cyklotrasa vajanskeho2

Diskutovanú cyklotrasu na Vajanského nábreží zatiaľ neupravili. Hlavné mesto sa ďalej bráni a dôvod k pokute nevidí

Píše sa rok 2025 a cyklotrasa na Vajanského nábreží je stále témou. Po predvolebných diskusiách z roku 2023 a útokoch na hlavné mesto sa do cyklotrasy v roku 2024 opäť obuli politici. Ministerstvo dopravy SR žiadalo od hlavného mesta úpravu tohto priestoru, akékoľvek zmeny však dodnes nenastali. Hlavné mesto sa bráni a čaká na ťah ministerstva.

Problémy dobrého projektu

Bratislavské Vajanského nábrežie prešlo dramatickou zmenou v septembri 2023. Hlavné mesto vzalo jeden pruh autám a vybudovalo segregovanú cyklotrasu v oboch smeroch. Od tohto momentu prešiel odvážny zámer nemenej odvážnou kritikou, ale aj hoaxmi. Verejnosť strašila dopravným kolapsom, mesto sa nevyhlo urážkam od politikov aj vodičov, no projekt zaznamenal aj pozitívne ohlasy.

Cyklotrasa na Vajanského nábreží sa stala témou aj v októbri 2024, keď Ministerstvo dopravy SR nariadilo hlavnému mestu ju upraviť. Urobilo tak po vykonaní štátneho odborného dohľadu, pričom hlavné mesto malo do 40 dní z cyklotrasy odstrániť obrubníky a do 90 dní cyklotrasu v niektorých miestach zúžiť.

cyklotrasa vajanskeho
Cyklotrasa na Vajanského nábreží v Bratislave | Zdroj: Miro Pochyba

Minister dopravy Jozef Ráž na tlačovej konferencii uviedol, že ak magistrát nariadené opatrenia nevykoná, hrozí mu podľa aktuálneho cestného zákona pokuta až do výšky 33 190 eur. Ak by nedošlo k náprave, rezort môže udeliť pokutu opakovane až do výšky trojnásobku hornej hranice pokuty. Rezort argumentoval aj vyjadrením krajského dopravného inšpektorátu, ktorý skonštatoval, že cyklotrasa je proti plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky.

Hlavné mesto na tieto tvrdenia reagovalo spôsobom, že konkrétne výhrady preverí a ak sa ukážu ako vecné, nemá problém zmeny vykonať. Rovnako však avizovalo, že proti výzve ministerstva bude namietať, keďže dopravné značenie je v súlade s predpismi a k celému projektu vydal súhlasné stanovisko aj krajský dopravný inšpektorát. Ide tak o protichodné tvrdenia, keďže rezort dopravy argumentuje, že inšpektorát je proti cyklotrase.

Bratislava sa však proti tvrdeniam rezortu ohradila aj ostrejšie. Primátor Matúš Vallo povedal, že ho mrzí, že niektorí vládni poslanci túto cyklotrasu naďalej populisticky zneužívajú ignorujúc fakt, že situácia na tomto mieste sa oproti prvým týždňom už dávno zmenila. Narážal na dáta z minulosti, ktoré potvrdili popularitu cyklotrasy. Rovnako však dodal, že štát by nemal samosprávam určovať, ako si má mesto organizovať dopravu a kde má byť cyklotrasa.

Cyklotrasa je zatiaľ bez zmien

Od tohto momentu prešli štyri mesiace. Cyklotrasa na Vajanského nábreží je aj napriek vlaňajším výhradám Ministerstva dopravy SR stále nezmenená a s obrubníkmi, píše TASR. Proti výzvam rezortu hlavné mesto v zákonnej lehote namietalo, čaká na ďalšie kroky ministerstva. Pre TASR to uviedol hovorca Bratislavy Peter Bubla.

„Nevidíme dôvod na uloženie pokuty a čakáme na ďalšie kroky ministerstva,“ skonštatoval Bubla s tým, že výzva ministerstva nezakladá povinnosť opatrenie vykonať, ale ide o dobrovoľné plnenie.

1Z2A4298
Cyklotrasa na Vajanského nábreží v Bratislave | Zdroj: Miro Pochyba

Magistrát považuje naďalej za dôležité, aby bol cyklista v maximálnej možnej miere chránený od áut. Pripomína, že tak sa to rieši aj v iných krajinách. Obrubníky, proti ktorým ministerstvo namietalo, nepovažuje za dopravnú prekážku, keďže sú riadne určené ako vodiace dopravné zariadenie. Za také ich musel podľa magistrátu považovať aj Krajský dopravný inšpektorát, ktorý k celému projektu dal súhlasné stanovisko.

„Máme však záujem dať na miesto iný typ tohto oddeľovača, ktorý bude naďalej dostatočne chrániť cyklistov, ktorí jazdia po tejto trase vrátane rodín s deťmi,“ poznamenal Bubla poukazujúc na viac ako 40-tisíc cykloprejazdov mesačne počas hlavnej sezóny.

Hlavné mesto v súvislosti s cyklotrasou vyzdvihuje aj ďalšie benefity. Spomína výrazný úbytok konfliktných situácií medzi chodcami a cyklistami na promenáde, stiahnutie tranzitnej cyklistickej dopravy z Hviezdoslavovho námestia a Fajnorovho nábrežia, zlepšenie bezpečnosti chodcov pri prechádzaní v úrovni Kúpeľnej ulice či bezpečnejší prechod chodcov a cyklistov pod Mostom SNP. Rovnako to považuje za dôležitý krok smerom k lepšiemu prepojeniu historického centra s nábrežím, ktoré sa riešilo roky.

Ministerstvo sa nevyjadruje

Rezort dopravy sa zatiaľ k veci bližšie vyjadriť nechce. „Vzhľadom na aktuálne štádium konania v tejto veci nie je možné sa nateraz bližšie vyjadrovať,“ uviedla hovorkyňa Ministerstva dopravy SR Petra Poláčiková.

1Z2A4239
Cyklotrasa na Vajanského nábreží v Bratislave | Zdroj: Miro Pochyba

Hlavné mesto na čele s Matúšom Vallom už v minulosti skonštatovalo, že cyklotrasu považuje za dôležitú súčasť cyklistickej infraštruktúry a celkovo za dobré rozhodnutie, avšak zle načasované. Projekt podľa svojich vyhlásení rušiť neplánuje, pričom bezpečné miesto pre cyklistov na Vajanského nábreží zostane aj z ďalšieho dôvodu.

Ministerstvo dopravy SR argumentuje problémami, ktoré určil krajský dopravný inšpektorát. Mesto sa zase oháňa ich súhlasom. Tak či onak, pre hlavné mesto nie sú stanoviská dopravného inšpektorátu záväzné, čo znamená, že nemôžu znamenať koniec cyklotrasy na Vajanského nábreží.

Ako príklad môžeme uviesť realizáciu dočasných riešení na križovatkách Vazovovej a Mudroňovej ulice, ktoré boli podľa dopravného inšpektorátu v rozpore s legislatívou. Projekt však ostal bez zmeny až do trvalého riešenia. Ako sa napokon vyvinie projekt, uvidíme až neskôr. Cyklotrasa na Vajanského však s určitosťou zostáva na svojom mieste a do tohto obdobia bez zmien.