ฤakaลฅ na spoj v São Paulo
Doprava 11-miliรณnovej metropoly Sรฃo Paulo si zaslรบลพi obdiv nielen jej gigantickรฝmi rozmermi aย hustotou, ale aj detailmi โ napr. dizajnom autobusovรฝch zastรกvok. Projekt zastรกvok od ateliรฉru Barbosa & Corbucci Arquitetos Associados, ลกpecializujรบceho sa na dopravnรฉ stavby aย najmรค na letiskรก, je sรบฤasลฅou reformy systรฉmu hromadnej dopravy prebiehajรบcej od roku 2001. Vedeli by sme sa sย reformou hromadnej dopravy vย naลกich, vย porovnanรญ so Sรฃo Paulom nepatrnรฝch mestรกch popasovaลฅ sย rovnakou vervou aj my? Ostal by priestor aj na dizajn malej mestskej architektรบry?
ย
Starostka sa rozhodla konaลฅ
Oย jej zlepลกenie sa zaslรบลพila starostka Marta Teresa Smithovรก de Vasconcellos Suplicyovรก, ktorรก bola vo funkcii vย rokoch 2001 aลพ 2004. Jej reforma sa okrem inรฉho zakladala na zruลกenรญ tzv. radiรกlneho systรฉmu, pri ktorom cestujรบci pri cestovanรญ za hranice mestskรฝch oblastรญ museli zbytoฤne prechรกdzaลฅ centrom, kde sa neรบnosne zahusลฅovala doprava. Vย rรกmci reformy vรฝrazne skvalitnila vozovรฝ park. Zย dneลกnรฝch 17ย 000 autobusov sa vyลกe 5ย 600 kรบpilo za jej starostovania aย vย duchu jej reformy je aj predpis zย minulรฉho roka, ลพe sรบkromnรฉ iย ลกtรกtne prepravnรฉ spoloฤnosti nesmรบ pouลพรญvaลฅ autobusy starลกie ako desaลฅ rokov.
Reforma priniesla aj budovanie jazdnรฝch prรบdov rezervovanรฝch pre hromadnรบ dopravu. Rezervovanรฝm prรบdom je ฤพavรฝ prรบd โ zastรกvky sรบ teda na strednom pรกse. Reforma veฤพmi pomohla doprave, ale aj po vลกetkรฝch รบpravรกch je vย meste sย vyลกe piatimi miliรณnmi automobilov vย ฤasoch dopravnรฝch ลกpiฤiek celkovo od 80 do 150 km zรกpch. Poฤet cestujรบcich, dlho stabilizovanรฝ, vย poslednom ฤase narastรก, tento rok podฤพa ลกtatistiky dopravnej spoloฤnosti Sรฃo Paulo Transporte S. A. dva razy prekroฤil hranicu tri miliรณny denne, priฤom poฤet liniek mierne klesรก na dneลกnรฝch 394.
ย
Preฤo sรบ zastรกvky ฤervenรฉ
Spoje do jednotlivรฝch obvodov sรบ tradiฤne odlรญลกenรฉ farbami. Cestujรบci sa dobre orientujรบ: svetlozelenรฉ premรกvajรบ na severovรฝchod, tmavomodrรฉ na sever, ฤervenรฉ na vรฝchod, bledomodrรฉ na juh, priฤom autobusy na kaลพdej zastรกvke zastavujรบ iba na znamenie. Projekt rรกtal tieลพ sย farebnรฝm rozlรญลกenรญm zastรกvok, nie vลกak podฤพa tohto systรฉmu, ale pre orientรกciu, aby sa zastรกvka lepลกie zapamรคtala. Mali byลฅ ลพltรฉ, fialovรฉ, tmavozelenรฉ, jasnoฤervenรฉ aย modrรฉ, magistrรกt vลกak rozhodol, ลพe budรบ ฤervenรฉ, vo farbe starostkinej Strany prรกce. Nรกter je ลกpeciรกlny, na keramickej bรกze, odolnรฝ proti horรบcemu aย vlhkรฉmu poฤasiu, hoci 30-stupลovรฉ horรบฤavy sรบ tam zriedkavejลกie ako uย nรกs (teplotnรฝ rekord vย meste je 35,3 ยฐC).
Podobu zรกstavok, ako sa Corbucci vyjadril vย mรฉdiรกch, ovplyvnil urฤitรฝ ลกtรฝlovรฝ kontext sย brazรญlskou architektรบrou, asociรกcia pohybu aย โautomobilovรก estetikaโ. Podฤพa Corbucciho nemenej dรดleลพitรฉ bolo, aby nekolidovali sย okolรญm ako predchรกdzajรบce prรญstreลกky. Ich objekty teda nemajรบ boฤnรฉ steny aย nosnรฉ prvky sรบ zredukovanรฉ na maximรกlnu moลพnรบ mieru (9โcm), podobne aj zรกkladnรก konลกtrukcia, hoci sa vย nej skrรฝva odvod daลพฤovej vody (ลกirokรฝ 26,7โcm). Proporcie odvodili zย moduloru โ vplyv Le Corbusiera trvรก vย tejto krajine od jeho prvej nรกvลกtevy pred takmer 80 rokmi. Navrhli 12 variantov vย dฤบลพke 7,60 aลพ 40ย m, ลกรญrka sa dรก prispรดsobiลฅ od 1,8ย do 3,6ย m. Realizovala sa polovica typov, zvรคฤลกa dlhลกie.
Bariรฉry medzi nรกstupiลกลฅami pribliลพne vo vรฝลกke jednรฉho metra sรบ zย polykarbonรกtovรฝch platnรญ sย povrchom odolnรฝm proti poลกkriabaniu. Rovnakรฝ povrch mรก aj pรกs pod zastreลกenรญm sย nรกzvom zastรกvky, chrรกniaci pred daลพฤom aย vetrom. Strop je zhora zย vlnitรฉho plechu, zdola sรบ kovovรฉ kryty aย medzi nimi sklenรฉ vlรกkna vย plastovom obale.
Niektorรฉ prรญstreลกky sรบ vybavenรฉ รบdajne dobre fungujรบcimi elektronickรฝmi informaฤnรฝmi tabuฤพami oย najbliลพลกรญch spojoch aย meลกkaniach, kamerovรฝm systรฉmom odhaฤพujรบcim aj vodiฤov jazdiacich neoprรกvnene vย autobusovom prรบde. Vย bรบdkach je ลกtandardne telefรณnny automat, osvetlenie, kรดลก na odpadky aย sedadlรก. Podlaha je zย lisovanรฝch protiลกmykovรฝch dlaลพdรญc so ลกtylizovanรฝm vzorom ลกtรกtu Sรฃo Paulo, ktorรฝ je tradiฤne na mestskej dlaลพbe. Dlaลพdice majรบ, prirodzene, textรบru pre zrakovo postihnutรฝch. Projektanti pamรคtali aj na to, aby sa konลกtrukciou dala ฤพahko obstavaลฅ uลพ vysadenรก zeleล.
Karol Klanic
Foto: Nelson Kon
Grafickรก prรญloha: Barbosa & Corbucci ยญArquitetos Associados