ARCHFuture – tvorba architektov budúcnosti
V rámci festivalu súčasnej architektúry ARCHDAYS 2010 sa pod názvom ARCHFuture 2010 zrealizovala aj výstava prác študentov Fakulty architektúry STU v Bratislave. Výstava s názvom Študenti Fakulty architektúry STU o Bratislave bola výberom semestrálnych ateliérových projektov študentov 3. – 6. ročníka so zameraním na objekty občianskej vybavenosti a bývania v konkrétnych lokalitách Bratislavy, ako ich vízie o budúcnosti a možnostiach využitia týchto území s „mladícko neskromnými“ ambíciami stať sa inšpiráciou, možno ideovým základom pre ich ďalší rozvoj.
Odborná prípravaPedagogická činnosť Fakulty architektúry STU spočíva v zabezpečení širokej odbornej prípravy študentov so zameraním na samostatnú tvorivú umeleckú, projektovú a dizajnérsku, prípadne aj vedeckovýskumnú činnosť v oblasti architektúry, urbanizmu, územného plánovania a dizajnu. Pripravuje odborníkov pre oblasť navrhovania bytových, občianskych, priemyselných a poľnohospodárskych budov, objektov a ich súborov, pre prestavbu miest, obnovu a ochranu pamiatok, pre navrhovanie interiérov, výstav, sféru dizajnu, pre plánovanie a projekčnú činnosť v oblasti tvorby krajiny a veľkých územných celkov, výstavbu a prestavbu sídiel a ich častí.
Študenti sa môžu postupujúc do vyšších ročníkov štúdia podľa svojho záujmu hlbšie profilovať v niektorej z oblastí architektonickej, interiérovej, urbanistickej či krajinárskej tvorby. Snahou pedagógov na zameraniach je ponúknuť prehľad o najaktuálnejších tendenciách v architektúre s jej špecifikami, s dôrazom na súčasné trendy a tendencie vývoja, nové aspekty tvorby (druhové, dispozičné, tvarové, materiálové, technické, technologické atď.). Cieľom je posilniť schopnosť ich kreatívneho navrhovania, podporiť snahy o inovatívne prístupy k riešeniu zvolenej témy zadania ateliérového projektu.
Najprv systém, potom vizionárstvo
Pri tvorbe nového návrhu z oblasti problematiky celej škály objektov občianskej vybavenosti ako aj súčasného bývania študenti postupne prechádzajú niekoľkými fázami prípravy – od zhromažďovania a analyzovania informácií o riešenej úlohe, teda prípravu podkladov pre správne rozhodovanie sa pri výbere alternatívnych možností jej riešenia, cez štúdium z oblasti danej typológie, získavanie informácií, prehľad a analýzu už realizovaných objektov daného charakteru u nás a v zahraničí, po definovanie aktuálnych problémov súvisiacich so zmenou životného štýlu, novou štruktúrou spoločnosti a globalizačnými trendmi. Následne sa cez urbanistickú analýzu zadaného územia (prípadne nový návrh), zhodnotenie dopravných vzťahov, dostupností, analýzu prostredia (zeleň, prevládajúce vetry, oslnenie…) existujúcej technickej infraštruktúry (siete atd.) a v neposlednom rade zhodnotenia v historických kontextoch, dostáva študent k libretu vlastného riešenia.
Od študenta sa očakávajú nápadité, kompozične a architektonicky dobre zvládnuté návrhy s efektívnym a logickým funkčno-prevádzkovým riešením. Podľa povahy zadania a ťažiskového zamerania sa môžu podporovať inovatívne prístupy chápané ako architektonický, funkčno-prevádzkový, konštrukčný a materiálový experiment, keď výsledkom takejto tvorby môže byť futuristická architektúra, vízia architektúry (alebo vizionárska architektúra?) budúcnosti. Veľký dôraz sa kladie na návrhy s dôrazom na uplatnenie ekologického kontextu, šetrenie energiou, využitie energie Slnka a prostredia, ako aj uplatnenie ďalších zásad architektúry ohľaduplnej k prostrediu – princípom „zelenej“ architektúry a urbanizmu (príklady udržateľných sídiel, ecocity/ecovillage, solárne mestá) a alternatívnym technológiám. Cieľom je pripraviť študentov na architektonické riešenia v súlade so zásadami udržateľného rozvoja. Je však priam nevyhnutnosťou zaujímať sa o nové trendy, sledovať ponuku nových materiálov a technológií, so znalosťou ich vhodnej aplikácie a dnes už vždy s imperatívom na udržanie kvality životného prostredia.
Snahou každého architekta je dosiahnuť svojím návrhom čo najzaujímavejší vonkajší dizajn, neopakovateľný vzhľad. Budúca generácia architektov má z tohto aspektu vytvorené primerané predpoklady na úspešný štart.
Ing. arch. Eva Oravcová, PhD.
Autorka je kurátorka výstavy Študenti Fakulty architektúry STU o Bratislave, je pedagogička na ÚA OOB, Fakulty architektúry STU.
Článok bol uverejnený v časopise ASB.