Most D1

Zhorลกovanie stavu slovenskรฝch mostov sa zrรฝchฤพuje, ich รบdrลพba je podfinancovanรก

Poลกkodenรฝ most v Banskej Bystrici, ktorรฝ museli pre zhorลกenie technickรฉho stavu v uplynulรฝch dลˆoch zbรบraลฅ, nemusรญ byลฅ ojedinelรฝ. Pokiaฤพ ลกtรกt nezabezpeฤรญ potrebnรฉ zmeny, podobnรฝch kolapsov mรดลพe pribรบdaลฅ.

Upozornil na to Zvรคz stavebnรฝch podnikateฤพov Slovenska (ZSPS) s tรฝm, ลพe na svedomรญ to mรก nedostatoฤnรก pozornosลฅ venovanรก รบdrลพbe dopravnej infraลกtruktรบry zo strany ลกtรกtu, nevyuลพรญvanie potenciรกlu stavebnรฉho sektora ฤi odchod kapacรญt z oblasti stavebnรญctva do zahraniฤia.

โ€žMiera podfinancovania รบdrลพby sa v poslednรฝch rokoch eลกte zvรฝลกila a slovenskรฉ mosty jednoznaฤne patria medzi najviac ohrozenรฉ dopravnรฉ objekty z pohฤพadu nesystรฉmovej รบdrลพby,โ€œ uviedol prezident ZSPS Pavol Kovรกฤik s tรฝm, ลพe problรฉm nedostatoฤnej รบdrลพby dopravnej infraลกtruktรบry je na Slovensku dlhodobo znรกmy, avลกak znaฤne podceลˆovanรฝ.

Zvรคz pripomenul, ลพe sprรกvu cestnej infraลกtruktรบry vykonรกvajรบ prรญspevkovรฉ organizรกcie zriadenรฉ ลกtรกtom alebo krajmi ฤi mestami, ktorรฉ sรบ odkรกzanรฉ na rozpoฤet svojho zriaฤovateฤพa, a teda politickรฉ rozhodnutia. Vรฝnimkou je podฤพa ZSPS iba Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ (NDS) s vlastnรฝmi prรญjmami.

โ€žV ฤรญm horลกom stave sa mosty nachรกdzajรบ, tรฝm vรคฤลกie sรบ nรกklady na jeho opravy, priฤom zbรบranie mosta a postavenie novรฉho len pre dlhodobo zanedbanรบ รบdrลพbu je absolรบtne najdrahลกรญm rieลกenรญm, ktorรฉ na konci dลˆa vลพdy zaplatia vลกetci daลˆovรญ poplatnรญci,โ€œ doplnil Kovรกฤik.

Mosty v havarijnom stave je nevyhnutnรฉ opraviลฅ

Stavebnรญci upozornili, ลพe Ministerstvo dopravy SR pripravuje projekt oprรกv mostov na cestรกch prvej triedy, no kรฝm sa s nimi zaฤne, je podฤพa ZSPS nevyhnutnรฉ niektorรฉ mosty v havarijnom stave opraviลฅ. Podฤพa Kovรกฤika, navyลกe, plรกnovanรฝ projekt nevyrieลกi vลกetky problรฉmy s technickรฝm stavom mostov.

โ€žMostov bez identifikovanรฉho sprรกvcu, cyklickej รบdrลพby ฤi priebeลพnรฝch prevรกdzkovรฝch oprรกv sa pripravovanรฝ projekt nebude tรฝkaลฅ. Veฤพkรฝ priestor pre zefektรญvnenie vytvรกra digitalizรกcia a novรฉ diagnostickรฉ a simulaฤnรฉ metรณdy, ako aj technolรณgie oprรกv, predovลกetkรฝm v poฤiatoฤnรฝch ลกtรกdiรกch porรบch,โ€œ uviedol Kovรกฤik.

Pripomenul, ลพe v poslednรฝch rokoch sa zhorลกovanie stavu mostov na Slovensku zrรฝchฤพuje. Zรกroveลˆ klesajรบ vรฝkony v stavebnรญctve, ฤo v kombinรกcii s nevyuลพitรฝmi kapacitami v dopravnom stavebnรญctve spรดsobuje odchod projektantov ฤi stavbรกrov za prรกcou do zahraniฤia. Na Slovensku tieลพ rastie investiฤnรฝ dlh, ktorรฝ podฤพa Kovรกฤika v dopravnej infraลกtruktรบre uลพ presiahol 15 miliรกrd eur.

โ€žSlovensko ako priemyselnรก a tranzitnรก krajina nevyhnutne potrebuje funkฤnรบ a modernรบ cestnรบ aj ลพelezniฤnรบ infraลกtruktรบru, v opaฤnom prรญpade budeme aj naฤalej ฤoraz viac ohrozovaลฅ konkurencieschopnosลฅ naลกej krajiny,โ€œ uzavrel Kovรกฤik.