Chladná elegancia: Pavilón Porsche
Automobilová značka Porsche sa v roku 2012 definitívne stala súčasťou koncernu Volkswagen. Pripojila sa tak ku Škodovke, SEAT-u, Audi i k športovým autám Lamborghini. Vo Volkswagene sú na toto spojenie primerane hrdí a pre značku Porsche dali vo svojom areáli vo Wolfsburgu postaviť úplne nový pavilón.
Zastrešený vonkajší priestor je vhodný aj na spoločenské akcie.Autostadt je vyše 6 km dlhý areál, který Volswagen vybudoval v roku 2000, aby tu mohol prezentovať filozofiu, históriu a budúcnosť svojich značiek. Pavilón Porsche je prvým pavilónom vybudovaným od otvorenia Autostadtu. Svojou výraznou architektúrou návštevníkov láka už z diaľky. Mníchovská architektonická kancelária HENN poňala pavilón ako dynamickú sochu. Jej plášť je vytvorený zo 620 plátov nehrdzavejúcej ocele s privarenými rebrami, ktoré boli prefabrikované v lodenici Stralsund a zmontované na mieste.
Ľahká škrupinová konštrukcia, podobná ako tie, čo sa využívajú v automobilovom a leteckom priemysle, umožnila vykonzolovanie asymetrickej strechy do vzdialenosti 25 m – až nad hladinu blízkej vodnej plochy. Tvar strechy zaisťuje výbornú akustiku. Vďaka tomu možno vonkajší krytý priestor využívať na spoločenské akcie. Pavilón nezaprie priamu inšpiráciu vozidlami Porsche, či ako hovoria sami architekti, plynulosťou ich jazdy. Krajinný návrh lagúny a celého okolia vznikol v štúdiu WES.
Samotnú expozíciu vytvorilo štúdio hg merz architecten museumsgestalter. Výstavná plocha s rozlohou 400 štvorcových metrov je venovaná predovšetkým 25 modelom v mierke 1 : 3, natretým nastrieborno. Reprezentujú vývoj značky a nechýba medzi nimi ani Porsche 356 z roku 1948. Expozíciu dopĺňajú krátke filmy, zvukové záznamy a obrazovky s ďalšími informáciami o filozofii, histórii a budúcnosti značky Porsche pod krídlami Volkswagenu.
Vykonzolovaná strecha má 25 m.
Krivky budovy sú inšpirované vozidlami Porsche.
Budova po celý deň mení svoj vzhľad vďaka hre svetla a tieňov.
Oceľ pôsobivo odráža vodnú hladinu.
Hlavný vstup do expozície.
Strecha vytvára príjemný tieň takmer celý deň.
Druhý vstup do expozície je na úrovni vodnej hladiny.
Plášť budovy sa skladá zo 620 plátov nehrdzavejúcej ocele.
Futuristicky pôsobiaca expozícia značky Porsche.
Strecha svojím tvarom pripomína kapotu vozidiel Porsche.
Autostadt je plný vodných plôch.
Areál koncernu Volkswagen je u turistov veľmi obľúbený.
Škrupinová konštrukcia pavilónu.
Samotná expozícia je schovaná na spodnom podlaží.
Návštevníkov k expozícii privedie dlhá rampa.
Pôdorys horného podlažia.
Pôdorys spodného podlažia.
Pavilón Porsche
Architekt: www.henn.com
Investor: Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG/Autostadt GmbH
Realizácia: 2012, Nemecko
Veronika Benešová
foto: HG Esch
zdroj: HENN Architekten