Dรกnska stopa retroลกtรฝlu
Galรฉria(9)

Dรกnska stopa retroลกtรฝlu

Jeden zo sรบฤasnรฝch ลพivotaschopnรฝch prรบdov v dizajne, nadvรคzujรบci na reฤ tvarov 50. rokov, vฤaฤรญ za mnohรฉ dรกnskemu organickรฉmu funkcionalizmu. Jeho dvaja dnes uลพ neลพijรบci hlavnรญ predstavitelia Arne Jacobsen (1902 โ€“ 1971) a Hans Jรธrgen Wegner (1914 โ€“ 2007) boli v tรฝch ฤasoch hviezdami prvej veฤพkosti โ€“ popri ฤalลกรญch vynikajรบcich dizajnรฉroch ako Finn Juhl, Verner Panton, Bรธrge Mogensen, Ole Wanscher a Nanna Ditzelovรก. Trend ลกkandinรกvskeho dizajnu, ลกvรฉdskeho a fรญnskeho skla, fรญnskeho a najmรค dรกnskeho nรกbytku sa ลกรญril z USA, kรฝm ho na konci 60. rokov nezastavil zรกujem o talianskych tvorcov. Dnes dizajn 50. rokov zaลพรญva veฤพkรฝ nรกvrat.

Verejnosลฅ v 50. rokoch fascinovali najmรค prostรฉ dรกnske stoliฤky. Dvanรกsลฅ kusov Wegnerovej PP 203 (1949) kรบpila televรญzna spoloฤnosลฅ CBS a v roku 1960 na nich sedeli pri prvej predvolebnej televรญznej debate na svete senรกtor John F. Kennedy a viceprezident Richard M. Nixon. Jacobsenova Sรฉria 7 (1955) je na jednej z najslรกvnejลกรญch fotografiรญ stoliฤky a nie je podstatnรฉ, ลพe Lewis Morley v roku 1963 pouลพil v sรฉrii aktov legendรกrnej modelky Christine Keelerovej, protagonistky tzv. Profumovej afรฉry, vlastne โ€“ kรณpiu.

Zo zvlnenej lรญnie oblรบk

ล kandinรกvsku verziu funkcionalizmu, kde sa tรกto orientรกcia presadila pribliลพne desaลฅ rokov po zaloลพenรญ Bauhausu, ฤiลพe na konci 20. rokov, formoval od poฤiatku architekt a dizajnรฉr Jacobsen (projekt v sรบลฅaลพi Dom budรบcnosti z roku 1927, do ktorรฉho navrhol i nรกbytok a textรญlie). V nรกbytku uplatnil funkcionalistickรบ tรฉzu o spojenรญ diela s prรญrodou a k rovnej lรญnii pridal najskรดr jemnรบ vlnovku, potom plnรบ krivku. Ako veฤพmi sa tรฝm odlรญลกil aj v rรกmci dizajnu v severskรฝch krajinรกch, kde je vzลฅah k prรญrode v umenรญ i v ลพivote tradiฤne hlbokรฝ, ukazuje porovnanie s Alvarom Aaltom, ktorรฉho stoliฤky pรดsobia abstraktnejลกie.

Alvar Aalto, Chair 45, 1946 โ€“ 1947. Tvar stoliฤky je abstrakciou bez nรกznakov beลพnรฝch u dรกnskych sรบฤasnรญkov, organickรฝ prvok je iba v decentnej krivke.ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย 
Foto: Artek
Arne Jacobsen, Egg, 1958.Vzhฤพadom na mimoriadne nรกroฤnรบ vรฝrobu koลพenรฝ variant okrem exkluzรญvnej special edition zhotovili len pre Jacobsenov kodanskรฝ hotel.
Foto: Fritz Hansen

Organickรบ tendenciu doviedol eลกte ฤalej Wegner. Bol od fรญnskeho architekta o generรกciu mladลกรญ a v Jacobsenovej firme zaฤรญnal kariรฉru ako asistent. Na rozdiel od oboch spomรญnanรฝch univerzalistov bol ฤisto dizajnรฉrom nรกbytku, ลกpecializoval sa na stoliฤky a kreslรก, ktorรฝch navrhol okolo 500. Mal raketovรฝ nรกstup. Niekoฤพko rokov po otvorenรญ vlastnej firmy zรญskal v roku 1951 na milรกnskom trienรกle Grand prix. Dnes znรกmejลกรญ Jacobsen sa medzinรกrodne presadil aลพ o dva roky neskรดr vฤaka Grand prix v Sรฃo Paulo.

Wegnerovi sa vลกak vลกeobecne prisudzuje, ลพe najmรค jeho zรกsluhou sa vo svete zaฤalo hovoriลฅ o dรกnskom ลกtรฝle. Sรกm ho charakterizoval ako permanentnรฝ proces oฤisลฅovania alebo v jeho prรญpade zjednoduลกovania, aby sa dostal k najjednoduchลกiemu moลพnรฉmu: ลกtyrom nohรกm, sedadlu, operadlu. Dodรกval paradoxne, ลพe โ€žkreslo neexistuje, lebo dobrรฉ kreslo je รบloha, ktorรก nikdy nie je celkom dokonฤenรกโ€œ. Proces zjednoduลกovania je uลˆho zrejmรฝ na minimรกlnej hmote opieracej ฤasti, kรฝm u Jacobsena sรบ sedadlo a operadlo zo zloลพenรฝch oblรฝch tvarov sรบvislรฉ, ฤasto spojenรฉ. Typickรฝmi Wegnerovรฝmi prvkami sรบ florรกlne vzletnรฉ krivky a plynulรฉ zhrubnutia v miestach spojov, veฤพmi napodobovanรฉ je oblรฉ zakonฤenie nรดh preฤnievajรบcich nad sedadlo. Obliny na Jakobsenovom nรกbytku sรบ menej รฉterickรฉ a na rozdiel od Wegnera sa nevyhรฝbal hranรกm.

Nรกbytkovรฉ zoo

Rozdiel medzi dรกnskymi dizajnรฉrmi je aj vo vรฝsledkoch inลกpirรกcie zvieracou rรญลกou. Jacobsenova stoliฤka Ant (Mravec, 1952) i kreslรก Egg a Swan (Vajce, Labuลฅ), navrhnutรฉ pre jeho najznรกmejลกiu stavbu SAS Royal Hotel v Kodani (1956 โ€“ 1960), majรบ esprit. Wegnerove diela vลกak majรบ popri ลˆom eลกte ฤosi viac โ€“ je v nich humor. Inลกpiroval nรญm aj inรฝch, modely mali pรดvodne vลพdy prozaickรบ skratku PP podฤพa vรฝrobcov, bratov Pedersenovcov, a vรฝrobnรฉ ฤรญslo.

ย 
Guglielmo Berchicci, Jetsons, 2001. Nรกzvom kresla z lakovanรฉho sklolaminรกtu milรกnsky dizajnรฉr nostalgicky pripomรญna kreslenรฝ seriรกl zo sci-fi prostredia zo 60. rokov.
Foto: Giovannetti
Sandro Santantonio, Rose, 2005. Rose je poslednรฉ kreslo zo Santantoniovho kvetovรฉho tria, ktorรฉ sa inลกpirรกciou konkrรฉtnymi tvarmi prรญrody pribliลพuje dรกnskym dielam z 50. a 60. rokov.ย ย  ย ย ย  ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย 
Foto: Giovannetti

Zakrรกtko ich vลกak jeho znรกmi, dizajnรฉri (najmรค Finn Juhl) a kritici, pomenovali. Od ironickรฉho nรกzvu elegantnรฉho kresla Sawhorse (1951), ฤiลพe koza na pรญlenie, nie je ฤaleko k duchu sรบฤasnรฝch diel (Kiss Me Good Bye od Tokujina Yoshioku, 2004). Dobrรฝm prรญkladom jeho รบsmevnosti sรบ pohodlnรฉ fotely Teddy Bear Chair (Medvedie kreslo, 1951) a Ox-chair (Volie kreslo, 1961) โ€“ jeho obฤพรบbenรฉ, ktorรฉ si navrhol do priestrannej obรฝvacej izby veฤพkej sto ลกtvorcovรฝch metrov. V malรฝch chrรณmovanรฝch nรดลพkach, mรคkkรฝch, oblรฝch, ale tuho ฤalรบnenรฝch tvaroch sa ฤrtรก interpretรกcia masรญvneho rohatรฉho zvieraลฅa. O svojom ฤalลกom โ€žrohatomโ€œ Bรฝฤom kresle (Bull Chair, 1961) povedal: โ€žTreba dbaลฅ o to, aby sa nebralo vลกetko tak hrozne vรกลพne. Musรญme sa vedieลฅ aj hraลฅ.โ€œ

Karol Klanic
Foto: Artek, Giovannetti, Fritz Hansen, PP Mรธbler, Jens Mourits Sรธrensen