Bude mestskรฝ vlak v Bratislave realitou? Mohlo by ho vyuลพรญvaลฅ 750-tisรญc obyvateฤพov
Vลกetky plรกny do budรบcnosti budรบ dnes revidovanรฉ vo vzลฅahu k pandรฉmii koronavรญrusu a jej dosahu na Slovensko, ako aj na Eurรณpu. Prezentovanรก idea mestskรฉho vlaku pre Bratislavu predpokladรก pozitรญvny scenรกr a postupnรฝ nรกvrat hlavnรฉho mesta a jeho aglomerรกcie do novej situรกcie.ย
Predkladanรก ลกtรบdia slรบลพi ako podklad diskusie o navrhovanom novom systรฉme mestskรฉho vlaku v Bratislave. Vรคฤลกina prezentovanรฝch sietรญ a zariadenรญ je znรกma z predchรกdzajรบcich materiรกlov, ktorรฉ vลกak nedefinovali takto opรญsanรฝ systรฉm. Aj na zรกklade tohto podkladu je moลพnรฉ definovaลฅ postup po roku 2020 v prรญprave a realizรกcii dopravnej a najmรค ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry pre Bratislavu a jej zรกzemie.
Parametre novรฉho stavu po prechodnom prudkom poklese ekonomiky a zmene mnohรฝch vzลฅahov sรบ dnes eลกte ลฅaลพko plne predvรญdateฤพnรฉ. Zรกkladom ostรกva nemennosลฅ a relatรญvna stรกlosลฅ jestvujรบcich urbรกnnych ลกtruktรบr, ktorรฉ vznikli na bรกze koncentrรกcie. Doterajลกรญ priebeh krรญz v rรดznych ฤastiach planรฉty potvrdzuje skutoฤnosลฅ, ลพe obyvatelia ลฅaลพko opustia starลกie a novopostavenรฉ obydlia aj s jestvujรบcou infraลกtruktรบrou.ย
Urฤite sa zmenia algoritmy sprรกvania, ale prรกve nรกvrat a novรฉ vyuลพรญvanie pรดvodnej fyzickej ลกtruktรบry moลพno povaลพovaลฅ za konลกtanty. Novรก doba nastoฤพuje novรฉ otรกzky โ vzdelรกvanie, stretรกvanie sa vรคฤลกieho poฤtu ฤพudรญ ฤi pracovnรฉ procesy. Mobilita sa po prechodnom vyuลพรญvanรญ automobilu, kde je spolu menej ฤพudรญ, v budรบcnosti tieลพ zrejme vrรกti k nastolenรฝm vรฝzvam pre Bratislavu. Myslรญm najmรค na ลกirลกie pouลพitie hromadnej koฤพajovej dopravy โ teda mestskรฉho vlaku.ย
Sieลฅ ลพelezniฤnรฝch tratรญ
Bratislava mรก pomerne hustรบ sieลฅ ลพelezniฤnรฝch tratรญ z konca 19. storoฤia. Trasy ลพeleznรญc ovplyvnila topografia mesta a potreby rozvรญjajรบceho sa priemyslu. Bratislava bola uลพ vtedy kriลพovatkou ลพeleznรญc, leลพala a leลพรญ na prepojeniach:
a) Viedeล โ Budapeลกลฅ, trasa severne od toku Dunaja, b) Praha โ Brno โ Bratislava, po vzniku ฤSR, c) Bratislava โ severnรฉ Slovensko (Uhorsko), d) Bratislava โ ล opron (zรกpadnรฉ Maฤarsko), e) Bratislava โ strednรฉ Slovensko.ย
V 20. storoฤรญ sa tรกto sieลฅ zachovala, prรญpadne dopฤบลala s rozvojom mesta. V sรบฤasnosti sรบ trasy ลพeleznรญc ideรกlnym zรกkladom pre zmenu mobility v rรกmci zรกzemia a aglomerรกcie Bratislavy. Prezentovanรฝ nรกvrh vychรกdza z jestvujรบcej koฤพajovej siete s rozchodom 1โฏ435 mm a potreby racionรกlne, bez budovania rozsiahlych novรฝch tratรญ dopraviลฅ obyvateฤพov zo zรกzemia mesta do centra.ย
Osobitou tรฉmou je prejazd centrom mesta a aglomerรกcie a sรบฤinnosลฅ vlakovรฉho rozchodu s rozchodom koฤพajnรญc elektriฤky v Bratislave, ktorรฝ je 1โฏ000 mm. Dneลกnรฝ systรฉm MHD (nielen elektriฤiek) bude dopฤบลaลฅ aj v budรบcnosti navrhovanรฝ systรฉm mestskรฉho vlaku. Prezentovanรฝ nรกvrh je zรกroveล odpoveฤou na otรกzku, ฤi budovaลฅ v Bratislave kapacitnรฝ podzemnรฝ koฤพajovรฝ systรฉm dopravy. Odpoveฤ je NIE. Jednรฝm z hlavnรฝch dรดvodov je aj situรกcia v roku 2020, ekonomickรฉ pribrzdenie a finanฤnรก nรกroฤnosลฅ akรฉhokoฤพvek nรกvrhu.ย
Koฤพko ฤพudรญ by vyuลพรญvalo navrhovanรฝ systรฉm
Podkladom spracovanรฉho nรกvrhu je analรฝza vรฝvoja Bratislavy a zรกzemia po roku 1990, spresnenie demografickรฝch รบdajov. Koฤพko ฤพudรญ by mohlo dnes a perspektรญvne vyuลพรญvaลฅ takto navrhovanรฉ trasy. Doteraz spracovanรฉ materiรกly vychรกdzali z nepresnรฝch demografickรฝch รบdajov, ktorรฉ neuvรกdzali reรกlny stav poฤtu obyvateฤพov v meste a jeho zรกzemรญ.ย
Podฤพa prieskumu autora sa v hraniciach katastra postavilo do 51-tisรญc novรฝch bytov, ฤo pri obloลพnosti 2,8 obyv. na jeden byt znamenรก prรญrastok asi 145-tisรญc obyvateฤพov. Zรกzemie je definovanรฉ ako รบzemie 22 katastrov, ktorรฉ bezprostredne nadvรคzujรบ na kataster mesta. Tu ลพilo podฤพa รบdajov ล tatistickรฉho รบradu SR k 31. 12. 2018 84-tisรญc obyvateฤพov. Podฤพa prieskumu autora o novopostavenรฝch bytoch po roku 1990 je to vลกak reรกlne viac: asi 106-tisรญc obyvateฤพov.ย
Materiรกl neskรบma, ฤi sรบ to trvale bรฝvajรบci alebo ฤพudia ลพijรบci v prenรกjme. Rozdiel medzi รบdajmi ล tatistickรฉho รบradu SR a realitou spรดsobujรบ rรดzne faktory. Odhadom by navrhovanรฝ systรฉm malo vyuลพรญvaลฅ minimรกlne 750-tisรญc obyvateฤพov.ย
Dlhรฝ a krรกtky mestskรฝ vlak
Samotnรฉ mesto autor podฤพa urbanistickej ลกtruktรบry ฤlenรญ na tri ฤasti โ centrum, vnรบtornรฉ mesto a vonkajลกie mesto. Prรญrodnรฉ fenomรฉny, rieka Dunaj a masรญv Malรฝch Karpรกt, predurฤili hlavnรฉ osi jej rozvoja. Dnes sa poฤas 30 rokov suburbanizรกcie popri piatich zรกkladnรฝch osiach rozvinula aj ลกiesta, tzv. okruลพnรฝ rozvoj.ย
Vรฝznam navrhovanรฉho systรฉmu prepojenia piatich rozvojovรฝch osรญ cez centrum aglomerรกcie Bratislavy zvรฝrazลuje aj zรกkladnรฝ cieฤพ spracovanรฝch materiรกlov, a to zmeniลฅ pomer v mobilite obyvateฤพstva z dominantnรฉho automobilu na koฤพajovรฉ systรฉmy, MHD a ฤalลกie alternatรญvne formy pohybu.ย
Nรกvrh zobrazuje variant tzv. dlhรฉho mestskรฉho vlaku a krรกtkeho mestskรฉho vlaku. Obe sรบstavy majรบ tri zรกkladnรฉ trasy. Trasa A vedie smerom sever โ juh z Pezinka do Rajky (Short Train) alebo v prรญpade Long Train z Trnavy do Rajky. Trasa B vedie v smere zรกpad โ vรฝchod zo Zohoru do ล amorรญna alebo z Malaciek do Dunajskej Stredy.ย
Trasa C smeruje z vรฝchodu do centra Bratislavy formou okruลพnej trasy. Krรกtky vlak zo Senca, dlhรฝ vlak z Galanty. Trasa C obsahuje tzv. rรฝchly variant: to je okruh po jestvujรบcich koฤพajach, trasรกch s vyuลพitรญm stanice Novรฉ Mesto. Potrebnรฉ rekonลกtrukcie a doplnenia by bolo moลพnรฉ dobudovaลฅ pomerne rรฝchlo, max. do roku 2030.ย
Dlhรฝ variant, otoฤka trasy C, obsahuje aj novรบ ลพelezniฤnรบ stanicu Filiรกlka + pokraฤovanie nad terรฉnom po most cez Dunaj do stanice Petrลพalka a spรคtnรฉ napojenie cez DลฝM a stanicu รNS pri Pรกlenisku smerom na sever, popri letisku spรคลฅ na ลพelezniฤnรบ traลฅ do Senca.ย
Nรกvrh predpokladรก obnovu tzv. prieฤnej trasy (severojuลพnรฉ prepojenie) cez mesto, ktorรก bola v 70. a 80. rokoch 20. storoฤia odstrรกnenรก. Viedla z Filiรกlky popri Karadลพiฤovej ulici cez Starรฝ most ponad Dunaj do Petrลพalky. Prieฤnu trasu obsahoval aj projekt TEN-T, ktorรฝ podzemnรฝm vedenรญm prepojil Bratislavu s Viedลou, resp. s Budapeลกลฅou.ย
Dรดleลพitรฝm benefitom tohto rieลกenia bolo vybudovanie stanice Letisko priamo s terminรกlom Letiska M. R. ล tefรกnika. Vytvรกralo sa tak priame prepojenie troch letรญsk troch eurรณpskych metropol ลพeleznicou, veฤ uลพ dnes jestvuje v Rakรบsku systรฉm City Aiport train. Projekt z rokov 2005 โ 2010 bol zastavenรฝ. Dnes je najmรค z ekonomickรฝch a inลกtitucionรกlnych dรดvodov jeho pรดvodnรฝ technickรฝ nรกvrh nerealizovateฤพnรฝ.ย
ลฝelezniฤnรก stanica Filiรกlka
Osobitnou tรฉmou je rieลกenie novej ลพelezniฤnej stanice Filiรกlka. Autor state (spolu s arch. Vladimรญrom ล imkom) prezentoval nadzemnรฉ rieลกenie bez problematickรฝch kriลพovanรญ trate a jestvujรบcich komunikรกciรญ ฤi podzemnรฝch inลพinierskych sietรญ. Nรกvrh by nemal negatรญvny vplyv na prรบdenie podzemnรฝch vรดd.ย
Urbanisticky a dopravne je potrebnรฉ dorieลกiลฅ ลกirลกรญ priestor vrรกtane kriลพovatky Raฤianske mรฝto a trasy okruhu Bajkalskรก ulica. Reรกlny ฤasovรฝ horizont tejto nรกroฤnej investรญcie je aลพ po roku 2030, preto nรกvrh obsahuje aj variant ฤasovo bliลพลกรญ a realizovateฤพnรฝ. Ide o vyuลพitie stanice Novรฉ Mesto tak, aby bol systรฉm prรญmestskej dopravy s maximรกlnym vyuลพitรญm ลพeleznรญc postupne realitou skรดr โ od roku 2030.ย
Sรบฤasลฅou zapojenia stanice Novรฉ Mesto bude aj novรก trasa, prepojenie elektriฤkovรฝch tratรญ, Raฤianska ulica โ Tomรกลกikova ulica + komunikรกcia Zรกtiลกie. Zakomponovanie novej stanice je podmienenรฉ okrem priamej nadvรคznosti na MHD aj doplnenรญm komunikaฤnej siete โ vytvorenie preยญpojenia cez Kominรกrsku ulicu a vybudovanie kruhovรฉho objazdu (kriลพovatky Raฤianske mรฝto). Sรบฤasลฅou doplnenia komunikaฤnรฉho systรฉmu je dobudovanie pokraฤovania Pionierskej ulice โ tzv. severnรก tangenta.ย
Vzhฤพadom na skutoฤnosลฅ, ลพe trasa koฤพajรญ je nad terรฉnom, mรดลพu byลฅ vลกetky prieฤne komunikaฤnรฉ prepojenia na terรฉne zachovanรฉ:. Kutuzovova aj Budyลกรญnska ulica. Dรดleลพitรก je novรก elektriฤkovรก zastรกvka systรฉmu s rozchodom 1 000 mm vo vรคzbe na vรฝstupovรบ a nรกstupovรบ halu ลพelezniฤnej stanice, rieลกenie tzv. suchou nohou.
Vinohrady-Predmestie
Zaujรญmavรฝ bude princรญp rieลกenia priestoru stanica Novรฉ Mesto aj s okolรญm, resp. priestorom severne od koฤพajiska. ฤalลกรญm dรดleลพitรฝm bodom systรฉmu mestskรฉho vlaku je terminรกl Vinohrady-Predmestie, kde sa stretรกยญvajรบ trate ลฝSR, elektriฤky, prรญmestskรฉho autobusu a trate mestskรฉho vlaku.ย
Nรกvrh prezentuje prepojenie a prestup dvoch jestvujรบcich stanรญc, ktorรฉ majรบ rรดznu vรฝลกku tratรญ. Zรกroveล je tu doplnenรก hmota stanice Vinohrady. Cieฤพom je zvรฝลกiลฅ komfort vรฝstupu a prestupu na MHD. Prepojenie โ premostenie โ v dฤบลพke pribliลพne 170 metrov ponad trasu elektriฤky a mestskรบ radiรกlu Raฤianska zabezpeฤรญ bezkolรญzยญny prรญstup cestujรบcich z haly do haly.
Stanica Ruลพinov
Podobne veฤพkoryso je rieลกenรก aj novรก stanica Ruลพinov, ktorรก leลพรญ na trase ลพeleznice ฤ. 131,132 neฤaleko od otoฤky elektriฤiek medzi jestvujรบcim sรญdliskom a novou nรกkupnou zรณnou. Dodnes tu nejestvuje humรกnny priechod cez trojkoฤพajnรบ traลฅ, aj prejazdy cez ลพeleznicu sรบ รบrovลovรฉ.ย
Novรก stanica vyuลพรญva dneลกnรฉ parkovisko pri Vrakunskej ceste a jednoduchรฝm posunom trรกs ลพeleznice a komunikรกcie spolu s vรคzbou na predฤบลพenรบ elektriฤkovรบ trasu vytvรกra logickรฝ prestupnรฝ bod, most medzi ลกtyrmi druhmi dopravy: mestskรฝ vlak, elektriฤka, autobus a chodci ฤi cyklisti.ย
Podunajskรฉ Biskupice
ฤalลกou stanicou na trase ลพeleznice smerom na vรฝchod by mohla byลฅ novรก ลพelezniฤnรก stanica Podunajskรฉ Biskupice (nie zastรกvka vlaku Vrakuลa). รzemie Vrakune a Podunajskรฝch Biskupรญc preลกlo za 30 rokov intenzifikรกciou a Kazanskรก ulica sa vyprofilovala ako vรฝraznรก urbanistickรก os smerom k Slovnaftu a trase R7 + okruh Bajkalskรก.ย
Perspektรญvne bude tรกto mestskรก trieda doplnenรก elektriฤkou, horizont roku 2050. Severne od urbanizovanรฉho mestskรฉho รบzemia je trasa obchvatu D4 a tieลพ napojenie trasy R1 s pokraฤovanรญm na Galvaniho ulicu. Novรก stanica by podobne ako stanica Ruลพinov kumulovala tri druhy dopravy: koฤพajovรบ (mestskรฝ vlak), automobilovรบ, peลกiu, cyklistickรบ + perspektรญvne elektriฤku.
Vyuลพรญvanie a premena infraลกtruktรบry
Prezentovanรฝ mestskรฝ vlak v maximรกlnej miere vyuลพรญva jestvujรบce trasy ลพeleznรญc ลฝSR na รบzemรญ mesta. Dobudovanie prieฤnej (severojuลพnej) trasy Filiรกlka โ Petrลพalka vrรกtane novej stanice Filiรกlka pre prรญmestskรบ dopravu + trasa mestskรฝ vlak (oba varianty) je jedinou vรคฤลกou investรญciou.ย
Zmena dneลกnรฝch nรกvykov obyvateฤพov, ich postupnรฝ prechod z auta na vlak sรบ podmienenรฉ aj ฤalลกou infraลกtruktรบrou v meste. Ide o prestupy na MHD, najmรค na elektriฤky. Dneลกnรก sieลฅ elektriฤiek s rozchodom 1โฏ000 mm, ktorรฝ je uลพลกรญ ako vlaky, je nedostatoฤnรก. Mesto sa rozrastรก a zahusลฅuje najmรค smerom na vรฝchod.ย
Pomyselnรฝ stred mesta dnes nie je Nรกmestie SNP, ale skรดr Trnavskรฉ mรฝto. Hranica centrรกlnej zรณny mesta nie je Karadลพiฤova ani Koลกickรก ulica, ale Bajkalskรก ulica.ย
Hlavnรก ลพelezniฤnรก stanica
Bratislavu trรกpi desaลฅroฤia tรฉma novej hlavnej ลพelezniฤnej stanice. Znรกme sรบ minimรกlne dve nerealizovanรฉ a nerealizovateฤพnรฉ (asi aj nepotrebnรฉ) polohy novej ลพelezniฤnej stanice: prvรก je z roku 1988 โ len niekoฤพko desiatok metrov SV od dneลกnej. Poloha na rovnej trase nad Karpatskou ulicou, nad bรฝvalou YMCOU.ย
Nรกvrh asanoval veฤพkรฉ plochy a veฤพa budov, predstaniฤnรฝ priestor nadvรคzoval, pokraฤoval v tzv. prieฤnej urbanistickej osi smerom na nรกbreลพie Dunaja. Druhรฝ nรกvrh zo zaฤiatku 21. storoฤia revitalizoval priestor pred jestvujรบcou hlavnou stanicou, pokraฤoval veฤพkorysรฝmi projektmi a skonฤil sa neslรกvne vypovedanรญm zmluvy investora s mestom. Menej znรกme a tieลพ nereรกlne sรบ nรกvrhy z Fakulty architektรบry STU, kde ลกtudenti pod vedenรญm pedagรณgov kreslia novรบ stanicu nad Raฤianskou ulicou.ย
Dnes je ลฅaลพko presnejลกie definovaลฅ polohu novej hlavnej ลพelezniฤnej stanice v Bratislave. Azda o 10 rokov, v roku 2030, keฤ sa rozbehne rekonลกtrukcia zastaranรฝch tratรญ ลพeleznรญc v meste a pohne sa aj systรฉm integrovanej mestskej a prรญmestskej dopravy, podarรญ sa vyprojektovaลฅ a nebodaj aj postaviลฅ prvรบ ฤi druhรบ stanicu TIOP…
รlohy mestskรฉho vlaku
Mestskรฝ vlak mรก za รบlohu rรฝchlo a bezpeฤne prepraviลฅ aj vรคฤลกie mnoลพstvo cestujรบcich z okrajovรฝch ฤastรญ mesta so zรกzemรญm do centra a cez centrum mesta a aglomerรกcie. V nastรกvajรบcom obdobรญ, keฤ nastรบpi hospodรกrska recesia, mรดลพe byลฅ prรกve myลกlienka racionรกlneho mestskรฉho vlaku pre Bratislavu zaujรญmavรก.ย
Kฤพรบฤovรก je zmena myslenia o doprave, mobilite v meste. Mesto, to je aj jeho zรกzemie. Zatiaฤพ nebola hlbลกie vyhodnotenรก ani urbanistickรก situรกcia po roku 1990 do jari 2020. Nepoznรกme ani presnejลกie รบdaje o poฤte obyvateฤพov v meste a jeho zรกzemรญ.ย
Je potrebnรฉ maลฅ naskicovanรฝ smer, ideu a priblรญลพiลฅ sa k nej, inรกฤ nรกs ฤakรก ฤalลกie obdobie preลกฤพapovania, omylov a niฤnerobenia, resp. nedomyslenรฝch a neskoordinovanรฝch ลกtรบdiรญ. Bratislava mรก napriek ลฅaลพkรฉmu obdobiu predpoklady na komplexnejลกie rieลกenie, ktorรฉ zohฤพadnรญ jej urbanistickรฝ rozvoj a ฤพudskรฝ potenciรกl.
ฤasovรฉ horizonty
Dnes sa beลพne pouลพรญva horizont 10 rokov, teda rok 2030, ako prvรก etapa a vรฝhฤพadovรฝ horizont, a to rok 2050. Vลกetky plรกny budรบ revidovanรฉ aj vo vzลฅahu k pandรฉmii koronavรญrusu a jej dosahu na Slovensko a Eurรณpu. Obdobie do roku 2030 mรดลพeme teda povaลพovaลฅ za obdobie s ลฅaลพkรฝm ลกtartom novej etapy a prรญpravy novรฝch ideรญ, projektov pre mestskรฝ vlak v Bratislave.
FOTO: Miro Pochyba