ฤŒakaลฅ na spoj v São Paulo
Galรฉria(6)

ฤŒakaลฅ na spoj v São Paulo

Partneri sekcie:

Doprava 11-miliรณnovej metropoly Sรฃo Paulo si zaslรบลพi obdiv nielen jej gigantickรฝmi rozmermi aย hustotou, ale aj detailmi โ€“ napr. dizajnom autobusovรฝch zastรกvok. Projekt zastรกvok od ateliรฉru Barbosa & Corbucci Arquitetos Associados, ลกpecializujรบceho sa na dopravnรฉ stavby aย najmรค na letiskรก, je sรบฤasลฅou reformy systรฉmu hromadnej dopravy prebiehajรบcej od roku 2001. Vedeli by sme sa sย reformou hromadnej dopravy vย naลกich, vย porovnanรญ so Sรฃo Paulom nepatrnรฝch mestรกch popasovaลฅ sย rovnakou vervou aj my? Ostal by priestor aj na dizajn malej mestskej architektรบry?

Brazรญlska metropola Sรฃo Paulo ohromuje uลพ ฤรญslami: 900 km2 husto zastavanej oblasti zย celkovej rozlohy 1ย 523 km2, 120โ€‰km od severnรฉho okraju po juลพnรฝ. Brazรญlsky gigant mรก fascinujรบcu hromadnรบ dopravu. Vลกeobecne uznรกvanรฉ je metro, ktorรฉ mรก vybudovanรฝch 61 km. Metropolitnรก ลพeleznica spรกja 38 miest sย takmer 20 miliรณnยญmi obyvateฤพov. Najviac sa vลกak oceลˆuje mestskรก autobusovรก doprava, kde fungujรบ aลพ tri siete expresnรฝch liniek.
ย 

Starostka sa rozhodla konaลฅ

Oย jej zlepลกenie sa zaslรบลพila starostka Marta Teresa Smithovรก de Vasconcellos Suplicyovรก, ktorรก bola vo funkcii vย rokoch 2001 aลพ 2004. Jej reforma sa okrem inรฉho zakladala na zruลกenรญ tzv. radiรกlneho systรฉmu, pri ktorom cestujรบci pri cestovanรญ za hranice mestskรฝch oblastรญ museli zbytoฤne prechรกdzaลฅ centrom, kde sa neรบnosne zahusลฅovala doprava. Vย rรกmci reformy vรฝrazne skvalitnila vozovรฝ park. Zย dneลกnรฝch 17ย 000 autobusov sa vyลกe 5ย 600 kรบpilo za jej starostovania aย vย duchu jej reformy je aj predpis zย minulรฉho roka, ลพe sรบkromnรฉ iย ลกtรกtne prepravnรฉ spoloฤnosti nesmรบ pouลพรญvaลฅ autobusy starลกie ako desaลฅ rokov.

Reforma priniesla aj budovanie jazdnรฝch prรบdov rezervovanรฝch pre hromadnรบ dopravu. Rezervovanรฝm prรบdom je ฤพavรฝ prรบd โ€“ zastรกvky sรบ teda na strednom pรกse. Reforma veฤพmi pomohla doprave, ale aj po vลกetkรฝch รบpravรกch je vย meste sย vyลกe piatimi miliรณnmi automobilov vย ฤasoch dopravnรฝch ลกpiฤiek celkovo od 80 do 150 km zรกpch. Poฤet cestujรบcich, dlho stabilizovanรฝ, vย poslednom ฤase narastรก, tento rok podฤพa ลกtatistiky dopravnej spoloฤnosti Sรฃo Paulo Transporte S. A. dva razy prekroฤil hranicu tri miliรณny denne, priฤom poฤet liniek mierne klesรก na dneลกnรฝch 394.
ย 

Preฤo sรบ zastรกvky ฤervenรฉ

Konkurz na novรฉ autobusovรฉ zastรกvky vypรญsal magistrรกt, keฤ bola reforma vย plnom prรบde aย priลกiel ฤas nahradiลฅ ลฅaลพkopรกdne betรณnovรฉ prรญstreลกky. Na to, aby zย mesta celkom zmizli, financie nestaฤili. Podฤพa projektu Marcela Consiglia Barbosu aย Julia Cรฉsara Corbucciho sa od roku 2004 postavilo 328 objektov na najdรดleลพitejลกรญch bodoch vo vลกetkรฝch obvodoch. Kritรฉriom ich vรฝberu bolo, aby na nich prestupovalo vย ลกpiฤkรกch minimรกlne 40 percent cestujรบcich.

Spoje do jednotlivรฝch obvodov sรบ tradiฤne odlรญลกenรฉ farbami. Cestujรบci sa dobre orientujรบ: svetlozelenรฉ premรกvajรบ na severovรฝchod, tmavomodrรฉ na sever, ฤervenรฉ na vรฝchod, bledomodrรฉ na juh, priฤom autobusy na kaลพdej zastรกvke zastavujรบ iba na znamenie. Projekt rรกtal tieลพ sย farebnรฝm rozlรญลกenรญm zastรกvok, nie vลกak podฤพa tohto systรฉmu, ale pre orientรกciu, aby sa zastรกvka lepลกie zapamรคtala. Mali byลฅ ลพltรฉ, fialovรฉ, tmavozelenรฉ, jasnoฤervenรฉ aย modrรฉ, magistrรกt vลกak rozhodol, ลพe budรบ ฤervenรฉ, vo farbe starostkinej Strany prรกce. Nรกter je ลกpeciรกlny, na keramickej bรกze, odolnรฝ proti horรบcemu aย vlhkรฉmu poฤasiu, hoci 30-stupลˆovรฉ horรบฤavy sรบ tam zriedkavejลกie ako uย nรกs (teplotnรฝ rekord vย meste je 35,3 ยฐC).

Podobu zรกstavok, ako sa Corbucci vyjadril vย mรฉdiรกch, ovplyvnil urฤitรฝ ลกtรฝlovรฝ kontext sย brazรญlskou architektรบrou, asociรกcia pohybu aย โ€žautomobilovรก estetikaโ€œ. Podฤพa Corbucciho nemenej dรดleลพitรฉ bolo, aby nekolidovali sย okolรญm ako predchรกdzajรบce prรญstreลกky. Ich objekty teda nemajรบ boฤnรฉ steny aย nosnรฉ prvky sรบ zredukovanรฉ na maximรกlnu moลพnรบ mieru (9โ€‰cm), podobne aj zรกkladnรก konลกtrukcia, hoci sa vย nej skrรฝva odvod daลพฤovej vody (ลกirokรฝ 26,7โ€‰cm). Proporcie odvodili zย moduloru โ€“ vplyv Le Corbusiera trvรก vย tejto krajine od jeho prvej nรกvลกtevy pred takmer 80 rokmi. Navrhli 12 variantov vย dฤบลพke 7,60 aลพ 40ย m, ลกรญrka sa dรก prispรดsobiลฅ od 1,8ย do 3,6ย m. Realizovala sa polovica typov, zvรคฤลกa dlhลกie.

Bariรฉry medzi nรกstupiลกลฅami pribliลพne vo vรฝลกke jednรฉho metra sรบ zย polykarbonรกtovรฝch platnรญ sย povrchom odolnรฝm proti poลกkriabaniu. Rovnakรฝ povrch mรก aj pรกs pod zastreลกenรญm sย nรกzvom zastรกvky, chrรกniaci pred daลพฤom aย vetrom. Strop je zhora zย vlnitรฉho plechu, zdola sรบ kovovรฉ kryty aย medzi nimi sklenรฉ vlรกkna vย plastovom obale.

Niektorรฉ prรญstreลกky sรบ vybavenรฉ รบdajne dobre fungujรบcimi elektronickรฝmi informaฤnรฝmi tabuฤพami oย najbliลพลกรญch spojoch aย meลกkaniach, kamerovรฝm systรฉmom odhaฤพujรบcim aj vodiฤov jazdiacich neoprรกvnene vย autobusovom prรบde. Vย bรบdkach je ลกtandardne telefรณnny automat, osvetlenie, kรดลก na odpadky aย sedadlรก. Podlaha je zย lisovanรฝch protiลกmykovรฝch dlaลพdรญc so ลกtylizovanรฝm vzorom ลกtรกtu Sรฃo Paulo, ktorรฝ je tradiฤne na mestskej dlaลพbe. Dlaลพdice majรบ, prirodzene, textรบru pre zrakovo postihnutรฝch. Projektanti pamรคtali aj na to, aby sa konลกtrukciou dala ฤพahko obstavaลฅ uลพ vysadenรก zeleลˆ.

Karol Klanic
Foto: Nelson Kon
Grafickรก prรญloha: Barbosa & Corbucci ยญArquitetos Associados