alebo z hฤพadiska ohฤพaduplnosti k ลพivotnรฉmu prostrediu. Na druhej strane mal by byลฅ svojรญm spรดsobom unikรกtny.
Ako sa pozerรกte na koneฤnรฝ vรฝsledok spoluprรกce architekta a zรกkaznรญka?
I. E: Ja vnรญmam architektรบru aj ako produkt. A kaลพdรฝ produkt vypovedรก o svojich tvorcoch, o obdobรญ, v ktorom vznikol, a o prioritรกch, ktorรฉ mรก autor a spoloฤnosลฅ ako takรก. Kaลพdรฝ dom je odzrkadlenรญm intelektuรกlnej รบrovne spoloฤnosti.
Akรฉ prรญvlastky by si mohla podฤพa vรกs vyslรบลพiลฅ slovenskรก architektรบra?
I. E.: Aby niekto mohol na tรบto otรกzku odpovedaลฅ, musel by disponovaลฅ znaฤnou dรกvkou nadhฤพadu. Veฤพmi ลฅaลพko sa mรดลพeme odosobniลฅ a vyjadriลฅ k sรบฤasnej slovenskej produkcii aj preto, ลพe sme jej sรบฤasลฅou. Na Slovensku nejestvuje architektonickรฝ diskurz, konfrontรกcie nรกzorov na fรณrach, strรกnkach ฤasopisov alebo v rozhlasovรฝch ฤi televรญznych debatรกch. ลคaลพko mi je ukรกzaลฅ na nieฤo prstom a povedaลฅ: toto je dobrรก architektรบra.
M. J.: Je ลฅaลพkรฉ hodnotiลฅ najmรค aktuรกlnu architektรบru z naลกej pozรญcie. Treba sa vrรกtiลฅ aspoล o niekoฤพko rokov spรคลฅ. V odstupe lepลกie vidรญme, ฤo sa osvedฤilo a nadobudlo vรกลพnu hodnotu.
I. E.: Dalo by sa rozprรกvaลฅ o odkaze mnohรฝch veฤพkรฝch architektov, ktorรฝch tu teraz nebudem vลกetkรฝch menovaลฅ. Na Slovensku je veฤพa stavieb, ktorรฉ mรกme radi.
Keฤ je architektรบra obrazom spoloฤnosti v ฤase, akรก je teda sรบฤasnรก slovenskรก spoloฤnosลฅ?
I. E.: Slovรกci si chcรบ uลพรญvaลฅ svoj โamerickรฝ senโ. Dominantnosลฅ konzumnรฉho spรดsobu ลพivota a nablรฝskanรฝch moลพnostรญ je charakteristickรก pre celรบ Eurรณpu. Moลพno sa aj celรก zรกpadnรก civilizรกcia uberรก tรฝmto smerom. Vedie to vลกak do veฤพkรฝch extrรฉmov. Dochรกdza k maximรกlnemu zahlteniu vizuรกlnej sfรฉry uลพรญvateฤพov v zmysle rรฝchlo, teraz, krรกsne, megalomansky a vo veฤพkom ลกtรฝle.
Chcete รญsลฅ svojou tvorbou proti tรฝmto tendenciรกm?
I. E.: Nie sme ลพiadni spasitelia, ktorรญ otoฤia spoloฤnosลฅ od konzumu k inรฝm hodnotรกm. Fakt je, ลพe k tomu mรดลพeme trochu prispieลฅ tรฝm, ako uvaลพujeme nad naลกimi domami. Rozmรฝลกฤพame, ako sa na ne budรบ ฤพudia pozeraลฅ o desaลฅ, dvadsaลฅ, tridsaลฅ rokov. Eลกte sme toho spravili veฤพmi mรกlo, aby sme si mohli dovoliลฅ takรฉ sebavedomรฉ vyhlรกsenia.
ฤo povaลพujete za nadฤasovรบ architektรบru?
I. E.: Pred niekoฤพkรฝmi tรฝลพdลami sme mali prednรกลกku na technickej univerzite v Liberci. Bola to pre nรกs vรฝznamnรก skรบsenosลฅ. Jednak sme mali moลพnosลฅ predstaviลฅ naลกe nรกzory na akademickej pรดde a zรกroveล sme sa dostali do kontaktu s fenomenรกlnou stavbou vysielaฤa Jeลกtฤd od architekta Karla Hubรกฤka. Je to nieฤo, ฤo povaลพujeme za komplexnรฉ, vรฝnimoฤnรฉ a moลพno aลพ fenomenรกlne dielo.
ย
Mali by sa sรบฤasnรญ architekti inลกpirovaลฅ odkazom takรฝchto nadฤasovรฝch diel?
I. E.: Snaลพรญme sa vytvoriลฅ vลพdy originรกl s uvedomenรญm si nadvรคznosti na vลกetko ostatnรฉ, ฤo sa uลพ urobilo. Akรกkoฤพvek formรกlna inลกpirรกcia vรฝrazovรฝmi prostriedkami architektรบry je prvoplรกnovรก a neautentickรก.
Tvorba kaลพdรฉho architekta je poznaฤenรก rozliฤnรฝmi vplyvmi a obsahuje istรฉ charakteristickรฉ ฤrty. Je kaลพdรก vaลกa stavba ฤistรฝ originรกl?
I. E.: Pokรบลกame sa nachรกdzaลฅ k problรฉmom autentickรฉ rieลกenia. Nemรกme slovnรญk obฤพรบbenรฝch vรฝrazovรฝch prostriedkov. Navyลกe pre nรกs nie je prijateฤพnรก cesta inลกpirรกcie konkrรฉtnymi stavbami. Je mnoho zaujรญmavรฝch disciplรญn, z ktorรฝch moลพno ฤerpaลฅ, ฤi uลพ je to hudba, literatรบra, alebo filmovรฉ umenie. V naลกom malom ateliรฉri diskutujeme, sledujeme sรบฤasnรบ slovenskรบ aj svetovรบ architektรบru. Ale rovnako intenzรญvne sa u nรกs diskutuje aj o inรฝch veciach, ktorรฉ zdanlivo s architektรบrou nesรบvisia, a sรบ rovnako inลกpiratรญvne.
M. J.: Inลกpirรกcia spoฤรญva skรดr v tom, ลพe si berieme prรญklad z postupov prรกce architekta.
Je analรฝza prรกce vaลกich kolegov pre vรกs inลกpirรกciou?
I. E.: Kaลพdรฝ ateliรฉr si vyvรญja svoje postupy. Snaลพรญme sa pochopiลฅ postupy, ktorรฉ aplikujรบ naลกi kolegovia. Inลกpirรกciou pre nรกs je vลกak skรดr postoj ฤพudรญ, ktorรฝch si vรกลพime, k jednotlivรฝm problรฉmom, potom aลพ postup a metodolรณgia.
Mรกte pocit, ลพe sa ako mladรฝ ateliรฉr eลกte stรกle nachรกdzate v stave kvasenia?
I. E.: Urฤite. ล kolu som skonฤil pred trinรกstimi rokmi. Veฤพkรบ ฤasลฅ tohto obdobia som sa vedome a moลพno intuitรญvne vyhรฝbal kreatรญvnej prรกci. Potreboval som odstup, oddychovรฝ ฤas. Pred troma rokmi sa ku mne ako ฤerstvรฝ absolvent pridal Martin. Vzniklo tak zaujรญmavรฉ spojenie, ktorรฉ je jedineฤnou platformou na dialรณg s inลกpiratรญvnym potenciรกlom.
Mรดลพe ฤerstvo promovanรฝ architekt odrazu zabudnรบลฅ, ฤo sa prรกve nauฤil, a robiลฅ nieฤo รบplne inรฉ?
I. E.: Myslรญm, ลพe je to obฤas potrebnรฉ. Ale to neznamenรก, ลพe ak ฤlovek negeneruje nejakรฉ koncepty, tak o nich nerozmรฝลกฤพa. Pre mลa bolo zaujรญmavรฉ vyskรบลกaลฅ si ลพivot vo veฤพkรฝch mestรกch. Aj za cenu toho, ลพe sa ลพivรญm inak ako profesiou, ktorรบ som vyลกtudoval. Nemรดลพem vลกak povedaลฅ, ลพe by som niekedy prestal rozmรฝลกฤพaลฅ nad architektรบrou. Len som prestal na chvรญฤพu kresliลฅ.
Mnoho architektonickรฝch ateliรฉrov tvorรญ pod hlaviฤkou jednรฉho mena. Vy vystupujete pod znaฤkou zerozero. ฤo to znamenรก?
M. J.: Pre tento nรกzov sme sa rozhodli prรกve pre jeho mnohoznaฤnosลฅ. Zodpovedรก mu mnoho vรฝkladov.
Ako ste sa naลกli?
M. J.: Spoznali sme sa eลกte predtรฝm, neลพ som priลกiel do ลกkoly. Poฤas ลกtรบdia som sa prรญleลพitostne motal okolo Irakliho prรกce. Keฤ som skonฤil vysokรบ ลกkolu, rozumeli sme si natoฤพko, ลพe som sa mohol pridaลฅ a vznikol spoloฤnรฝ ateliรฉr.
I. E.: Na zaฤiatku sme boli kamarรกti, aลพ neskรดr kolegovia. Spoznali sme sa cez รบplne inรฉ veci ako architektรบru, v obdobรญ, keฤ som sa vrรกtil z Berlรญna. Zlomovou udalosลฅou, ktorรก viedla k vzniku profesionรกlnej spoluprรกce, bola vรฝhra v sรบลฅaลพi sociรกlnych bytovรฝch domov CMYK v Preลกove.
Ako to vtedy bolo?
I. E.: Pรดsobil som ako externista v jednom architektonickom ateliรฉri. Na sรบลฅaลพi som zaฤal robiลฅ najprv sรกm. V urฤitej fรกze rozpracovanosti sa do toho zapojil Martin. Ide o projekt, ktorรฝ je roztiahnutรฝ v ฤase a rieลกiลฅ sa bude asi aลพ do roku 2007.
CMYK znamenal pre sรบฤasnรบ slovenskรบ architektรบru svieลพi tvorivรฝ impulz. ฤo znamenal pre vรกs?
I. E.: V prvom rade pre nรกs bolo veฤพkou skรบsenosลฅou prejsลฅ celรฝm procesom: od sรบลฅaลพe aลพ po realizรกciu. Na konci bola suma poznatkov na nezaplatenie.
M. J.: Pre mลa bol CMYK veฤพkou prรญleลพitosลฅou. Pustiลฅ sa po ลกkole do nieฤoho, ฤo sa aj bude realizovaลฅ. Stal som sa aktรญvnym svedkom zhmotลovania projektu v realizaฤnej fรกze. Sledoval som a uฤil som sa zo vลกetkรฝch sprievodnรฝch procesov.
Mรกte aj spรคtnรบ vรคzbu od jeho obyvateฤพov?
I. E.: Eลกte sme nenazbierali odvahu zaklopaลฅ niekomu na dvere a pozrieลฅ sa, ako si zariadil byt. ฤฝudia, ktorรญ v nich bรฝvajรบ, sa v prvom rade teลกia z toho, ลพe dostali byt. Sรบ to byty beลพnรฉho ลกtandardu. Pozerajรบc sa optikou ลกtรกtu, ide o sociรกlne byty. Rozhodne v nich nebรฝvajรบ ฤพudia voziaci sa v rรฝchlych a drahรฝch autรกch.
Mรดลพe limit finanฤnรฝch prostriedkov ovplyvniลฅ kvalitu nรกvrhu aj v dobrom zmysle slova?
I. E.: Mnoho stavieb prรกve z oblasti sociรกlneho bรฝvania, ktorรฉ som mal moลพnosลฅ vidieลฅ, boli sluลกnรฉ koncepty. Mnoho sociรกlnych bytoviek v Holandsku ฤi ฤechรกch naznaฤuje, ลพe aj sfรฉra, ktorรก nedisponuje nadbytkom finanฤnรฝch prostriedkov, obsahuje potenciรกl generovaลฅ novรฉ zaujรญmavรฉ koncepty. Bez okรกzalostรญ, bez zbytoฤnรฉho plytvania financiami a vรฝrazovรฝmi prostriedkami.
ฤo nasledovalo po tomto projekte?
I. E.: Zรบฤastnili sme sa na viacerรฝch sรบลฅaลพiach, pracovali na interiรฉroch. V sรบฤasnosti sme pred zaฤiatkom realizรกcie vily na Zรกhorรญ. Ide pre nรกs o zรกsadnรบ vec, ktorej sa venujeme uลพ veฤพmi dlho. Pracujeme aj na administratรญvnej budove v centre Preลกova a na chate, resp. vรญkendovom dome pri vodnej nรกdrลพi Domaลกa. Poloลพili sa zรกklady objektu administratรญvy pre recyklaฤnรฉ centrum druhotnรฝch surovรญn v Preลกove.
Zdรก sa mi to alebo sa na vรฝchode zaฤalo opรคลฅ stavaลฅ?
I. E.: Zdanie klame. Ide skรดr o malรฉ veci, v zlomkovรฝch objemoch ako v Bratislave. Vรฝchod je stรกle podkapitalizovanรฝ, investรญcie tu nie sรบ. Moลพno sa to zlepลกรญ.
Ako veฤพmi dรดleลพitรฉ sรบ pre vรกs sรบลฅaลพe?
I. E.: Myslรญm, ลพe je to veฤพmi dobrรฝ a ฤasom overenรฝ spรดsob, ako danรฝ problรฉm kvalitne vyrieลกiลฅ. Ak nรกm to ฤas dovoฤพuje, tak na nich robรญme veฤพmi radi. Roฤne absolvujeme sรญce asi dve sรบลฅaลพe. Dosiaฤพ sme vลกak zaznamenali 75 % รบspeลกnosลฅ, ak rรกtame ceny a nielen prvenstvรก.
Ako si delรญte prรกcu v ateliรฉri?
I. E.: ฤo sa tรฝka tvorby idey, vลกetko je o vzรกjomnom dialรณgu. A dรบfajme, ลพe to tak eลกte dlho bude. Fakt je, ลพe manaลพรฉrske รบlohy plnรญm vรคฤลกinou ja. Priznรกm sa, vรดbec ma to nebavรญ. Vลกetko je vลกak otรกzka vรฝvoja. O vลกetkom diskutujeme, aj kolegovia, s ktorรฝmi spolupracujeme, sa zapรกjajรบ do kreatรญvneho procesu. Pracujeme vo variantoch. Vรญtanรฝ je kaลพdรฝ novรฝ impulz, ktorรฝ je konลกtruktรญvny alebo dostatoฤne โลกvihnutรฝโ na to, aby bol hodnรฝ overenia.
M. J.: Vรฝsledok je syntรฉzou vลกetkรฝch vstupov a nรกvrhov. ฤo sa tรฝka administratรญvnej strรกnky, Irakli je autorizovanรฝ architekt, preto rieลกi viac vecรญ ako ja. Vyzerรก to vลกak, ลพe sa do manaลพรฉrskych povinnostรญ zaฤnem aktรญvnejลกie zapรกjaลฅ uลพ aj ja.
Ktorรก fรกza tvorby je pre vรกs najdรดleลพitejลกia?
M. J.: Podฤพa mลa je najzรกbavnejลกia รบvodnรก koncepฤnรก fรกza. Reagujeme na zรกkladnรฉ poลพiadavky klienta, sรบลฅaลพnรฝch podkladov. V tejto fรกze je najvรคฤลกia voฤพnosลฅ. Smerom ku konkrรฉtnosti a k zhmotลovaniu sa objavujรบ problรฉmy a zaฤรญna sa tvrdรก prรกca a racionรกlne zvaลพovanie.
I. E.: Najkrajลกia je pre architekta urฤite รบvodnรก fรกza. Nezanevrel by som vลกak ani na ostatnรฉ fรกzy. Zaujรญmavรฉ je, keฤ sa zaฤne ฤrtaลฅ obrys, zรกklady stavby, neustรกle komunikujeme s klientom a musรญme reagovaลฅ na podnety. Tรบto dobrodruลพnรบ fรกzu nazรฝvam โkovbojkaโ.
M. J.: Keby sme mali zostaviลฅ rebrรญฤek, tak na prvom mieste by bola koncepฤnรก fรกza, na druhom kovbojka okolo realizรกcie a na treลฅom vลกetky ostatnรฉ.
Pรกn Eristavi, vรกลก otec je Gruzรญnec. Vy ste sa narodili v Tbilisi, hlavnom meste Gruzรญnska. Nepociลฅujete vรฝchodnรฉ vplyvy pri vaลกej tvorbe?
I. E.: Tรกto strรกnka mojej osobnosti je stรกle vo โvรฝskumeโ. ฤรญm som starลกรญ, stรกle viac rozmรฝลกฤพam nad tรฝm, ako to vlastne je. Vyrastal som na Slovensku, ale takmer kaลพdรฉ prรกzdniny som chodil do Gruzรญnska. Preลกiel som veฤพa starรฝch ranokresลฅanskรฝch kostolov. Boli to pre mลa veฤพmi zaujรญmavรฉ, miestami aลพ mystickรฉ skรบsenosti. Ale neviem povedaลฅ, ลพe by sa to konkrรฉtne premietalo do mojej tvorby.
Ste mladรญ ฤพudia, ktorรญ dlho nevydrลพia na jednom mieste. ฤรญm si Preลกov zรญskal vaลกu dlhodobรบ nรกklonnosลฅ?
E. I.: Nevyluฤujem, ลพe sa jednรฉho dลa ukรกลพeme v Bratislave. V prvom rade sme vลกak zaviazanรฝ projektom CMYK. Kรฝm sa dokonฤรญ, musรญme byลฅ bezprostredne pri stavbe. Keby sa nรกm podarilo zรญskaลฅ veฤพkรบ zรกkazku, vieme na ลu flexibilne reagovaลฅ. Navyลกe Martin je z Preลกova. Ja som v Preลกove vyrรกstol. Mรกme tu rodiฤov a priateฤพov. Okrem toho je to prรญjemnรฉ univerzitnรฉ mesteฤko.
Katarรญna Dudรกkovรก
Foto: zerozero