Brazรญlsky architekt Marcio Kogan
Jednoduchรฉ betรณnovรฉ bloky, otvorenรฉ priestory, ฤasto iba pomyselnรก hranica medzi interiรฉrom aย exteriรฉrom. Domy od Marcia Kogana sรบ poklonou modernizmu, okorenenรฉ ลกtipkou brazรญlskej rebรฉlie.
Brazรญlsky architekt Marcio Kogan priลกiel so svojimi spolupracovnรญฤkami Marianou Simas aย Dianou Radomysler na Slovensko na pozvanie Tatiany Kollรกrovej aย ล tefana Polakoviฤa do aprรญlovej Clubovky. Jeho architektonickรฉ ลกtรบdio MK27 mรก zรกkladลu vย Sao Paule, ale vย ostatnรฝch rokoch pracuje na projektoch po celom svete. Na clubovkovรฝ veฤer si pripravil fascinujรบcu prehliadku rรดznych projektov aย nezaprel vย sebe ani svoje druhรฉ filmรกrske ja. Napokon, hoci je vraj nรกroฤnรฝ ลกรฉf, poฤas rozhovoru sย Marciom som sa utvrdila vย tom, ลพe za zovลajลกkom skรบsenรฉho architekta sa naozaj skrรฝva malรฝ chlapec zย Bergmanovho filmu. Prezrรกdzal to jeho nezbednรฝ pohฤพad.Napriek tomu, ลพe ste ลกtudovali architektรบru, tvorivรบ kariรฉru ste zaฤali vo filme ako reลพisรฉr. To je trochu nezvyฤajnรฝ ลกtart.
Marcio Kogan: Bol som veฤพmi ovplyvnenรฝ filmom. Chodil som do ลกkoly vย Sao Paule aย raz, keฤ som mal pรคtnรกsลฅ ฤi ลกestnรกsลฅ rokov, som iลกiel poza ลกkolu. Zaฤalo prลกaลฅ, tak som sa beลพal schovaลฅ. Vbehol som do kina, kde prรกve dรกvali film Ticho od Ingmara Bergmana. Vย tej chvรญli som mal nieฤo ako zjavenie. Mรดj ลพivot bol vtedy tieลพ akรฝsi ฤiernobiely. Umrel mi otec aย ja som sa cรญtil veฤพmi osamotenรฝ. Chlapec zย toho filmu mi vlastne pomohol preลพiลฅ. Aย nielen to, zaฤal som milovaลฅ filmy. ล tudoval som architektรบru, ale natoฤil som trinรกsลฅ krรกtkych filmov. Vย roku 1988 som zaloลพil architektonickรบ kancelรกriu. Sย jednรฝm priateฤพom som reลพรญroval aj dlhometrรกลพny film, ktorรฝ sa volรก Oheล aย vรกลกeล. Potom som sa rozhodol byลฅ len architektom. Dรดvod bol ten, ลพe filmovรฝ priemysel vย Brazรญlii bol eลกte len vย zaฤiatkoch aย nedalo sa veฤพmi hovoriลฅ oย profesionalite. Klienti mojej architektonickej kancelรกrie sa medzitรฝm roztratili aย musel som zaฤรญnaลฅ od nuly.
ฤo vรกs fascinuje viac, svet filmu alebo svet architektรบry? Vidรญte medzi nimi aj paralely?
Marcio Kogan: Myslรญm, ลพe paralely tam sรบ. Tieto dva svety sรบ vย podstate rovnakรฉ. Vลพdy pracujem sย chvรญฤพkovou emรณciou, svetlom, scenรกrom. Proporcie aย konลกtrukciu prirovnรกvam kย ลกirokouhlรฉmu plรกtnu. Aj prรกca so svetlom, umelรฝm ฤi prirodzenรฝm, je podobnรก. Je tam veฤพa spoloฤnรฝch postupov.
Hovorรญte oย ลกirokouhlรฝch plรกtnach. Myslรญm, ลพe prรกve tie sรบ poznรกvacรญm znakom vaลกej tvorby.
Marcio Kogan: Povaลพujem za veฤพmi dรดleลพitรฉ pracovaลฅ sย vรฝhฤพadom, uchopiลฅ ho, zarรกmovaลฅ.
Aย vย kaลพdom vaลกom objekte trochu cรญtiลฅ aj kus barcelonskรฉho pavilรณnu od Miesa van der Rohe.
Marcio Kogan: Mรกte pravdu. Barcelonskรฝ pavilรณn je istรฝm spรดsobom ลกirokouhlรฉ plรกtno. Je veฤพmi nรญzky, rozloลพitรฝ, ลกirokรฝ. Vnรญmam to tak isto. Pritom je zvlรกลกtne, ลพe vย roku 1928 eลกte ลกirokouhlรฉ plรกtno ani neuzrelo svetlo sveta.
ฤo vรกs pri navrhovanรญ domov najviac inลกpiruje?
Marcio Kogan: Koncom tridsiatych rokov minulรฉho storoฤia mal Le Corbusierov pohฤพad na svet veฤพkรฝ vplyv na mladรบ generรกciu brazรญlskych architektov. Le Corbusierove uฤenie pretransformovali do brazรญlskeho modernizmu. Bol veฤพmi silnรฝ aย neลกlo iba oย Oscara Niemeyera, ale oย mnoho ฤalลกรญch, ktorรญ produkovali veฤพmi dobrรบ architektรบru. Vย ลกesลฅdesiatych rokoch sa vybudovalo novรฉ hlavnรฉ mesto Brazรญlia. Bol to veฤพmi silnรฝ moment pre brazรญlsky modernizmus.
–>–>
Aj sรบฤasnรญ architekti sรบ teda ovplyvnenรญ modernizmom?
Marcio Kogan: รno, vplyv stรกle cรญtiลฅ, ide vลกak oย sรบฤasnejลกรญ pohฤพad. Nasledujeme naลกich otcov, ale pouลพรญvame modernรฉ technolรณgie aย sme ovplyvnenรญ celรฝm svetom.
Mariana Simas: Ide najmรค oย to, ลพe pracujeme sย potrebami sรบฤasnรฝch ฤพudรญ, ale sย reลกpektom kย nรกลกmu dediฤstvu.
Vaลกa kancelรกria pracuje po celom svete, od Brazรญlie cez ฤรญnu aลพ po Kanadu. Nech je prostredie akรฉkoฤพvek, jednoduchรฉ lรญnie vaลกich stavieb sรบ vย kontraste sย okolรญm, ale zรกroveล vย nich cรญtiลฅ akรบsi vyrovnanosลฅ, harmรณniu. Ako je to moลพnรฉ?
Marcio Kogan: Nuลพ, hlavnรฉ tajomstvo je vย tom, ลพe viete, ako to treba urobiลฅ (smiech). Ostatnรฝch pรคลฅ alebo ลกesลฅ rokov pracujeme aj mimo Brazรญlie. Snaลพรญme sa porozumieลฅ mechanizmu prรกce na inรฝch miestach. Dobrรฝm prรญkladom je dom vย Kanade. Prostredie je รบplne odliลกnรฉ. Uลพ len samotnรก nรกvลกteva parcely bola pre nรกs veฤพmi dobrodruลพnรก. Klient sa neprestajne zabรกval na tom, ako sa my, ฤพudia zย trรณpov, ลกtverรกme na zasneลพenรฝ kopec.
Mariana Simas: Na finรกlny vรฝsledok, ฤiลพe ako bude naลกa architektรบra nakoniec vyzeraลฅ aย ฤo vytvorรญme, mรก veฤพkรฝ vplyv samotnรฝ klient. Veฤพmi pozorne naฤรบvame, ฤo klient ลพiada. Napokon, nielen klienti majรบ na naลกu tvorbu vรฝznamnรฝ vplyv. Sรบ to aj odliลกnรฉ kultรบry, scenรฉrie. Vลพdy sa snaลพรญme pracovaลฅ sย miestnymi architektmi, ktorรญ prinรกลกajรบ do projektu kus miestnej kultรบry.
Nebojรญte sa pouลพiลฅ vรฝraznรฉ farby, netradiฤnรฉ materiรกly ako corten, ฤi dokonca prepravnรฉ kontajnery, ale vลกetko veฤพmi disciplinovanรฝm spรดsobom.
Marcio Kogan: Milujeme materiรกly. Spoฤiatku sme navrhovali ฤisto biele domy. Potom priลกiel jeden klient aย povedal: โNechcem biely dom, chcem dom zย prรญjemnรฝch teplรฝch materiรกlov.โ Stalo sa to pred pรคtnรกstimi rokmi aย รบplne to zmenilo smerovanie naลกej kancelรกrie. Zaฤali sme naprรญklad pouลพรญvaลฅ miestny kameล, ktorรฝ naลกe biele stavby trochu โzaลกpinilโ. Pรกฤilo sa nรกm takรฉto mixovanie materiรกlov.
Mariana Simas: Aj tu nรกjdeme trochu spoloฤnรฉho sย filmom, sย kinom. Aby sme poteลกili aj inรฉ zmysly, naลกe materiรกly sรบ vลพdy prรญjemnรฉ na dotyk. Doprajeme klientom rรดznorodรฉ zรกลพitky.
Marcio Kogan: Vย koneฤnom dรดsledku hovorรญme oย dome, vย ktorom sa mรก daลฅ bรฝvaลฅ, kde si ฤlovek vychutnรก รบtulnรฉ prostredie. Mieลกame modernรฉ veci sย prรญrodnรฝmi materiรกlmi tak, aby to fungovalo.
Stรกle vลกak ostรกvate pri rovnรฝch harmonickรฝch lรญniรกch. Nikdy ste neboli vย pokuลกenรญ pouลพiลฅ ornament alebo aspoล oblรฉ tvary?
Marcio Kogan: Vย dvoch ฤi troch projektoch sme pouลพili krivky, ale urฤite nie ornamenty (smiech).
Vaลกe domy, ฤi uลพ sย drevom, alebo kameลom, vyzerajรบ veฤพmi disciplinovane.
Marcio Kogan: My sami sme veฤพmi disciplinovanรญ.
Ako si vyberรกte klientov? Alebo si klienti vyberajรบ vรกs?
Marcio Kogan: Klienti si vyberajรบ nรกs. Vidia naลกu prรกcu naprรญklad vย ฤasopisoch aย ฤalลกie kontakty sรบ na bรกze vzรกjomnej empatie. Vย zaฤiatkoch bolo ลฅaลพkรฉ nauฤiลฅ sa robiลฅ sprรกvne rozhodnutia aย nepracovaลฅ na nevhodnรฝch projektoch. Pracovali sme pod veฤพkรฝm tlakom aย neradi na to spomรญname. Dnes, keฤ kย nรกm prรญde klient, vรคฤลกinou uลพ vieme odhadnรบลฅ, ฤo mรดลพeme oฤakรกvaลฅ. Stane sa, ลพe klient chce takรฝ dom, akรฝ sme postavili uลพ dรกvnejลกie. Radลกej vลกak skรบลกame vลพdy nieฤo novรฉ. To, ฤo sme kedysi vytvorili pre jednรฉho klienta, nemusรญ dnes vyhovovaลฅ inรฉmu.
Mariana Simas: Hovorili sme oย disciplรญne. Veฤพmi precรญzne rieลกime vลกetky detaily, pouลพitie materiรกlov, svetla. Vย kaลพdom projekte je vลกak aj kรบsok rebรฉlie. Niekedy pouลพijeme vonkajลกรญ materiรกl vย interiรฉri, krivku alebo zvlรกลกtnu farbu, ฤi dokonca kontajnery.
Marcio Kogan: Sme kritickรญ perfekcionisti. Veฤพa vรฝkresov vย naลกej kancelรกrii konฤรญ vย mierke 1 : 1.
Mariana Simas: Marcio je vย kaลพdom projekte zainteresovanรฝ od รบplnรฉho zaฤiatku aลพ do finรกle. Niekedy vie byลฅ ako ลกรฉf veฤพmi poลพadovaฤnรฝ.
Zdรก sa, ลพe ste prรญsny ลกรฉf. Ako vyzerรก prรกca na projekte vo vaลกom ลกtรบdiu?
Marcio Kogan: Moji kolegovia sรบ vลพdy spoluautori projektu, na ktorom sa podieฤพajรบ. Snaลพรญme sa rozdeliลฅ zodpovednosลฅ. Niekedy hฤพadรกme inลกpirรกciu aj formou takej malej internej sรบลฅaลพe. Tรญm rozdelรญme do malรฝch skupรญn po ลกtyroch-piatich, celรฝ deล pracujeme na nรกvrhoch aย kย veฤeru prediskutujeme jednotlivรฉ rieลกenia.
Ako sa dnes darรญ architektom vย Brazรญlii?
Mariana Simas: Nesieme bremeno zodpovednosti za brazรญlsky modernizmus. Veฤพmi sa oล opierame. Naลกa prรกca je oย to ลฅaลพลกia, keฤ si uvedomรญme, ลพe sme pokraฤovateฤพmi myลกlienok naลกich majstrov modernizmu.
Marcio Kogan: Pred dvadsiatimi rokmi bola vย Brazรญlii veฤพkรก krรญza. Aย prรกca architekta je vรคฤลกinou jedna zย prvรฝch, ktorรบ krรญza zasiahne. Niektorรญ vtedy stratili รบplne vลกetko. Ostatnรฝch dvanรกsลฅ rokov je vลกak pre nรกs priaznivรฝch, situรกcia sa stabilizovala aย dobre sa nรกm pracuje.
Pojem architektonickรฉ dediฤstvo vย Brazรญlii znamenรก modernizmus. Je to pre vรกs ฤพahลกie vย porovnanรญ sย kolegami vย Eurรณpe, kde pri dediฤstve mรกme na mysli stavby starรฉ stovky rokov?
Marcio Kogan: Lina Bo Bardi, architektka taliansko-brazรญlskeho pรดvodu, hovorรญ, ลพe je ฤพahลกie pracovaลฅ vย Brazรญlii, kde je inรฉ historickรฉ pozadie. Brazรญlia je novรก krajina, preto vย nej rezonuje najmรค modernizmus. Keฤ som si pripravoval prednรกลกku na bratislavskรบ Clubovku, naลกiel som aj fotku Sao Paula spred sto rokov. Neverili by ste, ale nebolo tam niฤ postavenรฉ. Dnes ลพije vย Sao Paule 20 miliรณnov ฤพudรญ vย miliรณnoch budov, aย to vลกetko len za sto rokov. Horลกia strรกnka veci je tรก, ลพe tu mรกme neuveriteฤพnรฝ mix ลกtรฝlov, od neoklasicizmu cez stredomorskรฝ aลพ po francรบzsky.
ฤo si oย tom myslรญte ako architekt?
Marcio Kogan: รprimne povedanรฉ, ลพijeme vย ลกkaredom meste. Mรก vลกak neuveriteฤพnรบ energiu. ลฝijรบ tu miliรณny ฤพudรญ, ktorรญ sa denne presรบvajรบ, produkujรบ novรฉ veci. Toto vย Eurรณpe nezaลพijete. Vย zmysle architektรบry je vรฝsledok tragickรฝ. Je to vลกak ลพivรฝ organizmus, ktorรฝ sa neustรกle vyvรญja rรดznymi smermi.
Keฤ sa obzriete spรคลฅ aย porovnรกte svoje ranรฉ projekty sย dneลกnรฝmi, ฤo vidรญte?
Marcio Kogan: Ako perfekcionista nikdy nie som spokojnรฝ. Vลพdy, keฤ vstupujem do novรฉho projektu, sรบstredรญm sa na to, ako ฤo najlepลกie vyrieลกiลฅ vลกetky problรฉmy aย ako nabudรบce urobiลฅ veci eลกte lepลกie. Na jednej strane je naลกa prรกca ฤoraz dokonalejลกia, na druhej strane tento proces prinรกลกa so sebou veฤพa stresu.
TEXT:ย Mรกria Novรกkovรก
FOTO:ย Dano Veselskรฝ
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.