Arik Levy: V dizajne treba myslieลฅ srdcom a cรญtiลฅ mozgom
Ako Izraelฤan vyลกtudovanรฝ vo ล vajฤiarsku a ลพijรบci v Parรญลพi je presvedฤenรฝm kozmopolitom a s rovnakรฝm odmietanรญm akรฝchkoฤพvek bariรฉr pozerรก aj na dizajn. Verรญ, ลพe o desaลฅ rokov si budeme mรดcลฅ v Parรญลพi stiahnuลฅ รบdaje naprรญklad ku konkrรฉtnemu japonskรฉmu dizajnรฉrskemu vรฝrobku a nechaลฅ si ho presne vyrobiลฅ priamo namieste. Dizajnรฉrska prรกca bude ฤoraz virtuรกlnejลกia, a preto sa podฤพa neho budeme musieลฅ snaลพiลฅ byลฅ ฤo najskutoฤnejลกรญ, aby sme nestratili svoju identitu. Tento charizmatickรฝ ฤlovek stratou identity v nijakom prรญpade netrpรญ. Stretnutie s Arikom Levym, jednรฝm z najรบspeลกnejลกรญch sรบฤasnรฝch dizajnรฉrov Eurรณpy, bolo naozaj zรกลพitkom.
Tvorbu Arika Levyho charakterizuje zmysel pre pohyb medzi rรดznymi disciplรญnami, pre ich prelรญnanie, premosลฅovanie a vzรกjomnรฉ obohacovanie. Rรกd experimentuje s hmotnรฝmi i nehmotnรฝmi materiรกlmi, nezvyฤajne ich spรกja a vynaliezavo sa hrรก s fyzikรกlnymi zรกkonmi. Aktivity tohto svetovo znรกmeho dizajnรฉra siahajรบ aj do ฤalลกรญch oblastรญ, medzi ktorรฉ patrรญ naprรญklad scรฉnografia ฤi poรฉzia. Inteligencia, s ktorou prenikรก do sveta novรฝch javov a technolรณgiรญ, je vo vzรกcnej rovnovรกhe s hravosลฅou a pocitovรฝm hฤพadanรญm novรฝch foriem a vzลฅahov. โTreba myslieลฅ srdcom a cรญtiลฅ mozgom,โ tvrdรญ Arik Levy. Slovรก, ktorรฉ hovoria o jeho tvorbe viac, neลพ si v prvom momente uvedomรญme.
Dizajnu ste sa zaฤali venovaลฅ vo veku, keฤ mรก vรคฤลกina ฤพudรญ uลพ kariรฉru naลกtartovanรบ. Nebolo neskoro ukonฤiลฅ ลกkolu a zaฤaลฅ s dizajnom v praxi aลพ vo veku tridsaลฅjeden rokov?
Nikdy nie je neskoro. Kariรฉra v dizajne sa dรก robiลฅ veฤพmi dlho, p okojne aลพ do devรคลฅdesiatky, prรกca dizajnรฉra nezรกvisรญ od fyzickej kondรญcie. Navyลกe u mลa to nebola dramatickรก zmena, len sa zmenilo rozloลพenie mojich aktivรญt.
V Izraeli musรญ byลฅ muลพ do dvadsaลฅjeden rokov v armรกde a aลพ potom sa mรดลพe rozhodovaลฅ, ฤo ฤalej. A mลa vtedy zaujรญmala jedinรก vec โ surfovanie. Vรคฤลกinu ฤasu som strรกvil tรฝm, ลพe som sa poflakoval na plรกลพi. Dostรกval som rozliฤnรฉ nรกpady. Raz som si povedal, ลพe by som mohol vytvoriลฅ krajลกiu surfovรบ dosku โ a moลพno tak nejako som sa dostal k dizajnu. O rok som uลพ vlastnil jednu z najvรคฤลกรญch surferskรฝch firiem v Izraeli. Spojil som svoje hobby s podnikanรญm.
Teraz ste jednรฝm zo ลกpiฤkovรฝch svetovรฝch di
zajnรฉrov. ฤo je podฤพa vรกs na zaฤiatku dizajnรฉrskej kariรฉry dรดleลพitรฉ?
Myslรญm si, ลพe kaลพdรฝ dizajnรฉr musรญ maลฅ predovลกetkรฝm svoju vlastnรบ filozofiu. Svoje predstavy o tom, ฤo a ako chce robiลฅ, ฤo chce povedaลฅ a akรฝm spรดsobom to vyjadriลฅ. Je to veฤพmi individuรกlne. Niektorรญ ฤพudia nie sรบ predurฤenรญ na to, aby boli individualistami, samostatnรฝmi nรกvrhรกrmi, ale naprรญklad vรฝborne pracujรบ vo firme ako zamestnanci. Inรญ sรบ predurฤenรญ na to, aby pracovali samostatne, vo vlastnom ลกtรบdiu. Ja patrรญm skรดr k tรฝm druhรฝm. Je tu priestor pre kaลพdรฉho, ide len o to nรกjsลฅ si ho. Staฤรญ len umoลพniลฅ, aby sa veci stali.
ฤo vรกs pri tom inลกpiruje?
Nie je to nieฤo konkrรฉtne, na ฤo by som mohol ukรกzaลฅ prstom. Neexistuje zรกzraฤnรฝ kฤพรบฤik, ktorรฝm by som mohol otoฤiลฅ a veci by fungovali. ฤasto sa za vลกetkรฝm skrรฝva kopec prรกce. A navyลกe โ kreativita je รบplne nekontrolovateฤพnรฝ proces. Zvyฤajne pracujem naraz na viac neลพ pรคลฅdesiatich projektoch, takลพe motivรกcia je pre mลa multidisciplinรกrnou zรกleลพitosลฅou.
Maลฅ rozpracovanรฝch 50 nรกvrhov je skutoฤne dosลฅ… Skรบste rรกmcovo povedaลฅ, koฤพko nรกvrhov pribliลพne dokonฤรญte za rok?
Tridsaลฅ, teda ak myslรญme tie, ktorรฉ sa aj zrealizujรบ. Nepodliehajme ilรบzii, ลพe najdรดleลพitejลกรญ je termรญn. Hnacou silou sveta nie sรบ termรญny, ale dobrรฉ nรกpady. Prรญsลฅ na dobrรบ myลกlienku mรดลพe niekedy trvaลฅ aj desaลฅ rokov a niekedy to trvรก len dve hodiny. Dรดleลพitรฝ je vลกak jedine vรฝsledok.
Stresujรบ vรกs firmami stanovenรฉ termรญny, v ktorรฝch musรญte odovzdaลฅ svoju prรกcu?
Naopak, je to รบลพasnรฉ! Termรญny sรบ len otรกzka plรกnovania. Najลฅaลพลกia vec fungovania firmy je rozhodovacรญ proces. Ten mi aj zaberie najviac ฤasu. V naลกom ลกtรบdiu pracuje desaลฅ ฤพudรญ โ musรญm plรกnovaลฅ.
Ako si vyberรกte zรกkazky?
Odpoveฤ na tรบto otรกzku mรก niekoฤพko rovรญn. Najskรดr sa musรญte rozhodnรบลฅ, ฤo chcete robiลฅ vy sรกm. Musรญte maลฅ silu, presvedฤenie a schopnosลฅ povedaลฅ nie na to, ฤo robiลฅ nechcete. A druhรก vec je kreativita, potreba neustรกle hฤพadaลฅ niekde vo svojom vnรบtri inลกpirรกciu. A tretรญm krokom k slobodnรฉmu vรฝberu zรกkaziek sรบ dobrรฉ vรฝsledky vaลกej prรกce, referencie od ukonฤenia ลกtรบdia aลพ po koniec vaลกej kariรฉry. Vtedy sa mรดลพe staลฅ, ลพe firmy samy zaฤnรบ prichรกdzaลฅ za vami a pรฝtajรบ sa vรกs, ฤo chcete urobiลฅ.
Akรบ zรกkazku by ste urฤite odmietli?
Navrhovaลฅ zbrane. Kaลพdรบ zbraล musel niekto navrhnรบลฅ, ฤiลพe musia byลฅ aj dizajnรฉri, ktorรญ tรบto prรกcu robia. Pochรกdzam z krajiny, kde โvฤakaโ zbraniam umrelo veฤพa ฤพudรญ.
Je rozdiel medzi navrhovanรญm nรกbytku a voฤพnou dizajnรฉrskou tvorbou?
Nie, nie je v tom nijakรฝ rozdiel. Mรดลพete navrhovaลฅ diamantovรฝ prsteล, toaletnรบ dosku alebo stoliฤku โ samotnรฝ proces je vลกak vลพdy rovnakรฝ. Menรญ sa len predmet prรกce.
S akรฝmi materiรกlmi pracujete najradลกej?
S inteligenciou (smiech). Objekt a materiรกl, ktorรฝm sa realizuje, musia byลฅ vo vzรกjomnom spojenรญ. Rรกd experimentujem, rรกd pouลพรญvam najnovลกie technolรณgie a materiรกly, ฤo vyลพaduje รบzku spoluprรกcu s vรฝrobcami materiรกlov. Neuprednostลujem nijakรฉ materiรกly, dรกvam prednosลฅ skรดr dobrรฝm projektom. Nezรกleลพรญ na materiรกloch. Pokojne pracujem s betรณnom aj so ลพelรฉ.
Cรญtite sa pri svojej prรกci slobodnรฝ?
รno, absolรบtne slobodnรฝ. Jednak sa slobodne rozhodujem pre zรกkazky, a keฤ sa uลพ pre ลu rozhodnem, robรญm ju presne tak, ako to cรญtim, aj keฤ pracujem podฤพa objednรกvky klienta. Niektorรญ mi vลกak nechรกvajรบ celkom voฤพnรบ ruku.
Obklopujete sa doma vecami, ktorรฉ ste sรกm navrhli? Naprรญklad kto navrhoval vรกลก dom?
Ani neviem. A nie je to dom, ale, bohuลพiaฤพ, len byt. Devรคลฅdesiatosem percent vybavenia interiรฉru a nรกbytku v mojom byte navrhovali inรญ ฤพudia a len dve percentรก tvorรญ moja prรกca. Prรกca druhรฝch ฤพudรญ ma bavรญ viac a okrem toho by som sa mohol unaviลฅ sรกm sebou. A okrem toho neviem, ฤi by som si to mohol dovoliลฅ, moja prรกca je drahรก (smiech).
Nie je to veฤพmi taktnรก otรกzka, ale keฤ uลพ sme pri tom โ koฤพko zarรกba dizajnรฉr vaลกej รบrovne?
Na to sa nedรก jednoznaฤne odpovedaลฅ. Ak mรกte firmu, nedรก sa ani tak hovoriลฅ o peniazoch, ktorรฉ zarobรญte, ale o peniazoch, ktorรฉ investujete. Zรกrobok je vลพdy adekvรกtny tomu, ฤo spravรญte dobre, takลพe vรฝลกka vaลกich ziskov je v podstate autoreklamou. Dizajnรฉri, ktorรญ pracujรบ v mojom ลกtรบdiu, zarรกbajรบ dve- aลพ ลกtyritisรญc eur mesaฤne podฤพa toho, ฤo robia a ako dobre to robia. To, koฤพko zarobรญm ja alebo mรดj partner, zรกvisรญ od toho, akรฝ je rok a ako dobre riadime firmu. ฤasto sa zabรบda na to, ลพe najdรดleลพitejลกรญm produktom je samotnรก firma, a nie stรดl alebo stoliฤka.
Takลพe sa venujete viac manaลพรฉrskej prรกci neลพ samotnรฉmu navrhovaniu?
Je to vลกetko prepojenรฉ. Tvorivรบ prรกcu prekladรกm organizaฤnou prรกcou, tvorbou marketingovรฝch konceptov, logistikou, developingom… Samozrejme, samotnรฝ nรกvrh dizajnu je tรก najtvorivejลกia ฤasลฅ mojej prรกce, ale pritom musรญm nazrieลฅ aj do vลกetkรฝch ostatnรฝch sรบvisiacich oblastรญ. Je to inรฉ, ako keฤ pracujete vo veฤพkej firme, kde mรกte presne urฤenรบ oblasลฅ svojej prรกce. Pracujem vo vlastnom dizajnรฉrskom ลกtรบdiu, kde je takmer rodinnรก atmosfรฉra. Niektorรฉ veci chcem maลฅ รบplne pod kontrolou, niektorรฉ veci zverรญm ฤalลกรญm ฤพuฤom a viem, ลพe to spravia najlepลกie, ako vedia.
Veฤพa cestujete, aj vaลกa prednรกลกka v Brne je toho dรดkazom… ฤo vรกs najviac zaujรญma na krajinรกch, ktorรฉ navลกtevujete?
Cestujem najmรค pracovne. No keฤ cestujem, snaลพรญm sa โ hoci to nie je vลพdy moลพnรฉ โ vyฤleniลฅ si trochu ฤasu, aby som mohol robiลฅ a spoznรกvaลฅ aj nieฤo inรฉ, neลพ je moja prรกca. Preto rรกd cestujem, ale aj rรกd pracujem v inรฝch oblastiach umenia: nakrรบcam filmy, pรญลกem, kreslรญm a pod. Je to pre mลa dรดleลพitรฉ โ pre inลกpirรกciu, kreativitu. Zรญskavam tak novรฉ priestory, dostรกvajรบ sa ku mne novรฉ veci. Niekedy sรญce vรฝsledok skonฤรญ v koลกi, no niekedy sa dostane do galรฉriรญ. To vลกak nikdy neviete vopred.
Cรญtite sa viac Izraelฤanom v Parรญลพi alebo Francรบzom s izraelskรฝm pรดvodom?
Cรญtim sa ako… zeleninovรก polievka (smiech). Som kozmopolita. Cรญtim se ako Izraelฤan vo svete, ako โjaโ vo svete, ฤo mรก vplyv aj na spรดsob, akรฝm pracujem. Samozrejme, moja kultรบrna identita je izraelskรก. Izrael je krajina, v ktorej ฤพudia bojujรบ za slobodu uลพ desaลฅroฤia. To je ten druh stimulujรบcej energie, ktorรฝ je vo mne odliลกnรฝ. Mรดj domov vลกak tvoria predovลกetkรฝm ฤพudia. Nikde nie som dlhลกie neลพ tรฝลพdeล, cestujem โ som svetobeลพnรญk, ลพijem na Zemi.
Je teda vรกลก dizajn interkultรบrny, medzinรกrodnรฝ?
Myslรญm, ลพe รกno. Nie je to izraelskรฝ ani parรญลพsky dizajn. Pracujem v globรกlnom svete, v ktorom nezรกleลพรญ na tom, ฤi je nรกvrhรกr izraelskรฝ, alebo parรญลพsky. Zรกleลพรญ len na tom, ฤi ste dobrรฝ, alebo nie.
Mรกte rรกd, keฤ naprรญklad pri cestovanรญ nachรกdzate v dizajne okolo vรกs miestne prvky, inลกpirรกciu v miestnej kultรบre?
Spoloฤnosti produkujรบce predmety sรบ uลพ vรคฤลกinou nadnรกrodnรฉ spoloฤnosti, preto uลพ nemรก vรฝznam hovoriลฅ o francรบzskom, talianskom ฤi japonskom dizajne.
Vaลกe dizajnรฉrske ลกtรบdio sรญdli v Parรญลพi. Preฤo prรกve Francรบzsko?
Je to nรกhoda. Poฤas ลกtรบdiรญ som ลพil v ลฝeneve, po skonฤenรญ ลกkoly som odiลกiel do Japonska, a keฤ som sa vrรกtil, zistil som, ลพe ลฝeneva je sรญce peknรฉ mesto, ale uลพ ma neinลกpiruje. Najbliลพลกie a najzaujรญmavejลกie miesto bol Parรญลพ, kam som pรดvodne odiลกiel na dva roky. Doฤasnรฉ sa stalo trvalรฝm. Uลพ som tam ลกtrnรกsลฅ rokov.
Je Parรญลพ jednรฝm z centier dizajnu?
Absolรบtne nie. Parรญลพ โ to je mรณda, parfumy a vรดne. Dizajn sรบ skรดr priemyselnรฉ krajiny, Nemecko alebo Taliansko, dokonca aj ล panielsko sรบ viac dizajnovรฉ neลพ Francรบzsko.
Nie, to si nemyslรญm. Pravdepodobne obaja hovorรญme o rรดznych veciach. Masovรก produkcia, to sรบ miliรณny kusov, ale nie sรฉriovo vyrรกbanรฉ stoliฤky ฤi stoly. Masovรฝ dizajn je skรดr zรกleลพitosลฅou masovรฉho marketingu. ฤokoฤพvek mรก silu vymazaลฅ identitu kultรบry, preto je tu namieste aj otรกzka zodpovednosti. Ale to, ลพe naprรญklad Japonec chce sedieลฅ v eurรณpskom kresle alebo Parรญลพan chce maลฅ doma japonskรบ keramiku, je v poriadku.
Akรฉ mรกte plรกny?
Keby som ich poznal, bolo by to zlรฉ.
Arik Levy Arik Levy sa narodil v roku 1963 v Tel Avive v Izraeli. Vo ล vajฤiarsku vyลกtudoval priemyselnรฝ dizajn. Profesionรกlnu drรกhu zaฤal v Japonsku, kam sa dostal ako vรญลฅaz sรบลฅaลพe spoloฤnosti SeikoEpson. V Parรญลพi pรดsobรญ od roku 1992, uฤil dizajn na รcole Nationale Supรฉrieure de Crรฉation Industrielle a v roku 1996 tu zaloลพil s partnerom Pippo Lionim studio L_design. Tento dizajnรฉrsky ateliรฉr sa venuje skutoฤne rรดznorodรฝm aktivitรกm a k ich dielam patria naprรญklad znรกme nรกbytkovรฉ objekty a svietidlรก realizovanรฉ v spoluprรกci s firmami Ligne Roset a Serralunga, spolupracuje s poprednรฝmi eurรณpskymi vรฝrobcami, ako sรบ firmy Vitra, L`Orรฉal a ฤalลกie. ล tรบdio mรก veฤพmi ลกirokรฝ zรกber a popri interiรฉrovom dizajne sa venuje naprรญklad aj nรกvrhu priemyselnรฝch produktov, nรกvrhom informaฤnรฝch systรฉmov, osvetlenia, obalov alebo dizajnu vystavovania a predaja. Arik Levy je aj autorom scรฉnografiรญ vรฝstav a inลกtalรกciรญ v mรบzeรกch a galรฉriรกch a drลพiteฤพom radu vรฝznamnรฝch ocenenรญ, okrem inรฝch i z veฤพtrhu v Kolรญne nad Rรฝnom v roku 2005. Jeho prรกce nรกjdeme v zbierkach poprednรฝch svetovรฝch mรบzeรญ vrรกtane Centre Georges Pompidou v Parรญลพi alebo Mรบzea modernรฉho umenia v New Yorku. Na Parรญลพskom salรณne nรกbytku 2000 spoloฤnosลฅ L_design upรบtala radom troch svietidiel a ลกiestich nรกbytkovรฝch objektov โ vรฝsledkom materiรกlovรฉho experimentu, za ktorรฝ zรญskala tzv. bielu kartu Inลกtitรบcie VIA. Regรกl na CD z tohto radu vyrobenรฝ z kompozitnรฉho materiรกlu Dibond๏ bol zaradenรฝ do katalรณgu Ligne Roset. ฤalลกรญm prรญkladom aplikรกcie materiรกlov, ktorรฉ sa v nรกbytkรกrskej vรฝrobe dosiaฤพ nepouลพรญvali, je rad svietidiel Arika Levyho, navrhnutรฝ v spoluprรกci s firmou Ligne Roset. ฤalลกรญm majstrovskรฝm kรบskom je sklenรฝ svietnik Mistic Medium, vyrobenรฝ v ฤeskej republike, s ktorรฝm Levy slรกvil รบspech na tohtoroฤnom roฤnรญku veฤพtrhu Ambiente vo Frankfurte. Po zapรกlenรญ svieฤky pรดsobรญ, ako by sa pomaly roztรกpal s ลou, vyjadruje vzลฅah medzi tuhรฝm a kvapalnรฝm skupenstvom. Za zmienku stoja aj predmety vytvรกranรฉ 3D technikou alebo flexibilnรก pohovka pre Ligne Roset, ktorรก je podฤพa jeho vlastnรฝch slov zaฤiatkom novej generรกcie pohoviek. Aj na tohtoroฤnom veฤพtrhu v Milรกne predstavil Arik Levy desaลฅ novรฝch produktov (nรกbytok a osvetlenie).
Martina Cifrovรก
Foto: archรญv Arika Levyho, Erika Kuhnovรก, S. Peetz a BVV