Automobilovรฉ showroomy na Champs ร‰lysรฉes
Galรฉria(9)

Automobilovรฉ showroomy na Champs ร‰lysรฉes

Partneri sekcie:

Avenue des Champs ร‰lysรฉes je demokratickรฝm bulvรกrom. Po Eiffelovej veลพi je to najnavลกtevovanejลกie miesto v Parรญลพi. Odhaduje sa, ลพe tadiaฤพ prejde 300 aลพ 400-tisรญc ฤพudรญ. Je to miesto pre bohatรฝch aj chudobnรฝch, bielych aj farebnรฝch. Parรญลพska radnica si je plne vedomรก ฤara tohto najkrajลกieho bulvรกru sveta. Jeho urbanistickรก a architektonickรก hodnota sa nesmie nijako naruลกiลฅ. Preto tu kaลพdรก rekonลกtrukcia objektov prebieha v osobitnom reลพime a nรกvลกtevnรญci Parรญลพa dychtivo oฤakรกvajรบ, akรฉ prekvapenie prinesรบ novรฉ รบpravy. Jednoznaฤnรฉ to bolo v prรญpade rekonลกtrukcie objektu spoloฤnosti Vuitton. Fasรกdu totiลพ chrรกnilo leลกenie v tvare plastickรฉho maxikufra. Veฤพkรฝm prekvapenรญm pre laikov i verejnosลฅ bolo aj otvorenie showroomu automobilky Toyota na konci roka 2006 a takisto minuloroฤnรฉ dokonฤenie novรฝch priestorov spoloฤnosti Citroรซn.

ฤŒerstvรฝ vietor menom Ora ะ‡to

Pri prรญleลพitosti predaja 12 miliรณnov automobilov na eurรณpskom trhu rozhodol manaลพment Toyoty o รบprave interiรฉru najprestรญลพnejลกieho eurรณpskeho showroomu, ktorรฝ sa nachรกdza prรกve na Champs Elysรฉes. Tรกto mimoriadna operรกcia si vyลพadovala mimoriadny prรญstup โ€“ a prรกve ten je typickรฝ pre sรบฤasnรฉho โ€ženfant terribleโ€œ francรบzskeho dizajnu, mladรญka menom Ora ะ‡to.

Hoci znie jeho meno po japonsky, ide o ฤistokrvnรฉho Francรบza s prastarรฝm otcom, ktorรฝ sa volal Ito Morabito a pochรกdzal z Neapola. Jeho otec Pascal Morabito je vรฝznamnรฝ dizajnรฉr, strรฝko Yves Bayard je zasa architekt a spoluautor znรกmeho Mรบzea modernรฉho umenia v Nice.

Ora ะ‡to nechcel ลพiลฅ s nรกlepkou bohatรฉho synรกฤika. Keฤ mal 21 rokov, rozhodol sa, ลพe zaloลพรญ vlastnรบ znaฤku. Jej nรกzov vznikol ako anagram jeho mena. Aลพ neskรดr zistil, ลพe v jazyku Siouxov oznaฤuje toho, kto stavia sny. Aj keฤ nedokonฤil ลกtรบdium na vysokej ลกkole, talent grafickรฉho dizajnรฉra ho hnal vpred a umoลพnil mu realizovaลฅ zvlรกลกtny projekty, ktorรฝ mรฉdiรก  neskรดr oznaฤili za pirรกtstvo. Vo svojom poฤรญtaฤi totiลพ vytvoril niekoฤพko virtuรกlnych produktov znรกmych firiem, naprรญklad ruksak firmy Vuitton alebo kufrรญk na prenรกลกanie notebooku pre Apple. Spracoval reklamnรฉ kampane tรฝchto produktov a objednรกvku zavesil na web. Pirรกtstvo vyลกlo najavo vo chvรญli, keฤ sa ozvali klienti a chceli inzerovanรฝ neexistujรบci tovar kรบpiลฅ. Danรฉ firmy mohli Oru ะ‡to zaลพalovaลฅ, no namiesto toho mu zverili svoje zรกkazky.

Ora ะ‡to je dรดkazom toho, ako moลพno zhmotniลฅ virtualitu. Navrhuje nรกbytok pre B & B, elektrospotrebiฤe pre Gorenje, svietidlรก pre Artemide, flakรณny pre Adidas, plechovky pre Heineken, mobily pre Sagem, externรฉ disky pre LaCieโ€ฆ slovom, jeho akฤnรฝ rรกdius je nekoneฤnรฝ. Je najmladลกรญm dizajnรฉrom, ktorรฝ sa dostal do uzatvorenรฉho katalรณgu Cappellini a  poskytuje najviac rozhovorov z francรบzskych dizajnรฉrov. Jeho tovรกrenskou znaฤkou je รบplnรก absencia skromnosti. Absencia pochรฝb je jeho formou vรญzie. Pรคtnรกsลฅฤlennรฝ pracovnรฝ tรญm s roฤnรฝm obratom presahujรบcim 5 miliรณnov eur je dรดkazom toho, ลพe mnohรฉ moลพno dosiahnuลฅ intuรญciou a odvahou.

 

Toyota v centre pozornosti

Ora ะ‡to vytvoril vo svojom poฤรญtaฤi pre Toyotu veฤพkolepรฝ nรกvrh interiรฉru v ลกtรฝle high-tech. Nรกvrh sa realizoval neuveriteฤพnรฝch osem mesiacov. Jeho hlavnรฝm znakom je biela farba a uplatnenie princรญpu vertikality a horizontality. Dominantnรฝm prvkom interiรฉru je ลกirokรฉ biele schodisko. Nadvรคzuje na horizontรกlne ลกtruktรบry ladnรฝch kriviek, akรฉhosi โ€žmaisonetteโ€œ โ€“ vstavanรฉho domฤeka. Toto obrovskรฉ teleso umoลพลˆuje, aby lepลกie vyznela ฤพudskรก mierka, a zintรญmลˆuje priestor celรฉho interiรฉru. Z hฤพadiska materiรกlov sa uplatลˆuje umelรฝ kameลˆ Corianยฎ. V roku 2006 ลกlo o najvรคฤลกie sรบvislรฉ dielo z tohto materiรกlu v Eurรณpe. Pouลพil sa na ploche 400 m2 stien, pilierov, schodov a pรณdiรญ.

Ora ะ‡to majstrovsky vyuลพรญva plastickosลฅ Corianu aj v najmenลกom detaile vรฝstavnรฉho zariadenia a informaฤnรฉho systรฉmu. Zaujรญmavรฝm vรฝtvarnรฝm prvkom interiรฉru je aj znak Toyota vytvรกrajรบci zloลพitรฉ priestorovรฉ predely zvyลกujรบce intimitu pri rokovanรญ so zรกkaznรญkom. Ako ฤalลกiu dimenziu interiรฉru zapรกja autor do procesu svetlo. Prispievajรบ k tomu aj tisรญcky elektroluminiscenฤnรฝch diรณd inkrustovanรฝch v hlavnom mรบre pozdฤบลพ schodiska vedรบceho na prvรฉ poschodie. Diรณdy sรบ umiestnenรฉ zospodu panela a uplatลˆujรบ sa iba poฤas svetelnej ลกou riadenej poฤรญtaฤom.

Vลกetko je vymyslenรฉ do poslednรฉho detailu v duchu รบplnej harmรณnie. Interiรฉr je futuristickรฝ, nie vลกak chladnรฝ. Je vzduลกnรฝ, biely, mรคkkรฝ a zmyselnรฝ. Pรดsobรญ ako vesmรญrny korรกb, v ktorom sa francรบzska estetika snรบbi s japonskou technikou. Nablรฝskanรฉ automobily sa rozdeฤพujรบ podฤพa tรฉm na prezentรกciu trhovรฝch modelov โ€“ noviniek, na objasnenie technickรฝch problรฉmov a na demonลกtrรกciu pretekรกrskych automobilov. Expozรญcii dominujรบ konceptuรกlne automobily. Kedykoฤพvek vo dne alebo v noci je tu plno. Nรกvลกtevnรญci mรดลพu podฤพa vรดle fotografovaลฅ, sadnรบลฅ si do virtuรกlneho interiรฉru automobilu, prรญpadne zรญskaลฅ ฤalลกie informรกcie od personรกlu v bielych kombinรฉzach. Biela farba interiรฉru prenikla aj na otvรกracรญ veฤierok, na ktorom sa predรกvali biele vajรญฤka s bielou ฤokolรกdou a biele krevetovรฉ lรญzanky. Japonskรก znaฤka prostrednรญctvom svojej eurรณpskej vlajkovej lode vyลพaruje v rรกmci hesla โ€žToday, Tomorrow, Toyotaโ€œ neopakovateฤพnรบ atmosfรฉru. Neฤudo, ลพe zmluvu na rekonลกtrukciu ฤalลกรญch firemnรฝch showroomov vrรกtane interiรฉrov vรฝstavnรฝch expozรญciรญ mรก v rukรกch opรคลฅ Ora ะ‡to.

Odveta od Citroรซnu

Futuristickรฝ interiรฉr firmy Toyota nedovolil konkurencii dlho oddychovaลฅ a uลพ ฤoskoro veฤพkรฉ leลกenie na druhej strane bulvรกru dรกvalo tuลกiลฅ, ลพe ฤalลกie prekvapenie je na ceste. V auguste 2007 sa o veฤพkรฝ rozruch na Champs Elysรฉes postarala spoloฤnosลฅ Citroรซn. Tรก vลกak nie je na tomto bulvรกri novรกฤikom, prรกve naopak.

Veฤพkรฝ vizionรกr a humanista Andrรฉ Citroรซn (1878 โ€“ 1935) objavuje ako zvedavรฝ mladรญk v Poฤพsku efektรญvnu vรฝrobu prevodov v tvare ลกรญpovรฉho ozubenia. Pozoruje okolitรฝ svet a premรฝลกฤพa. Keฤ mรก 24 rokov, zakladรก vlastnรบ firmu a ลกรญpovรฉ ozubenie sa stรกva jej symbolom. Tovรกreลˆ uลพ ฤoskoro vyrรกba 30 automobilov denne. Inzerรกt uverejnenรฝ 2. februรกra 1919 v ร‰cos de Paris vyvolรกva davovรฉ ลกialenstvo: novรฝ model 10 HP Citroรซn sa predstavuje na Champs ร‰lysรฉes v objekte prvรฉho koncesionรกra spoloฤnosti Grands garages de Citroรซn. Andrรฉ Citroรซn, inลกpirovanรฝ Taylorom a Fordom, rozvรญja svoje sny o popularizรกcii automobilu. Auto mรก byลฅ predmetom dennej potreby a radosti. Preto zakladรก sieลฅ koncesionรกrov, predรกva na รบver, zabezpeฤuje poistenie vozidiel a sluลพby po predaji, buduje jasle pre deti zamestnancov, zamestnรกva hendikepovanรฝch, vyplรกca 13 platovโ€ฆ

Rozvoj obchodu vedie v roku 1927 k vybudovaniu prvej predajne na Champs ร‰lysรฉes ฤรญslo 42. V roku 1932 sa predajnรก plocha zvรคฤลกuje na 370 m2 a obrovskรฝ oceฤพovรฝ rรกm s nadpisom Citroรซn vysokรฝ 175โ€‰cm sa stรกva symbolom industriรกlneho avantgardizmu. Rovnakรฝ nรกpis zdobรญ aลพ do roku 1934 aj Eiffelovku. ฤŽalลกรญch 50 rokov je potom Citroรซn neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou โ€žChampsโ€œ.

V novom ลกate

V roku 1984 sa menรญ filozofia predaja automobilov Citroรซn โ€žร  la franรงaiseโ€œ โ€“ showroom sa zluฤuje s reลกtauraฤnou prevรกdzkou, a tak sa vo vzniknutom zariadenรญ Hippo Citroรซn v budove s podlaลพnou plochou 1 150 m2 objavuje reลกtaurรกcia pre 220 osรดb. Otvorenรฉ je denne aลพ do druhej rรกno.

V roku 2001 je vypรญsanรก medzinรกrodnรก sรบลฅaลพ na vyuลพitie objektu vรฝhradne pre znaฤku. Do finรกle sรบลฅaลพe sa dostanรบ projekty takรฝch celebrรญt, ako sรบ Zaha Hadid, Christian de Portzamparc, Frank Gehry, Jean Nouvel, Renzo Piano a ฤalลกรญ. Jury je vลกak unesenรก nรกvrhom Manuelle Gautrandovej.

Nie je to nijakรก zaฤiatoฤnรญฤka. Na konte mรก realizรกcie divadla v Bรฉthune, kultรบrne stredisko v Saint Louis, byty v Rennes, mรฝtne stanice A16, vo vรฝstavbe Mรบzeum modernรฉho umenia v Lille, biznis centrum v Saint Etienne, hudobnรฝ palรกc Gaitรฉ v Parรญลพi, jej projekty sa realizujรบ v Thajsku, Vietname ฤi v Dรกnsku a zรญskali rad prestรญลพnych vyznamenanรญ.

Motto projektu Manuele Gautrandovej je: Objaviลฅ, spoznaลฅ a pochopiลฅ automobil podฤพa Citroรซnu. Budova na Champs ร‰lysรฉes ฤรญslo 42  bola dosiaฤพ oveฤพa niลพลกie ako okolitรก zรกstavba. Rekonลกtrukcia budovu vรฝลกkovo zladila s okolรญm, na rozdiel od objektu spoloฤnosti Toyota doลกlo ku komplexnej prestavbe a dostavbe. Historickรก fasรกda objektu je reinterpretovanรก v zmysle vyuลพitia ลกรญpovรฉho ozubenia โ€“ symbolu znaฤky โ€“ a vyjadruje puto minulosti s budรบcnosลฅou โ€“ vyuลพitie stavebnรฝch technolรณgiรญ na montรกลพ priestorovรฉho sklenenรฉho plรกลกลฅa s plochou 650 m2 a hmotnosลฅou 86 ton. Devรคtnรกsลฅ sklenรฝch pyramรญd plรกลกลฅa znรกzorลˆujรบcich ลกรญpovรฉ ozubenie vytvรกra veฤพkรฉ origami. Na plรกลกti sa takisto uplatลˆuje ฤervenรก firemnรก farba.

Prekvapenie uprostred

Po vstupe do interiรฉru nรกvลกtevnรญkov ฤakรก ozajstnรก bomba. Dominantou interiรฉru je osemรบrovลˆovรก ฤervenรก toฤลˆa ukonฤenรก zrkadlami na spodnej ploche. Na kaลพdej ploลกine sรบ nainลกtalovanรฉ autรก, ktorรฉ sa majรบ obmieลˆaลฅ podฤพa tzv. sezรณn.

Tรฉmou 1. sezรณny je trvalo udrลพateฤพnรฝ rozvoj, a preto nรกvลกtevnรญci na jednotlivรฝch ploลกinรกch objavia ikony firmy, ktorรฉ poznamenali obdobie svojho vzniku avantgardnรฝm dizajnom a pouลพitรฝmi technolรณgiami.

V showroome ลพiaria aj najnovลกie automobily z radu Citroรซn, napr. komerฤne รบspeลกnรฝ monospas C4 Picasso model 2007, ktorรฉho sa za 6 mesiacov predalo 100 000 kusov alebo concept car Airplay prezentovanรฝ v roku 2006 v ลฝeneve s technolรณgiou Stop + ลกtart, umoลพลˆujรบcou znaฤnรบ รบsporu pohonnรฝch lรกtok pri zastavenรญ na kriลพovatkรกch. Nablรฝskanรฝ ฤervenรฝ krรกsavec C Mรฉtisse, concept car Autosalรณnu 2006 s hybridnรฝm dieselelektrickรฝm motorom, vyvolรกva v nรกvลกtevnรญkoch davovรฉ ลกialenstvo bez ohฤพadu na pohlavie. 

Firemnรฉ know-how krรกฤa naprieฤ toฤลˆou ruka v ruke s inovรกciou a dizajnom. Toฤลˆa je nezรกvislรก od stavebnej konลกtrukcie objektu a plรกลกลฅa a vรฝmenu vozidiel umiestnenรฝch na jednotlivรฝch ploลกinรกch zabezpeฤuje dokonale kamuflovanรฝ vรฝลฅah. Zrkadlรก nainลกtalovanรฉ na spodnej ฤasti toฤne vytvรกrajรบ dynamickรบ hru odleskov detailov automobilov a kontrastujรบ so subtรญlnym sklenรฝm plรกลกลฅom a bielou vzduลกnou konลกtrukciou obvodovรฝch stien. Umelรฝ kameลˆ umoลพลˆuje plastickรฉ stvรกrnenie najmenลกรญch detailov interiรฉru vrรกtane informaฤnรฉho systรฉmu a strediska. Farebnรฉ automobily kontrastujรบ s jeho bielou farbou a mozaiku farieb dotvรกra dynamickรฝ faktor samotnรฝch nรกvลกtevnรญkov. Reรกlne exponรกty dopฤบลˆajรบ multimediรกlne informรกcie dokumentujรบce bohatรบ histรณriu znaฤky. Pobyt vo vzduลกnom interiรฉri poskytuje najmรค na hornรฝch podlaลพiach neopakovateฤพnรฉ vรฝhฤพady na Champs ร‰lysรฉes.

โ€žFantomasov vozโ€œ Citroen DS skrรฝva vรฝลฅah pre dopravu exponรกtov Najvyลกลกie podlaลพie karuselu ponรบka konfrontรกciu modernej architektรบry a histรณrie automobilizmu

Nรกvลกteva predajne prinรกลกa nevลกednรฝ zรกลพitok zo sveta, kde vyuลพitie novรฝch konceptov a technolรณgiรญ pri zachovanรญ najvyลกลกรญch poลพiadaviek na funkฤnosลฅ, bezpeฤnosลฅ a pohodlie krรกฤa v duchu progresรญvnych myลกlienok zakladateฤพa firmy Andrรฉ ยญCitroรซna. Dรก sa oฤakรกvaลฅ, ลพe na reakciu konkurenฤnรฝch firiem nebude treba dlho ฤakaลฅ. Na ลฅahu je showroom Renault.

Ing. arch. Ludvika Kanickรก, CSc.
Foto: autorka