Arik Levy: V dizajne treba myslieลฅ srdcom a cรญtiลฅ mozgom
Galรฉria(10)

Arik Levy: V dizajne treba myslieลฅ srdcom a cรญtiลฅ mozgom

Ako Izraelฤan vyลกtudovanรฝ vo ล vajฤiarsku a ลพijรบci v Parรญลพi je presvedฤenรฝm kozmopolitom a s rovnakรฝm odmietanรญm akรฝchkoฤพvek bariรฉr pozerรก aj na dizajn. Verรญ, ลพe o desaลฅ rokov si budeme mรดcลฅ v Parรญลพi stiahnuลฅ รบdaje naprรญklad ku konkrรฉtnemu japonskรฉmu dizajnรฉrskemu vรฝrobku a nechaลฅ si ho presne vyrobiลฅ priamo namieste. Dizajnรฉrska prรกca bude ฤoraz virtuรกlnejลกia, a preto sa podฤพa neho budeme musieลฅ snaลพiลฅ byลฅ ฤo najskutoฤnejลกรญ, aby sme nestratili svoju identitu. Tento charizmatickรฝ ฤlovek stratou identity v nijakom prรญpade netrpรญ. Stretnutie s Arikom Levym, jednรฝm z najรบspeลกnejลกรญch sรบฤasnรฝch dizajnรฉrov Eurรณpy, bolo naozaj zรกลพitkom.

Tvorbu Arika Levyho charakterizuje zmysel pre pohyb medzi rรดznymi disciplรญnami, pre ich prelรญnanie, premosลฅovanie a vzรกjomnรฉ obohacovanie. Rรกd experimentuje s hmotnรฝmi i nehmotnรฝmi materiรกlmi, nezvyฤajne ich spรกja a vynaliezavo sa hrรก s fyzikรกlnymi zรกkonmi. Aktivity tohto svetovo znรกmeho dizajnรฉra siahajรบ aj do ฤalลกรญch oblastรญ, medzi ktorรฉ patrรญ naprรญklad scรฉnografia ฤi poรฉzia. Inteligencia, s ktorou prenikรก do sveta novรฝch javov a technolรณgiรญ, je vo vzรกcnej rovnovรกhe s hravosลฅou a pocitovรฝm hฤพadanรญm novรฝch foriem a vzลฅahov. โ€žTreba myslieลฅ srdcom a cรญtiลฅ mozgom,โ€œ tvrdรญ Arik Levy. Slovรก, ktorรฉ hovoria o jeho tvorbe viac, neลพ si v prvom momente uvedomรญme.

Dizajnu ste sa zaฤali venovaลฅ vo veku, keฤ mรก vรคฤลกina ฤพudรญ uลพ kariรฉru naลกtartovanรบ. Nebolo neskoro ukonฤiลฅ ลกkolu a zaฤaลฅ s dizajnom v praxi aลพ vo veku tridsaลฅjeden rokov?

Nikdy nie je neskoro. Kariรฉra v dizajne sa dรก robiลฅ veฤพmi dlho, p okojne aลพ do devรคลฅdesiatky, prรกca dizajnรฉra nezรกvisรญ od fyzickej kondรญcie. Navyลกe u mลˆa to nebola dramatickรก zmena, len sa zmenilo rozloลพenie mojich aktivรญt.

V Izraeli musรญ byลฅ muลพ do dvadsaลฅjeden rokov v armรกde a aลพ potom sa mรดลพe rozhodovaลฅ, ฤo ฤalej. A mลˆa vtedy zaujรญmala jedinรก vec โ€“ surfovanie. Vรคฤลกinu ฤasu som strรกvil tรฝm, ลพe som sa poflakoval na plรกลพi. Dostรกval som rozliฤnรฉ nรกpady. Raz som si povedal, ลพe by som mohol vytvoriลฅ krajลกiu surfovรบ dosku โ€“ a moลพno tak nejako som sa dostal k dizajnu. O rok som uลพ vlastnil jednu z najvรคฤลกรญch surferskรฝch firiem v Izraeli. Spojil som svoje hobby s podnikanรญm.

Teraz ste jednรฝm zo ลกpiฤkovรฝch svetovรฝch di

zajnรฉrov. ฤŒo je podฤพa vรกs na zaฤiatku dizajnรฉrskej kariรฉry dรดleลพitรฉ?

Myslรญm si, ลพe kaลพdรฝ dizajnรฉr musรญ maลฅ predovลกetkรฝm svoju vlastnรบ filozofiu. Svoje predstavy o tom, ฤo a ako chce robiลฅ, ฤo chce povedaลฅ a akรฝm spรดsobom to vyjadriลฅ. Je to veฤพmi individuรกlne. Niektorรญ ฤพudia nie sรบ predurฤenรญ na to, aby boli individualistami, samostatnรฝmi nรกvrhรกrmi, ale naprรญklad vรฝborne pracujรบ vo firme ako zamestnanci. Inรญ sรบ predurฤenรญ na to, aby pracovali samostatne, vo vlastnom ลกtรบdiu. Ja patrรญm skรดr k tรฝm druhรฝm. Je tu priestor pre kaลพdรฉho, ide len o to nรกjsลฅ si ho. Staฤรญ len umoลพniลฅ, aby sa veci stali.

ฤŒo vรกs pri tom inลกpiruje?

Nie je to nieฤo konkrรฉtne, na ฤo by som mohol ukรกzaลฅ prstom. Neexistuje zรกzraฤnรฝ kฤพรบฤik, ktorรฝm by som mohol otoฤiลฅ a veci by fungovali. ฤŒasto sa za vลกetkรฝm skrรฝva kopec prรกce. A navyลกe โ€“ kreativita je รบplne nekontrolovateฤพnรฝ proces. Zvyฤajne pracujem naraz na viac neลพ pรคลฅdesiatich projektoch, takลพe motivรกcia je pre mลˆa multidisciplinรกrnou zรกleลพitosลฅou.

Maลฅ rozpracovanรฝch 50 nรกvrhov je skutoฤne dosลฅ… Skรบste rรกmcovo povedaลฅ, koฤพko nรกvrhov pribliลพne dokonฤรญte za rok?

Tridsaลฅ, teda ak myslรญme tie, ktorรฉ sa aj zrealizujรบ. Nepodliehajme ilรบzii, ลพe najdรดleลพitejลกรญ je termรญn. Hnacou silou sveta nie sรบ termรญny, ale dobrรฉ nรกpady. Prรญsลฅ na dobrรบ myลกlienku mรดลพe niekedy trvaลฅ aj desaลฅ rokov a niekedy to trvรก len dve hodiny. Dรดleลพitรฝ je vลกak jedine vรฝsledok.

Stresujรบ vรกs firmami stanovenรฉ termรญny, v ktorรฝch musรญte odovzdaลฅ svoju prรกcu?

Naopak, je to รบลพasnรฉ! Termรญny sรบ len otรกzka plรกnovania. Najลฅaลพลกia vec fungovania firmy je rozhodovacรญ proces. Ten mi aj zaberie najviac ฤasu. V naลกom ลกtรบdiu pracuje desaลฅ ฤพudรญ โ€“ musรญm plรกnovaลฅ.

Ako si vyberรกte zรกkazky?

Odpoveฤ na tรบto otรกzku mรก niekoฤพko rovรญn. Najskรดr sa musรญte rozhodnรบลฅ, ฤo chcete robiลฅ vy sรกm. Musรญte maลฅ silu, presvedฤenie a schopnosลฅ povedaลฅ nie na to, ฤo robiลฅ nechcete. A druhรก vec je kreativita, potreba neustรกle hฤพadaลฅ niekde vo svojom vnรบtri inลกpirรกciu. A tretรญm krokom k slobodnรฉmu vรฝberu zรกkaziek sรบ dobrรฉ vรฝsledky vaลกej prรกce, referencie od ukonฤenia ลกtรบdia aลพ po koniec vaลกej kariรฉry. Vtedy sa mรดลพe staลฅ, ลพe firmy samy zaฤnรบ prichรกdzaลฅ za vami a pรฝtajรบ sa vรกs, ฤo chcete urobiลฅ.

Akรบ zรกkazku by ste urฤite odmietli?

Navrhovaลฅ zbrane. Kaลพdรบ zbraลˆ musel niekto navrhnรบลฅ, ฤiลพe musia byลฅ aj dizajnรฉri, ktorรญ tรบto prรกcu robia. Pochรกdzam z krajiny, kde โ€žvฤakaโ€œ zbraniam umrelo veฤพa ฤพudรญ.

Je rozdiel medzi navrhovanรญm nรกbytku a voฤพnou dizajnรฉrskou tvorbou?

Nie, nie je v tom nijakรฝ rozdiel. Mรดลพete navrhovaลฅ diamantovรฝ prsteลˆ, toaletnรบ dosku alebo stoliฤku โ€“ samotnรฝ proces je vลกak vลพdy rovnakรฝ. Menรญ sa len predmet prรกce.

S akรฝmi materiรกlmi pracujete najradลกej?

S inteligenciou (smiech). Objekt a materiรกl, ktorรฝm sa realizuje, musia byลฅ vo vzรกjomnom spojenรญ. Rรกd experimentujem, rรกd pouลพรญvam najnovลกie technolรณgie a materiรกly, ฤo vyลพaduje รบzku spoluprรกcu s vรฝrobcami materiรกlov. Neuprednostลˆujem nijakรฉ materiรกly, dรกvam prednosลฅ skรดr dobrรฝm projektom. Nezรกleลพรญ na materiรกloch. Pokojne pracujem s betรณnom aj so ลพelรฉ.

Cรญtite sa pri svojej prรกci slobodnรฝ?

รno, absolรบtne slobodnรฝ. Jednak sa slobodne rozhodujem pre zรกkazky, a keฤ sa uลพ pre ลˆu rozhodnem, robรญm ju presne tak, ako to cรญtim, aj keฤ pracujem podฤพa objednรกvky klienta. Niektorรญ mi vลกak nechรกvajรบ celkom voฤพnรบ ruku.

Obklopujete sa doma vecami, ktorรฉ ste sรกm navrhli? Naprรญklad kto navrhoval vรกลก dom?

Ani neviem. A nie je to dom, ale, bohuลพiaฤพ, len byt. Devรคลฅdesiatosem percent vybavenia interiรฉru a nรกbytku v mojom byte navrhovali inรญ ฤพudia a len dve percentรก tvorรญ moja prรกca. Prรกca druhรฝch ฤพudรญ ma bavรญ viac a okrem toho by som sa mohol unaviลฅ sรกm sebou. A okrem toho neviem, ฤi by som si to mohol dovoliลฅ, moja prรกca je drahรก (smiech).

Nie je to veฤพmi taktnรก otรกzka, ale keฤ uลพ sme pri tom โ€“ koฤพko zarรกba dizajnรฉr vaลกej รบrovne?

Na to sa nedรก jednoznaฤne odpovedaลฅ. Ak mรกte firmu, nedรก sa ani tak hovoriลฅ o peniazoch, ktorรฉ zarobรญte, ale o peniazoch, ktorรฉ investujete. Zรกrobok je vลพdy adekvรกtny tomu, ฤo spravรญte dobre, takลพe vรฝลกka vaลกich ziskov je v podstate autoreklamou. Dizajnรฉri, ktorรญ pracujรบ v mojom ลกtรบdiu, zarรกbajรบ dve- aลพ ลกtyritisรญc eur mesaฤne podฤพa toho, ฤo robia a ako dobre to robia. To, koฤพko zarobรญm ja alebo mรดj partner, zรกvisรญ od toho, akรฝ je rok a ako dobre riadime firmu. ฤŒasto sa zabรบda na to, ลพe najdรดleลพitejลกรญm produktom je samotnรก firma, a nie stรดl alebo stoliฤka.

Takลพe sa venujete viac manaลพรฉrskej prรกci neลพ samotnรฉmu navrhovaniu?

Je to vลกetko prepojenรฉ. Tvorivรบ prรกcu prekladรกm organizaฤnou prรกcou, tvorbou marketingovรฝch konceptov, logistikou, developingom… Samozrejme, samotnรฝ nรกvrh dizajnu je tรก najtvorivejลกia ฤasลฅ mojej prรกce, ale pritom musรญm nazrieลฅ aj do vลกetkรฝch ostatnรฝch sรบvisiacich oblastรญ. Je to inรฉ, ako keฤ pracujete vo veฤพkej firme, kde mรกte presne urฤenรบ oblasลฅ svojej prรกce. Pracujem vo vlastnom dizajnรฉrskom ลกtรบdiu, kde je takmer rodinnรก atmosfรฉra. Niektorรฉ veci chcem maลฅ รบplne pod kontrolou, niektorรฉ veci zverรญm ฤalลกรญm ฤพuฤom a viem, ลพe to spravia najlepลกie, ako vedia.

Veฤพa cestujete, aj vaลกa prednรกลกka v Brne je toho dรดkazom… ฤŒo vรกs najviac zaujรญma na krajinรกch, ktorรฉ navลกtevujete?

Cestujem najmรค pracovne. No keฤ cestujem, snaลพรญm sa โ€“ hoci to nie je vลพdy moลพnรฉ โ€“ vyฤleniลฅ si trochu ฤasu, aby som mohol robiลฅ a spoznรกvaลฅ aj nieฤo inรฉ, neลพ je moja prรกca. Preto rรกd cestujem, ale aj rรกd pracujem v inรฝch oblastiach umenia: nakrรบcam filmy, pรญลกem, kreslรญm a pod. Je to pre mลˆa dรดleลพitรฉ โ€“ pre inลกpirรกciu, kreativitu. Zรญskavam tak novรฉ priestory, dostรกvajรบ sa ku mne novรฉ veci. Niekedy sรญce vรฝsledok skonฤรญ v koลกi, no niekedy sa dostane do galรฉriรญ. To vลกak nikdy neviete vopred.

Cรญtite sa viac Izraelฤanom v Parรญลพi alebo Francรบzom s izraelskรฝm pรดvodom?

Cรญtim sa ako… zeleninovรก polievka (smiech). Som kozmopolita. Cรญtim se ako Izraelฤan vo svete, ako โ€žjaโ€œ vo svete, ฤo mรก vplyv aj na spรดsob, akรฝm pracujem. Samozrejme, moja kultรบrna identita je izraelskรก. Izrael je krajina, v ktorej ฤพudia bojujรบ za slobodu uลพ desaลฅroฤia. To je ten druh stimulujรบcej energie, ktorรฝ je vo mne odliลกnรฝ. Mรดj domov vลกak tvoria predovลกetkรฝm ฤพudia. Nikde nie som dlhลกie neลพ tรฝลพdeลˆ, cestujem โ€“ som svetobeลพnรญk, ลพijem na Zemi.

Je teda vรกลก dizajn interkultรบrny, medzinรกrodnรฝ?

Myslรญm, ลพe รกno. Nie je to izraelskรฝ ani parรญลพsky dizajn. Pracujem v globรกlnom svete, v ktorom nezรกleลพรญ na tom, ฤi je nรกvrhรกr izraelskรฝ, alebo parรญลพsky. Zรกleลพรญ len na tom, ฤi ste dobrรฝ, alebo nie.

Mรกte rรกd, keฤ naprรญklad pri cestovanรญ nachรกdzate v dizajne okolo vรกs miestne prvky, inลกpirรกciu v miestnej kultรบre?

Spoloฤnosti produkujรบce predmety sรบ uลพ vรคฤลกinou nadnรกrodnรฉ spoloฤnosti, preto uลพ nemรก vรฝznam hovoriลฅ o francรบzskom, talianskom ฤi japonskom dizajne.

Vaลกe dizajnรฉrske ลกtรบdio sรญdli v Parรญลพi. Preฤo prรกve Francรบzsko?

Je to nรกhoda. Poฤas ลกtรบdiรญ som ลพil v ลฝeneve, po skonฤenรญ ลกkoly som odiลกiel do Japonska, a keฤ som sa vrรกtil, zistil som, ลพe ลฝeneva je sรญce peknรฉ mesto, ale uลพ ma neinลกpiruje. Najbliลพลกie a najzaujรญmavejลกie miesto bol Parรญลพ, kam som pรดvodne odiลกiel na dva roky. Doฤasnรฉ sa stalo trvalรฝm. Uลพ som tam ลกtrnรกsลฅ rokov.

Je Parรญลพ jednรฝm z centier dizajnu?

Absolรบtne nie. Parรญลพ โ€“ to je mรณda, parfumy a vรดne. Dizajn sรบ skรดr priemyselnรฉ krajiny, Nemecko alebo Taliansko, dokonca aj ล panielsko sรบ viac dizajnovรฉ neลพ Francรบzsko.

ฤŒo hovorรญte na masovรฝ dizajn? Nemรกte pocit, ลพe niฤรญ jednotlivรฉ kultรบry?

Nie, to si nemyslรญm. Pravdepodobne obaja hovorรญme o rรดznych veciach. Masovรก produkcia, to sรบ miliรณny kusov, ale nie sรฉriovo vyrรกbanรฉ stoliฤky ฤi stoly. Masovรฝ dizajn je skรดr zรกleลพitosลฅou masovรฉho marketingu. ฤŒokoฤพvek mรก silu vymazaลฅ identitu kultรบry, preto je tu namieste aj otรกzka zodpovednosti. Ale to, ลพe naprรญklad Japonec chce sedieลฅ v eurรณpskom kresle alebo Parรญลพan chce maลฅ doma japonskรบ keramiku, je v poriadku.

Akรฉ mรกte plรกny?

Keby som ich poznal, bolo by to zlรฉ.

Arik Levy
Arik Levy sa narodil v roku 1963 v Tel Avive v Izraeli. Vo ล vajฤiarsku vyลกtudoval priemyselnรฝ dizajn. Profesionรกlnu drรกhu zaฤal v Japonsku, kam sa dostal ako vรญลฅaz sรบลฅaลพe spoloฤnosti SeikoEpson. V Parรญลพi pรดsobรญ od roku 1992, uฤil dizajn na ร‰cole Nationale Supรฉrieure de Crรฉation Industrielle a v roku 1996 tu zaloลพil s partnerom Pippo Lionim studio L_design. Tento dizajnรฉrsky ateliรฉr sa venuje skutoฤne rรดznorodรฝm aktivitรกm a k ich dielam patria naprรญklad znรกme nรกbytkovรฉ objekty a svietidlรก realizovanรฉ v spoluprรกci s firmami Ligne Roset a Serralunga, spolupracuje s poprednรฝmi eurรณpskymi vรฝrobcami, ako sรบ firmy Vitra, L`Orรฉal a ฤalลกie. ล tรบdio mรก veฤพmi ลกirokรฝ zรกber a popri interiรฉrovom dizajne sa venuje naprรญklad aj nรกvrhu priemyselnรฝch produktov, nรกvrhom informaฤnรฝch systรฉmov, osvetlenia, obalov alebo dizajnu vystavovania a predaja. Arik Levy je aj autorom scรฉnografiรญ vรฝstav a inลกtalรกciรญ v mรบzeรกch a galรฉriรกch a drลพiteฤพom radu vรฝznamnรฝch ocenenรญ, okrem inรฝch i z veฤพtrhu v Kolรญne nad Rรฝnom v roku 2005. Jeho prรกce nรกjdeme v zbierkach poprednรฝch svetovรฝch mรบzeรญ vrรกtane Centre Georges Pompidou v Parรญลพi alebo Mรบzea modernรฉho umenia v New Yorku. Na Parรญลพskom salรณne nรกbytku 2000 spoloฤnosลฅ L_design upรบtala radom troch svietidiel a ลกiestich nรกbytkovรฝch objektov โ€“ vรฝsledkom materiรกlovรฉho experimentu, za ktorรฝ zรญskala tzv. bielu kartu Inลกtitรบcie VIA. Regรกl na CD z tohto radu vyrobenรฝ z kompozitnรฉho materiรกlu Dibond๏ƒ’ bol zaradenรฝ do katalรณgu Ligne Roset. ฤŽalลกรญm prรญkladom aplikรกcie materiรกlov, ktorรฉ sa v nรกbytkรกrskej vรฝrobe dosiaฤพ nepouลพรญvali, je rad svietidiel Arika Levyho, navrhnutรฝ v spoluprรกci s firmou Ligne Roset. ฤŽalลกรญm majstrovskรฝm kรบskom je sklenรฝ svietnik Mistic Medium, vyrobenรฝ v ฤŒeskej republike, s ktorรฝm Levy slรกvil รบspech na tohtoroฤnom roฤnรญku veฤพtrhu Ambiente vo Frankfurte. Po zapรกlenรญ svieฤky pรดsobรญ, ako by sa pomaly roztรกpal s ลˆou, vyjadruje vzลฅah medzi tuhรฝm a kvapalnรฝm skupenstvom. Za zmienku stoja aj predmety vytvรกranรฉ 3D technikou alebo flexibilnรก pohovka pre Ligne Roset, ktorรก je podฤพa jeho vlastnรฝch slov zaฤiatkom novej generรกcie pohoviek. Aj na tohtoroฤnom veฤพtrhu v Milรกne predstavil Arik Levy desaลฅ novรฝch produktov (nรกbytok a osvetlenie).

Martina Cifrovรก
Foto: archรญv Arika Levyho, Erika Kuhnovรก, S. Peetz a BVV