Automobilovรฉ showroomy na Champs รlysรฉes
Avenue des Champs รlysรฉes je demokratickรฝm bulvรกrom. Po Eiffelovej veลพi je to najnavลกtevovanejลกie miesto v Parรญลพi. Odhaduje sa, ลพe tadiaฤพ prejde 300 aลพ 400-tisรญc ฤพudรญ. Je to miesto pre bohatรฝch aj chudobnรฝch, bielych aj farebnรฝch. Parรญลพska radnica si je plne vedomรก ฤara tohto najkrajลกieho bulvรกru sveta. Jeho urbanistickรก a architektonickรก hodnota sa nesmie nijako naruลกiลฅ. Preto tu kaลพdรก rekonลกtrukcia objektov prebieha v osobitnom reลพime a nรกvลกtevnรญci Parรญลพa dychtivo oฤakรกvajรบ, akรฉ prekvapenie prinesรบ novรฉ รบpravy. Jednoznaฤnรฉ to bolo v prรญpade rekonลกtrukcie objektu spoloฤnosti Vuitton. Fasรกdu totiลพ chrรกnilo leลกenie v tvare plastickรฉho maxikufra. Veฤพkรฝm prekvapenรญm pre laikov i verejnosลฅ bolo aj otvorenie showroomu automobilky Toyota na konci roka 2006 a takisto minuloroฤnรฉ dokonฤenie novรฝch priestorov spoloฤnosti Citroรซn.
Poznรกte vรฝhody Klubu ASB? Staฤรญ bezplatnรก registrรกcia a zรญskate sektorovรฉ analรฝzy slovenskรฉho stavebnรญctva s rebrรญฤkami firiem โถ |
ฤerstvรฝ vietor menom Ora ะto
Hoci znie jeho meno po japonsky, ide o ฤistokrvnรฉho Francรบza s prastarรฝm otcom, ktorรฝ sa volal Ito Morabito a pochรกdzal z Neapola. Jeho otec Pascal Morabito je vรฝznamnรฝ dizajnรฉr, strรฝko Yves Bayard je zasa architekt a spoluautor znรกmeho Mรบzea modernรฉho umenia v Nice.
Ora ะto nechcel ลพiลฅ s nรกlepkou bohatรฉho synรกฤika. Keฤ mal 21 rokov, rozhodol sa, ลพe zaloลพรญ vlastnรบ znaฤku. Jej nรกzov vznikol ako anagram jeho mena. Aลพ neskรดr zistil, ลพe v jazyku Siouxov oznaฤuje toho, kto stavia sny. Aj keฤ nedokonฤil ลกtรบdium na vysokej ลกkole, talent grafickรฉho dizajnรฉra ho hnal vpred a umoลพnil mu realizovaลฅ zvlรกลกtny projekty, ktorรฝ mรฉdiรก neskรดr oznaฤili za pirรกtstvo. Vo svojom poฤรญtaฤi totiลพ vytvoril niekoฤพko virtuรกlnych produktov znรกmych firiem, naprรญklad ruksak firmy Vuitton alebo kufrรญk na prenรกลกanie notebooku pre Apple. Spracoval reklamnรฉ kampane tรฝchto produktov a objednรกvku zavesil na web. Pirรกtstvo vyลกlo najavo vo chvรญli, keฤ sa ozvali klienti a chceli inzerovanรฝ neexistujรบci tovar kรบpiลฅ. Danรฉ firmy mohli Oru ะto zaลพalovaลฅ, no namiesto toho mu zverili svoje zรกkazky.
Ora ะto je dรดkazom toho, ako moลพno zhmotniลฅ virtualitu. Navrhuje nรกbytok pre B & B, elektrospotrebiฤe pre Gorenje, svietidlรก pre Artemide, flakรณny pre Adidas, plechovky pre Heineken, mobily pre Sagem, externรฉ disky pre LaCieโฆ slovom, jeho akฤnรฝ rรกdius je nekoneฤnรฝ. Je najmladลกรญm dizajnรฉrom, ktorรฝ sa dostal do uzatvorenรฉho katalรณgu Cappellini a poskytuje najviac rozhovorov z francรบzskych dizajnรฉrov. Jeho tovรกrenskou znaฤkou je รบplnรก absencia skromnosti. Absencia pochรฝb je jeho formou vรญzie. Pรคtnรกsลฅฤlennรฝ pracovnรฝ tรญm s roฤnรฝm obratom presahujรบcim 5 miliรณnov eur je dรดkazom toho, ลพe mnohรฉ moลพno dosiahnuลฅ intuรญciou a odvahou.
Toyota v centre pozornosti
Ora ะto vytvoril vo svojom poฤรญtaฤi pre Toyotu veฤพkolepรฝ nรกvrh interiรฉru v ลกtรฝle high-tech. Nรกvrh sa realizoval neuveriteฤพnรฝch osem mesiacov. Jeho hlavnรฝm znakom je biela farba a uplatnenie princรญpu vertikality a horizontality. Dominantnรฝm prvkom interiรฉru je ลกirokรฉ biele schodisko. Nadvรคzuje na horizontรกlne ลกtruktรบry ladnรฝch kriviek, akรฉhosi โmaisonetteโ โ vstavanรฉho domฤeka. Toto obrovskรฉ teleso umoลพลuje, aby lepลกie vyznela ฤพudskรก mierka, a zintรญmลuje priestor celรฉho interiรฉru. Z hฤพadiska materiรกlov sa uplatลuje umelรฝ kameล Corianยฎ. V roku 2006 ลกlo o najvรคฤลกie sรบvislรฉ dielo z tohto materiรกlu v Eurรณpe. Pouลพil sa na ploche 400 m2 stien, pilierov, schodov a pรณdiรญ.
Ora ะto majstrovsky vyuลพรญva plastickosลฅ Corianu aj v najmenลกom detaile vรฝstavnรฉho zariadenia a informaฤnรฉho systรฉmu. Zaujรญmavรฝm vรฝtvarnรฝm prvkom interiรฉru je aj znak Toyota vytvรกrajรบci zloลพitรฉ priestorovรฉ predely zvyลกujรบce intimitu pri rokovanรญ so zรกkaznรญkom. Ako ฤalลกiu dimenziu interiรฉru zapรกja autor do procesu svetlo. Prispievajรบ k tomu aj tisรญcky elektroluminiscenฤnรฝch diรณd inkrustovanรฝch v hlavnom mรบre pozdฤบลพ schodiska vedรบceho na prvรฉ poschodie. Diรณdy sรบ umiestnenรฉ zospodu panela a uplatลujรบ sa iba poฤas svetelnej ลกou riadenej poฤรญtaฤom.
Vลกetko je vymyslenรฉ do poslednรฉho detailu v duchu รบplnej harmรณnie. Interiรฉr je futuristickรฝ, nie vลกak chladnรฝ. Je vzduลกnรฝ, biely, mรคkkรฝ a zmyselnรฝ. Pรดsobรญ ako vesmรญrny korรกb, v ktorom sa francรบzska estetika snรบbi s japonskou technikou. Nablรฝskanรฉ automobily sa rozdeฤพujรบ podฤพa tรฉm na prezentรกciu trhovรฝch modelov โ noviniek, na objasnenie technickรฝch problรฉmov a na demonลกtrรกciu pretekรกrskych automobilov. Expozรญcii dominujรบ konceptuรกlne automobily. Kedykoฤพvek vo dne alebo v noci je tu plno. Nรกvลกtevnรญci mรดลพu podฤพa vรดle fotografovaลฅ, sadnรบลฅ si do virtuรกlneho interiรฉru automobilu, prรญpadne zรญskaลฅ ฤalลกie informรกcie od personรกlu v bielych kombinรฉzach. Biela farba interiรฉru prenikla aj na otvรกracรญ veฤierok, na ktorom sa predรกvali biele vajรญฤka s bielou ฤokolรกdou a biele krevetovรฉ lรญzanky. Japonskรก znaฤka prostrednรญctvom svojej eurรณpskej vlajkovej lode vyลพaruje v rรกmci hesla โToday, Tomorrow, Toyotaโ neopakovateฤพnรบ atmosfรฉru. Neฤudo, ลพe zmluvu na rekonลกtrukciu ฤalลกรญch firemnรฝch showroomov vrรกtane interiรฉrov vรฝstavnรฝch expozรญciรญ mรก v rukรกch opรคลฅ Ora ะto.
Odveta od Citroรซnu
Futuristickรฝ interiรฉr firmy Toyota nedovolil konkurencii dlho oddychovaลฅ a uลพ ฤoskoro veฤพkรฉ leลกenie na druhej strane bulvรกru dรกvalo tuลกiลฅ, ลพe ฤalลกie prekvapenie je na ceste. V auguste 2007 sa o veฤพkรฝ rozruch na Champs Elysรฉes postarala spoloฤnosลฅ Citroรซn. Tรก vลกak nie je na tomto bulvรกri novรกฤikom, prรกve naopak.
Veฤพkรฝ vizionรกr a humanista Andrรฉ Citroรซn (1878 โ 1935) objavuje ako zvedavรฝ mladรญk v Poฤพsku efektรญvnu vรฝrobu prevodov v tvare ลกรญpovรฉho ozubenia. Pozoruje okolitรฝ svet a premรฝลกฤพa. Keฤ mรก 24 rokov, zakladรก vlastnรบ firmu a ลกรญpovรฉ ozubenie sa stรกva jej symbolom. Tovรกreล uลพ ฤoskoro vyrรกba 30 automobilov denne. Inzerรกt uverejnenรฝ 2. februรกra 1919 v รcos de Paris vyvolรกva davovรฉ ลกialenstvo: novรฝ model 10 HP Citroรซn sa predstavuje na Champs รlysรฉes v objekte prvรฉho koncesionรกra spoloฤnosti Grands garages de Citroรซn. Andrรฉ Citroรซn, inลกpirovanรฝ Taylorom a Fordom, rozvรญja svoje sny o popularizรกcii automobilu. Auto mรก byลฅ predmetom dennej potreby a radosti. Preto zakladรก sieลฅ koncesionรกrov, predรกva na รบver, zabezpeฤuje poistenie vozidiel a sluลพby po predaji, buduje jasle pre deti zamestnancov, zamestnรกva hendikepovanรฝch, vyplรกca 13 platovโฆ
Rozvoj obchodu vedie v roku 1927 k vybudovaniu prvej predajne na Champs รlysรฉes ฤรญslo 42. V roku 1932 sa predajnรก plocha zvรคฤลกuje na 370 m2 a obrovskรฝ oceฤพovรฝ rรกm s nadpisom Citroรซn vysokรฝ 175โcm sa stรกva symbolom industriรกlneho avantgardizmu. Rovnakรฝ nรกpis zdobรญ aลพ do roku 1934 aj Eiffelovku. ฤalลกรญch 50 rokov je potom Citroรซn neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou โChampsโ.
V novom ลกate
V roku 1984 sa menรญ filozofia predaja automobilov Citroรซn โร la franรงaiseโ โ showroom sa zluฤuje s reลกtauraฤnou prevรกdzkou, a tak sa vo vzniknutom zariadenรญ Hippo Citroรซn v budove s podlaลพnou plochou 1 150 m2 objavuje reลกtaurรกcia pre 220 osรดb. Otvorenรฉ je denne aลพ do druhej rรกno.
V roku 2001 je vypรญsanรก medzinรกrodnรก sรบลฅaลพ na vyuลพitie objektu vรฝhradne pre znaฤku. Do finรกle sรบลฅaลพe sa dostanรบ projekty takรฝch celebrรญt, ako sรบ Zaha Hadid, Christian de Portzamparc, Frank Gehry, Jean Nouvel, Renzo Piano a ฤalลกรญ. Jury je vลกak unesenรก nรกvrhom Manuelle Gautrandovej.
Nie je to nijakรก zaฤiatoฤnรญฤka. Na konte mรก realizรกcie divadla v Bรฉthune, kultรบrne stredisko v Saint Louis, byty v Rennes, mรฝtne stanice A16, vo vรฝstavbe Mรบzeum modernรฉho umenia v Lille, biznis centrum v Saint Etienne, hudobnรฝ palรกc Gaitรฉ v Parรญลพi, jej projekty sa realizujรบ v Thajsku, Vietname ฤi v Dรกnsku a zรญskali rad prestรญลพnych vyznamenanรญ.
Motto projektu Manuele Gautrandovej je: Objaviลฅ, spoznaลฅ a pochopiลฅ automobil podฤพa Citroรซnu. Budova na Champs รlysรฉes ฤรญslo 42 bola dosiaฤพ oveฤพa niลพลกie ako okolitรก zรกstavba. Rekonลกtrukcia budovu vรฝลกkovo zladila s okolรญm, na rozdiel od objektu spoloฤnosti Toyota doลกlo ku komplexnej prestavbe a dostavbe. Historickรก fasรกda objektu je reinterpretovanรก v zmysle vyuลพitia ลกรญpovรฉho ozubenia โ symbolu znaฤky โ a vyjadruje puto minulosti s budรบcnosลฅou โ vyuลพitie stavebnรฝch technolรณgiรญ na montรกลพ priestorovรฉho sklenenรฉho plรกลกลฅa s plochou 650 m2 a hmotnosลฅou 86 ton. Devรคtnรกsลฅ sklenรฝch pyramรญd plรกลกลฅa znรกzorลujรบcich ลกรญpovรฉ ozubenie vytvรกra veฤพkรฉ origami. Na plรกลกti sa takisto uplatลuje ฤervenรก firemnรก farba.
Prekvapenie uprostred
Po vstupe do interiรฉru nรกvลกtevnรญkov ฤakรก ozajstnรก bomba. Dominantou interiรฉru je osemรบrovลovรก ฤervenรก toฤลa ukonฤenรก zrkadlami na spodnej ploche. Na kaลพdej ploลกine sรบ nainลกtalovanรฉ autรก, ktorรฉ sa majรบ obmieลaลฅ podฤพa tzv. sezรณn.
Tรฉmou 1. sezรณny je trvalo udrลพateฤพnรฝ rozvoj, a preto nรกvลกtevnรญci na jednotlivรฝch ploลกinรกch objavia ikony firmy, ktorรฉ poznamenali obdobie svojho vzniku avantgardnรฝm dizajnom a pouลพitรฝmi technolรณgiami.
V showroome ลพiaria aj najnovลกie automobily z radu Citroรซn, napr. komerฤne รบspeลกnรฝ monospas C4 Picasso model 2007, ktorรฉho sa za 6 mesiacov predalo 100 000 kusov alebo concept car Airplay prezentovanรฝ v roku 2006 v ลฝeneve s technolรณgiou Stop + ลกtart, umoลพลujรบcou znaฤnรบ รบsporu pohonnรฝch lรกtok pri zastavenรญ na kriลพovatkรกch. Nablรฝskanรฝ ฤervenรฝ krรกsavec C Mรฉtisse, concept car Autosalรณnu 2006 s hybridnรฝm dieselelektrickรฝm motorom, vyvolรกva v nรกvลกtevnรญkoch davovรฉ ลกialenstvo bez ohฤพadu na pohlavie.
Firemnรฉ know-how krรกฤa naprieฤ toฤลou ruka v ruke s inovรกciou a dizajnom. Toฤลa je nezรกvislรก od stavebnej konลกtrukcie objektu a plรกลกลฅa a vรฝmenu vozidiel umiestnenรฝch na jednotlivรฝch ploลกinรกch zabezpeฤuje dokonale kamuflovanรฝ vรฝลฅah. Zrkadlรก nainลกtalovanรฉ na spodnej ฤasti toฤne vytvรกrajรบ dynamickรบ hru odleskov detailov automobilov a kontrastujรบ so subtรญlnym sklenรฝm plรกลกลฅom a bielou vzduลกnou konลกtrukciou obvodovรฝch stien. Umelรฝ kameล umoลพลuje plastickรฉ stvรกrnenie najmenลกรญch detailov interiรฉru vrรกtane informaฤnรฉho systรฉmu a strediska. Farebnรฉ automobily kontrastujรบ s jeho bielou farbou a mozaiku farieb dotvรกra dynamickรฝ faktor samotnรฝch nรกvลกtevnรญkov. Reรกlne exponรกty dopฤบลajรบ multimediรกlne informรกcie dokumentujรบce bohatรบ histรณriu znaฤky. Pobyt vo vzduลกnom interiรฉri poskytuje najmรค na hornรฝch podlaลพiach neopakovateฤพnรฉ vรฝhฤพady na Champs รlysรฉes.
โFantomasov vozโ Citroen DS skrรฝva vรฝลฅah pre dopravu exponรกtov | Najvyลกลกie podlaลพie karuselu ponรบka konfrontรกciu modernej architektรบry a histรณrie automobilizmu |
Nรกvลกteva predajne prinรกลกa nevลกednรฝ zรกลพitok zo sveta, kde vyuลพitie novรฝch konceptov a technolรณgiรญ pri zachovanรญ najvyลกลกรญch poลพiadaviek na funkฤnosลฅ, bezpeฤnosลฅ a pohodlie krรกฤa v duchu progresรญvnych myลกlienok zakladateฤพa firmy Andrรฉ ยญCitroรซna. Dรก sa oฤakรกvaลฅ, ลพe na reakciu konkurenฤnรฝch firiem nebude treba dlho ฤakaลฅ. Na ลฅahu je showroom Renault.
Ing. arch. Ludvika Kanickรก, CSc.
Foto: autorka