D1 Sverepec – Vrtižer, 1. etapa, km 0,000 – 4,900 (Mestská estakáda)
Galéria(6)

D1 Sverepec – Vrtižer, 1. etapa, km 0,000 – 4,900 (Mestská estakáda)

Partneri sekcie:

Diaľničný úsek D1 Sverepec – Vrtižer: I. úsek je posledným diaľničným úsekom, ktorý chýbal na diaľničnom spojení Bratislava – Žilina. Ťah Bratislava – Žilina – Košice a ťah Bratislava – Žilina – Poľsko v minulosti zaťažovali najmä mesto Považská Bystrica. Vďaka estakáde sa doprava presunula z pozemných ciest nad hlavy Považskobystričanov.

Celková dĺžka tohto úseku diaľnice D1 je 4, 900 km. Veľká časť trasy vedie cez mostné objekty, pre ktoré bol tento úsek veľmi náročný na realizáciu. Dalo by sa obrazne povedať, že budovaný úsek je „prehliadkou“ rôznych typov mostných objektov. Je ich tu celkovo 7, z toho priamo na diaľnici sa nachádza 5. Pri výstavbe nosných konštrukcií projektanti využili prakticky všetky známe technológie výstavby. Dominantným mostným objektom v rámci prvého úseku je mestská estakáda ponad mesto Považská Bystrica s pracovným názvom Most na diaľnici – Mestská estakáda. Mostný objekt má dĺžku 968,7 m so štandardnou dĺžkou poľa 122,0 m.

Nosná konštrukcia je spoločná pre obidva jazdné pásy diaľnice. To, že estakáda vedie dopravu ponad stred mesta, a poloha nivelety až 35 m nad terénom bolo dôvodom, že podperný systém mosta bol navrhnutý hmotovo veľmi úsporne. V úseku hlavného premostenia ho tvorí iba 7 štíhlych pilierov, ktoré nesú nosnú konštrukciu šírky pre celý diaľničný profil. Sedem pylónov s vejármi extradosed káblov je dobre dotvárajú imidž estakády. Svojou dĺžkou 968,73 m je estakáda najdlhším mostným dilatačným celkom na Slovensku. Dôvodom bola snaha projektanta neumiestňovať v centre mesta masívne podpery. Tie sú umiestnené až za vŕškom Šibeničník a za riekou Váh, čo je dobre aj vzhľadom na zvukového zaťaženie, ktorému sa takto centrum mesta vyhne.

D1 Sverepec – Vrtižer
Miesto / Location: Považská Bystrica
Druh výstavby / Type of construction: novostavba
Využitie / Function: mestská estakáda
Autor architektonického riešenia: Ing. Miroslav Maťaščík
Hlavný projektant: DOPRAVOPROJEKT, a. s.
Projektant mestskej estakády: Združenie Alfa 04 – SHP, Alfa 04, a. s. – líder združenia, SHP, s. r. o. (CZ) – člen združenia
Hlavný zhotovovateľ: Združenie Sverepec – Vrtižer, členovia združenia: DOPRASTAV, a. s. – líder združenia, SKANSKA, a. s. – člen združenia   
Stavebník: Národná diaľničná spoločnosť, a. s.
Stavebné náklady s DPH: 175,48 mil. €
Začiatok výstavby / Beginning of construction: 8/2008
Ukončenie výstavby / Completion of construction: 5/2010
Etapa / Stage: 1. úsek
Dĺžka mosta: 968,73 m
Šírka mosta: 30,65 m
Maximálna výška nad terénom: 35 m
Rozpätia polí: 34,16 + 48,80 + 70,76 + 6 x 122,00 + 68,00 m
Počet podpier a opôr: 9 + 1
Počet ložísk: 36 ks
Počet mostných záverov: 2 ks
Plocha mosta: 22 518 m2
Spotreba materiálu
Betón – spodná stavba: 13 096 m3
          – nosná konštrukcia: 22 372 m3
Betonárska výstuž – spodná stavba: 1 718 t
                                – nosná konštrukcia: 3 872 t
Predpínacia výstuž – súdržné káble: 1 028 t
Káble „extradosed“: 215 t
Železobetónové prefabrikované vzpery: 782 ks
{PL}

   
   

Foto: Archiv: Alfa 04, Dopravoprojekt