Dizajnรฉrska Rambla vย belgickom Kortrijku
Galรฉria(9)

Dizajnรฉrska Rambla vย belgickom Kortrijku

Partneri sekcie:

Oktรณber je, pokiaฤพ ide oย dizajn aย รบลพitkovรฉ umenie, naplnenรฝ na prasknutie. Design Week vo Viedni, Designblok vย Prahe, 100โ€‰% design vย Tokiu, vรฝstava autorskรฉho dizajnu vo Victoria House na londรฝnskom Bloomsbury Square a โ€“ Bienรกle interiรฉrovรฉho dizajnu sย nรกzvom Interieur 2010 vย belgickom Kortrijku. Jednoducho, dizajnu neuniknete...

Dizajn ako zรกลพitok
Tรฝลพdeลˆ dizajnu vย Milรกne je najvรคฤลกรญ, ale bienรกle Interieur vย belgickom Kortrijku je zase vรฝberovรฉ. Interieur sa bezhlavo neลพenie za metrami ลกtvorcovรฝmi, aby demonลกtroval svoju mohutnosลฅ, ale ide za kvalitou, aby predstavil svetovรฝ dizajn zo ลกpiฤkovรฉho poschodia invencie aย exkluzivity. Ing.ย Pavel Janฤoviฤ zo spoloฤnosti Niko Slovakia, zaoberajรบcej sa aj dizajnom exkluzรญvnych interiรฉrovรฝch doplnkov, to prirovnal kย belgickej kuchyni, ktorรก si povyberala to najlepลกie zย francรบzskej, nemeckej aย holandskej kuchyne aย vznikol zย toho skvelรฝ mix chutรญ aย vizuรกlnych zรกลพitkov.

Aย platรญ to aj pre Kortrijk, kde sรบ najlepลกรญ zย najlepลกรญch. Architekt Jan de Vylder pripravil pre tento koncept precรญzny pรดdorys hรกl vย areรกli Xpo, ktorรฝ vย dลˆoch 15. โ€“ 24. oktรณbra privรญtal 22. roฤnรญk bienรกle Interieur.

รšstrednou tepnou pre tok nรกvลกtevnรญkov sa stala dlhรก ulica Rambla, ktorรก sa, podobne ako jej slรกvna inลกpirรกcia vย Barcelone, stala brรกnou kย vizuรกlnym zรกลพitkom aย zรกroveลˆ vytvorila prehฤพadnรบ komunikaฤnรบ os pre nรกvลกtevnรญkov. Aย tรฝch bol poฤas desiatich dnรญ bienรกle naozaj รบctyhodnรฝ poฤet. โ€žNapoฤรญtali sme 92ย 138 nรกvลกtevnรญkov, priฤom pribliลพne 37โ€‰% zย nich boli odbornรญci aย zvyลกok predstavovala laickรก verejnosลฅ,โ€œ hovorรญ koordinรกtor tohtoroฤnรฉho bienรกle Dieter Van den Storm aย pokraฤuje: โ€žรšstrednรฝm motรญvom bienรกle Interieur bol New World โ€“ Novรฝ svet, ktorรฝ mal symbolizovaลฅ zรกลพitok zย najnovลกรญch dizajnรฉrskych tvarov, ale aj reflektovaลฅ individuรกlne skรบsenosti zย tรฝchto stretnutรญ. Chceli sme priniesลฅ rozmanitรฝ obraz sveta dizajnu, ktorรฝ sa netvorรญ len vย renomovanรฝch ลกtรบdiรกch, ale aj vย ลกtudentskรฝch vรญziรกch. รno, chceme byลฅ vรฝluฤnรญ, ale to neznamenรก, ลพe nezdรดrazรญme dรดleลพitรฉ centrรก novรฝch nรกpadov.โ€œ

Takรฝmito fรณrami sa stali sรบลฅaลพe mladรฝch dizajnรฉrov, ale aj prednรกลกkovรฉ aย diskusnรฉ panely, ktorรฉ sa premenili na interaktรญvnu dizajnรฉrsku platformu.

Zvuฤnรฉ dizajnรฉrske menรก ako Tom Dixon (Veฤพkรก Britรกnia), Andrea Branzi (Taliansko), ฤi Herman Konings (Belgicko) priniesli potrebnรบ โ€žhviezdnuโ€œ atmosfรฉru, ktorรก je korenรญm kaลพdรฉho veฤพkรฉho festivalu. Osobnosti predstavili koncepty najnovลกรญch trendov, pritiahli publikum, prinรบtili ho premรฝลกฤพaลฅ aย nรกsledne diskutovaลฅ.ย  โ€žA to je dobrรฉ,โ€œ dodรกva belgickรฝ dizajnรฉr Bram Boom, ktorรฉho na bienรกle ocenili titulom Dizajnรฉr roka 2010. โ€žTvorivรก individualita by nemala zostaลฅ vย ลกkrupine vlastnรฉho sveta aย budovaลฅ si kult osobnosti, ale nastoฤพovaลฅ otรกzky โ€“ oย sebe, svete, tvaroch, materiรกloch, prรญrode…โ€œ

Umenie sa stratiลฅ
ฤŒistรฉ tvary kancelรกrskych stoliฤiek od dizajnรฉrskej znaฤky Fantoni (Taliansko), trendovรฉ kรบpeฤพne aย kuchyne od spoloฤnostรญ Poggenpohl (Nemecko), Poliform (Taliansko) alebo Siematic (Nemecko), futuristickรฉ vรญzie dizajnรฉrov Modular Lighting Instruments (Belgicko), retro nรกvraty znaฤiek Ohmann Leather (Holandsko), ฤi Onecollection (Dรกnsko), ale aj technologickรฉ novinky vย spojenรญ sย rafinovanรฝm dizajnom, ako to naprรญklad predstavila spoloฤnosลฅ Niko (Belgicko). Tรกto firma sย obchodnรฝm zastรบpenรญm aj na Slovensku prezentovala horรบcu novinku sย nรกzvom Niko Mysterious โ€“ Art of Disappearing โ€“ umenie stratiลฅ sa.

Pre dvomi rokmi zรญskala tรกto spoloฤnosลฅ za rad Niko Mysterious prestรญลพnu cenu Red Dot Design Award, dnes ide ฤalej. Pre tรฝch, ktorรญ chcรบ maลฅ stenu ฤistรบ aย plynulรบ, bez zbytoฤnรฝch vรฝฤnelkov od vypรญnaฤov. โ€žIde oย unikรกtny koncept, ale zรกroveลˆ to nie je rad vรฝrobkov urฤenรฝ pre ลกirokรฉ masy,โ€œ hovorรญ Pavel Janฤoviฤ. โ€žJe to nรกลก ลกpiฤkovรฝ dizajnรฉrsky model pre najnรกroฤnejลกรญch klientov. Sme radi, ลพe kย vรฝvoju tohto produktu sme prispeli aj my na Slovensku, priฤom od podnetu po realizรกciu uplynul necelรฝ rok.โ€œ

ฤŽalลกรญ vystavovatelia zase stavili na umenie, ktorรฉ na seba strhne pozornosลฅ, aย pripravili doslova ohลˆostroj vizuรกlnej mรกrnivosti. Dizajn je aj oย biznise, aย preto treba potenciรกlneho klienta zaujaลฅ aย vtiahnuลฅ do sveta, kde sa mรดลพe staลฅ vลกetko โ€“ farebne, tvarovo iย materiรกlovo. Prepojenie dizajnu so svetom naลกรญm kaลพdodennรฝm je ฤoraz rafinovanejลกie, vnikol do naลกich interiรฉrov ako pridanรก hodnota prรญsnej รบฤelovosti. Produkty zย bienรกle Interieur 2010 nie sรบ urฤenรฉ pre kaลพdรฉho, ale kaลพdรฝ zย nich mรดลพe ฤerpaลฅ inลกpirรกciu. Aj to je odkaz dizajnu novรฉho sveta…
–>–>
Taira Niลกizawa: Snaลพรญm sa vytvoriลฅ novรฝ zรกลพitok
Taira Niลกizawa patrรญ kย strednej generรกcii japonskรฝch architektov, ktorรก pokraฤuje vย tvorbe svojich predchodcov, no svoje projekty posรบva kย novรฝm vรฝzvam iย filozofickรฝm konceptom. Niลกizawa formuluje svoje nรกzory tichรฝm hlasom, no presvedฤivรฝm akcentom aย eลกte vรฝraznejลกรญmi vรฝsledkami. Do Belgicka priลกiel vย rรกmci bienรกle Interieur 2010 na pozvanie spoloฤnosti Niko aย ฤasopisu ASB poskytol exkluzรญvny rozhovor.

Ako by ste vย krรกtkosti charakterizovali vlastnรบ tvorbu?
Snaลพรญm sa obsiahnuลฅ dualitu sรบฤasnej ยญarchitektรบry. Formรกlne aspekty architektรบry chcem harmonizovaลฅ sย ฤasto drsnรฝmi prejavmi sรบฤasnej spoloฤnosti. Niekde som ฤรญtal, ลพe ma oznaฤili za objaviteฤพa novej krรกsy โ€“ neviem, ja len chcem, aby architektรบra zรญskala novรฝ jazyk aย pรดsobenie.

Vo svojej prednรกลกke oย sรบฤasnej architektรบre ste zdรดraznili pojmy ako โ€“ prรญrodnรฝ, fenomenรกlny, magickรฝ, rรดznorodรฝ. ฤŒo tieto pojmy presne znamenajรบ?
Sรบ to principiรกlne charakteristiky, cez ktorรฉ sa sรบฤasnรก architektรบra identifikuje. Je to vyjadrenie mรดjho prรญstupu kย tvorbe, ktorรฝ je zaloลพenรฝ na tom, ลพe jedinรฝm pravdivรฝm konkurentom architektรบry je svet prรญrody. Od toho sa odvรญjajรบ aj spomenutรฉ pojmy, cez ktorรฉ pribliลพujem moju architektรบru ostatnรฝm.

Je to aj vรกลก koncept dobrej architektรบry?
Usilujem sa oย to, ale svoje prรญspevky nikdy neberiem ako vรฝluฤnรบ zรกleลพitosลฅ danรฉho obdobia. Vลพdy ich porovnรกvam sย architektรบrou minulosti aย svoje projekty testujem pod vplyvom novรฝch technologickรฝch vรฝdobytkov. Inรฝmi slovami, tradรญciu sa snaลพรญm skฤบbiลฅ so sรบฤasnosลฅou aย daลฅ priestor novรฉmu zรกลพitku.

Je vย tomto chรกpanรญ dรดleลพitรฉ eลกte hovoriลฅ oย osobitom autorskom ลกtรฝle?
Naprรญklad vย medzivojnovom obdobรญ bol vyhranenรฝ architektonickรฝ ลกtรฝl dรดleลพitรฝ, ale ลกtรฝl je dnes len jedรฝm zย mnohรฝch aspektov stavania. Netvrdรญm, ลพe ลกtรฝl nie je pre mลˆa dรดleลพitรฝ, ale eลกte dรดleลพitejลกie je, ako vลกetky prvky vznikajรบ aย nรกsledne spolu fungujรบ aย akรฉ vรฝzvy prinรกลกajรบ do budรบcnosti. Rozhodujรบce je, aby vรฝsledok architekta bol pohodlnรฝ, peknรฝ aย ergonomickรฝ aย prinรกลกal obohacujรบce motรญvy pre ฤพudskรฝ ลพivot.

Vย japonskej prefektรบre ล izuoka ste navrhli kresลฅanskรฝ kostol. Hฤพadali ste inลกpirรกcie aj vย Eurรณpe?
ล izuoka je oblasลฅ, ktorรก je od Tokia vzdialenรก asi jednu hodinu cesty vlakom. ลฝije vย nej veฤพa kresลฅanov aย ja som dostal zรกkazku na vytvorenie protestantskรฉho kostola. Pripravoval som sa na ลˆu niekoฤพko rokov. Pozrel som si mnohรฉ kresลฅanskรฉ kostoly po svete โ€“ ranokresลฅanskรฉ iย barokovรฉ kostoly vย Taliansku, katedrรกly vo Francรบzsku, ale aj kostoly vย Spojenรฝch ลกtรกtoch. Porovnรกval som ich sย rรดznym pamiatkami, aย to nielen sakrรกlneho charakteru. Zvlรกลกลฅ ma zaujรญmalo pรดsobenie svetla vย priestore, jeho magickรฉ rozptรฝlenie iย kresba detailov. Vย tejto sรบvislosti chcem zdรดrazniลฅ, ลพe mรกm rรกd Eurรณpu, pretoลพe Eurรณpania venujรบ veฤพkรบ pozornosลฅ vlastnej kultรบre, aย najmรค svojim pamiatkam. Vย รzii je veฤพmi nรกroฤnรฉ udrลพaลฅ budovu, ktorรก mรก viac ako 50 rokov. To je vลกak uลพ vย mentalite, ktorรก sa nedรก zmeniลฅ zo dลˆa na deลˆ.

Kย tradรญcii vรกs odkazuje aj vรฝraznรฉ pouลพรญvanie dreva. Je tento materiรกl stรกle inลกpiratรญvny?
รno, je to tradiฤnรฝ stavebnรฝ materiรกl vย Japonsku, ktorรฝ je zรกroveลˆ veฤพmi lacnou aย obnoviteฤพnou surovinou. Aลพ 90โ€‰% rodinnรฝch domov vย Japonsku je vyrobenรฝch zย dreva aย je len prirodzenรฉ, ลพe vย Japonsku stรกle existuje mnoลพstvo skvelรฝch tesรกrov aย remeselnรญkov. Vย sรบฤasnosti sledujem veฤพkรบ renesanciu drevenรฝch stavieb na celom svete, ktorรฉ prinรกลกajรบ veฤพmi invenฤnรฉ moลพnosti spracovania, technickรฉho vyuลพitia, ale aj architektonickรฉho pรดsobenia.

Ktorรก stavba patrรญ kย vaลกim najosobnejลกรญm?
Zvykne sa hovoriลฅ, ลพe tรก poslednรก, na ktorej pracujeme vย ateliรฉri, ale zย tรฝch realizovanรฝch je mi najbliลพลกรญ asi spomenutรฝ kostol. Zdรก sa mi, ลพe sa mi tam zatiaฤพ najviac podarilo daลฅ zo svojich predstรกv oย fungovanรญ aย pรดsobenรญ architektรบry, ktorรก by nemala byลฅ len realistickรก, ale aj magickรก.

Taira Nishizawa
Narodil sa vย roku 1964 vย Tokiu aย svoj ateliรฉr si zaloลพil roku 1993, priฤom dnes vย ลˆom pracuje 5 stรกlych zamestnancov aย pribliลพne 10 โ€“ 12 ลกtudentov. Je hosลฅujรบcim profesorom na viacerรฝch japonskรฝch univerzitรกch aย prednรกลกaลฅ chodรญ aj do Eurรณpy aย Spojenรฝch ลกtรกtov. Je vรญลฅazom mnoลพstva sรบลฅaลพรญ aย nositeฤพom viacerรฝch cien, vrรกtane prestรญลพnej ceny pre mladรฉho architekta JIA Young Architect of the Year Award (2005) aย The Emerging Architecture Award, ktorรบ udeฤพuje ฤasopis UK Architectural Review. Magazรญn Architectural Record ho vybral do Top 10 Design Vanguard (dizajnรฉrska avantgarda). Kย jeho najznรกmejลกรญm projektom patria: Forestry Hall Tomoฤi (Kumamoto, Japonsko), obytnรฉ domy Chofu (Tokio), obytnรฉ domy Taฤikawa aย kresลฅanskรฝ kostol Sunpu vย ล izuoke.

ฤฝudo Petrรกnsky
Foto: Interieur Kortrijk, autor

Najฤรญtanejลกie