Aktuรกlne foto chรกtrajรบcej stanice Filiรกlka v Bratislave โ€“ na pozadรญ sรบ developerskรฉ projekty: zฤพava Rezidencia pri Mรฝte, Urban Residence a vpravo v diaฤพke Manhattan.

Bude mestskรฝ vlak v Bratislave realitou? Mohlo by ho vyuลพรญvaลฅ 750-tisรญc obyvateฤพov

Partneri sekcie:

Vลกetky plรกny do budรบcnosti budรบ dnes revidovanรฉ vo vzลฅahu k pandรฉmii koronavรญrusu a jej dosahu na Slovensko, ako aj na Eurรณpu. Prezentovanรก idea mestskรฉho vlaku pre Bratislavu predpokladรก pozitรญvny scenรกr a postupnรฝ nรกvrat hlavnรฉho mesta a jeho aglomerรกcie do novej situรกcie.ย 

Predkladanรก ลกtรบdia slรบลพi ako podklad diskusie o navrhovanom novom systรฉme mestskรฉho vlaku v Bratislave. Vรคฤลกina prezentovanรฝch sietรญ a zariadenรญ je znรกma z predchรกdzajรบcich materiรกlov, ktorรฉ vลกak nedefinovali takto opรญsanรฝ systรฉm. Aj na zรกklade tohto podkladu je moลพnรฉ definovaลฅ postup po roku 2020 v prรญprave a realizรกcii dopravnej a najmรค ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry pre Bratislavu a jej zรกzemie.

Parametre novรฉho stavu po prechodnom prudkom poklese ekonomiky a zmene mnohรฝch vzลฅahov sรบ dnes eลกte ลฅaลพko plne predvรญdateฤพnรฉ. Zรกkladom ostรกva nemennosลฅ a relatรญvna stรกlosลฅ jestvujรบcich urbรกnnych ลกtruktรบr, ktorรฉ vznikli na bรกze koncentrรกcie. Doterajลกรญ priebeh krรญz v rรดznych ฤastiach planรฉty potvrdzuje skutoฤnosลฅ, ลพe obyvatelia ลฅaลพko opustia starลกie a novopostavenรฉ obydlia aj s jestvujรบcou infraลกtruktรบrou.ย 

Urฤite sa zmenia algoritmy sprรกvania, ale prรกve nรกvrat a novรฉ vyuลพรญvanie pรดvodnej fyzickej ลกtruktรบry moลพno povaลพovaลฅ za konลกtanty. Novรก doba nastoฤพuje novรฉ otรกzky โ€“ vzdelรกvanie, stretรกvanie sa vรคฤลกieho poฤtu ฤพudรญ ฤi pracovnรฉ procesy. Mobilita sa po prechodnom vyuลพรญvanรญ automobilu, kde je spolu menej ฤพudรญ, v budรบcnosti tieลพ zrejme vrรกti k nastolenรฝm vรฝzvam pre Bratislavu. Myslรญm najmรค na ลกirลกie pouลพitie hromadnej koฤพajovej dopravy โ€“ teda mestskรฉho vlaku.ย 

Sieลฅ ลพelezniฤnรฝch tratรญ

Bratislava mรก pomerne hustรบ sieลฅ ลพelezniฤnรฝch tratรญ z konca 19. storoฤia. Trasy ลพeleznรญc ovplyvnila topografia mesta a potreby rozvรญjajรบceho sa priemyslu. Bratislava bola uลพ vtedy kriลพovatkou ลพeleznรญc, leลพala a leลพรญ na prepojeniach:

a) Viedeลˆ โ€“ Budapeลกลฅ, trasa severne od toku Dunaja, b) Praha โ€“ Brno โ€“ Bratislava, po vzniku ฤŒSR, c) Bratislava โ€“ severnรฉ Slovensko (Uhorsko), d) Bratislava โ€“ ล opron (zรกpadnรฉ Maฤarsko), e) Bratislava โ€“ strednรฉ Slovensko.ย 

V 20. storoฤรญ sa tรกto sieลฅ zachovala, prรญpadne dopฤบลˆala s rozvojom mesta. V sรบฤasnosti sรบ trasy ลพeleznรญc ideรกlnym zรกkladom pre zmenu mobility v rรกmci zรกzemia a aglomerรกcie Bratislavy. Prezentovanรฝ nรกvrh vychรกdza z jestvujรบcej koฤพajovej siete s rozchodom 1โ€ฏ435 mm a potreby racionรกlne, bez budovania rozsiahlych novรฝch tratรญ dopraviลฅ obyvateฤพov zo zรกzemia mesta do centra.ย 

Osobitou tรฉmou je prejazd centrom mesta a aglomerรกcie a sรบฤinnosลฅ vlakovรฉho rozchodu s rozchodom koฤพajnรญc elektriฤky v Bratislave, ktorรฝ je 1โ€ฏ000 mm. Dneลกnรฝ systรฉm MHD (nielen elektriฤiek) bude dopฤบลˆaลฅ aj v budรบcnosti navrhovanรฝ systรฉm mestskรฉho vlaku. Prezentovanรฝ nรกvrh je zรกroveลˆ odpoveฤou na otรกzku, ฤi budovaลฅ v Bratislave kapacitnรฝ podzemnรฝ koฤพajovรฝ systรฉm dopravy. Odpoveฤ je NIE. Jednรฝm z hlavnรฝch dรดvodov je aj situรกcia v roku 2020, ekonomickรฉ pribrzdenie a finanฤnรก nรกroฤnosลฅ akรฉhokoฤพvek nรกvrhu.ย 

Veฤพkรก Bratislava, rozvojovรฉ osi, pรกsy.
Veฤพkรก Bratislava, rozvojovรฉ osi, pรกsy. | Zdroj: Ing. arch. Peter ลฝalman.

Koฤพko ฤพudรญ by vyuลพรญvalo navrhovanรฝ systรฉm

Podkladom spracovanรฉho nรกvrhu je analรฝza vรฝvoja Bratislavy a zรกzemia po roku 1990, spresnenie demografickรฝch รบdajov. Koฤพko ฤพudรญ by mohlo dnes a perspektรญvne vyuลพรญvaลฅ takto navrhovanรฉ trasy. Doteraz spracovanรฉ materiรกly vychรกdzali z nepresnรฝch demografickรฝch รบdajov, ktorรฉ neuvรกdzali reรกlny stav poฤtu obyvateฤพov v meste a jeho zรกzemรญ.ย 

Podฤพa prieskumu autora sa v hraniciach katastra postavilo do 51-tisรญc novรฝch bytov, ฤo pri obloลพnosti 2,8 obyv. na jeden byt znamenรก prรญrastok asi 145-tisรญc obyvateฤพov. Zรกzemie je definovanรฉ ako รบzemie 22 katastrov, ktorรฉ bezprostredne nadvรคzujรบ na kataster mesta. Tu ลพilo podฤพa รบdajov ล tatistickรฉho รบradu SR k 31. 12. 2018 84-tisรญc obyvateฤพov. Podฤพa prieskumu autora o novopostavenรฝch bytoch po roku 1990 je to vลกak reรกlne viac: asi 106-tisรญc obyvateฤพov.ย 

Materiรกl neskรบma, ฤi sรบ to trvale bรฝvajรบci alebo ฤพudia ลพijรบci v prenรกjme. Rozdiel medzi รบdajmi ล tatistickรฉho รบradu SR a realitou spรดsobujรบ rรดzne faktory. Odhadom by navrhovanรฝ systรฉm malo vyuลพรญvaลฅ minimรกlne 750-tisรญc obyvateฤพov.ย 

Dlhรฝ a krรกtky mestskรฝ vlak

Samotnรฉ mesto autor podฤพa urbanistickej ลกtruktรบry ฤlenรญ na tri ฤasti โ€“ centrum, vnรบtornรฉ mesto a vonkajลกie mesto. Prรญrodnรฉ fenomรฉny, rieka Dunaj a masรญv Malรฝch Karpรกt, predurฤili hlavnรฉ osi jej rozvoja. Dnes sa poฤas 30 rokov suburbanizรกcie popri piatich zรกkladnรฝch osiach rozvinula aj ลกiesta, tzv. okruลพnรฝ rozvoj.ย 

Vรฝznam navrhovanรฉho systรฉmu prepojenia piatich rozvojovรฝch osรญ cez centrum aglomerรกcie Bratislavy zvรฝrazลˆuje aj zรกkladnรฝ cieฤพ spracovanรฝch materiรกlov, a to zmeniลฅ pomer v mobilite obyvateฤพstva z dominantnรฉho automobilu na koฤพajovรฉ systรฉmy, MHD a ฤalลกie alternatรญvne formy pohybu.ย 

Mestskรฝ vlak, Bratislava โ€“ centrum.
Mestskรฝ vlak, Bratislava โ€“ centrum. | Zdroj: Ing. arch. Peter ลฝalman.

Nรกvrh zobrazuje variant tzv. dlhรฉho mestskรฉho vlaku a krรกtkeho mestskรฉho vlaku. Obe sรบstavy majรบ tri zรกkladnรฉ trasy. Trasa A vedie smerom sever โ€“ juh z Pezinka do Rajky (Short Train) alebo v prรญpade Long Train z Trnavy do Rajky. Trasa B vedie v smere zรกpad โ€“ vรฝchod zo Zohoru do ล amorรญna alebo z Malaciek do Dunajskej Stredy.ย 

Trasa C smeruje z vรฝchodu do centra Bratislavy formou okruลพnej trasy. Krรกtky vlak zo Senca, dlhรฝ vlak z Galanty. Trasa C obsahuje tzv. rรฝchly variant: to je okruh po jestvujรบcich koฤพajach, trasรกch s vyuลพitรญm stanice Novรฉ Mesto. Potrebnรฉ rekonลกtrukcie a doplnenia by bolo moลพnรฉ dobudovaลฅ pomerne rรฝchlo, max. do roku 2030.ย 

Bratislava a zรกzemie. Krรกtky mestskรฝ vlak.
Bratislava a zรกzemie. Krรกtky mestskรฝ vlak. | Zdroj: Ing. arch. Peter ลฝalman.

Dlhรฝ variant, otoฤka trasy C, obsahuje aj novรบ ลพelezniฤnรบ stanicu Filiรกlka + pokraฤovanie nad terรฉnom po most cez Dunaj do stanice Petrลพalka a spรคtnรฉ napojenie cez DลฝM a stanicu รšNS pri Pรกlenisku smerom na sever, popri letisku spรคลฅ na ลพelezniฤnรบ traลฅ do Senca.ย 

Nรกvrh predpokladรก obnovu tzv. prieฤnej trasy (severojuลพnรฉ prepojenie) cez mesto, ktorรก bola v 70. a 80. rokoch 20. storoฤia odstrรกnenรก. Viedla z Filiรกlky popri Karadลพiฤovej ulici cez Starรฝ most ponad Dunaj do Petrลพalky. Prieฤnu trasu obsahoval aj projekt TEN-T, ktorรฝ podzemnรฝm vedenรญm prepojil Bratislavu s Viedลˆou, resp. s Budapeลกลฅou.ย 

Dรดleลพitรฝm benefitom tohto rieลกenia bolo vybudovanie stanice Letisko priamo s terminรกlom Letiska M. R. ล tefรกnika. Vytvรกralo sa tak priame prepojenie troch letรญsk troch eurรณpskych metropol ลพeleznicou, veฤ uลพ dnes jestvuje v Rakรบsku systรฉm City Aiport train. Projekt z rokov 2005 โ€“ 2010 bol zastavenรฝ. Dnes je najmรค z ekonomickรฝch a inลกtitucionรกlnych dรดvodov jeho pรดvodnรฝ technickรฝ nรกvrh nerealizovateฤพnรฝ.ย 

ลฝelezniฤnรก stanica Filiรกlka

Osobitnou tรฉmou je rieลกenie novej ลพelezniฤnej stanice Filiรกlka. Autor state (spolu s arch. Vladimรญrom ล imkom) prezentoval nadzemnรฉ rieลกenie bez problematickรฝch kriลพovanรญ trate a jestvujรบcich komunikรกciรญ ฤi podzemnรฝch inลพinierskych sietรญ. Nรกvrh by nemal negatรญvny vplyv na prรบdenie podzemnรฝch vรดd.ย 

Urbanisticky a dopravne je potrebnรฉ dorieลกiลฅ ลกirลกรญ priestor vrรกtane kriลพovatky Raฤianske mรฝto a trasy okruhu Bajkalskรก ulica. Reรกlny ฤasovรฝ horizont tejto nรกroฤnej investรญcie je aลพ po roku 2030, preto nรกvrh obsahuje aj variant ฤasovo bliลพลกรญ a realizovateฤพnรฝ. Ide o vyuลพitie stanice Novรฉ Mesto tak, aby bol systรฉm prรญmestskej dopravy s maximรกlnym vyuลพitรญm ลพeleznรญc postupne realitou skรดr โ€“ od roku 2030.ย 

Sรบฤasลฅou zapojenia stanice Novรฉ Mesto bude aj novรก trasa, prepojenie elektriฤkovรฝch tratรญ, Raฤianska ulica โ€“ Tomรกลกikova ulica + komunikรกcia Zรกtiลกie. Zakomponovanie novej stanice je podmienenรฉ okrem priamej nadvรคznosti na MHD aj doplnenรญm komunikaฤnej siete โ€“ vytvorenie preยญpojenia cez Kominรกrsku ulicu a vybudovanie kruhovรฉho objazdu (kriลพovatky Raฤianske mรฝto). Sรบฤasลฅou doplnenia komunikaฤnรฉho systรฉmu je dobudovanie pokraฤovania Pionierskej ulice โ€“ tzv. severnรก tangenta.ย 

Vzhฤพadom na skutoฤnosลฅ, ลพe trasa koฤพajรญ je nad terรฉnom, mรดลพu byลฅ vลกetky prieฤne komunikaฤnรฉ prepojenia na terรฉne zachovanรฉ:. Kutuzovova aj Budyลกรญnska ulica. Dรดleลพitรก je novรก elektriฤkovรก zastรกvka systรฉmu s rozchodom 1 000 mm vo vรคzbe na vรฝstupovรบ a nรกstupovรบ halu ลพelezniฤnej stanice, rieลกenie tzv. suchou nohou.

Vinohrady-Predmestie

Zaujรญmavรฝ bude princรญp rieลกenia priestoru stanica Novรฉ Mesto aj s okolรญm, resp. priestorom severne od koฤพajiska. ฤŽalลกรญm dรดleลพitรฝm bodom systรฉmu mestskรฉho vlaku je terminรกl Vinohrady-Predmestie, kde sa stretรกยญvajรบ trate ลฝSR, elektriฤky, prรญmestskรฉho autobusu a trate mestskรฉho vlaku.ย 

Nรกvrh prezentuje prepojenie a prestup dvoch jestvujรบcich stanรญc, ktorรฉ majรบ rรดznu vรฝลกku tratรญ. Zรกroveลˆ je tu doplnenรก hmota stanice Vinohrady. Cieฤพom je zvรฝลกiลฅ komfort vรฝstupu a prestupu na MHD. Prepojenie โ€“ premostenie โ€“ v dฤบลพke pribliลพne 170 metrov ponad trasu elektriฤky a mestskรบ radiรกlu Raฤianska zabezpeฤรญ bezkolรญzยญny prรญstup cestujรบcich z haly do haly.

Stanica Vinohrady-Predmestie. Trasa elektriฤiek, autobusu.
Stanica Vinohrady-Predmestie. Trasa elektriฤiek, autobusu. | Zdroj: Ing. arch. Peter ลฝalman.

Stanica Ruลพinov

Podobne veฤพkoryso je rieลกenรก aj novรก stanica Ruลพinov, ktorรก leลพรญ na trase ลพeleznice ฤ. 131,132 neฤaleko od otoฤky elektriฤiek medzi jestvujรบcim sรญdliskom a novou nรกkupnou zรณnou. Dodnes tu nejestvuje humรกnny priechod cez trojkoฤพajnรบ traลฅ, aj prejazdy cez ลพeleznicu sรบ รบrovลˆovรฉ.ย 

Novรก stanica vyuลพรญva dneลกnรฉ parkovisko pri Vrakunskej ceste a jednoduchรฝm posunom trรกs ลพeleznice a komunikรกcie spolu s vรคzbou na predฤบลพenรบ elektriฤkovรบ trasu vytvรกra logickรฝ prestupnรฝ bod, most medzi ลกtyrmi druhmi dopravy: mestskรฝ vlak, elektriฤka, autobus a chodci ฤi cyklisti.ย 

Stanica Ruลพinov โ€“ trasa elektriฤka, autobus.
Stanica Ruลพinov โ€“ trasa elektriฤka, autobus. | Zdroj: Ing. arch. Peter ลฝalman.

Podunajskรฉ Biskupice

ฤŽalลกou stanicou na trase ลพeleznice smerom na vรฝchod by mohla byลฅ novรก ลพelezniฤnรก stanica Podunajskรฉ Biskupice (nie zastรกvka vlaku Vrakuลˆa). รšzemie Vrakune a Podunajskรฝch Biskupรญc preลกlo za 30 rokov intenzifikรกciou a Kazanskรก ulica sa vyprofilovala ako vรฝraznรก urbanistickรก os smerom k Slovnaftu a trase R7 + okruh Bajkalskรก.ย 

Perspektรญvne bude tรกto mestskรก trieda doplnenรก elektriฤkou, horizont roku 2050. Severne od urbanizovanรฉho mestskรฉho รบzemia je trasa obchvatu D4 a tieลพ napojenie trasy R1 s pokraฤovanรญm na Galvaniho ulicu. Novรก stanica by podobne ako stanica Ruลพinov kumulovala tri druhy dopravy: koฤพajovรบ (mestskรฝ vlak), automobilovรบ, peลกiu, cyklistickรบ + perspektรญvne elektriฤku.

Vyuลพรญvanie a premena infraลกtruktรบry

Prezentovanรฝ mestskรฝ vlak v maximรกlnej miere vyuลพรญva jestvujรบce trasy ลพeleznรญc ลฝSR na รบzemรญ mesta. Dobudovanie prieฤnej (severojuลพnej) trasy Filiรกlka โ€“ Petrลพalka vrรกtane novej stanice Filiรกlka pre prรญmestskรบ dopravu + trasa mestskรฝ vlak (oba varianty) je jedinou vรคฤลกou investรญciou.ย 

Zmena dneลกnรฝch nรกvykov obyvateฤพov, ich postupnรฝ prechod z auta na vlak sรบ podmienenรฉ aj ฤalลกou infraลกtruktรบrou v meste. Ide o prestupy na MHD, najmรค na elektriฤky. Dneลกnรก sieลฅ elektriฤiek s rozchodom 1โ€ฏ000 mm, ktorรฝ je uลพลกรญ ako vlaky, je nedostatoฤnรก. Mesto sa rozrastรก a zahusลฅuje najmรค smerom na vรฝchod.ย 

Pomyselnรฝ stred mesta dnes nie je Nรกmestie SNP, ale skรดr Trnavskรฉ mรฝto. Hranica centrรกlnej zรณny mesta nie je Karadลพiฤova ani Koลกickรก ulica, ale Bajkalskรก ulica.ย 

Bratislava โ€“ mesto a zรกzemie. Novรฉ ฤlenenie.
Bratislava โ€“ mesto a zรกzemie. Novรฉ ฤlenenie. | Zdroj: Ing. arch. Peter ลฝalman.

Hlavnรก ลพelezniฤnรก stanica

Bratislavu trรกpi desaลฅroฤia tรฉma novej hlavnej ลพelezniฤnej stanice. Znรกme sรบ minimรกlne dve nerealizovanรฉ a nerealizovateฤพnรฉ (asi aj nepotrebnรฉ) polohy novej ลพelezniฤnej stanice: prvรก je z roku 1988 โ€“ len niekoฤพko desiatok metrov SV od dneลกnej. Poloha na rovnej trase nad Karpatskou ulicou, nad bรฝvalou YMCOU.ย 

Nรกvrh asanoval veฤพkรฉ plochy a veฤพa budov, predstaniฤnรฝ priestor nadvรคzoval, pokraฤoval v tzv. prieฤnej urbanistickej osi smerom na nรกbreลพie Dunaja. Druhรฝ nรกvrh zo zaฤiatku 21. storoฤia revitalizoval priestor pred jestvujรบcou hlavnou stanicou, pokraฤoval veฤพkorysรฝmi projektmi a skonฤil sa neslรกvne vypovedanรญm zmluvy investora s mestom. Menej znรกme a tieลพ nereรกlne sรบ nรกvrhy z Fakulty architektรบry STU, kde ลกtudenti pod vedenรญm pedagรณgov kreslia novรบ stanicu nad Raฤianskou ulicou.ย 

Dnes je ลฅaลพko presnejลกie definovaลฅ polohu novej hlavnej ลพelezniฤnej stanice v Bratislave. Azda o 10 rokov, v roku 2030, keฤ sa rozbehne rekonลกtrukcia zastaranรฝch tratรญ ลพeleznรญc v meste a pohne sa aj systรฉm integrovanej mestskej a prรญmestskej dopravy, podarรญ sa vyprojektovaลฅ a nebodaj aj postaviลฅ prvรบ ฤi druhรบ stanicu TIOP…

Otรกzna budรบcnosลฅ.
Otรกzna budรบcnosลฅ. |

รšlohy mestskรฉho vlaku

Mestskรฝ vlak mรก za รบlohu rรฝchlo a bezpeฤne prepraviลฅ aj vรคฤลกie mnoลพstvo cestujรบcich z okrajovรฝch ฤastรญ mesta so zรกzemรญm do centra a cez centrum mesta a aglomerรกcie. V nastรกvajรบcom obdobรญ, keฤ nastรบpi hospodรกrska recesia, mรดลพe byลฅ prรกve myลกlienka racionรกlneho mestskรฉho vlaku pre Bratislavu zaujรญmavรก.ย 

Kฤพรบฤovรก je zmena myslenia o doprave, mobilite v meste. Mesto, to je aj jeho zรกzemie. Zatiaฤพ nebola hlbลกie vyhodnotenรก ani urbanistickรก situรกcia po roku 1990 do jari 2020. Nepoznรกme ani presnejลกie รบdaje o poฤte obyvateฤพov v meste a jeho zรกzemรญ.ย 

Je potrebnรฉ maลฅ naskicovanรฝ smer, ideu a priblรญลพiลฅ sa k nej, inรกฤ nรกs ฤakรก ฤalลกie obdobie preลกฤพapovania, omylov a niฤnerobenia, resp. nedomyslenรฝch a neskoordinovanรฝch ลกtรบdiรญ. Bratislava mรก napriek ลฅaลพkรฉmu obdobiu predpoklady na komplexnejลกie rieลกenie, ktorรฉ zohฤพadnรญ jej urbanistickรฝ rozvoj a ฤพudskรฝ potenciรกl.

ฤŒasovรฉ horizonty

Dnes sa beลพne pouลพรญva horizont 10 rokov, teda rok 2030, ako prvรก etapa a vรฝhฤพadovรฝ horizont, a to rok 2050. Vลกetky plรกny budรบ revidovanรฉ aj vo vzลฅahu k pandรฉmii koronavรญrusu a jej dosahu na Slovensko a Eurรณpu. Obdobie do roku 2030 mรดลพeme teda povaลพovaลฅ za obdobie s ลฅaลพkรฝm ลกtartom novej etapy a prรญpravy novรฝch ideรญ, projektov pre mestskรฝ vlak v Bratislave.

TEXT, DOKUMENTรCIA: Ing. arch. Peter ลฝalman
FOTO: Miro Pochyba